Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014
KOM (2014) 0066
Offentligt
1452606_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 6.2.2014
COM(2014) 66 final
2014/0034 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS AFGØRELSE
om Den Europæiske Unions deltagelse i kapitalforhøjelsen i Den Europæiske
Investeringsfond
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452606_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Den Europæiske Investeringsfond (EIF) blev oprettet i 1994 til at "fremme en vedvarende og
afbalanceret vækst i Fællesskabet". I henhold til artikel 2 i EIF's vedtægter skal EIF støtte
EU’s politiske målsætninger. EIF's nuværende aktiviteter omfatter dels investeringer i
venturekapital og lower mid market-midler, dels mezzaninmidler til at forbedre adgangen til
risikovillig kapital for SMV’er i hurtig vækst og innovative SMV’er. På den anden side
tilvejebringer EIF garantier og kreditforbedring via securitisation med henblik på at forbedre
de finansielle formidleres långivningskapacitet og dermed låneadgangen og
gældsbetingelserne for de berørte SMV'er. EIF opererer enten ved hjælp af egne midler eller
ved at forvalte mandater
1
på vegne af EIB, Kommissionen eller nationale og regionale
myndigheder.
EIF’s vedtægtsmæssige mål om at støtte EU’s politikker afspejles i den ekstraordinære vækst
i både egenkapitalinvesteringer og garantier under den seneste krise. Det forventes, at denne
indsats vil resultere i forpligtelser for i alt 1,5 mia. EUR i privat egenkapital, med en deraf
følgende mobilisering af 6,4 mia. EUR i 2013. På garantisiden forventer EIF at indgå
forpligtelser for 1,9 mia. EUR i 2013 og derved mobilisere 7,5 mia. EUR i lån til SMV’er
2
.
Efter EIF's kapitalforhøjelse i 2007 beløber den tegnede kapital sig til 3 mia. EUR fordelt på
3 000 andele, hver med en pålydende værdi på 1 mio. EUR. Den indbetalte kapital i EIF
beløber sig i øjeblikket til 600 mio. EUR (dvs. 20 % af den tegnede kapital). Siden oktober
2013 ejes EIF af EIB (62,1 %), Den Europæiske Union (30 %) og 24 offentlige og private
finansielle institutioner (7,9 %).
Det Europæiske Råd i juni 2012 anmodede om, at EIF’s indsats blev udviklet, navnlig med
hensyn til venturekapitalaktiviteter, i samarbejde med de eksisterende nationale strukturer. I
juni 2013 efterlyste Det Europæiske Råd en forøgelse af EIF's kreditforbedringskapacitet.
Denne opfordring blev fremsat i forbindelse med den "nye investeringsplan for Europa", der
lægger særlig vægt på finansiering af SMV’er, som er en af EIF's centrale aktiviteter. I
oktober anmodede Det Europæiske Råd om, at alle bestræbelser blev fortsat for at genetablere
normal långivning til økonomien og lette finansieringen af investeringer, navnlig i relation til
SMV’er.
Til opfølgning af Det Europæiske Råds konklusioner har EIF identificeret en række
finansieringsløsninger til at støtte SMV'erne yderligere og sikre, at midlerne får størst muligt
virkning. Der foreslås to overordnede fremgangsmåder til at gennemføre disse løsninger:
lettelse af gældsfinansiering til SMV’er gennem kreditforbedringsaktiviteter,
herunder Initiativet for SMV, og
udbygning af kapaciteten til at investere i privat egenkapital, mezzaninfinansiering
og venture- og vækstkapital.
EIF’s egne midler vil være afgørende for at støtte disse aktiviteter samt sikre sammenfaldende
interesser med andre mandater, herunder EU-mandater som f.eks. Horisont 2020 og Cosme,
gennem saminvestering.
1
2
Udtrykket "mandat" omfatter i denne begrundelse alle EIF's aktiviteter med undtagelse af de
transaktioner, hvor den kun anvender egne midler. Mandaterne omfatter de EU-programmer, som EIF
har fået beføjelse til at forvalte.
Tallene er baseret på EIF’s interne antagelse.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452606_0003.png
Som følge af disse initiativer forventes det, at EIF vil fordoble sin samlede eksponering med
hensyn til garantier og venturekapital i de kommende år. Hvert af EIF’s forretningsområder
indebærer forskellige risici, som afspejles i et vist omfang af allokering af økonomisk kapital,
der skal sættes til side. Af hensyn til risikostyringen bør summen af kapitalallokeringer ikke
overstige EIF’s egne midler. På grund af de vækstplaner, der er beskrevet ovenfor, forventes
det nuværende buffer at blive mindsket hurtigt. Derfor er det nødvendigt at forhøje EIF’s
disponible kapital for at opfylde de lovpligtige kapitalkrav og bevare EIF's AAA-
kreditvurdering, som er afgørende for dens kreditforbedringsaktivitet.
Oprindeligt havde EIF forelagt to alternativer for at forbedre sin kapacitet:
Scenarie 1: Forøgelse af den indbetalte del fra 20 % til 40 %
Scenarie 2: Forhøjelse af den tegnede kapital med en indbetalt del på 20 %
Under scenarie 1 vil alle de nuværende andelshavere være forpligtet til at deltage eller sælge
deres andele i EIF, da det ikke er muligt med forskellige indbetalingskvoter for de enkelte
andele, mens de nuværende andelshavere under scenarie 2 kan vælge, om de vil eller ikke vil
tegne nye andele, i forhold til deres nuværende andel i EIF’s kapital.
I september 2013 blev mulighederne for at forhøje EIF’s kapital drøftet uformelt af EIF's
ledelse med alle de EIF-andelshavere, der er finansielle institutioner, som gav positive
tilbagemeldinger om kapitalforhøjelsen som sådan. Det fremgik dog, at den mulighed, der
indebærer, at andelshaverne vil være forpligtet til at deltage eller i modsat fald mister deres
samlede beholdning af andele, ikke blev anset for at være acceptabel. Desuden var der bred
enighed om, at det er vigtigt at bevare EIF's ejerskabsstruktur med tre parter. EIF bevarede
derfor kun scenarie 2 i sit endelige forslag.
Den 26. november 2013 godkendte EIF’s bestyrelse begrundelsen for forhøjelsen af EIF's
tegnede kapital med op til 1 500 mio. EUR, hvoraf 20 % vil blive indbetalt. Dette kræver, at
EU tegner yderligere 450 andele. De tekniske betingelser og procedurer vil blive fremlagt for
bestyrelsen, når tiden er inde. I overensstemmelse med EIF's vedtægter skal en
kapitalforhøjelse godkendes af EIF’s generalforsamling, hvor Kommissionen har blokerende
mindretal med hensyn til denne afgørelse
3
.
I december 2013 godkendte EIB’s bestyrelse EIF’s kapitalforhøjelse og gav bemyndigelse til
forelæggelsen for EIB’s Styrelsesråd.
Det Europæiske Råd i december opfordrede også Kommissionen og EIB til at øge EIF's
kapacitet yderligere i form af en stigning i egenkapitalen med henblik på at nå til endelig
enighed senest i maj 2014.
Kapitalforhøjelsen bør suppleres med et nyt EIB-risikoøgningsmandat (EIB Risk
Enhancement Mandate - EREM), som beløber sig til op til 2,3 mia. EUR for perioden 2014-
2016. Takket være i) den øgede kapacitet, der skabes i kraft af kapitalforhøjelsen, og ii) det
nye EIB-mandat forventer EIF at anvende mellem 2 og 3 mia. EUR årligt til
kreditforbedringsaktiviteter (og dermed mobilisere mellem 11 og 20 mia. EUR i långivning til
SMV’er pr. år) fra og med 2014 og med højdepunkt i 2015. Dertil kommer tilsagnene om
yderligere privat egenkapital for 400 mio. EUR.
I forbindelse med kapitalforhøjelsen vil man tilstræbe at styrke det nuværende offentligt-
private ejerforhold gennem fuld deltagelse fra de andelshavere, der er finansielle institutioner.
3
Ifølge EIF’s vedtægter kan den autoriserede kapital i EIF forhøjes ved afgørelse truffet af EIF's
generalforsamling, der handler med et flertal på 85 % af de afgivne stemmer. Kommissionen vil således
kunne blokere for en afgørelse på generalforsamlingen, da den ejer 30 % af andelene i EIF.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452606_0004.png
Det er også en lejlighed til at udvide EIF's andelshavergrundlag ved at tiltrække flere
ligesindede nationale/regionale erhvervsfremmende institutioner i overensstemmelse med den
eksterne evaluering, Kommissionen har finansieret, og ånden i Europæiske Råds konklusioner
fra juni 2012.
Da der skal reageres rettidigt på Det Europæiske Råds konklusioner, og det er yderst vigtigt
hurtigt at støtte EU’s politiske mål for vækst og jobskabelse i situationen efter krisen, ønsker
man at øge den kapacitet, som EIF’s kapitalforhøjelse vil medføre, allerede i 2014. Det vil
være nødvendigt, at den almindelige lovgivningsprocedure afsluttes for at gøre det muligt for
EU at støtte kapitalforhøjelsen på EIF’s generalforsamling i foråret 2014. Ellers vil
spørgsmålet blive udskudt indtil 2015.
2.
RESULTATER AF HØRINGER AF INTERESSEREDE PARTER OG
KONSEKVENSANALYSER
I overensstemmelse med Rådets afgørelse 2007/247/EF
4
, hvor EU’s deltagelse i den
foregående kapitalforhøjelse i EIF blev godkendt, gennemførte Kommissionen i 2012 en
ekstern evaluering af EIF’s aktiviteter over egne midler. I evalueringen blev der taget hensyn
til forskellige interesserede parters synspunkter, lige fra repræsentanter for medlemsstaterne,
EIB og de finansielle institutioner til Kommissionen. Desuden konsulterede evaluatorerne de
finansielle institutioners andelshavere, forvaltere af privat egenkapital/venturekapitalfonde,
som havde modtaget investeringer over EIF’s egne midler, ophavsmænd til
securitisationstransaktioner med deltagelse af EIF samt repræsentanter for relevante
brancheorganisationer. Denne evaluering bekræftede, at EU’s andel tilfører merværdi af
følgende grunde:
I kraft af EU’s kapitalandel er Europa-Kommissionen repræsenteret i EIF’s
generalforsamling og i EIF’s bestyrelse (med to ud af syv medlemmer), og det
giver EU betydelig indflydelse på fastlæggelsen af EIF’s strategiske og
operationelle mål. Dette medvirker til at fremme og fastholde EU’s centrale
politiske mål i EIF’s aktiviteter.
EU’s kapitalandel skaber en ramme for arbejdet med at fremme EU’s politikker i
samarbejdet med EIB og andre offentlige og private finansielle andelshavere.
Aktiviteterne i den fælles bestyrelse sammen med andre andelshavere og især EIB
bidrager til en større organisatorisk forståelse og stærkere samarbejde mellem de
centrale aktører inden for SMV-finansiering;
Stabil kreditvurdering: EIB's og EU's fælles kapitalandel i EIF har dannet
grundlag for, at EIF's kreditvurdering er AAA/Aaa. En stærk kreditvurdering er
afgørende for, at EIF’s finansieringsinstrumenter kan være effektive.
EIF’s aktiviteter over egne midler producerer en betydelig merværdi på de finansielle
markeder, som afspejler EIF’s markedsorienterede tilgang til at levere politiske virkninger,
men evalueringen viste dog også en række områder, hvor der i den forbindelse kan gøres
forbedringer. På baggrund af konklusionerne af evalueringen har Kommissionen udarbejdet
en opfølgende handlingsplan, som blev forelagt Rådet og Parlamentet i november 2012 og nu
er ved at blive gennemført. De vigtigste konklusioner af evalueringen og de hensigtsmæssige
foranstaltninger, som Kommissionen har truffet i overensstemmelse dermed, er følgende:
4
Rådets afgørelse 2007/247/EF af 19. april 2007 om Fællesskabets deltagelse i kapitalforhøjelsen i Den
Europæiske Investeringsfond (EUT L 107 af 25.4.2007, s. 5).
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452606_0005.png
Der er behov for at skabe større klarhed om de EU-politiske mål, der skal nås af EIF. I den
forbindelse bør den ønskede balance af finansielt og politisk afkast samt det ønskede
niveau for udbytteudlodning tages op til fornyet overvejelse. På Kommissionens
anmodning har EIF udarbejdet en rapport til bestyrelsen om rammerne for EIF's merværdi
samt en gennemgang af den efterfølgende konsekvensanalyse, der blev afsluttet i april
2013. Som følge heraf vil der blive indført en efterfølgende evalueringsrapport med
indsamling af data om de individuelle transaktioners reelle virkninger for SMV’erne.
Desuden har Kommissionen anmodet om en fornyet vurdering af EIF’s udbyttepolitik. I
2013 blev der på EIF's generalforsamling truffet beslutning om som udgangspunkt at
lægge sig på et standardudbytte på 40 % (af nettofortjenesten) og at udlodde 20 % af
nettofortjenesten som udbytte. Beslutningen vil blive taget op til fornyet vurdering på den
årlige generalforsamling i 2014.
Da de enkelte andelshavergrupper hver især bidrager med en særlig og påviselig værdi til
EIF's fulde merværdi, bør det tilstræbes at opretholde trepartsstrukturen i EIF. De
finansielle institutioners andele bør som minimum opretholdes og ideelt set udvides. Til
opfølgning heraf har Kommissionen anmodet EIF’s ledelse om at bestræbe sig på at
inddrage flere ligesindede institutioner som nye andelshavere, der er finansielle
institutioner. EIF's ledelse er også blevet anmodet om regelmæssigt at rapportere til
bestyrelsen om de aktiviteter, der er iværksættes af EIF for at tiltrække nye andelshavere,
der er finansielle institutioner.
Da den systematiske saminvestering under EIB's mandat til EIF vedrørende risikovillig
kapital kun tilfører en begrænset merværdi, vil EIF blive anmodet om regelmæssigt at
saminvestere inden for rammerne af andre mandater, herunder EU-mandater som f.eks.
Horisont 2020 og Cosme, for at sikre større samordning af interesser mellem
Kommissionen og EIF.
På baggrund af en nylig ekstern evaluering og i overensstemmelse med
proportionalitetsprincippet og den hidtidige praksis foreslår Kommissionen, at der ikke skal
udarbejdes en formel konsekvensanalyse.
3.
JURIDISKE ASPEKTER AF FORSLAGET
Rådets afgørelse 94/375/EF af 6. juni 1994 om Fællesskabets medlemskab af Den Europæiske
Investeringsfond
5
indeholder en specifik bestemmelse om kapitalforhøjelser i artikel 3. På
baggrund af udviklingen i EU-Domstolens retspraksis med hensyn til såkaldt "afledt
retsgrundlag" kan denne bestemmelse dog ikke bruges som retsgrundlag for en ny afgørelse
om en kapitalforhøjelse i EIF. Der bør i stedet foreslås et retsgrundlag i den primære ret.
I lyset af EIF's mål og aktiviteter i henhold til dens vedtægter og de afgørelser, der er truffet af
de ledende organer i overensstemmelse med vedtægterne, og i lyset af det primære mål, som
kapitalforhøjelsen tager sigte på, som er at
følge op på Det Europæiske Råds opfordring
kreditforbedringskapacitet, især til fordel for SMV’er, og
om
at
øge
EIF's
skabe yderligere kapacitet til egenkapitalinvesteringer til støtte for SMV’er og
innovation, forskning og teknologisk udvikling i virksomhederne i medlemsstaterne,
således at EU’s industri fremmes, anses artikel 173, stk. 3, i TEUF for at være et passende
retsgrundlag for den foreslåede kapitalforhøjelse.
5
EFT L 173 af 7.7.1994, s. 12.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452606_0006.png
4.
VIRKNINGER FOR BUDGETTET
På baggrund af den foreslåede forhøjelse af den tegnede kapital med op til 1,5 mia. EUR vil
Kommissionen skulle købe op til 450 nye andele.
Nedenstående tabel viser udviklingen i EU’s andel i EIF’s kapital efter den foreslåede
kapitalforhøjelse. Den viser den andel af EIF’s kapital, som EU tegner sig for, opdelt i
indbetalt kapital og tegnet kapital før og efter denne kapitalforhøjelse.
EU’s andel i EIF’s kapital (mio. EUR)
Indbetalt kapital
Nuværende
andel
(før 2014)
Kapital, der kan kræves indbetalt
I alt
Nuværende
andel
(før 2014)
Foreslået
forhøjelse
90
Foreslået
forhøjelse
360
I alt
Tegnet
kapital i alt
efter
forhøjelse
1 350
180
270
720
1 080
EU’s tegning af nye andele i EIF ville finde sted over en fireårig periode, der begynder i 2014.
Det skønnes, at der bliver brug for ca. 175 mio. EUR til at dække købet af 450 andele. Dette
skøn er baseret på EIF’s prognoser for udviklingen i prisen på EIF’s andele i tegningsperioden
2014-2017. Tegningsprisen vil være baseret på en aftalt formel, nemlig (Repurchase Share
Price Undertaking). Den omfatter den indbetalte del af egenkapitalen samt forskellige reserver
(f.eks. lovbestemt reserve, tilbageholdt overskud) samt fortjeneste i regnskabsåret minus de
udbytter, der udbetales. Ændringerne i reserverne er vanskelige at anslå, i betragtning af at en
af reserverne afspejler ændringer i markedsværdierne for private egenkapitalinvesteringer, der
er foretaget af EIF, og værdiændringer i forbindelse med EIF’s likvide beholdning. Den
faktiske pris i hver tegningsperiode vil blive baseret på de reviderede regnskaber fra det
foregående år.
Kommissionen foreslår, at de udbytter, der betales af EIF i årene 2014-2017, anvendes til at
dække en del af omkostningerne i forbindelse med de nye andele. Hvis man går ud fra, at
2013-niveauet med et udbytte på 20 % forbliver uændret for de kommende fire år, anslås
udbyttet for denne periode at beløbe sig til ca. 11,5 mio. EUR. Det skal dog understreges, at
EIF anvender en udbyttesats på 33 % som arbejdshypotese for beregningerne i det dokument,
der er forelagt for bestyrelsen med forslag om en kapitalforhøjelse. Hvis man går ud fra dette
udbytteniveau, vil købet af 450 andele kræve ca. 172 mio. EUR, og det anslåede udbytte, der
ville blive modtaget i 2014-2017, ville beløbe sig til ca. 19 mio. EUR. Udbyttet besluttes
årligt af EIF’s generalforsamling.
Derfor kan hverken andelenes tegningspris eller udbytteniveauet på nuværende tidspunkt
beregnes præcist for hele tegningsperioden. Under alle omstændigheder forventes den pris,
EU skal betale for sin del af forhøjelsen, ikke at være højere end summen af den vejledende
budgetbevilling på 170 mio. EUR plus modtagne udbytter i løbet af 2014-2017.
Kommissionen foreslår, at der gøres brug af bevillinger, der allerede er programmeret for
finansielle instrumenter under Cosme- og Horisont 2020-programmer til at give SMV’er
bedre adgang til finansiering.
Cosme-forordningen tager ligesom EIF sigte på at forbedre adgangen til finansiering, navnlig
for SMV’er, og fremme iværksætterånd og -kultur. I Horisont 2020-forordningen henvises der
til finansielle instrumenter som den vigtigste kilde til finansiering af aktiviteter tæt på
markedet, som støttes under programmet, og EIF vil spille en vigtig rolle for gennemførelsen
af sådanne finansielle instrumenter. Det foreslås derfor at anvende en del af de disponible
bevillinger for Cosme og Horisont 2020 til den foreslåede kapitalforhøjelse i EIF. Den
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
nødvendige tilpasning af 2014-budgettet vil blive foreslået særskilt i et forslag til
ændringsbudget.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452606_0008.png
2014/0034 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS AFGØRELSE
om Den Europæiske Unions deltagelse i kapitalforhøjelsen i Den Europæiske
Investeringsfond
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 173,
stk. 3,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen,
efter fremsendelse af udkast til lovgivningsmæssig retsakt til de nationale parlamenter,
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg,
efter den almindelige lovgivningsprocedure og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
I henhold til Rådets afgørelse 94/375/EF af 6. juni 1994 om Fællesskabets
medlemskab af Den Europæiske Investeringsfond
1
blev Den Europæiske
Investeringsfond (fonden) oprettet i 1994 for at "fremme en vedvarende og
afbalanceret vækst i Fællesskabet".
Efter forhøjelsen af fondens tegnede kapital i 2007 beløber fondens autoriserede
kapital sig til 3 mia. EUR, fordelt på 3 000 andele på 1 mio. EUR hver, med 20 %
indbetalt. EU, repræsenteret af Kommissionen, deltog i den foregående forhøjelse af
fondens tegnede kapital i overensstemmelse med Rådets afgørelse 2007/247/EF af
19. april 2007 om Fællesskabets deltagelse i kapitalforhøjelsen i Den Europæiske
Investeringsfond
2
.
Dermed har EU, repræsenteret af Kommissionen, nu 900 andele i fonden til en
nominel værdi af 900 mio. EUR, hvoraf 180 mio. EUR er indbetalt.
Det Europæiske Råd vedtog på mødet den 28.-29. juni 2012 "vækst- og
beskæftigelsespagten" med henblik på at stimulere en intelligent, bæredygtig, inklusiv,
ressourceeffektiv og jobskabende vækst. I den forbindelse understregede Det
Europæiske Råd i sine konklusioner bl.a. de omgående yderligere foranstaltninger på
EU-plan for at fremme vækst og beskæftigelse, forbedre finansieringen af økonomien
og gøre Europa mere konkurrencedygtigt som produktions- og investeringssted, at
fondens indsats bør udvikles, navnlig hvad angår venturekapitalaktiviteter, i
samarbejde med de eksisterende nationale strukturer som f.eks. nationale
erhvervsfremmende banker og institutioner.
For yderligere at fremme investeringer og adgang til kredit lancerede Det Europæiske
Råd den 28.-29. juni 2013 en "ny investeringsplan for Europa" for at støtte små og
EFT L 173 af 7.7.1994, s. 12.
EUT L 107 af 25.4.2007, s. 5.
(2)
(3)
(4)
(5)
1
2
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
mellemstore virksomheder (SMV’er) og øge finansieringen af økonomien. I denne
sammenhæng anmodede Det Europæiske Råd i sine konklusioner Kommissionen og
EIB om at forøge fondens kreditforbedringskapacitet som en prioritet.
(6)
Det Europæiske Råd, som mindede om, at det fortsat er afgørende at genetablere
normal långivning til økonomien, navnlig til SMV’er, opfordrede på sit møde i
december 2013 Kommissionen og EIB til ved hjælp af en kapitalforhøjelse at øge
EIF's kapacitet yderligere med henblik på at nå til endelig enighed senest i maj 2014.
EIF har med de nuværende egne midler ikke mulighed for at øge sine aktiviteter
væsentligt for således at efterkomme opfordringen fra Det Europæiske Råd, idet
fondens garanti- og venturekapitalaktiviteter ikke må overstige de lofter, der er fastsat
i artikel 26 vedtægterne eller vedtaget af fondens generalforsamling. Desuden er
fondens kreditforbedringskapacitet begrænset i forhold til mængden af disponible egne
midler.
Fondens bestyrelse har derfor den 26. november 2013 givet sin godkendelse med
hensyn til begrundelsen for at forhøje fondens tegnede kapital med op til
1 500 mio. EUR, således at der kan opnås den nødvendige forøgelse af egne midler.
De tekniske betingelser og nærmere procedure for forhøjelsen vil, når tiden er inde,
blive forelagt for bestyrelsen med en anmodning om tilladelse til at forelægge et
forslag for fondens generalforsamling i 2014 med henblik på godkendelse.
De nye andele bør tegnes af fondens andelshavere efter eget valg over en fireårig
periode, der begynder i 2014 og slutter i 2017. Prisen på de nye andele bør fastsættes
årligt og baseres på den nettoaktivværdiformel, der er aftalt mellem fondens
andelshavere.
Det årlige udbytte, der modtages i 2014-2017 for EU’s deltagelse i fonden, bør
betragtes som eksterne formålsbestemte indtægter og anvendes til at dække en del af
udgifterne til kapitalforhøjelsen. Dette skulle øge de budgetmidler, der er til rådighed
til kapitalforhøjelsen, og dermed støtte målsætningen om at bibeholde EU's relative
andel i fonden på det nuværende niveau (30 %).
Det er hensigtsmæssigt, at Unionen deltager i kapitalforhøjelsen i fonden for at
realisere Unionens mål om at fremme et klima, der er gunstigt for initiativer og
udvikling af virksomheder, navnlig SMV'er, overalt i Unionen samt fremme en bedre
udnyttelse af det industrielle potentiale i EU's politikker for innovation, forskning og
teknologisk udvikling, således som det er anført i konklusionerne fra Det Europæiske
Råd i juni 2012, juni 2013 og december 2013 og specificeret nærmere i "vækst- og
beskæftigelsespagten" og den "nye investeringsplan for Europa".
For at Unionens repræsentant i EIF’s generalforsamling kan stemme om
kapitalforhøjelsen hurtigst muligt, bør afgørelsen træde i kraft dagen efter
offentliggørelsen —
(7)
(8)
(9)
(10)
(11)
(12)
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
Ud over sin aktuelle kapitalandel i Den Europæiske Investeringsfond (fonden) tegner Unionen
op til 450 andele, hver med en pålydende værdi på 1 mio. EUR, i fonden. Tegningen af
andelene og de årlige betalinger sker i overensstemmelse med de vilkår, der vil blive
godkendt af fondens generalforsamling.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452606_0010.png
Artikel 2
Unionen køber de nye andele i fonden over en fireårig periode, som begynder i 2014. I løbet
af perioden 2014-2017 betragtes udbytte, som Unionen modtager for sin deltagelse i fonden,
som eksterne formålsbestemte indtægter i overensstemmelse med artikel 21, stk. 4, i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU, Euratom) nr. 966/2012 af 25. oktober 2012 om de
finansielle regler vedrørende Unionens almindelige budget
3
, med henblik på at dække en del
af omkostningerne ved tegningen.
Derudover skal et samlet beløb på op til 170 mio. EUR for hele perioden stå til rådighed på
Den Europæiske Unions almindelige budget til dækning af de resterende omkostninger, idet
der gøres brug af bevillinger, der allerede er programmeret inden for udgiftsområde 1a i den
flerårige finansielle ramme for 2014-2020, således at de samlede udgifter ikke ændres.
Budgetforpligtelsen kan opdeles i årlige rater over fire år i overensstemmelse med artikel 85,
stk. 4, i forordning (EU, Euratom) nr. 966/2012.
Artikel 3
Denne afgørelse træder i kraft dagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske Unions
Tidende.
Udfærdiget i Bruxelles, den
[…].
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
3
EUT L 298 af 26.10.2012, s. 1.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452606_0011.png
FINANSIERINGSOVERSIGT
1.
FORSLAGETS/INITIATIVETS RAMME
1.1. Forslagets/initiativets betegnelse
1.2. Berørt(e) politikområde(r) inden for ABM/ABB-strukturen
1.3. Forslagets/initiativets art
1.4. Mål
1.5. Forslagets/initiativets begrundelse
1.6. Varighed og finansielle virkninger
1.7. Påtænkt(e) forvaltningsmetode(r)
2.
FORVALTNINGSFORANSTALTNINGER
2.1. Bestemmelser om kontrol og rapportering
2.2. Forvaltnings- og kontrolsystem
2.3. Foranstaltninger til forebyggelse af svig og uregelmæssigheder
3.
FORSLAGETS/INITIATIVETS ANSLÅEDE FINANSIELLE VIRKNINGER
3.1. Berørt(e) udgiftspost(er) på budgettet og udgiftsområde(r) i den flerårige
finansielle ramme
3.2. Anslåede virkninger for udgifterne
3.2.1. Sammenfatning af de anslåede virkninger for udgifterne
3.2.2. Anslåede virkninger for aktionsbevillingerne
3.2.3. Anslåede virkninger for administrationsbevillingerne
3.2.4. Forenelighed med indeværende flerårige finansielle ramme
3.2.5. Tredjemands bidrag til finansieringen
3.3. Anslåede virkninger for indtægterne
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452606_0012.png
FINANSIERINGSOVERSIGT
1.
1.1.
FORSLAGETS/INITIATIVETS RAMME
Forslagets/initiativets betegnelse
Godkendelse af en kapitalforhøjelse i Den Europæiske Investeringsfond og Unionens
deltagelse i kapitalforhøjelsen.
1.2.
1.3.
Berørt(e) politikområde(r) inden for ABM/ABB-strukturen
1
Afsnit 01 – Økonomiske og finansielle anliggender
Forslagets/initiativets art
Forslaget/initiativet drejer sig om en
ny foranstaltning
Forslaget/initiativet drejer sig om en
ny foranstaltning som opfølgning på et
pilotprojekt/en forberedende foranstaltning
2
Forslaget/initiativet drejer sig om
forlængelse af en eksisterende foranstaltning
Forslaget/initiativet drejer sig om
omlægning af en foranstaltning til en ny
foranstaltning
1.4.
1.4.1.
Mål
Det eller de af Kommissionens flerårige strategiske mål, som forslaget/initiativet
vedrører
Mål: at samarbejde aktivt med EIB og EIF med henblik på gennemførelsen af EU’s
politikker.
Mål: fortsat at indgå i et snævert samarbejde med EIB og EIF i udformningen af
finansielle instrumenter til støtte for Europa 2020-målene for den næste flerårige
finansielle ramme.
1.4.2.
Specifikke mål og berørte ABM/ABB-aktiviteter
Specifikt mål nr.
1. At fremme EU’s interesser i de styrende organer i EIB/EIF og styrke samarbejde
mellem EU og EIB/EIF for at sikre, at EIB/EIF's långivning er i overensstemmelse
med EU’s politiske prioriteter, navnlig inden for EU.
Berørte ABM/ABB-aktiviteter
Afsnit 01.04 Finansielle transaktioner og instrumenter
1.4.3.
Forventede resultater og virkninger
Kapitalforhøjelsen vil sætte EIF i stand til at reagere hensigtsmæssigt på Det
Europæiske Råds konklusioner på to måder:
Den øgede kapital vil lette gældsfinansiering til SMV’er (via kreditforbedrings-
og garantiaktiviteter).
1
2
ABM: Activity Based Management (aktivitetsbaseret ledelse) – ABB: Activity Based Budgeting
(aktivitetsbaseret budgetlægning).
Jf. artikel 54, stk. 2, litra a) og b), i finansforordningen.
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452606_0013.png
Den øgede kapital vil øge kapaciteten til at investere i privat egenkapital,
mezzaninfinansiering og venture- og vækstkapital.
Desuden vil kapitalforhøjelsen give EIF mulighed for at foretage saminvesteringer
med egne midler med Kommissionens mandater for f.eks. Cosme og Horisont 2020
og dermed sikre mere sammenfaldende interesser mellem Kommissionen og EIF i
overensstemmelse med bestemmelserne i finansforordningen. Endelig vil deltagelsen
i denne kapitalforhøjelse sikre, at EU's andel i EIF's kapital i det mindste forbliver
konstant og ikke svækkes.
Kreditforbedrings- og garantiaktiviteter
Det forventes, at EIF i løbet af den næste programmeringsperiode vil øge sin
kreditforbedringskapacitet betydeligt, med en årlig anvendelse på mellem 2,0 og
3,0 mia. EUR (for årligt at mobilisere mellem 11-20 mia. EUR i lån til SMV’er) med
en specifik indsats i 2015 og 2016. Denne yderligere kreditforbedringsaktivitet
kræver en forøgelse af EIF’s egne midler på 400 mio. EUR, yderligere suppleret af et
EIB-mandat på op til 2,3 mia. EUR for 2014-2016. Den øgede aktivitet skulle kunne
føre til, at 50 % flere SMV’er bliver omfattet af EIF's kreditforbedrings- og
garantiaktiviteter.
Egenkapitalaktiviteter
Den yderligere kapital vil styrke EIF’s fokus på kritiske huller i spirende eller
voksende kapitalmarkeder og venturekapitalmarkeder. Disse centrale initiativer vil
støtte dels politikkerne for forskning, udvikling og innovation, dels politikkerne for
beskæftigelse, vækst og social samhørighed. De yderligere forpligtelser på
400 mio. EUR vil skulle bakkes op af i alt yderligere 150-200 mio. EUR i EIF’s egne
midler. Den øgede aktivitet skulle kunne føre til, at 50 % flere SMV’er bliver
omfattet af EIF's egenkapitalaktiviteter.
1.4.4.
Virknings- og resultatindikatorer
Opfyldelsen af målene vil blive målt via antallet af kreditforbedringstransaktioner,
den mobiliserende virkning, der opnås, mængden af lånefinansiering til SMV’er og
antallet af støttede SMV’er samt geografisk diversificering. Resultaterne vil blive
målt på stigningen i antallet af SMV’er, der er omfattet af EIF's kreditforbedrings- og
garantiaktiviteter.
Hvad angår venturekapitalaktiviteter, vil virkningen blive målt på antallet af
transaktioner, antallet af støttede virksomheder, gearing (dvs. det samlede
saminvesteringsbeløb) samt mobiliserende virkning (dvs. saminvesteringsbeløb, som
direkte tilskrives EIF), mængden af udbetalinger til endelige støttemodtagere og
geografisk diversificering. Resultaterne vil blive målt på stigningen i antallet af
SMV’er, der er omfattet af EIF's egenkapitalaktiviteter.
1.5.
1.5.1.
Forslagets/initiativets begrundelse
Behov, der skal opfyldes på kort eller lang sigt
EIF anvender sine egne midler som kapitalgrundlag for sine garantiaktiviteter og som
egenkapitalbetaling til sine venturekapitalinvesteringer. Størrelsesordenen af EIF's
nuværende egenkapital begrænser EIF’s evne til i betydelig grad at øge sine
venturekapitalaktiviteter og kreditforbedringsaktiviteter, således som Det Europæiske
Råd i juni 2012, juni 2013 og december 2013 anmodede om.
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.5.2.
Merværdien ved en indsats fra EU's side
Den yderligere kapacitet, der skabes i kraft af EIF’s kapitalforhøjelse, vil sætte EIB-
gruppen i stand til at mobilisere yderligere ca. 45 mia. EUR i form af nye lån og
leasing i de kommende 7 år. Kapitalforhøjelsen vil også forbedre EIF’s potentiale til
at samarbejde med andelshaverne (Kommissionen, EIB og de finansielle
institutioner) og tredjeparter i gennemførelsen af kreditforbedringsaktiviteter.
EIF's yderligere investeringskapacitet vil også blive brugt i forbindelse med det
europæiske venturekapitalmarked, især i forbindelse med finansiering af
nyetablerede eller stærkt voksende virksomheder. Det vil i høj grad forbedre EIF’s
bidrag til bestræbelserne på at nå EU 2020-målet om en intelligent, bæredygtig og
jobskabende vækst, især i forbindelse med gennemførelsen af følgende
flagskibsinitiativer vedrørende SMV’ers adgang til finansiering:
"Innovation i EU";
"En industripolitik for en globaliseret verden";
"En handlingsplan om bedre adgang til finansiering for SMV'er".
Endelig vil den foreslåede kapitalforhøjelse også kunne styrke den rolle, som de
finansielle institutioner i EIF spiller, ved at øge deres kapitalandele.
1.5.3.
Erfaringer fra lignende foranstaltninger
I Rådets afgørelse 2007/247/EF er det anført, at der bør foretages en evaluering af
fondens aktiviteter med egne midler senest den 31. juli 2012. Denne evaluering har
påvist den merværdi, som EIF’s aktiviteter med egne midler har for gennemførelsen
af EU’s SMV-finansieringsaktiviteter (risikovillig kapital og gældsfinansiering),
herunder investeringer, udvikling af innovative finansielle instrumenter og
opbygning af investeringsinfrastruktur og -økosystemer baseret på partnerskab og
fælles viden. Som angivet i begrundelsen (afsnit 2, resultater af høring af
interesserede parter og konsekvensanalyser) blev det i evalueringen konkluderet, at
der er stærke og gyldige grunde til at opretholde EU’s andel i EIF.
Uanset den konstaterede merværdi blev der i evalueringen peget på en række
områder, hvor den politiske virkning af EIF’s aktiviteter med egne midler kan styrkes
yderligere. Til opfølgning af konklusionerne fra evalueringen har Kommissionen
udarbejdet en opfølgende handlingsplan for yderligere at forbedre merværdien af
EU’s andele i EIF. Handlingsplanen blev forelagt Rådet og Parlamentet i november
2012 og er nu ved at blive gennemført.
1.5.4.
Sammenhæng med andre relevante instrumenter og eventuel synergivirkning
Kommissionen fremmer systematisk et tæt samarbejde og fælles initiativer i EIB-
gruppen. Disse effektive tiltag er i stigende grad nødvendige for at fastholde
opsvinget under de skrøbelige økonomiske forhold.
Desuden supplerer EIF’s egne midler EU’s og EIB’s mandater (f.eks. de finansielle
instrumenter under Cosme og Horisont 2020 og EIB-mandatet for risikovillig
kapital). EIF’s egne midler er nødvendige til at mobilisere EU-midler.
1.6.
Varighed og finansielle virkninger
Forslag/initiativ af
begrænset varighed
Forslag/initiativ gældende fra [DD/MM]YYYY til [DD/MM]YYYY
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452606_0015.png
Finansielle virkninger fra 2014 til 2017
Forslag/initiativ af
ubegrænset varighed
– Iværksættelse med en indkøringsperiode fra [YYYY til YYYY],
– derefter gennemførelse i fuldt omfang
1.7.
Påtænkt(e) forvaltningsmetode(r)
3
Fra 2014-budgettet
X
Direkte forvaltning
ved Kommissionen
2.
2.1.
FORVALTNINGSFORANSTALTNINGER
Bestemmelser om kontrol og rapportering
EIF’s årsberetning og Revisionsudvalgets årsrapport vil fortsat blive forelagt Rådet
og Europa-Parlamentet som fastsat i Rådets afgørelse 2007/247/EF.
Bestyrelsen vurderer langt de fleste af de enkelte EIF-transaktioner og overvåger
venturekapital- og garantiporteføljerne. Den sikrer også, at fonden forvaltes i
overensstemmelse med dens vedtægter og de specifikke retningslinjer, bestyrelsen
har vedtaget. Kommissionen har udpeget to direktører og to suppleanter i
bestyrelsen. Endvidere dækker en trepartsaftale mellem EIF, Revisionsretten og
Kommissionen de arrangementer, der finder anvendelse for formidling af
dokumenter og information vedrørende EU's deltagelse i EIF’s kapital til
Revisionsretten.
Endelig bliver EIF vurderet af de tre store kreditvurderingsbureauer: Fitch, Moody’s
og Standard & Poor’s.
2.2.
2.2.1.
Forvaltnings- og kontrolsystem
Konstaterede risici
Karakteren af den risiko, der knytter sig til EU's andel i EIF, ændres ikke som følge
af forslaget. EIF's investerings- og risikoforvaltningsstrukturer vil fortsat være de
samme. Risikostyringen fungerer i overensstemmelse med bedste markedspraksis,
gældende standarder, retlige bestemmelser og Basel II-kravene.
2.2.2.
Oplysninger om det indførte interne kontrolsystem
EIF's risikostyrings- og overvågningsfunktion omfatter alle EIF’s aktiviteter med
regelmæssig overvågning af risici for enkelte transaktioner og på porteføljeniveau og
vurdering af nye og eksisterende transaktioner.
EIF’s årsregnskaber revideres af eksterne regnskabsrevisorer under mandat fra EIF’s
Revisionsudvalg. Disse regnskaber godkendes af andelshaverne på den årlige
generalforsamling.
I den interne regnskabsrevision, som forestås af EIB, undersøges og vurderes de
interne kontrolsystemers udformning og effektivitet. Revisionsudvalget mødes
jævnligt med den interne revisor og overvåger gennemførelsen af de vedtagne
foranstaltninger.
3
Forklaringer vedrørende forvaltningsmetoder og henvisninger til finansforordningen findes på
webstedet BudgWeb:
http://www.cc.cec/budg/man/budgmanag/budgmanag_en.html
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.2.3.
Vurdering af omkostninger og fordele ved kontrol og evaluering af den forventede
fejlrisiko
Kapitalforhøjelsen vedrører en andel i en international finansiel institution.
Vedtægterne for EIF foreskriver regelmæssig kontrol af EIF, forestået af interne og
eksterne revisorer.
2.3.
Foranstaltninger til forebyggelse af svig og uregelmæssigheder
EIF har en uafhængig afdeling for regelefterlevelse og operationelle risici til at sikre,
at der anvendes de højeste standarder for integritet i alle EIF's aktiviteter i
overensstemmelse med bedste internationale praksis.
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452606_0017.png
3.
3.1.
FORSLAGETS/INITIATIVETS ANSLÅEDE FINANSIELLE VIRKNINGER
Berørt(e) udgiftspost(er) på budgettet og udgiftsområde(r) i den flerårige
finansielle ramme
Eksisterende budgetposter i 2014
I samme rækkefølge som udgiftsområderne i den flerårige finansielle ramme og
budgetposterne.
Udgifts-
område i
den
flerårige
finansielle
ramme:
Budgetpost
Udgiftens
art
OB/IOB
(1)
Bidrag
fra
EFTA-
lande
2
fra
kandidat-
lande
3
iht.
finansforordnin-
gens artikel 21,
stk. 2, litra b)
fra tredje
-
lande
1a
01.04.01.01 – Den Europæiske
Investeringsfond – Tilrådigheds-
stillelse af de indbetalte dele af den
tegnede kapital
01.04.01.02 – Den Europæiske
Investeringsfond – Del af den tegnede
kapital, som kan indkaldes
02.02.02 - Forbedring af adgangen til
finansiering for små og mellemstore
virksomheder (SMV'er) i form af
egenkapital og lånefinansiering
08.02.02.02 - Forbedring af adgangen
til risikokapital til investeringer i
forskning og innovation
OB
NEJ
NEJ
NEJ
NEJ
1a
OB
JA
NEJ
NEJ
NEJ
1a
OB
JA
NEJ
NEJ
NEJ
1
2
3
OB = opdelte bevillinger/IOB = ikke-opdelte bevillinger.
EFTA: Den Europæiske Frihandelssammenslutning.
Kandidatlande og, efter omstændighederne, potentielle kandidatlande på Vestbalkan.
DA
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452606_0018.png
3.2.
Anslåede virkninger for udgifterne
Forslaget vil ikke øge det samlede udgiftsniveau, der er programmeret under udgiftsområde 1a i den flerårige finansielle ramme for
2014-2020, da der vil blive anvendt bevillinger, der er planlagt til finansielle instrumenter under Cosme- og Horisont 2020-programmer,
til finansiering af EIF’s kapitalforhøjelse.
Finansieringskilder til EIF’s kapitalforhøjelse:
Budgetpost 02.02.02 - Forbedring af adgangen til
finansiering for små og mellemstore virksomheder
(SMV'er) i form af egenkapital og lånefinansiering
2014
2015
2016
2017
Forpligtelser
21,250
21,250
21,250
21,250
Betalinger
21,250
21,250
21,250
21,250
21,250
21,250
21,250
21,250
21,250
21,250
21,250
21,250
Budgetpost 08.02.02.02 - Forbedring af adgangen til
risikokapital til investeringer i forskning og innovation
Forpligtelser
Betalinger
3.2.1.
Sammenfatning af de anslåede virkninger for udgifterne
i mio. EUR (tre decimaler)
Udgiftsområde i den flerårige finansielle
ramme
01 04
Finansielle transaktioner og instrumenter
GD
[...]
År
2014
År
2015
År
2016
År
2017
År
2018-2020
I ALT
Aktionsbevillinger
DA
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452606_0019.png
Forpligtelser
(1)
42,500
42,500
p.m.
p.m.
42,500
42,500
p.m.
p.m.
42,500
42,500
p.m.
p.m.
Budgetpostens nummer 01040101
Betalinger
Forpligtelser
Betalinger
(2)
Budgetpostens nummer 01040102
(1a)
(2 a)
42,500
42,500
+++++
+++
p.m.
p.m.
0
0
p.m.
p.m.
0
0
p.m.
p.m.
0
0
p.m.
p.m.
170,000*
170,000*
Administrationsbevillinger finansieret over bevillingsrammen for
særprogrammer
1
Budgetpostens nummer
Forpligtelser
(3)
=1a
+1b+1c
+3
=2a+2b
+2c+3
Bevillinger I ALT
42,500
42,500
42,500
42,500
42,500
42,500
42,500
42,500
0
0
0
0
0
0
170,000
170,000
til GD
<….>
Betalinger
Aktionsbevillinger I ALT
Administrationsbevillinger finansieret over
bevillingsrammen for særprogrammer I ALT
1
Forpligtelser
Betalinger
(4)
(5)
(6)
42,500
42,500
42,500
42,500
42,500
42,500
42,500
42,500
170,000
170,000
Teknisk og/eller administrativ bistand og udgifter til støtte for gennemførelsen af EU's programmer og/eller aktioner (tidligere BA-poster), indirekte forskning,
direkte forskning.
DA
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452606_0020.png
Forpligtelser
=4 + 6
=5 + 6
42,500
42,500
42,500
42,500
42,500
42,500
42,500
42,500
170,000
170,000
Bevillinger I ALT
under UDGIFTSOMRÅDE 1a
i den flerårige finansielle ramme
Betalinger
DA
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452606_0021.png
Udgiftsområde i den flerårige finansielle
ramme
5
Administration
i mio. EUR (tre decimaler)
År
2014
År
2015
År
2012
År
2017
År
2018-2020
I ALT
GD
[...]
Menneskelige ressourcer
Andre administrationsudgifter
0,262
0,262
0,262
0,262
0,262
0.200*
Bevillinger
0,262
0,262
1,834
0,200*
I ALT GD
<…….>
* evaluering foretaget af eksterne konsulenter
0,262
0,262
0,262
0,262
0,462
0,262
0,462
2,034
Bevillinger I ALT
under UDGIFTSOMRÅDE 5
i den flerårige finansielle ramme
(Forpligtelser i
betalinger i alt)
alt
=
0,262
0,262
0,262
0,262
0,462
0,262
0,462
2,034
i mio. EUR (tre decimaler)
År
2014
2
År
2015
42,762
42,762
År
2016
42,762
42,762
År
2017
42,762
42,762
0,462
0,462
År
2018-2020
I ALT
0,462
0,462
172,034
172,034
Bevillinger I ALT
under UDGIFTSOMRÅDE 1-5
i den flerårige finansielle ramme
Forpligtelser
Betalinger
42,762
42,762
0,262
0,262
2
År n er det år, hvor gennemførelsen af forslaget/initiativet begynder.
DA
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452606_0022.png
3.2.2.
Anslåede virkninger for aktionsbevillingerne
Forslaget/initiativet medfører ikke anvendelse af aktionsbevillinger
Forpligtelsesbevillinger i mio. EUR (tre decimaler)
År
2014
År
2015
År
2016
År
2017
RESULTATER
Result
aterne
s
gnsntl
.
omkos
tninge
r
– X Forslaget/initiativet medfører anvendelse af aktionsbevillinger som anført herunder:
År
2018-2020
I ALT
Der angives
mål og
resultater
Type
resulta
ter
1
Om
-
kost
-
ninger
Om
-
kost
-
ninger
Om
-
kost
-
ninger
Om
-
kost
-
ninger
Om
-
kost
-
ninge
r
Om
-
kost
-
ninger
Om
-
kost
-
ninger
I alt
nr.
OMKOS
TNINGE
R I ALT
Nr.
Nr.
Nr.
Nr.
Nr.
Nr.
SPECIFIKT MÅL NR. 1
2
At fremme EU’s interesser i de
styrende organer i EIB/EIF og
styrke samarbejde mellem EU og
EIB/EIF for at sikre, at EIB/EIF's
långivning er i overensstemmelse
med EU’s politiske prioriteter,
navnlig inden for EU.
- Resultat
Subtotal for specifikt mål nr. 1
OMKOSTNINGER I ALT
42,500
42,500
42,500
42,500
0
0
0
170,000
42,500
42,500
42,500
42,500
0
0
0
170,000
1
2
Resultater er de produkter og tjenesteydelser, der skal leveres (f.eks. antal finansierede studenterudvekslinger, antal km bygget vej osv.).
Som beskrevet i del 1.4.2., "Specifikke mål ...".
DA
Nr.
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452606_0023.png
3.2.3.
Anslåede virkninger for administrationsbevillingerne
Forslaget/initiativet medfører ikke anvendelse af administrationsbevillinger
3.2.3.1. Resumé
– X Forslaget/initiativet medfører anvendelse af administrationsbevillinger som
anført herunder:
i mio. EUR (tre decimaler)
År
2014
1
År
2015
År
2016
År
2017
År
2018-2020
I ALT
UDGIFTSOMRÅDE 5
i den flerårige finansielle
ramme
Menneskelige ressourcer
Andre
administrationsudgifter
Subtotal
UDGIFTSOMRÅDE 5
i den flerårige finansielle
ramme
0,262
0,262
0,262
0,262
0,262
0,262
0,262
1,834
0,200
0,200
0,262
0,262
0,262
0,262
0,462
0,262
0,462
2,034
Uden for
UDGIFTSOMRÅDE 5
2
i
den flerårige finansielle
ramme
Menneskelige ressourcer
Andre
administrations-
udgifter
Subtotal
Uden for
UDGIFTSOMRÅDE 5
i den flerårige finansielle
ramme
0,262
0,262
0,262
0,262
0,462
0,262
0,462
2,034
I ALT
0,262
0,262
0,262
0,262
0,462
0,262
0,462
2,034
Personalebehovet vil blive dækket ved hjælp af det personale, som GD'et allerede har afsat til aktionen, og/eller interne
rokader i GD'et, eventuelt suppleret med yderligere bevillinger, som tildeles det ansvarlige GD i forbindelse med den årlige
tildelingsprocedure under hensyntagen til de budgetmæssige begrænsninger.
1
2
År n er det år, hvor gennemførelsen af forslaget/initiativet begynder.
Teknisk og/eller administrativ bistand og udgifter til støtte for gennemførelsen af EU's programmer
og/eller aktioner (tidligere BA-poster), indirekte forskning, direkte forskning.
DA
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452606_0024.png
3.2.3.2. Anslået behov for menneskelige ressourcer
Forslaget/initiativet medfører ikke anvendelse af menneskelige ressourcer
– X Forslaget/initiativet medfører anvendelse af menneskelige ressourcer som
anført herunder:
Overslag angives i fuldtidsækvivalenter
År
2014
År
2015
År
År
2016
År
2017
2018-2020
Stillinger i stillingsfortegnelsen (tjenestemænd og midlertidigt ansatte)
XX 01 01 01 (i hovedsædet og i Kommissionens
repræsentationskontorer)
XX 01 01 02 (i delegationer)
XX 01 05 01 (indirekte forskning)
10 01 05 01 (direkte forskning)
Eksternt personale (i fuldtidsækvivalenter)
1
XX 01 02 01 (KA, SNE, INT under den samlede
bevillingsramme)
XX 01 02 02 (KA, LA, UNE, INT og UED i
delegationerne)
XX 01 04 yy
2
- i hovedsædet
- i delegationerne
XX 01 05 02 (KA, UNE, INT – indirekte forskning)
10 01 05 02 (KA, UNE, INT – direkte forskning)
Andre budgetposter (skal angives)
I ALT
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
01.04 angiver det berørte politikområde eller budgetafsnit.
Personalebehovet vil blive dækket ved hjælp af det personale, som GD'et allerede har afsat til aktionen, og/eller
interne rokader i GD'et, eventuelt suppleret med yderligere bevillinger, som tildeles det ansvarlige GD i
forbindelse med den årlige tildelingsprocedure under hensyntagen til de budgetmæssige begrænsninger.
Opgavebeskrivelse:
Tjenestemænd og midlertidigt ansatte
De hovedopgaver, der følger af forslaget, er følgende:
- Udarbejdelse af lovgivningsmæssigt forslag
- Opfølgning af den lovgivningsmæssige procedure sammen med Europa-Parlamentet
og Rådet
- Forbindelser og kommunikation med EIF, navnlig i forbindelse med forberedelsen af
Kommissionens holdning til forslag, der forelægges EIF’s bestyrelse, og rapportering
- Forberedelse af Kommissionens holdning til forslag, der forelægges EIF’s bestyrelse
- Forberedelse af den lovpligtige rapportering.
Eksternt personale
1
2
KA: kontraktansatte, LA: lokalt ansatte, UNE: udstationerede nationale eksperter. lokalt ansatte, UED:
unge eksperter ved delegationerne).
Delloft for eksternt personale under aktionsbevillingerne (tidligere BA-poster).
DA
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452606_0025.png
3.2.4.
Forenelighed med indeværende flerårige finansielle ramme
Forslaget/initiativet er foreneligt med indeværende flerårige finansielle ramme
– X Forslaget/initiativet kræver omlægning af det relevante udgiftsområde i den
flerårige finansielle ramme
Kommissionen foreslår, at der gøres brug af bevillinger, der allerede er programmeret for finansielle
instrumenter under Cosme- og Horisont 2020-programmer til at give SMV’er bedre adgang til
finansiering. De berørte budgetposter er henholdsvis 02 02 02 "Forbedring af adgangen til finansiering
for små og mellemstore virksomheder (SMV’er) i form af egenkapital og lånefinansiering" og
08 02 02 02 "Forbedring af adgangen til risikokapital til investeringer i forskning og innovation". Den
budgetpost under afnsit 01, der tilføres midler, er 01 04 01 01 "Den Europæiske Investeringsfond –
Tilrådighedsstillelse af de indbetalte dele af den tegnede kapital". Som nævnt ovenfor er der brug for
170 000 000 EUR i løbet af FFR 2014-2020.
Forslaget/initiativet kræver, at fleksibilitetsinstrumentet anvendes, eller at den
flerårige finansielle ramme revideres
1
.
3.2.5.
Tredjemands bidrag til finansieringen
– Forslaget/initiativet indeholder ikke bestemmelser om samfinansiering med
tredjemand
Anslåede virkninger for indtægterne
Forslaget/initiativet har ingen finansielle virkninger for indtægterne
X
for egne indtægter
for diverse indtægter
i mio. EUR (tre decimaler)
Bevillinger til
rådighed i
indeværende
regnskabsår
Forslagets/initiativets virkninger
2
År
2014
2,477
År
2015
2,078
År
2016
3,112
År
2017
3,800
p.m
– X Forslaget/initiativet har følgende finansielle virkninger:
Indtægtspost på budgettet
År
2018-2020
p.m
p.m
Artikel 850
Under denne artikel opføres eventuelle udbytter af medlemskab af Den Europæiske
Investeringsfond.
I henhold til artikel 24 i vedtægterne skal EIF søge at opnå et passende afkast til sine
andelshavere. Efter at der er truffet beslutning på EIF’s generalforsamling, udlodder EIF
udbytter af det årlige nettoresultat til andelshaverne. Hvad EU's kapitalandel angår,
tilbageføres udbyttet til EU's budget (budgetpost 850: udbytte fra EIF).
På nuværende tidspunkt består EIF’s indtægter primært af indtægter fra den likvide
beholdning, administrationsgebyrer og indtægter fra garantitransaktioner over dens egne
midler. Da det er vanskeligt at forelægge endelige tal for de fremtidige nettoindtægter og det
deraf følgende udbytte, som har indvirkning på tegningsprisen, foreslår Kommissionen, at
1
2
Jf. punkt 19 og 24 i den interinstitutionelle aftale (for perioden 2007-2013).
Med hensyn til EU's traditionelle egne indtægter (told, sukkerafgifter) opgives beløbene netto, dvs.
bruttobeløbene, hvorfra opkrævningsomkostningerne på 25 % er fratrukket.
DA
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
indtægter fra udbytte tilføres udgiftsbudgetpost 01 04 01 01. Indtægterne vil udelukkende
blive overført i den periode, hvor til kapitalforhøjelsen finder sted. Ovenstående tal bygger
på skøn og forudsætter, at det nuværende udbytteniveau på 20 % vil forblive uændret i de
kommende fire år. Udbyttet besluttes dog årligt af EIF’s generalforsamling.
DA
26
DA