Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014
KOM (2014) 0095
Offentligt
1452632_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 20.2.2014
COM(2014) 95 final
2014/0051 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om den holdning, der skal indtages på vegne af Den Europæiske Union i de relevante
udvalg under De Forenede Nationers Økonomiske Kommission for Europa om
tilpasningen til den tekniske udvikling af regulativ nr. 3, 6, 7, 10, 13, 18, 19, 27, 46, 48,
67, 74, 107, 110, 113, 117, 123 og 129 og udkastet til en global teknisk forskrift om den
på verdensplan harmoniserede prøvningsprocedure for lette køretøjer (WLTP) og
udkastet til en global teknisk forskrift om dæk
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452632_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
De Forenede Nationers Økonomiske Kommission for Europa (FN/ECE) udvikler
harmoniserede krav på internationalt plan, der har til formål at fjerne de tekniske hindringer
for samhandelen med motorkøretøjer mellem de kontraherende parter i den reviderede
overenskomst af 1958 og at sikre, at sådanne køretøjer yder en høj grad af sikkerhed og
miljøbeskyttelse.
Ved Rådets afgørelse 97/836/EF af 27. november 1997 tiltrådte Unionen overenskomsten
under De Forenede Nationers Økonomiske Kommission for Europa (FN/ECE) om indførelse
af ensartede tekniske forskrifter for hjulkøretøjer samt udstyr og dele, som kan monteres
og/eller benyttes på hjulkøretøjer, samt vilkårene for gensidig anerkendelse af godkendelser,
der er meddelt på grundlag af sådanne forskrifter
1
("overenskomst af 1958 som revideret"), og
ved Rådets afgørelse 2000/125/EF af 31. januar 2000 tiltrådte Unionen aftalen om etablering
af globale tekniske forskrifter for hjulkøretøjer samt udstyr og dele, der kan monteres og/eller
anvendes på hjulkøretøjer
2
("parallelaftalen").
Der afholdes møder i Verdensforummet for Harmonisering af Køretøjsforskrifter (FN/ECE
WP29) tre gange i løbet af et kalenderår, nemlig i marts, juni og november. På hvert møde
vedtages nye ændringer af eksisterende FN/ECE-regulativer eller globale tekniske forskrifter
for at tage hensyn til den tekniske udvikling. Inden hvert WP29-møde er ændringerne blevet
vedtaget af en af de seks arbejdsgrupper under WP29.
Derefter stemmes der på et WP29-møde om vedtagelsen af ændringer, supplementer og
korrigenda, forudsat at der er kvorum, og der er kvalificeret flertal blandt de kontraherende
parter. EU er kontraherende part i to overenskomster (1958-overenskomsten og 1998-
overenskomsten), der hører under WP29, og stemmer på medlemsstaternes vegne. Hver gang
udarbejdes der en rådsafgørelse, kaldet en megaafgørelse, med listen over ændringer,
supplementer og korrigenda, som bemyndiger Kommissionen til på hvert WP29-møde at
stemme på medlemsstaternes vegne.
Denne rådsafgørelse fastlægger EU's holdning ved afstemningen om de ændringer,
supplementer og korrigenda, der sættes til afstemning på WP29-mødet i marts 2014, som
afholdes 11.-14. marts 2014.
2.
RESULTAT AF HØRINGER
KONSEKVENSANALYSER
AF
INTERESSEREDE
PARTER
OG
Det Tekniske Udvalg for Motorkøretøjer er blevet hørt, og bemærkningerne fra
medlemsstaternes eksperter taget i betragtning.
1
2
EFT L 346 af 17.12.1997, s. 78.
EFT L 35 af 10.2.2000, s. 12.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.
JURIDISKE ASPEKTER AF FORSLAGET
Resumé af forslaget
Forslaget fastlægger Unionens holdning ved afstemningen om ændringerne til FN/ECE-
regulativ nr. 3, 6, 7, 10, 13, 18, 19, 27, 46, 48, 67, 74, 107, 110, 113, 117, 123 og 129 og
vedrørende et udkast til en global teknisk forskrift om den på verdensplan harmoniserede
prøvningsprocedure for lette køretøjer (WLTP) og et udkast til en global teknisk forskrift om
dæk.
Retsgrundlag
Retsgrundlaget for dette forslag er artikel 114, sammenholdt med artikel 218, stk. 9, i
traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde.
Nærhedsprincippet
Det er kun Unionen, der kan stemme for internationale forskrifter, f.eks. ændringsforslag til
FN/ECE-regulativer og udkast til globale tekniske forskrifter og deres inkorporering i EU-
systemet for typegodkendelse af motorkøretøjer. Dette forhindrer ikke alene opsplitning af det
indre marked, men sikrer også ens standarder for sundhed og sikkerhed i hele Unionen. Det
giver også økonomiske stordriftsfordele: Der kan fremstilles produkter til hele EU-markedet
og endda det globale marked, i stedet for at disse skal tilpasses med henblik på opnåelse af
national typegodkendelse i hver enkel medlemsstat.
Forslaget er derfor i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Proportionalitetsprincippet
Forslaget er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet, fordi det ikke går længere
end nødvendigt for at opfylde målsætningerne om at sikre et velfungerende indre marked og
garantere et højt offentligt sikkerhedsniveau og beskyttelsesniveau.
Reguleringsmiddel/reguleringsform
I henhold til artikel 218, stk. 9 i TEUF kræves der en rådsafgørelse for at kunne fastsætte de
holdninger, der skal indtages på Unionens vegne i et organ, der er nedsat ved en international
aftale.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452632_0004.png
2014/0051 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om den holdning, der skal indtages på vegne af Den Europæiske Union i de relevante
udvalg under De Forenede Nationers Økonomiske Kommission for Europa om
tilpasningen til den tekniske udvikling af regulativ nr. 3, 6, 7, 10, 13, 18, 19, 27, 46, 48,
67, 74, 107, 110, 113, 117, 123 og 129 og udkastet til en global teknisk forskrift om den
på verdensplan harmoniserede prøvningsprocedure for lette køretøjer (WLTP) og
udkastet til en global teknisk forskrift om dæk
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 114
sammenholdt med artikel 218, stk. 9,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Ved Rådets afgørelse 97/836/EF
3
tiltrådte Unionen overenskomsten under De
Forenede Nationers Økonomiske Kommission for Europa (FN/ECE) om indførelse af
ensartede tekniske forskrifter for hjulkøretøjer samt udstyr og dele, som kan monteres
og/eller benyttes på hjulkøretøjer, samt vilkårene for gensidig anerkendelse af
godkendelser, der er meddelt på grundlag af sådanne forskrifter ("overenskomst af
1958 som revideret").
Ved Rådets afgørelse 2000/125/EF
4
tiltrådte Unionen aftalen om etablering af globale
tekniske forskrifter for hjulkøretøjer samt udstyr og dele, der kan monteres og/eller
anvendes på hjulkøretøjer ("parallelaftalen").
Ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2007/46/EF
5
blev medlemsstaternes
godkendelsessystemer udskiftet med en EU-procedure, og der blev fastlagt en
harmoniseret ramme med administrative bestemmelser og generelle tekniske
(2)
(3)
3
4
5
Rådets afgørelse 97/836/EF af 27. november 1997 om Det Europæiske Fællesskabs tiltrædelse af
overenskomsten under FN's Økonomiske Kommission for Europa om indførelse af ensartede tekniske
forskrifter for hjulkøretøjer samt udstyr og dele, som kan monteres og/eller benyttes på hjulkøretøjer,
samt vilkårene for gensidig anerkendelse af godkendelser, der er meddelt på grundlag af sådanne
forskrifter ("overenskomst af 1958 som revideret") (EFT L 346 af 17.12.1997, s. 78).
Rådets afgørelse 2000/125/EF af 31. januar 2000 om indgåelse på Det Europæiske Fællesskabs vegne
af aftalen om etablering af globale tekniske forskrifter for hjulkøretøjer samt udstyr og dele, der kan
monteres og/eller anvendes på hjulkøretøjer ("parallelaftalen") (EFT L 35 af 10.2.2000, s. 12).
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2007/46/EF af 5. september 2007 om fastlæggelse af en ramme
for godkendelse af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil samt af systemer, komponenter og
separate tekniske enheder til sådanne køretøjer (rammedirektiv), (EUT L 263 af 9.10.2007, s. 1).
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
forskrifter til alle nye køretøjer, systemer, komponenter og separate tekniske enheder.
Med
nævnte
direktiv
blev
FN/ECE-regulativer
indarbejdet
i
EU-
typegodkendelsessystemet, enten som krav ved typegodkendelse eller som alternativer
til EU-lovgivningen. Siden vedtagelsen af direktiv 2007/46/EF er FN/ECE-regulativer
i stadig højere grad trådt i stedet for EU-lovgivningen i forbindelse med EU-
typegodkendelser.
(4)
Under hensyntagen til den opnåede erfaring og den tekniske udvikling bør der
foretages en tilpasning af kravene til visse dele og karakteristika, der er omfattet af
FN/ECE-regulativ nr. 3, 6, 7, 10, 13, 18, 19, 27, 46, 48, 67, 74, 107, 110, 113, 117,
123 og 129.
Med henblik på at harmonisere de relevante sikkerhedsbestemmelser for
typegodkendelsen af motorkøretøjer bør udkastet til en global teknisk forskrift om den
på verdensplan harmoniserede prøvningsprocedure for lette køretøjer (WLTP) og
udkastet til en global teknisk forskrift om dæk vedtages.
Det er derfor nødvendigt at fastlægge den holdning, som skal indtages på Unionens
vegne i administrationsudvalget for overenskomsten af 1958 som revideret og i det
administrative udvalg for parallelaftalen vedrørende vedtagelsen af de nævnte
FN/ECE-regulativer —
(5)
(6)
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Eneste artikel
Den holdning, som skal indtages på Unionens vegne i administrationsudvalget for
overenskomsten af 1958 som revideret og i det administrative udvalg for parallelaftalen den
11. til 14. marts 2014, skal være at stemme for de FN/ECE-regulativer, der er opført i bilaget
til denne afgørelse.
Udfærdiget i Bruxelles, den
[…].
På Rådets vegne
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452632_0006.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 20.2.2014
COM(2014) 95 final
ANNEX 1
BILAG
til
RÅDETS AFGØRELSE
om den holdning, der skal indtages på vegne af Den Europæiske Union i de relevante
udvalg under De Forenede Nationers Økonomiske Kommission for Europa om
tilpasningen til den tekniske udvikling af regulativ nr. 3, 6, 7, 10, 13, 18, 19, 27, 46, 48,
67, 74, 107, 110, 113, 117, 123 og 129 og udkastet til en global teknisk forskrift om den
på verdensplan harmoniserede prøvningsprocedure for lette køretøjer (WLTP) og
udkastet til en global teknisk forskrift om dæk
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452632_0007.png
BILAG
Forslag til supplement 15 til ændringsserie 02 til regulativ nr.
3 (refleksanordninger)
Forslag til supplement 25 til ændringsserie 01 til regulativ nr.
6 (retningsviserblinklygter)
Forslag til supplement 23 til ændringsserie 02 til regulativ nr.
7 (positionslygter, stoplygter og markeringslygter)
Forslag til ændringsserie 05
(elektromagnetisk kompatibilitet)
til
regulativ
nr.
10
ECE/TRANS/WP.29/2014/13
ECE/TRANS/WP.29/2014/14
ECE/TRANS/WP.29/2014/15
ECE/TRANS/WP.29/2014/16
Forslag til supplement 11 til ændringsserie 11 til regulativ nr.
13 (bremser på tunge køretøjer)
Forslag til korrigendum 1 (kun russisk) til revision 8 af
regulativ nr. 13 (bremser på tunge køretøjer)
Forslag til supplement 3 til ændringsserie 03 til regulativ nr.
18 (tyverisikring af motorkøretøjer)
Forslag til supplement 6 til ændringsserie 04 til regulativ nr.
19 (tågeforlygter)
Forslag til ændringsserie 04 til regulativ nr. 27 (Advance
warning triangles)
Forslag til supplement 3 til ændringsserie 03 til regulativ nr.
46 (anordninger til indirekte udsyn)
Forslag til supplement 1 til ændringsserie 04 til regulativ nr.
46 (anordninger til indirekte udsyn)
Forslag til supplement 13 til ændringsserie 04 til regulativ nr.
48 (montering af lygter og lyssignaler)
Forslag til supplement 6 til ændringsserie 05 til regulativ nr.
48 (montering af lygter og lyssignaler)
Forslag til supplement 4 til ændringsserie 06 til regulativ nr.
48 (montering af lygter og lyssignaler)
Forslag til supplement 14 til ændringsserie 01 til regulativ nr.
67 (LPG-køretøjer)
Forslag til supplement 8 til ændringsserie 01 til regulativ nr.
74 (montering af lygter og lyssignaler (knallerter))
Forslag til supplement 4 til ændringsserie 04 til regulativ nr.
107 (køretøjer af klasse M2 og M3)
Forslag til supplement 2 til ændringsserie 01 til regulativ nr.
110 (CNG-/LNG-køretøjer)
ECE/TRANS/WP.29/2014/3
ECE/TRANS/WP.29/2014/4
ECE/TRANS/WP.29/2014/7
ECE/TRANS/WP.29/2013/75/Add.1
ECE/TRANS/WP.29/2014/17
ECE/TRANS/WP.29/2014/18
ECE/TRANS/WP.29/2014/8
ECE/TRANS/WP.29/2014/9
ECE/TRANS/WP.29/2014/19
ECE/TRANS/WP.29/2014/20
ECE/TRANS/WP.29/2014/21
ECE/TRANS/WP.29/2014/10
ECE/TRANS/WP.29/2014/23
ECE/TRANS/WP.29/2014/11
ECE/TRANS/WP.29/2014/11/Corr.1
ECE/TRANS/WP.29/2014/12
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452632_0008.png
Forslag til supplement 3 til ændringsserie 01 til regulativ nr.
113 (forlygter, som afgiver symmetrisk nærlys)
Forslag til korrigendum 4 til ændringsserie 02 til regulativ nr.
117 (dæk, rullemodstand, rullestøj og vejgreb på vådt
underlag)
Forslag til korrigendum 5 (kun russisk) til ændringsserie 02
til regulativ nr. 117 (dæk, rullemodstand, rullestøj og vejgreb
på vådt underlag)
Forslag til supplement 5 til ændringsserie 02 til regulativ nr.
117 (dæk, rullemodstand, rullestøj og vejgreb på vådt
underlag)
Forslag til supplement 6 til ændringsserie 01 til regulativ nr.
123 (adaptive forlygtesystemer (AFS))
Forslag til supplement 3 til regulativ nr. 129 (forbedrede
barnefastholdelsesanordninger)
ECE/TRANS/WP.29/2014/24
ECE/TRANS/WP.29/2014/5
ECE/TRANS/WP.29/2014/6
ECE/TRANS/WP.29/2013/66
ECE/TRANS/WP.29/2014/25
ECE/TRANS/WP.29/2014/33
Udkast til global teknisk forskrift om den på verdensplan
harmoniserede testprocedure for lette køretøjer (WLTP)
ECE/TRANS/WP.29/2014/27
ECE/TRANS/WP.29/2014/27/Corr.1
ECE/TRANS/WP.29/2014/28
ECE/TRANS/WP.29/AC.3/26
ECE/TRANS/WP.29/AC.3/26/Add.1
Udkast til global teknisk forskrift om dæk
ECE/TRANS/WP.29/2013/63
ECE/TRANS/WP.29/2013/122
ECE/TRANS/WP.29/AC.3/15
ECE/TRANS/WP.29/2012/125
DA
3
DA