Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014
KOM (2014) 0127
Offentligt
1452663_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 10.3.2014
COM(2014) 127 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
Kvaliteten af benzin og dieselolie til brug for vejtransport i Den Europæiske Union:
Ellevte årsrapport
(Rapporteringsår 2012)
DA
DA
kom (2014) 0127 - Ingen titel
1452663_0002.png
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
Kvaliteten af benzin og dieselolie til brug for vejtransport i Den Europæiske Union:
Ellevte årsrapport
(Rapporteringsår 2012)
1.
I
NDLEDNING
I denne rapport konsolideres det ellevte år af medlemsstaternes forelæggelser i henhold til
direktiv 98/70/EF
1
("direktivet") med et sammendrag af kvaliteten af benzin og dieselolie til
brug for vejtransport i EU i 2012. Direktivet indeholder specifikationer for den benzin og
diesel, som sælges til brug for vejtransport i EU: Den første specifikation trådte i kraft den 1.
januar 2000, den anden den 1. januar 2005 og den tredje den 1. januar 2009. Sidstnævnte
begrænsede svovlindholdet i alt motorbrændstof i EU til 10 ppm. Der er fastsat yderligere
krav i den europæiske standard for overvågningssystemer for brændstofkvalitet ("FQMS"),
EN 14274:2012, som medlemsstaterne har været forpligtet til at anvende siden 2004.
Direktivet fastlægger også, at medlemsstaterne skal forelægge sammenfattende rapporter om
kvaliteten af de brændstoffer, der sælges i de respektive lande. Det oprindelige
rapporteringsformat for dette blev fastlagt i Kommissionens beslutning 2002/159/EF af 18.
februar 2002
2
. Direktivets krav har ændret sig med indførelsen af nye
brændstofspecifikationer og rapporteringskrav. Alle medlemsstater modtager en
rapporteringsskabelon for at sikre, at alle relevante detaljer medtages, så der kan foretages en
analyse og sammenligning af resultaterne af medlemsstaternes overvågning af
brændstofkvaliteten for hele Europa. Denne skabelon følger rapporteringskravene i
Kommissionens beslutning 2002/159/EF og revideres og vedtages årligt af Kommissionen.
I 2012 har alle medlemsstater opfyldt brændstofspecifikationerne, ifølge hvilke
motorbrændstof skal have et svovlindhold på mindre end 10 ppm. Derudover er
medlemsstaterne begyndt at rapportere om brændstof med tilsat ethanol, hvilket er et
obligatorisk rapporteringskrav fra den 1. januar 2011.
Samtlige medlemsstater har udarbejdet deres rapport efter den fremsendte skabelon. Af de 27
årlige FQMS-rapporter blev 19 modtaget inden for rapporteringsfristen den 30. juni, seks blev
modtaget mindre end en uge for sent, og de sidste to rapporter blev forelagt inden for to
måneder efter den oprindelige frist. Dette er en klar forbedring i forelæggelsen af rapporter,
som er modtaget inden for fristen, sammenlignet med 2009 og 2010, men et svagt fald
vedrørende 2011, hvor 21 medlemsstater rapporterede til tiden.
2.
B
RÆNDSTOFSALGET I
E
UROPA
Brændstofsalget i EU hældte i 2012 klart til dieselsiden med 242 829 mio. liter solgt diesel
sammenlignet med et samlet salg på 109 328 mio. liter benzin.
1
2
EFT L 350 af 28.12.1998, s. 58
EFT L 53 af 23.2.2002, s. 30
kom (2014) 0127 - Ingen titel
1452663_0003.png
Siden 2004 er benzinsalget fortsat med at falde, og 2012 var endnu et år, hvor benzinsalget
var mindre end det foregående år. Af benzinkvaliteterne taber RON 91 fortsat markedsandele
og sælges aktuelt kun i små mængder med et salg i 2012 på 456 mio. liter. Der blev solgt i alt
4 418 mio. liter RON 98, RON 95=<til<98 14 622 mio. liter, mens RON 95 udgjorde
størstedelen af benzinsalget med 89 832 mio. liter.
Salget af diesel faldt også for tredje år i træk. Af dieselkvaliteterne stod B7 for størstedelen af
salget med 219 769 mio. liter (90 %). Salget af B5, B+ og almindelig diesel udgjorde i alt
23 061 mio. liter (hhv. 2 720, 137 og 20 204 mio. liter).
Figur 1: Udvikling i brændstofsalget i EU fra 2001 til 2012
Diesel
Benzin
kom (2014) 0127 - Ingen titel
1452663_0004.png
Figur 2: Brændstofsalget i EU fordelt på brændstoftype i 2012
Benzin
Diesel
Mio. liter
Blyfri benzin < 10 ppm S
Min. RON=91
Min.
E5
Min.
E10
Min.
E+
RON=91
RON=91
RON=91
Min. RON=95
Min.
E5
Min.
E10
Min.
E+
RON=95
RON=95
RON=95
RON 95=<RON<98
RON 95=<RON<98 E5
RON 95=<RON<98 E10
RON 95=<RON<98 E+
RON>=98
RON>=98 E5
RON>=98 E10
RON>=98 E+
Diesel < 10
ppm S
Diesel
Diesel B5
Diesel B7
Diesel B+
Brændstofsalget i 2012 var mindre end i 2011 med et fald i salget af både benzin (reduktion
på 7 565 mio. liter) og diesel (reduktion på 2 398 mio. liter), hvilket medførte et overordnet
samlet fald på 9 963 mio. liter solgt motorbrændstof.
2.1
Brændstofudbud 2012
En af de vigtigste konstateringer i 2012 er, at RON 91 næsten er forsvundet fra markedet, og
det sælges nu blot i fire lande, hvoraf det kun har en væsentlig tilstedeværelse i Danmark.
E10 sælges kun i tre medlemsstater: Frankrig, Finland og Tyskland.
Tabel 1 viser mængder og typer af solgt brændstof efter medlemsstat.
kom (2014) 0127 - Ingen titel
1452663_0005.png
Tabel 1: Brændstofsalg efter type i EU-27 i 2012
Brændstoftype
Medlemsstat
Østrig
Belgien
Bulgarien
Cypern
Den Tjekkiske
Republik
Danmark
Estland
Finland
Frankrig
Tyskland
Grækenland
Ungarn
Irland
Italien
Letland
Litauen
Luxembourg
Malta
Nederlandene
Polen
Portugal
Rumænien
Slovakiet
Slovenien
Spanien
Sverige
Det Forenede
Kongerige
min.
RON=91
41
-
-
-
16
349
-
-
-
50
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Benzinsalg
(millioner liter)
min.
RON=95
-
1 385
691
-
2 195
1 531
-
1 144
9 666
23 479
3 831
1 541
1 684
9 750
274
300
347
-
5 436
4 690
-
-
649
-
-
3 738
17 501
min.
RON=98
2 215
-
-
471
62
2
312
-
-
-
52
-
-
-
21
-
-
98
59
-
1 403
2 418
-
607
6 170
125
607
RON
≥98
49
297
36
31
-
-
28
948
-
1 502
102
42
-
-
-
7
77
-
-
412
110
205
7
78
487
-
-
Dieselsalg
(millioner liter)
Benzin i alt
2 305
1 682
727
502
2 273
1 882
340
2 092
9 666
25 031
3 985
1 583
1 684
9 750
295
307
424
98
5 495
5 102
1 513
2 623
656
686
6 657
3 863
18 108
Diesel i alt
7 294
8 317
2 049
365
4 865
3 205
719
2 843
40 378
40 232
2 506
3 121
2 630
27 445
852
1 342
2 001
119
7 512
13 555
5 268
6 602
1 227
2 270
25 111
5 273
25 728
På grundlag af tabel 1 kan der gøres nogle generelle bemærkninger:
Diesel dominerer markedet i alle medlemsstater med undtagelse af to, idet benzin
udgør 61,4 % af det græske brændstofsalg og 57,9 % af det cypriotiske
brændstofsalg.
kom (2014) 0127 - Ingen titel
1452663_0006.png
Belgien viser på den anden side den største afhængighed af diesel: Salget af diesel
har en markedsandel på 83,2 % i Belgien – den højeste andel i samtlige
medlemsstater.
Det største brændstofsalg i 2012 fandt sted i Tyskland med 18,5 % af det samlede
brændstofsalg i EU og en benzin/diesel andel på 38,4 % benzin og 61,6 % diesel. Det
næststørste marked var Frankrig med en andel på 14,2 % af benzin- og dieselsalget i
EU fordelt på 19,3 % (benzin) og 80,7 % (diesel). Brændstofsalget i Det Forenede
Kongerige lå på i alt 12,4 % af det samlede brændstofsalg fordelt på 41,3 % (benzin)
og 58,7 % (diesel).
I de fleste lande er afgiften for dieselbrændstof lavere end for benzin (undertiden
signifikant). Dette i kombination med dieseldrevne køretøjers højere effektivitet (i
forhold til benzindrevne køretøjer) og forbedringer af dieselbiler har været en vigtig
drivkraft for overgangen til øget brug af diesel i EU. I Det Forenede Kongerige er
punktafgifterne på benzin og diesel pr. liter de samme, hvilket til dels forklarer den
lavere relative andel af brændstof sammenlignet med andre EU-lande på grund af de
lavere besparelser i omkostningerne til bilbrændstof.
E10 har fortsat en lav markedspenetration, da det i dag kun sælges i tre lande
(Tyskland, Frankrig og Finland). Markedssituationen er meget forskellig i disse
lande: I Finland har E10 en andel på 54,7 % af benzinsalget, i Frankrig 24,1 %, mens
E10 tegner sig for 14,2 % af benzinmarkedet i Tyskland.
O
VERVÅGNING AF BRÆNDSTOFKVALITETEN
2012
Beskrivelse af de forskellige medlemsstaters systemer
3.
3.1
Der er benyttet en række forskellige foranstaltninger til at gennemføre FQMS i EU. Selv om
medlemsstaterne bliver en smule mere konsekvente for hvert år, rækker foranstaltningerne
rækker lige fra systemer, der bygger på den europæiske standard EN 14274
3
, og hvor der
udtages prøver fra en række tankstationer, til nationale systemer.
Direktivet kan give mulighed for alternative overvågningssystemer, forudsat at sådanne
systemer sikrer, at resultaterne har en pålidelighed svarende til EN 14274, selv om kriterierne
for at vurdere dette ikke er angivet. Det er derfor uklart, om de eksisterende systemer, som
ikke er baseret på EN 14274, opfylder dette kriterium.
I 2012 har størstedelen af medlemsstaterne forelagt yderligere oplysninger om deres valg af
overvågningssystem (ved brug af en statistisk model fra EN 14274) eller har indgivet
oplysninger om valg af nationalt overvågningssystem.
Af de 27 medlemsstaters overvågningssystemer for brændstofkvalitet i 2012 har:
fem valgt at bruge statistisk model A i EN 14274 (Østrig, Finland, Grækenland,
Italien og Spanien)
fem valgt at bruge statistisk model B i EN 14274 (Frankrig, Tyskland, Polen,
Bulgarien og Rumænien)
EN 14274:2003 - Motorbrændstof - Vurdering af benzin- og dieselkvalitet - Overvågningssystem for
brændstofkvalitet FQMS).
3
kom (2014) 0127 - Ingen titel
1452663_0007.png
3.2
ni valgt at bruge statistisk model C i EN 14274 (Irland, Portugal, Cypern, Tjekkiet,
Estland, Ungarn, Litauen, Slovakiet og Slovenien), og
de resterende otte har valgt at bruge et nationalt overvågningssystem
Prøveudtagning og rapportering
Et af de vigtigste punkter i målingen af brændstofkvalitet er, hvordan der udtages prøver af
brændstoffet. Denne prøveudtagning skal ske i overensstemmelse med kravene i EN 14274.
I denne standard anføres det, hvor mange prøver medlemsstaterne skal udtage og rapportere i
deres brændstofkvalitetsrapporter, samt hvor de skal udtages. Standarden specificerer
endvidere det mindste antal prøver, der skal udtages for hver enkelt brændstofkvalitet i
vinterhalvåret og i sommerhalvåret. I tabel 2 findes en opdeling af de enkelte medlemsstaters
prøveudtagning og rapportering i 2012. Det samlede krævede minimumsantal prøver er
beregnet, hvor medlemsstaten har anvendt en statistisk model som skitseret i EN 14274, da
kravet til minimumsantallet af prøver er kendt for hver model (A, B og C).
Tabel 2 indeholder også en opdeling af det samlede antal udtagne prøver og prøveudtagningen
på tankstationer. Alle medlemsstater fremsendte denne opdeling i 2012. EN 14274
specificerer, at minimumskravet til prøveudtagning skal opfyldes ved, at der udtages prøver
fra brændstofsalgssteder – som defineres som "detailudsalgssteder,
hvor der fyldes
motorbrændstof på vejkøretøjer".
Derfor skal eventuelle prøver, der udtages fra
distributionsterminaler eller raffinaderier, udtages som supplement til de prøver, der udtages
fra tankstationer, for at minimumskravene til prøveudtagning er opfyldt.
I denne sammenhæng bør det noteres, at Bulgarien rapporterer data et år bagud. Dette forhold
er blevet påpeget over for medlemsstaten, og Kommissionen håber, at der vil blive taget hånd
om dette i forbindelse med rapporteringen i 2013.
Individuelle prøvers manglende overholdelse af benzinstandard EN 228 er steget svagt i 2012
sammenlignet med 2011, idet den manglende overholdelse for diesel af EN 590 også er steget
en smule i 2012. Den komplette rapport kan findes i "EU Fuel Quality Monitoring – 2012
Summary Report – Final report to the European Commission DG Climate Action", som kan
findes på GD Klimas websted.
kom (2014) 0127 - Ingen titel
1452663_0008.png
Tabel 2
Sammendrag af medlemsstaternes prøveudtagning og rapportering i
tilknytning til kravene i direktiv 98/70/EF og den europæiske standard EN
14274
Særskilt S&V? (3)
FQMS-model (1)
Samlet
antal
krævede
prøver (5)
Ben
106
200
212
108
106
202
110
200
800
826
106
104
100
200
112
104
200
100)
100
434
108
208
102
200
230
104
208
Dsl
100
100
204
100
104
100
100
100
400
400
102
100
100
200
200
100
100
(100
100
400
100
200
100
100
200
100
200
Prøver
udtaget på
tankstationer
(7)
Ben
106
2 239
428
328
1 294
43
350
235
473
602
73
120
160
200
119
92
80
27
50
279
200
221
149
154
0
0
437
Dsl
100
6
036
473
173
1
468
21
210
122
408
415
53
120
161
200
126
89
82
27
50
204
100
223
118
162
0
0
263
×
×
(×)
( )
×
(×)
( )
( )
×
(×)
(×)
(×)
×
( )
×
(×)
(×)
(×)
×
×
×
×
×
(×)
(×)
( )
( )
MS
Østrig
Belgien
Bulgarien
Cypern
Den Tjekkiske
Republik
Danmark
Estland
Finland
Frankrig
Tyskland
Grækenland
Ungarn
Irland
Italien
Letland
Litauen
Luxembourg
Malta
Nederlandene
Polen
Portugal
Rumænien
Slovakiet
Slovenien
Spanien
Sverige
Det Forenede
Kongerige
Antal
prøver pr.
kvalitet
og pr.
periode
(4)
50
(50)
100
50
50
(50)
50
50
200
200
50
50
50
100
(50)
50
(50)
(50)
(50)
200
50
100
50
50
100
(50)
(100)
Størrelse (2)
Udtagne
prøver (6)
Ben
106
2 239
453
328
1 294
43
350
235
473
602
116
120
201
200
158
106
80
36
50
279
200
244
149
154
780
631
1 682
Dsl
100
6
036
496
173
1
468
21
215
122
408
415
106
120
194
200
244
100
82
37
50
204
100
243
118
162
396
717
2
535
Prøvernes
overholdelse
(8)
Be
n
Dsl
A
N
B
C
C
N
C
A
B
B
A
C
C
A
N
C
N
N
N
B
C
B
C
C
A
N
N
S
S
S
S
S
S
S
S
L
L
S
S
S
L
S
S
S
S
S
S
S
S
S
S
L
S
L
kom (2014) 0127 - Ingen titel
1452663_0009.png
#
(1)
Kolonne
FQMS-model
Forklarende noter
N = Det nationale overvågningssystem for brændstofkvalitet (FQMS)
A = EN 14274 statistisk model A
B = EN 14274 statistisk model B
C = EN 14274 statistisk model C
(2)
Størrelse
landets
størrelse
Særskilt
S&V?
S = lille (samlet salg af motorbrændstof < 15 mio. tons p.a.)
L = stor (samlet salg af motorbrændstof > 15 mio. tons p.a.)
Særskilt sommer- og vinterrapportering.
prøveresultater for hele året.
angiver, at der kun rapporteres
(3)
(4)
Antal prøver
pr. kvalitet og
pr. periode
Samlet antal
krævede
prøver
(5)
EN 14274: Kravene til prøveudtagning er mindre for kvaliteter, der står for mindre end
10 % af det samlede salg. For medlemsstater, der bruger en national FQMS, vises de
skønnede tilsvarende minimumsantal af prøver (baseret på brændstofsalg) i parenteser
().
Beregning af det samlede minimumsantal af krævede prøver i EN 14274 ifølge en
FQM-model og landets størrelse. Det krævede minimumsantal af prøver skal udtages
fra "anvendelsesstedet" på brændstofsalgssteder. For medlemsstater, der bruger en
national FQMS, vises de skønnede tilsvarende minimumsantal af prøver (baseret på
brændstofsalg) i parenteser ().
Det samlede antal udtagne prøver pr. brændstoftype på alle steder (tankstationer,
terminaler og raffinaderier).
Det samlede antal prøver udtaget på tankstationer og brændstofsalgssteder (offentlige
og kommercielle). Dette rapporteres særskilt i standardskabelonen til rapportering.
Såfremt de prøver, der udtages på tankstationer, ikke svarer til de generelle udtagne
prøver, skyldes det forskelle i den oprindeligt fremsendte rapport (navnlig Frankrig og
Tjekkiet, hvor prøver udtaget på tankstationer er større end de udtagne prøver).
betyder, at prøverne overholder EN 14274. Prøvenr. og × betyder manglende
overholdelse. Bemærk, at dette viser prøvernes overholdelse for alle
brændstofkvaliteter. Se medlemsstaternes rapport for at se prøvernes overholdelse for
de enkelte brændstofkvaliteter. Såfremt der anvendes et nationalt FQM-system, vises
den skønnede overholdelse af EN 14274 i parenteser ().
(6)
(7)
Udtagne
prøver
Prøver
udtaget på
tankstationer
(8)
Prøvernes
overholdelse
Såfremt medlemsstaterne ikke har angivet en opdeling af prøveudtagningsstederne, er
det ikke muligt at vurdere prøvernes overholdelse.
Ben
Dsl
Benzin
Diesel
4.
4.1
O
VERHOLDELSE AF DIREKTIVETS GRÆNSEVÆRDIER
Benzinrapportering
I 2012 fremsendte alle medlemsstater fuldstændige oplysninger om benzinprøveudtagningens
overensstemmelse. For at afgøre, om prøverne overholder kravene, er det nødvendigt at vide,
hvilken prøvemetode der er blevet anvendt til at teste visse parametre (fordi reproducerbarhed
og toleranceniveauer er forskellige afhængigt af testmetoden). Der er åbnet mulighed for, at
medlemsstaterne kan give disse oplysninger i rapporteringsskabelonen.
De parametre, der hyppigst lå uden for specifikationen i EU i 2012, var:
Sommerdamptrykket blev overskredet 175 gange i 2012.
kom (2014) 0127 - Ingen titel
Det står imidlertid klart, at mange overskridelser skyldes overgangsperioder, hvor
leverandørerne går fra sommerbrændstofspecifikationen til vinterbrændstofspecifikationen og
omvendt.
Antallet af RON/MON-prøver, der lå uden for specifikationen i 2012, var på i alt 61 i EU.
Visse medlemsstater fremsendte ikke nærmere oplysninger om de prøver, der ikke lå inden
for tolerancetærsklerne.
4.2
Dieselrapportering
Visse medlemsstater fremsendte i 2012 ikke nærmere oplysninger om de prøver, der ikke lå
inden for tolerancetærsklerne. Af de seks parametre, der skulle testes for diesel i 2012, lå
følgende parametre uden for specifikationen:
Det maksimale svovlindhold på 10 ppm blev overskredet i i alt 144 prøver.
Det gennemsnitlige svovlindhold for alle medlemsstater ligger dog under den obligatoriske
grænse på 10 ppm, nemlig på 7,42 ppm.
Det blev konstateret, at i alt 22 prøver, der blev testet for destillationsgrænser, lå uden for
specifikationen.
4.3
Resumé
Tabel 3 indeholder en oversigt over, hvordan medlemsstaternes rapporter for 2012 opfylder
direktivet med hensyn til analyseresultaterne af prøverne i forhold til tolerancetærskler samt
rapporteringsformat og -indhold. Ændringerne af direktivet omfattede indsættelse af et stykke
begyndende med "Medlemsstaterne
fastsætter de sanktioner, der skal anvendes i tilfælde af
overtrædelse af de nationale bestemmelser til dette direktiv. Sanktionerne skal være effektive,
stå i rimeligt forhold til overtrædelsen og have afskrækkende virkning".
Nogle medlemsstater
har givet en forklaring på de afhjælpende foranstaltninger og sanktioner, som de nationale
myndigheder har indført, når prøverne lå uden for specifikationen. Disse og andre relevante
bemærkninger til medlemsstaternes overvågningssystemer er fremhævet og ligeledes uddybet
i de enkelte medlemsstaters kapitler i EU Fuel Quality Monitoring – 2012 Summary Report –
Final report to the European Commission DG Climate Action, som kan findes på GD Klimas
websted.
Generelt lå 322 af de 11 365 prøver af benzin i 2012 uden for specifikationen med
tolerancetærskler for en eller flere parametre, hvilket repræsenterer en manglende
overholdelse på 2,8 %. Af de 15 039 prøver, der blev testet for de seks obligatoriske
parametre for diesel i 2012, lå 237 ikke inden for de fastsatte grænser, hvilket svarer til 1,6 %
af alle de indberettede prøver.
Antallet af prøver, der ligger uden for specifikationen, er afhængigt af antallet af udtagne
prøver, som (i de enkelte medlemsstater) skulle være afhængigt af størrelsen af
brændstofsalget og forsyningskilderne. Da medlemsstaterne imidlertid anvender nationale
systemer, som muligvis ikke svarer til de statistiske modeller A, B og C, og som anvender
statistiske modeller, som muligvis ikke er de mest hensigtsmæssige, er det nødvendigt også at
overveje manglende overholdelse i EU efter mængde og antal udtagne prøver.
kom (2014) 0127 - Ingen titel
1452663_0011.png
Tabel 3: Sammendrag af medlemsstaternes overholdelse vedrørende rapportering i 2012
MS
Manglende overholdelse af
grænseværdier (prøver, der ikke
opfylder kravene (NC)/prøver i alt)
(1)
Benzin
AT
BE
BG
CY
CZ
DK
EE
FI
FR
DE
EL
HU
IE
IT
LV
LT
LU
MT
NL
PL
PT
RO
SK
SI
ES
SE
UK
NC
2
104
9
29
21
0
8
18
16
5
0
5
10
6
0
0
8
4
0
12
33
6
8
4
0
0
14
Antal lande
I alt
106
2 239
453
328
1 293
43
350
235
473
602
116
120
201
200
158
106
80
36
50
279
257
244
149
154
780
631
1 682
NC
1
102
32
0
21
0
2
1
28
1
0
0
4
3
0
0
0
8
>1
7
4
6
8
4
0
0
4
Diesel
I alt
100
6 036
496
173
1 413
21
215
122
408
415
106
120
194
200
244
100
82
37
50
204
132
243
118
162
396
717
2 535
Benzin
NM
0
0
1
2
0
0
1
1
0
0
6
0
0
4
0
0
0
0
2
1
1
1
0
1
0
6
0
I alt
19
19
19
19
19
19
19
19
19
19
19
19
19
19
19
19
19
19
19
19
19
19
19
19
19
19
19
NM
0
0
0
0
0
0
0
1
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
1
0
Ufuldstændig rapportering (parametre,
der ikke er blevet målt (NM)/i alt)
For sen
fremsen-
delse af
rapport
(3)
Diesel
I alt
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
(måneder)
Til tiden
Til tiden
Til tiden
Til tiden
Til tiden
Til tiden
< 1 måned
Til tiden
< 1 måned
<2
måneder
Til tiden
Til tiden
Til tiden
< 1 måned
< 1 måned
Til tiden
Til tiden
Til tiden
< 1 måned
Til tiden
Til tiden
< 1 måned
Til tiden
Til tiden
<2
måneder
Til tiden
Til tiden
27
(2)
(1)
Manglende overholdelse af
grænseværdierne
(95 % konfidensgrænser)
Det er ikke muligt at konstatere, om grænseværdierne er overholdt i
samtlige prøver, når de opgivne data er ufuldstændige. Når antallet af
prøver, som overskrider grænseværdien, ikke fremgår af
medlemsstaternes indberetning, angives det med symbolet ">", at det
anførte antal prøver, som overskrider grænseværdierne, er et
minimum, og at tallet kan være højere.
Nogle parametre er måske blevet testet i færre prøver, men alle
parametrene skal testes, for at brændstofkvaliteten kan vurderes
nøjagtigt. Medlemsstaterne skal gøre det klart, når der er opnået
prøveresultater, og indsende prøveresultaterne.
Ifølge
direktiv
98/70/EF
forelægger
medlemsstaterne
deres
(2)
Ufuldstændig rapportering
(3)
For sen fremsendelse af
kom (2014) 0127 - Ingen titel
1452663_0012.png
MS
Manglende overholdelse af
grænseværdier (prøver, der ikke
opfylder kravene (NC)/prøver i alt)
(1)
Benzin
NC
rapport
I alt
NC
Diesel
Ufuldstændig rapportering (parametre,
der ikke er blevet målt (NM)/i alt)
For sen
fremsen-
delse af
rapport
(3)
(2)
Benzin
Diesel
I alt
NM
I alt
NM
I alt
overvågningsrapporter senest den 30. juni hvert år.
(måneder)
En anden vigtig del af vurderingen af brændstofkvaliteten er dens overensstemmelse med
specifikke parametre, som det er nødvendigt at overvåge.
I øjeblikket er der nogle medlemsstater, hvor specifikke parametre ikke måles fuldt ud. I den
komplette rapport for 2012 "EU Fuel Quality Monitoring – 2012 Summary Report" i
Table
relating to the Summary of parameters not reported by Member States for each fuel grade,
anføres det for hver medlemsstat, hvor mange parametre der ikke er målt, som kan findes på
GD Klimas websted.
Selv om denne situation ikke udgør et problem for vurderingen af den generelle
brændstofkvalitet i Europa, vil Kommissionen over for medlemsstaterne insistere på, at denne
situation skal forbedres i 2013.
5.
K
ONKLUSIONER
Resultaterne af overvågningen af brændstofkvaliteten i 2012 viser, at de specifikationer, der
er fastsat for benzin og diesel i direktiv 98/70/EF, generelt overholdes, og der blev kun påvist
meget få overskridelser.
Selv om der er sket en forbedring i den måde, som medlemsstaterne opfylder deres
rapporterings- og overvågningsforpligtelser på, og i deres systemer til overvågning af
brændstofkvaliteten, kan de i nogle tilfælde stadig ikke opnå det forventede
prøveudtagningsniveau.
Kommissionen vil behandle dette emne med de pågældende medlemsstater på et givet
tidspunkt.
Eftersom tilfælde af manglende overholdelse er forholdsvis sjældne, og da medlemsstaterne
generelt skrider ind for at fjerne brændstof, der ikke overholder kravene, fra markedet, har
Kommissionen ikke kendskab til, at sådanne overskridelser har haft negative konsekvenser
for emissionerne fra køretøjer eller for motorernes funktionsmåde.
Kommissionen opfordrer medlemsstaterne til fortsat at sørge for, at alle krav overholdes, så
der ikke opstår problemer i fremtiden.