Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (2. samling)
KOM (2014) 0164
Offentligt
1563667_0001.png
Ministeren
Europaudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Kenneth Kristensen Berth (DF) har den 22. oktober 2015 stillet følgende spørgsmål nr. 1
KOM (2014) 0164 til udlændinge-, integrations- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 1 KOM (2014) 0164:
Af samlenotatet for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 8.-9. oktober 2014
(dagsordenspunkt 10) fremgår det, at Kommissionen foreslår ophævelse af en række krav
til visumansøgere, herunder ophævelse af princippet om personligt fremmøde på en re-
præsentation. Det fremgår også, at Rigspolitiet af sikkerhedsmæssige hensyn udtaler sig
imod den foreslåede ændring. Ministeren bedes uddybe sine bemærkninger på Europaud-
valgets møde den 2. oktober, hvor ministeren anførte, at ændringen ikke berører mulig-
heden for fortsat at kunne indkalde ansøgeren til et personligt interview. Ministeren be-
des herunder redegøre for, hvordan og efter hvilke kriterier det vil blive vurderet, om en
visumansøger skal møde personligt op på en repræsentation. Ministeren bedes endvidere
redegøre for, hvordan regeringen forholder sig til Rigspolitiets bekymring.
Svar:
1.
Det fremgår af art. 10, stk. 1, i det gældende visumkodeks, at visumansøgere skal møde
personligt op, når de indgiver en ansøgning. Formålet med denne bestemmelse har oprin-
deligt været, at det personlige fremmøde kunne give repræsentationens personale en
mulighed for at få indtryk af de konkrete omstændigheder i forbindelse med ansøgningen
og stille spørgsmål om rejsen og de fremlagte dokumenter.
Det fremgår endvidere af art. 21, stk. 8, i det gældende visumkodeks, at repræsentationen
under behandlingen af en visumansøgning kan gennemføre en samtale med ansøgeren,
eventuelt ved personligt fremmøde, eller kræve yderligere dokumentation, hvis det er
berettiget. En personlig samtale vil f.eks. være berettiget, hvis repræsentationen vurderer
det nødvendigt for at kunne vurdere, om ansøgeren udgør en risiko for ulovlig indvandring
eller medlemsstaternes sikkerhed.
Visumansøgninger indgives i dag oftest hos eksterne samarbejdspartnere, der påser, at
ansøgningen er vedlagt fyldestgørende dokumentation, og at der indsamles biometri (fin-
geraftryk og foto). Herefter videresendes ansøgningen til repræsentationen med henblik
på vurdering. Det fremgår af art. 43, stk. 4, i det gældende visumkodeks, at de eksterne
samarbejdspartnere ikke har hjemmel til at sagsbehandle visumansøgninger eller gennem-
føre personlige samtaler med visumansøgeren.
3. november 2015
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
1216 København K
Tel.
7226 8400
Mail
[email protected]
Web
www.uibm.dk
CVR-nr.
Sagsnr.
36977191
2015 - 421
Side
1/2
kom (2014) 0164 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om betydningen ved ophævelse af en række krav til visumansøgere herunder ophævelse af princippet om personligt fremmøde på en repræsentation, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, kopi til udenrigsministeren
I de lande, hvor visumansøgningerne indgives på repræsentationer, modtages ansøgnin-
gerne ikke fysisk af visumsagsbehandlerne, og der gennemføres således heller ikke i disse
tilfælde en samtale med ansøgeren ved indgivelsen af ansøgningen.
2.
Det fremgår af art. 9, stk. 1, i EU-Kommissionens forslag til omarbejdet visumkodeks, at
visumansøgeren skal møde personligt i forbindelse med en ansøgning om visum med
henblik på optagelse af biometri. Det fremgår af art. 9, stk. 2, at ansøgere, der allerede er
registreret i det fælles visuminformationssystem VIS, ikke skal møde personligt op, forud-
sat at deres fingeraftryk er blevet registreret i VIS mindre end 59 måneder tidligere.
Den gældende bestemmelse i visumkodeksens i art. 21, stk. 8, om muligheden for at ind-
kalde ansøgeren til en personlig samtale, videreføres i EU-Kommissionens forslag til omar-
bejdet visumkodeks, jf. forslagets artikel 18, stk. 10.
3.
Regeringen er generelt positiv over for at forenkle procedurerne for ansøgning om vi-
sum med henblik på at styrke Schengenområdets position i forhold til turisme og handel,
så længe sikkerheden ved de ydre grænser opretholdes.
Det er regeringens vurdering, at repræsentationerne er i stand til at vurdere, i hvilke til-
fælde der er behov for at indkalde en ansøger til en personlig samtale. Denne vurdering er
efter regeringens opfattelse ikke afhængig af, om visumansøgningen indgives ved person-
ligt fremmøde.
Inger Støjberg
/
Jesper Egevang
Side
2/2