Europaudvalget 2014
KOM (2014) 0196
Offentligt
1452727_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 27.3.2014
COM(2014) 196 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET
EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET
Mod mere demokratiske valg til Europa-Parlamentet
Rapport om gennemførelsen af Kommissionens henstilling af 12. marts 2013 om en mere
demokratisk og effektiv gennemførelse af valget tl Europa-Parlamentet
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452727_0002.png
1.
I
NDLEDNING
Det fremgår af traktaterne, at valget til Europa-Parlamentet er hjørnestenen i den
demokratiske proces i EU
1
. Et flertal af unionsborgerne mener, at de bedst kan sikre sig, at
deres stemme bliver hørt af beslutningstagerne i EU, hvis de deltager i valget til Europa-
Parlamentet
2
.
Valget i 2014 er særlig vigtigt. Det er det første valg, der afholdes efter ikrafttrædelsen af
Lissabontraktaten, hvorved EU's demokratiske grundlag samt Europa-Parlamentets rolle og
beføjelser blev styrket. Det finder også sted på et centralt tidspunkt i den europæiske
integration, i en situation hvor EU tager afgørende skridt for at komme ud af den krise, som
har vidtrækkende konsekvenser for borgerne.
Der vil blive truffet vigtige beslutninger vedrørende EU's fremtidige udvikling baseret på
resultaterne af årets valg til Europa-Parlamentet. Det er vigtigere end nogensinde, at
unionsborgerne deltager massivt i afstemningen. Der bør derfor tages afgørende skridt for at
bygge bro mellem EU's politik og unionsborgerne. Borgerne vil kun afgive deres stemme,
hvis de indser, at de har et valg, og at deres stemme vil gøre en forskel
3
.
Alle EU-institutionerne søger at gøre den europæiske demokratiske proces mere
gennemskuelig og at fremme de europæiske vælgeres fornemmelse af at være direkte berørt.
Den 12. marts 2013 vedtog Kommissionen henstilling 2013/142/EU om en mere demokratisk
og effektiv gennemførelse af valget til Europa-Parlamentet, der var rettet til medlemsstaterne
og til de europæiske og nationale partier
4
. Europa-Parlamentet har også truffet beslutninger
herom
5
.
Henstilling 2013/142/EF var inddelt i to hovedafsnit:
Det første sæt henstillinger havde til formål at
gøre valget mere gennemskueligt og tilføre
beslutningsprocessen i Unionen større demokratisk legitimitet.
Kommissionen
anbefalede, at vælgerne forud for valget informeres om forbindelsen mellem nationale og
europæiske politiske partier. Nationale og europæiske politiske partier bør også udpege deres
foretrukne kandidat til posten som formand for Europa-Kommissionen og give detaljerede
oplysninger om deres kandidats program. Nationale politiske partier bør bruge deres politiske
udsendelser til at informere borgerne om deres partis kandidat og kandidatens program.
Sådanne foranstaltninger vil skabe konkrete og synlige forbindelser mellem borgernes
stemme og de europæiske politiske partier. De vil bidrage til den demokratiske legitimitet af
EU's beslutningsproces og fremme en virkelig paneuropæisk debat om kandidaternes vision
1
2
3
4
5
Artikel 10 i traktaten om Den Europæiske Union.
Næsten seks ud af ti unionsborgere mener, at de ved at stemme til valget til Europa-Parlamentet bedst
sikrer sig, at deres stemme bliver hørt af beslutningstagerne i EU. Europa-Parlamentets Eurobarometer
EB/EP 77.4, "To år til Europa-Parlamentsvalget 2014", Bruxelles, den 20.8.2012.
Flere end syv ud af ti EU-borgere mener, at valgdeltagelsen ville være højere, hvis de nationale
politiske partier i deres kampagnemateriale anførte, hvilket europæisk politisk parti, de er tilknyttet, og
flere end otte ud af ti unionsborgere siger, at de ville blive yderligere motiveret til at stemme, hvis de fik
flere oplysninger fra kandidaterne og partierne i Europa-Parlamentet om deres programmer og mål, om
EU's indvirkning på deres liv og om selve valget. Flash Eurobarometer 364 om unionsborgernes
valgrettigheder, feltarbejde, november 2012.
EUT L 79 af 21.3.2013, s. 29.
Europa-Parlamentets beslutning af 22. november 2012 om valg til Europa-Parlamentet i 2014
(2012/2829(RSP)); Europa-Parlamentets beslutning af 4. juli 2013 om forbedring af de praktiske
retningslinjer for tilrettelæggelsen af valget til Europa-Parlamentet i 2014 (2013/2102(INI)).
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452727_0003.png
for Europa. Kommissionen anbefalede ligeledes, at man blev enige om en fælles valgdag i
hele EU.
Det andet sæt henstillinger var rettet til medlemsstaterne og havde til formål at
øge
effektiviteten af valget
ved at strømline procedurerne for gennemførelse af unionsborgernes
valgret og af deres ret til at stille op som kandidater i deres bopælsmedlemsstat som fastsat i
direktiv 93/109/EC
6
. Når disse henstillinger var blevet gennemført i medlemsstaterne, ville de
yderligere forbedre valgets effektivitet og samtidig lette den administrative byrde for
medlemsstaterne.
I denne rapport fokuseres der på, hvordan disse henstillinger er blevet fulgt af
medlemsstaterne og de nationale og europæiske politiske partier. Der fokuseres også på,
hvordan de blev modtaget af andre institutioner og civilsamfundet.
2.
DEMOKRATISK GENNEMFØRELSE AF VALGET
I september 2013 anmodede Kommissionen medlemsstaterne om at indsende oplysninger om
status for gennemførelsen af det første sæt henstillinger. Et flertal af medlemsstaterne
besvarede denne anmodning
7
. Kommissionen indsamlede også oplysninger om valg fra såvel
nationale eksperter som europæiske politiske partier
8
.
En oversigt over de oplysninger, der blev indsamlet ved rapportens udarbejdelse, findes i
tabellen i bilaget. Onlineudgaven af tabellen
9
vil regelmæssigt blive ajourført på grundlag af
yderligere oplysninger fra medlemsstaterne.
2.1.
Oplysninger til vælgerne om de nationale partiers tilknytning til de europæiske
politiske partier
Kommissionen anbefalede, at
medlemsstaterne
bør "fremme
og lette tilvejebringelsen af
oplysninger til vælgerne om de nationale partiers tilknytning til de europæiske politiske
partier før og under valget til Europa-Parlamentet, bl.a. ved at tillade og fremme angivelsen
af en sådan tilknytning på de stemmesedler, der anvendes ved dette valg".
Kommissionen anbefalede endvidere, at
de nationale politiske partier
"forud
for valget
offentligt bør informere om deres tilknytning til europæiske politiske partier",
og "åbent
bør
vise deres tilknytning til europæiske politiske partier i alt kampagnemateriale og i alle
meddelelser og politiske udsendelser".
I deres svar var medlemsstaterne generelt positive over for denne henstilling og var enige i, at
en omfattende kampagne var vigtig for bedre at informere borgerne og øge deres bevidsthed
6
7
8
9
Rådets direktiv 93/109/EF af 6. december 1993 om fastsættelse af de nærmere regler for valgret og
valgbarhed ved valg til Europa-Parlamentet for unionsborgere, der har bopæl i en medlemsstat, hvor de
ikke er statsborgere. EFT L 329 af 30.12.1993, s. 34.
På tidspunktet for denne rapports udarbejdelse havde 18 medlemsstater indsendt oplysninger som svar
på Kommissionens brev, nemlig Belgien, Tjekkiet, Danmark, Estland, Grækenland, Spanien, Finland,
Kroatien, Ungarn, Luxembourg, Letland, Malta, Nederlandene, Polen, Portugal, Slovenien, Slovakiet
og Det Forenede Kongerige.
Kommissionen skrev til alle europæiske politiske partier i februar 2014 i forbindelse med forberedelsen
af denne rapport. Som besvarelse på Kommissionens brev fremlagde følgende parter oplysninger: Det
Europæiske Folkeparti (EPP), De Europæiske Socialdemokraters Gruppe/Party of European Socialists
(PES), Alliancen af Liberale og Demokrater for Europa (ALDE), Sammenslutningen af Europæiske
Konservative og Reformister/Alliance of European Conservatives and Reformists (AECR), Bevægelsen
for et Frihedens og Demokratiets Europa (MELD) og Det Europæiske Demokratiske Parti (EDP).
http://ec.europa.eu/justice/citizen/voting-rights/index_en.htm.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452727_0004.png
om valgets betydning. Langt hovedparten af de medlemsstater, som svarede, oplyste, at de
havde forklaret de nationale politiske partier, hvor vigtigt det var at øge gennemskueligheden
og forbedre informationen til vælgerne for at øge den demokratiske gennemførelse af valget
til Europa-Parlamentet.
Det viste sig imidlertid, at valgloven i flere medlemsstater
10
ikke tillader, at navnene på de
europæiske politiske partier og deres logoer angives på stemmesedlerne. Blandt disse
medlemsstater har tre af dem til hensigt at ændre deres lovgivning for at tillade, at disse
oplysninger kan anføres.
Visse medlemsstater
11
mener, at de nationale politiske partier er bedst egnede til at underrette
deres vælgere om deres partis tilhørsforhold. En medlemsstat rejste tvivl om, hvorvidt det var
udtryk for forskelsbehandling at fremhæve forbindelserne mellem nationale og europæiske
politiske partier overfor nationale partier, der ikke har indgået sådanne alliancer.
-
Belgien, Kroatien, Estland, Tyskland, Grækenland, Finland, Luxembourg, Malta,
Nederlandene, Portugal, Spanien og Det Forenede Kongerige
har underrettet
deres
nationale partier om henstillingen om at gøre forbindelsen mellem nationale og
europæiske parter mere synlig.
Østrig, Belgien, Irland, Nederlandene, Spanien, Det Forenede Kongerige og for nylig
Slovenien
12
tillader
europæiske politiske partiers navne og/eller logoer på
stemmesedlerne.
Bulgarien, Kroatien, Tjekkiet, Danmark, Estland, Tyskland, Grækenland, Finland,
Ungarn, Letland, Luxembourg, Malta, Rumænien, Slovakiet og Sverige
tillader ikke
de europæiske politiske partiers navne eller logoer på stemmesedlerne.
Kroatien, Grækenland og Rumænien
overvejer fremtidige ændringer
af deres
nationale lovgivning for at tillade navne og logoer på stemmesedlerne.
-
-
-
I de udtalelser, der hidtil er fremkommet inden for rammerne af den politiske dialog med
Europa-Kommissionen, har de nationale parlamenter
13
ligeledes hilst henstillingen
velkommen og anlagt en positiv vurdering af målene, herunder navnlig den positive virkning
af de valgforberedelser, der tager sigte på at informere vælgerne om forbindelsen mellem
europæiske og nationale politiske partier.
En række
europæiske politiske partier
meddelte Kommissionen, at de ville opmuntre til og
støtte politiske kampagnebudskaber, der fremhæver de nationale partiers tilhørsforhold. Nogle
af dem understregede imidlertid, at de ikke ville gøre sig til talsmand for en fælles strategi
blandt deres nationale partier, da ikke alle medlemsstaternes valglove tillader, at de
europæiske politiske partiers navne eller logoer påføres stemmesedlerne. Nogle europæiske
partier svarede, at de, såfremt lovgivningen blev ændret, i højere grad ville opmuntre de
nationale partier til at gøre brug af denne mulighed. Et enkelt europæisk politisk parti svarede,
at det ikke kunne se nytten af at tilføje sådanne logoer, og at der måtte findes andre metoder
til at oplyse vælgerne om forbindelserne mellem nationale og europæiske politiske partier.
10
11
12
13
Se bilag.
Se bilag.
Slovenien oplyste, at det havde til hensigt at ændre sin lovgivning og gav efterfølgende Kommissionen
meddelelse om denne ændring den 20. februar 2014.
Udtalelse fra Portugals parlament, udvalget for europæiske anliggender (4. juni 2013); udtalelse fra
Rumæniens parlament, deputeretkammeret (25. juni 2013) og senatet (30. september 2013).
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452727_0005.png
2.2.
Støtte til en kandidat til posten som formand for Europa-Kommissionen
Kommissionen anbefalede, at de
europæiske og nationale politiske partier
"forud
for valget
til Europa-Parlamentet bør bekendtgøre, hvilken kandidat til posten som formand for Europa-
Kommissionen de støtter, og kandidatens program",
og at de
nationale politiske partier
bør
"sikre,
at deres politiske udsendelser med henblik på valget til Europa-Parlamentet også
anvendes til at informere borgerne om, hvilken kandidat til posten som formand for Europa-
Kommissionen de støtter, og kandidatens program".
De
europæiske politiske partier
har fulgt op på henstillingen om at tilkendegive deres
kandidater til posten som formand for Europa-Kommissionen. Indtil videre har seks
europæiske politiske partier udpeget deres kandidat(er): Jean-Claude JUNCKER for Det
Europæiske Folkeparti (EPP), Martin Schulz for De Europæiske Socialdemokraters
Gruppe/Party of European Socialists (PES), Guy Verhofstadt for Alliancen af Liberale og
Demokrater for Europa (ALDE) og for Det Europæiske Demokratiske Parti (EDP), José Bové
og Ska Keller for Det Europæiske Grønne Parti samt Alexis Tsipras for Europæisk
Venstreparti. Bevægelsen for et Frihedens og Demokratiets Europa (MELD) og
Sammenslutningen af Europæiske Konservative og Reformister/Alliance of European
Conservatives and Reformists (AECR) meddelte, at de ikke vil udpege en kandidat.
De Europæiske politiske partier har også planer om at øge kendskabet til deres kandidater og
deres programmer. Nogle partier har allerede udsendt programerklæringer og oprettet
kampagne websteder med deres kandidaters program og de vigtigste kommende
begivenheder. Andre partier har meddelt, at de snart vil gøre det. Sociale medier vil blive
anvendt for at nå ud til vælgerne. Der vil blive afholdt større EU-dækkende kampagner og
arrangementer. Kandidaterne vil deltage i offentlige valgmøder i forskellige EU-lande
sammen med nationale partier, der kommer til at spille en central rolle i kampagnerne. Som
led i
Europa-Parlamentets institutionelle informationskampagne
forud for valget
14
vil
European Broadcasting Union (EBU) den 15. maj 2014 udsende et debatprogram med
deltagelse af de vigtigste kandidater til posten som formand for Kommissionen. Der vil blive
iværksat andre medieaktiviteter, herunder med deltagelse af sociale medier og eventuelt i
samarbejde med medlemsstaterne.
En europæisk ungdomsdag, der involverer flere tusinde unge, vil blive afholdt i Strasbourg af
Europa-Parlamentet den 9.- 11. maj 2014 i samarbejde med Det Europæiske Ungdomsforum,
Europa-Kommissionen og andre partnere
15
. Kandidater til posten som Kommissionens
formand kan også komme til at deltage.
Andre EU-institutioner
støtter også debatten. Regionsudvalgets europæiske topmøde for
regioner og byer, der blev afholdt i Athen den 8. marts 2014, var ramme om en debat på højt
niveau om det kommende valg til Europa-Parlamentet. Det Europæiske Økonomiske og
Sociale Udvalg vil organisere debatter i medlemsstaterne og tilpasse sit websted og sine
meddelelser til Europa-Parlamentets kampagne. Det har også til hensigt at tilbyde sine
nationale kontaktpunkter specifikke kurser om valget til Europa-Parlamentet. Sammen med
formanden for Kommissionen og Europa-Parlamentet afholdt Den Europæiske Ombudsmand
et arrangement den 4. marts 2014 under overskriften "din ønskeliste for Europa"
16
for at
komme i dialog med borgerne op til valget til Europa-Parlamentet i 2014.
14
15
16
http://www.elections2014.eu/en.
http://www.europarl.europa.eu/eye2014/en/news/news.html.
http://www.ombudsman.europa.eu/en/activities/calendarevent.faces/en/818/html.bookmark.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452727_0006.png
Medlemsstaterne oplyste Kommissionen om yderligere kommunikationsinitiativer, som de
agter at iværksætte for at øge valgdeltagelsen, f.eks. oplysningskampagner rettet mod
førstegangsvælgere, websteder om valget, pressekonferencer samt rundbordsdiskussioner og
seminarer.
Eksempler på god praksis:
-
Finland
har oprettet et websted om valg til Europa-Parlamentet, der giver omfattende
oplysninger om Europa-Parlamentet, de europæiske politiske partier og deres mulige
tilknytning til nationale parter (www.vaalit.fi). Webstedet indeholder også vejledning til
udenlandske EU-borgere om, hvordan de kan udøve deres stemmeret. Det finske parlament
har afsat 100 000 EUR til ikke-statslige organisationer til brug for oplysningskampagner
forud for valget til Europa-Parlamentet.
-
Polen
vil knytte oplysningskampagnerne sammen med 10-året for EU-medlemskabet.
Landet har sat mange kræfter ind for at informere om valget til Europa-Parlamentet og satser
på at øge valgdeltagelsen. Kampagnen vil fokusere på de første ti års succesfulde EU-
medlemskab og anvende konkrete eksempler for at vise, hvilken betydning EU har for de
polske borgeres dagligdag. Der er planer om at udsende et tv-program, der informerer om de
principper, som EU hviler på, og forklarer, hvad 10 års medlemskab af EU har betydet for
Polen og landets indbyggere. Polen vil også sætte sig i forbindelse med polakker bosiddende i
andre EU-lande for at informere dem om deres mulighed for at stemme i deres nuværende
bopælsland.
2.3.
Fælles valgdag
Kommissionen anbefalede, at medlemsstaterne skulle "enes om en fælles valgdag for valget
til Europa-Parlamentet med valgsteder, der lukker på samme tid", tage hånd om de
divergerende valgprocedurer og skabe rammerne for et mere sammenhængende paneuropæisk
valg, idet afstemningen afholdes på samme dag i hele EU.
Mens nogle medlemsstater har aftalt at afholde afstemningen søndag den 25. maj 2014, har
andre afvist dette, da de er af den opfattelse, at valgdeltagelsen vil være større på en hverdag
eller en lørdag. Der blev også henvist til nationale traditioner som begrundelse for ikke at
lægge sig fast på en fælles valgdag
17
.
I EU-lovgivningen er der fastsat strenge regler for tidspunktet for offentliggørelse af
valgresultatet
18
. Disse regler indeholder navnlig et forbud mod, at resultatet officielt
offentliggøres i en medlemsstat, før valglokalerne har lukket i alle medlemsstaterne. Formålet
er at undgå, at vælgerne påvirkes af resultaterne i de medlemsstater, hvor valghandlingen
allerede er afsluttet, og derved fastholde princippet om frie valg. Kommissionen overvåger
nøje medlemsstaternes håndhævelse af disse regler og har truffet foranstaltninger
19
til sikring
af, at disse regler overholdes i forbindelse med valget til Europa-Parlamentet i 2014.
17
18
19
Se bilag.
Akten fra 1976 om almindelige direkte valg af repræsentanterne i Europa-Parlamentet, som er knyttet til
Rådets afgørelse 76/787/EKSF/EØF/Euratom af 20. september 1976 og senest ændret ved Rådets
afgørelse 2002/772/EF, Euratom (EFT L 283 af 21.10.2002, s. 1).
Nederlandene overholdt ikke disse regler ved valget til Europa-Parlamentet i 2009. Efter
Kommissionens indgriben har Nederlandene skriftligt forpligtet sig til at træffe foranstaltninger for at
sikre overholdelse af disse regler og har givet relevante instrukser til de kommunale myndigheder for så
vidt angår valget til Europa-Parlamentet i 2014.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452727_0007.png
De samlede resultater af valget vil blive offentliggjort af Europa-Parlamentet den 25. maj om
aftenen i form af en fælles meddelelse i hele EU.
2.4.
Civilsamfundets rolle
Ud over Kommissionens henstilling til medlemsstaterne og de europæiske og nationale
politiske partier kan nævnes, at interesseorganisationer spiller en vigtig rolle i forbindelse med
information til borgerne om det nye demokratiske rygstød til valget til Europa-Parlamentet i
2014. Interesseorganisationerne udgør nyttige fora, hvor medlemmerne kan drøfte fordelene
og ulemperne ved de forskellige kandidaters programmer. En række af disse organisationer
anser valgkampen forud for valget af Europa-Kommissionen formand som en kærkommen
lejlighed til at få deres budskaber igennem og øve indflydelse på kandidaternes programmer.
Dette kan tilskynde til drøftelser mellem borgere og kandidater og føre til en entydig støtte til
en specifik kandidat, samtidig med at man fremmer europæiske offentlige rum og
tværeuropæiske debatter i forbindelse med valget.
Civilsamfundet spiller også mere generelt en vigtig rolle i forbindelse med
information til
borgerne om betydningen af og fordelen ved at deltage i valget til Europa-Parlamentet.
En række relevante initiativer er blevet iværksat eller er ved at blive udarbejdet.
Eksempler på god praksis:
Afstemningsvejledninger og oplysninger:
-
AEGEE-Europe (The European Students' Forum): 'Y Vote 2014'. Planlagte aktiviteter
omfatter udarbejdelse af en afstemningsvejledning, busture og ungdomskonferencer
20
.
Elektroniske afstemningsværktøjer/profileringsredskaber:
Disse elektroniske værktøjer hjælper vælgerne med at bestemme sig for en kandidat ved at
sammenligne deres profiler og præferencer med kandidaternes profiler og programmer.
-
Europæisk Ungdomsforum - League of Young Voters og det elektroniske værktøj
VoteWatch
21
.
-
-
-
The European Union Democracy Observatory Euandi valgprofiler
22
.
WeCitizens valgprofiler
23
.
Debating Europe
24
vil tilrettelægge onlinedebatter, live chats og face-to-face møder, så
unionsborgerne kan få lejlighed til at stille spørgsmål til medlemmerne af Europa-
Parlamentet og potentielle nye medlemmer heraf om de udfordringer, som Europa står
overfor, og få hjælp til at træffe et oplyst valg i forbindelse med afstemningen.
Move Europe fra Young European Federalists
25
vil organisere debatter og kampagner,
der retter sig mod unge.
Debatter, fora og online chat med kandidater:
-
20
21
22
23
24
25
http://www.aegee.org/aegee-europe-launches-y-vote-2014/.
http://www.myvote2014.eu/en.
http://www.eui.eu/Projects/EUDO/EUandI/Index.aspx/.
http://www.wecitizens.be/fr/elections-2014/.
http://www.debatingeurope.eu/vote2014/.
http://www.jef.eu/activities/projects/moveurope2014/.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452727_0008.png
-
European Citizen Action service (ECAS) står for JoiEU-projektet ("Joint Citizen
Action for a Stronger, Citizen-Friendly Union"), der fokuserer på deltagelse i EU-
valgene
26
.
Alliance for the European Year of Citizens (EYCA)
27
vil organisere en
civilsamfundsdag i marts 2014, hvortil de vigtigste kandidater vil blive inviteret.
-
Ud over andre initiativer, som skal styrke det europæiske offentlige rum, herunder over 50
borgerdialoger
28
, der direkte eller indirekte rækker ud til over 500 000 borgere, har
Kommissionen opfyldt sit tilsagn i rapporten om unionsborgerskab 2013 (aktion 12 a) om at
ville offentliggøre en brugervenlig vejledning på alle officielle EU-sprog om unionsborgernes
vigtigste rettigheder, herunder deres ret til at stemme og stille op ved valget til Europa-
Parlamentet
29
.
3.
3.1.
EN EFFEKTIV GENNEMFØRELSE AF VALGET
Tilpasning af de administrative procedurer
For at sikre Europa-Parlamentsvalgets legitimitet er der i direktiv 93/109/EF
30
fastsat krav om
indførelse af procedurer, der sikrer, at unionsborgerne hverken stemmer eller opstiller både i
deres oprindelsesland og i deres bopælsland ved samme valg. Som opfølgning på drøftelser
med eksperter fra medlemsstaterne opstillede Kommissionen i henstilling 2013/142/EU en
liste over foranstaltninger, der skal forenkle den mekanisme til udveksling af oplysninger, der
er indført i dette øjemed
31
, idet den administrative byrde for medlemsstaterne ved
gennemførelsen heraf mindskes, og idet den gøres mere sikker og mere effektiv ved
forebyggelsen af misbrug.
Kommissionen anbefalede i særdeleshed, at der oprettes én enkelt kontaktmyndighed i hver
medlemsstat for at lette udvekslingen af vælgeroplysninger med andre medlemsstater,
bopælslandene blev opfordret til at overføre yderligere personoplysninger, som kan være
nødvendige for, at myndighederne i deres hjemlande mere effektivt kan identificere vælgerne,
medlemsstaterne bør anvende samme elektroniske format til at registrere oplysninger og en
sikker krypteringsmetode til udveksling heraf for at beskytte vælgernes personoplysninger,
medlemsstaterne bør overføre oplysningerne i en enkelt pakke pr. hjemland med en yderligere
overførsel senere, hvis det er nødvendigt, og medlemsstaterne bør tage hensyn til de
forskellige afstemningsdatoer i EU ved udvekslingen af oplysninger.
Siden disse anbefalinger blev vedtaget, har Kommissionen samarbejdet med
medlemsstaternes eksperter for at bistå dem med gennemførelsen heraf. Ved valget til
26
27
28
29
30
31
http://joieu.net/.
http://ey2013-alliance.eu/.
Kommissionens rapport "Borgerdialoger som et bidrag til at udvikle et europæisk offentligt rum",
KOM(2014) 173.
http://bookshop.europa.eu/uri?target=EUB:NOTICE:NA0414127:EN.
Rådets direktiv 93/109/EF af 6. december 1993 om fastsættelse af de nærmere regler for valgret og
valgbarhed ved valg til Europa-Parlamentet for unionsborgere, der har bopæl i en medlemsstat, hvor de
ikke er statsborgere (EFT L 329 af 30.12.1993, s. 34).
Mekanismen består i, at der udveksles oplysninger mellem medlemsstaterne om unionsborgere, der er
optaget på valglisten eller opstiller i deres bopælsland. På grundlag af de oplysninger, bopælslandet
sender, skal oprindelseslandet fjerne de pågældende borgere fra valglisterne (eller ved hjælp af andre
midler forhindre dem i at stemme eller opstille som kandidater).
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452727_0009.png
Europa-Parlamentet i 2014 er alle medlemsstaterne blevet enige om at oprette én enkelt
kontaktmyndighed til brug for afsendelse og modtagelse af oplysninger inden for rammerne af
mekanismen for udveksling af oplysninger, bortset fra Det Forenede Kongerige, der påregner
at sende oplysninger om EU-vælgerne via lokale valgmyndigheder.
Kommissionen sikrede sig, at alle medlemsstater var fuldt orienteret om karakteren af de
oplysninger, som medlemsstaterne har behov for med henblik på effektivt at kunne efterprøve
identiteten af de statsborgere, der har udtrykt ønske om at stemme i deres bopælsstat.
Næsten alle medlemsstaterne har forbedret sikkerheden i forbindelse med den udveksling af
oplysninger, der finder sted i perioden op til valget, idet de har indført et fælles elektronisk
format og anvendt det krypteringsredskab, som Kommissionen anbefaler.
Kommissionen tilstillede ligeledes medlemsstaterne en oversigt over datoen for
valghandlingerne i hele EU for at angive en passende tidsplan for indberetningen.
Hovedparten af medlemsstaterne har gjort en betydelig indsats for at forberede sig på
gennemførelsen af disse anbefalinger. Når disse foranstaltninger er blevet gennemført i
forbindelse med valget til Europa-Parlamentet, forventes de at kunne bidrage til at strømline
valgprocedurerne og mindske den administrative byrde.
3.2.
Yderligere foranstaltninger, som Kommissionen har truffet for at sikre en mere
effektiv afvikling af valget
Ud over henstillingen er der truffet yderligere foranstaltninger med henblik på en mere
effektiv afvikling af valget til Europa-Parlamentet. Direktiv 2013/1/EU
32
gør det lettere for
EU-borgere at stille op som kandidater i deres bopælsland, da de kun skal fremlægge et
identitetsbevis og en erklæring om, at de opfylder valgbarhedsbetingelserne, i stedet for at
skulle fremskaffe attester fra de relevante myndigheder i deres hjemland.
Kommissionen anser en rettidig gennemførelse af nævnte direktiv for at være en prioritet,
således at unionsborgerne kan få glæde af den forbedrede procedure fra valget til Europa-
Parlamentet i 2014 og fremefter. Kommissionen har fulgt nøje med i de foranstaltninger, som
medlemsstaterne har truffet med henblik på gennemførelsen. Efter udløbet af fristen for
gennemførelse af direktivet den 28. januar 2014 besluttede Kommissionen den 5. februar
2014 at iværksætte overtrædelsesprocedurer mod de 14 medlemsstater, som ikke havde
meddelt deres gennemførelsesforanstaltninger i tide. I mellemtiden har det store flertal af
medlemsstaterne givet meddelelse om deres gennemførelsesforanstaltninger.
Kommissionen har med medlemsstaterne drøftet problemer i forbindelse med gennemførelsen
af direktiv 93/109/EC, som den tidligere har peget på
33
. Dette gælder navnlig indførelsen af
supplerende krav for at blive optaget på valglisten (som derfor medfører hindringer for
unionsborgernes udøvelse af deres stemmeret) og den ukorrekte gennemførelse af
bestemmelser, der skal sikre valgets legitimitet.
Alle disse sager på nær to er nu afsluttet. I de resterende sager vedtog den ene medlemsstat for
nylig ny lovgivning for at tage hånd om problemer med gennemførelsen
34
, og den anden
medlemsstat vil vedtage en sådan lovgivning om ganske kort tid
35
.
32
33
34
Rådets direktiv 2013/1/EU af 20. december 2012 om ændring af direktiv 93/109/EF for så vidt angår
nærmere regler for valgbarhed ved valg til Europa-Parlamentet for unionsborgere, der har bopæl i en
medlemsstat, hvor de ikke er statsborgere (EUT L 26 af 26.1.2013, s. 27).
Rapport i henhold til TEUF's artikel 25 "om fremskridt hen imod et effektivt unionsborgerskab 2011-
2013" KOM(2013) 270.
Kommissionen er ved at gennemgå den nyligt vedtagne slovakiske lov.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452727_0010.png
4.
K
ONKLUSIONER
Kommissionens henstilling om at styrke den demokratiske og effektive afvikling af valg til
Europa-Parlamentet blev generelt godt modtaget. Dette er en foreløbig rapport om de
initiativer, som medlemsstaterne og de nationale og europæiske politiske partier er ved at
gennemføre for at øge gennemsigtigheden, øge borgernes bevidsthed og fremme EU-
dækkende kampagner vedrørende kandidaterne og deres programmer. Denne rapport har til
formål at stimulere udveksling af bedste praksis og tilskynde til nye initiativer for at styrke
EU's demokratiske liv set i lyset af det forestående valg til Europa-Parlamentet.
Kommissionen vil fortsat overvåge medlemsstaternes og de politiske partiers gennemførelse
af dens henstilling i tiden op til valget og vil med jævne mellemrum ajourføre online-
tabellen
36
med yderligere oplysninger fra medlemsstaterne, især fra de ti, der ikke havde
besvaret Kommissionens anmodning om oplysninger på tidspunktet for udarbejdelsen af
denne rapport.
Kommissionen har til hensigt at udarbejde en fuldstændig rapport efter afholdelsen af valget
til Europa-Parlamentet, hvori den vil vurdere gennemførelsen af relevant EU-lovgivning,
herunder spørgsmålet om, hvorvidt henstillingen er blevet fulgt. Den vil opregne yderligere
initiativer, der blev truffet i tiden op til valget til Europa-Parlamentet, og se på
interesseorganisationernes rolle. Dette burde bidrage til at identificere mulige nye veje frem
mod endnu mere demokratiske valg til Europa-Parlamentet.
35
36
Tjekkiet.
http://ec.europa.eu/justice/citizen/voting-rights/index_en.htm.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452727_0011.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 27.3.2014
COM(2014) 196
ANNEX 1
BILAG
Svar fra medlemsstaterne om gennemførelsen af Kommissionens henstilling om valget
til Europa-Parlamentet
til
RAPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET
EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET
Mod mere demokratiske valg til Europa-Parlamentet
Rapport om gennemførelsen af Kommissionens henstilling af 12. marts 2013 om en mere
demokratisk og effektiv gennemførelse af valget til Europa-Parlamentet
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452727_0012.png
BILAG: Svar fra medlemsstaterne om gennemførelsen af Kommissionens henstillinger
med hensyn til valg til Europa-Parlamentet
1
HENSTILLING
DEMOKRATISK GENNEMFØRELSE AF VALGET
De politiske partier
(europæiske og
nationale) bør
bekendtgøre,
hvilken kandidat til
posten som formand
for Europa-
Kommissionen de
støtter
(3. anbefaling)
Den nationale lovgivning
tillader, at navnene på de
europæiske partier angives
på stemmesedlerne*.
Den nationale lovgivning
tillader, at det logo, der
benyttes af det europæiske
politiske parti eller den
europæiske politiske
gruppe, tilføjes til det
nationale politiske partis
logo.
Den nationale lovgivning
tillader ikke, at de
europæiske partiers navne
og/eller logoer angives på
stemmesedlerne*.
Den nationale lovgivning
tillader ikke, at de
europæiske partiers navne
og/eller logoer angives på
stemmesedlerne. De
relevante myndigheder
overvejer at ændre de
nugældende regler om
angivelse af navne og
LAND
Medlemsstaterne bør
fremme og lette
tilvejebringelsen af
oplysninger om de
nationale partiers
tilknytning til de
europæiske partier
(1. anbefaling)
De nationale politiske
partier bør informere
om deres tilknytning
til europæiske partier
(2. anbefaling)
Medlemsstaterne
bør enes om en
fælles valgdag
(4. anbefaling)
ØSTRIG
Intet svar
Intet svar
Intet svar
BELGIEN
Den nationale lovgivning
tillader, at partierne viser
deres europæiske
tilhørsforhold under
valgkampen. De nationale
partier afgør selv, om de
vil angive disse
oplysninger.
Overladt til de nationale
partier.
BULGARIEN
Intet svar
Intet svar
Intet svar
KROATIEN
I overensstemmelse
med de gældende
nationale regler
afholdes valget til
Europa-Parlamentet
på en søndag.
1
18 medlemsstater har afgivet oplysninger som svar på Kommissionens brev af 13. september 2013:
Belgien, Tjekkiet, Danmark, Estland, Grækenland, Spanien, Finland, Kroatien, Ungarn, Luxembourg,
Letland, Malta, Nederlandene, Polen, Portugal, Slovenien, Slovakiet og Det Forenede Kongerige. De
oplysninger, der har direkte sammenhæng med gennemførelsen af Kommissionens henstilling
2013/142/EU, fremgår af dette skema. Kommissionen har ligeledes udbedt sig oplysninger fra nationale
eksperter om valg. Det angives med en asterisk (*), når oplysningerne hidrører fra disse eksperter.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452727_0013.png
logoer på
stemmesedlerne*.
CYPERN
Intet svar
Intet svar
Intet svar
Intet svar
Tjekkiet er ikke enig
i, at der bør findes en
fælles valgdag på
EU-plan.
Valghandlinger
afholdes traditionelt
på en fredag og en
lørdag. Tjekkiet er af
den opfattelse, at
afholdelse af valg på
en søndag kan have
en negativ
indvirkning på
valgdeltagelsen.
TJEKKIET
Den nationale lovgivning
tillader ikke, at de
europæiske partiers navne
og/eller logoer angives på
stemmesedlerne.
Efter national lovgivning
er der pligt til at give
oplysninger om
tilhørsforhold. Staten bør
ikke øve indflydelse på de
politiske partier. De
nationale partier afgør
selv, om de vil angive
disse oplysninger.
DANMARK
Den nationale lovgivning
tillader ikke, at de
europæiske partiers navne
og/eller logoer angives på
stemmesedlerne.
Den nationale lovgivning
tillader, at partierne
informerer vælgerne om
deres europæiske
tilhørsforhold under
valgkampen. De nationale
partier afgør selv, om de
vil angive disse
oplysninger.
Den nationale lovgivning
tillader, at partierne viser
deres europæiske
tilhørsforhold under
valgkampen. De nationale
partier afgør selv, om de
vil angive disse
oplysninger.
De nationale myndigheder
har underrettet de politiske
partier om anbefalingen
om, at de angiver deres
tilknytning til europæiske
partier.
I overensstemmelse
med de gældende
nationale regler
afholdes valget til
Europa-Parlamentet
på en søndag*.
ESTLAND
Den nationale lovgivning
tillader ikke, at de
europæiske partiers navne
og/eller logoer angives på
stemmesedlerne.
FINLAND
Den nationale lovgivning
tillader ikke, at de
europæiske partiers navne
og/eller logoer angives på
stemmesedlerne.
FRANKRIG
Den nationale lovgivning
tillader, at de europæiske
politiske partiers logoer
angives på
stemmesedlerne*.
Den nationale lovgivning
tillader ikke, at de
europæiske partiers navne
og/eller logoer angives på
stemmesedlerne*.
De nationale partier afgør
selv, om de vil informere
om deres tilknytning til
europæiske partier*.
Overladt til de nationale
partier*.
TYSKLAND
Den nationale lovgivning
politiske tillader partier at
angive tilknytningen til de
europæiske partier på deres
kandidaters lister*.
Intet svar
Intet svar
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452727_0014.png
GRÆKENLAN
D
Den gældende nationale
lovgivning tillader ikke, at
de europæiske partiers
navne og/eller logoer
angives på
stemmesedlerne. Der vil
imidlertid blive vedtaget
en ny bestemmelse, der
tillader de nationale partier
udtrykkeligt at angive
deres tilhørsforhold til
europæiske partier på
stemmesedlerne.
De nationale myndigheder
har underrettet det græske
parlament og de nationale
partier om anbefalingen
om, at de angiver deres
tilknytning til europæiske
partier.
De nationale
myndigheder har
underrettet det græske
parlament og de
nationale partier om
anbefalingen om, at de
angiver, hvilken kandidat
de støtter til posten som
formand for Europa-
Kommissionen.
UNGARN
Den gældende nationale
lovgivning tillader ikke, at
de europæiske partiers
navne og/eller logoer
angives på
stemmesedlerne. Det
tilkommer partierne at
udveksle oplysninger om
deres europæiske
tilhørsforhold under
valgkampen.
Den nationale lovgivning
tillader, at navnene på
europæiske partier angives
på stemmesedlerne*.
De nationale myndigheder
har opfordret de nationale
politiske partier til at
informere om deres
tilknytning til europæiske
partier ved at lade denne
tilknytning fremgå af de
logoer, de påfører
stemmesedlerne*.
I overensstemmelse
med de gældende
nationale regler
afholdes valget til
Europa-Parlamentet
på en søndag.
IRLAND
Intet svar
Intet svar
Intet svar
ITALIEN
De nationale myndigheder
har underrettet de politiske
partier om anbefalingen
om, at de angiver deres
tilknytning til europæiske
partier*.
Intet svar
Intet svar
LETLAND
Den nationale lovgivning
tillader ikke, at de
europæiske partiers navne
og/eller logoer angives på
stemmesedlerne.
Letland er ikke
overbevist om
fordelen ved en
fælles valgdag på
EU-plan og har
besluttet at afholde
valget på en lørdag.
Dette er i
overensstemmelse
med en lang tradition
for valgdage i
Letland.
De nationale partier afgør
selv, om de vil informere
om deres tilknytning til
europæiske partier *.
I overensstemmelse
med de gældende
nationale regler
afholdes valg til
LITAUEN
Den nationale lovgivning
tillader ikke, at de
europæiske partiers navne
eller logoer angives på
Overladt til de nationale
partier*.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452727_0015.png
stemmesedlerne*.
Europa-Parlamentet
på en søndag*.
LUXEMBOURG
Den nationale lovgivning
tillader ikke, at de
europæiske partiers navne
og/eller logoer angives på
stemmesedlerne*.
De nationale myndigheder
vil underrette de nationale
partier om anbefalingen
om, at de angiver deres
tilknytning til europæiske
partier.
De nationale
myndigheder vil
informere de nationale
partier om
Kommissionens
henstilling.
Malta finder ikke, at
der bør opnås
enighed om en fælles
valgdag på EU-plan
og har besluttet at
afholde valget på en
lørdag. Lørdag anses
for at være en mere
velegnet dag.
MALTA
Den nationale lovgivning
tillader ikke, at de
europæiske partiers navne
og/eller logoer angives på
stemmesedlerne. Drøftes i
øjeblikket med de vigtigste
nationale partier.
De nationale myndigheder
har underrettet de politiske
partier om anbefalingen
om, at de angiver deres
tilknytning til europæiske
partier.
De nationale
myndigheder har
underrettet de nationale
partier og tilskyndet dem
til at angive, hvilken
kandidat de støtter til
posten som formand for
Europa-Kommissionen.
De nationale
myndigheder har
underrettet de nationale
partier om anbefalingen
om, at de angiver,
hvilken kandidat de
støtter til posten som
formand for Europa-
Kommissionen. De
nationale partier afgør
selv, om de vil
bekendtgøre navnet på
deres kandidat.
NEDERLANDEN
E
Den nationale lovgivning
tillader, at det europæiske
partis navn (ikke dets logo)
angives på
stemmesedlerne. Det er
dog overladt til de
nationale partier at tage
stilling hertil, og
muligheden står kun åben,
såfremt det nationale parti
registrerer sin europæiske
tilknytning sammen med
partiets nederlandske navn.
De nationale myndigheder
har underrettet de politiske
partier om anbefalingen
om, at de angiver deres
tilknytning til europæiske
partier. De nationale
partier afgør selv, om de
vil angive disse
oplysninger.
POLEN
PORTUGAL
Den nationale lovgivning
tillader ikke, at de
europæiske partiers navne
og/eller logoer angives på
stemmesedlerne. Der
træffes pt. foranstaltninger
for at gøre det muligt at
angive disse oplysninger
på stemmesedlerne*.
Den nationale lovgivning
tillader ikke, at de
europæiske partiers navne
og/eller logoer angives på
stemmesedlerne. Slovakiet
er ikke enig i anbefalingen,
da medlemsstaten er af den
opfattelse, at en
offentliggørelse af disse
RUMÆNIEN
Intet svar
Intet svar
Intet svar
SLOVAKIET
Slovakiet finder ikke,
at der bør opnås
enighed om en fælles
valgdag på EU-plan
og har besluttet at
afholde valget lørdag
den 24. maj. Lørdag
anses for at være en
mere velegnet dag for
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452727_0016.png
oplysninger vil give
anledning til
forskelsbehandling i
forhold til nationale
partier, der ikke er
tilknyttet europæiske
partier.
Efter den seneste ændring
af den nationale
lovgivning er det tilladt at
angive de europæiske
partiers navne og logoer på
stemmesedlerne
(Slovenien meddelte
Kommissionen, at den
vedtog den fornødne
lovgivning den 20. februar
2014).
De nationale
myndigheder vil
informere de nationale
partier om
Kommissionens
henstilling.
vælgerne.
SLOVENIEN
SPANIEN
Den nationale lovgivning
tillader, at de europæiske
partiers logoer angives på
stemmesedlerne.
De nationale myndigheder
vil informere de nationale
partier om Kommissionens
henstilling.
SVERIGE
Den nationale lovgivning
tillader ikke, at de
europæiske partiers navne
og/eller logoer angives på
stemmesedlerne*.
Intet svar
Intet svar
Intet svar
DET
FORENEDE
KONGERIGE
Den nationale lovgivning
tillader, at de europæiske
partiers navne og logoer
angives på
stemmesedlerne.
De nationale partier afgør
selv, om de vil angive
disse oplysninger.
De nationale partier
afgør selv, om de vil
bekendtgøre navnet på
deres kandidat.
Det Forenede
Kongerige finder
ikke, at der bør opnås
enighed om en fælles
valgdag og har
besluttet at afholde
valget på en torsdag.
Den er af den
opfattelse, at en
fælles valgdato på
EU-plan ikke vil øge
valgdeltagelsen.
6