Europaudvalget 2014
KOM (2014) 0227
Offentligt
1452757_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 11.6.2014
COM(2014) 227 final
2014/0129 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om Det Økonomiske og Sociale Udvalgs sammensætning
DA
DA
kom (2014) 0227 - Ingen titel
1452757_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Artikel 301 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF) fastsætter, at
antallet af medlemmer i Det Økonomiske og Sociale Udvalg, benævnt "Det Europæiske
Økonomiske og Sociale Udvalg" i henhold til dets forretningsorden (i det følgende benævnt
"udvalget"), ikke må overstige 350.
Indtil Lissabontraktatens ikrafttrædelse var udvalgets sammensætning fastlagt i traktaterne.
Efter Lissabontraktatens ikrafttrædelse fastsætter artikel 301, andet afsnit, i TEUF, at Rådet
med enstemmighed på forslag af Kommissionen vedtager en afgørelse om udvalgets
sammensætning
I henhold til artikel 7 i protokol (nr. 36) om overgangsbestemmelser fastholdes udvalgets
sammensætning som tidligere fastsat i EF-traktatens artikel 258 "indtil ikrafttrædelsen af den
afgørelse, der er nævnt i artikel 301 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde".
Fra den 1. juli 2013 blev udvalgets sammensætning tilpasset efter artikel 23, stk. 1, i akten om
Republikken Kroatiens tiltrædelsesvilkår. I henhold til denne akts artikel 23, stk. 2, forhøjes
antallet af udvalgets medlemmer "midlertidigt til 353 for at tage hensyn til Kroatiens
tiltrædelse for perioden fra tiltrædelsesdatoen indtil udløbet af den mandatperiode, under
hvilken Kroatien tiltræder Unionen, eller indtil ikrafttrædelsen af den afgørelse, der er nævnt i
artikel 301, andet afsnit, i TEUF, alt efter hvilket tidspunkt der kommer først".
Udvalgets nuværende mandatperiode udløber den 20. september 2015. Det er derfor
nødvendigt, at Rådet vedtager afgørelsen om udvalgets sammensætning i tide, inden Rådet
iværksætter proceduren for udpegelse af udvalgets medlemmer for perioden 2015-2020.
Det skal bemærkes, at i henhold til artikel 300, stk. 5, i TEUF revideres reglerne om
karakteren af sammensætningen af de rådgivende udvalg (Det Økonomiske og Sociale Udvalg
og Regionsudvalget) "med jævne mellemrum af Rådet for at tage hensyn til den økonomiske,
sociale og demografiske udvikling i Unionen. Rådet vedtager på forslag af Kommissionen
afgørelser herom".
2.
RESULTATER AF HØRINGER AF INTERESSEREDE PARTER
Der har siden den regeringskonference, hvor Lissabontraktaten blev vedtaget, ikke været en
økonomisk, social eller demografisk udvikling i Unionen, som berettiger en væsentlig
ændring af karakteren af udvalgets sammensætning. Dette forslag er således begrænset til
fastsættelsen af antallet af udvalgsmedlemmer for de enkelte medlemsstater. Kommissionen
vedtager i øvrigt dette forslag samtidig med sit forslag om sammensætningen af
Regionsudvalget, der har vedtaget henstillinger om sin sammensætning, som Kommissionen
har taget behørigt hensyn til. Kommissionen har af ovennævnte årsager besluttet ikke at
iværksætte en omfattende høring over emnet.
3.
3.1
JURIDISKE ASPEKTER AF FORSLAGET
Retsgrundlag
Forslaget har hjemmel i artikel 301, andet afsnit, i TEUF, som fastsætter, at Rådet træffer
afgørelse med enstemmighed om udvalgets sammensætning.
DA
2
DA
kom (2014) 0227 - Ingen titel
3.2
Nærmere beskrivelse af forslaget
Den nuværende sammensætning af udvalget efter Kroatiens tiltrædelse kan ikke opretholdes i
alle enkeltheder efter udløbet af de nuværende medlemmers mandatperiode, da det maksimale
antal pladser som fastsat i traktaten derved overskrides.
Traktaterne indeholder ingen bestemmelser om, hvordan Det Økonomiske og Sociale Udvalg
og Regionsudvalget skal sammensættes inden for rammerne af det maksimale antal på 350
medlemmer. Til forskel herfra er kriterierne for Europa-Parlamentets sammensætning fastsat i
artikel 14, stk. 2, i traktaten om Den Europæiske Union. Parlamentet er sammensat af direkte
valgte repræsentanter for unionsborgerne, hvorimod udvalget består af repræsentanter for
arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisationer og for organisationer for andre aktører, der er
repræsentative for civilsamfundet (artikel 300, stk. 2, i TEUF). Det primære hensyn bør derfor
være at sikre, at arbejdsgivere, arbejdstagere og civilsamfundet bliver hørt i udvalget, ikke
direkte at afspejle medlemsstaternes respektive befolkningers størrelse.
Kommissionen er af den opfattelse, at den nuværende fordeling af pladserne i udvalget så vidt
muligt bør bevares, da den er et resultat af flere regeringskonferencer.
Det foreslås derfor at indføre færrest mulige ændringer, at reducere det nuværende antal
pladser, som en medlemsstat er tildelt, med højst én, og i første omgang at reducere det antal
pladser, som er tildelt de mindst befolkede medlemsstater (Luxembourg, Cypern og Estland),
under hensyntagen til, at hver medlemsstat mindst skal have fem pladser (Maltas nuværende
antal), så de kan deltage i alle udvalgets aktiviteter.
Kommissionen vedtager dette forslag samtidig med forslaget om Regionsudvalgets
sammensætning. Paralleliteten med hensyn til fordelingen af pladserne mellem
medlemsstaterne i begge udvalg skal opretholdes.
Kommissionen mener ikke, at det vil være hensigtsmæssigt at indføre en metode, som på
forhånd fastlægger, hvordan pladserne skal omfordeles i tilfælde af, at en ny medlemsstat
tiltræder Unionen, eftersom traktaten fastlægger, at reglerne revideres med jævne mellemrum,
og ikke indeholder kriterier, som en fast metode vil kunne baseres på.
3.3
Ikrafttrædelse
Det foreslås, at Rådet udsætter tidspunktet for, hvornår denne afgørelse får virkning, indtil
dagen efter dagen for udløbet af udvalgets nuværende mandatperiode. Hvis dette tidspunkt
ikke udskydes, vil artikel 23, stk. 2, i akten om Republikken Kroatiens tiltrædelsesvilkår
betyde, at den midlertidige forhøjelse af antallet af medlemmer til 353 vil være retsstridig fra
dagen for afgørelsens ikrafttrædelse.
DA
3
DA
kom (2014) 0227 - Ingen titel
2014/0129 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om Det Økonomiske og Sociale Udvalgs sammensætning
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 301,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen,
ud fra følgende betragtninger:
(1)
I henhold til artikel 300, stk. 2, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
består Det Økonomiske og Sociale Udvalg af repræsentanter for arbejdsgiver- og
arbejdstagerorganisationer og for organisationer for andre aktører, der er
repræsentative for civilsamfundet.
I henhold til artikel 301 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde træffer
Rådet afgørelse om Det Økonomiske og Sociale Udvalgs sammensætning. Antallet af
medlemmer må ikke overstige 350.
Den nuværende fordeling af pladserne i Det Økonomiske og Sociale Udvalg bør så
vidt muligt fastholdes, da den er et resultat af flere regeringskonferencer.
For at Det Økonomiske og Sociale Udvalg indtil udløbet af de nuværende
medlemmers mandatperiode kan være sammensat i henhold til artikel 23 i akten om
Republikken Kroatiens tiltrædelsesvilkår, bør tidspunktet for, hvornår denne afgørelse
får virkning, udsættes indtil mandatperiodens udløb —
(2)
(3)
(4)
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
Pladserne i Det Økonomiske og Sociale Udvalg fordeles således:
Belgien
Bulgarien
Tjekkiet
Danmark
Tyskland
Estland
Irland
Grækenland
Spanien
Frankrig
12
12
12
9
24
6
9
12
21
24
DA
4
DA
kom (2014) 0227 - Ingen titel
Kroatien
Italien
Cypern
Letland
Litauen
Luxembourg
Ungarn
Μalta
Nederlandene
Østrig
Polen
Portugal
Rumænien
Slovenien
Slovakiet
Finland
Sverige
Det Forenede Kongerige
Artikel 2
9
24
5
7
9
5
12
5
12
12
21
12
15
7
9
9
12
24.
Denne afgørelse får virkning på dagen efter dagen for udløbet af mandatperioden for de
nuværende medlemmer af Det Økonomiske og Sociale Udvalg.
Udfærdiget i Bruxelles, den
[…].
På Rådets vegne
Formand
DA
5
DA