Europaudvalget 2014
KOM (2014) 0266
Offentligt
1452793_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 7.5.2014
COM(2014) 266 final
KOMMISSIONENS SVAR PÅ DEN EUROPÆISKE REVISIONSRETS
SÆRBERETNING
"HAR EFRU'S STØTTE TIL UDVIKLING AF VIRKSOMHEDSVÆKSTHUSE
GIVET GODE RESULTATER?"
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452793_0002.png
KOMMISSIONENS SVAR PÅ DEN EUROPÆISKE REVISIONSRETS SÆRBERETNING
"HAR EFRU'S STØTTE TIL UDVIKLING AF VIRKSOMHEDSVÆKSTHUSE GIVET
GODE RESULTATER?"
RESUMÉ
I. Det kræver en kombination af finansiel og ikke-finansiel støtte og SMV-venlige juridiske og
administrative rammer at forbedre SMV'ernes konkurrenceevne. Det afspejler sig på relevant vis i
lovgivningsrammen for den nye programmeringsperiode 2014-2020. Støtte til SMV'ernes
konkurrenceevne er en topprioritet for de europæiske struktur- og investeringsfonde (ESIF). Den
nye generation af programmer rummer mulighed for at revidere og i højere grad målrette støtten til
SMV'erne og udvikle en omfattende og sammenhængende politiksammensætning, der til fulde
udnytter de forskellige instrumenter, som er til rådighed, herunder finansielle instrumenter, SMV-
støttetjenester og offentlige indkøbsmuligheder.
Fælles svar på punkt III og IV. Kommissionen ser med tilfredshed på Rettens konklusion
vedrørende EFRU's finansielle bidrag til oprettelsen af erhvervsinfrastruktur.
Kommissionen bemærker, at betegnelsen af resultaterne af de reviderede væksthuse som beskedne
er baseret på sammenligningen af resultaterne af disse nyligt oprettede væksthuse med benchmark,
der er baseret på veletablerede væksthuse, som har eksisteret i længere tid.
Navnlig i de medlemsstater, der tiltrådte EU i 2004 eller senere, manglede denne form for
erhvervsinfrastruktur tidligere og er først nu ved at blive opbygget, herunder med støtte fra
strukturfondene. Der er derfor ikke blevet indhøstet megen erfaring, og der bør gøres en yderligere
indsats for bedre at lære, hvordan man effektivt anvender disse infrastrukturer til på passende vis at
støtte nye forretningsidéer/startupvirksomheder.
IV. De benchmark, der fremlægges i rapporterne fra Europa-Kommissionens Erhvervsfremme- og
Innovationscenter og Den Internationale Sammenslutning af Forskerparker og Innovationsområder,
vil bidrage til at supplere vurderingen med yderligere data.
V. Reformen af samhørighedspolitikken for 2014-2020 vil give overvågningsudvalget for det
respektive operationelle program de nødvendige incitamenter til at godkende udvælgelseskriterier,
der sikrer den størst mulige virkning af denne type investeringer. Landene og regionerne skal på
forhånd beslutte, hvilke mål de agter at nå med de disponible ressourcer, og nøjagtigt fastlægge,
hvordan de vil måle fremskridtene hen imod disse mål for hvert enkelt prioriteret felt. Dette vil give
mulighed for regelmæssig overvågning og drøftelse om, hvordan de finansielle ressourcer
anvendes.
VI. Europa-Kommissionen oprettede sit Erhvervsfremme- og Innovationscenter (EC-BIC) i 1984.
Siden da har det ydet løbende støtte gennem EC-BIC's kvalitetssikringssystem.
For at øge forvaltningsmyndighedernes viden på dette område udarbejdede Europa-Kommissionen
en vejledning i regionale innovationsstrategier (RIS). Derudover ydede Kommissionen vejledning
på grundlag af erfaringen med forskellige generationer af regionale innovationsstrategier. Der blev
endvidere udsendt vejledninger fra de støttede projekter/netværk. Kommissionen har udviklet
mange initiativer til fremme heraf, herunder regioner for økonomisk forandring (påbegyndt i 2006).
Det er en læringsplatform for EU's regioner, der omfatter den årlige konference mellem regioner for
økonomisk forandring og RegioStars-priser, en politisk læringsdatabase og interregionale fast track-
pilotnetværk finansieret af Interreg IVC- og Urbact II-programmerne.
I juni 2008 vedtog Kommissionen "Small Business Act" (SBA), som er en omfattende
politikramme for SMV'er for EU og dets medlemsstater. Iværksætteri indgår som et prioriteret
område i SBA, og der indføres en mere samlet indsats for at tackle samtlige hindringer for
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452793_0003.png
iværksætteri på EU-plan og nationalt plan. Dette arbejde er blevet styrket ved 2020-handlingsplanen
for iværksætterkultur, som blev vedtaget i begyndelsen af 2013. Kommissionen har inden for denne
overordnede ramme fortsat støttet BIC-kvalitetsmærkeordningen.
VII.
Inden for rammen af samhørighedspolitikken er Kommissionen ikke involveret i udvælgelsen af
projekter bortset fra godkendelsen af store projekter.
Den nye lovgivningsramme for 2014-2020 sikrer ikke desto mindre lige fra starten, at udvælgelsen
af projekter gennem indholdet af de vedtagne programmer og interventionslogikken, herunder
målresultatindikatorer og output, der indgår i de prioriterede felter, vil blive foretaget af
medlemsstaterne og så vidt muligt i overensstemmelse med Rettens anbefaling.
På grundlag af den resultatramme, der er opstillet for hvert operationelt program, vil Kommissionen
endvidere være i stand til ved hjælp af mellemliggende mål og indikatorer at fremme og evaluere
resultaterne af programmer. Hvis en resultatevaluering dokumenterer, at de fastsatte
mellemliggende mål ikke er blevet nået på et prioriteret område, og at medlemsstaten ikke har taget
de nødvendige skridt til at afhjælpe problemet, kan Kommissionen suspendere hele eller en del af
en mellemliggende betaling eller i sidste ende anvende finansielle korrektioner. Resultatreserven
bør ikke tildeles disse programmer.
Under lovgivningsrammen for 2014-2020 styrker Kommissionen også forhåndsbetingelserne for at
få del i midlerne og at sikre, at de nødvendige betingelser for en effektiv gennemførelse af
programmet er på plads. Med hensyn til SMV'er henviser forhåndsbetingelserne til de specifikke
aktioner, der gennemføres af medlemsstaterne til støtte for fremme af iværksætteri under
hensyntagen til "Small Business Act".
Hertil kommer, at Kommissionen gennem sit aktive og løbende samarbejde med medlemsstaterne
vil henstille til forvaltningsmyndighederne at medtage Den Europæiske Revisionsrets anbefalinger i
udvælgelsesprocessen og kriterierne for udvælgelse af virksomhedsvæksthuse. Bidrag til de
forventede resultater af det prioriterede felt skal nu indgå i udvælgelseskriterierne.
a) Kommissionen støtter fuldt ud behovet for at oprette virksomhedsvæksthuse på grundlag af
detaljerede og realistiske forretningsplaner. De bør integreres i den overordnede strategi for regional
udvikling, og medlemsstaterne opfordres på det kraftigste til at håndhæve intelligente
specialiseringsstrategier.
b) Der er nu navnlig i de medlemsstater, der tiltrådte i 2004 eller senere, ved at blive opbygget
færdigheder i at sætte gang i erhvervsaktiviteter, og hoveddrivkraften er behovet for at sikre den
finansielle bæredygtighed af den inkubationsinfrastruktur, som lige er blevet opbygget. Disse
færdigheder eksisterede ikke tidligere, og den nyligt opbyggede inkubationsinfrastruktur udløser
processen med opbygning af de nødvendige færdigheder.
c) Kommissionen er enig. Programmeringsperioden 2014-2020 gør inkubationsaktiviteter betinget
af eksistensen af en passende udviklingsstrategi. Væksthuse oprettes primært for at fremme den
lokale økonomiske udvikling i en region og for at dække de behov og udnytte det potentiale, der er
blevet identificeret i forbindelse med den økonomiske strategi (eller innovationsstrategien).
d) Kommissionen er enig. Kommissionen vil råde medlemsstaterne til at medtage Rettens
anbefaling som et krav, der skal tages i betragtning ved udvælgelsen af projekter og udarbejdelsen
af støttekontrakter mellem formidlende organer og forvaltning af inkubationsfaciliteter.
e) Kommissionen i princippet er enig, men i overensstemmelse med nærhedsprincippet er
spørgsmålet snarere, hvordan medlemsstaterne stiller sig afhængigt af de mål, der skal forfølges for
at fremme lokal økonomisk vækst. Kommissionen vil anbefale medlemsstaterne at tilskynde
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452793_0004.png
væksthusene til at åbne deres ydelser for ikke-indlogerede virksomheder med en veldefineret
strategi for at sikre fordele for det lokale erhvervsliv. Kommissionen vil også henstille til
medlemsstaterne at etablere netværk med og links til andre væksthuse for at fremme udveksling af
viden og tilskynde til fælles inkubation, navnlig på tværs af grænserne i og uden for EU.
f) Kommissionen er enig. Kommissionen vil henstille til medlemsstaterne at tilskynde væksthusene
til at oprette et sådant overvågningssystem uden at øge den administrative byrde for de støttede
kunder. Da nogle virksomheder ville behandle forretningsoplysninger fortroligt, kan det kun ske på
frivillig basis.
Under delt forvaltning af strukturfondene har Kommissionen ikke noget retsgrundlag for
udtrykkeligt at kræve, at disse elementer skal indgå i udformningen af procedurerne.
Kommissionen vil som led i sin tilsynsfunktion tilskynde medlemsstaterne til at følge den nævnte
anbefaling. Under delt forvaltning er medlemsstaterne dog ansvarlige for udvælgelsen,
gennemførelsen og overvågningen af projekter.
Kommissionen mener, at Rettens anbefaling i punkt g) og j) bør rettes til medlemsstaterne.
g) Kommissionen er enig. Dette er i tråd med den resultatorienterede reviderede
samhørighedspolitik, og Europa-Kommissionen vil henstille, at denne anbefaling medtages i de
relevante udvælgelseskriterier.
h) Kommissionen er enig. Ekspertviden om virksomhedsvæksthuse, navnlig i medlemsstater, der
tiltrådte EU i 2004 eller senere, er primært blevet opbygget gennem aktiv læring. Det er nu mere
sandsynligt, at eksperterne kan findes i de lande, der har en vis erfaring med væksthuse og kan
formidle deres viden med henblik på uddannelse af andre aktører, der er involveret i
virksomhedsinkubation, som f.eks. arbejdsformidlinger. Kommissionen vil henstille til
medlemsstaterne at følge denne anbefaling.
i) Kommissionen i princippet er enig. EFRU's bidrag til projektet er baseret på en cost-benefit-
analyse, der er afledt af forretningsplanen. Resultaterne af et virksomhedsvæksthus kan dog være
påvirket af eksterne faktorer, der ikke altid kan være kendt på forhånd, og af omfanget af den støtte,
som den offentlige sektor yder pr. skabt job. Derfor ville det være svært at sammenkæde EFRU-
betalingerne med resultaterne.
j) Kommissionen er ikke enig heri. Kommissionen mener, at den opretholdelsesperiode, som Retten
har fastlagt, bør svare til projekternes varighed som fastlagt i artikel 71 i forordningen om fælles
bestemmelser. Kommissionen har intet retsgrundlag for at kræve en tilpasning af varigheden til den
faktiske levetid af aktiverne i virksomhedsvæksthusene ud over de fem år.
I denne forbindelse noterer Kommissionen sig den gode praksis, som Retten har konstateret i nogle
medlemsstater.
k) Kommissionen anerkender behovet for løbende ajourføring af viden. I 2014 vil Kommissionen
offentliggøre en rapport om etablering, gennemførelse og evaluering af EU-forsker- og
teknologiparker, som vil indeholde råd og vejledning og blive formidlet til
forvaltningsmyndighederne.
l) Kommissionen er enig og understreger, at der i de nye retningslinjer for Enterprise Europe-
netværket (EEN) (2015-2021) allerede tages hensyn til disse anbefalinger. Enterprise Europe-
netværket skal spille en rolle med hensyn til at forbinde regionale SMV-støttetjenester (herunder
væksthuse) med god praksis på europæisk plan.
Enterprise Europe-netværkspartnere i det nuværende netværk skal også samarbejde med andre
europæiske netværk og træffe foranstaltninger såsom fælles opmærksomhedsfremmende tiltag og
vejvisertjenester.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452793_0005.png
INDLEDNING
1. Kommissionen lod den vigtige rolle, som SMV'erne spiller i økonomien, afspejle i
lovgivningsrammen for den nye programmeringsperiode 2014-2020: SMV'erne bør primært
modtage støtte fra de europæiske struktur- og investeringsfonde (ESIF).
REVISIONENS OMFANG OG MÅL
16. Kommissionen glæder sig over Rettens anerkendelse af, at EBN's attesteringsordning, der
støttes af Kommissionen, fremmer bedste praksis. De EFRU-medfinansierede væksthuse, der indgår
i Rettens stikprøve, sammenlignes med EC-BIC-væksthuse, der attesteres på grundlag af en bred
vifte af kriterier.
BEMÆRKNINGER
Fælles svar på punkt 21-23: Kommissionen hilser Revisionsrettens konklusioner velkommen.
26. Størrelsen af væksthusene er en af de mange faktorer, der skal sikre sammenlignelighed mellem
effektiviteten af de reviderede EFRU-inkubatorer i relation til den benchmarkede population.
Kommissionen ønsker understrege, at andre eksterne faktorer også er vigtige, f.eks. en regional
økonomi, væksthusenes profil og typen af indlogerede virksomheder og principperne for
markedssvigt.
De primære formål med EFRU-væksthuse er at fremme udviklingen af startupvirksomheder. Støtte
til virksomheder, der ikke er omfattet af fysisk inkubation, kan opnås på andre måder. F.eks. ydes
erhvervsstøtte i Det Forenede Kongerige ofte af servicevirksomheder, som tilbyder en bred vifte af
erhvervsrådgivning.
27. Med hensyn til det eksempel, som Retten anfører, bemærker Kommissionen, at omkostningerne
pr. skabt job i forbindelse med vurderingen af væksthusets effektivitet kan variere fra land til land,
da startomkostninger, afskrivninger og regnskabspraksis samt lønniveau i forskellige medlemsstater
indvirker på denne indikator.
28. De relativt utilfredsstillende resultater af de EFRU-støttede væksthuse, der indgår i Rettens
stikprøve, kan også tilskrives den omstændighed, at BIC-væksthuse er underlagt EC-BIC-
attesteringsordningens kvalitetskontrol. Se også svaret på punkt 16.
29. De interne resultater afhænger af ledelsesmæssige kompetencer, organisation,
motivationsskabende systemer og lokale innovationssystemer. Kommissionen vil henstille til
medlemsstaterne at gennemføre akkreditering eller kvalitetssikringssystemer i EFRU-finansierede
væksthuse.
32. Kommissionen ser med tilfredshed på Rettens vurdering, ifølge hvilken der i forbindelse med 22
ud af 27 reviderede projekter var blevet udarbejdet en forretningsplan i overensstemmelse med de
forpligtelser, der følger af lovgivningen om EFRU-støtte.
Kommissionen anerkender, at forretningsplanerne i visse tilfælde, selv om de er i overensstemmelse
med det formelle udvælgelseskriterium, manglede kvantificerbare mål og relevante
resultatindikatorer. Under delt forvaltning henhører udvælgelsen af projekter under
medlemsstaternes ansvar. Dette betyder, at det ved udvælgelsen af virksomhedsvæksthuse primært
skulle have været medlemsstaten (forvaltningsmyndigheden), der kontrollerer kvaliteten af
projektansøgningen og bilagene (f.eks. kvaliteten af forretningsplaner).
33. Som nævnt i svaret på punkt 32 ovenfor henhører udvælgelsen af projekter under delt
forvaltning under medlemsstaternes ansvar. Det er ikke Kommissionens opgave at kontrollere alle
disse detaljer for hver projektansøgning, og den har heller ikke kapacitet til at gøre det.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452793_0006.png
34. I nogle medlemsstater, navnlig medlemsstater, der tiltrådte EU i 2004 eller senere, blev der
overvejende fokuseret på opbygningen af den fysiske infrastruktur på grund af manglende tidligere
erfaring med gennemførelsen af virksomhedsvæksthuse. Et fuldt operationelt virksomhedsvæksthus
kræver tid og velfungerende lokale innovationsøkosystemer. Det er den proces, der vil blive
håndhævet med den nye resultatorienterede tilgang i samhørighedspolitikken.
36. Som forklaret i punkt 34 er erhvervsinfrastrukturen (f.eks. virksomhedsvæksthuse)
underudviklet i de fleste medlemsstater, der tiltrådte EU i 2004 eller senere. EFRU støttede
opbygningen af virksomhedsvæksthuse og levering af basale "bløde ydelser" i perioden 2007-2013.
Det blev hurtigt klart, at støtten fra "bløde ydelser" var undervurderet, og der er planlagt
forbedringer for programmeringsperioden 2014-2020.
37. Der er forskellige stadier i væksthusenes livscyklus, og udbuddet af dem afhænger af, hvor
udviklede de er, og det økosystem, de opererer i. Selv om Kommissionen er enig i, at der bør
tilbydes en bred vifte af ydelser for at muliggøre en problemfri inkubation, udvikler de tjenester, der
skal tilbydes, sig over tid i tråd med væksthusenes livscyklus.
38. EFRU støttede opbygningen af virksomhedsvæksthuse, men der manglede fokus på samarbejdet
blandt virksomheder og virksomhedsvæksthuse. I de medlemsstater, der tiltrådte EU i 2004 eller
senere, skyldes dette manglende forretningsmæssig viden (planlægning, ledelseskompetencer osv.)
såvel fra virksomhedsvæksthusenes side (ny infrastruktur og ingen kvalificeret arbejdskraft til at
forvalte den) som fra virksomhedernes side. Det samme gælder for EU15-medlemsstaterne, hvor
investeringerne havde til formål at supplere innovationssysteminfrastrukturen.
Endvidere er indlogerede virksomheder ikke forpligtet til at samarbejde med væksthusets personale,
da de kan trække på eksterne ydelser med henblik på udarbejdelse af deres udviklingsplan. Deling
af følsomme data kan få negative følger for de indlogerede virksomheder, medmindre der indgås en
klassificeringsaftale.
I stedet for at overlade forretningsydelser til væksthusets personale kan man give dem i
underentreprise hos eksterne tjenesteleverandører.
39. Kommissionen henviser til sit svar på punkt 38 ovenfor.
40. Som påpeget af Retten tiltrækkes kunderne snarere af subsidierede kontorlokaler end af de
ydelser, der leveres. Lejerne bør udvælges omhyggeligt og afspejle en profil, der er fastlagt i
inkubationsprogrammet. Da udvælgelsen af projekter og fastlæggelsen af udvælgelseskriterier
henhører under national kompetence, vil Kommissionen henstille til medlemsstaterne at overveje
disse aspekter.
41. Specialiserede ydelser kan udbydes af eksterne leverandører, da de interne ydelser er af mere
generel karakter. Det kan være bekosteligt at opbygge væksthuspersonalets ekspertise, og
væksthuset kommer måske aldrig til at høste de ønskede fordele.
43. Kommissionen mener, at det manglende samarbejde mellem væksthuse og kunder kan være en
direkte følge af kundens modvilje mod at dele følsomme oplysninger.
44. Kommissionen mener, at de udbetalte EU-midler har en positiv virkning for udviklingen af
virksomheder, der ikke fysisk er til stede i væksthusets lokaler, men som benytter sig af dets ydelser
og samarbejder med lejerne.
45. Virksomhedsvæksthusene er i denne programmeringsperiode kun blevet oprettet i
medlemsstater, der tiltrådte i 2004 eller senere, og der var da behov for tid til yderligere at udvikle
samarbejdet mellem væksthuset og dets kunder samt med vordende kunder. En anden faktor, der
begrænsede samarbejdet, var kvaliteten af det personale, der forvalter virksomhedsvæksthusene,
som ofte havde utilstrækkelige forretningsmæssige kvalifikationer. Endelig manglede nogle
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452793_0007.png
virksomhedsvæksthuse organisatorisk kapacitet til at yde præinkubationsstøtte, selv om ydelsen af
denne form for støtte normalt kræver supplerende egne indtægter.
Det samme gælder for EU15-medlemsstaterne, hvor investeringerne havde til formål at supplere
oprettelsen af en innovationssysteminfrastruktur.
47. Den ringe grad af samarbejde mellem erhvervslivet, universiteter og F&U-institutioner er
velkendt i de medlemsstater, der tiltrådte EU i 2004 eller senere, og Kommissionen har forsøgt at
løse dette problem i indeværende programmeringsperiode ved at etablere egnede
koordineringsmekanismer, hvor det er muligt. Dette spørgsmål har også indflydelse på
virksomhedsvæksthusenes aktiviteter og deres forsøg på at etablere netværk med F&U-institutioner
og universitetspartnere.
48. Den rolle, som væksthuse spiller i regionens erhvervsinfrastruktur, er forskellig afhængigt af
medlemsstaterne og den individuelle specifikke nationale kontekst.
I den nye programmeringsperiode er udarbejdelse af en intelligent specialiseringsstrategi, herunder
en bred høring af innovationsaktører, en forudsætning for at få adgang til EFRU-støtte.
49. Da bidrag til de forventede resultater af det prioriterede felt nu skal indgå i
udvælgelseskriterierne, vil Kommissionen henstille til forvaltningsmyndighederne at medtage Den
Europæiske Revisionsrets anbefaling om oprettelse af et overvågningssystem i hvert
virksomhedsvæksthus i udvælgelsesprocessen og udvælgelseskriterierne.
53. Inkubationsaktiviteter bør være bæredygtige, når EFRU-medfinansieringen ophører.
Bæredygtighedskriteriet indgår i projektudvælgelseskriterierne. I overensstemmelse med princippet
om forsvarlig økonomisk forvaltning bør projektets kontinuitet sikres uden fuldstændig
afhængighed af offentlig finansiering.
56. Et væksthus udlejer primært lokaler til indlogerede virksomheder, navnlig på et tidligt stadium
af deres livscyklus. For at sikre finansiel levedygtighed indbydes potentielle ansøgere til at benytte
de lokaler, der er til rådighed.
Kommissionen mener også, at et af de primære mål med EFRU-støttede væksthuse var at skabe job
og ikke kun højteknologiske SMV'er.
58. Det, som væksthuset tilbyder, kan ses ud fra to synsvinkler, nemlig de ydelser, der leveres, og
lokalerne. Med hensyn til lokaler har EFRU nået målene om at stille passende kontorlokaler til
rådighed. Denne tjeneste kan leveres af eksterne tjenesteleverandører.
Mangel på ekstern finansiering er et hyppigt problem i forbindelse med støtte til SMV'er eller F&U-
aktiviteter. Virksomhedsvæksthusene blev etableret i regionerne, og efter bæredygtighedsperioden
som omhandlet i EFRU-forordningen fik de tilladelse til at skifte til andre aktiviteter. Dette skyldtes
primært fejlagtig fastlæggelse af udvælgelseskriterierne i den nye programmeringsperiode, og
Kommissionen
vil
i
overensstemmelse
med
nærhedsprincippet
henstille
til
forvaltningsmyndighederne at være mere opmærksomme på dette aspekt, navnlig ved at indføre
strengere udvælgelseskriterier i processen for udvælgelse af projekter.
59. Under delt forvaltning er Kommissionen ikke involveret i udvælgelsen af projekter bortset fra
godkendelsen af store projekter.
Som fastsat i artikel 125 i forordningen om fælles bestemmelser (forordning nr. 1303/2013 af
17. december
2003)
henhører
fastlæggelsen
af
udvælgelseskriterier
under
forvaltningsmyndighedens ansvar efter overvågningsudvalgets godkendelse.
I henhold til artikel 48, stk. 3, i forordningen om fælles bestemmelser deltager Kommissionen i
overvågningsudvalgets arbejde, men kun i en rådgivende funktion.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452793_0008.png
Europa-Kommissionen vil derfor henstille til forvaltningsmyndighederne at medtage anbefalingerne
fra Den Europæiske Revisionsret i udvælgelsesprocessen og kriterierne for udvælgelse af
virksomhedsvæksthuse. Bidrag til de forventede resultater af det prioriterede felt skal nu også indgå
i udvælgelseskriterierne.
60. For programmeringsperioden 2014-2020 anmoder Kommissionen medlemsstaterne om at
opfylde forhåndsbetingelser for indførelse af en intelligent specialiseringsstrategi, der skal udvikles
gennem en proces, hvor potentialet for iværksættere udforskes, i et tæt samarbejde med
virksomhederne med henblik på at forene forskningsstyrker med erhvervslivets behov.
Fælles svar på punkt 62-62 c):
I henhold til lovgivningsrammen for 2007-2013 henhører projektvurderingen
udvælgelsesprocessen under de nationale myndigheders, forvaltningsmyndighedens
overvågningsudvalgets ansvar, idet Kommissionen kun har en rådgivende rolle i sidstnævnte.
og
og
I henhold til lovgivningsrammen for 2014-2020 skal et projekts bidrag til de forventede resultater af
et prioriteret felt nu indgå i udvælgelseskriterierne.
d) Investeringer i virksomhedsvæksthuse er mere en katalysator end en drivkraft for vækst.
Virksomhedsvæksthuse kan ikke skabe økonomisk vækst i sig selv, men skal kombineres med
andre eksterne faktorer. Hertil kommer, at foranstaltninger kan have betydelige eksterne virkninger,
der både har negativ og positiv indflydelse på udviklingen af en region. Derfor kræver det en
tilbundsgående evaluering at kæde investeringen i et virksomhedsvæksthus direkte sammen med
regionale fordele.
Kommissionen vurderer de mål, der er opstillet for de prioriterede felter i de operationelle
programmer. Dette behøver ikke kun at være skabte job, men kan f.eks. være nye produkter eller
eksport, som genereres.
64. De medlemsstater, der tiltrådte EU i 2004 eller senere, er fortsat (løbende) ved at lære, hvordan
indikatorerne skal opstilles på korrekt vis, og hvordan gennemførelsen skal evalueres. Dette har
også betydning for overvågningen af virksomhedsvæksthuse, der er en nyligt etableret
erhvervsinfrastruktur.
66. Kommissionen bemærker, at selv om ordningen med projektudvælgelse, der henhører under
medlemsstaternes ansvar, var korrekt, sikrede den ikke, at graden af medfinansiering var afpasset
efter virkningen for de lokale iværksættere. Forvaltningsmyndighederne opstillede et sæt
indikatorer med henblik på at overvåge resultaterne af det operationelle program i forbindelse med
gennemførelsen og ikke i forbindelse med projekterne. Kommissionen vil henstille til
medlemsstaterne at lægge større vægt på overvågning af projekter.
68. Kommissionen henviser til sit svar på punkt 66.
70. Rettens anbefaling går ud over den retlige forpligtelse i EFRU-forordningen, der fastsætter en
opretholdelsesperiode på fem år.
71. Kommissionen har intet retsgrundlag for at pålægge støttemodtagere yderligere forpligtelser
med hensyn til inkubationsaktiviteter ud over opretholdelsesperioden på fem år.
Det er de nationale myndigheder, der i udvælgelseskriterierne og i betingelserne for ydelse af
tilskud til projektet er ansvarlige for at beslutte, om opretholdelsesperioden skal forlænges ud over
den periode, der er fastsat i den relevante forordning.
75.
a) Den tidligere benchmarking blev videreført i form af en mere målrettet indsats for at benchmarke
og fremme bedste praksis i europæiske væksthuse, der ansøger om akkreditering i henhold til EC-
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452793_0009.png
BIC-varemærkeordningen, og dem, der ønsker at fortsætte deres medlemskab. Som indehaver af
EC-BIC-varemærket og medlem af BIC-kvalitetsmærkeudvalget (BQMC)
1
bidrager Kommissionen
til arbejdet med at tilskynde erhvervsfremme- og innovationscentre i og uden for Europa til at
forbedre deres kvalitet og praksis med henblik på at opnå EC-BIC-varemærket.
For at BIC'er kan få tildelt dette varemærke, skal de gennemgå en akkrediteringsproces med henblik
på at kontrollere, at de overholder de specifikke kriterier for dette varemærke (EBN-
kvalitetssystemet).
Udstedelsen af underlicenser til dette varemærke er blevet forvaltet af EBN siden 2002 i henhold til
en aftale om varemærkelicenser, der er indgået med Kommissionen. Den nuværende licensaftale
blev indgået i 2009 for en periode på fem år, og Kommissionen overvejer for øjeblikket de
fremtidige muligheder. EBN vil blive opfordret til at fremskynde foranstaltninger til fremme af sin
benchmarkingordning mere bredt og tilskynde til yderligere udbredelse.
b) Databasen over væksthuse blev implementeret i forbindelse med et netværksprojekt for
væksthuse, der blev finansieret under RP6 sammen med tilsvarende netværksprojekter for
teknologioverførselskontorer og for fonde for risikovillig kapital. I programudvalgene for
rammeprogrammet for konkurrenceevne og innovation satte medlemsstaterne i stigende grad
spørgsmålstegn ved værdien af rene "netværksprojekter" og efterlyste projekter, der støtter
"samarbejde om emner" af fælles interesse såsom "standardisering og innovation", "innovation i
ydelser" og lignende. I disse projekter blev vertikal integration af forskellige innovationsaktører
(SMV'er, iværksættere, universitetsfolk, forvaltninger osv.) foretrukket frem for
netværkssamarbejde mellem tilsvarende organisationer i Europa. For væksthuse implementerede
EurOffice 1 + 2-projekter (i dag EBN's "Soft Landing Club") denne nye tilgang med henblik på at
uddybe fællesskabet frem for at udvide det. Inden for rammerne af projekterne blev der udviklet og
afprøvet koordinerede ydelsespakker blandt de deltagende væksthuse, der bidrager til en hurtig
internationalisering af deres lejeres startupvirksomheder.
Selv om der ikke længere finder nogen benchmarking sted, kan iværksættere nemt få adgang til
oplysninger om individuelle væksthuse direkte fra deres websteder som følge af forbedringer i de
internetbaserede teknologier.
77. Kommissionen udarbejder systematisk vejledninger, således at de kan benyttes i
programmeringsperioden 2014-2020. Medlemsstaterne er også forpligtet til at forelægge en årlig
rapport om gennemførelsen af hvert operationelt program, som giver et overblik over resultaterne af
gennemførelsen af strukturfondene.
78. Kommissionen anerkender behovet for fortsat ajourføring af viden. I 2014 vil Kommissionen
offentliggøre en rapport om "etablering, gennemførelse og evaluering af EU-forsker- og
teknologiparker", der vil indeholde råd og vejledning, og som vil blive formidlet bredt til
forvaltningsmyndighederne i de kommende måneder.
KONKLUSIONER OG ANBEFALINGER
80. Kommissionen bemærker, at betegnelsen af resultaterne af de reviderede væksthuse som
beskedne er baseret på sammenligningen af resultaterne af disse nyligt oprettede væksthuse med
benchmark, der er baseret på veletablerede væksthuse, som har eksisteret i længere tid.
1
Beslutninger om tildeling af EC-BIC-licenser til nye ansøgerorganisationer, fornyelse eller tilbagetrækning af eksisterende
licenser, udvælgelse af de BIC'er, der skal revideres, forslag til ændring af EC-BIC-attesterings- og kvalitetssystemet, ændring
og vedtagelse af de interne bestemmelser.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452793_0010.png
Generelt havde de væksthuse, der indgik i Revisionsrettens stikprøve, et forholdsmæssigt mindre
personale end benchmarket i alle nøglefunktioner, herunder vejledning og støtte til iværksættere.
81. Kommissionen er enig med Revisionsretten i, at nogle væksthuse mangler erfaring. I de
medlemsstater, der tiltrådte EU i 2004 eller senere, manglede denne form for erhvervsinfrastruktur
tidligere og er først nu ved at blive opbygget, herunder med støtte fra strukturfondene. Der er derfor
ikke blevet indhøstet megen erfaring, og der bør gøres en yderligere indsats for bedre at lære,
hvordan man effektivt anvender disse infrastrukturer til på passende vis at støtte nye
forretningsidéer/startupvirksomheder.
82. Der er forskellige stadier i væksthusenes livscyklus, og udbuddet af dem afhænger af, hvor
udviklede de er, og det økosystem, som de opererer i. Selv om Kommissionen er enig i, at der bør
tilbydes en bred vifte af ydelser for at muliggøre en problemfri inkubation, udvikler de tjenester, der
skal tilbydes, sig over tid i tråd med væksthusenes livscyklus.
Anbefaling 1
Inden for rammerne af samhørighedspolitikken er Kommissionen ikke involveret i udvælgelsen af
projekter bortset fra godkendelsen af store projekter.
Den nye lovgivningsramme for 2014-2020 sikrer ikke desto mindre lige fra starten, at udvælgelsen
af projekter gennem indholdet af de vedtagne programmer og interventionslogikken, herunder
målresultatindikatorer og output, der indgår i de prioriterede felter, vil blive foretaget af
medlemsstaterne og så vidt muligt i overensstemmelse med Rettens anbefaling.
På grundlag af den resultatramme, der er opstillet for hvert operationelt program, vil Kommissionen
endvidere være i stand til ved hjælp af mellemliggende mål og indikatorer at fremme og evaluere
resultaterne af programmer. Hvis en resultatevaluering dokumenterer, at de fastsatte
mellemliggende mål ikke er blevet nået på det prioriterede område, og at medlemsstaten ikke har
taget de nødvendige skridt til at afhjælpe problemet, kan Kommissionen suspendere hele eller en
del af en mellemliggende betaling eller i sidste ende anvende finansielle korrektioner.
Resultatreserven bør ikke tildeles disse programmer.
Under lovgivningsrammen for 2014-2020 styrker Kommissionen også forhåndsbetingelserne for at
få del i midlerne og at sikre, at de nødvendige betingelser for en effektiv gennemførelse af
programmet er på plads. Med hensyn til SMV'er henviser forhåndsbetingelserne til de specifikke
aktioner, der gennemføres af medlemsstaterne for at fremme iværksætteri under hensyntagen til
"Small Business Act".
Hertil kommer, at Kommissionen gennem sit aktive og løbende samarbejde med medlemsstaterne
vil råde forvaltningsmyndighederne til at medtage Den Europæiske Revisionsrets anbefalinger i
udvælgelsesprocessen og kriterierne for udvælgelse af virksomhedsvæksthuse. Bidrag til de
forventede resultater af det prioriterede felt skal nu indgå i udvælgelseskriterierne.
a) Kommissionen støtter fuldt ud behovet for at oprette virksomhedsvæksthuse på grundlag af
detaljerede og realistiske forretningsplaner. De bør integreres i den overordnede strategi for regional
udvikling, og medlemsstaterne opfordres kraftigt til at håndhæve de intelligente
specialiseringsstrategier, som udvikles.
b) Der er nu navnlig i de medlemsstater, der tiltrådte i 2004 eller senere, ved at blive opbygget
færdigheder i at sætte gang i erhvervsaktiviteter, og hoveddrivkraften er behovet for at sikre den
finansielle bæredygtighed af den inkubationsinfrastruktur, som lige er blevet opbygget. Disse
færdigheder eksisterede ikke tidligere, og den nyligt opbyggede inkubationsinfrastruktur udløser
processen med opbygning af de nødvendige færdigheder.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452793_0011.png
c) Kommissionen er enig. Programmeringsperioden 2014-2020 gør inkubationsaktiviteter betinget
af eksistensen af en passende udviklingsstrategi. Væksthuse oprettes primært for at fremme den
lokale økonomiske udvikling i en region og for at dække de behov og udnytte det potentiale, der er
blevet identificeret i forbindelse med den økonomiske strategi (eller innovationsstrategien).
d) Kommissionen er enig. Kommissionen vil henstille til medlemsstaterne at medtage Rettens
anbefaling som et krav, der skal tages i betragtning ved udvælgelsen af projekter og udarbejdelsen
af støttekontrakter mellem formidlende organer og forvaltning af inkubationsfaciliteter.
e) Kommissionen i princippet er enig, men i overensstemmelse med nærhedsprincippet er
spørgsmålet snarere, hvordan medlemsstaterne stiller sig afhængigt af de mål, der skal forfølges for
at fremme lokal økonomisk vækst. Kommissionen vil anbefale medlemsstaterne at tilskynde
væksthusene til at åbne deres ydelser for ikke-indlogerede virksomheder med en veldefineret
strategi for at sikre fordele for det lokale erhvervsliv. Kommissionen vil også henstille til
medlemsstaterne at etablere netværk med og links til andre væksthuse for at fremme udveksling af
viden og at tilskynde til fælles inkubation navnlig på tværs af grænserne i og uden for EU.
f) Kommissionen er enig. Kommissionen vil henstille til medlemsstaterne at tilskynde væksthusene
til at oprette et sådant overvågningssystem uden at øge den administrative byrde for de støttede
kunder. Da nogle virksomheder ville behandle forretningsoplysninger fortroligt, kan det kun ske på
frivillig basis.
83. EFRU støttede opbygningen af virksomhedsvæksthuse og levering af basale "bløde ydelser" i
perioden 2007-2013. Det blev hurtigt klart, at støtten fra "bløde ydelser" var undervurderet, og der
er planlagt forbedringer for programmeringsperioden 2014-2020.
Kommissionen vil henstille til forvaltningsmyndighederne at være mere opmærksomme på dette
aspekt navnlig ved at indføre strengere udvælgelseskriterier i udvælgelsesprocessen for
programmeringsperioden 2014-2020.
84. Kommissionen mener, at Revisionsrettens revisionserklæring er rettet til enheder uden for
Kommissionens ansvarsområde, navnlig medlemsstaterne.
Kommissionen har intet retsgrundlag for at pålægge støttemodtagere yderligere forpligtelser med
hensyn til inkubationsaktiviteter ud over opretholdelsesperioden på fem år.
Det er de nationale myndigheder, der i udvælgelseskriterierne og i betingelserne for ydelse af
tilskud til projektet er ansvarlige for at beslutte, om opretholdelsesperioden skal forlænges ud over
den periode, der er fastsat i den relevante forordning.
Anbefaling 2
Under delt forvaltning af strukturfondene har Kommissionen ikke noget retsgrundlag for
udtrykkeligt at kræve, at disse elementer skal indgå i udformningen af procedurerne.
Kommissionen vil som led i sin tilsynsfunktion tilskynde medlemsstaterne til at følge den nævnte
anbefaling. Under delt forvaltning er medlemsstaterne dog ansvarlige for udvælgelsen,
gennemførelsen og overvågningen af projekter.
Kommissionen mener, at Rettens anbefaling i punkt a) og d) skal rettes til medlemsstaterne.
a) Kommissionen er enig. Dette er i tråd med den resultatorienterede reviderede
samhørighedspolitik, og Europa-Kommissionen vil henstille, at denne anbefaling medtages i de
relevante udvælgelseskriterier.
b) Kommissionen er enig. Ekspertviden om virksomhedsvæksthuse, navnlig i nye medlemsstater, er
primært blevet opbygget gennem aktiv læring. Det er nu mere sandsynligt, at eksperterne kan findes
i de lande, der har en vis erfaring med væksthuse og kan formidle deres viden med henblik på
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452793_0012.png
uddannelse af andre aktører, der er involveret i inkubation, som f.eks. arbejdsformidlinger.
Kommissionen vil henstille til medlemsstaterne at følge denne anbefaling.
c) Kommissionen i princippet er enig. EFRU's bidrag til projektet er baseret på en cost-benefit-
analyse, der er afledt af forretningsplanen. Resultaterne af et virksomhedsvæksthus kan dog være
påvirket af eksterne faktorer, der ikke altid kan være kendt på forhånd, og af omfanget af den støtte,
som den offentlige sektor yder pr. skabt job. Derfor ville det være svært at sammenkoble EFRU-
betalingerne med resultaterne.
d) Kommissionen er ikke enig heri. Kommissionen mener, at den opretholdelsesperiode, som
Retten har fastlagt, bør svare til projekternes varighed som fastlagt i artikel 71 i forordningen om
fælles bestemmelser. Kommissionen har intet retsgrundlag for at kræve en tilpasning af varigheden
til den faktiske levetid af aktiverne i virksomhedsvæksthusene ud over de fem år.
I denne forbindelse noterer Kommissionen sig den gode praksis, som Retten har konstateret i nogle
medlemsstater.
85. Europa-Kommissionen oprettede sit Erhvervsfremme- og Innovationscenter (EC-BIC) i 1984.
Siden da har det ydet løbende støtte gennem EC-BIC's kvalitetssikringssystem.
For at øge kendskabet til forvaltningsmyndighederne på dette område udarbejdede Europa-
Kommissionen en vejledning i regionale innovationsstrategier (RIS). Derudover ydede
Kommissionen vejledning på grundlag af erfaringen med forskellige generationer af regionale
innovationsstrategier. Der blev endvidere udsendt vejledninger fra de støttede projekter/netværk.
Kommissionen har udviklet mange initiativer til fremme heraf, herunder regioner for økonomisk
forandring (påbegyndt i 2006). Det er en læringsplatform for EU's regioner, der omfatter den årlige
konference mellem regioner for økonomisk forandring og RegioStars-priser, en politisk
læringsdatabase og interregionale fast track-pilotnetværk finansieret af Interreg IVC- og Urbact II-
programmerne.
I juni 2008 vedtog Kommissionen "Small Business Act" (SBA), der er en omfattende politikramme
for SMV'er for EU og dets medlemsstater. Iværksætteri indgår som et prioriteret område i SBA, og
der indføres en mere samlet indsats for at tackle samtlige hindringer for iværksætteri på EU-plan og
nationalt plan. Dette arbejde er blevet styrket ved 2020-handlingsplanen for iværksætterkultur, som
blev vedtaget i begyndelsen af 2013. Kommissionen har inden for denne overordnede ramme fortsat
støttet BIC-kvalitetsmærkeordningen.
Anbefaling 3
a) Kommissionen anerkender behovet for løbende ajourføring af viden. I 2014 vil Kommissionen
offentliggøre en rapport om etablering, gennemførelse og evaluering af EU's forsker- og
teknologiparker, som skal indeholde råd og vejledning og vil blive formidlet til
forvaltningsmyndighederne.
b) Kommissionen er enig og understreger, at der i de nye retningslinjer for Enterprise Europe-
netværket (ENN) (2015-2021) allerede tages hensyn til disse anbefalinger. Enterprise Europe-
netværket skal spille en rolle med hensyn til at forbinde regionale SMV-støttetjenester (herunder
væksthuse) med god praksis på europæisk plan.
Enterprise Europe-netværkspartnere i det nuværende netværk skal også samarbejde med andre
europæiske netværk og træffe foranstaltninger såsom fælles opmærksomhedsfremmende tiltag og
vejvisertjenester.
12