Udenrigsudvalget 2014
KOM (2014) 0282
Offentligt
1452808_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 16.5.2014
COM(2014) 282 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET OG EUROPA-PARLAMENTET
Ottende årsrapport (2013) om gennemførelsen af Fællesskabets bistand i medfør af
Rådets forordning (EF) nr. 389/2006 af 27. februar 2006 om oprettelse af et instrument
for økonomisk støtte til fremme af den økonomiske udvikling af det tyrkiskcypriotiske
samfund
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET OG EUROPA-PARLAMENTET
Ottende årsrapport (2013) om gennemførelsen af Fællesskabets bistand i medfør af
Rådets forordning (EF) nr. 389/2006 af 27. februar 2006 om oprettelse af et instrument
for økonomisk støtte til fremme af den økonomiske udvikling af det tyrkiskcypriotiske
samfund
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452808_0003.png
1.
I
NDLEDNING
Rådets forordning (EF) nr. 389/2006
1
("støtteforordningen") er grundlaget for
bistanden til det tyrkiskcypriotiske samfund, og i henhold til denne forordning skal
Kommissionen hvert år forelægge Rådet og Europa-Parlamentet en rapport. Denne
rapport dækker året 2013.
2.
P
ROGRAMMERING AF BISTANDEN
Mellem 2006 og slutningen af 2013 blev der afsat 337 mio. EUR til aktiviteter under
støtteforordningen. I forbindelse med programmeringen for 2013 (31 mio. EUR
2
)
blev der anvendt input fra workshopper for interessenter og fra eksterne evalueringer,
navnlig en overordnet programevaluering, der blev foretaget dét år.
På grund af bistandens midlertidige karakter (indtil genforeningen finder sted) og
finansieringen via marginerne i EU-budgettet var det vanskeligt at planlægge de
grundlæggende ændringer, der var nødvendige for den endelige gennemførelse af
EU-retten. Dette problem anerkendtes af Revisionsretten i en henstilling fra 2012
3
. I
den flerårige finansielle ramme for 2014-20 anlægges der et flerårigt perspektiv for
programmet med mulighed for årlig finansiering for første gang. Dette vil muliggøre
bedre planlægning af forberedelsen af den fremtidige gennemførelse af EU-retten.
Dette er blevet vigtigere med henblik på genoptagelse af konfliktløsningsdrøftelserne
i 2014, eftersom der i støtteforordningen opfordres til øjeblikkelig anvendelse af EU-
retten, når der er fundet en løsning.
3.
G
ENNEMFØRELSESMEKANISMER
Programmet gennemføres i de egne af Republikken Cypern, som regeringen ikke har
nogen effektiv kontrol over, og hvor anvendelsen af EU-retten er midlertidigt
suspenderet i henhold til tiltrædelsestraktatens protokol nr. 10. Gennemførelsen af
bistanden sker primært under Europa-Kommissionens centrale forvaltning. Nogle
projekter forvaltes i fællesskab med FN's udviklingsprogram (UNDP).
Kommissionen handler under omstændigheder, der er uden fortilfælde i politisk,
retlig og diplomatisk henseende. Det er nødvendigt med ad hoc-ordninger, for at
programmet kan gennemføres, samtidig med at principperne om forsvarlig finansiel
forvaltning overholdes. EU-finansierede støtteprogrammer fungerer under normale
omstændigheder ved hjælp af aftaler med modtagerlandenes regeringer, hvori den
retlige ramme for udbetalingen af bistanden fastlægges. Der kan imidlertid ikke
indgås en sådan aftale om bistanden til det tyrkiskcypriotiske samfund, og
Kommissionen er derfor nødt til at støtte sig til sin egen opfattelse af de regler og
vilkår, som gælder lokalt. Det medfører et vist risikoniveau. Det er en del af
Kommissionens ansvarsområde at forvalte og imødegå denne risiko, og de trufne
foranstaltninger omfatter bl.a. intensivt tilsyn og bistand til støttemodtagere,
reviderede udbetalingsbetingelser og forsigtig brug af bankgarantier.
For at sikre vellykket og bæredygtig gennemførelse inden for disse rammer skal det
tyrkiskcypriotiske samfund forpligte sig til fuldt ud at tilpasse sig EU-retten. Det er
nødvendigt, at samarbejdet mellem det tyrkiskcypriotiske og det græskcypriotiske
1
EUT L 65 af 7.3.2006, s. 5.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452808_0004.png
samfund fortsætter, hvis man skal nå alle programmets målsætninger og det endelige
mål om genforening.
Programgruppen benytter EU's programstøttekontor (EUPSO) i den nordlige del af
Nicosia. Kommissionens repræsentation i Cypern er ligeledes vært for møder og
seminarer, og har som én af sine standardopgaver at formidle oplysninger om
programmet til den cypriotiske befolkning.
Bistandsprogrammet omfatter betydelig gavebistand til især ikkeoffentlige aktører.
Forvaltningen af de relativt små kontrakter under disse ordninger er krævende for så
vidt angår programgruppens ressourcer, og Kommissionen ser fortsat på anvendelsen
af indirekte forvaltningsmetoder. Der blev i december undertegnet en
delegeringsaftale om outsourcing af forvaltningen af stipendieprogrammet til British
Council for studieårene 2014-16.
4.
4.1.
P
ROGRAMGENNEMFØRELSEN I RAPPORTERINGSPERIODEN
Generelt overblik
Der var i 2013 nogle betydelige succeser: det nye anlæg til rensning af spildevand for
de to samfund ved Mia Milia/Haspolat, som er det største på Cypern, blev taget i
brug; der blev gjort fremskridt med gennemførelsen af programmet for Komitéen for
Forsvundne Personer, og der blev identificeret det hidtil højeste antal savnede
personer; der blev afsluttet vigtige projekter til bevaring af kulturarven; det højt
værdsatte stipendieprogram nåede ud til flere studenter i 2013 end de tidligere år, og
der blev undertegnet aftaler om tilskud til støtte for skoler og landmænd. I
forbindelse med en overordnet programevaluering blev det fundet, at kvaliteten
generelt var "god". Kommissionen havde også succes med at opnå et flerårigt
perspektiv for støtten til det tyrkiskcypriotiske samfund under den flerårige
finansielle ramme for 2014-20.
Ligesom i 2012 blev der afsluttet mange kontrakter i årets løb (229), herunder om et
stort antal tilskud under tidligere ordninger, og der var ved udgangen af 2013 208
ikkeafsluttede kontrakter. Nye aktiviteter var præget af tilskudskampagner til støtte
for små og mellemstore virksomheder, civilsamfundsorganisationer, skoler og
udvikling af landdistrikter og samfund.
På grund af de særlige omstændigheder ved foranstaltningerne er det vanskeligt at
udforme sektorudviklingsprogrammer. Sammenholdt med, at der på mange områder
mangler en tilpasning til EU-retten, betyder dette, at problemer med lokal
organisatorisk effektivitet, ressourceforvaltning og planlægning er vanskelige at løse,
og det har lige siden begyndelsen været et træk ved programmet, som navnlig udgør
en udfordring i forbindelse med bæredygtighed. Kommissionen følger fortsat op på
afsluttede projekter for f.eks. at sikre, at vedligeholdelsen og driften er korrekt.
Spørgsmålet om bæredygtighed er blevet draget frem både i Revisionsrettens 2012-
særberetning og i programevalueringen fra 2013.
Et andet generelt problem har været den variable årlige finansiering via EU-
budgettets marginer og arten af det anvendte bistandsinstrument, som er midlertidigt,
men ikke defineret tidsmæssigt. Dette har været til skade for både planlægning og
2
3
Kommissionens beslutning K(2013) 7969.
Særberetning nr. 6/2012 http://www.eca.europa.eu/Lists/ECADocuments/SR12_06/SR12_06_EN.PDF.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
bæredygtighed, men vil blive adresseret med den flerårige finansielle ramme for
2014-20.
Et bestemt problem, som tog til i 2013, var de lokale kontrahenters henvisning af
kontrakttvister til de lokale "domstole" og de heraf følgende "domstolsafgørelser"
mod Kommissionen, herunder et forbud, som hindrede udnyttelsen af bankgarantier,
der var udstedt af lokale banker. Det blev til dels løst gennem ændringer af de lokale
lovtekster, men det mangler stadig at blive afklaret, om beskyttelsen af de lokale
bankgarantier er tilstrækkelig. Hertil kommer, at denne beskyttelse ikke synes at
have tilbagevirkende kraft, og Kommissionen er stadig ikke i stand til at inddrive
visse bankgarantier. Dette problem har forsinket undertegnelsen af tilskudsaftaler.
4.2.
Fremskridt fordelt på målsætninger
Det overordnede formål med støtteprogrammet er at fremme Cyperns genforening
ved at fremme den økonomiske udvikling af det tyrkiskcypriotiske samfund.
Programmet fokuserer navnlig på øens økonomiske integration, på en forbedring af
kontakten mellem øens to samfundsgrupper og på kontakten til EU samt på
forberedelse af tilpasning til EU-retten. Der var aktiviteter på hvert af disse områder i
2013.
4.2.1.
Mål 1: Udvikling og omstrukturering af infrastruktur
I energisektoren blev alle projekter afsluttet med succes, og der blev indgået
kontrakter til en værdi af 11,6 mio. EUR ved udgangen af 2013. Solenergianlægget
med en kapacitet på 1,27 MW fungerer godt og er integreret i kontrolsystemet med
henblik på fjernovervågning. Kommissionen fører fortsat tilsyn med
støttemodtagerens drift.
Efter forsinkelser var testfasen for telekommunikationsudstyret "af næste generation"
tæt på at være afsluttet, og det forventedes, at systemet kunne tages i brug i løbet af
første halvdel af 2014. De betingelser, der er nødvendige for at adskille leveringen af
tjenesteydelser fra netværkets drift, er imidlertid stadig ikke til stede, og der
forventes ikke nogen fuld liberalisering af sektoren i 2014.
Hvad angår
trafiksikkerhed,
er der gennemført projekter til en værdi af 2,4 mio. EUR
under støtteprogrammet. De sidste kontrakter blev afsluttet i 2013.
Opførelsen af det nye
rensningsanlæg
i Nicosia for begge samfund ved Mia
Milia/Haspolat, som er samfinansieret af EU og de kloakeringsansvarlige
myndigheder i Nicosia, er afsluttet, og det blev taget i brug i juli. Opførelsen fandt
sted med hjælp fra UNDP. De to pågældende kommuner har undertegnet en aftale
om drift og vedligeholdelse af anlægget. Det er nødvendigt at se på genanvendelsen
af det behandlede spildevand, herunder tilbageførsel til regeringskontrollerede
områder.
Fristen
for
anmeldelse
af
defekt
i
forbindelse
med
Morphou/Güzelyurt-rensningsanlægget blev forlænget til 2014 - navnlig med
henblik på at løse visse korrosionsproblemer. Støttemodtageren har allerede
undertegnet en drifts- og vedligeholdelseskontrakt.
Det nye
rensningsanlæg
i Famagusta blev taget i brug i oktober, men problemer med
et stort saltindhold i tilførselsvandet, som skaber korrosion, mangler at blive løst.
Drift og vedligeholdelse finansieres af kommunen og varetages af den samme
virksomhed som for anlægget i Morphou/Güzelyurt.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der er nedlagt et vandforsyningsnet på 45 km og et kloaknet på 47 km i Famagusta.
Der er imidlertid stadig et stort antal mangler, og det er kun vandnettet og syv
pumpestationer, der er taget i brug. Dette projekt har været ramt af store forsinkelser,
og kontrakten blev afsluttet i december. Ved udløbet af 2013 var den
tvistbilæggelsesprocedure, der er omhandlet i kontrakten, sat i gang.
Efter afslutningen i 2012 af programmet til opbygning af kapaciteten for vand og
behandling af spildevand blev der foretaget en evaluering og afholdt en workshop
med henblik på udarbejdelse af et opfølgningsprogram.
Det har således været vanskeligt at operere i vand-/spildevandssektoren på grund af
korrosion, der skyldes et højt saltindhold i grundvandet, og en ringe indsats fra
kontrahenternes side. Kommissionen har været nødt til at forlænge sit engagement
for at sikre, at vedligeholdelsen er bæredygtig, og at driften er på plads for
rensningsanlæg, der er taget i brug.
Hvad angår
beskyttelse af naturen,
udestår det stadig at færdiggøre informations- og
forvaltningscentre i fire særlige miljøbeskyttelsesområder efter afslutningen af
byggekontrakten i 2011. Der er gjort forberedelser til færdiggørelse af faciliteterne
gennem en bidragsaftale med UNDP. Der mangler stadig at blive gjort en indsats for
at beskytte miljøet og færdiggøre gennemførelsen af forvaltningsplanerne for de
særlige miljøbeskyttelsesområder. Kommissionen har fortsat udtrykt bekymring over
for det tyrkiskcypriotiske samfund, bl.a. angående de omfattende stenbrudsaktiviteter
i Kyreniabjergene.
Hvad angår
fast affald,
blev der i april udstedt endelige certifikater for
Koutsoventis/Güngör-lossepladsen og i september for den renoverede Kato
Dhikomo/Aşağı Dikmen-losseplads. Der blev afholdt en workshop i juni for at drøfte
et yderligere engagement efter afslutningen af infrastrukturen og af
kapacitetsopbygningsprojektet vedrørende forvaltning af fast affald. Der blev
anvendt input fra 2012-evalueringen af sektorbehovene.
4.2.2.
Mål 2: Fremme af social og økonomisk udvikling
Der blev ydet teknisk bistand til landmænd og interessenter inden for
udvikling af
landdistrikter
på områderne dyresundhed, husdyravl, sygdomsudryddelse,
plantesundhed, diversificering af afgrøder, økologisk landbrug og støtte til
anvendelsen af tilskud. Der blev indledt en udbudsprocedure vedrørende udryddelse
af dyresygdomme og oprettelse af et system til bortskaffelse af animalske
biprodukter.
Under den tredje indkaldelse af tilskudsansøgninger vedrørende
udvikling af
landdistrikter
blev der i 2013 undertegnet 39 kontrakter til en værdi af 3 mio. EUR
til forøgelse af konkurrenceevnen, diversificeringen og bæredygtigheden.
Der blev i maj iværksat en tredje indkaldelse af forslag (3 mio. EUR) vedrørende
støtteprojekter på området
udvikling af lokalsamfund
i landdistrikter, og kontrakterne
vil blive undertegnet i 2014. Formålet med indkaldelsen er at sikre naturarv og
immateriel kulturarv, at forbedre grundlæggende samfundstjenester og at styrke den
sociale samhørighed og den lokale styring i landdistrikter.
Ud af 37 tilskud, der er ydet under tidligere ordninger til udvikling af lokalsamfund,
blev den administrative procedure afsluttet for 4 i løbet af 2013, og for 13 tilskuds
vedkommende var proceduren stadig i gang. Gennemførelsen af nogle af disse
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
tidligere tilskudsprocedurer er stadig præget af forsinkelser - hovedsageligt fordi
tilskudsmodtagerne er bagud med afslutningen af infrastrukturarbejder.
Under projektet vedrørende
modernisering af by- og lokalinfrastruktur,
der
gennemføres i fællesskab med UNDP, blev der efter en forslagsindkaldelse nr. 2 i
2012 tildelt og udbetalt 17 små tilskud i 2013 i landsbyer, hvor der er gennemført
EU-finansierede renoveringer, eller til aktiviteter på markederne i Famagusta og
Nicosia. Der blev i juni 2013 iværksat en tredje forslagsindkaldelse, som fokuserede
på miljø og kulturarven på Karpasia/Karpaz-halvøen, og der blev tildelt 11 tilskud.
I
uddannelsessektoren
blev der undertegnet aftaler om ti tilskud til skoler, efter at der
i 2012 var iværksat en udbudsprocedure omfattende 700 000 EUR. De støttede
projekter vedrører f.eks. modernisering af fysiklokaler, indførelse af nye
undervisningsmetoder i en børnehaveklasse og projekter, der støtter kunst,
miljøoplysning og aktiviteter for begge samfund. Der blev i første halvdel af 2013
gennemført en evaluering af EU-støtten til uddannelsessektoren og en
behovsvurdering.
Efter afslutningen i 2012 af et projekt vedrørende
erhvervsuddannelse og
arbejdsmarkedet
(VETLAM) og evaluering heraf, blev der iværksat en
udbudsprocedure vedrørende en fortsættelse af projektet (VETLAM II), der dækker
udvikling og fremme af systemer til erhvervsuddannelse (VET), livslang læring og
aktive arbejdsmarkedsforanstaltninger.
Efter indkaldelsen i 2012 (vedrørende tilskud til i alt 5 mio. EUR) af forslag
vedrørende
støtte til fremme af SMV'ernes konkurrenceevne
blev der givet
uddannelse til potentielle støttemodtagere, og der blev behandlet ansøgninger fra 282
virksomheder. Udbetalingen af tilskud finder først sted, når der er modtaget
bekræftelse af lokale bankgarantier. Den meget aktive tekniske bistand til
erhvervssektoren blev forlænget med tre måneder indtil september 2013, og i løbet af
året blev der ydet støtte vedrørende SMV-strategien, e-strategien og uddannelse til
erhvervsfremmeorganisationer, SMV'er, NGO'er, institutioner for videregående
uddannelse og kommuner om iværksætteri, eksport, forskning og udvikling, lokalt
kunsthåndværk, Cyperns historie og kultur, naturbevarelse, it og på andre områder.
Der blev med den tekniske bistand navnlig fokuseret på Karpasia/Karpaz-regionen
med landsbyaktiviteter for begge samfund. Der blev også udarbejdet en række
publikationer til støtte for erhvervslivet. Der blev gennemført et afsluttende
arrangement i september.
Der blev ved årets udgang indledt en kortlægning vedrørende forarbejdede fødevarer.
Der blev i juli afholdt et rundbordsmøde om handel og et forum for donorer og
støttemodtagere.
Verdensbanken overvåger den økonomiske udvikling og udarbejder ekspertrapporter
inden for rammerne af en trustfond, som blev forlænget indtil udgangen af 2014.
4.2.3.
Mål 3: Fremme af forsoning, tillidsskabende foranstaltninger og støtte til
civilsamfundet
Støtten til
Komitéen for Forsvundne Personer,
som forvaltes sammen med UNDP,
blev videreført. Året 2013 var det hidtil mest succesfulde, idet der blev identificeret
140 personer, som blev forenet med deres familier. Hermed nåede det samlede antal
identificerede personer siden 2006 op på 477. Der blev i løbet af 2013 åbnet for
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
adgangen til et område, der indtil da ikke havde været tilgængeligt på grund af den
tyrkiske militære tilstedeværelse. I december undertegnede man den sjette
bidragsaftale med UNDP, hvilket resulterede i yderligere EU-finansieringsstøtte på
2,6 mio. EUR til Komiteen for Forsvundne Personer. EU er den største donor i
forhold til denne komité, og den samlede EU-støtte er nu oppe på 12,1 mio. EUR.
For yderligere at øge tilliden mellem de to samfund er der tilvejebragt midler under
den nye bidragsaftale om øget oplysning og information.
Alle de resterende projekter, der blev finansieret via tre tilskudsordninger under
handlingsprogrammet for det cypriotiske civilsamfund, blev afsluttet i 2013. Der
blev gennemført en ekstern evaluering af programmets gennemførelse siden 2007, og
konklusionerne herfra blev indarbejdet i en ny tilskudsordning omfattende 2,5 mio.
EUR, som blev sat i gang i september for at styrke civilsamfundets demokratiske
engagement i det tyrkiskcypriotiske samfund og i Den Europæiske Union. Der vil
blive ydet tilskud i 2014, og den nye tilskudsordning vil blive understøttet af en
kontrakt om teknisk bistand, der skal medvirke til at opbygge kapaciteten inden for
organisationerne.
Arbejdet med beskyttelse af
kulturarven
inden for rammerne af det blandede tekniske
udvalg om kulturarv skred frem i 2013 med afslutningen af projekter for
Melandrinakirken, Profitis Eliaskirken, Panagiakirken og Denyamoskéen. Der blev
fundet en løsning på de tyrkiskcypriotiske kontrahenters boykotprogram i starten af
året. Der har været gennemført besøg i marken og afslutningsarrangementer, og det
har givet programmet større synlighed og understreget betydningen af at restaurere
kulturarven som et middel til forsoning for de to samfund. Der blev undertegnet en
bidragsaftale nummer to med UNDP om yderligere 2 mio. EUR. Dette blev markeret
med et arrangement, der blev gennemført i november med deltagelse af
repræsentanterne for de cypriotiske ledere og medlemmer af det blandede tekniske
udvalg om kulturarven.
4.2.4.
Mål 4: Det tyrkiskcypriotiske samfunds tilnærmelse til EU
Det generelt værdsatte stipendieprograms rækkevidde blev udvidet efter
evalueringen i 2012, og der blev ydet 181 tilskud til studerende på grund- og
videreuddannelse, lærere, forskere og andre faggrupper for studieåret 2013-14.
Under ordningen blev der også tilbudt stipendier til korte fagkurser og til
praktikanter. 2013-ordningen var således den mest omfattende siden programmet for
studerende gik i gang i 2007. Outsourcing af stipendieordningen blev undersøgt, og
der blev undertegnet en delegeringsaftale med British Council for toårsperioden
2014-16, som efterfølgende vil blive revideret.
Det første
Infopointprojekt
blev afsluttet i 2013. Der er i 2014 iværksat en
udbudsprocedure vedrørende et nyt
Infopoint.
Formålet med projektet er at informere
offentligheden om EU's politikker og bistandsprogrammet. Aktiviteterne vil omfatte
et stort antal seminarer, konferencer, workshopper og arrangementer, der skal skabe
synlighed, til fordel for det tyrkiskcypriotiske samfund.
4.2.5.
Mål 5/6: Forberedelse af det tyrkiskcypriotiske samfund med henblik på at indføre
og gennemføre EU-retten
Kommissionens instrument for teknisk bistand og informationsudveksling (TAIEX)
bidrager til at forberede det tyrkiskcypriotiske samfund på gennemførelsen af EU-
retten efter løsningen af Cypernproblemet. Bistanden var i 2013 koncentreret om 13
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
hovedområder inden for EU-retten: fri bevægelighed for kapital, offentlige indkøb,
selvskabsret, konkurrencepolitik, finansielle tjenester, landbrug og udvikling af
landdistrikter, fødevaresikkerhed, veterinær- og plantesundhedspolitik, vejtransport,
statistik, socialpolitik og beskæftigelse, miljø, forbruger- og sundhedsbeskyttelse
samt finanskontrol. Der er også gjort en indsats på tre andre områder: varernes frie
bevægelighed, intellektuel ejendomsret og gensidig anerkendelse af
erhvervskvalifikationer.
Eksperter fra EU-medlemsstaterne gennemførte 456 tiltag i 2013, herunder
uddannelseskurser, workshopper, studiebesøg og juridisk rådgivning. Forberedelsen
af det tyrkiskcypriotiske samfund til den fremtidige gennemførelse af EU-retten
forblev begrænset. Der blev ikke gennemført TAIEX-tiltag efter februar på
statistikområdet. Det tyrkiskcypriotiske samfund iværksatte imidlertid
foranstaltninger vedrørende dyrevelfærd, miljø og forsikring. Kommissionen afholdt
møder for TAIEX-interessenter i Bruxelles i januar og september 2013 for at
koordinere den overordnede gennemførelse af TAIEX.
Støtten til samhandel på tværs af den grønne linje (forordning (EF) nr. 866/2004)
fortsatte. Eksperter fra EU-medlemsstaterne gennemførte regelmæssige
plantesundhedsinspektioner af kartofler og citrusprodukter. Analyser af lokal
honning viste, at betingelserne i Kommissionens beslutning 2007/330 om transport af
animalske produkter stadig blev opfyldt. Uafhængige eksperter udarbejdede en
ajourført liste over fartøjer, hvis fangster kan sælges på tværs af den grønne linje, da
de opfylder kravene i den nævnte beslutning.
4.3.
4.3.1.
Finansiel gennemførelse (kontrakter og udbetalinger)
Kontraktindgåelse
Forpligtelserne i 2013 beløb sig til 19,7 mio. EUR, hvilket var mindre end den
ambitiøse prognose for året. Det vil kun være muligt at underskrive aftaler om
tilskud under SMV-ordningen med et budget på 5 mio. EUR, hvis statussen for de
lokale bankgarantier er afklaret på tilfredsstillende måde.
4.3.2.
Betalinger
Sammenholdt med prognosen for året var betalingsniveauet bedre i 2013 end de
foregående to år (18,5 mio. EUR eller 76 % af det forventede beløb). Betalingerne
var især berørt af fortsatte problemer, der vanskeliggjorde overdragelse og endelig
betaling for telekommunikationsudstyr, og forsinkelser af forudgående finansiering
(udvikling af landdistrikter og SMV-ordninger).
4.4.
Overvågning
Kommissionen har det direkte ansvar for gennemførelse af de fleste projekter
(centraliseret forvaltning). Den overvågning, der foretages af Kommissionens
medarbejdere, er betydelig og omfatter: kontrol på stedet, lokale møder og
styringsudvalg. En særlig programforvaltningsenhed fører tilsyn med anvendelsen af
tilskud til landsbyer, SMV'er og virksomheder i landdistrikter og støtter modtagerne
af tilskud. TAIEX-aktiviteterne overvåges ved hjælp af mere end 20
projektstyringsgrupper plus halvårlige møder i overvågningsmekanismen. TAIEX-
logistikken overvåges via online-forvaltningssystemet for TAIEX.
Der er ved at blive fastlagt en mere systematisk planlægning af overvågning og
registrering af resultater.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.5.
Revision og kontrol
Kommissionen gennemførte i 2013 en revision vedrørende fælles forvaltning for at
evaluere de interne kontrolsystemer i Generaldirektoratet for Udvidelse. Den viste, at
der var behov for en forbedring af indsatsen i marken (se pkt. 4.4).
Der blev i 2012 afsluttet et program for finansiel kontrol og revision vedrørende
tidligere tilskudskampagner. Der er planlagt et nyt revisionsprogram for 2014, når
nyligt iværksatte tilskudsordninger er kommet tilstrækkeligt i gang.
Kommissionen tog fortsat hensyn til Revisionsrettens anbefalinger fra 2012. Den
flerårige finansielle ramme for perioden 2014-20 fastsætter den anbefalede
finansiering for en flerårig periode. Den nye personalevedtægt vil gøre det muligt at
anvende længere personalekontrakter fra 2014 og fremefter.
4.6.
Evaluering
Der blev i 2013 gennemført en større ekstern programevaluering. Samlet set blev det
konkluderet, at programmeringen generelt var af "god kvalitet", men der blev
formuleret anbefalinger vedrørende valg af indikatorer, risikostyring, overvågning og
inddragelse i planlægningen af det tyrkiskcypriotiske samfund. Der blev også
gennemført sektorvurderinger: 1) fremskridtet inden for forvaltning af fast affald
blev vurderet, og der blev opstillet en prioriteringsliste over interventioner; 2) en
evaluering af bistanden i uddannelsessektoren viste, at forsøg på en sektorreform kun
havde haft ringe effekt på grund af manglende engagement fra de lokale
interessenters side; 3) en evaluering af EU-finansieret støtte til civilsamfundet viste,
at der var behov for mere kapacitetsopbygning; 4) der blev iværksat evalueringer af
TAIEX og af kapacitetsopbygningsprogrammet for vand og affald, og rapporterne vil
foreligge i 2014.
4.7.
Information, offentlig omtale og synlighed
Der blev gennemført 49 synlighedsaktioner i 2013, herunder projektarrangementer,
udstillinger
og
ceremonier,
informationsarrangementer
om
tilskud,
uddannelsesarrangementer om projekter samt igangsættelse af landsbybaserede
projekter. Særligt bemærkelsesværdige tiltag var ceremonierne vedrørende
afslutningen af bevaringsprojektet for Panagiakirken i Trachoni/Demirhan i
december og vedrørende lanceringen af næste fase af programmet til beskyttelse af
kulturarven i november; arrangementer for stipendiemodtagere fra lokalsamfundene
og for modtagere af støtte under ordningen for udvikling af landdistrikter. Der blev i
april og december arrangeret briefinger og projektbesøg for repræsentanter for EU-
medlemsstaterne.
Kommissionens
repræsentation
Cypern
udsendte
pressemeddelelser om støtteprogrammet for det tyrkiskcypriotiske samfund.
4.8.
Drøftelser med Republikken Cyperns regering
Der blev afholdt regelmæssige møder med repræsentanter for Republikken Cyperns
regering, navnlig i forbindelse med de besøg, som højtstående embedsmænd fra
Kommissionen aflagde på øen. Kommissionen er fortsat afhængig af regeringens
samarbejde i forbindelse med kontrol af ejendomsrettigheder og mødes tillige
regelmæssigt med den faste repræsentation i Bruxelles.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.
K
ONKLUSIONER
Det er fortsat vanskeligt at gøre fremskridt i retning af at opfylde forordningens
overordnede mål om at
lette Cyperns genforening gennem fremme af den økonomiske
udvikling,
fordi forholdene på den nordlige del af øen vanskeliggør arbejdet.
Løsningen vil blive fundet gennem en politisk proces, men EU's bistandsprogram vil
være af central betydning for at fremskynde den økonomiske og sociale integration.
Selv om arbejdsbetingelserne i Cyperns nordlige del er vanskelige, er der nu gjort
konkrete og synlige fremskridt, som bygger på tidligere afsluttede projekter, der ikke
er beskrevet i denne rapport for 2013. Værdien af en konsekvent tilgang er også
påvist, eftersom visse projekter nu er meget mere effektive og produktive, efter at
deres gennemførelse har været i gang i mange år. De mere stabile udsigter, der sikres
med den flerårige finansielle ramme for 2014-20, vil medvirke til at forstærke denne
tendens. Både Revisionsrettens revision i 2012 og programevalueringen i 2013 var
generelt positive i deres konklusioner, selv om der til stadighed gøres nye erfaringer.
På visse områder er det vanskeligt at gøre en indsats, der er fuldt ud vellykket, og der
skal stadig tages forbehold for den langsigtede bæredygtighed på grund af
støttemodtagernes ringe kapacitet og manglen på lokale ressourcer, der begrænser det
tyrkiskcypriotiske samfunds engagement og påvirker projekternes bæredygtighed.
Kommissionen kan imidlertid ikke indstille sin indsats på sådanne områder, eftersom
mange er centrale for EU-retten og af afgørende betydning for EU-borgernes
økonomiske og sociale trivsel.
Året 2013 var et år, hvor tidligere identificerede risici, navnlig for så vidt angår
beskyttelse af kontrakter og bankgarantier, rent faktisk gav alvorlige problemer og
forsinkelser for visse projekter. Dette havde negative konsekvenser for
absorptionskapaciteten. Det er ikke blot Kommissionens opgave at overvåge og
kontrollere risikoniveauet, men også at sikre, at de tildelte midler anvendes fuldt ud
med henblik på at tage hånd om de eksisterende sociale og økonomiske udfordringer.
Det er fortsat vanskeligt at etablere infrastruktur og levere udstyr af en betydelig
størrelse, men de steder, hvor det er lykkedes, er der tale om synlige og vigtige
succeser. Selv mindre synlige projekter, der tidligere er afsluttet, f.eks. vedrørende
renovering af vandforsyningsnet, har medført betydelige forbedringer i dagligdagen
for de berørte parter.
11