Europaudvalget 2014
KOM (2014) 0336
Offentligt
1452859_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 27.5.2014
COM(2014) 336 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
Fjerde rapport om Ukraines gennemførelse af handlingsplanen for visumliberalisering
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I. Indledning
Den 29. oktober 2008 indledte EU og Ukraine en visumdialog for at undersøge
betingelserne for visumfri indrejse i Schengenområdet for ukrainske statsborgere. Den
22. november 2010 forelagde Kommissionen handlingsplanen om visumliberalisering for
Ukraine. Heri fastsættes en række præcise benchmark for Ukraine vedrørende emner
inden for fire "hovedområder" med henblik på såvel vedtagelsen af en
lovgivningsmæssig, en politisk og en institutionel ramme (fase 1) som den praktiske og
bæredygtige gennemførelse heraf (fase 2).
Kommissionen har med jævne mellemrum aflagt rapport til Europa-Parlamentet og Rådet
om gennemførelsen af handlingsplanen om visumliberalisering. Den første statusrapport
om Ukraines gennemførelse blev forelagt den 16. september 2011. Kommissionen
offentliggjorde anden statusrapport den 9. februar 2012 og den tredje den 15. november
2013. I den tredje rapport gav Kommissionen en omfattende og samlet vurdering af de
fremskridt, Ukraine havde gjort med at opfylde første fases benchmark vedrørende
vedtagelsen af en lovgivningsmæssig, politisk og institutionel ramme. Den konstaterede,
at Ukraine har gjort væsentlige fremskridt inden for alle fire hovedområder i
handlingsplanen, men at der stadig er nogle vigtige krav, som endnu ikke er opfyldt med
hensyn til dokumentsikkerhed, asyl, korruptionsbekæmpelse, diskriminationsbekæmpelse
og databeskyttelse.
Kommissionen indvilgede i fortsat at samarbejde tæt med de ukrainske myndigheder for
at løse ovennævnte udestående spørgsmål. Kommissionen har haft et underliggende mål
om at meddele Europa-Parlamentet og Rådet, når alle foranstaltninger i første fase af
handlingsplanen er vedtaget.
Dette er Kommissionens fjerde og sidste statusrapport om første fase af handlingsplanen
for visumliberalisering. Heri redegøres for, hvordan de sidste benchmark i første fase er
blevet opfyldt. Rapporten er udarbejdet efter et møde blandt ledende embedsmænd i Kiev
den 26. marts 2014, hvor de ukrainske myndigheder gav seneste status over deres indsats
for at opfylde de resterende benchmark. Ukraine har siden da givet yderligere
oplysninger om den lovgivning, der er vedtaget frem til skæringsdatoen den 23. maj.
Ud over handlingsplanens benchmark føres der tilsyn med spørgsmål vedrørende reform
af retsvæsenet og anklagemyndighedens kontor i andre sammenhænge, f.eks. som led i
den uformelle retsdialog, der blev indledt i februar 2013, i samarbejdsudvalget, i
samarbejdsrådet, på topmødet mellem EU og Ukraine og i forbindelse med
gennemførelsen af associeringsdagsordenen. Det næste møde i undervalget for
retfærdighed, frihed og sikkerhed er foreløbigt planlagt til starten af juli 2014.
II. Baggrund
Denne rapport fremlægges på et tidspunkt, hvor Ukraine befinder sig i en usædvanlig
situation. Beslutningen om at suspendere forberedelserne på undertegnelsen af
associeringsaftalen og den vidtgående og brede frihandelsaftale skabte voldsom civil
protest, som kulminerede i udnævnelsen af en ny regering den 27. februar 2014. Herefter
fulgte de russiske væbnede styrkers krænkelse af ukrainsk suverænitet og territorial
integritet og en de facto-annektering af Krim.
EU bekræftede i konklusionerne på rådsmødet (udenrigsanliggender) den 20. februar og
den 3. marts, at man som led i handlingsplanen var villig til at øge den mellemfolkelige
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452859_0003.png
kontakt mellem EU og Ukraine, f.eks. ved visumliberaliseringsprocessen, på aftalte
betingelser.
Europa-Parlamentet har sågar opfordret til en øjeblikkelig aftale mellem EU og Ukraine
om visumfritagelse
1
. Det har opfordret Kommissionen til at fremsætte et forslag om at
medtage Ukraine på listen over tredjelande, hvis statsborgere er fritaget for visumkrav.
Europa-Kommissionen præsenterede sin støttepakke til ukrainsk stabilisering den
5. marts
2
forud for EU's stats- og regeringschefers møde, hvori den lovede at støtte
Ukraines bestræbelser på at fremskynde visumliberaliseringen så meget som muligt i
overensstemmelse med de betingelser, der var aftalt i handlingsplanen for
visumliberalisering. Kommissionen erklærede, at fremskridtet afhænger af, om de nye
myndigheder er i stand til at løse de mest presserende problemer, men at Kommissionen
vil gøre sit yderste for at hjælpe Ukraine med hurtigst muligt at få løst udestående
problemer. Dette løfte blev igen bekræftet ved den nyligt godkendte europæiske
reformagenda for Ukraine, hvoraf det fremgår, at EU i samråd med medlemsstaterne vil
sætte skub i bestræbelserne, således at Ukraine bliver i stand til at gå videre til anden fase
af handlingsplanen, og således at der kan ydes betydelig støtte til den indsats Ukraine gør
for at nå målet om at kunne rejse visumfrit.
III. Vurdering af foranstaltningerne under handlingsplanens fire hovedområder
Kommissionen konkluderede i sin tredje rapport fra slutningen af 2013, at der stadig var
vigtige krav i første fase, som skulle opfyldes, og den anførte de uafklarede spørgsmål.
Ukraines nye regering har valgt at tage systematisk fat på alle disse spørgsmål enten ved
regulering på det udøvende plan eller ved at ændre gældende lovgivning eller vedtage
nye love, når dette var nødvendigt.
Hvad angår
hovedområde 1
har Kommissionen med hensyn til dokumentsikkerhed
henstillet, at Ukraine fuldender regelkomplekset med specifik henvisning til fingeraftryk
og vedtager gennemførelsesbestemmelser for at sikre, at regelkomplekset er på plads, når
der skal udstedes biometriske pas.
Som opfølgning på henstillingerne har den ukrainske regering udarbejdet og vedtaget de
nødvendige gennemførelsesbestemmelser
3
med henblik på udstedelsen af biometriske
pas. Regeringen har fremsat forslag om en handlingsplan for 2014-17, som snart
forventes vedtaget, og hvori de forskellige myndigheders ansvar fastlægges. Ukraines
regering er ligeledes ved at lægge sidste hånd på forslaget om ændring af rammeloven
om folkeregistret (lov om et fælles folkeregister og identitetsdokumenter) for at gøre
fingeraftryk til en obligatorisk biometrisk identifikator.
Under
hovedområde 2
vedrørende ulovlig indvandring, herunder asylforvaltning, har
Kommissionen anmodet om, at asylloven ændres, navnlig med henblik på at udvide
definitionen af supplerende beskyttelse og midlertidig beskyttelse og sikre gratis
lægehjælp for asylansøgere.
Den ukrainske regering har fulgt op på disse henstillinger. De krævede ændringer af
asylloven med hensyn til anvendelsesområdet for supplerende beskyttelse og midlertidig
beskyttelse blev vedtaget af Ukraines parlament, Verkovna Rada, den 13. maj. Der er
1
2
3
Europa-Parlamentets beslutning af 27. februar 2014 om EU's fremtidige visumpolitik (2014/2586(RSP)).
http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-14-159_en.htm.
Ministerkabinetets beslutninger om den tekniske beskrivelse og proceduren.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
foretaget yderligere ændringer, som parlamentet allerede har vedtaget, og som letter
adgangen til beskæftigelse for asylansøgere ved at gøre arbejdstilladelser gratis. Med
hensyn til lægehjælp er der vedtaget en bekendtgørelse for at sikre, at der ydes
lægehjælp.
Selv om lovgivningen nu stort set er på plads, skal der gøres en stor indsats i
gennemførelsesfasen for at sikre et effektivt asylsystem, især med hensyn til
asylproceduren og integrationen af anerkendte flygtninge.
I forbindelse med benchmarkene under
hovedområde 3
blev det fremhævet i tredje
statusrapport, at der var behov for hurtigt at tage fat på en række spørgsmål vedrørende
forebyggelse og bekæmpelse af korruption. Blandt disse var: styrkelse af regler for
offentlige indkøb, præcisering af undtagelser og gennemsigtighedsregler, opgørelse af
formuer og effektiv og upartisk kontrol med formueangivelser, fuldendelse af regler om
korruption i den private sektor og styrkelse af systemet om ophævelse af immuniteter.
Som opfølgning udarbejdede regeringen en række ændringsforslag, som parlamentet
vedtog den 13. maj. Disse ændringer forbedrer ordningen for formueangivelse, idet de:
indfører en mekanisme for ekstern kontrol, gør alle former for bestikkelse (aktiv og
passiv) strafbart, tilføjer regler om korruption i den private sektor med hensyn til
juridiske personer og hæver strafferammen. Derudover er beskyttelsen af whistleblowere
også blevet forbedret. Der er vedtaget en særskilt omfattende lov om offentlige indkøb,
som dækker gennemsigtighedsregler, tildelingen af offentlige kontrakter og
afgrænsningen af ordregivende enheder.
De udestående spørgsmål af hastende karakter — reform af reglerne om ophævelse af
parlamentsmedlemmers immunitet — er knyttet til forfatningsbestemmelser, og de vil
derfor blive behandlet som led i en igangværende forfatningsreform.
I forbindelse med gennemførelsen bør der være særligt fokus på at sikre de rette
institutionelle rammer. De bør omfatte et grundigt, effektivt og uafhængigt tilsyn og en
sammenhængende gennemførelse af de gældende regler, som er en konsekvens af de
mange væsentlige ændringer, der er foretaget i de seneste to år.
Med hensyn til databeskyttelse anmodede Europa-Kommissionen Ukraine om at
færdiggøre regelkomplekset og de institutionelle rammer. Den ukrainske regering har
som opfølgning indført ændringer både af databeskyttelsesloven og loven om
ombudsmanden, navnlig for at medtage begrebet om samtykke fra den part,
personoplysningerne vedrører, og udvide ombudsmandens beføjelser til også at omfatte
den private sektor. Ændringerne blev vedtaget af parlamentet den 13. maj.
Hvad angår de endnu ikke indfriede krav vedrørende
hovedområde 4
anmodede
Kommissionen i sin tredje rapport Ukraine om at styrke retsreglerne om bekæmpelse af
diskrimination, således at der ydes retsbeskyttelse mod diskrimination af enhver slags i
overensstemmelse med europæiske og internationale standarder.
Det betyder i praksis: at loven om bekæmpelse af diskrimination skal ændres, således at
den sikrer beskyttelse mod diskrimination på grund af seksuel orientering, at
retsgarantierne skal styrkes ved at indføre bestemmelser om omvendt bevisbyrde, at det
skal præciseres, at anvendelsesområdet også omfatter den private sektor, og at det skal
sikres, at alle aspekter af arbejdstagerrettigheder er omfattet, at bestemmelserne om
rimeligt hensyn til handicappede skal præciseres nærmere, at ofres rettigheder uddybes
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452859_0005.png
nærmere med særlig hensyntagen til erstatningsordninger, og at ombudsmandens
beføjelser skal udvides til også at gælde den private sektor.
Hvad angår opfølgning fremsatte regeringen forslag om ændring af loven om
bekæmpelse af diskrimination, som parlamentet vedtog den 20. maj, og som afhjælper de
mangler, Kommissionen havde påpeget, og også indfører nye aspekter: der blev indført
bestemmelser om omvendt bevisbyrde i sager, der indbringes for domstolene, men ikke i
sager, der indbringes for ombudsmanden, og ombudsmandens beføjelser blev udvidet til
også at gælde den private sektor. Begrebet rimeligt hensyn blev indført. Med hensyn til
anvendelsesområdet blev der ikke indført en udtrykkelig henvisning til seksuel
orientering som en forbudt grund til diskrimination. Selv om der er indført bestemmelser,
som henviser til appelretten ved nationale domstole, til erstatningskrav og til
lovovertræderes individuelle ansvar samt henvisninger til civilretligt ansvar,
administrativt ansvar og strafferetligt ansvar, er det stadig ikke klart, hvilke sanktioner og
hvilken form for erstatning de forskellige love sikrer i tilfælde af diskrimination.
Med hensyn til beskyttelse mod diskrimination på grund af seksuel orientering har
regeringen anmodet den øverste domstol
4
om en fortolkning af de relevante
bestemmelser for at få bekræftet, at det er forbudt at diskriminere af denne grund. Den
øverste domstol kom med sin fortolkning den 7. maj, hvori det bekræftes, at det implicit
er ulovligt at diskriminere på grund af seksuel orientering ifølge gældende lovgivning.
Regeringen gjorde meget opmærksom på domstolens fortolkning: den blev ikke alene
offentliggjort på parlamentets websted og i Ukraines statstidende, men også i en af
Ukraines store aviser. Endelig har Ukraines regering forud for den kommende reform af
arbejdsretten åbent forpligtet sig til udtrykkeligt at forbyde diskrimination på grund af
seksuel orientering.
Selv om lovgivningen om bekæmpelse af diskrimination er blevet bedre, således at
Ukraine har det nødvendige retsgrundlag for at kunne opfylde benchmarkene vedrørende
bekæmpelse af diskrimination, er der behov for yderligere retssikkerhedsgarantier i
gennemførelsesfasen, således at det sikres, at beskyttelsen mod diskrimination uanset
årsag samt de formelle garantier sikres tilstrækkeligt og effektivt, og at enhver fravigelse
sker i overensstemmelse med princippet om nødvendighed og proportionalitet i det
Ukrainske retssystem.
Ud over de bestemmelser, der skal sikre beskyttelse mod diskrimination, blev det også
fremhævet i Kommissionens tredje rapport, at Kommissionen nøje ville følge enhver
udvikling i lovgivningsudkast 0711 (nu 0945) og 0290. Disse går ud på at ændre
forskellige love og begrænse ytringsfriheden ved at forbyde "homoseksuelles
propaganda". Kommissionen tog derved hensyn til de betænkeligheder,
Venedigkommissionen havde givet udtryk for i sin udtalelse. Ukraines regering har nu
forsikret, at disse lovudkast er trukket tilbage fra parlamentets register.
Med hensyn til efterlevelsen af de specifikke henstillinger fra Europarådet/ECRI
vedrørende beskyttelse af mindretal ratificerede Ukraine rammekonventionen om
beskyttelse af nationale mindretal i maj 1998 og den europæiske pagt om regionale sprog
eller mindretalssprog i januar 2006. Loven om principperne i statens sprogpolitik blev
vedtaget i 2012 og gælder fortsat. Venedigkommissionen vurderede i sin udtalelse (nr.
651/2011, at den gav tilstrækkelig beskyttelse af regionale sprog og mindretalssprog.
4
Den højeste specialiserede ret for civilretlige og strafferetlige sager.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Enhver ændring, der måtte blive foretaget af loven, skal være i overensstemmelse med
internationale forpligtelser, især Europarådets.
IV. Overordnet vurdering og næste skridt
Kommissionen har i overensstemmelse med gældende praksis løbende vurderet, hvorvidt
Ukraine opfylder benchmarkene i handlingsplanen om visumliberalisering, og den har
regelmæssigt — i september 2011, februar 2012 og november 2013 — aflagt rapport
herom. Det har den gjort på grundlag af de oplysninger og lovtekster, den har modtaget
fra Ukraine, samt de vurderinger, som ansatte fra Kommissionen og EU-
Udenrigstjenesten og eksperter fra medlemsstaterne har foretaget på stedet.
Ud over denne omfattende rapportering, som sker som led i handlingsplanen, har
Kommissionen også løbende fulgt Ukraines fremskridt inden for relevante områder som
led i EU's og Ukraines blandede visumlempelsesudvalg, EU's og Ukraines
tilbagetagelsesudvalg og EU's og Ukraines paritetiske underudvalg nr. 3. Alle disse
udvalg anser EU og Ukraine for at være nået langt med dialogen og samarbejdet. Der
følges også op på nogle af disse spørgsmål som led i andre dialoger, såsom
samarbejdsudvalget, samarbejdsrådet og som led i gennemførelsen af
associeringsdagsordenen.
Pakken af yderligere lovgivningsmæssige reformtiltag, som er beskrevet i denne fjerde
rapport, viser den betydelige indsats, som Ukraines nye regering har gjort.
Kommissionen anerkender, at indholdet og omfanget af disse reformer er
tilfredsstillende, især i betragtning af situationen i landet og de både interne og eksterne
problemer, landet står over for i øjeblikket.
Kommissionen konkluderer derfor, at
Ukraine opfylder benchmarkene i første fase af handlingsplanen om
visumliberalisering,
og at man kan begynde at se på benchmarkene i anden fase.
Kommissionen vil fortsat overvåge de lovgivningsmæssige og strategiske rammer i de
efterfølgende faser i EU's og Ukraines dialog. Det vil den gøre for at kunne vurdere, om
de nødvendige gennemførelsesbestemmelser, der hører til handlingsplanens fire
hovedområder, er vedtaget og gennemført ordentligt. Derudover vil Kommissionen være
særlig opmærksom på, om Ukraine tildeler de nødvendige økonomiske og menneskelige
ressourcer samt sikrer uddannelse til gennemførelsen af de pågældende retsakter og de
dertil hørende gennemførelsesbestemmelser.
I løbet af handlingsplanens anden fase vil Kommissionen også løbende vurdere, hvilke
konsekvenser den kommende visumliberalisering for ukrainske statsborgere, der rejser
ind i EU, eventuelt vil få for migrationen og sikkerheden. I betragtning af den
usædvanlige situation Ukraine befinder sig, er det Kommissionens opfattelse af, at det
kun ville have meget begrænset værdi at foretage en sådan vurdering på nuværende
tidspunkt.
6