Europaudvalget 2014
KOM (2014) 0356
Offentligt
1452878_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 17.6.2014
COM(2014) 356 final
BERETNING FRA KOMMISSIONEN
Benchmarking af gennemførelsen af intelligente målersystemer i EU-27
med fokus på elektricitet
{SWD(2014) 188 final}
{SWD(2014) 189 final}
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
BERETNING FRA KOMMISSIONEN
Benchmarking af gennemførelsen af intelligente målersystemer i EU-27
med fokus på elektricitet
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452878_0003.png
Mål
Formålet med denne rapport er at måle fremskridtet i udviklingen af intelligente
målersystemer i EU-medlemsstaterne i overensstemmelse med bestemmelserne i tredje
energipakke
1
. Afhængigt af resultatet af en eventuel økonomisk vurdering af omkostninger og
fordele skal medlemsstaterne udarbejde en tidsplan (op til ti år for elektricitets vedkommende)
for gennemførelsen af intelligente målersystemer
2
. Denne rapport ser på det hidtidige
fremskridt i EU-27
3
og udgør rammen om henstillinger for den videre udvikling.
Rapporten ledsages af to arbejdsdokumenter fra Kommissionens tjenestegrene. Her redegøres
der for situationen med hensyn til gennemførelsen af intelligente målersystemer i EU, og
dokumenterne indeholder en oversigt over de cost-benefit-analyser, som medlemsstaterne har
gennemført, tillige med landespecifikke data i forbindelse hermed.
Intelligente målersystemer i EU-lovgivningen
I henhold til tredje energipakke skal medlemsstaterne indføre intelligente målersystemer på en
måde, der er til fordel for forbrugerne på lang sigt. Denne gennemførelse kan afhænge af en
positiv økonomisk vurdering af de langsigtede omkostninger og fordele (cost-benefit-analyse,
der skal være afsluttet senest den 3. september 2012). For elektricitets vedkommende er det
målet at implementere mindst 80 % af de tilfælde, der er blevet vurderet positivt, senest i
2020.
I denne ånd og som supplement til bestemmelserne i tredje energipakke støtter
energieffektivitetsdirektivet
4
endvidere udviklingen af energitjenester baseret på data fra
intelligente målere, efterspørgselsrespons
5
og dynamiske priser. Samtidig hermed respekterer
og fremmer direktivet den enkeltes ret til beskyttelse af personoplysninger, jf. artikel 8 i
chartret, og sikrer et højt forbrugerbeskyttelsesniveau (artikel 38 i chartret).
Tredje energipakke fastsætter ikke konkrete gennemførelseskrav til intelligente målersystemer
i gassektoren, men det fremgår af fortolkningsmeddelelsen om engrosmarkeder
6
, at det bør
ske inden for et "rimeligt tidsrum".
Fremskridt i gennemførelsen af intelligente målersystemer i EU-27
Analysen viser, at der er gjort mærkbare fremskridt. Som følge af positive cost-benefit-
analyser for elektricitet i mere end to tredjedele af tilfældene er medlemsstaterne nu fast
1
2
3
4
5
6
Bilag I.2 til eldirektivet (2009/72/EF) og gasdirektivet (2009/73/EF).
Ved "intelligent målersystem" forstås et elektronisk system, som kan måle energiforbruget med flere
informationer end en konventionel måler og sende og modtage data ved hjælp af en form for elektronisk
kommunikation – definition fra artikel 2, nr. 28), i energieffektivitetsdirektivet (2012/27/EU), EUT L 315
af 14.11.2012, s. 1.
EU-27: Østrig, Belgien, Bulgarien, Cypern, Den Tjekkiske Republik, Danmark, Estland, Finland, Frankrig,
Tyskland, Grækenland, Ungarn, Irland, Italien, Letland, Litauen, Luxembourg, Malta, Nederlandene,
Polen, Portugal, Rumænien, Slovakiet, Slovenien, Spanien, Sverige og Det Forenede Kongerige. Kroatien
var ikke omfattet af analysen, da størstedelen af dataindsamlingen fandt sted inden landets tiltrædelse.
Direktivet om energieffektivitet (2012/27/EU).
Ved "efterspørgselsrespons" forstås slutbrugernes frivillige ændringer af deres normale elforbrugsmønstre -
som reaktion på markedssignaler (f.eks. tidsvariable elpriser eller incitamentsbaserede betalinger) eller som
følge af accepten af forbrugeres tilbud om på organiserede elmarkeder (individuelt eller samlet) at sælge
modværdien af, at de er rede til at ændre deres efterspørgsel på et givet tidspunkt. Efterspørgselsrespons bør
derfor hverken ske ved tvang eller være vederlagsfri. (Arbejdsdokument fra Kommissionens tjenestegrene
af 5.11.2013).
Fortolkningsmeddelelse til direktiv 2009/72/EF om fælles regler for det indre marked for elektricitet og
direktiv 2009/73/EF om fælles regler for det indre marked for naturgas, arbejdsdokument fra
Kommissionens tjenestegrene af 22.1.2010.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452878_0004.png
besluttet på at gå videre med indførelsen af intelligente målersystemer (eller har allerede
indført dem). Der er allerede installeret tæt på 45 mio. intelligente målere i tre medlemsstater
(Finland, Italien og Sverige) svarende til 23 % af de planlagte installationer i EU senest i
2020. Ifølge vores skøn svarer tilsagnene om indførelse til en investering på 45 mia. EUR for
installationen senest i 2020 af tæt på 200 mio. intelligente elmålere (svarende til ca. 72 % af
alle europæiske forbrugere) og 45 mio. gasmålere (svarende til ca. 40 % af forbrugerne).
Disse tal er opmuntrende. De viser, at når gennemførelsen af intelligente målersystemer
vurderes positivt, overstiger den forventede dækningsgrad for elektricitet i disse
medlemsstater målet på 80 % i tredje energipakke, men når ikke målet om en dækningsgrad
på 80 % på EU-plan. Dette viser også, at de forretningsmæssige fordele ved at indføre
intelligente målersystemer endnu ikke er overvældende i hele Europa, og dette er en noget
større udfordring, når det drejer sig om gas.
Oversigt over benchmarkingresultaterne
Resultaterne af medlemsstaternes cost-benefit-analyser er som følger:
Elektricitet
-
16 medlemsstater (Østrig, Danmark, Estland, Finland, Frankrig, Grækenland, Irland,
Italien, Luxembourg, Malta, Nederlandene, Polen, Rumænien, Spanien, Sverige og
Det Forenede Kongerige
7
) vil gå videre med storstilet indførelse af intelligente målere
senest i 2020 eller har allerede gjort det. I to af dem, nemlig Polen og Rumænien, gav
cost-benefit-analyserne positive resultater, men der er endnu ikke truffet officielle
beslutninger
I syv medlemsstater (Belgien, Den Tjekkiske Republik, Tyskland, Letland, Litauen,
Portugal og Slovakiet) var cost-benefit-analyserne af den storstilede indførelse senest i
2020 negative eller utilstrækkelige til at drage konklusioner, men i Tyskland, Letland
og Slovakiet blev det konkluderet, at intelligente målersystemer var økonomisk
berettiget for bestemte kundegrupper
For fire medlemsstater (Bulgarien, Cypern, Ungarn og Slovenien) forelå cost-benefit-
analyserne eller implementeringsplanerne ikke på tidspunktet for udarbejdelsen af
denne rapport
8
.
Der er indført lovgivning om intelligente elmålere i de fleste medlemsstater, som
udgør den retlige ramme for gennemførelsen og/eller reguleringen af konkrete
spørgsmål såsom tidsplanen for indførelsen eller fastsættelsen af tekniske
specifikationer for målerne osv. Kun fem medlemsstater (Belgien, Bulgarien, Ungarn,
Letland og Litauen) har ikke indført nogen lovgivning herom.
-
-
-
Gas
7
8
Dataene om Det Forenede Kongerige Storbritannien (UK-GB) anses i hele rapporten for at være
repræsentative for Det Forenede Kongerige. Med hensyn til det samlede antal målere tegner regionen
Nordirland (NI) sig for en meget lille andel af det samlede tal for Det Forenede Kongerige – ca. 1,5 % i alt
– og afspejler derfor ikke situationen i denne medlemsstat som helhed. Endvidere er det ret vanskeligt at
tilvejebringe data, der er repræsentative for hele Det Forenede Kongerige, på grund af forskellige metoder
samt forskelle i energimarkederne mellem NI og GB. Den særlige situation i NI er også medtaget, fordi den
indgår i de landespecifikke rapporter i det arbejdsdokument fra Kommissionens tjenestegrene, der ledsager
denne rapport.
Ungarn gjorde Kommissionens tjenestegrene bekendt med sin cost-benefit-analyse i december 2013. Den
nuværende rapport og de ledsagende arbejdsdokumenter fra Kommissionens tjenestegrene henviser til cost-
benefit-analysedata, som var tilgængelige i slutningen af juli 2013.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452878_0005.png
-
-
-
Fem medlemsstater (Irland, Italien, Luxembourg, Nederlandene og Det Forenede
Kongerige) har besluttet at indføre intelligente målere senest i 2020.
To medlemsstater (Frankrig og Østrig) har planer om at gå videre med en storstilet
indførelse, men har endnu ikke truffet nogen officielle beslutninger.
I 12 medlemsstater (Belgien, Den Tjekkiske Republik, Danmark, Finland, Tyskland,
Grækenland, Letland, Portugal, Rumænien, Slovakiet, Spanien og Sverige) var
resultaterne af cost-benefit-analysen negative.
De øvrige medlemsstater har endnu ikke afsluttet deres vurdering (NB: der findes ikke
noget gasnet i Cypern eller Malta).
I 15 ud af de 16 medlemsstater, der har besluttet at gå videre med en storstilet
indførelse, er distributionssystemoperatørerne (DSO'erne) ansvarlige for
gennemførelsen og ejer målerne, således at operationen skal finansieres gennem
nettariffer.
I fire medlemsstater (Danmark, Estland, Polen og Det Forenede Kongerige) vil
dataene blive behandlet af et uafhængigt centralt dataknudepunkt.
Noget tilsvarende gælder i de medlemsstater, der (i det mindste under de nuværende
omstændigheder) ikke går videre med en storstilet gennemførelse senest i 2020, hvor
DSO'erne – med undtagelse af Den Tjekkiske Republik, Tyskland og Slovakiet, hvor
der overvejes alternative muligheder for håndtering af data – også kan være ansvarlige
for implementering, ejerskab og håndtering af data.
-
Ejerskabet til elmålere og håndtering af data
-
-
-
Intelligente målersystemer – af værdi for kunden og energisystemet
Selv om afvigelserne i de centrale parametre for indførelse kræver en forsigtig tilgang (
Tabel 1
og
Tabel 2
), viser de tilgængelige data, at et intelligent målersystem i gennemsnit kunne koste
mellem 200 EUR og 250 EUR pr. kunde. Omkostningerne pr. måler varierer fra under
100 EUR (77 EUR i Malta, 94 EUR i Italien) til 766 EUR i Den Tjekkiske Republik.
Tabel 1 Sammenfattende statistikker — centrale parametre for indførelse af intelligente
elmålere (baseret på medlemsstaternes langsigtede økonomiske vurderinger)
9
Værdiinterval
Kalkulationsrente
3,1 % - 10 %
Gennemsnit
baseret på data fra positivt
vurderede tilfælde
5,7 % + 1,8 % (70 %
10
)
9
10
"Kalkulationsrenten" anvendes på omkostninger og fordele ved investeringer i intelligente målersystemer i
de respektive scenarier, der overvejes. Den tager hensyn til det tidspunkt, som de monetære værdier
vedrører, og risikoen eller usikkerheden ved fremtidige forventede pengestrømme. Kalkulationsrenten har
betydelig indvirkning på vurderingen af potentielle investeringer i intelligente målersystemer, da
omkostningerne overvejende påløber i begyndelsen af de betragtede scenarier, mens investeringer i
intelligente målersystemer ofte genererer fordele på lang sigt.
Statistikkerne over "omkostninger pr. måler" og "fordele pr. måler" er baseret på tal, der er beregnet ved
hjælp af nettonutidsværdien af de respektive omkostninger (CAPEX og OPEX) og fordele.
Denne procent vedrører antallet af målinger (som andel af de aflæste data), der ligger inden for det anførte
gennemsnitlige værdiinterval
+
den givne standardafvigelse. Det datasæt, der er anvendt for elektricitet,
vedrører de positivt vurderede cost-benefit-analyser fra 16 lande, som allerede har afsluttet eller vil gå
videre med den storstilede indførelse.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452878_0006.png
Levetid
Energibesparelse
Udjævning af
Omkostninger pr. måler
Fordele pr. måler
Fordele for forbrugerne
(i procent af de samlede
fordele)
8 - 20 år
0%-5%
0,8 % - 9,9 %
77 EUR - 766 EUR
18 EUR - 654 EUR
0,6 % - 81 % (81 %)
15 + 4 år (56 %)
3 % + 1,3 % (67 %)
Ikke relevant
223 EUR + 143 EUR (80 %)
309 EUR + 170 EUR (75 %)
Ikke relevant
Tabel 2 Sammenfattende statistikker – centrale parametre for indførelse af intelligente
gasmålere (baseret på medlemsstaternes langsigtede økonomiske vurderinger)
Værdiinterval
Kalkulationsrente
Levetid
Energibesparelse
Omkostninger pr. måler
Fordele pr. måler
3,1 % - 10 %
10 - 20 år
0%-7%
100 EUR -
140 EUR-
Gennemsnit
baseret på alle data
Ikke relevant
15 - 20 år (75 %)
1,7 % + 1 % (55 %)
200 EUR + 55 EUR (65 %)
160 EUR + 30 EUR (80 %)
Intelligente målersystemer forventes at give en samlet fordel pr. forbruger på 160 EUR for gas
og 309 EUR for elektricitet samt anslåede energibesparelser på 3 %. Besparelserne varierer
mellem 0 % i Den Tjekkiske Republik og 5 % i Grækenland og Malta. Blandt de lande, der
har afsluttet indførelsen, har Finland og Sverige anført energibesparelser i størrelsesordenen
1 % - 3 %, men der forelå ingen data for Italien.
Intelligente målersystemer med engros- og forbrugervenlige funktioner som midtpunkt i
forbrugercentrerede energisystemer
De intelligente målersystemer, der skal implementeres, skal være omhyggeligt udformet, og
de bør derfor:
-
være udstyret med funktioner, der er afpasset efter formålet, i overensstemmelse med
standardisering og som foreslået i Kommissionens henstilling 2012/148/EU
11
med
henblik på at sikre teknisk og kommerciel interoperabilitet, eller sikre en mulighed for
at tilføje funktioner på et senere tidspunkt
garantere dataenes fortrolighed og sikkerhed
skabe mulighed for, at efterspørgselsresponstjenesterne og andre energitjenester kan
udvikle sig, og
-
-
11
Kommissionens henstilling 2012/148/EU (EUT L 73 af 13.3.2012, s. 9).
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ALL/?uri=CELEX:32012H0148.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
understøtte engrosmarkeder, der giver forbrugerne og energisystemerne de fulde
fordele herved.
I otte af de medlemsstater, der går videre med storstilet indførelse af intelligente
målersystemer for elektricitet senest i 2020, meldes funktionerne at være fuldt ud som
anbefalet i henstilling 2012/148/EU. Den funktion, der indebærer de største udfordringer,
vedrører den hyppighed, hvormed forbrugsdataene kan ajourføres og stilles til rådighed for
forbrugerne og tredjeparter, som handler på deres vegne. Denne funktion vil understøtte
direkte feedback til kunderne om omkostninger, gøre det muligt for forbrugerne at træffe
informerede valg med hensyn til deres forbrugsmønstre og lette udviklingen af nye
engrostjenester og -produkter. Syv af de medlemsstater, der går videre med storstilet
indførelse af intelligente målersystemer senest i 2020, og tre af dem, der ikke agter at gøre
det, opfylder ikke dette funktionskrav. Kan det intelligente målersystem ikke tilvejebringe
denne funktion, bør medlemsstaterne sikre, at den kan tilføjes senere, eller at funktionen kan
opnås på anden måde.
Der synes ikke at være nogen direkte forbindelse mellem det register af fælles
minimumsfunktioner, der overvejes for de intelligente målersystemer, som skal gennemføres,
og deres samlede omkostninger. Med andre ord fører udvælgelsen af færre funktioner blandt
hele sættet af fælles minimumsfunktioner ikke nødvendigvis til billigere systemer. Forskellen
i "omkostninger pr. måler" mellem medlemsstaterne viser således, at den samlede investering
i langt højere grad påvirkes af andre parametre, herunder:
-
-
-
-
-
udgangspunkt
lokale lønomkostninger
geografiske forhold
andre særlige egenskaber ud over minimumssættet af funktioner og
de samlede scenarier, kalkulationsrenter og vurderingsperioder, der indgår i de
respektive cost-benefit-analyser.
Dette er et godt argument for lige fra begyndelsen at tilslutte sig hele sættet af fælles
minimumsfunktioner. Hvis medlemsstatens cost-benefit-analyse ikke understøtter denne
strategi, anbefales det på det kraftigste, at de systemer, der skal udvikles, i det mindste kan
opgraderes, så de understøtter "intelligente" tjenester og produkter fremadrettet. Valget af et
ikke optimalt og ufleksibelt system, der ikke kan opgraderes, vil i sidste instans føre til højere
omkostninger, hvis der f.eks. er behov for væsentlige ændringer eller endog en fuldstændig
udskiftning kort tid efter installationen som reaktion på markedets og forbrugernes krav.
For øjeblikket har kun nogle få medlemsstater udarbejdet retningslinjer for de funktionelle
krav til intelligente målersystemer. De øvrige medlemsstater overlader analysen af
mulighederne til de parter, der er ansvarlige for indførelsen – i de fleste tilfælde
distributionsoperatørerne – uden at fastsætte klare incitamenter eller krav til
funktionsmæssige egenskaber, som også gavner forbrugerne.
Standarder og garantier for databeskyttelse- og sikkerhed – nøglen til at høste de fulde
fordele ved intelligente målersystemer i EU
Det indre energimarked skal sikre, at forbrugernes privatliv beskyttes, når der gives adgang til
data med henblik på afvikling af forretningsprocesser. Det skal derfor sikre forbrugernes ret
til beskyttelse af deres personoplysninger, jf. artikel 8 i chartret. Arbejdet hermed har indtil
videre afdækket følgende betænkeligheder med hensyn til beskyttelsen af privatlivets fred:
-
Risikoen for oprettelse af brugerprofiler gennem hyppig dataaflæsning, dvs.
indsamling af følsomme oplysninger om slutbrugerens energifodaftryk, og
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452878_0008.png
-
Beskyttelse af og adgang til lagrede oplysninger på baggrund af politikkerne for
beskyttelse af privatlivets fred og fortrolighed.
Denne rapport og de ledsagende arbejdsdokumenter fra Kommissionens tjenestegrene
omhandler spørgsmål i relation til de løsninger, der er udviklet af markedet og de relevante
nationale myndigheder samt på europæisk plan
12
vedrørende dette aspekt, og den centrale
rolle, som standardisering
13
spiller, hvis man skal høste de fulde fordele ved intelligente
målersystemer som et bidrag til intelligente net
14
.
Indhøstede erfaringer fra pilotprogrammer
15
og operationel erfaring
På grundlag af de hidtidige erfaringer med afsluttede eller igangværende pilotprogrammer bør
man holde sig følgende aspekter for øje ved planlægningen af indførelsen af intelligente
målersystemer:
-
Udnyttelse af den intelligente målerinfrastruktur, der indføres:
o
anvendelse af tilgængelige
standarder
og
det rigtige sæt funktioner
til at
sikre teknisk og kommerciel interoperabilitet, garantere dataenes fortrolighed
og sikkerhed og give forbrugerne mulighed for at høste de fulde fordele
herved, og
o
vurdering af behovet for en konkret ramme for
dataenes fortrolighed og
sikkerhed
i henhold til den nationale lovgivning og EU-lovgivningen forud for
indførelsen
Inddragelse af forbrugeren
lige fra processens begyndelse:
o
etablering af en kommunikationsstrategi og oplysningskampagne
o
opnåelse af forbrugerens tillid, hvilket kræver, at forbrugerne forstår, hvilke
data der videregives, og give dem adgang hertil
o
anvendelse af målerdata til at sende oplysninger tilbage til kunden og
tilvejebringelse af mulighed for at udvikle nye produkter og kundeorienterede
tjenester, og
o
fremme af forbrugernes inddragelse ved at give dem hensigtsmæssige,
brugervenlige værktøjer og mekanismer til at træffe deres valg og attraktive
incitamenter som kompensation for deres deltagelse
-
Udtænkning af foranstaltninger til
tilskyndelse
af alle interessenter til at fremskynde
udvikling og indførelse af intelligente målerprodukter og -tjenester
-
12
13
14
15
Reform af de europæiske regler om databeskyttelse:
http://ec.europa.eu/justice/newsroom/data-protection/news/120125_en.htm.
Mandat M/490 vedrørende standardisering af intelligente net og det hertil knyttede arbejde med intelligente
net i CEN/CENELEC/ETSI
http://www.cencenelec.eu/standards/Sectors/SustainableEnergy/Management/SmartGrids/Pages/default.aspx
.
Den europæiske taskforce for intelligente net definerer intelligente net som elnet, der omkostningseffektivt
kan integrere alle tilsluttede brugeres adfærd og handlinger – producenter, forbrugere og dem, der både
producerer og forbruger – for at sikre et økonomisk effektivt, holdbart energisystem med lave tab og høj
kvalitet, forsyningssikkerhed og sikkerhed.
http://ec.europa.eu/energy/gas_electricity/smartgrids/doc/expert_group1.pdf.
Intelligente netprojekter i Europa: Lessons learned and current developments —2012 update European
Commission, 2013; http://ses.jrc.ec.europa.eu/jrc-scientific-and-policy-report2013;
European Smart Metering Landscape Report, Smart Regions Deliverable 2.1, Austrian Energy Agency
(AEA), 2012; http://www.smartregions.net/default.asp?sivuID=26927.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452878_0009.png
-
Udvikling og gennemførelse af bestemmelser i god tid eller indførelse af
foranstaltninger, for at forsyningsvirksomhederne og netoperatørerne
kan få tillid
til
at investere i intelligent målerteknologi og udvikle hertil knyttede tjenester, og
Sikring af, at de indhøstede erfaringer og bedste praksis fra igangværende storstilede
indførelser eller pilotforsøg tages i betragtning ved den storstilede indførelse med
hensyn til teknisk-økonomiske spørgsmål, forbrugerinddragelse og den
markedsmæssige udvikling af intelligente målertjenester.
-
Benchmarkingens begrænsninger
De fleste centrale parametre for indførelse, som er til rådighed på nuværende tidspunkt,
bygger på fremskrivninger og prognoser, da kun meget få EU-lande har afsluttet eller er nået
langt med deres indførelse af systemerne. Man skal derfor være omhyggelig med at fortolke
resultaterne af den sammenlignende analyse, der fremlægges her. Som det fremgår af
Tabel 1
og tabel 2, afviger de centrale antagelser og værdier. Dette afspejler muligvis de forskellige
lokale realiteter og udgangspunkter samt medtagelsen af supplerende egenskaber i de
intelligente målersystemer, der overvejes (tilføjelser, funktioner ud over det anbefalede
minimum osv.), men også metodemæssige forskelle (anvendt kalkulationsrente,
vurderingsperiode osv.).
Fordelene for forbrugerne ud over mere nøjagtige faktureringsoplysninger er vanskelige at
vurdere, da de afhænger af forbrugernes faktiske deltagelse f.eks. i efterspørgselsrespons og
incitamenter såsom differentierede prisfastsættelsessystemer.
I nogle tilfælde mangler der samlede data, som gør det muligt at drage klare konklusioner.
F.eks. havde fire medlemsstater på tidspunktet for udarbejdelsen af denne analyse endnu ikke
indsendt deres cost-benefit-analysedata. Der mangler også væsentlige data om systemernes
funktioner.
Næste skridt og det videre forløb
De vigtigste konklusioner i denne rapport navnlig med hensyn til markedet, forholdet mellem
de vigtigste interessenter og konsekvenserne af intelligente målersystemer for håndteringen af
data vil komme til at indgå i
initiativet vedrørende engrosenergimarkedet,
der nu er under
udvikling.
Det anbefales de nationale myndigheder, der overvejer de næste trin i udviklingen af
intelligente målersystemer, at reflektere over en række spørgsmål, som er anført nedenfor.
Disse bygger i vid udstrækning på de hidtidige erfaringer med igangværende eller afsluttede
operationer.
Forbrugertillid
Der er behov for en intensiv kommunikationsindsats for at få forbrugerne til at forstå deres
rettigheder samt fordelene ved at installere intelligente målere og deltage i
efterspørgselsresponsprogrammer. Forbrugerne bør orienteres om funktionerne, hvilke data
der vil blive indsamlet, og hvad disse data vil blive brugt til.
Et innovativt marked for energitjenester
Bestemmelserne bør lette værdiskabelsen for forbrugere og energisystemet som helhed via
intelligente målersystemer og fremme et innovativt marked for energitjenester. Der bør
udformes foranstaltninger med henblik på at skabe incitamenter for alle berørte interessenter
for at sikre en hurtig udvikling af varer og tjenester inden for intelligente målersystemer og
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452878_0010.png
derigennem fremskynde udbredelsen heraf. I meddelelsen om det indre energimarked
16
blev
medlemsstaterne anmodet om at udarbejde handlingsplaner for, hvordan deres net kan
moderniseres, herunder regler og forpligtelser for DSO'erne, synergi med ikt-sektoren og
fremme af efterspørgselsrespons og dynamiske priser.
Databeskyttelse
Forud for indførelsen anbefales det at vurdere behovet for en konkret ramme for dataenes
fortrolighed og sikkerhed i henhold til den nationale lovgivning og EU-lovgivningen.
Endvidere skal et højt beskyttelsesniveau for personoplysninger fortsat være et centralt
hensyn i udviklingen af intelligente standarder.
Håndtering af data
Der bør lægges særlig vægt på:
-
-
-
konsekvenserne for DSO'ernes lovbestemte roller, incitamenter og forpligtelser
fremme af mere dynamisk konkurrence i engrosleddet gennem markedsregler, der
muliggør dynamisk prisfastsættelse, og
undersøgelse af muligheder inden for dataforvaltning i synergi med ikt-sektoren.
Intelligente målerfunktioner
Det anbefales på det kraftigste, at man på EU-plan i det mindste tilslutter sig det
minimumssæt af funktioner, der er foreslået i Kommissionens henstilling 2012/148/EU, som
er i tråd med standardiseringsarbejdet på dette område. Dette er nødvendigt for at sikre
teknisk og kommerciel interoperabilitet inden for intelligente målersystemer, garantere
dataenes fortrolighed og sikkerhed og muliggøre etablering og udvikling af
efterspørgselsresponstjenester og andre energitjenester. Det vil sætte medlemsstaterne i stand
til at kortlægge fælles metoder til opnåelse af omkostningseffektivitet i deres
implementeringsplaner, lette de nødvendige indkøb og sikre indførelsen af intelligente
målersystemer, som er afpasset efter formålet og udgør en bæredygtig investering.
Det anbefales også medlemsstaterne at anføre disse på krævede funktioner i god tid for at
sikre klarhed og sammenhæng i arbejdet, navnlig for dem, der har ansvaret for indførelsen.
Langsigtet økonomisk vurdering af omkostninger og fordele
Det anbefales de nationale myndigheder, navnlig i de medlemsstater, der ikke har valgt
storstilet indførelse
17
af intelligente målersystemer, at overveje en revision af de kritiske
parametre, der anvendes, og de antagelser, der gøres i deres nuværende cost-benefit-
analysescenarier på grundlag af relevante oplysninger fra pilotprogrammer og erfaringer fra
"det virkelige liv" for at indsnævre de teknologiske valg og antagelser med hensyn til de
hermed forbundne omkostninger og fordele. Det anbefales de medlemsstater, der endnu ikke
har afsluttet deres cost-benefit-analyser eller offentliggjort deres implementeringsplaner
18
,
hurtigt at gå videre med deres analyse og beslutningstagning.
16
17
18
COM(2012) 663.
Dvs. Belgien, Den Tjekkiske Republik, Tyskland, Ungarn, Letland, Litauen, Portugal og Slovakiet.
Dvs. Bulgarien, Cypern og Slovenien.
10