Europaudvalget 2014
KOM (2014) 0390
Offentligt
1452912_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 25.6.2014
COM(2014) 390 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
om udgifter under EGFL
Alarmsystemet nr. 5-6/2014
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
INDHOLDSFORTEGNELSE
1.
2.
3.
4.
5.
Indledning .....................................................................................................................3
Formålsbestemte indtægter til EGFL............................................................................3
Bemærkninger angående den foreløbige gennemførelse af EGFL-budgettet for 20144
Forbrug af formålsbestemte indtægter til EGFL ..........................................................6
Konklusioner.................................................................................................................6
B
ILAG
1:
F
ORELØBIGT FORBRUG AF
EGFL-
BEVILLINGER PR
. 30.4.2014
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452912_0003.png
1.
I
NDLEDNING
Bilag 1 viser budgettets faktiske udnyttelsesgrad i perioden 16. oktober 2013 til
30. april 2014 sammenholdt med udgiftsprofilen med baggrund i indikatoren, som er
fastlagt på grundlag af bestemmelserne i artikel 28 i forordning (EU) nr. 1306/2013
om finansiering, forvaltning og overvågning af den fælles landbrugspolitik
1
.
2.
F
ORMÅLSBESTEMTE INDTÆGTER TIL
EGFL
På grundlag af bestemmelserne i artikel 43 i forordning (EU) nr. 1306/2013 betragtes
indtægter fra finansielle korrektioner i henhold til beslutninger som led i
efterprøvende regnskabsafslutning, fra uregelmæssigheder og fra mælkeafgiften som
formålsbestemte indtægter, der skal anvendes til finansiering af EGFL-udgifter.
Ifølge disse bestemmelser kan formålsbestemte indtægter anvendes til at finansiere
EGFL's udgifter. Hvis dele af disse indtægter ikke anvendes i regnskabsåret, vil de
automatisk blive fremført til det følgende regnskabsår
2
.
EGFL's budget for 2014 omfattede både Kommissionens seneste skøn over de
bevillinger, der vil være behov for til at finansiere de forventede udgifter til
markedsforanstaltninger og direkte støtte, skønnene over de formålsbestemte
indtægter, der forventes opkrævet i løbet af det pågældende regnskabsår, og
fremførslen af saldoen af formålsbestemte indtægter, der er til rådighed fra det
foregående regnskabsår. Kommissionen tog i sit forslag vedrørende bevillingerne i
EGFL's budget for 2014 hensyn til de forventede samlede formålsbestemte indtægter
og anmodede for budgetforslaget for 2014 om et bevillingsniveau, der er beregnet
ved at trække de anslåede formålsbestemte indtægter fra det anslåede behov.
Budgetmyndigheden vedtog EGFL-budgettet under hensyntagen til de forventede
formålsbestemte indtægter.
Ved udarbejdelsen af budgettet for 2014 anslog Kommissionen de disponible
formålsbestemte indtægter til 1 464 mio. EUR. Disse omfatter:
De formålsbestemte indtægter, der forventedes genereret i løbet af
regnskabsåret 2014, som blev anslået til 849 mio. EUR. Der forventedes
henholdsvis 638 mio. EUR fra
korrektioner i forbindelse med
regnskabsafslutning og 165 mio. EUR fra uregelmæssigheder. Indtægterne fra
mælkeafgiften blev anslået til 46 mio. EUR.
De formålsbestemte indtægter, der forventedes fremført fra regnskabsåret 2013
til 2014, som blev anslået til 615 mio. EUR.
Kommissionen afsatte i budgettet for 2014 disse oprindeligt anslåede indtægter på
1 464 mio. EUR til to ordninger. Det drejer sig om:
1
2
EUT L 347 af 20.12.2013, s. 549.
Artikel 14 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU, Euratom) nr. 966/2012 om de finansielle
regler vedrørende Unionens almindelige budget fastsætter, at interne formålsbestemte indtægter kun
kan fremføres for ét år. Det er således i den forsvarlige budgetforvaltnings interesse, at disse
formålsbestemte indtægter generelt anvendes før de vedtagne bevillinger for den pågældende
budgetpost.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
464 mio. EUR blev afsat til driftsfondene for producentorganisationer i
sektoren for frugt og grøntsager, og
1 000 mio. EUR blev afsat til enkeltbetalingsordningen.
Til disse to ordninger vedtog budgetmyndigheden i sidste ende bevillinger på
henholdsvis 285 mio. EUR og 30 083 mio. EUR i overensstemmelse med
Kommissionens forslag. Summen af de vedtagne bevillinger og ovennævnte
formålsbestemte indtægter svarer til et samlet skøn over disponible bevillinger på
749 mio. EUR til driftsfondene for producentorganisationer i sektoren for frugt og
grøntsager og 31 083 mio. EUR til enkeltbetalingsordningen.
Af bilag 1, som viser den foreløbige gennemførelse af 2014-budgettet frem til den
30. april 2014, fremgår de budgetbevillinger
fordelt på de enkelte artikler
til
sektoren for frugt og grøntsager og til afkoblet direkte støtte, som nu er vedtaget til
disse to ordninger, på henholdsvis 676,7 mio. EUR og 38 252 mio. EUR uden
hensyntagen til ovennævnte formålsbestemte indtægter. Sammen med indtægterne til
disse sektorer beløber de vedtagne bevillinger på budgettet for 2014 sig til i alt
1 140,7 mio. EUR for frugt og grøntsager og 39 252 mio. EUR for afkoblet direkte
støtte.
3.
B
EMÆRKNINGER
ANGÅENDE
EGFL-
BUDGETTET FOR
2014
DEN
FORELØBIGE
GENNEMFØRELSE
AF
I bilag 1 vises budgettets foreløbige udnyttelsesgrad i perioden fra den
16. oktober 2013 til den 30. april 2014. Udnyttelsesgraden sammenholdes med
udgiftsprofilen baseret på indikatoren, som er fastlagt i henhold til bestemmelserne i
artikel 28 i forordning (EU) nr. 1306/2013. Nedenfor angives korte bemærkninger til
visse budgetartikler, der udviser de største forskelle mellem den faktiske og den
forventede gennemførelse af budgettet for 2014.
3.1.
Markedsforanstaltninger
Forbruget af bevillinger til interventioner på landbrugsmarkederne var 36,8 mio. EUR
højere end de afsatte budgetbevillinger som fastsat ved indikatorniveauet pr.
30. april 2014. Denne forskel er nettovirkningen af gennemførelsesmønstrene i
primært sektoren for frugt- og grøntsager og vinsektoren.
3.1.1.
Frugt og grøntsager (+125,4 mio. EUR i forhold til de vedtagne bevillinger)
Hvad angår de vedtagne bevillinger, skyldes dette forbrugsniveau primært udgifterne
til producentorganisationernes driftsfonde, der finansieres gennem både de vedtagne
budgetbevillinger og de formålsbestemte indtægter til denne ordning på budgettet for
2014 (NB: se nærmere enkeltheder ovenfor i punkt 2). Dette forbrugsniveau skyldes
anvendelsen af indikatoren for perioden frem til den 30. april 2014 på de vedtagne
budgetbevillinger, der ikke omfatter de formålsbestemte indtægter til denne sektor.
En fodnote * i den foreløbige gennemførelsestabel i bilag 2 viser, hvad situationen
ville have været, hvis indikatoren pr. 30. april 2014 var blevet anvendt på de samlede
bevillinger, der forventes at være til rådighed for at kunne finansiere denne sektor.
Som anført under punkt 2 ovenfor vil de samlede midler, der forventes at være til
rådighed for denne sektor, bestå af de vedtagne budgetbevillinger på 676,7 mio. EUR
og de formålsbestemte indtægter til denne sektor, der anslås til 464 mio. EUR. Hvis
indikatoren således var blevet anvendt på de samlede midler på 1 140,7 mio. EUR,
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
der forventes at være til rådighed for denne sektor, ville der være et underforbrug på
-41,1 mio. EUR, hvilket udgør nettovirkningen af fremskyndede betalinger til
producentorganisationer og et lavere forbrug af bevillinger til skolefrugtordningen og
til støtte til foreløbigt anerkendte producentsammenslutninger. På nuværende
tidspunkt betragtes denne situation for midlertidig, og budgettet forventes gennemført
fuldt ud.
3.1.2.
Produkter fra vinsektoren (-75,2 mio. EUR)
Dette underforbrug skyldes det langsommere tempo i medlemsstaternes betalinger i
forhold til udgiftsprofilen af den fastlagte indikator for de nationale vinprogrammer.
Situationen anses på nuværende tidspunkt for at være midlertidig, eftersom
medlemsstaternes planlagte udgifter til denne artikel ser ud til at stige i de kommende
måneder.
3.2.
Direkte støtte
Forbruget af bevillinger til direkte støtte var 975,4 mio. EUR højere end det niveau,
der var fastsat af indikatoren pr. 30. april 2014.
3.2.1.
Afkoblet direkte støtte (+1 003,5 mio. EUR i forhold til de vedtagne bevillinger)
Hvad angår de vedtagne bevillinger, skyldes dette forbrugsniveau primært udgifterne
til enkeltbetalingsordningen, der finansieres gennem både de vedtagne
budgetbevillinger og de formålsbestemte indtægter til denne ordning på budgettet for
2014 (NB: se nærmere enkeltheder ovenfor i punkt 2). Dette forbrugsniveau skyldes
anvendelsen af indikatoren for perioden frem til den 30. april 2014 på de vedtagne
budgetbevillinger, der ikke omfatter de formålsbestemte indtægter til denne sektor.
En fodnote * i den foreløbige gennemførelsestabel i bilag 2 viser, hvad situationen
ville have været, hvis indikatoren pr. 30. april 2014 var blevet anvendt på de samlede
bevillinger, der forventes at være til rådighed for at kunne finansiere afkoblet direkte
støtte. Som anført i punkt 2 ovenfor vil de samlede finansieringsmidler, der forventes
at være til rådighed for afkoblet direkte støtte, bestå af de vedtagne budgetbevillinger
på 38 252 mio. EUR og de formålsbestemte indtægter til afkoblet direkte støtte, der
anslås at udgøre 1 000 mio. EUR. Hvis indikatoren derfor var blevet anvendt på de
samlede finansieringsmidler på 39 252 mio. EUR, der forventes at være til rådighed
for afkoblet direkte støtte, ville det konstaterede overforbrug være reduceret til
32,8 mio. EUR.
(NB: betalingsrytmen er steget til 97 % af behovene pr. 30.4.2014). Medlemsstaterne
har på nuværende tidspunkt allerede betalt 97 % af den anslåede afkoblede direkte
støtte i 2014. Den sidste betaling til denne støtte vil omfatte et fradrag for finansiel
disciplin på de samlede betalinger, hvilket ikke var tilfældet for forskudsbetalinger
foretaget inden den 1. december.
Kommissionen forventer på nuværende tidspunkt, at de disponible bevillinger og
formålsbestemte indtægter vil være tilstrækkelige til at dække finansieringsbehovet
for denne artikel.
3.2.2.
Anden direkte støtte (-27,8 mio. EUR)
Dette underforbrug af vedtagne budgetbevillinger til anden direkte støtte i forhold til
udgiftsprofilen af den fastlagte indikator pr. 30. april 2014 er virkningen af det
langsommere tempo i betalingerne til visse ordninger inden for denne sektor, navnlig
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
dyrepræmier. På nuværende tidspunkt anses dette underforbrug at være midlertidigt.
Kommissionen følger imidlertid nøje udviklingen i gennemførelsesmønstrene for
disse ordninger.
3.3.
Revision af landbrugsudgifter (-10,0 mio. EUR)
Ud over direkte betalinger til overvågning og forebyggende foranstaltninger, der
beløber sig til 6,8 mio. EUR, omfattede budgettet for 2014 skøn på 53,4 mio. EUR
for betalinger til bilæggelse af tvister. Ved udarbejdelsen af udgiftsprofilen for
bilæggelse af tvister blev det antaget, at medlemsstaterne ville betale disse beløb
jævnt fordelt på hver måned i perioden januar til oktober 2014. Pr. 30. april 2014 har
medlemsstaterne dog foretaget betalinger beløbende sig til 18,8 mio. EUR. Som følge
heraf var der et underforbrug i forhold til det niveau, som var fastsat af indikatoren
for dette kapitel i budgettet for 2014. På nuværende tidspunkt betragtes denne
situation for midlertidig, og budgettet forventes gennemført fuldt ud.
3.4.
Politisk strategi og koordinering (-20,1 mio. EUR)
Dette underforbrug er midlertidigt fordi betalingerne til informationsnettet for
landøkonomisk bogføring ikke blev foretaget i april 2014 som oprindeligt planlagt.
Disse betalinger vil dog blive foretaget, så snart de nødvendige betingelser for deres
gennemførelse er opfyldt.
4.
F
ORBRUG AF FORMÅLSBESTEMTE INDTÆGTER TIL
EGFL
Tabellen i bilag 1 viser, at der pr. 30. april 2014 var opkrævet formålsbestemte
indtægter på 565,5 mio. EUR. Det drejer sig om følgende:
indtægterne fra korrektioner fra regnskabsafslutningen og den efterprøvende
regnskabsafslutning, som beløb sig til 416, mio. EUR, og der forventes stadig at
indgå yderligere beløb inden regnskabsårets udgang
indtægterne fra uregelmæssigheder beløb sig til ca. 102,6 mio. EUR, og der
forventes også at indgå yderligere beløb ved regnskabsårets udgang, og
hovedparten af indtægterne fra mælkeafgiften er på nuværende tidspunkt
opkrævet og beløber sig til ca. 46,7 mio. EUR.
Endelig beløb de formålsbestemte indtægter, der blev fremført fra 2013 til 2014, sig
til 710,2 mio. EUR. Dette beløb er væsentligt højere end det oprindeligt anslåede
beløb på 615 mio. EUR.
De formålsbestemte indtægter, der er til rådighed til finansiering af EGFL-udgifter,
beløber sig pr. 30. april 2014 derfor til 1 275,6 mio. EUR, og der forventes at indgå
yderligere nyligt opkrævede formålsbestemte indtægter ved regnskabsårets udgang.
5.
K
ONKLUSIONER
Det foreløbige forbrug af EGFL-budgetbevillinger i 2014 for perioden indtil den
30. april 2014 viser, at de månedlige udbetalinger til medlemsstaterne oversteg den
indikatorbaserede udgiftsprofil for budgetgennemførelsen med ca. 980,6 mio. EUR.
Der rådes allerede over formålsbestemte indtægter på 1 275,6 mio. EUR, og det
forventes, at der vil indgå yderligere beløb i 2014. Kommissionen mener på
nuværende tidspunkt, at de formålsbestemte indtægter, der vil være til rådighed ved
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
årets afslutning, vil være tilstrækkelige til at dække finansieringen af
producentsammenslutningers driftsfonde og til enkeltbetalingsordningen, således som
det oprindeligt var forventet, da budgettet for 2014 blev opstillet.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452912_0008.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 25.6.2014
COM(2014) 390 final
ANNEX 1
BILAG
til
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
om udgifter under EGFL
Alarmsystemet nr. 5-6/2014
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452912_0009.png
Bilag 1
FORELØBIGT FORBRUG AF EGFL-BEVILLINGER
Situationen frem til 30.4.2014
i mio. EUR
Bevillinger
Budget (2)
mio. EUR
A
05 01
05 02
05 02 01
05 02 02
05 02 03
05 02 04
05 02 05
05 02 06
05 02 07
05 02 08
05 02 09
05 02 10
05 02 11
05 02 12
05 02 13
05 02 14
05 02 15
05 03
05 03 01
05 03 02
05 03 03
Udgifte r
05010401 Støtteudgifter til EGFL (ikke- operationel teknisk bistand)
0 5 0 1 Administra tive udgifte r til EG FL i a lt (3 )
INTERVENTIONER PÅ LANDBRUGSMARKEDERNE
Korn
Ris
Restitutioner for produkter, der ikke er opført i bliag 1
Fødevareprogrammer
Sukker
Olivenolie
Spindplanter
Frugt og grøntsager (c a. 464 mio. EUR fra formålsbestemte indtægter)(*)(4)
Produkter fra vinsektoren
Salgsfremmende foranstaltninger
Andre vegetabilske produkter/foranstaltninger
Mælk og mejeriprodukter
Oksekød
Fåre- og gedekød
Svinekød, æg og fjerkræ, biavl og andre animalske produkter
0 5 0 2 Inte rve ntione r på la ndbrugsma rke de rne i a lt
DIREKTE STØTTE (**)
Afkoblet direkte støtte (c a. 1 000 mio. EUR fra formålsbestemte indtægter)(*)(4)
Anden direkte støtte
Tillægsstøtte
0 5 0 3 Dire kte støtte i a lt (* * )
ANDRE UDGIFTER
05040114 Afslutning på udvikling af landdistrikter finansieret af EUGFL, Garantisektionen
Programmeringsperioden 2000- 2006
050403 Afslutning på andre foranstaltninger
Revision af landbrugsudgifter, der finansieres af EGFL
POLITISK STRATEGI OG KOORDINATION VEDRØRENDE POLITIKOMRÅDET
LANDBRUG OG UDVIKLING AF LANDDISTRIKTER (undtagen 050877 og 050880)(5)
Udgifte r i a lt
38 252,0
2 770,2
0,6
41 022,8
p.m.
p.m.
60,2
29,3
43 353,6
ta ge t i
be tra gtning i
budge tte t
638,0
165,0
46,0
615,0
1 464,0
38 133,5
2 212,8
0,0
40 346,3
- 0,7
0,0
18,8
2,8
41 277,5
99,7 %
79,9 %
5,8 %
98 ,4 %
97,1 %
80,9 %
54,6 %
96,0 %
37 130,1
2 240,6
0,3
3 9 3 7 1, 0
2,6 %
- 1,0 %
- 48,7 %
2,4 %
1 003,5
- 27,8
- 0,3
975,4
7,9
7,9
p.m.
p.m.
4,0
p.m.
p.m.
45,3
6,2
676,7
1 085,0
61,5
240,4
81,1
1,1
p.m.
32,1
2 233,4
Forbrug fra
november til
april
mio. EUR
B
2,4
2,4
0,0
0,0
0,1
- 4,9
0,0
23,5
6,3
368,2
273,6
29,9
167,0
42,0
0,3
0,0
2,0
908,0
Forbrugsprofil
pr. april
%
D
39,5 %
39,5 %
mio. EUR
E=D*A
3,1
3,1
Afvigelse mellem
forbrug og
indikator
%
F=C- D
- 9,6 %
- 9,6 %
mio. EUR
G=B- E
- 0,8
- 0,8
Udnyttelse
%
C=B/A
29,9 %
29 ,9 %
0,0 %
2,8 %
0,0 %
0,0 %
51,9 %
101,2 %
54,4 %
25,2 %
48,6 %
69,5 %
51,7 %
23,2 %
6,1 %
40 ,7 %
68,7 %
2,7
- 65,9 %
- 2,6
48,6 %
99,0 %
35,9 %
32,1 %
55,8 %
68,4 %
58,2 %
82,7 %
5,4 %
39,0 %
22,0
6,1
242,8
348,8
34,3
164,5
47,2
0,9
1,7
8 7 1, 2
3,3 %
2,2 %
18,5 %
- 6,9 %
- 7,2 %
1,1 %
- 6,5 %
- 59,5 %
0,7 %
1, 6 %
1,5
0,1
125,4
- 75,2
- 4,5
2,6
- 5,3
- 0,7
0,2
36,8
05 04
05 07
05 08
31,2 %
9,6 %
95 ,2 %
47,7 %
78,2 %
92,9 %
28,7
22,9
40 296,9
- 16,5 %
- 68,6 %
2,3 %
- 10,0
- 20,1
980,6
Formå lsbe ste mte indtæ gte r
6701
6702
6703
Regnskabsafslutning for EGFL —formålsbestemte indtægter
EGFL- uregelmæssigheder —Formålsbestemte indtægter
Tillægsafgift for mælkeproduc enter —Formålsbestemte indtægter
Formålsbestemte indtægter fremført fra 2013
Indtæ gte r i a lt
(*) Kun til information: udgifter sammenholdt med oprindelige bevillinger og anslåede
formålsbestemte indtægter
Frugt og grøntsager (inkl. formålsbestemte indtægter anslået til 464 mio EUR)(4)
Afkoblet direkte støtte (inkl. formålsbestemte indtægter anslået til 1 000 mio EUR)(4)
(**) Ikke medregnet
Reserve til kriser i landbrugssektoren
416,2
102,6
46,7
710,2
1 275,6
05 02 08
05 03 01
1 140,7
39 252,0
368,2
38 133,5
32,3 %
97,2 %
35,9 %
97,1 %
409,3
38 100,7
- 3,6 %
0,1 %
- 41,1
32,8
05 03 10
424,5
0,0
(1) Regnskabsår = 16.10.2013 til 15.10.2014, men direkte udgifter mulige frem til 31.12.2014
(2) Vedrører forpligtelser
(3) Kapitlet ikke udelukkende EGFL
(4) Inkl. brug af formålsbestemte indtægter fremført fra det foregående år
(5) Hvoraf 3 mio. EUR af budgetpost 050806 er delegeret sammen med GD COMM
2