Miljøudvalget 2014
KOM (2014) 0398
Offentligt
1452920_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 2.7.2014
COM(2014) 398 final
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET,
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG
REGIONSUDVALGET
Omstilling til en cirkulær økonomi:
et program for et Europa uden affaldsproduktion
{SWD(2014) 206 final}
{SWD(2014) 211 final}
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452920_0002.png
Omstilling til en cirkulær økonomi: et program for et Europa uden
affaldsproduktion
1. Indledning: en cirkulær
økonomi
som støtte for bæredygtig vækst
Værdifulde materialer går tabt i vores
økonomier.
I en verden, hvor efterspørgslen efter og
konkurrencen om begrænsede og i nogle tilfælde knappe ressourcer fortsat
øges,
og hvor
presset på ressourcer betyder større forringelser og skrøbelighed på miljøområdet, kan Europa
drage
økonomisk
og miljømæssig nytte og fordel af at udnytte disse ressourcer bedre. Siden
den industrielle revolution har vores
økonomier
udviklet et "tag-producer-forbrug-smid væk"-
vækstmønster
en lineær model, der bygger på den antagelse, at ressourcerne er rigelige,
tilgængelige og nemme at bortskaffe. Det bliver mere og mere klart, at dette mønster truer
Europas konkurrenceevne.
Skiftet i retning af en mere cirkulær økonomi er afgørende for at kunne gennemføre
dagsordenen om ressourceeffektivitet under Europa 2020-strategien for intelligent,
bæredygtig og inklusiv vækst
1
. Større og bæredygtige forbedringer af ressourceeffektiviteten
er inden for rækkevidde og kan give store
økonomiske
gevinster.
Cirkulære
økonomiske
systemer fastholder produkters merværdi så længe som muligt og
eliminerer affald. De holder ressourcerne inden for
økonomien,
når produkter har nået enden
på deres levetid, således at de kan bruges produktivt igen og igen og derigennem skabe
yderligere værdi. Overgangen til en mere cirkulær
økonomi
kræver
ændringer
i hele
værdikæden, fra produktdesign til nye forretnings og markedsmodeller, fra nye måder at
omdanne affald til en ressource på til nye former for forbrugeradfærd. Dette indebærer en
fuldstændig
ændring
af systemet, og det kræver innovation, der ikke begrænser sig til
teknologi, men også omfatter organisation, samfund, finansieringsmetoder og politikker. Selv
i en meget cirkulær
økonomi
vil der fortsat forekomme lineære elementer, da der er behov for
nye ressourcer og restaffald bliver bortskaffet.
Industrien anerkender allerede de store forretningsmæssige fordele ved at forbedre
ressourceproduktiviteten. Det anslås, at forbedringer af ressourceeffektiviteten i
værdikæderne kan reducere behovet for materialeinput med 17-24 % i 2030
2
, og at en bedre
udnyttelse af ressourcer potentielt kan udløse besparelser på 630 mia. EUR om
året
for den
europæiske industri
3
. Ifølge erhvervsinitierede undersøgelser, der er baseret på modellering
på produktniveau, kan cirkulære tilgange give EU's industri betydelige materialebesparelser
og et potentielt løft af EU's BNP på op til 3,9 %
4
ved at skabe nye markeder og nye produkter
og skabe værdi for virksomhederne. Det er ikke overraskende, at mange virksomheder hele
tiden arbejder med at forbedre deres ressourcestyring, men de bliver holdt tilbage af en række
markedshindringer.
KOM(2010) 2020 og KOM(2011) 21.
Meyer, B. et al (2011) "Macroeconomic modelling of sustainable development and the links between the
economy and the environment". Undersøgelse foretaget for Europa-Kommissionen (GD Miljø), tilgængelig på
http://ec.europa.eu/environment/enveco/studies_modelling/pdf/report_macroeconomic.pdf
3
"Guide to resource efficiency in manufacturing: Experiences from improving resource efficiency in
manufacturing companies". Europe INNOVA (2012).
4
Ellen MacArthur Foundation (2012) Towards the Circular Economy: Economic and business rationale for an
accelerated transition.
2
1
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452920_0003.png
Den europæiske platform for ressourceeffektivitet på højt plan
5
, der består af udvalgte
repræsentanter for regeringer, virksomheder og civilsamfundsorganisationer, har opfordret til
en omstilling til en mere cirkulær
økonomi,
som i højere grad er baseret på genbrug og
genanvendelse af høj kvalitet, og som er meget mindre afhængig af primære råstoffer.
I sin
Køreplan til et ressourceeffektivt Europa
fra 2011
6
foreslog Kommissionen en ramme for
foranstaltninger og understregede behovet for en integreret tilgang på tværs af mange
politiske områder og niveauer. De vigtigste ideer fra køreplanen er nu videreført i det syvende
miljøhandlingsprogram
7
.
Omstillingen til mere cirkulære økonomiske modeller indebærer meget lysere
fremtidsudsigter for den europæiske økonomi. Den vil gøre Europa i stand til at løfte de
aktuelle og fremtidige udfordringer med globalt pres på ressourcer og stigende
forsyningsusikkerhed. Ved at føre ressourcer tilbage til produktionen igen og igen og
begrænse affaldet og afhængigheden af usikre forsyninger åbnes en direkte vej til at forbedre
økonomiens modstands- og konkurrencedygtighed. Omstillingen bidrager til at afkoble
økonomisk vækst fra ressourceforbruget med dettes følgevirkninger og giver mulighed for
bæredygtig og vedholdende vækst.
Ressourceproduktiviteten i EU steg med 20 % i 2000-2011, men dette kan delvis skyldes
recessionen. Fortsætter denne tendens vil det føre til en yderligere stigning på 30 % frem til
2030, og det vil kunne øge BNP med næsten 1 % og samtidig skabe over to millioner ekstra
job sammenlignet med et uændret scenarie
8
. En optrapning af indsatsen for at øge
ressourceproduktiviteten vil gå hånd i hånd med eksisterende målsætninger i EU-politikken,
såsom reduktion af kulstofemissioner, øget energieffektivitet, bæredygtig genindustrialisering
af den europæiske økonomi og sikring af adgangen til råstoffer, og vil samtidig reducere
påvirkningen af miljøet og emissionen af drivhusgasser.
En lang række gennemprøvede foranstaltninger til fremme af ressourceeffektiviteten har vist,
at de kan betale sig, og at de har potentiale til at blive anvendt mere systematisk. Der bliver
også iværksat de nødvendige tiltag med henblik på at sikre, at ændringerne fører til rigelige
beskæftigelsesmuligheder, bl.a. gennem meddelelsen om grøn beskæftigelse og den grønne
handlingsplan for SMV'er
9
.
2. Etablering af en gunstig politisk ramme
Markederne er en vigtig drivkraft for ressourceeffektivitet og cirkulær økonomi, eftersom
materialer og energi er blevet de vigtigste inputomkostninger for mange virksomheder.
Markederne skaber allerede ændringer, men der er en række markedsbarrierer, som står i
vejen for en effektiv forvaltning af ressourcer. Affaldsforebyggelse, miljøvenligt design,
genbrug og lignende foranstaltninger kan give samlede besparelser på 600 mia. EUR eller 8 %
af EU-virksomhedernes årlige omsætning og vil kunne reducere de samlede årlige
drivhusgasemissioner med 2-4 %
10
. For at realisere denne målsætning er det imidlertid
nødvendigt at fjerne de markedshindringer, der står i vejen for udnyttelsen af disse
muligheder.
5
6
http://ec.europa.eu/environment/resource_efficiency/re_platform/index_en.htm.
KOM(2011) 571.
7
EUT L 354 af 28.12.2013, s. 171-200.
8
Modelling the Economic and Environmental Impacts of Change in Raw Material Consumption
(2014),
Cambridge Econometrics et al.
9
Henvisning til meddelelser, som skal vedtages samtidig.
10
The opportunities to business of improving resource efficiency
(2013), AMEC et al.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452920_0004.png
Samtidig med at en øget ressourceproduktivitet kan være til gavn for en lang række sektorer,
vil den også gøre det muligt for europæiske virksomheder at udnytte den hurtige vækst på
markedet for miljøindustrier, hvor der forventes en fordobling mellem 2010 og 2020.
Internationalt efterspørges forbedringer af ressourceeffektiviteten i en lang række industrielle
sektorer.
Eksisterende infrastruktur, forretningsmodeller og teknologi fastholder sammen med
etablerede adfærdsmønstre økonomier i den lineære model. Virksomheder mangler muligvis
oplysninger om, tro på og kapacitet til omstillingen til den cirkulære økonomis løsninger. I det
finansielle system stilles der ofte ikke midler til rådighed for investeringer i
effektivitetsforbedringer eller innovative forretningsmodeller. De opfattes som mere risikable
og komplekse, hvilket afskrækker mange traditionelle investorer. De almindelige
forbrugervaner kan også være en hindring for udviklingen af nye produkter og tjenester.
Denne type barrierer har en tendens til at vare ved, når priserne ikke afspejler
ressourceforbrugets reelle omkostninger for samfundet, og når det ikke lykkes det politiske
niveau at sende stærke og konsekvente signaler om omstillingen til en cirkulær
økonomi.
Kommissionen vil på baggrund af dokumentation vedrørende centrale produkter, materialer
og værdikæder arbejde sammen med interesserede parter om at udvikle en gunstig ramme for
den cirkulære
økonomi.
Dette skal ske via foranstaltninger, der kombinerer intelligent
regulering, markedsbaserede instrumenter, forskning og innovation, incitamenter,
informationsudveksling og støtte til frivillige tiltag. En sådan ramme vil bidrage til målet om
en bæredygtig industriel renæssance i EU og vil kunne støtte sig til proaktive forbrugere og
virksomheder
med et særligt fokus på SMV'er. Internationalt bør EU arbejde tæt sammen
med andre partnere både på multilateralt og bilateralt niveau for at sikre, at konceptet om en
cirkulær økonomi får den størst mulige virkning.
Kommissionen vil:
foretage en yderligere analyse af de største markeds- og forvaltningsmæssige mangler, som
vanskeliggør affaldsproduktions eliminering og genbruget af affald
under hensyntagen til
forskelligartetheden i materialernes art og anvendelse
med henblik på at skabe en gunstig
politisk ramme for ressourceeffektivitet på EU-niveau.
2.1. Design og innovation til en cirkulær
økonomi
I en cirkulær økonomi udfases affald "via design", og det involverer typisk innovation i hele
værdikæden i stedet for løsninger, der er begrænset til enden på et produkts levetid. Disse
cirkulære tilgange omfatter bl.a. at:
reducere den mængde materialer, der kræves for at levere en bestemt tjeneste (let
konstruktion)
forlænge produkters levetid (holdbarhed)
reducere energiforbruget og materialer i produktion og anvendelsesfaser (effektivitet)
begrænse anvendelsen af materialer, der er farlige eller vanskelige at genanvende i produkter
og produktionsprocesser (substitution)
skabe markeder for sekundære råstoffer (genanvendelige materialer – på grundlag af
standarder, offentlige indkøb osv.)
designe produkter, der er lettere at vedligeholde, reparere, genfremstille eller genanvende
(miljøvenligt design)
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452920_0005.png
udvikle de tjenester, som forbrugerne har behov for i denne henseende (vedligeholdelses-
/reparationstjenester osv.)
tilskynde til og understøtte affaldsbegrænsning og sortering af høj kvalitet hos forbrugerne
tilskynde til sortering og etablering af indsamlingssystemer, der minimerer omkostningerne
ved genanvendelse og genbrug
fremme samlingen af aktiviteter for at forhindre, at biprodukter ender som affald (industriel
symbiose)
fremme et bredere og bedre udvalg for forbrugerne i form af leje-, låne- og deletjenester som
et alternativ til at eje produkter og samtidig sikre forbrugernes interesser (med hensyn til pris,
beskyttelse, oplysninger, aftalebetingelser, forsikringsaspekter osv.).
Et vigtigt udgangspunkt er produktionsprocessers, produkters og tjenesteydelsers design.
Produkters design kan ændres, så de kan bruges længere, repareres, opgraderes, genfremstilles
eller i sidste ende genanvendes, i stedet for at de smides væk. Produktionsprocesser kan i
højere grad baseres på muligheden for at genbruge produkter og råstoffer og naturressourcers
evne til at regenerere, mens innovative forretningsmodeller kan skabe en ny forbindelse
mellem virksomheder og forbrugere.
Følgende konceptdiagram viser i forenklet form de vigtigste faser i en model over den
cirkulære
økonomi,
hvor hver enkelt fase repræsenterer muligheder for at reducere
omkostningerne og afhængigheden af naturressourcer. Derigennem
øges
væksten og
beskæftigelsen og samtidig begrænses affaldet og de skadelige emissioner til miljøet. Disse
faser er hver især forbundne, eftersom materialer kan kaskadeanvendes, f.eks. ved at
industrien udveksler biprodukter, produkter istandsættes eller genfremstilles, eller ved at
forbrugerne tilvælger produktservicesystemer. Målet er at minimere de ressourcer, der slipper
ud af cirklen, så systemet kan fungere optimalt.
Nogle EU-politikker og instrumenter indeholder allerede værktøjer og incitamenter, der er i
overensstemmelse med modellen for den cirkulære økonomi. Affaldshierarkiet, som ligger til
grund for EU's affaldslovgivning, fører gradvis til indførelse af de foretrukne former for
affaldsforebyggelse, forberedelse til genbrug og genanvendelse og indeholder samtidig
incitamenter til at stoppe affaldsdeponeringen. Kemikaliepolitikken har til formål at udfase
særligt problematiske giftige stoffer. Nogle foranstaltninger inden for miljøvenligt design af
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452920_0006.png
energirelaterede produkter omfatter krav om holdbarhed og krav om lettere genanvendelse.
Bioøkonomistrategien
11
fremmer bæredygtig og integreret brug af biologiske ressourcer og
affaldsstrømme til produktion af fødevarer, energi og andre biobaserede produkter.
Klimapolitikken skaber incitamenter til at spare på energien og reducere
drivhusgasemissionerne.
En fælles og sammenhængende EU-ramme til fremme af den cirkulære økonomi vil kunne
bidrage til at kombinere disse elementer med Horisont 2020 med henblik på at løse den
forsknings- og innovationsmæssige udfordring
12
.
Med henblik på at støtte design og innovation til en mere cirkulær
økonomi
vil
Kommissionen:
under EU's forsknings- og innovationsprogram (Horisont 2020) demonstrere mulighederne
for omstilling til en cirkulær
økonomi
på europæisk plan gennem storstilede
innovationsprojekter rettet mod samarbejde i og mellem værdikæder, kompetenceudvikling
og støtte til anvendelsen af innovative løsninger på markedet.
opbygge et stærkt partnerskab til støtte for forskningspolitik og innovative politikker på
området cirkulær
økonomi
fremme udviklingen af mere cirkulære modeller for produkter og tjenester, også gennem en
mere sammenhængende produktpolitik, og yderligere udbygge anvendelsen af direktivet om
miljøvenligt design ved at lægge yderligere vægt på ressourceeffektivitet, herunder kriterier
for de fremtidige prioriterede produktgrupper i arbejdsplanen for 2015-2017
fremme kaskadeprincippet inden for bæredygtig anvendelse af biomasse under hensyntagen
til alle sektorer, der anvender biomasse, således at biomasse kan udnyttes på den mest
ressourceeffektive måde.
2.2. Frigørelse af investeringer i den cirkulære økonomi
EU og medlemsstaterne bør opmuntre til investeringer i innovation inden for cirkulær
økonomi
og dette koncepts udbredelse. De bør samtidig på baggrund af reformen af det
finansielle system arbejde for at fjerne hindringer for private investeringer i
ressourceeffektivitet. Kommissionens seneste forslag om ikke-finansiel rapportering
13
,
langsigtet finansiering
14
og arbejdsmarkedsrelaterede pensionskasser
15
indeholder krav om at
offentliggøre relevante oplysninger til investorer eller at tage hensyn til investeringsrisici i
forbindelse med ressourceknaphed og klimaændringer.
For at mindske risikoen for investorerne udvikles der innovative finansielle instrumenter,
f.eks. Kommissionens og Den Europæiske Investeringsbanks finansieringsfacilitet for
naturkapital. Offentligt-private partnerskaber er også effektive instrumenter til at mobilisere
private tiltag og investeringer i ressourceeffektivitet. Det offentligt-private partnerskab inden
for bæredygtig forarbejdningsindustri (SPIRE) og det fælles teknologiinitiativ for
biobaserede industrier bidrager aktivt til målene for den cirkulære
økonomi.
11
12
COM(2012) 60.
Se bilaget til denne meddelelse.
13
COM(2013) 207.
14
COM(2014) 168.
15
COM(2014) 167.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452920_0007.png
Den offentlige politik spiller yderligere en rolle, idet den sender signaler vedrørende
investeringer i ressourceeffektivitet ved at afskaffe miljøskadelig støtte og erstatte beskatning
af arbejde med beskatning af forurening og ressourcer. Fremskridtene med hensyn til
miljøafgiftsreformer i EU behandles i forbindelse med det europæiske semester for
samordning af de
økonomiske
politikker.
Med henblik på at frigøre investeringer i den cirkulære
økonomi
vil Kommissionen:
tage fat på de lovende områder, der blev identificeret ved rundbordskonferencen om
finansiering af ressourceeffektivitet
16
, dvs.: innovative finansielle instrumenter, inddragelse af
ressourcespørgsmål i virksomheders regnskabsregler, præcisering af finansielle institutioners
ansvar med hensyn til bæredygtighed (omsorgspligt), udvikling af metoder til at gennemføre
"ressource-stresstests" for virksomheder og undersøgelse af potentialet for, at
obligationsmarkedet kan mobilisere yderligere finansieringsmidler til projekter inden for
ressourceeffektivitet
udarbejde vejledning om mulighederne i de nye direktiver om offentlige indkøb på området
grønne offentlige indkøb og en anbefaling om overvågning af medlemsstaternes resultater
med hensyn til at opnå det vejledende mål på 50 %
17
for disse indkøb, støtte innovative
instrumenter som f.eks. prækommercielle offentlige indkøb og offentlige indkøb af
innovative løsninger samt fremme oprettelsen af netværk for grønne offentlige indkøb
mellem offentlige myndighederne
integrere den cirkulære økonomis prioriteringer i EU's finansieringsordninger og opfordre
medlemsstaterne til at gøre brug af den tilgængelige EU-støtte i programmer og projekter om
den cirkulære økonomi, især gennem de europæiske struktur- og investeringsfonde.
2.3. Mobilisering af virksomheder og forbrugere og støtte til SMV’er
Erhvervslivet og forbrugerne er stadig de centrale aktører i forbindelse med overgangen til en
mere cirkulær
økonomi.
Tidlige og sene beslutninger i værdikæden bør afstemmes bedre,
således at der skabes en sammenhængende incitamentsstruktur for producenter, investorer,
distributører, forbrugere og genbrugere, og en ligelig fordeling af omkostninger og fordele
sikres. Markedsmekanismer bør anvendes til at sikre den meste effektive tildeling og
anvendelse af ressourcer, og der bør træffes foranstaltninger i tilfælde af markedssvigt eller
innovationsflaskehalse. Der bør opbygges markeder for sekundære materialer. Særlig
opmærksomhed bør rettes mod at give iværksættere mulighed for at komme ind på nye
markeder, der er forbundet med den cirkulære
økonomi,
og mod at sikre, at det nødvendige
kompetencegrundlag er til stede på arbejdsmarkedet. Forbrugerne skal klædes på til at træffe
kvalificerede valg ved hjælp af bedre oplysning om forskellige produkters miljøvenlighed.
Den europæiske platform for ressourceeffektivitet har påpeget
18
betydelige muligheder for
virksomhederne i de forskellige faser af det kredsløb, hvor materialer føres tilbage til
produktionsprocessen, i forskellige dele af den oprindelige forsyningskæde eller i andre
forsyningskæder. Disse muligheder bygger på erfaringer med vellykkede initiativer, som kan
opskaleres og anvendes mere bredt. De omfatter:
16
17
MEMO/13/110.
KOM(2008) 400.
18
http://ec.europa.eu/environment/resource_efficiency/documents/erep_manifesto_and_policy_recommendation
s_31-03-2014.pdf.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452920_0008.png
i produktionsfasen: standarder for bæredygtige indkøb, frivillige ordninger under ledelse af
industrien og detailbranchen samt industriel symbiose for at skabe markeder for biprodukter
i distributionsfasen: forbedring af oplysningerne om de ressourcer, som produkterne
indeholder, og hvordan de kan repareres eller genanvendes. Platformen anbefaler et såkaldt
"produktpas"
i forbrugsfasen: fælles forbrugsmodeller baseret på lån, bytte og leje af produkter og
produktservicesystemer, der kan give en bedre udnyttelse af underudnyttede aktiver eller
ressourcer (f.eks. biler, værktøjer, boliger).
Pilotfasen for miljømæssige fodaftryk, som omhandles i Kommissionens meddelelse
Opbygning af det indre marked for grønne produkter
19
,
søger at samle de berørte parter med
henblik på at udvikle en fælles, fastlagt måde at måle produkters og organisationers
miljøpåvirkning på. Efter pilotfasen vil Kommissionen vurdere, om disse metoder er en
succes, således at de kan anvendes i eksisterende eller nye instrumenter med henblik på at
forbedre produkters miljøpræstationer.
Sådanne foranstaltninger bør opskaleres for at sikre gode rammebetingelser og ensartede
vilkår for etablerede og nye virksomheder, så de kan tilpasse sig globale ressourcemæssige
megatrends, og for at belønne de bedste virksomheder, opmuntre nye iværksættere til at
udvikle fremtidens forretningsløsninger, teste dem på markedet og stille troværdige
oplysninger til rådighed for forbrugerne. Den proces med deltagelse af flere parter, der er
blevet lanceret inden for rammerne af Den Europæiske Forbrugerdagsorden
20
, har
understreget behovet for effektive værkøjer til at imødegå vildledende og ubegrundede
miljøpåstande.
Arbejdsstyrken skal være i besiddelse af de kvalifikationer, der er nødvendige for at sikre en
effektiv overgang med høj beskæftigelse
21
. Med meddelelsen om Grøn beskæftigelse
22
er der
blevet skabt rammer, der kan
åbne
op for de jobskabelsesmuligheder, som findes i en mere
cirkulær og ressourceeffektiv
økonomi.
Nationale, regionale og lokale myndigheder og
arbejdsmarkedets parter spiller også en vigtig rolle i forbindelse med at stille målrettet og
koordineret støtte (med særligt fokus på SMV'er) til rådighed i form af investeringer,
infrastruktur, teknologi og kompetencer. De er også i en position, hvor de kan fremme
ændringer
i forbrugernes valg hen imod mere bæredygtige produkter og tjenester og tilskynde
til adfærdsændringer.
Med henblik på at støtte erhvervslivets tiltag, særligt SMV'ernes, vil Kommissionen:
bygge videre på resultaterne af pilotfasen for miljømæssige fodaftryk, som løber indtil 2016,
og fastlægge, hvordan målinger af miljøpåvirkning bør anvendes i forbindelse med design af
produkter og processer og bedre forbrugeroplysning om miljømæssigt bæredygtige valg
igangsætte et bredt interessentsamarbejde ved hjælp af koordinerings- og
støtteforanstaltninger under Horisont 2020 og dettes instrumenter, herunder Det Europæiske
Institut for Innovation og Teknologi, de europæiske struktur- og investeringsfonde,
handlingsplanen for miljøinnovation, den grønne handlingsplan for SMV'er og Den
Europæiske Forbrugerdagsorden
19
20
COM(2013)196 og Kommissionens henstilling 2013/179/EU.
COM(2012) 225.
21
COM(2012) 173.
22
COM(2014) 446.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452920_0009.png
bygge videre på de interessenttilsagn, der er direkte forbundet med ressourceproduktivitet,
inden for det europæiske innovationspartnerskab om råstoffer
støtte jobskabelse og kompetenceudvikling gennem styrket politikkoordinering, hvilket
indebærer allokering af støtte til programmer og ordninger, der støtter grøn vækst, bedre
oplysning og overvågning, herunder processen i forbindelse med det europæiske semester, og
samarbejde med arbejdsmarkedets parter, uddannelsesinstitutioner og andre interessenter
støtte udveksling af bedste praksis på internationalt niveau.
3. Modernisering af affaldspolitik og mål: affald som en ressource
At gøre affald til en ressource er en del af kredsløbet i cirkulære
økonomiske
systemer.
Målsætningerne i den europæiske lovgivning har været en afgørende drivkraft bag
forbedringer af affaldshåndteringen. De stimulerer innovation inden for genanvendelse og
genbrug, begrænser deponering, mindsker spild af ressourcer og skaber incitamenter til
adfærdsændringer. I EU genereres der imidlertid stadig i gennemsnit ca. fem ton affald pr.
person om
året,
hvoraf lidt over en tredjedel genanvendes.
Den Europæiske Union har politisk forpligtet sig til
23
at nedbringe affaldsproduktionen,
genanvende affald, så det bliver en omfattende og pålidelig kilde til råstoffer for EU, kun at
udnytte energi fra ikke-genanvendelige materialer og næsten fuldstændigt at udfase
affaldsdeponering. En udvidelse af affaldspolitikken vil medføre betydelige gevinster med
hensyn til vækst og jobskabelse og have relativt begrænsede omkostninger og vil samtidig
bidrage til et bedre miljø. På de globale markeder vil en ambitiøs affaldspolitik være en
drivkraft for innovation og bidrage til at gøre EU's virksomheder endnu mere
konkurrencedygtige inden for affaldshåndtering og skabe nye markedsmuligheder for EU-
eksportører.
3.1. Definition af affaldsmål ved omstilling til et genanvendelsessamfund
Europa har gjort betydelige fremskridt med hensyn til at omdanne affald til en ressource og
fremme bæredygtige metoder for affaldshåndtering som f.eks. genanvendelse. Resultaterne
varierer imidlertid betydeligt fra medlemsstat til medlemsstat. Seks af dem har allerede stort
set udfaset deponering af kommunalt affald, idet de har opnået en reduktion fra 90 % til
mindre end 5 % i de seneste 20
år.
Der er opnået genanvendelsesrater på 85 % i visse
regioner. I andre medlemsstater deponeres over 90 % af affaldet stadig, og mindre end 5 %
genanvendes.
Der er behov for stærke politiske signaler for at skabe langsigtet forudsigelighed med hensyn
til investeringer og forandringer, således at materialer som plast, glas, metaller, papir, træ,
gummi og andre genanvendelige materialer igen kan blive en del af
økonomien
som
sekundære råstoffer til konkurrencedygtige priser. Fastsættelse af klare genanvendelsesmål
for perioden frem til 2030 vil give en sådan forudsigelighed. Separat kildesortering vil
sammen med pålidelige metoder til beregning af genanvendelsesrater kunne sikre
genanvendelse af høj kvalitet og bidrage til udviklingen af markeder, der kan levere
sekundære råstoffer af høj kvalitet. Med henblik herpå bør den eksisterende metode til
måling af den faktiske genanvendelse præciseres, eftersom nogle medlemsstater for
23
Det syvende miljøhandlingsprogram.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452920_0010.png
øjeblikket
indberetter indsamlet affald som genanvendt affald, på trods af at der sker et
betydeligt tab af materiale mellem disse to faser. Al deponering af genanvendeligt affald skal
forhindres senest i 2025. Medlemsstaterne bør bestræbe sig på stort set at afskaffe
affaldsdeponering inden udgangen af 2030. Energiudnyttelse, herunder genanvendelse af
affald til energi og brug af biobrændstoffer, kommer til at spille en rolle for så vidt angår
affald, der ikke kan genbruges eller genanvendes. Dertil behøves en mere effektiv brug af den
meget ulige fordelte energiudnyttelseskapacitet i EU kombineret med foranstaltninger med
henblik på at undgå overkapacitet.
En gennemførelse heraf vil kunne skabe mere end 180 000 job i EU frem til 2030
sammenholdt med de ca. 400 000 job, som vil blive skabt som følge af gennemførelsen af den
eksisterende affaldslovgivning
24
. Derved vil mellem 10 og 40 % af efterspørgslen efter
råstoffer i EU blive dækket og samtidig vil det bidrage til opfyldelse af EU's målsætning om
at reducere drivhusgasemissionerne med 40 % i 2030 (udledningen af 62 Mt CO
2
-
ækvivalenter
undgås i 2030).
Med henblik på at
øge
de
økonomiske
sociale og miljømæssige gevinster ved en bedre
håndtering af kommunalt affald, foreslår Kommissionen at:
øge
genbrug og genanvendelse af kommunalt affald til mindst 70 % senest i 2030
øge
genanvendelsesraten for emballageaffald til 80 % senest i 2030, med delmål på 60 %
for 2020 og 70 % for 2025, herunder mål for specifikke materialer
forbyde deponering af genanvendeligt plast, metal, papir og pap og bionedbrydeligt affald
senest i 2025, samtidig med at medlemsstaterne bør bestræbe sig på stort set at afskaffe
affaldsdeponering inden udgangen af 2030
25
yderligere at fremme udviklingen af markeder for sekundære råstoffer af høj kvalitet, bl.a.
gennem evaluering af merværdien af kriterier for affaldsophør for bestemte materialer.
præcisere beregningsmetoden for genanvendte materialer med henblik på at sikre
genanvendelse af høj kvalitet.
3.2. Forenkling og bedre gennemførelse af affaldslovgivningen
Målene giver medlemsstaterne fleksibilitet til at beslutte, hvordan de vil opnå dem. Der er
imidlertid betydeligt potentiale for at forenkle og forbedre gennemførelsen af
affaldslovgivningen på nationalt niveau og at mindske de nuværende forskelle.
I 2012 etablerede Kommissionen en resultattavle for affaldshåndtering og køreplaner med
specifikke anbefalinger til de medlemsstater, der præsterer dårligst. Den vil fortsætte med at
fokusere på de medlemsstater, der er længst fra at opnå målene, ved i samarbejde med dem at
forsøge at rette op på svagheder i forbindelse med gennemførelsen på et tidligt tidspunkt.
Økonomiske
foranstaltninger har vist sig at have stor betydning for forbedringen af den
nationale affaldshåndtering, især via deponerings- og forbrændingsafgifter, pay-as-you-
throw-afgifter og ordninger med udvidet producentansvar, eller ved at tilskynde lokale
myndigheder til at fremme forebyggelse, genbrug og genanvendelse. Deponeringsforbud har
24
25
SWD(2014) 207.
En vis andel af "restaffald" kan ikke nyttiggøres og vil derfor skulle deponeres, da der ikke for øjeblikket
findes nogen alternativ måde at behandle det på. Denne andel begrænses til maksimalt 5 %.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452920_0011.png
også vist sig at være effektive. Fastsættelse af minimumskrav til producentansvarsordninger
på EU-niveau vil kunne nedbringe omkostninger og fjerne de hindringer, som producenterne
står over for, når de er nødt til at overholde flere nationale ordninger i EU.
EU kan give finansiel støtte til medlemsstaternes indsats inden for integreret
affaldshåndtering, herunder separat infrastruktur til indsamling, genbrug og genanvendelse.
Deponering og forbrænding som enkeltstående affaldsbehandling bør ikke støttes i fremtiden.
Med henblik på at udnytte affaldshåndteringskapaciteten i EU bedst muligt behøves bedre
planlægning og informationsdeling og accept af en muligvis mere omfattende overførsel af
affald inden for EU til de mest moderne og effektive installationer
i hvert fald som en
overgangsforanstaltning.
Der er plads til yderligere at strømline og fremme dataindsamling og rapportering på nationalt
niveau og til at
øge
dataenes pålidelighed og konsistens i hele EU. Vedtagelse af fælles
indikatorer vil muliggøre bedre overvågning og sammenligning af medlemsstaternes
resultater
26
.
Tiltag med henblik på yderligere at forenkle EU's affaldslovgivning og sikre dens effektivitet
vil bygge videre på den indsats, der allerede er gjort for at reducere de administrative
omkostninger forbundet med affaldspolitikken, f.eks. via undtagelser for krav om
tilbagetagelse for visse SMV'er eller bestræbelser på at etablere obligatorisk elektronisk
udveksling af data for affaldsoverførsler.
For at sikre, at EU-lovgivningens fordele opnås via forenkling og bedre gennemførelse,
foreslår Kommissionen at:
undgå overlapning i forbindelse med affaldsmål og ensrette definitioner
forenkle rapporteringsforpligtelserne betydeligt for medlemsstaterne, herunder præcisere
og strømline beregningsmetoderne for kommunal deponering og målsætningerne for
emballageaffald
tillade medlemsstaterne at undtage SMV'er eller virksomheder, der indsamler og/eller
transporterer meget små mængder af ikke-farligt affald, fra de generelle krav til tilladelser
eller registrering i henhold til affaldsrammedirektivet
indføre årlig rapportering via et fælles indgangspunkt for alle affaldsdata og sørge for, at
affaldsstatistikkerne overholder EU's affaldslovgivning, samtidig med at de nationale
metoder sammenlignes ved hjælp af statistiske standarder
kræve, at der udvikles computerbaserede overvågningssystemer og tredjepartsbekræftelse
af data i medlemsstaterne
etablere en varslingsmekanisme for at sikre, at medlemsstaterne iværksætter
hensigtsmæssige foranstaltninger med henblik på at opfylde målene til tiden
fastsætte minimumsbetingelser for udvidede producentansvarsordninger, som kan
udbygges yderligere på nationalt niveau eller i EU-vejledningsdokumenter, og fremme
brugen af
økonomiske
instrumenter i medlemsstaterne
fremme direkte investeringer i affaldshåndteringen i toppen af affaldshierarkiet
(forebyggelse, genbrug og genanvendelse).
F.eks. er fire beregningsmetoder tilladt i forbindelse med målet for genanvendelse af kommunalt affald.
Afhængigt af den valgte metode kan resultaterne være meget forskellige (ca. 20 % forskel).
26
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452920_0012.png
3.3. Håndtering af specifikke affaldsudfordringer
Der er behov for skræddersyede tilgange for at kunne håndtere de specifikke udfordringer på
affaldsområdet, der er forbundet med betydelige ressourcetab eller miljøpåvirkninger.
Affaldsforebyggelse:
Som førsteprioritet, der påvirker alle faser i en cirkulær
økonomi,
bør
det sikres, at der genereres mindre affald. Affaldsforebyggelsesprogrammer er i
overensstemmelse med affaldsrammedirektivet for nylig blevet vedtaget af medlemsstaterne
og bliver for
øjeblikket
evalueret af Det Europæiske Miljøagentur. Når de er blevet vurderet,
vil Kommissionen udarbejde initiativer til fremme af god praksis i forbindelse med
affaldsforebyggelse i EU.
Havaffald:
Havaffald forurener strande, skader livet i havene og skaber et langsigtet
affaldsproblem, som det er dyrt at rydde op. Det 7. miljøhandlingsprogram opfordrer til at
fastsætte et EU-dækkende kvantitativt overordnet reduktionsmål støttet af kildebaserede
foranstaltninger.
Den fulde gennemførelse af foranstaltningen i den reviderede EU-affaldslovgivning kan
nedbringe mængden af havaffald med 13 % i 2020 og 27 % i 2030. Fastsættelse af et
specifikt reduktionsmål for 2020 vil sende et klart signal til de medlemsstater, der er i færd
med at udarbejde foranstaltninger med henblik på at opnå en "god miljøtilstand" for
havområder inden 2020-fristen i havstrategirammedirektivet, og vil give et rygstød til
udarbejdelsen af handlingsplaner vedrørende havaffald inden for de fire regionale
havkonventioner. Andre foranstaltninger på EU-niveau, som bl.a. omfatter resultaterne af den
igangværende evaluering af direktivet om modtagelsesfaciliteter i havne
27
, vil også bidrage til
opnåelsen af dette mål. Andet trin for reduktionsmålet vil blive udarbejdet i rette tid og
kommer til at bygge på yderligere analyse af reduktionspotentialet fra andre land- og
havbaserede kilder under hensyntagen til det tilsagn om en betydelig nedbringelse af
mængden af havaffald inden udgangen af 2025, som blev givet ved Rio+20.
Bygge- og nedrivningsaffald:
Markeder for genanvendte materialer er en væsentlig
forudsætning for at kunne øge genanvendelsesraten for bygge- og nedrivningsaffald. Design
med henblik på bedre håndtering af bygge- og nedrivningsaffald vil kunne øge
genvindeligheden og andelen af genvundet materiale i byggematerialer og indgår i den
udvikling af en ramme til vurdering af bygningers miljøpræstationer, som skitseres i
Kommissionens meddelelse om
Muligheder for ressourceeffektivitet i bygningssektoren
28
.
Med den foreslåede varslingsmekanisme vil medlemsstaternes præstationer derudover blive
holdt op mod målet om 70 % genanvendelse i 2020. Med henblik på at opnå dette mål kan
medlemsstaterne anvende foranstaltninger som øgede deponeringsafgifter for bygge- og
nedrivningsaffald eller yderligere sorteringsforpligtelser på større nedrivningssteder for at
forbedre kvaliteten af de genanvendelige materialer.
Fødevareaffald:
Det anslås, at op til 30 % af de producerede fødevarer enten går tabt eller ender som affald.
Kommissionen overvejer at fremlægge konkrete forslag til at reducere fødevarespild.
Farligt affald:
Korrekt håndtering af farligt affald er fortsat en udfordring, og der foreligger
ingen data om den faktiske behandling af dele af denne affaldsstrøm. Som et første skridt vil
27
28
Direktiv 2000/59/EF.
COM(2014) 445.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452920_0013.png
registreringen af data og sporbarheden blive styrket ved at oprette registre for farligt affald og
identificere kapacitet og flaskehalse i medlemsstaternes systemer til håndtering af farligt
affald. Disse registre vil efterhånden kunne udvides til andre typer affald, hvilket allerede er
tilfældet i en række medlemsstater.
Plastaffald:
Plastproduktionen i EU forventes at stige med 5 %
årligt.
Kun 24 % af
plastaffaldet genanvendes, mens næsten 50 % deponeres og resten forbrændes. Den offentlige
høring om plastaffald, som Kommissionen gennemførte i 2013
29
, pegede i retning af et
betydeligt potentiale for mere bæredygtig anvendelse af plast og viste, at der var stor
opbakning til at udfase deponering af plast og til bedre design af plast og plastprodukter.
Kommissionens nylige forslag, der giver medlemsstaterne mulighed for at begrænse brugen
af plastposer
30
, og denne meddelelses forslag om at styrke genanvendelse og udfase
deponering er vigtige skridt på vejen til at forbedre håndteringen af plastaffald.
Genanvendelse af kritiske råstoffer:
Alle råstoffer er vigtige, men kritiske råstoffer fortjener
særlig opmærksomhed, eftersom deres produktion på verdensplan er koncentreret i nogle få
lande, og mange af dem er vanskelige at erstatte og genanvende. Kommissionen fremmer
effektiv anvendelse og genanvendelse af kritiske råstoffer inden for rammerne af
råstofinitiativet
31
og det europæiske innovationspartnerskab om råstoffer.
Ulovlige overførsler af affald:
Kommissionen vil forstærke sin indsats for at sikre
overholdelse af den relevante EU-lovgivning, især forordning (EF) nr. 1013/2006 om
overførsel af affald som
ændret
for nylig for at styrke inspektioner af affaldsoverførsler.
Genanvendelse af fosfor:
Fosfor er en vital ressource til fødevareproduktion, men der er
betydelig risici forbundet med forsyningssikkerheden, og brugen af fosfor omfatter på
nuværende tidspunkt affald og spild på alle trin i dens livscyklus. På grundlag af meddelelsen
om en høring om bæredygtig brug af fosfor
32
er Kommissionen ved at udarbejde en ramme
for yderligere tiltag.
Med henblik på at løse specifikke problemer på affaldsområdet gør Kommissionen følgende:
foreslår et ambitiøst mål om at reducere mængden af
havaffald
med 30 % i 2020 for de ti
mest almindelig typer strandaffald og for fiskeredskaber, der findes til søs (i den forbindelse
tilpasses listen til hver enkelt af de fire havregioner i EU)
planlægger tiltag til at stimulere markedet for genanvendelige materialer fra
bygge- og
nedrivningsaffald
og til at udarbejde en fælles EU-ramme for vurdering af bygningers
miljøpræstationer
foreslår, at medlemsstaterne udarbejder nationale strategier til begrænsning af fødevarespil og
bestræber sig på at sikre, at
fødevarespild
inden for sektorerne fremstilling,
detailsalg/distribution, restaurations-/hoteltjenester og husholdninger reduceres med mindst
30 % inden udgangen af 2025
planlægger udviklingen af et hensigtsmæssigt registreringssystem for
farligt affald
i alle
medlemsstater
29
30
COM(2013) 123.
COM(2013) 761.
31
COM(2011) 25.
32
KOM(2013) 517.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452920_0014.png
foreslår i forlængelse af sit forslag om at mindske forbruget af letvægtsplastposer, at
deponering forbydes senest i 2025
foreslår, at medlemsstaterne i deres nationale affaldshåndteringsplaner medtager
foranstaltninger vedrørende indsamling og genanvendelse af affald, der indeholder betydelige
mængder af kritiske råstoffer
overvejer at udvikle en politikramme for fosfor med henblik på at
øge
genanvendelsen, skabe
innovation, forbedre markedsbetingelserne og integrere den bæredygtige anvendelse i EU-
lovgivningen om gødning, fødevarer, vand og affald.
4. Fastsættelse af et ressourceeffektivitetsmål
Inden for rammerne af det 7. miljøhandlingsprogram er medlemsstaterne og Europa-
Parlamentet blevet enige om, at EU bør opstille indikatorer og mål for ressourceeffektiviteten
og vurdere, hvorvidt det europæiske semester også bør indeholde en hovedindikator og et
mål. Efter omfattende høringer er ressourceproduktivitet, målt i BNP i forhold til
råstofforbruget, blevet udpeget som et muligt ressourceproduktivitetsmål
33
.
Et realistisk mål for at øge ressourceeffektiviteten, som støttes af EU og medlemsstaterne, vil
kunne samle den politiske opmærksomhed og udnytte det på nuværende tidspunkt oversete
potentiale i en cirkulær økonomi til at skabe bæredygtig vækst og job og styrke
sammenhængen i EU's politik. Det vil være en forholdsmæssigt passende måde at sikre denne
sammenhæng og tilskynde til foranstaltninger på.
EU forventes allerede uden at
ændre
sin praksis at
øge
sin ressourceproduktivitet med 15 %
mellem 2014 og 2030. Den europæiske platform for ressourceproduktivitet har opfordret til at
fremme overgangen til en mere cirkulær
økonomi
gennem intelligente politikker, som vil
kunne fordoble ressourceproduktivitetsraten. Ressourceproduktiviteten bidrager betydelig til
bæredygtig vækst, og en stigning på 30 % vil også have en positiv effekt på jobskabelsen og
væksten i BNP
34
.
Virksomhederne vil kunne drage fordel af forbedringen i ressourceproduktiviteten gennem
øget
konkurrenceevne
35
. Ressourceomkostninger udgør muligvis en betydelig del af deres
omkostningsstruktur, og de har behov for tilgængelige og forudsigelige forsyninger
36
. Der vil
både kunne opnås
øjeblikkelige
finansielle gevinster og langsigtede strategiske fordele,
eftersom den globale efterspørgsel driver ressourcepriserne i vejret og medfører en større
prisvolatilitet. Ved at blive de mest ressourceeffektive vil Europa derfor kunne opfylde sit
genindustrialiseringsmål.
Selvom en målsætning for ressourceproduktivitet ikke vil være bindende og fastsat på EU-
plan, vil det være en drivkraft for iværksættelsen af foranstaltninger med henblik på at styrke
ressourceproduktiviteten i de medlemsstater, der ikke allerede har en national målsætning.
33
Råstofforbruget er en samlet indikator (i ton), der måler alle de materielle ressourcer, der anvendes i
økonomien, og samtidig tager hensyn til det ressourceforbrug, som indgår i fremstillingen af importerede
produkter. Det foreligger på nuværende tidspunkt for EU og nogle medlemsstater. De lande, som der endnu
ikke foreligger tal for råstofforbruget for, kan anvende det indenlandske råstofforbrug.
34
SWD (2014) 211.
35
Interessenterne foretrak råstofforbruget som måleværdi for ressourceforbruget, fordi det omfatter
ressourceforbruget i forbindelse med både import og indenlandsk producerede varer, og derved gør det muligt at
foretage en fair sammenligning af deres respektive ressourceeffektivitet.
36
Nye undersøgelser af sektorerne for stål og aluminium viser, at råstoffer udgør 30-40 % af deres
omkostningsstruktur, hvilket er mere end f.eks. personaleomkostningerne.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452920_0015.png
Den vil føre til mere balancerede foranstaltninger, der tager hensyn til bredere
økonomiske,
sociale og miljømæssige konsekvenser, og udfylde dette hul.
Medlemsstaterne vil frit kunne foretage den afbalancering af politikker og foranstaltninger,
som er mest
økonomisk
og miljømæssigt fordelagtig i overensstemmelse med mere
overordnede politiske målsætninger. Derigennem vil de kunne nyde godt af forskellige
former for allerede gennemprøvet
men ikke bredt udnyttet
god praksis, som de kan
vedtage og skræddersy til deres egne behov og forhold. Evalueringen af Europa 2020-
strategien er for
øjeblikket
i gang
37
og understøttes af en offentlig høring for at indhente alle
synspunkter om dens udvikling. Kommissionen mener derfor, at enhver beslutning om at
fastlægge et overordnet ressourceproduktivitetsmål bør træffes i forbindelse med denne
evaluering og under hensyntagen til høringsresultaterne og anbefalingerne fra den europæiske
platform for ressourceeffektivitet.
For at sikre, at de politiske beslutningstagere er bekendt med det samlede billede af
ressourcepresset på miljøet, bør der især tages hensyn til andre indikatorer, især vandforbrug
og finitte jordressourcer. Eurostat har siden 2013 offentliggjort en resultattavle for
ressourceeffektivitet som en del af Europa 2020-indikatorerne
38
. Formålet er at overvåge
gennemførelsen af
Køreplan for et ressourceeffektivt Europa,
formidle forbindelsen mellem
ressourcer og engagere interessenterne yderligere i målingen af de samfundsmæssige
fremskridt udover BNP.
Med henblik på at udnytte det potentiale, der ligger i ressourceeffektivitet for så vidt angår
bæredygtig vækst:
vil Kommissionen tage hensyn til anbefalingerne om et overordnet mål for
ressourceproduktiviteten fra den europæiske platform for ressourceproduktivitet og
resultaterne af den offentlige høring i den igangværende evaluering af Europa 2020-
strategien
sideløbende hermed vil resultattavlen for ressourceeffektivitet, der bruges til at overvåge
indikatorer for brug af materialer og andre ressourcer end kulstof (især jord og vand),
blive udbygget yderligere
nationale statistikkontorer bør arbejde på at fastlægge en fælles metode inden for det
europæiske statistiske system med henblik på at beregne forbruget af råstoffer på
nationalt niveau.
37
COM(2014) 130 af 19.3.2014; Status over Europa 2020-strategien for intelligent, bæredygtig og inklusiv
vækst.
38
http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/europe_2020_indicators/ree_scoreboard.
15