Finansudvalget 2014
KOM (2014) 0403
Offentligt
1452925_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 2.6.2014
COM(2014) 403 final
Henstilling med henblik på
RÅDETS HENSTILLING
om Bulgariens nationale reformprogram for 2014
og med Rådets udtalelse om Bulgariens konvergensprogram for 2014
{SWD(2014) 403 final}
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452925_0002.png
Henstilling med henblik på
RÅDETS HENSTILLING
om Bulgariens nationale reformprogram for 2014
og med Rådets udtalelse om Bulgariens konvergensprogram for 2014
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
som henviser til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 121, stk.
2, og artikel 148, stk. 4,
som henviser til Rådets forordning (EF) nr. 1466/97 af 7. juli 1997 om styrkelse af
overvågningen af budgetstillinger samt overvågning og samordning af økonomiske
politikker
1
, særlig artikel 9, stk. 2,
som henviser til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1176/2011 af
16. november 2011 om forebyggelse og korrektion af makroøkonomiske ubalancer
2
, særlig
artikel 6, stk. 1,
som henviser til henstilling fra Europa-Kommissionen
3
,
som henviser til beslutninger fra Europa-Parlamentet
4
,
som henviser til konklusionerne fra Det Europæiske Råd,
som henviser til udtalelse fra Beskæftigelsesudvalget,
som henviser til udtalelse fra Det Økonomiske og Finansielle Udvalg,
som henviser til udtalelse fra Udvalget for Social Beskyttelse,
som henviser til udtalelse fra Udvalget for Økonomisk Politik, og
som tager følgende i betragtning:
(1)
Den 26. marts 2010 godkendte Det Europæiske Råd Kommissionens forslag til en ny
strategi for beskæftigelse og vækst, Europa 2020, baseret på en øget samordning af
de økonomiske politikker, som fokuserer på de nøgleområder, hvor der skal gøres en
særlig indsats for at øge Europas potentiale for bæredygtig vækst og
konkurrenceevne.
På grundlag af forslag fra Kommissionen vedtog Rådet den 13. juli 2010 en
henstilling om de overordnede retningslinjer for medlemsstaternes og Unionens
økonomiske politikker (2010-2014) og den 21. oktober 2010 en afgørelse om
retningslinjer for medlemsstaternes beskæftigelsespolitikker, som tilsammen udgør
de "integrerede retningslinjer". Medlemsstaterne blev opfordret til at tage de
EFT L 209 af 2.8.1997, s. 1.
EUT L 306 af 23.11.2011, s. 25.
COM(2014) 403 final.
P7_TA(2014)0128 og P7_TA(2014)0129.
(2)
1
2
3
4
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452925_0003.png
integrerede retningslinjer i betragtning i deres nationale økonomiske politik og
beskæftigelsespolitik.
(3)
Den 29. juni 2012 vedtog stats- og regeringscheferne en vækst- og
beskæftigelsespagt, som udgør en sammenhængende ramme for indsatsen på
nationalt plan og på EU-plan samt i euroområdet under anvendelse af alle
tilgængelige løftestænger, instrumenter og politikker. De traf beslutning om tiltag,
der skal iværksættes af medlemsstaterne, og forpligtede sig navnlig fuldt ud til at nå
målene i Europa 2020-strategien og gennemføre de landespecifikke henstillinger.
Den 9. juli 2013 vedtog Rådet en henstilling om Bulgariens nationale reformprogram
for 2013 og afgav sin udtalelse om Bulgariens opdaterede konvergensprogram for
2012-2016.
Den 13. november 2013 vedtog Kommissionen den årlige vækstundersøgelse
5
, som
markerede starten på det europæiske semester for samordning af de økonomiske
politikker i 2014. Samme dag vedtog Kommissionen på grundlag af forordning (EU)
nr. 1176/2011 rapporten om varslingsmekanismen
6
, hvori Bulgarien blev udpeget
som en af de medlemsstater, for hvilke der ville blive gennemført en dybdegående
undersøgelse.
Den 20. december 2013 tilsluttede Det Europæiske Råd sig prioriteterne med henblik
på sikring af finansiel stabilitet, finanspolitisk konsolidering og tiltag til fremme af
vækst. Det understregede behovet for at fortsætte en differentieret og
vækstfremmende finanspolitisk konsolidering, genetablere normale lånemuligheder i
økonomien, fremme vækst og konkurrenceevne, håndtere arbejdsløsheden og de
sociale konsekvenser af krisen og modernisere den offentlige forvaltning.
Den 5. marts 2014 offentliggjorde Kommissionen resultaterne af sin dybdegående
undersøgelse for Bulgarien
7
, jf. artikel 5 i forordning (EU) nr. 1176/2011.
Kommissionens analyse førte til den konklusion, at Bulgarien fortsat oplever
makroøkonomiske ubalancer, som kræver overvågning og politiske foranstaltninger.
Navnlig den langvarige tilpasning af arbejdsmarkedet kræver politiske tiltag, mens
der gøres gode fremskridt med hensyn til korrektionen af landets stilling over for
udlandet og nedgearingen inden for erhvervssektoren.
Den 17. april 2014 afleverede Bulgarien sit nationale reformprogram for 2014 og sit
konvergensprogram for 2014. For at tage hensyn til de indbyrdes sammenhænge
mellem de to programmer er de blevet vurderet sammen.
Målet for budgetstrategien i konvergensprogrammet for 2014 er at nå den
mellemfristede målsætning om en et strukturelt underskud på -1 % af BNP i 2016.
Den mellemfristede målsætning er mere stram, end vækst- og stabilitetspagten
forlanger. Bulgarien har nydt godt af muligheden for en midlertidig afvigelse fra den
mellemfristede målsætning med 0,6 % af BNP i 2013 og 0,1 % af BNP i 2014, som
tillades for samfinansierede projekter. I programmet planlægges en forringelse af den
(genberegnede) strukturelle saldo med 0,3 % af BNP i 2014 til -1,3 % af BNP og en
forbedring på 0,3 % af BNP i 2015 til -1,0 % af BNP, hvilket skal sikre en
tilbagevenden til den mellemfristede målsætning. De offentlige udgifters vækstrate
kommer ikke til at overskride det relevante mellemfristede benchmark for udgifter i
2014-15. Budgetplanerne er derfor i overensstemmelse med kravene i stabilitets- og
COM(2013) 800 final.
COM(2013) 790 final.
SWD(2014) 76 final.
(4)
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
5
6
7
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
vækstpagten. Gældskvoten ligger et godt stykke under 60 % af BNP og forventes
ifølge konvergensprogrammet kun at øges i begrænset omfang til 20,6 % af BNP i
slutningen af programperioden. Det makroøkonomiske scenarie, der danner grundlag
for budgetfremskrivningerne i konvergensprogrammet, er optimistisk for perioden
2014-15, hvor den årlige vækst forventes at nå 2,1 % i 2014 og 2,6 % i 2015 i stedet
for de henholdsvis 1,7 % i 2014 og 2,0 % i 2015, som forventes i Kommissionens
forårsprognose fra 2014. Ifølge Kommissionens forårsprognose er Bulgariens
afvigelse fra landets mellemfristede målsætning i 2014 større, end hvad der tillades
på grundlag af den midlertidige afvigelse, som tillades for samfinansierede projekter,
og den påkrævede tilbagevenden til den mellemfristede målsætning vil ikke kunne
opnås i 2015. Baseret på vurderingen af konvergensprogrammet i henhold til
forordning (EF) nr. 1466/97 og Kommissionens prognose er Rådet af den opfattelse,
at der er en risiko for afvigelse fra den mellemfristede målsætning i 2014-15.
(10)
Overholdelsen af skattereglerne og kvaliteten af skatteforvaltningen er fortsat en
central udfordring i Bulgarien. De tilgængelige estimater peger i retning af, at der er
en betydelig sort økonomi, hvilket bekræftes af data om sort arbejde i Bulgarien. De
administrative omkostninger til inddrivelse af skatter og de omkostninger, der er
forbundet med at betale skat, er relativt høje. På trods af at der er truffet adskillige
foranstaltninger for at håndtere disse udfordringer, mangler Bulgarien stadig en fuldt
udbygget strategi for håndhævelse af skattelovgivningen, der bør inddrage alle
skattemyndigheders arbejde og omfatte en forudgående analyse af de betydeligste
risici i forbindelse med skatteinddrivelsen og en evaluering af de allerede iværksatte
foranstaltninger, herunder forenklingsforanstaltninger og forbedrede kontroller.
2013 markerede et tilbageskridt med hensyn til den reform af pensionssystemet, som
Bulgarien havde forpligtet sig til. Der blev indført yderligere ordninger for tidlig
tilbagetrækning, og den planlagte årlige stigning i den lovbestemte pensionsalder
blev udsat. Der blev ikke gjort fremskridt med hensyn til harmonisering af
tilbagetrækningsalderen for mænd og kvinder, og der blev ikke tage skridt til at
stramme adgangskriterier og kontrol for at begrænse misbruget i forbindelse med
tildelingen af invalidepensioner. Bulgarien har en af de hurtigst aldrende
befolkninger i EU, og det har en negativ indvirkning på arbejdsmarkedet, på
økonomiens vækstpotentiale og finansieringen af landets pensionssystem. Bulgarien
er derfor nødt til at fortsætte reformen af sit pensionssystem. Bulgarien står over for
vigtige udfordringer med hensyn til rationalisering og forvaltning af sygehusvæsenet,
herunder en mangel på gennemsigtighed i dets finansiering og utilstrækkeligt
udviklede tjenester inden for ambulant behandling. Derudover udelukkes visse dele
af befolkningen reelt fra sundhedsydelser på grund af det høje niveau for formel og
uformel patientbetaling. Statusindikatorerne for sundhed er svage sammenlignet med
andre medlemsstater, hvilket indikerer, at der kan blive behov for strukturelt højere
offentlige udgifter til sundhed i fremtiden.
Arbejdsmarkedet har underpræsteret de seneste år og derved begrænset økonomiens
tilpasningskapacitet og undermineret dens vækstpotentiale. Arbejdsløsheden
stabiliserede sig i 2013, men antallet af unge ledige og langtidsledige er fortsat med
at stige. Bulgarien har en af de højeste andele af unge, som hverken er i arbejde eller
under uddannelse, hvilket indebærer en alvorlig underudnyttelse og underudvikling
af menneskelige ressourcer. Der er kun gjort meget begrænsede fremskridt med
hensyn til at styrke arbejdsformidlingens kapacitet. Der er også et behov for at
udvide de aktive arbejdsmarkedspolitikkers dækningsområde og for at øge deres
effektivitet. Bulgarien mangler effektive tiltag rettet mod unge, der ikke er registreret
(11)
(12)
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
hos arbejdsformidlingen, der ikke er registreret hos arbejdsformidlingen, herunder
romaer, i overensstemmelse med målsætningerne i en ungdomsgaranti. En stor andel
af de arbejdsløse er ikke omfattet af de almindelige sikkerhedsnet
(arbejdsløshedsunderstøttelse og social bistand), men er i stedet afhængige af
familiens solidaritet eller uformelt arbejde. Risikoen for fattigdom eller social
udstødelse i Bulgarien er en af de højeste i EU. Minimumsgrænserne for
socialsikringsbidrag kan forhindre lavt kvalificerede i fuldt ud at deltage i den
formelle økonomi. Der er blevet foretaget analyser for at vurdere den potentielle
virkning, og disse bør tages til efterretning og følges op af passende politiske
foranstaltninger. Der er ingen klare retningslinjer for gennemsigtig fastsættelse af
mindstelønnen i Bulgarien. De lovfæstede mindstelønninger er blevet hævet
betydeligt i 2013, hvilket kan påvirke beskæftigelsen negativt og derfor bør
overvåges.
(13)
Bulgarien har stadig ikke vedtaget loven om skoleuddannelse, der har til formål at
skabe en ramme for at gennemføre de nødvendige omfattende reformer af
skolesystemet, herunder modernisering af læseplanerne og forbedring af lærernes
uddannelse. Der er behov for at øge kvaliteten af erhvervsuddannelserne i Bulgarien
og forbedre deres integration i de generelle uddannelsesstrukturer med henblik på at
muliggøre fleksible forløb, reducere skolefrafaldet og forbedre adgangen til livslang
læring. Det er fortsat en udfordring for de højere uddannelser at opfylde
arbejdsmarkedets behov. Kvalitetscertificeringens lave standard bidrager til de
dårlige resultater. Der diskuteres en ny strategi for højere uddannelser, som omfatter
krav om en omstrukturering af universiteternes ledelse gennem direkte involvering af
interessenter som f.eks. virksomheder og studerende, konsolidering af universiteterne
og en resultatbaseret tilgang med henblik på bedre at tilpasse uddannelsesproduktet
til arbejdsmarkedets behov. Adgangen til uddannelse for vanskeligt stillede børn er
fortsat en udfordring, især for romabørn. Den toårige lovpligtige
førskoleundervisning er en meget vigtig foranstaltning, som trækker i den rigtige
retning og bør gennemføres fuldt ud sammen med foranstaltninger til at forhindre
skolefrafald. Der er behov for at optrappe eksisterende initiativer til at forbedre
lærernes uddannelse og mindske den segregering, der i praksis finder sted i skolerne.
De regler, der knytter udbetaling af børnebidrag til aktiv skolegang, er endnu ikke
effektivt gennemført.
Den bredere indsats for at modernisere den offentlige forvaltning har haft en
begrænset effekt på grund af en fragmenteret strategi og utilstrækkelig vilje til
dybdegående reformer. Bulgarien har behov for en koordineret strategi for reformer
af den offentlige forvaltning, så landet kan øge professionalismen og
uafhængigheden i den offentlige forvaltning og dens reguleringsorganer, herunder et
meritbaseret system for udnævnelser og karriereudvikling for offentlige
embedsmænd og effektive strukturer til håndtering af risikoen for korruption. Der
behov for en fortsat indsats for at forbedre det generelle erhvervsklima. Blandt
udfordringerne er procedurerne for at opnå tilladelser og registrere virksomheder.
Det tager i gennemsnit over tre år at afgøre insolvenssager, og inddrivelsesprocenten
er lav. Der blev vedtaget nye regler om forsinkede betalinger i 2013, som bør
gennemføres. Udviklingen af e-forvaltning er gået i stå, og koordineringen for at
sikre interoperabilitet mellem systemer og skabelsen af et enkelt kontaktpunkt er
utilstrækkelig, hvilket er med til at svække bestræbelserne på at øge
gennemsigtigheden og begrænse de administrative byrder. Inden for området
offentlige indkøb mangler der en enkel og kodificeret lovgivningsramme, og dette
har skabt et kompliceret landskab af love og regler, som skaber usikkerhed for
(14)
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452925_0006.png
operatørerne. Retsvæsenets uafhængighed giver fortsat anledning til bekymring, og
dette påvirker erhvervsklimaet i Bulgarien. Bulgarien har taget nogle skridt til at
bekæmpe korruption, men generelt er fremskridtene begrænsede og fortsat
skrøbelige, hvorfor der er behov for mere konsekvente kontroller og afskrækkende
sanktioner i forbindelse med interessekonflikter. Der er også behov for at sikre bedre
koordinering mellem institutioner til bekæmpelse af korruption og beskytte dem mod
politisk påvirkning.
(15)
Konkurrencen inden for elektricitets- og gassektoren er fortsat begrænset. Der er især
behov for forbedringer med hensyn til manglen på el- og gasbørser og fraværet af et
gennemsigtigt engrosmarked. Det frie marked for el er domineret af én leverandør og
dets begrænsede størrelse gør, at omkostningseffektiviteten ikke kan sikres gennem
konkurrence. Den nationale tilsynsmyndigheds uafhængighed og effektivitet er
fortsat begrænset. Afhængigheden af import fra et begrænset antal leverandører og
manglen på udvikling af infrastruktur skaber en risiko for forsyningschok. En
omfattende pakke af foranstaltninger med henblik på at forbedre energieffektiviteten
er blevet foreslået til EU-finansiering i den nye programmeringsperiode 2014-2020.
Som led i det europæiske semester har Kommissionen gennemført en omfattende
analyse af Bulgariens økonomiske politik. Den har vurderet konvergensprogrammet
og det nationale reformprogram. Kommissionen har ikke blot taget hensyn til deres
relevans for en holdbar finanspolitik og socioøkonomisk politik i Bulgarien, men
også til, i hvor høj grad de er i overensstemmelse med EU-regler og -retningslinjer,
da der er behov for at styrke Unionens samlede økonomiske styring, ved at der fra
EU-plan gives input til kommende nationale beslutninger. Dens henstillinger som led
i det europæiske semester er afspejlet i henstilling 1-6 nedenfor.
På baggrund af denne vurdering har Rådet gennemgået Bulgariens
konvergensprogram, og Rådets udtalelse
8
afspejles især i henstilling 1 nedenfor.
På baggrund af Kommissionens dybdegående undersøgelse og denne vurdering har
Rådet gennemgået det nationale reformprogram og konvergensprogrammet. Dets
henstillinger i henhold til artikel 6 i forordning (EU) nr. 1176/2011 afspejles i
henstilling (3), (4) og (5) nedenfor,
Forstærke de budgetmæssige foranstaltninger for 2014 i lyset af det voksende gab i
forhold til vækst- og stabilitetspagtens krav. Styrke budgetstrategien i 2015 med
henblik på at sikre, at den mellemfristede målsætning nås og at følge den derefter.
Sikre, at det nye finansråd har kapaciteten til at opfylde sit mandat. Gennemføre en
omfattende skattestrategi for at styrke skatteinddrivelsen, bekæmpe den sorte
økonomi og reducere omkostningerne forbundet med at overholde reglerne.
Vedtage en langsigtet strategi for pensionssystemet, der fortsætter den planlagte
årlige stigning i den lovbestemte pensionsalder og fastlægger en mekanisme, som
knytter den lovbestemte pensionsalder til den forventede levealder på langt sigt og
samtidig udfaser mulighederne for tidlig tilbagetrækning og udligner den
lovbestemte pensionsalder for mænd og kvinder. Stramme adgangskriterierne og
procedurerne for tildeling af invalidepensioner, f.eks. ved at tage mere hensyn til den
arbejdskapacitet, som ansøgerne stadig er i besiddelse af. Sikre effektive
sundhedsydelser, bl.a. ved at forbedre gennemsigtigheden i sygehusvæsenets
finansiering, optimere sygehusnettet og udvikle den ambulante behandling.
I henhold til artikel 9, stk. 2, i Rådets forordning (EF) nr. 1466/97.
(16)
(17)
(18)
HENSTILLER, at Bulgarien i perioden 2014-2015 træffer foranstaltninger med henblik på at:
1.
2.
8
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.
Øge arbejdsformidlingens effektivitet ved at udvikle et overvågningssystem og
målrette indsatsen bedre mod sårbare grupper, f.eks. lavt kvalificerede, ældre
arbejdstagere, langtidsledige og romaer. Udvide dækningsområdet for og øge
effektiviteten af de aktive arbejdsmarkedspolitikker med henblik på at finde passende
arbejde til jobsøgende og søge at hjælpe unge, der ikke er registret hos
arbejdsformidlingen og hverken er i arbejde eller under uddannelse. Forbedre den
effektive dækning af arbejdsløshedsunderstøttelse og social bistand og deres
tilknytning til aktiveringstiltag. Videreføre den omfattende undersøgelse af
minimumsgrænserne for socialsikringsbidrag med henblik på at sikre, at systemet
ikke fører til, at de lavt kvalificerede udkonkurreres på arbejdsmarkedet. Fastlægge
retningslinjer for justering af de lovfæstede mindstelønninger sammen med
arbejdsmarkedets parter under hensyntagen til påvirkningen af beskæftigelsen og
konkurrenceevnen. Forbedre tilgængeligheden og effektiviteten af sociale ydelser og
overførsler yderligere, især for børn og ældre, med henblik på at bekæmpe
fattigdommen.
Vedtage loven om skoleuddannelse og reformere erhvervsuddannelserne og de
højere uddannelser med henblik på at øge relevansen af de erhvervede færdigheder
på alle niveauer og samtidig skabe partnerskaber mellem uddannelsesinstitutioner og
virksomheder, således at uddannelserne bedre kan tilpasses arbejdsmarkedets behov.
Styrke erhvervsuddannelsesinstitutionernes kvalitet og skabe bedre adgang til
livslang læring. Styrke indsatsen for at forbedre adgangen til god og inkluderende
førskole- og skoleuddannelse for vanskeligt stillede børn, især romaer, og fuldt ud
gennemføre de regler, der knytter udbetaling børnebidrag til aktiv skolegang.
fortsætte med at forbedre Bulgariens erhvervsklima, især for SMV'er, ved at reducere
bureaukratiet, fremme elektronisk forvaltning, strømline insolvensprocedurer og
gennemføre lovgivningen om forsinket betaling. Forbedre det offentlige
indkøbssystem ved at øge den administrative kapacitet, styrke den ex-ante-kontrol,
som gennemføres af agenturet for offentlige indkøb, og tage konkrete skridt til at
indføre et elektronisk indkøbssystem. Øge kvaliteten og uafhængigheden i
retsvæsenet og intensivere kampen mod korruption.
Udvide reformen af energisektoren med henblik på at øge konkurrencen,
markedseffektiviteten og -gennemsigtigheden og energieffektiviteten, især ved at
fjerne markedshindringer, mindske vægten af det regulerede segment, styrke
indsatsen med henblik på at skabe et gennemsigtigt engrosmarked for el og gas,
udfase kvoter og styrke energitilsynsmyndighedens uafhængighed og administrative
kapacitet. Fremskynde samkøringslinjeprojekter med nabomedlemsstater og -
kandidatlande og øge kapaciteten til at håndtere afbrydelser.
4.
5.
6.
Udfærdiget i Bruxelles, den
[…].
På Rådets vegne
Formand
DA
7
DA