Europaudvalget 2014
KOM (2014) 0433
Offentligt
1452953_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 2.6.2014
COM(2014) 433 final
Henstilling med henblik på
RÅDETS AFGØRELSE
om ophævelse af afgørelse 2010/287/EU om et uforholdsmæssigt stort underskud i
Nederlandene
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452953_0002.png
Henstilling med henblik på
RÅDETS AFGØRELSE
om ophævelse af afgørelse 2010/287/EU om et uforholdsmæssigt stort underskud i
Nederlandene
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 126,
stk. 12,
under henvisning til henstilling fra Kommissionen, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Ved Rådets afgørelse 2010/287/EU af 2. december 2009
1
blev det efter henstilling fra
Kommissionen fastslået, at der forelå et uforholdsmæssigt stort underskud i
Nederlandene. Rådet konstaterede, at det for 2009 planlagte offentlige underskud lå på
4,8 % af BNP, dvs. over traktatens referenceværdi på 3 % af BNP, mens den offentlige
bruttogæld forventedes at udgøre 59,7 % af BNP, hvilket er under traktatens
referenceværdi på 60 % af BNP
2
.
I henhold til artikel 126, stk. 7, i TEUF og artikel 3, stk. 4, i Rådets forordning (EF) nr.
1467/97 af 7. december 1997 om fremskyndelse og afklaring af gennemførelsen af
proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud
3
rettede Rådet på
grundlag af en henstilling fra Kommissionen den 2. december 2009 en henstilling til
Nederlandene om at bringe situationen med et uforholdsmæssigt stort underskud til
ophør senest i 2013. Henstillingen blev offentliggjort.
Rådet fandt den 21. juni 2013, at Nederlandene havde truffet virkningsfulde
foranstaltninger i overensstemmelse med Rådets henstilling efter traktatens
artikel 126, stk. 7, og at uventede negative økonomiske forhold med store ugunstige
virkninger for de offentlige finanser var indtruffet efter vedtagelsen af den oprindelige
henstilling. Rådet mente derfor (efter en henstilling fra Kommissionen), at de
betingelser, der er fastsat i artikel 3, stk. 5, i forordning (EF) nr. 1467/97, var opfyldt
for at udstede en ny henstilling til Nederlandene i henhold til traktatens artikel 126,
(2)
(3)
1
2
3
EUT L 125 af 21.5.2010, s. 42.
Det offentlige underskud og den offentlige gæld i 2009 blev efterfølgende justeret til henholdsvis 5,6 %
af BNP og 60,8 % af BNP.
EFT L 209 af 2.8.1997, s. 6.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452953_0003.png
stk. 7, med henblik på at bringe situationen med et uforholdsmæssigt stort underskud
til ophør senest i 2014. Henstillingen blev offentliggjort.
(4)
I henhold til artikel 4 i protokollen om proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt
store underskud, der er knyttet som bilag til traktaten, er det Kommissionens ansvar at
tilvejebringe de data, der skal benyttes til gennemførelse af proceduren. Som led i
gennemførelsen af denne protokol skal medlemsstaterne indberette oplysninger om det
offentlige underskud og den offentlige gæld og andre relaterede variabler to gange
årligt, nemlig inden den 1. april og inden den 1. oktober, jf. artikel 3 i Rådets
forordning (EF) nr. 479/2009 af 25. maj 2009 om gennemførelse af den protokol om
proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud, der er knyttet som
bilag til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab
4
.
Når det overvejes, om en afgørelse om et uforholdsmæssigt stort underskud bør
ophæves, vedtager Rådet en afgørelse på grundlag af indberettede data. Desuden bør
en afgørelse om et uforholdsmæssigt stort underskud kun ophæves, hvis
Kommissionens prognoser antyder, at underskuddet ikke vil overstige tærskelværdien
på 3 % af BNP i løbet af prognoseperioden
5
.
På grundlag af de af Kommissionen (Eurostat) fremlagte data i overensstemmelse med
artikel 14 i forordning (EF) nr. 479/2009 efter indberetning fra Nederlandene inden
den 1. april 2014, stabilitetsprogrammet for 2014 og på grundlag af Kommissionens
prognose fra foråret 2014 er følgende konklusioner begrundede:
Efter at være toppet med 5,6 % af BNP i 2009 blev det offentlige underskud i
Nederlandene støt reduceret og nåede ned på 2,5 % af BNP i 2013
6
. Denne
forbedring skyldes konsolideringsforanstaltningerne på både udgifts- og
indtægtssiden, navnlig stigninger i (indirekte) beskatning og nedskæringer i de
offentlige udgifter.
Ifølge Nederlandenes stabilitetsprogram for 2014 forventes det offentlige
underskud at stige til 2,9 % af BNP i 2014 og derefter falde til 2,1 % af BNP i
2015, mens det i Kommissionens prognose fra foråret 2014 forventes, at det
offentlige underskud andrager 2,8 % af BNP i 2014 og 1,8 % af BNP i 2015.
Derfor forventes underskuddet at forblive under traktatens referenceværdi på
3 % af BNP i løbet af prognoseperioden.
Efter en forbedring på 1,4 % af BNP i 2013 forventes den strukturelle saldo,
dvs. den konjunkturkorrigerede offentlige saldo, minus engangsforanstaltninger
og andre midlertidige foranstaltninger, at blive stabiliseret i 2014 og blive
forbedret med 0,5 procentpoint i 2015 på grundlag af en antagelse om en
uændret politik. I den forbindelse ser der i øjeblikket ud til at være en forskel
på 0,5 % af BNP i forhold til den nødvendige tilpasning af den strukturelle
(5)
(6)
4
5
6
EUT L 145 af 10.6.2009, s. 1.
I overensstemmelse med "Specifikationer om gennemførelsen af stabilitets- og vækstpagten og
retningslinjer for stabilitets- og konvergensprogrammernes indhold og form" af 3. september 2012.
Det offentlige underskud i 2013 var i betydelig grad påvirket af nationaliseringen af SNS Reaal, som
ifølge den seneste vurdering fra Nederlandenes statistiske kontor (CBS) ikke skulle have haft følger for
underskuddet, men Eurostats endelige afgørelse om klassificeringen foreligger endnu ikke. På grundlag
af de foreliggende oplysninger kan denne foranstaltning medføre en stigning på 0,3 % af BNP.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
saldo i retning af den mellemfristede målsætning i 2014, hvilket tyder på, at der
er behov for at styrke de budgetmæssige foranstaltninger for at sikre fuld
overensstemmelse med den præventive del af pagten på baggrund af den
stigende risiko for en betydelig afvigelse fra den nødvendige tilpasningskurs.
Gældskvoten steg med ca. 10 procentpoint mellem 2010 og 2013 til 73,5 %.
Ifølge Kommissionens prognose fra foråret 2014 forventes den offentlige
bruttogæld at stige yderligere til 73,8 % af BNP i 2014 og falde til 73,4 % af
BNP i 2015.
(7)
Rådet minder om, at Nederlandene fra 2014, altså året efter korrektionen af det
uforholdsmæssigt store underskud, er omfattet af den forebyggende del af stabilitets-
og vækstpagten og bør nærme sig den mellemfristede målsætning i et rimeligt tempo,
herunder overholde benchmarket for udgifter og sikre tilstrækkelige fremskridt hen
imod overholdelse af gældskriteriet i overensstemmelse med artikel 2, stk. 1a, i Rådets
forordning (EF) nr. 1467/97 af 7. juli 1997 om fremskyndelse og afklaring af
gennemførelsen af proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud.
I henhold til traktatens artikel 126, stk. 12, skal en rådsafgørelse om et
uforholdsmæssigt stort underskud ophæves, når det uforholdsmæssigt store underskud
i den pågældende medlemsstat efter Rådets opfattelse er blevet korrigeret.
Efter Rådets opfattelse er det uforholdsmæssigt store underskud i Nederlandene blevet
korrigeret, og afgørelse 2010/287/EU bør derfor ophæves —
(8)
(9)
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
Det fastslås efter en generel vurdering, at situationen med et uforholdsmæssigt stort
underskud i Nederlandene er blevet korrigeret.
Artikel 2
Afgørelse 2010/287/EU ophæves.
Artikel 3
Denne afgørelse er rettet til Kongeriget Nederlandene.
Udfærdiget i Bruxelles, den
[…].
På Rådets vegne
Formand
DA
4
DA