Finansudvalget 2014
KOM (2014) 0437
Offentligt
1452957_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 2.6.2014
COM(2014) 437 final
Henstilling med henblik på
RÅDETS AFGØRELSE
om ophævelse af afgørelse 2010/283/EU om et uforholdsmæssigt stort underskud i
Belgien
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452957_0002.png
Henstilling med henblik på
RÅDETS AFGØRELSE
om ophævelse af afgørelse 2010/283/EU om et uforholdsmæssigt stort underskud i
Belgien
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 126,
stk. 12,
under henvisning til henstilling fra Kommissionen og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Ved Rådets afgørelse 2010/283/EU af 2. december 2009
1
blev det efter henstilling fra
Kommissionen fastslået, at der forelå et uforholdsmæssigt stort underskud i Belgien.
Rådet konstaterede, at det for 2009 planlagte offentlige underskud lå på 5,9 % af BNP,
dvs. over traktatens referenceværdi på 3 % af BNP, medens den offentlige bruttogæld
forventedes at udgøre 97,6 % af BNP, hvilket er over traktatens referenceværdi på
60 % af BNP
2
.
Den 2. december 2009 rettede Rådet i overensstemmelse med traktatens artikel 126,
stk. 7, og artikel 3, stk. 4, i Rådets forordning (EF) nr. 1467/97 af 7. juli 1997 om
fremskyndelse og afklaring af gennemførelsen af proceduren i forbindelse med
uforholdsmæssigt store underskud
3
efter henstilling fra Kommissionen en henstilling
til Belgien med henblik på at bringe situationen med et uforholdsmæssigt stort
underskud til ophør senest i 2012. Henstillingen blev offentliggjort.
På grundlag af en henstilling fra Kommissionen fastslog Rådet den 21. juni 2013 i
henhold til traktatens artikel 126, stk. 8, at Belgien ikke havde truffet virkningsfulde
foranstaltninger i overensstemmelse med Rådets henstilling af 2. december 2009 for at
korrigere sit uforholdsmæssigt store underskud inden 2012, og besluttede i henhold til
traktatens artikel 126, stk. 9, at pålægge Belgien at bringe situationen med et
uforholdsmæssigt stort underskud til ophør senest i 2013. Belgien fik en frist til den
15. september til at forelægge rapporter om de foranstaltninger, der var truffet for at
(2)
(3)
1
2
3
EUT L 125 af 21.5.2010, s. 34.
Det offentlige underskud og den offentlige bruttogæld i 2009 blev efterfølgende justeret til henholdsvis
5,6 % af BNP og 95,7 % af BNP.
EFT L 209 af 2.8.1997, s. 6.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452957_0003.png
efterkomme afgørelsen, jf. artikel 5, stk. 1, litra a), i Rådets forordning (EF) Nr.
1467/97. Den 15. november konstaterede Kommissionen, at Belgien havde truffet
virkningsfulde foranstaltninger, og at der ikke aktuelt var brug for yderligere skridt i
proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud.
(4)
I henhold til artikel 4 i protokollen om proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt
store underskud, der er knyttet som bilag til traktaterne, er det Kommissionens ansvar
at tilvejebringe de data, der skal benyttes til gennemførelse af proceduren. Som led i
gennemførelsen af denne protokol skal medlemsstaterne indberette oplysninger om det
offentlige underskud og den offentlige gæld og andre relaterede variabler to gange
årligt, nemlig inden den 1. april og inden den 1. oktober, jf. artikel 3 i Rådets
forordning (EF) nr. 479/2009 af 25. maj 2009 om gennemførelse af den protokol om
proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud, der er knyttet som
bilag til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab
4
.
Når det overvejes, om en afgørelse om et uforholdsmæssigt stort underskud bør
ophæves, vedtager Rådet en afgørelse på grundlag af indberettede data. Desuden bør
en afgørelse om et uforholdsmæssigt stort underskud kun ophæves, hvis
Kommissionens prognoser indikerer, at underskuddet ikke vil overstige
tærskelværdien på 3 % af BNP i løbet af prognoseperioden
5
.
På grundlag af de af Kommissionen (Eurostat) fremlagte data i overensstemmelse med
artikel 14 i forordning (EF) nr. 479/2009 efter indberetning fra Belgien inden den
1. april 2014, stabilitetsprogrammet for 2014 og Kommissionens prognose fra foråret
2014 kan der drages følgende konklusioner:
Efter at have toppet med 5,6 % af BNP i 2009, hvoraf ca. 0,7 % af BNP
skyldtes engangsfaktorer, blev det offentlige underskud i Belgien reduceret til
2,6 % af BNP i 2013 i overensstemmelse med fristen i Rådets afgørelse af
21. juni 2013. Denne forbedring skyldtes en betydelig finanspolitisk
konsolidering og forbedrede konjunkturer.
Ifølge stabilitetsprogrammet for 2014-17, som blev forelagt af den belgiske
regering den 30. april 2014, skal underskuddet reduceres til 2,15 % af BNP i
2014, og derefter til 1,4 % af BNP i 2015. På grundlag af en antagelse om en
uændret politik forventes der ifølge Kommissionens prognose fra foråret 2014
et underskud på 2,6 % af BNP i 2014 og 2,8 % af BNP i 2015. Underskuddet
forventes således at forblive under traktatens referenceværdi på 3 % af BNP i
løbet af prognoseperioden.
Efter en forbedring på 0,7 % af BNP i 2013 forventes den strukturelle saldo,
dvs. den konjunkturkorrigerede saldo, minus engangsforanstaltninger og andre
midlertidige foranstaltninger, under antagelse af, at politikken ikke ændres, at
være stabil i 2014, og derefter forværres en anelse i 2015. I denne forbindelse
ser det ud til, at der aktuelt er ved at udvikle sig et gab på 0,5 % af BNP i
(5)
(6)
4
5
EUT L 145 af 10.6.2009, s. 1.
I overensstemmelse med "Specifikationer om gennemførelsen af stabilitets- og vækstpagten og
retningslinjer for stabilitets- og konvergensprogrammernes indhold og form" af 3. september 2012. Se:
http://ec.europa.eu/economy_finance/economic_governance/sgp/pdf/coc/code_of_conduct_en.pdf.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
forhold til den krævede tilpasning af den strukturelle saldo i retning af den
mellemfristede målsætning for 2014, og det lader til, at det er nødvendigt at
forstærke budgetforanstaltningerne for at sikre overholdelsen af den
forebyggende del af pagten på baggrund af risikoen for en betydelig afvigelse
fra den krævede tilpasningssti og overtrædelse af gældskriteriet.
Gældskvoten steg med ca. 5 procentpoint mellem 2009 og 2013, til 101,5 %,
også som følge af Belgiens bidrag til den finansielle bistand til medlemsstater i
euroområdet. Den offentlige bruttogæld forventes at forblive på dette niveau i
2014 og 2015.
(7)
Rådet erindrer om, at Belgien fra 2014, altså året efter korrektionen af det
uforholdsmæssigt store underskud, er underlagt stabilitets- og vækstpakkens
forebyggende del, og bør nærme sig sit mellemfristede mål i et rimeligt tempo,
herunder overholde benchmarket for udgifter og gøre tilstrækkelige fremskridt
henimod overholdelse af gældskriteriet i overensstemmelse med artikel 2, stk. 1a, i
Rådets forordning (EF) nr. 1467/97 af 7. juli 1997 om fremskyndelse og afklaring af
gennemførelsen af proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud.
I henhold til traktatens artikel 126, stk. 12, skal en rådsafgørelse om et
uforholdsmæssigt stort underskud ophæves, når det uforholdsmæssigt store underskud
i den pågældende medlemsstat efter Rådets opfattelse er blevet korrigeret.
Efter Rådets opfattelse er det uforholdsmæssigt store underskud i Belgien blevet
korrigeret, og afgørelse 2010/283/EU bør derfor ophæves —
(8)
(9)
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
Ud fra en samlet vurdering kan det konkluderes, at situationen med et uforholdsmæssigt stort
underskud i Belgien er blevet korrigeret.
Artikel 2
Afgørelse 2010/283/EU ophæves.
Artikel 3
Denne afgørelse er rettet til Kongeriget Belgien.
Udfærdiget i Bruxelles, den
[…].
På Rådets vegne
Formand
DA
4
DA