Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014
KOM (2014) 0439
Offentligt
1452959_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 1.7.2014
COM(2014) 439 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET
EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET
om anvendelsen af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 2006/2004 af 27.
oktober 2004 om samarbejde mellem nationale myndigheder med ansvar for
håndhævelse af lovgivning om forbrugerbeskyttelse ("forordningen om
forbugerbeskyttelsessamarbejde")
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452959_0002.png
Rapport om anvendelsen af
forordningen om
forbrugerbeskyttelsessamarbejde
1.
Indledning
Forbrugerudgifterne udgør i øjeblikket over 56 % af EU's BNP og er en stærk
drivkraft for den europæiske økonomi
1
. EU's forbrugerpolitik kan yde et væsentligt
bidrag til højere vækstrater i EU ved at forbedre forbrugerforholdene og øge tilliden til
det indre marked. Som anført i den europæiske forbrugerdagsorden fra 2012 er
styrkelsen af håndhævelsen af forbrugerlovgivningen en af prioriteringerne i
forbrugerpolitikken. Den ensartede og effektive håndhævelse skal fremme det private
forbrug og sikre virksomhederne lige vilkår, hvilket fremmer konkurrence og
forbrugercentreret innovation
2
.
Håndhævelsen af EU-lovgivningen om forbrugernes økonomiske interesser blev
styrket i 2004 med vedtagelsen af forordningen om forbrugerbeskyttelsessamarbejde (i
det følgende benævnt "CPC-forordningen")
3
. Denne fælles ramme samler de nationale
myndigheder fra alle EU-medlemsstaterne
4
. Forordningens hovedformål er at håndtere
grænseoverskridende overtrædelser gennem fastsættelse af procedurer for udveksling
af oplysninger, grænseoverskridende håndhævelsesanmodninger og koordinerede
foranstaltninger for at forhindre erhvervsdrivende, der overtræder lovgivningen, i at
flytte rundt mellem medlemsstaterne og udnytte huller i nationale jurisdiktioner.
Forordningen indeholder ligeledes bestemmelser om indgåelse af internationale
samarbejdsaftaler.
I to toårige rapporter
5
fra 2009 og 2012 vurderede Kommissionen anvendelsen af
CPC-forordningen og identificerede en række muligheder for at gøre samarbejdet om
håndhævelse mere effektivt under den eksisterende lovgivningsramme. Med artikel
21a blev der indført en revisionsbestemmelse i CPC-forordningen, der pålægger
Kommissionen at foretage en vurdering af effektiviteten af og de operationelle
mekanismer i forordningen.
I en ekstern evaluering ("evalueringen")
6
fra 2012 blev det konkluderet, at CPC-
forordningen havde været til gavn for de kompetente myndigheder og for forbrugerne,
1
2
3
4
5
6
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-12-491_da.htm.
http://ec.europa.eu/consumers/archive/strategy/docs/consumer_agenda_2012_en.pdf.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 2006/2004 af 27. oktober 2004 om samarbejde mellem
nationale myndigheder med ansvar for håndhævelse af lovgivning om forbrugerbeskyttelse (EUT L 364 af
9.12.2004, side 1).
Den omfatter ligeledes EØS-partnerlandene Island, Liechtenstein og Norge.
KOM(2009) 336 og COM(2012) 100:
http://ec.europa.eu/consumers/enforcement/biennial_national_reports_en.htm#biennial.
"External Evaluation of the Consumer Protection Regulation", endelig rapport udarbejdet af Consumer
Policy Evaluation Consortium, den 17. december 2012 ("evalueringen"):
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452959_0003.png
og det blev understreget, at målene i CPC-forordningen var hensigtsmæssige og
relevante, og at de endnu ikke var fuldt opnået.
I konklusionerne fra det europæiske forbrugertopmøde i 2013
7
blev det understreget,
at det var nødvendigt at anvende en mere integreret tilgang til håndhævelse af
forbrugerrettigheder på EU-plan, navnlig for at håndtere omfattende overtrædelser
8
. I
mellemtiden har nationale håndhævende myndigheder og forbrugerorganisationer
grebet ind over for disse omfattende overtrædelser, f.eks. i sager vedrørende
vildledende praksis i forbindelse med lovbestemte garantier
9
. Disse foranstaltninger
viser ikke blot, at større virksomheder ofte anvender den samme praksis i flere
medlemsstater samtidig, men at de også danner et værdifuldt grundlag for overvejelser
om, hvordan disse omfattende overtrædelser af relevans for EU håndteres mest
effektivt.
Som det næste skridt i evalueringsprocessen offentliggjorde Kommissionen en
køreplan
10
med et overblik over de vigtigste områder, hvor der kunne indføres
forbedringer, og gennemførte i denne forbindelse en offentlig høring
11
i perioden 11.
oktober 2013 – 13. februar 2014. Disse områder omfatter en fælles fortolkning af
CPC-rammen blandt alle aktører, potentielle mangler i varslingsmekanismer,
proceduremæssige og juridiske hindringer for håndteringen af anmodninger om
gensidig bistand, de kompetente myndigheders beføjelser, Kommissionens rolle og
behovet for at udvikle fælles redskaber til at håndtere omfattende overtrædelser, der
berører flere medlemsstater (overtrædelser af relevans for EU).
Revisionsprocessen har indtil videre bekræftet, at gennemførelsen af CPC-
forordningen i 2007 resulterede i udviklingen af effektive midler til beskyttelse af
forbrugernes kollektive interesser i hele EU. Med CPC-forordningen blev de nationale
myndigheder tillagt et minimum af fælles håndhævelsesbeføjelser, og de fik i denne
forbindelse beføjelse til at iværksætte fælles håndhævelsesforanstaltninger i
samordning med Kommissionen. Myndighederne har f.eks. screenet over 3 000 e-
handelswebsteder i forskellige økonomiske sektorer for at undersøge, om EU-
lovgivningen blev overtrådt, hvilket har resulteret i øget overholdelse. I de sidste to år
er der blevet truffet yderligere foranstaltninger for at få virksomhederne til at stoppe
urimelig handelspraksis på områder af fælles interesse i EU – fælles strategier for
CPC-håndhævelse. En nylig CPC-foranstaltning vedrørende køb af in-apps
12
, hvor
store teknologivirksomheder blev mødt med en fælles fortolkning af den korrekte
anvendelse af relevante forbrugerbestemmelser på dette område fra de nationale
http://ec.europa.eu/consumers/enforcement/docs/cpc_regulation_inception_report_revised290212_en.p
df.
http://ec.europa.eu/consumers/events/ecs_2013/report/Summitconclusions.pdf.
Diskussionsoplæg fra det europæiske forbrugertopmøde "Mod en mere effektiv håndhævelse af EU's
forbrugerrettigheder", april 2013:
http://ec.europa.eu/consumers/enforcement/docs/07032013_consumer_summit_discussion_paper_da.pd
f.
http://www.cojef-project.eu/IMG/pdf/BEUC_PR_Apple.pdf.
Køreplan for revision af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om samarbejde mellem nationale
myndigheder med ansvar for håndhævelse af lovgivning om forbrugerbeskyttelse, september 2013:
http://ec.europa.eu/smart-
regulation/impact/planned_ia/docs/2014_sanco_001_consumer_protection_cooperation_review_en.pdf.
Sammenfatning af interessenternes svar på den offentlige høring om forordning (EF) nr. 2006/2004 om
samarbejde om forbrugerbeskyttelse (CPC), der findes på
http://ec.europa.eu/consumers/enforcement/index_en.htm.
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-14-187_da.htm.
7
8
9
10
11
12
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452959_0004.png
håndhævende myndigheders side i hele EU, er et konkret eksempel på, hvordan der
gennem CPC-håndhævelse kan tages fat på nye forbrugerproblemer, der berører flere
medlemsstater.
Sideløbende hermed har Kommissionen udarbejdet retningslinjer for fortolkningen for
at fremme håndhævelse og overholdelse
13
i takt med udbygningen af EU's
forbrugerbeskyttelse og forbrugerpolitik. De kommende retningslinjer for anvendelsen
af direktivet om forbrugerrettigheder
14
og direktivet om urimelig handelspraksis
15
vil
fremme en fælles tilgang til vurderingen af sager og således forbedre håndhævelsen af
forbrugerlovgivningen.
Revisionsprocessen har klart vist, at hvis vi fremover skal imødegå de nye
udfordringer i den digitale økonomi, skal der i håndhævelsen af forbrugerlovgivningen
både være fokus på de særlige forhold forbundet med dematerialiseret handel og den
hastighed, hvormed overtrædelser af forbrugerlovgivningen kan sprede sig over hele
EU. Det fremgår ligeledes af data indsamlet via resultattavlen for
forbrugermarkederne og rapporter udarbejdet af de europæiske forbrugercentre, at
forbrugerforholdene i de enkelte lande stadig er forskellige, og at antallet af
grænseoverskridende overtrædelser af forbrugerlovgivningen er omfattende. Den
offentlige høring viste klart, at interessenterne ønsker, at beslutningstagerne øger deres
bestræbelser på at sikre en effektiv håndhævelse af forbrugerlovgivningen.
Nærværende rapport er et yderligere skridt i revisionsprocessen. Den integrerer alle
citerede dokumenter, nye toårige rapporter forelagt af medlemsstaterne i 2013
16
og
resultaterne af den offentlige høring. I overensstemmelse med principperne om
intelligent regulering
17
vil rapporten blive efterfulgt af en grundig konsekvensanalyse
af mulighederne for at forbedre CPC-forordningen, således at Kommissionen kan
afslutte revisionen i henhold til artikel 21a i CPC-forordningen i starten af 2015 og
beslutte, om der skal udarbejdes et lovgivningsmæssigt forslag til ændring af CPC-
forordningen.
2.
Siden 2007 har håndhævelsessamarbejdet givet forbrugerne
større fordele af EU's forbrugerlovgivning
Siden 2007 har CPC-forordningen givet forbrugerne i EU væsentlige fordele som
følge af styrkelsen af håndhævelseskapaciteten i hele Europa. Samarbejdet mellem
nationale myndigheder med ansvar for håndhævelse af lovgivning om
forbrugerbeskyttelse har sikret en mere ensartet anvendelse af EU's
forbrugerbeskyttelseslovgivning og bidraget til et mere velfungerende indre marked til
gavn for borgerne og virksomhederne. Følgende skal især fremhæves:
CPC-mekanismen for gensidig bistand tilvejebringer en klar og samlet retlig
ramme for gensidig udveksling af oplysninger og iværksættelse af
grænseoverskridende håndhævelsesforanstaltninger. Den vigtigste innovation
er muligheden for at håndhæve lovgivningen om forbrugerbeskyttelse på
13
14
15
16
17
http://ec.europa.eu/justice/consumer-marketing/rights-contracts/directive/index_en.htm.
Direktiv 2011/83/EU om forbrugerrettigheder.
Direktiv 2005/29/EF om urimelig handelspraksis.
http://ec.europa.eu/consumers/enforcement/index_en.htm.
http://ec.europa.eu/smart-regulation/index_da.htm
og navnlig den interinstitutionelle aftale om bedre
lovgivning (2003/C 321/01).
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452959_0005.png
tværs af grænser (CPC-forordningens artikel 8). Dette reducerer ikke blot
omkostningerne til håndhævelse, men gør det også muligt at anvende
administrative midler i et land til gavn for forbrugere fra andre lande og at
forhindre erhvervsdrivende, der overtræder lovgivningen, i at flytte rundt
mellem medlemsstaterne.
Anmodninger om gensidig bistand
CPC-forordningen giver de kompetente myndigheder mulighed for at udveksle oplysninger efter anmodning
(artikel 6) og for at anmode en anden kompetent myndighed om at bringe en overtrædelse inden for
Fællesskabet til ophør (artikel 8). Disse redskaber giver de kompetente myndigheder beføjelse til at
tilvejebringe bevismateriale for at standse overtrædelser, der begås af erhvervsdrivende fra andre
medlemsstater, og som skader forbrugerne i deres jurisdiktion.
Ved udgangen af 2013 havde medlemsstaterne fremsat i alt 1 454 anmodninger om gensidig bistand, herunder
699 anmodninger om oplysninger og 755 håndhævelsesanmodninger. I evalueringen fremhæves en lang række
fordele ved mekanismen for gensidig bistand såsom den øgede effektivitet af grænseoverskridende
håndhævelsesforanstaltninger, udveksling af bedste praksis, myndighedernes øgede fokus på nye
overtrædelser og større administrativ kapacitet
18
.
Kontrolaktionerne og de fælles strategier for håndhævelse i henhold til CPC-
forordningens artikel 9 gav medlemsstaterne mulighed for at koordinere deres
håndhævelsesstrategier i større omfang. De tilvejebragte effektive redskaber
på EU-plan til påvisning og bekæmpelse af alvorlige og omfattende
overtrædelser med en klar afskrækkende virkning på erhvervsdrivende. Der
blev bl.a. truffet korrigerende foranstaltninger på områderne elektronikvarer,
rejsetjenester og digitalt indhold med klare målbare resultater i form af øget
overholdelse og kendskab til forbrugerrettigheder blandt virksomheder.
Kontrolaktioner ("sweeps")
Kommissionen udarbejdede i samarbejde med medlemsstaternes kompetente myndigheder et EU-specifikt format
for kontrol af websteder (kontrolaktion) En kontrolaktion er en screening af websteder på EU-plan med henblik
på at identificere overtrædelser af forbrugerlovgivningen på et givent onlinemarked og efterfølgende sikre
overholdelse gennem håndhævelsesforanstaltninger. Siden 2007 har de nationale håndhævende myndigheder i
de deltagende lande hvert år gennemført kontrolaktioner i samordning med Kommissionen. Selv om det var
frivilligt, deltog næsten alle medlemsstaterne hvert år. I perioden 2007-2013 blev over 3 000 websteder
kontrolleret:
Onlinemarked
Involverede
medlemsstater
Kontrollerede
websteder
Websteder
med
uregelmæs-
sigheder
32 %
54 %
55 %
59 %
69 %
52 %
69 %
Håndhævelses-
procent
Flybilletter (2007)
Mobiltelefonindhold (2008)
Elektronikvarer (2009)
Onlinesalg af billetter (2010)
Forbrugerkredit (2011)
Digitalt indhold (2012)
Rejsetjenester (2013)
15 + 1 EØS
27 + 2 EØS
26 + 2 EØS
27 + 2 EØS
27 + 2 EØS
27 + 2 EØS
27 + 2 EØS
447
554
369
414
565
330
552
81 %
71 %
71 %
79 %
75 %
80 %
62 %**
* Gennemførelsesprocenten angiver graden af overholdelse efter kontrolaktionen, dvs. andelen af det samlede antal kontrollerede websteder, som
opfyldte kravene i lovgivningen.
** Resultater efter seks måneder. De nationale myndigheder kan normalt først fremlægge de endelige resultater af deres
håndhævelsesforanstaltninger tidligst 12 måneder efter den indledende undersøgelse.
18
Side 98 i den eksterne evalueringsrapport fra 2012.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452959_0006.png
I evalueringen fremhæves kontrolaktionernes fordele, både i forbindelse med overtrædelser inden for EU og på
nationalt plan. Kontrolaktioner giver et godt fingerpeg om sektorens/markedets overholdelse af lovgivningen om
forbrugerbeskyttelse og synliggør CPC-netværket. De fremmer CPC-myndighedernes fælles fortolkning af
retlige og andre aspekter.
Fælles strategier for håndhævelse
Den fælles strategi for håndhævelse er et nyt grundlag for fælles håndhævelsesforanstaltninger udviklet siden
2013 i henhold til CPC-forordningens artikel 9. Den giver medlemsstaternes myndigheder mulighed for at
koordinere deres tilgang til anvendelsen af lovgivningen om forbrugerbeskyttelse på bestemte områder med
støtte fra Kommissionen. Den første foranstaltning af denne art vedrører køb af in-apps i onlinespil. Et andet
eksempel er sektoren for biludlejning. I begge sager pågår der drøftelser med de berørte sektorer for at sikre, at
forbrugerlovgivningen overholdes.
CPC-varslingsmekanismen tilvejebragte for første gang en ramme for
medlemsstaternes udveksling af oplysninger om nye overtrædelser og for
identifikation af overtrædelser, der kan kræve en koordineret tilgang.
Fælles aktiviteter og projekter, workshopper og andre begivenheder øgede
medlemsstaternes håndhævelseskapacitet og administrative kapacitet inden for
forbrugerbeskyttelse og øgede tilliden og den gensidige forståelse mellem
medlemsstaternes myndigheder i CPC-netværket.
Det internationale samarbejde gjorde det muligt at udveksle god praksis med
EU's vigtigste handelspartnere.
Disse resultater blev opnået på trods af ressourcemæssige begrænsninger som følge af
krisen. De viste rent faktisk, at CPC-mekanismen kan tilvejebringe mere
ressourceeffektive midler til håndtering af overtrædelser af relevans for EU.
Resultaterne af gennemførelsen af CPC-forordningen har generelt været positive, og
der er blevet indført en netværksbaseret samarbejdsmekanisme, der også kan anvendes
på andre områder i det indre marked.
3.
Håndhævelsessamarbejde: en mere enkel metode til at imødegå
de nye udfordringer forbundet med den digitale økonomi
CPC-forordningen er fortsat meget relevant og et godt grundlag for udviklingen af
EU's forbrugerpolitik fremover. Det fremgår klart af evalueringen, medlemsstaternes
toårige rapporter og resultaterne af den offentlige høring, at CPC-netværket har brug
for omfattende retningslinjer. Der kan være behov for at videreudvikle CPC-rammen,
herunder eventuelt for at revidere CPC-forordningen på følgende områder:
Der kan være behov for at afklare og styrke mekanismerne for gensidig bistand,
herunder juridiske og proceduremæssige aspekter og bestemmelser, der sikrer det
overordnede samarbejde (CPC-forordningens artikel 9)
19
.
19
Side 14-20 i sammendraget af den offentlige høring og
http://ec.europa.eu/consumers/enforcement/docs/cpc_regulation_inception_report_revised290212_en.pdf.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452959_0007.png
Fælles håndhævelsesaktiviteter såsom kontrolaktioner eller de nyligt iværksatte
håndhævelsesforanstaltninger er effektive og bør også anvendes i andre sektorer
20
.
Erfaringerne med visse CPC-sager har vist, at der er behov for yderligere
fremskridt for at bekæmpe vildledende og aggressiv handelspraksis, der kan kræve
særlige håndhævelsesmidler
21
.
CPC-markedsovervågnings- og varslingsmekanismen skal muligvis videreudvikles
for at sikre en hurtig påvisning af nye trusler mod forbrugerne, der nødvendiggør
iværksættelsen af CPC-foranstaltninger
22
. Især bør muligheden for at inddrage
andre aktører såsom forbrugerorganisationer og europæiske forbrugercentre
undersøges
23
.
Problemer som følge af forskellige nationale procedureregler og -standarder inden
for håndhævelsesprocedurer er tilsyneladende til hinder for et effektivt
samarbejde
24
. Disse forskelle kan være til hinder for gensidig bistand og
samarbejde og forsinke en effektiv håndtering af overtrædelser. Det kan ligeledes
være nødvendigt at redegøre nærmere for de kompetente myndigheders
værktøjskasse, dvs. deres fælles minimumsbeføjelser
25
.
Respondenterne i den offentlige høring støtter generelt, at Kommissionen får en
mere aktiv rolle i CPC-netværket
26
. Der blev allerede taget skridt i denne retning i
2013-2014 med iværksættelsen af nye koordinerede håndhævelsesforanstaltninger,
der resulterede i en fælles strategi for håndhævelse i forbindelse med køb af in-
apps. Der skal træffes yderligere foranstaltninger fremover for at bekæmpe
omfattende overtrædelser af relevans for EU, der er til stor skade for EU's
økonomi
27
.
I lyset af de øgede udfordringer forbundet med handelspraksis med oprindelse i
tredjelande i en globaliseret digital økonomi kan det være nødvendigt at styrke
samarbejdet med internationale partnere
28
.
20
21
22
23
24
25
26
27
28
http://ec.europa.eu/consumers/enforcement/docs/cpc_regulation_inception_report_revised290212_en.pdf.
En effektiv bekæmpelse af denne praksis indebærer et tæt samarbejde mellem
forbrugerbeskyttelsesmyndighederne og de strafferetlige myndigheder. Da denne praksis ofte anvendes i
en kort periode, skal de håndhævende myndigheder i påkommende tilfælde have mulighed for at træffe
foranstaltninger, selv om den pågældende praksis er standset.
http://ec.europa.eu/consumers/enforcement/docs/cpc_regulation_inception_report_revised290212_en.pdf.
Side 14-20 og 49 i sammendraget af den offentlige høring.
http://ec.europa.eu/consumers/enforcement/docs/cpc_regulation_inception_report_revised290212_en.pdf.
Side 22-29 i sammendraget af den offentlige høring.
Side iii og 45-48 i sammendraget af den offentlige høring.
Problemet med omfattende overtrædelser er allerede blevet identificeret i meddelelsen om håndhævelse
af forbrugerlovgivningen fra 2009 (http://eur-lex.europa.eu/legal-
content/DA/TXT/PDF/?uri=CELEX:52009DC0330&from=DA)
og bekræftet i den eksterne
evalueringsrapport
(http://ec.europa.eu/consumers/enforcement/docs/cpc_regulation_inception_report_revised290212_en.pdf).
Resultaterne af den offentlige høring bekræfter, at disse overtrædelser er betydelige – side 35 i
sammendraget af den offentlige høring.
Flere medlemsstater understreger i deres toårige rapporter udfordringerne med hensyn til håndhævelsen
forbundet med handel med tredjelande. Se også
http://ec.europa.eu/consumers/enforcement/docs/cpc_regulation_inception_report_revised290212_en.pdf.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452959_0008.png
4.
Flere fælles foranstaltninger på EU-plan som supplement til
bilateral bistand
Det fremgår af evalueringen og de toårige rapporter, at de nationale myndigheder efter
en indledende testperiode i 2007-2009 anvendte CPC-mekanismen for gensidig
bistand i sager, som kunne håndteres mere effektivt gennem CPC-netværket end
gennem andre tilgængelige midler på nationalt plan
29
.
På baggrund af den øgede
internationalisering af detailhandlen i EU har større virksomheder samtidig etableret
lokale datterselskaber på deres vigtigste markeder, og de anvender samme praksis på
alle markederne. De nationale myndigheder står over for de samme udfordringer på
deres markeder. I lyset af de budgetmæssige begrænsninger anvendte medlemsstaterne
imidlertid de knappe ressourcer på nationale sager snarere end på
grænseoverskridende sager
30
.
Internationaliseringen af detailhandlen bidrager således til udbredelsen af de samme
overtrædelser på tværs af grænserne i EU. CPC-netværket har taget fat på dette ved at
styrke fælles aktiviteter såsom kontrolaktioner og siden 2013 udviklingen af et nyt
redskab, den fælles strategi for håndhævelse. Ved at sætte ind på områder af fælles
interesse på EU-plan er der blevet tilvejebragt en effektiv håndhævelse.
Medlemsstaternes forskellige brug af mekanismen for gensidig bistand, der allerede
blev påpeget i Kommissionens første toårige rapport, og som blev bekræftet i
evalueringsrapporten
31
og konstateret i 2012-2013
32
, viser, at det er nødvendigt at
skabe øget fokus på og større enighed om fortolkningen af CPC-forordningen blandt
de nationale myndigheder. Det understreges også kraftigt i svarene på den offentlige
høring
33
. Det gælder navnlig bestemmelserne om anmodninger om bistand (f.eks.
maksimale tidsfrister og næste skridt, hvis håndhævelse ikke er mulig) og procedurer
for behandling af anmodninger. Det synes desuden at være relevant at overveje et
samarbejde mellem forbrugerorganisationer og CPC-netværket, navnlig om
udveksling af oplysninger om ny praksis, der kan være i strid med EU's
forbrugerlovgivning.
I evalueringen anbefales det ligeledes at styrke kontrolaktionerne gennem aktiviteter,
der øger den offentlige bevidsthed, og gennem opfølgende foranstaltninger, der sikrer
en konsekvent overholdelse af forbrugerlovgivningen i en given sektor. Det foreslås
ligeledes at oprette "et observatorium", der systematisk indsamler oplysninger
34
.
Resultaterne af den offentlige høring viser ligeledes, at der er et generelt behov for at
styrke markedsovervågningsmekanismerne for tidlig påvisning af overtrædelser.
Bortset fra kontrolaktionerne og udviklingen af fælles strategier for håndhævelse er
det fulde potentiale i artikel 9 ikke blevet udnyttet i perioden 2007-2013.
29
30
31
32
33
34
Antallet af anmodninger om gensidig bistand toppede i 2008-2009 med 306 anmodninger om året og faldt i
den efterfølgende periode 2010-2013 med 162 anmodninger om året i gennemsnit
http://ec.europa.eu/consumers/enforcement/biennial_national_reports_en.htm#biennial
og side 76 i den
eksterne evalueringsrapport fra 2012.
Side 76 i den eksterne evalueringsrapport fra 2012.
Side 98 i den eksterne evalueringsrapport fra 2012.
Medlemsstaternes toårige rapporter (2012-2013):
http://ec.europa.eu/consumers/enforcement/biennial_national_reports_en.htm#biennial.
Side 9-13 i sammendraget af den offentlige høring.
Side 91-92 og 98 i den eksterne evalueringsrapport fra 2012.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452959_0009.png
Medlemsstaterne anvendte f.eks. ikke direkte artikel 9 til koordinering af sideløbende
håndhævelsesforanstaltninger. En af de årsager, der blev anført i evalueringen, var, at
det var nødvendigt at opstille yderligere retningslinjer for CPC-netværket i
anvendelsen og koordineringen af sådanne foranstaltninger
35
, herunder at afklare
Kommissionens rolle
36
.
Resultaterne af den offentlige høring viser det stigende omfang af omfattende
alvorlige overtrædelser af forbrugerlovgivningen (overtrædelser af relevans for EU)
37
,
og at samarbejdsmekanismerne i artikel 9 bør styrkes for at håndtere disse
overtrædelser effektivt fremover.
5.
En CPC-forordning, der effektivt håndterer nye overtrædelser af
relevans for EU
Det understreges i evalueringen, at sideløbende overtrædelser i flere medlemsstater
eller overtrædelser, der begås af den samme erhvervsdrivende, ikke altid håndteres i
fuldt omfang under den nuværende CPC-forordning
38
. Disse overtrædelser kan være
til stor skade for forbrugerne i EU, da transnationale virksomheder, der opererer fra
flere lande, kan true alle forbrugernes økonomiske interesser i EU. Det anføres i
evalueringen, at der er behov for en tæt koordineret tilgang eller fælles
foranstaltninger på EU-plan for at bringe disse overtrædelser til ophør.
En effektiv håndtering af "overtrædelser af relevans for EU" kræver et klart
retsgrundlag, herunder en definition af overtrædelser af relevans for EU, og en
konsekvent koordinering af håndhævelsesforanstaltninger, eventuelt med en tættere
inddragelse af Kommissionen
39
. Som nævnt ovenfor er det allerede muligt at
koordinere håndhævelsen i henhold til CPC-forordningens artikel 9. Selv om der er
blevet udviklet to effektive håndhævelsesinstrumenter i henhold til artikel 9
(kontrolaktioner og fælles strategier for håndhævelse), viser erfaringerne, at den
eksisterende koordineringsramme stadig er for uklar, idet den navnlig mangler
veldefinerede og gennemsigtige koordineringsprocedurer, klarhed over aktørernes
respektive roller og ansvar og konsekvenserne af passivitet. Definitionen af
koordinatorens rolle og ansvar er ikke tilstrækkelig. Selv om yderligere retningslinjer
og præciseringer kan bidrage til en mere effektiv anvendelse af artikel 9, forekommer
det ikke sandsynligt, at dette vil løse alle de identificerede problemer fuldt ud,
herunder navnlig sikre en effektiv håndtering af omfattende overtrædelser af relevans
for EU.
Da overtrædelser af relevans for EU kan være til stor skade for forbrugerne i flere
medlemsstater, foreslås det i køreplanen fra 2013 at der som et led i revisionen
indføres en mere effektiv mekanisme/procedure for koordinering af håndhævelse i
35
36
37
38
39
Side 99 i den eksterne evalueringsrapport fra 2012.
Side 17 i den eksterne evalueringsrapport fra 2012. Behovet for en bedre støtte fra Kommissionen til
medlemsstaternes indsats inden for håndhævelse, navnlig i tilfælde af sideløbende overtrædelser, der
berører forbrugere i flere medlemsstater, blev også understreget i Kommissionens meddelelse om
håndhævelse af forbrugerlovgivningen fra 2009, side 5 (punkt 2.3).
Side 35-37 i sammendraget af den offentlige høring. Over 80 % af respondenterne mente, at disse
overtrædelser var meget betydelige eller betydelige, og 56 % af respondenterne mente, at det var meget
vigtigt at indføre en specifik håndhævelsesprocedure til håndtering af disse overtrædelser.
Side 94-95 og 122 i den eksterne evalueringsrapport.
Side 94 i den eksterne evalueringsrapport.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452959_0010.png
forbindelse med håndteringen af overtrædelser af relevans for EU
40
. Langt de fleste
interessenter, der deltog i den offentlige høring, mente, at disse overtrædelser har et
betydeligt omfang, og at der skal indføres en særlig procedure på EU-plan for at
håndtere disse overtrædelser
41
.
Interessenterne mente, at følgende tilgange mest effektivt kunne bringe overtrædelser
af relevans for EU til ophør: i) krav til medlemsstaterne om at underrette andre
medlemsstater om iværksatte håndhævelsesforanstaltninger, ii) krav til
medlemsstaterne om at indberette sager, der opfylder fastlagte kriterier for
overtrædelser
af
relevans
for
EU,
iii)
obligatoriske
fælles
håndhævelsesforanstaltninger og iv) gensidig anerkendelse af håndhævelsesafgørelser.
Over 75 % af interessenterne, navnlig forbrugerorganisationerne og de europæiske
forbrugercentre, var desuden overbevist om, at en fælles procedure på EU-plan, der
giver Kommissionen eller en medlemsstat mulighed for at tilvejebringe bevismateriale
for en overtrædelse af relevans for EU, vil være et effektivt redskab til at standse eller
forebygge overtrædelser af relevans for EU. De offentlige myndigheder og
regeringerne var lidt mere tilbageholdende på dette område
42
.
I henhold til CPC-forordningen kan de kompetente myndigheder udveksle oplysninger
om formodede overtrædelser inden for EU og om deres håndhævelsesforanstaltninger.
Denne mekanisme for tidlig og gensidig varsling gør det nemmere for CPC-
myndighederne at påvise overtrædelser inden for EU i en tidlig fase og giver
myndighederne mulighed for at koordinere deres håndhævelse mere effektivt og
iværksætte fælles håndhævelsesforanstaltninger i henhold til CPC-forordningens
artikel 9.
I de første to år efter oprettelsen af CPC-netværket blev varslingsmekanismen anvendt
hyppigere end i den efterfølgende periode
43
. Det kan også skyldes en indledende
testperiode og en gradvis øget forståelse af dette instruments rolle i forhold til andre
CPC-redskaber. I de efterfølgende år (dvs. 2009-2013) har antallet af indberetninger
været forholdsvis stabilt
44
.
I evalueringen identificeres som mulige årsager til det generelle fald i antallet af
indberetninger manglende klarhed over formålet med, anvendelsen af og opfølgningen
på de oplysninger, der tilvejebringes via indberetningerne, og det forhold, at de
forveksles med anmodninger om oplysninger
45
. Selv om retningslinjer eller
gennemførelsesforanstaltninger kan skabe større klarhed over disse spørgsmål, er det
ikke sandsynligt, at disse foranstaltninger vil løse de mere generelle problemer i
forbindelse med opfølgningen på indberetninger eller inddragelsen af andre aktører i
varslingsmekanismen.
Resultaterne af den offentlige høring er generelt i overensstemmelse med resultaterne
af evalueringen. De fleste interessenter var af den opfattelse, at det nuværende
varslingssystem skulle forbedres. Kommissionen og andre organisationer
(forbrugerorganisationer og de europæiske forbrugercentre) skulle f.eks. have
40
41
42
43
44
45
Køreplan fra 2013 for revision af CPC-forordningen, september 2013.
Side 35-38 i sammendraget af den offentlige høring.
Side 51-53 i sammendraget af den offentlige høring.
Antallet af udvekslede indberetninger toppede i 2008 med over 100 indberetninger om året, og i de
efterfølgende år faldt antallet af udvekslede indberetninger til under halvdelen af dette antal.
Side 85-88 i den eksterne evalueringsrapport fra 2012.
Side 85-87 i den eksterne evalueringsrapport fra 2012.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452959_0011.png
mulighed for at sende indberetninger, og indberetningerne skulle kategoriseres på
grundlag af forventet opfølgning (f.eks. til opfølgning/til orientering)
46
.
Interessenterne støttede desuden yderligere foranstaltninger såsom medlemsstaternes
iværksættelse af obligatoriske koordinerede overvågningsforanstaltninger og en
mekanisme til indsamling og analyse af oplysninger om håndhævelse.
6.
Afklaring af hovedelementerne i CPC-forordningen
CPC-netværket
I henhold til CPC-forordningen skal medlemsstaterne udpege offentlige
håndhævelsesmyndigheder ("kompetente myndigheder") med ansvar for håndhævelse
af forbrugerlovgivningen angivet i bilaget til CPC-forordningen samt et centralt
forbindelseskontor, der skal koordinere CPC-anliggender i de enkelte medlemsstater.
De udgør CPC-netværket. Medlemsstaterne skal sørge for, at der afsættes
tilstrækkelige ressourcer til disse myndigheder, så de kan opfylde deres CPC-
forpligtelser.
Netværket af kompetente myndigheder blev udvidet betragteligt i perioden 2007-2013,
navnlig som følge af den gradvise udvidelse af CPC-forordningens materielle
anvendelsesområde, idet ny EU-lovgivning blev føjet til bilaget.
Der er forskellige tilgange i medlemsstaterne til den nationale institutionelle struktur
for CPC-forordningen. Opgaverne kan være koncentreret i nogle enkelte myndigheder
eller være fordelt mellem mange myndigheder med sektorspecifikke ansvarsområder
og/eller regionale myndigheder i føderale stater. I evalueringen understreges en række
problemer, der kan skyldes de komplekse og forskellige institutionelle rammer, såsom
lange kommunikationsveje, der forsinker behandlingen af anmodninger. Det blev
understreget, at det centrale forbindelseskontor spiller en vigtig rolle, navnlig i en
kompleks institutionel struktur
47
. Det blev ligeledes understreget i svarene på den
offentlige høring
48
.
Det fremgår af evalueringen og af Kommissionens og medlemsstaternes toårige
rapporter, at det ikke er alle medlemsstaterne, der anvender CPC aktivt og hyppigt
49
.
Selv om der sandsynligvis er mange grunde hertil, anføres det i evalueringen, at
utilstrækkelige ressourcer kan hindre nogle medlemsstater i at drage fuld fordel af
CPC-samarbejdsmekanismen
50
. Evalueringen identificerede en række mærkbare
forskelle i de enkelte medlemsstaters ressourcer og håndhævelseskapacitet
51
.
Forskelle i nationale håndhævelsessystemer og hindringer for samarbejde
46
47
48
49
50
51
Side 15-21 i sammendraget af den offentlige høring.
Side 76-77 i den eksterne evalueringsrapport fra 2012.
Side 9-13 i sammendraget af den offentlige høring.
Side 78 i den eksterne evalueringsrapport fra 2012 og
http://ec.europa.eu/consumers/enforcement/biennial_national_reports_en.htm#biennial.
Side 78 i den eksterne evalueringsrapport fra 2012 og
http://ec.europa.eu/consumers/enforcement/biennial_national_reports_en.htm#biennial.
Side 76 i den eksterne evalueringsrapport fra 2012.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452959_0012.png
I CPC-forordningen anerkendes de retslige myndigheders rolle i nationale
håndhævelsessystemer. De kompetente myndigheder kan udøve deres beføjelser enten
under deres egen myndighed eller under de retslige myndigheders tilsyn eller ved at
indbringe sagen for en domstol. Der er meget store forskelle mellem medlemsstaterne
med hensyn til de retslige myndigheders inddragelse i offentlige
håndhævelsesprocedurer
52
.
I evalueringen understreges en række hindringer som følge af forskellene i procedurer
og de kompetente myndigheders beføjelser
53
. Disse hindringer skaber ikke blot
forsinkelser i samarbejdet og sagsbehandlingen, men svækker ligeledes håndhævelsen
af EU's forbrugerbeskyttelseslovgivning og tilliden til systemet. Det foreslås i
evalueringen at tackle disse problemer gennem målrettet koordinering af CPC-
relevante proceduremæssige spørgsmål
54
.
Langt de fleste interessenter, der deltog i den offentlige høring, var enige i, at det ville
være hensigtsmæssigt at indføre fælles standarder for håndtering af CPC-
overtrædelser, og mente, at det var vigtigt at fastsætte disse standarder på områder som
offentliggørelse af håndhævelsesafgørelser, offentliggørelse af navnene på
erhvervsdrivende, der overtræder lovgivningen, aktindsigt, indsamling af
bevismateriale og kontrol af websteder
55
.
De kompetente myndigheders beføjelser i henhold til CPC-forordningen
De kompetente myndigheder skal tillægges de beføjelser, der er nødvendige for at
opfylde deres forpligtelser i henhold til CPC-forordningen. I forordningen opstilles en
liste over det minimum af beføjelser, der er nødvendige for at sikre, at CPC-netværket
fungerer effektivt. Disse beføjelser omfatter beføjelsen til at afkræve de nødvendige
oplysninger og bevismateriale til at håndtere overtrædelser inden for EU, til at
gennemføre kontrolundersøgelser på stedet, til at kræve ophør af eller forbud mod
enhver overtrædelse inden for EU, til at afkræve tilsagn fra erhvervsdrivende og
betaling til statskassen. De fleste myndigheder anvender tilsyneladende det minimum
af beføjelser, der er blevet fastlagt i CPC-forordningen, enten direkte eller på grundlag
af national lovgivning med bestemmelser om tilsvarende beføjelser
56
.
De kompetente myndigheder kan også i påkommende tilfælde benytte andre
beføjelser, der er tillagt dem på nationalt plan, til at bringe overtrædelser til ophør. At
beføjelserne er forskellige fra land til land, har imidlertid vist sig at være til hinder for
et mere effektivt samarbejde
57
. Forskellene som følge af forskellige nationale
retstraditioner og håndhævelsessystemer kan til en vis grad overvindes gennem
retningslinjer og præciseringer og ved at øge den gensidige forståelse af mulighederne
og begrænsningerne i de forskellige nationale redskaber og systemer. Omfattende
52
53
54
55
56
57
I nogle medlemsstater kan kun domstolene nedlægge forbud, mens domstolene i andre medlemsstater
hovedsagelig har ansvaret for domsstolsprøvelsen af de kompetente myndigheders afgørelser.
Side 60 i den eksterne evalueringsrapport fra 2012.
Side 60-61 i den eksterne evalueringsrapport fra 2012.
Side 27-33 i sammendraget af den offentlige høring.
Toårige rapporter
http://ec.europa.eu/consumers/enforcement/biennial_national_reports_en.htm#biennial
og
den eksterne evalueringsrapport fra 2012.
F.eks. beføjelsen til at foretage testkøb, til at offentliggøre navne på erhvervsdrivende, der overtræder
lovgivningen, eller til at vedtage midlertidige foranstaltninger. I en række medlemsstater er testkøb et
normalt led i håndhævelsesproceduren, hvorimod dette redskab ikke er tilgængeligt i andre medlemsstater.
Det kan skabe problemer med anerkendelse og tilgængelighed af bevismateriale i forbindelse med
overtrædelser i en anden medlemsstat.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452959_0013.png
retningslinjer kan imidlertid ikke erstatte manglende beføjelser på nationalt plan i en
række
medlemsstater,
der
kan
mindske
effektiviteten
af
CPC-
håndhævelsesforanstaltninger generelt.
I lyset heraf støttede langt de fleste interessenter, der deltog i høringen, indførelsen af
yderligere redskaber til de kompetente myndigheder i CPC-forordningen, nemlig
beføjelsen til at foretage testkøb til efterforskningsformål, til at offentliggøre navnene
på erhvervsdrivende, der overtræder lovgivningen, til at pålægge tvangsbøder i
forbindelse med inddrivelsen af ulovlige indtægter og til at kræve midlertidige
foranstaltninger
58
. Langt de fleste interessenter støttede ligeledes foranstaltninger, som
vil gøre det lettere for forbrugerne at kræve erstatning
59
.
Samspil med strafferetlig forfølgelse
I henhold til CPC-forordningen bør de kompetente myndigheder også benytte andre
beføjelser eller foranstaltninger, der er tillagt dem på nationalt plan for at bringe
overtrædelser inden for EU til ophør, herunder henvise sager til strafferetlig
forfølgelse. De hidtidige erfaringer viser, at det er nødvendigt at sikre en mere
gnidningsløs udveksling af oplysninger mellem retsforfølgelsesmyndighederne og de
kompetente myndigheder, navnlig i forbindelse med aggressiv eller vildledende
praksis.
Inddragelse af forbrugerorganisationer og andre aktører i CPC-samarbejdet
Det anerkendes i CPC-forordningen, at forbrugerorganisationer spiller en væsentlig
rolle med hensyn til beskyttelse af forbrugerinteresser. Den giver navnlig
medlemsstaterne beføjelse til at udpege andre offentlige myndigheder ud over de
kompetente myndigheder, der har en legitim interesse i, at overtrædelser inden for EU
bringes til ophør. I henhold til CPC-forordningen kan disse instanser pålægges at
træffe alle de nødvendige håndhævelsesforanstaltninger, der er til deres rådighed efter
den nationale lovgivning, til at standse overtrædelser inden for EU.
En række medlemsstater har udpeget disse instanser i perioden 2007-2013. De
omfatter primært forbrugerorganisationer og interessegrupper, der handler i eget navn.
Derudover har de nationale forbrugerorganisationer i flere år haft et tættere
samarbejde og koordineret håndhævelsesforanstaltninger inden for rammerne af
projektet Consumer Justice Enforcement Forum (COJEF)
60
. Mange medlemsstater har
etableret et samarbejde med forbrugerorganisationer og europæiske forbrugercentre
for at få oplysninger om markedsudviklingen og overtrædelser.
Det understreges i evalueringen, at forbrugerorganisationer, der varetager forbrugernes
kollektive interesser, spiller en vigtig rolle i håndhævelsen af forbrugernes
rettigheder
61
(de spiller en rolle i henhold til direktivet om søgsmål med påstand om
58
59
60
61
Side 22-26 i sammendraget af den offentlige høring.
Side 26-27 i sammendraget af den offentlige høring. Formålet med CPC-forordningen er at beskytte
forbrugernes kollektive interesser. Der er fokus på den enkelte forbrugers klageadgang i instrumenter
såsom direktiv 2013/11/EU om alternativ tvistbilæggelse i forbindelse med tvister på forbrugerområdet,
forordning (EU) nr. 524/2013 om onlinetvistbilæggelse i forbindelse med tvister på forbrugerområdet eller
forordning (EF) nr. 861/2007 om indførelse af en europæisk småkravsprocedure.
www.cojef-project.eu.
Side 81-83 i den eksterne evalueringsrapport fra 2012.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452959_0014.png
forbud
62
). De interessenter, der deltog i høringen, understregede ligeledes, at et
regelmæssigt samarbejde mellem CPC-myndighederne og forbrugerorganisationerne
er afgørende for tidlig påvisning og effektiv håndtering af overtrædelser.
Interessenterne anførte ligeledes, at en jævnlig udveksling af oplysninger med
forbrugerorganisationer og europæiske forbrugercentre, deres inddragelse i CPC-
varslingsmekanismen og i identifikationen af prioriterede håndhævelsesområder vil
forøge effektiviteten af håndhævelsen af EU's forbrugerbeskyttelseslovgivning.
CPC-planlægnings- og prioriteringscyklussen
Siden 2009 har CPC-netværkets aktiviteter været fastlagt i årlige handlingsplaner for
håndhævelse
63
. I den første fase identificerede planerne områder af fælles interesse
såsom kontrolaktionsområder og workshopemner. Det blev klart understreget i den
toårige rapport fra 2012, at der var behov for at forene ressourcer og prioritere
håndhævelsesaktioner. Der var behov for en fælles tilgang til prioriteringer
64
. I
december 2011 blev CPC-planlægnings- og prioriteringsprocessen revideret. Der blev
identificeret fem prioriterede områder i 2013, som blev godkendt af CPC-udvalget
65
,
og som sikrede en flerårig ramme for fælles foranstaltninger i perioden 2014-2016.
CPC-udvalget godkendte en årlig handlingsplan på dette grundlag.
Denne proces forøgede CPC-netværkets effektivitet og resulterede i en mere effektiv
anvendelse af knappe ressourcer. De interessenter, der deltog i den offentlige høring,
bemærkede imidlertid, at der var behov for yderligere foranstaltninger med henblik på
at styrke videngrundlaget for prioritering af håndhævelse
66
. De fleste respondenter
støttede koordinerede overvågningsforanstaltninger, en it-platform til udveksling af
håndhævelsesekspertise og inddragelse af forbrugerorganisationer og europæiske
forbrugercentre i identificeringen af markedsudviklingen og overtrædelser af
lovgivningen om forbrugerbeskyttelse
67
.
CPC-forordningens lovgivningsmæssige anvendelsesområde
CPC-samarbejdet er baseret på direktiver som gennemført i medlemsstaternes
nationale ret og forordninger, der er nævnt i bilaget til CPC-forordningen. Siden 2007
er bilagets anvendelsesområde blevet gradvis udvidet, og ved udgangen af 2013
omfattede det 18 EU-retsakter om forbrugerbeskyttelse.
Det blev konkluderet i evalueringen, at anvendelsesområdet for den nuværende CPC-
forordning generelt set er passende
68
. Nogle områder kan spille en mindre rolle i
samarbejdet, da de ikke er omfattet af sektorspecifik EU-lovgivning og andre
eksisterende mekanismer og/eller ikke henhører under specifikke samarbejdsorganer
på EU-plan
69
. Mulighederne for at sikre koordineringen og udvekslingen af
62
63
64
65
66
67
68
69
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/22/EF af 23. april 2009 om søgsmål med påstand om forbud
på området beskyttelse af forbrugernes interesser (EUT L 110 af 1.5.2009, side 30).
Side 8 i meddelelsen om håndhævelse af forbrugerlovgivningen (KOM(2009) 330 endelig).
Side 10 og 13 i den toårige rapport fra 2012.
Udvalget for forbrugerbeskyttelsessamarbejde er oprettet i henhold til CPC-forordningens artikel 19 og 20.
Side 11-13 og 14-18 i sammendraget af den offentlige høring.
Side 15-17 i sammendraget af den offentlige høring.
Side 40 i den eksterne evalueringsrapport fra 2012.
Inden for elektronisk kommunikation sikrer Sammenslutningen af Europæiske Tilsynsmyndigheder inden for
Elektronisk Kommunikation (BEREC), der er oprettet ved forordning (EF) nr. 1211/2009, f.eks. en ramme for
samarbejde mellem de nationale tilsynsmyndigheder og mellem de nationale tilsynsmyndigheder og
Kommissionen med henblik på at sikre, at EU's rammebestemmelser for elektronisk kommunikation
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452959_0015.png
oplysninger mellem disse netværk og CPC bør i påkommende tilfælde undersøges
nærmere for at sikre en konsekvent tilgang til politikområder.
Udviklingen af nye salgsmetoder og -praksisser og vedtagelsen eller revisionen af
forbrugerbeskyttelseslovgivning, navnlig for at imødegå digitale udfordringer, særligt
prisgennemsigtighed, bør afspejles, hvis anvendelsesområdet for den pågældende
lovgivning revideres.
CPC-databasen
CPC-forordningen (artikel 10) giver Kommissionen beføjelse til at opretholde en
elektronisk database, hvor den lagrer og behandler oplysningerne vedrørende
anmodninger om gensidig bistand og indberetninger. Dette er baggrunden for
Kommissionens indførelse af forbrugerbeskyttelsessamarbejdssystemet (CPCS). Siden
2007 er CPCS blevet forbedret, og CPC-myndighederne har nu mulighed for at
udveksle oplysninger og dokumenter om anmodninger om gensidig bistand. Det
fremgår af de toårige rapporter, evalueringen og resultaterne af den offentlige høring,
at der er utilfredshed med CPCS
70
. Det understreges, at manglen på velfungerende it-
redskaber er en hindring for et effektivt CPC-samarbejde.
7.
Styrkelse af fælles og internationale CPC-aktiviteter
Fælles aktiviteter og udveksling af embedsmænd støttet under EU's forbrugerprogram
Siden 2007 har myndighederne gennemført en lang række forskellige fælles
aktiviteter, herunder webinarer, workshopper, oplysningsforanstaltninger, projekter
om udvikling af fælles standarder, metoder og håndhævelsesteknikker og udveksling
af embedsmænd, som har modtaget støtte under EU's forbrugerprogram.
Eksempler på fælles aktiviteter støttet under forbrugerprogrammet siden 2007
Et fælles projekt i 2010-2011 koordineret af Frankrig og Portugal med deltagelse af 10 medlemsstater
havde til formål at øge CPC-netværkets synlighed. Det resulterede i etableringen af en
kommunikationsenhed, udkast til en protokol mellem de kompetente myndigheder og repræsentanterne for
de europæiske forbrugercentre
71
og offentliggørelsen af CPC-netværkets nyhedsbrev.
I 2012 deltog ni medlemsstater i det fælles projekt koordineret af Letland med fokus på
håndhævelsesspørgsmål relateret til direktiv 2008/48/EF om forbrugerkreditaftaler.
Projektet "Building a European Internet Enforcement Capability" i 2010-2011 med opfølgning i 2012-2013
blev koordineret af Det Forenede Kongerige med deltagelse af 11 andre medlemsstater. Formålet med
projektet var at øge CPC-netværkets muligheder for at gennemføre onlineundersøgelses- og
håndhævelsesforanstaltninger og udveksle viden mellem håndhævende myndigheder om den seneste
udvikling i lovgivningen og udfordringer inden for webstedsteknologi. 15 medlemsstater deltog i
anvendes konsekvent, og at forbrugerne og virksomhederne får gavn af det indre marked. Andre
håndhævelsesmekanismer sikrer beskyttelsen af passagerernes rettigheder. Der er navnlig blevet indført
håndhævelsesmekanismer med inddragelse af udpegede nationale håndhævelsesorganer til håndtering af
både grænseoverskridende overtrædelser og overtrædelser på nationalt plan i forordning (EF) nr. 261/2004
om fælles bestemmelser om kompensation og bistand til luftfartspassagerer, forordning (EU) nr. 1177/2010
om passagerers rettigheder ved sørejser og rejser på indre vandveje og forordning (EU) nr. 181/2011 om
buspassagerers rettigheder.
Side 89-90 i den eksterne evalueringsrapport fra 2012, side iii og side 51-52 i sammendraget af den
offentlige høring.
http://ec.europa.eu/consumers/ecc/index_da.htm.
70
71
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452959_0016.png
opfølgningen, og der blev indført onlineuddannelse i undersøgelser som en langsigtet ressource for
internetundersøgere. Der blev ligeledes etableret en fælles database om retspraksis inden for e-handel.
De sidste to foranstaltninger resulterede i nedsættelsen af en permanent håndhævelsesgruppe inden for e-handel
i april 2014, der øger CPC-netværkets håndhævelseskapacitet inden for e-handel. Gruppen vil samle
ekspertviden for at gøre det nemmere for CPC-netværket at identificere nye onlinetrusler mod forbrugerne og
for at målrette gruppens onlinehåndhævelsesforantstaltninger mere præcist. Det vil understøtte de nationale
myndigheders uddannelsestiltag og udvikling af helt nye redskaber til onlineundersøgelse. I 2014 koordineres
gruppen af Det Forenede Kongerige og Slovakiet med deltagelse af 12 medlemsstater. Et nyt fælles CPC-projekt
om internetundersøgelser koordineret af Spanien i perioden 2014-2015 vil bidrage til
undervisningsmaterialerne, og Spanien vil afholde workshopper for at understøtte mindre kontrolaktioner i 14
deltagende lande.
Disse foranstaltninger tilvejebragte en ramme for løbende udveksling af god praksis
mellem de håndhævende myndigheder og fremmede den gensidige forståelse og tillid
mellem de forskellige aktører. Foranstaltningerne kan videreudvikles, selv om det
muligvis bliver nødvendigt at forenkle de administrative finansieringsprocedurer, der
af de nationale myndigheder ofte anføres som en hindring for udvidelse af disse
foranstaltninger.
Internationalt samarbejde om håndhævelse af forbrugerrettigheder
Den teknologiske udvikling og udviklingen i husholdningernes forbrugsmønstre hen
imod en større udbredelse af internationale onlinekøb har øget behovet for at
afskrække uærlige erhvervsdrivende fra tredjelande og for at håndhæve
forbrugerbeskyttelsen uden for EØS.
Det bestemmes i CPC-forordningen, at EU
"samarbejder med tredjelande og med
kompetente internationale organisationer på de områder, der er omfattet af denne
forordning, for at forbedre beskyttelsen af forbrugernes økonomiske interesser."
EU
har desuden mulighed for at indlede et mere struktureret samarbejde med tredjelande
på grundlag af internationale aftaler.
De kompetente myndigheder i CPC-netværket samarbejder desuden løbende i ICPEN
og OECD eller på bilateralt grundlag med tredjelande, der er identificeret som
prioriterede samarbejdspartnere inden for håndhævelse, såsom USA. Dette samarbejde
er et meget vigtigt aspekt i forbrugerpolitikken og kan være særdeles nyttigt, f.eks. på
databeskyttelsesområdet.
Det Internationale netværk for forbrugerbeskyttelse og håndhævelse (ICPEN)
ICPEN er et uformelt internationalt netværk af forbrugerbeskyttelsesmyndigheder fra over 50 lande,
der har til formål at forebygge grænseoverskridende overtrædelser af lovgivning om
forbrugerbeskyttelse globalt og at sikre, at forbrugerne har adgang til fair markeder. Jævnlige
konferencer, arbejdsgrupper og telefonkonferencer giver de deltagende myndigheder mulighed for at
udveksle erfaringer.
Kommissionen er forbindelsesled mellem de ledende ICPEN-medlemmer og CPC. CPC-netværket hilste
Kommissionens initiativ om at være forbindelsesled og om at deltage aktivt i visse fælles ICPEN-
aktiviteter velkommen.
Organisationen for Økonomisk Samarbejde og Udvikling (OECD)
Kommissionen deltager i OECD's udvalg for forbrugerpolitik som observatør sammen med EU-
medlemsstaterne.
Samarbejde med den amerikanske Federal Trade Commission
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452959_0017.png
I lyset af de meget omfattende handelsstrømme og den fælles interesse i bekæmpelsen af ulovlig praksis,
der skader forbrugernes interesser på begge sider af Atlanten, har CPC-netværket identificeret USA
som en prioriteret international partner, herunder navnlig Federal Trade Commission (FTC)
72
. CPC-
netværket og FTC har indledt et uformelt samarbejde, indtil der etableres en ramme baseret på en
international aftale. I april 2013 blev der f.eks. afholdt et fælles seminar med deltagelse af
håndhævende CPC- og FTC-myndigheder, som resulterede i en frugtbar udveksling af oplysninger og
ekspertviden om konkrete sager såsom spørgsmålet om vildledende praksis i forbindelse med køb af in-
apps.
8.
Konklusioner og næste skridt
I de sidste syv år har CPC-forordningen tilvejebragt effektive midler til at beskytte
forbrugernes kollektive interesser i hele EU. Det har resulteret i en øget overholdelse
af EU's forbrugerlovgivning i mange sektorer, hvor der har været gennemført
kontrolaktioner, til gavn for forbrugerne og virksomhederne. De fælles strategier for
CPC-håndhævelse viste, at nye forbrugerproblemer, der berører flere medlemsstater
samtidig, løses mest effektivt gennem fælles foranstaltninger iværksat af alle
medlemsstaterne i tæt samordning.
I en digital verden i hastig udvikling er det nødvendigt at have et fleksibelt og
moderne CPC-samarbejde, der gør det muligt at reagere hurtigt på nye udfordringer
inden for håndhævelse, for at reducere forbrugernes tab og opretholde lige
konkurrencevilkår for virksomhederne i det indre marked. Det forventes, at en bedre
og mere konsekvent håndhævelse af forbrugerbeskyttelsesreglerne vil bidrage til øget
markedsgennemsigtighed og reducere efterlevelsesomkostningerne for virksomheder,
der opererer på tværs af grænser, hvilket vil fremme konkurrence og innovation og
være et vigtigt bidrag til vækst.
En bedre samarbejdsmekanisme på EU-plan kan sikre en hurtig og
omkostningseffektiv indsats mod overtrædelser af EU's forbrugerlovgivning, der
berører flere medlemsstater. Det er navnlig vigtigt af hensyn til de fremtidige
ressourcemæssige begrænsninger og reduktionen af administrative byrder. Der kan
forventes forvaltningsmæssige gevinster både i medlemsstaterne og på EU-plan som
følge af et forbedret administrativt samarbejde, færre forsinkelser i håndhævelsen og i
sidste ende mere velfungerende markeder.
Kommissionen gennemfører i øjeblikket konsekvensanalyser for at vurdere, hvordan
CPC-samarbejdet anvendes på den bedst mulige måde til gavn for medlemsstaterne,
og for at sikre, at alle interessenter drager fordel heraf. I konsekvensanalyserne
undersøges alle tilgængelige muligheder for at imødegå de fremtidige udfordringer
inden for håndhævelse – lige fra opretholdelse af den nuværende ramme til indførelse
af ny lovgivning – og Kommissionen vil træffe afgørelse om den mest effektive
politiske løsningsmodel på dette grundlag.
72
Parterne blev enige om at stille forhandlingerne om denne internationale aftale i bero i 2012 på grund af
igangværende processer, der kan have en indvirkning på begge parters behov med hensyn til
samarbejdsaftaler.
16