Europaudvalget 2015
KOM (2014) 0457
Offentligt
1538234_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 14.7.2015
COM(2015) 354 final
2014/0213 (COD)
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET
i henhold til artikel 294, stk. 6, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
vedrørende
Rådets holdning med henblik på vedtagelse af en forordning om ændring af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1343/2011 af 13. december 2011 om visse
bestemmelser for fiskeri i aftaleområdet for GFCM (Den Almindelige Kommission for
Fiskeri i Middelhavet)
DA
DA
kom (2014) 0457 - Ingen titel
2014/0213 (COD)
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET
i henhold til artikel 294, stk. 6, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
vedrørende
Rådets holdning med henblik på vedtagelse af en forordning om ændring af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1343/2011 af 13. december 2011 om visse
bestemmelser for fiskeri i aftaleområdet for GFCM (Den Almindelige Kommission for
Fiskeri i Middelhavet)
1.
B
AGGRUND
11.7.2014.
15.10.2014.
13.1.2015.
13.7.2015.
Forslag fremsendt til Europa-Parlamentet og Rådet
(dokument COM(2014) 457 final – 2014/0213 COD):
Udtalelse afgivet af Det Europæiske Økonomiske og Sociale
Udvalg:
Europa-Parlamentets førstebehandlingsholdning vedtaget:
Ændret forslag fremsendt:
Rådets holdning vedtaget:
2.
F
ORMÅLET MED
K
OMMISSIONENS FORSLAG
Forslaget tager sigte på at gennemføre en række foranstaltninger i EU-lovgivningen, der er
vedtaget inden for rammerne af aftalen om oprettelse af Den Almindelige Kommission for
Fiskeri i Middelhavet (GFCM) mellem 2011 og 2013. Disse foranstaltninger, som allerede er
trådt i kraft, er bindende for EU og de ti medlemsstater, som er kontraherende parter i GFCM-
aftalen (Bulgarien, Kroatien, Cypern, Frankrig, Grækenland, Italien, Malta, Slovenien,
Spanien og Rumænien). Hvis indholdet af GFCM's henstillinger ikke er omfattet eller kun
delvis er omfattet af den eksisterende EU-lovgivning, er det nødvendigt at gennemføre
GFCM's relevante foranstaltninger i EU-lovgivningen, så disse foranstaltninger finder
anvendelse på en ensartet og effektiv måde i hele Unionen, herunder på fysiske og juridiske
personer.
3.
3.1.
B
EMÆRKNINGER TIL
R
ÅDETS HOLDNING
Generelle bemærkninger til Rådets holdning:
Rådets holdning afspejler den politiske aftale, som blev indgået af Europa-Parlamentet og
Rådet den 26. marts 2015. Kommissionen kan tilslutte sig denne aftale. Den har dog stadig
fremsat to erklæringer, som er vedhæftet nedenfor.
3.2.
Europa-Parlamentets ændringsforslag ved førstebehandlingen:
Europa-Parlamentet vedtog 25 ændringsforslag ved førstebehandlingen. Med undtagelse af
ændringsforslag 19 (om fiskerfartøjer med trawl og snurpenot i geografisk underområde 17
DA
2
DA
kom (2014) 0457 - Ingen titel
1538234_0003.png
eller 18, som Europa-Parlamentet indvilgede i at trække tilbage) er alle de andre
ændringsforslag blevet indarbejdet i Rådets holdning med yderligere ændringer som følge af
trepartsmøderne den 2. og 26. marts samt de interinstitutionelle tekniske møder den 4. februar
og 4. marts.
3.3.
Nye bestemmelser indføjet af Rådet og Kommissionens holdning hertil:
Rådet har i sin holdning indføjet en ny undtagelse i artikel 15a, der vedrører anvendelsen af
trawl i Sortehavets kystfarvande og tager hensyn til den aktuelle situation i den pågældende
region. Kommissionen har ingen indvendinger.
3.4.
Problemer i forbindelse med vedtagelsen af holdningen ved førstebehandlingen
og Kommissionens holdning hertil:
Kommissionen har fremsat to erklæringer med henblik på at afklare visse spørgsmål, der
knytter sig til undtagelser vedrørende ædelkoral og mere præcist til vedtagelsen af nationale
foranstaltninger i en overgangsperiode samt til slutdatoen for brug af fjernstyrede
undervandsfartøjer til observation af og prospektering efter ædelkoral.
4.
K
ONKLUSION
Begge institutioners juridiske tjenester og juristlingvister blev beføjet til at fortage de
fornødne justeringer af teksten. Det endelige dokument består derfor af Kommissionens
forslag som ændret og integreret af den politiske aftale, som Europa-Parlamentet og Rådet
indgik den 26. marts.
Kommissionen kan i det store og hele tilslutte sig denne aftale, men ønsker at fremsætte
erklæringer om to specifikke punkter, der giver anledning til bekymring.
5.
E
RKLÆRINGER FRA
K
OMMISSIONEN
Nationale overgangsforanstaltninger
Kommissionen noterer sig Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om at lade
medlemsstaterne beholde eksisterende undtagelser vedrørende fiskeri efter ædelkoral uden
tidsbegrænsning og om at tillade, at der i en overgangsperiode kan indrømmes nye
undtagelser, igen uden klar slutdato.
Kommissionen finder, at undtagelser og/eller overgangsforanstaltninger af natur kun kan være
midlertidige, og at de tidsubegrænsede særordninger, som Europa-Parlamentet og Rådet er
nået til enighed om, kan bringe Unionen i en situation, hvor den ikke er i stand til at sikre, at
dens internationale forpligtelser over for GFCM overholdes til fulde.
I tilfælde af, at ovennævnte risici skulle blive til virkelighed, vil Kommissionen fremsætte
forslag til passende foranstaltninger i overensstemmelse med de relevante bestemmelser i
traktaten.
Under alle omstændigheder understreger Kommissionen, at enhver afgørelse i denne sag ikke
vil påvirke Kommissionens holdning i forhold til andre bestemmelser om undtagelser og/eller
overgangsordninger.
Slutdato for brug af fjernstyrede undervandsfartøjer
Med hensyn til den 31. december 2015, som Europa-Parlamentet og Rådet har sat som
slutdato for tilladt brug af fjernstyrede undervandsfartøjer til observation af og prospektering
efter ædelkoral, noterer Kommissionen sig Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om at
fortolke ordene "until 2015" i stk. 3a) i henstilling GFCM/35/2011/2 som "indtil den 31.
DA
3
DA
kom (2014) 0457 - Ingen titel
december 2015", hvilket afviger væsentligt fra Kommissionens forslag om kun at lade
perioden før 2015, dvs. indtil den 31. december 2014, komme i betragtning.
Kommissionen har allerede understreget, at undtagelser af natur kun kan være midlertidige,
og minder desuden om, at også FAO's juridiske tjeneste har givet udtryk for, at man i
forbindelse med fastsættelse af slutdatoen kun bør se på perioden før 2015. I lyset heraf vil
Kommissionen vurdere, om der skal træffes de fornødne foranstaltninger med henblik på at
præcisere Unionens holdning til spørgsmålet om fjernstyrede undervandsfartøjer i GFCM.
DA
4
DA