Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014
KOM (2014) 0520
Offentligt
1453031_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 23.7.2014
COM(2014) 520 final
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG
RÅDET
Energieffektivitet og dens bidrag til energiforsyningssikkerheden og den klima- og
energipolitiske ramme for 2030
{SWD(2014) 255 final}
{SWD(2014) 256 final}
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453031_0002.png
1. I
NDLEDNING
Kommissionen har for nylig forelagt en klima- og energipolitisk ramme for perioden 2020-
2030
1
. Med denne ramme foreslås ambitiøse mål for reduktion af drivhusgasemissioner og for
vedvarende energi som en del af Unionens overgang til en konkurrencedygtig
lavemissionsøkonomi. Den fremmer også reduceret energiafhængighed og energi til mere
overkommelige priser til erhvervslivet og forbrugerne gennem et velfungerende indre marked.
2030-rammen er siden blevet suppleret med en mere detaljeret analyse af EU’s
energiforsyningssikkerhed, under hensyntagen til de seneste geopolitiske begivenheder ved
EU’s østlige grænser, og en strategi, der foreslår konkrete tiltag for at mindske
energiafhængigheden i den nærmeste fremtid og på længere sigt
2
.
I overensstemmelse med anmodningen fra Det Europæiske Råd
3
forklarer og sætter denne
meddelelse tal på det bidrag, som energieffektivitet vil kunne yde til at nedbringe
drivhusgasemissionerne og til at forbedre EU’s energiforsyningssikkerhed, som begge er
elementer i en integreret ramme for klima- og energipolitik. I overensstemmelse med
direktivet om energieffektivitet aflægges med meddelelsen også beretning om udsigten til at
nå 20 %-målet for energieffektivitet i 2020.
Energieffektivitet spiller en fundamental rolle ved overgangen til et mere konkurrencedygtigt,
sikkert og bæredygtigt energisystem med et indre energimarked i centrum. Det er ganske vist
energi, der er drivkraften for vore samfund og økonomier, men den fremtidige vækst skal nås
med et mindre energiforbrug og lavere omkostninger. EU kan etablere dette nye paradigme.
Som det ses af figuren, var EU allerede et godt stykke tid, før krisen ramte i 2008, begyndt at
afkoble den økonomiske vækst fra energiforbruget gennem øget energieffektivitet. Siden da er
der foregået en tiltagende afkobling af økonomisk vækst og energiforbrug, drevet af
prissignaler og et omfattende sæt energieffektivitetspolitikker (se figur).
Figur 1. Udvikling af energiforbrug og BNP i EU, 1995-2013
1
2
3
COM(2014) 15.
COM(2014) 330.
Konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde den 26.-27. juni 2014, EUCO 79/14.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453031_0003.png
Kilde: Kommissionens tjenestegrene på grundlag af data fra Eurostat.
2. U
DSIGT TIL AT NÅ
2020-
MÅLET
Den nuværende ramme for energieffektivitet
Et vejledende mål om energibesparelser på 20 % inden 2020
er blevet fastlagt som det
overordnede mål for energieffektivitet
4
. Medlemsstaterne har opstillet ikkebindende nationale
mål for energieffektivitet. Disse mål understøttes af:
direktivet om energieffektivitet
5
direktivet om bygningers energimæssige ydeevne
6
produktforordninger, som fastsætter mindstekrav til energipræstationer og krav om
mærkning med oplysninger om energipræstationer
7
CO
2
-præstationsnormer for personvogne og varevogne
8
øget finansiering via EU’s struktur- og investeringsfonde (ESI), Horisont 2020 og
dedikerede faciliteter som ELENA
9
og den europæiske fond for energieffektivitet
indførelsen af intelligente målere i kølvandet på direktivet om det indre marked for
elektricitet
10
EU’s emissionshandelssystem (EU ETS)
11
.
En beskrivelse af gennemførelsen af den nuværende lovgivning findes i tekstboks 1.
Tekstboks 1: Gennemførelse af vigtig energieffektivitetslovgivning – status
Fristen for at gennemføre direktivet om energieffektivitet i national lovgivning udløb først for nylig.
Medlemsstaternes energieffektivitetshandlingsplaner for 2014 viser, at der lægges øget vægt på at
styrke de nationale politikker for energieffektivitet (se oversigten i bilag I).
Direktivet om energieffektivitet tilskynder til ændringer i energitjenesteselskabers forretningsmodeller.
Det pålægger medlemsstaterne at fremme finansieringsfaciliteter for energieffektivitet. I Tyskland
stiller den statsejede bank KfW præferentielle lån til rådighed for energieffektive tekniske renoveringer
af eksisterende bygninger og opførelse af nye bygninger. Mellem 2006 og 2013 blev 2,8 mio. huse
ombygget, og der blev bygget 540,000 energieffektive nye huse.
I Frankrig indeholder det nye udkast til national lovgivning en lang række konkrete foranstaltninger,
navnlig for bygninger. Blandt foranstaltningerne er et skattemæssigt nedslag på op til 30 % af
4
5
6
7
8
9
10
11
Dette svarer til 1483 mio. tons olieækvivalent (Mtoe) i primært energiforbrug i 2020.
Og dets forgængere direktivet om kraftvarme (2004/8) og direktivet om energitjenester (2006/32).
Direktiv 2010/31/EU om bygningers energimæssige ydeevne.
Navnlig direktiv 2009/125/EF om miljøvenligt design og dets gennemførelsesforanstaltninger og
direktiv 2010/30/EU om energimærkning og dets gennemførelsesforanstaltninger.
Forordning (EU) nr. 333/2014 og forordning (EF) nr. 443/2009.
Den europæiske facilitet for bistand på lokalt plan på energiområdet, som forvaltes af Den Europæiske
Investeringsbank
http://www.eib.org/products/elena/index
Direktiv 2009/72/EF om fælles regler for det indre marked for elektricitet og om ophævelse af direktiv
2003/54/EF.
Direktiv 2003/87/EF som ændret ved direktiv 2009/29/EF og afgørelse 1359/2013/EU.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453031_0004.png
udgifterne til energieffektive renoveringer fra september 2014 og fremefter.
Finansieringsmekanismer under de europæiske struktur- og investeringsfonde diversificeres, så
anvendelsen af finansielle instrumenter øges.
Antallet af medlemsstater, der anvender energisparepligtordninger for forsyningsselskaber, forventes at
stige fra fem til seksten. I Polen gennemføres direktivets relevante bestemmelser ved hjælp af en sådan
ordning.
Direktivet fremmer programmer, som skal øge husstandenes bevidsthed om fordelene ved energisyn
gennemført af passende rådgivningstjenester. I Det Forenede Kongerige hjælper et særligt departement
med at udforme politikker på grundlag af forskning i, hvordan forbrugernes beslutninger om
energieffektivitet kan stimuleres ("adfærdsøkonomi").
På trods af disse gode fremskridt er det kun fem medlemsstater, der hidtil har meddelt fuld
gennemførelse af direktivet. Kommissionen har sendt åbningsskrivelser til de andre.
Gennemførelsen af direktivet om bygningers energimæssige ydeevne er også forsinket, til trods for at
fristen for gennemførelse var juli 2012. I øjeblikket er der ni medlemsstater, som stadig ikke har
afsluttet gennemførelsesprocessen. I fire tilfælde har Kommissionen indledt retssager.
Energieffektivitetspolitikker leverer håndgribelige resultater
Energieffektivitetsforanstaltninger har medført, at bygninger forbruger mindre energi,
ineffektivt udstyr udfases af markedet og mærkning af husholdningsapparater såsom tv-
apparater og varmekedler har gjort det muligt for forbrugerne at træffe kvalificerede valg, når
de køber ind. Offentlige myndigheder, erhvervslivet, SMV og husholdningerne er ved at blive
mere bevidste om, hvordan man kan spare på energien. Inden for transport vil CO
2
-
præstationskravene nedbringe flådens gennemsnitlige emissioner for nye personbiler med
40 % i 2021 sammenlignet med 2007.
Placeringen af disse elementer i en fælles EU-ramme har kunnet udnytte det indre markeds
størrelse, og nationale politiske beslutningstagere har haft mulighed for at lære af hinanden.
Den europæiske ramme supplerer nationale foranstaltninger såsom frivillige aftaler,
energieffektivitetsforpligtelser,
finansieringsordninger
og
oplysningskampagner.
Medlemsstaternes fremskridt på energieffektivitetsområdet gennemgås en gang om året som
led i det europæiske semester.
Det billede, der tegner sig, både nationalt og på EU-plan, viser en tiltagende dynamik i
energieffektivitetspolitikker og -foranstaltninger.
Behov for en yderligere indsats for at nå EU’s energisparemål for 2020
Baseret på en analyse af medlemsstaternes indsats og yderligere prognoser anslår
Kommissionen nu, at
EU vil nå energibesparelser på 18-19 % i 2020
12
. Det bør bemærkes,
at ca. en tredjedel af udviklingen hen imod 2020-målet skyldes lavere vækst end forventet
under den finansielle krise. Det er derfor vigtigt ikke at tage noget for givet, når det gælder at
nå målet på 20 %, og ikke at undervurdere den indsats, der skal til i forbindelse med nye mål
for perioden efter 2020.
12
Dette indebærer, at energisparemålet på 20 % forfejles med 20-40 Mtoe.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453031_0005.png
På baggrund af de vidtrækkende fordele ved energieffektivitet, og de tiltagende tegn på, at
energieffektivitetspolitikken virker, er det absolut nødvendigt at gøre en ekstra indsats for at
sikre, at målet nås fuldt ud. Gennemførelsen af EU’s lovramme halter stadig bagefter (se bilag
II og III).
Hvis alle medlemsstater nu arbejder lige hårdt for at gennemføre den aftalte
lovgivning, kan 20 %-målet nås, uden at der er behov for yderligere foranstaltninger.
Indsatsen bør koncentreres om følgende:
-
at overbevise forbrugerne om kvaliteten af deres bygninger ved at styrke lokal og
regional kontrol af nationale bygningsreglementer og give forbrugerne præcise
oplysninger om den energimæssige ydeevne af bygninger til salg eller leje
13
fuld inddragelse af forsyningsselskaber i et samarbejde med deres kunder om at opnå
energibesparelser
14
styrkelse af markedstilsynet med produkters energieffektivitet, som der skal findes
ressourcer til i alle medlemsstater, og som vil sikre lige vilkår for virksomhederne og
give forbrugerne de oplysninger, som de har brug for til at kunne foretage et
kvalificeret valg
15
.
-
-
3. E
NERGIEFFEKTIVITET
: V
URDERING AF POTENTIALET FOR
2030
Et vigtigt mål for den fremtidige klima- og energipolitik er at holde energipriserne på et
overkommeligt niveau for erhvervslivet, industrien og forbrugerne. Som følge heraf skal
2030-rammen og dens mål baseres på behovet for at nå de klima- og energipolitiske mål på
den mest omkostningseffektive måde. En sådan tilgang kræver, at medlemsstaterne har
fleksibilitet ved opfyldelsen af deres forpligtelser og kan tage hensyn til deres nationale
forhold. På dette grundlag har Kommissionen foreslået bindende mål for reduktionen af
drivhusgasemissionerne på 40 % i 2030 (i forhold til emissionerne i 1990) og for en andel af
energiforbruget i 2030 på mindst 27 % fra vedvarende energikilder. Det er mellemstationer på
den omkostningseffektive vej til en konkurrencedygtig lavemissionsøkonomi i 2050.
Hvad angår energieffektivitet, er det også anført i 2030-rammen, at en omkostningseffektiv
opfyldelse af målet for reduktion af drivhusgasemissioner for 2030 vil kræve øgede
energibesparelser i størrelsesordenen 25 %
16
. Dette dokument bygger på denne forudsætning
og omfatter en mere indgående analyse af det omkostningseffektive potentiale for
energieffektivitetsforbedringer og andre energieffektivitetsfordele.
13
13
14
15
16
Kommissionen skønner, at der kan opnås yderligere 15 Mtoe i besparelser i 2020 ved hjælp af disse
foranstaltninger. "Study evaluating the National Policy Measures and Methodologies to implement
Article 7 of the Energy Efficiency Directive", CE Delft, udkast til undersøgelse bestilt af
Kommissionens tjenestegrene.
http://ec.europa.eu/energy/efficiency/eed/guidance_notes_en.htm
Kommissionen skønner, at der kan opnås yderligere 20 Mtoe i besparelser i 2020 ved hjælp af disse
foranstaltninger. se også
http://ec.europa.eu/energy/efficiency/eed/guidance_notes_en.htm.
Det burde føre til, at tab på mindst 4 Mtoe besparelser undgås.
Forudsat at samme metode anvendes til måling af fremskridt, som benyttes i øjeblikket for
energieffektivitetsmålet på 20 % for 2020.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453031_0006.png
3.1.
EU's konkurrenceevne: vækst, beskæftigelse og industri
Energieffektivitet spiller en vigtig rolle for øget beskæftigelse og vækst
17
, navnlig ved at
stimulere byggesektoren, som er den sektor, der bedst er i stand til at reagere hurtigt for at
understøtte relanceringen af økonomien, og som ikke er udsat for udflytning.
I industrisektoren sigter energieffektivitetspolitikken mod at mindske den mængde energi, der
er nødvendig til samme proces eller produkt – det vil sige, at gøre det samme eller mere med
mindre ressourcer uden at hæmme vækstudsigterne. Europæiske virksomheder, især inden for
fremstillingsindustrien, har allerede bidraget væsentligt til at gøre Europa til en af de mest
energieffektive regioner i verden. Navnlig i denne sektor har forbedring af
energieffektiviteten ofte været en selvstændig reaktion på prisudviklingen. F.eks. har EU’s
industri altid anvendt energi mere effektivt end den amerikanske industri – og alligevel
forbedret sin energiintensitet med næsten 19 % mellem 2001 og 2011 sammenlignet med kun
9 % i USA
18
. Mellem 1990 og 2009 blev energiintensiteten i industrien i EU27 forbedret med
30 %
19
.
De lovrammer, der skal støtte disse tendenser, er på plads, med EU’s emissionshandelssystem
som vigtigste værktøj til at fremme energieffektivitet (og reduktion af drivhusgasemissioner) i
industrien og skabe den nødvendige forudsigelighed. Dette vil blive forstærket af
emissionshandelssystemets markedsstabilitetsreserve, som vil gøre systemet mere robust over
for chok.
EU’s energieffektivitetsrammer har vist sig at være en drivkraft for innovation og økonomisk
vækst for det europæiske erhvervsliv. Energieffektivitet er blevet en forretningsmulighed –
især inden for bygge- og anlægssektoren (som er domineret af SMV). Energieffektivitet
styrker konkurrenceevnen ved at skabe markeder for effektive apparater med stor merværdi
og teknologier til decentraliseret energistyring. Den stadigt stigende brug af IKT på tværs af
mange af de berørte områder er en mulighed for yderligere effektivitetsforbedringer, forudsat
at systemer og platforme har åbne standardgrænseflader, som gør opgradering og yderligere
innovation lettere. I takt med at den globale efterspørgsel efter energieffektive produkter
stiger, skaber energieffektivitetspolitikken også fordele på de globale vækstmarkeder for
europæiske produkter og bidrager til en bæredygtig økonomisk udvikling.
Nye teknologier inden for bygge og anlæg, fremstilling og transport har potentiale til at øge
energieffektiviteten yderligere, hvis det lykkes at udbrede dem i stor målestok.
3.2. Bygninger — lavere energiregninger for forbrugerne
Forbedringer af energieffektiviteten i bygninger kan spare penge for forbrugerne. EU’s
husstande bruger i gennemsnit 6,4 % af deres disponible indkomst på energiforbrug til
boligen, heraf ca. to tredjedele til opvarmning og en tredjedel til andre formål
20
. I 2012 var
17
18
19
20
Meddelelse om initiativet vedrørende grøn beskæftigelse: Udnyttelse af jobskabelsespotentialet i den
grønne økonomi, COM(2014) 446 final.
COM(2014) 21
Energy prices and costs in Europe,
s. 12; SWD (2014) 19,
Energy Economic
Developments in Europe,
s. 36 og 41.
Det Europæiske Miljøagentur 2012,
http://www.eea.europa.eu/data-and-maps/indicators/energy-.
efficiency-and-energy-consumption.
"Energy prices and costs report", arbejdsdok. fra Kommissionens tjenestegrene, SWD (2014) 20 final/2.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453031_0007.png
næsten 11 % af befolkningen i EU ikke i stand til at holde deres bolig tilstrækkeligt
opvarmet
21
. Dette skyldes de stigende energipriser – hvis virkning dog er blevet afbødet af
øget konkurrence på det indre marked for energi og af øget energieffektivitet.
Efter indførelsen af effektivitetskrav i bygningsreglementer forbruger nye bygninger i dag kun
halvt så meget energi som typiske bygninger fra 1980’erne. Imidlertid er 64 % af
rumopvarmningsanlæggene stadig ineffektive eller i bedste fald lavtemperaturmodeller
22
, og
44 % af alle vinduer har stadig kun ét lag glas
23
. Ny effektivitets- og mærkningsstandarder for
rumopvarmningsanlæg og vandvarmere vil snart begynde at påvirke markedet. Hvad angår
elektricitet, forventes mere effektive apparater at spare forbrugerne for 100 mia. EUR om året
på deres energiregninger i 2020, svarende til 465 EUR pr. husstand.
Ret til mere informative, gennemsigtige og hyppige fakturaer og til at deltage i
efterspørgselsmarkeder gør forbrugerne i stand til aktivt at styre deres energiforbrug. At skabe
et marked for innovative energitjenester, hvor investeringer i energieffektive apparater og
intelligent forbrug og produktion betaler sig, bør være i fokus for medlemsstaterne, når de
forbereder eller letter indførelsen af intelligente målersystemer.
Bygningers energieffektivitet er steget med 1,4 % om året
24
. Denne ret begrænsede
stigningsrate skyldes navnlig en lav renoveringsgrad. De medlemsstater, der havde den største
succes med at reducere unødigt energiforbrug, kombinerede strenge krav til energieffektivitet
i nye og renoverede bygninger med programmer, der tager sigte på renovering af eksisterende
bygninger
25
.
Vil vi høste fordelene ved energieffektivitet i bygninger, er den største udfordring at
accelerere og finansiere startinvesteringer og fremskynde renoveringen af den eksisterende
bygningsmasse fra 1,4 % — det aktuelle gennemsnit — til over 2 % om året.
En del af udfordringen er at gennemføre denne acceleration på en socialt acceptabel måde.
Skadelige bivirkninger for de svagere dele af samfundet skal minimeres, og det skal
undersøges, hvordan alle dele af samfundet kan drage fordel af investeringer i
energieffektivitetsforanstaltninger. Det kræver, at der etableres passende finansielle
instrumenter, der er tilgængelige for alle forbrugergrupper uanset deres finansielle situation.
Mindre efterspørgsel efter fossile brændsler vil lidt efter lidt føre til lavere energipriser. Ifølge
et skøn vil hver yderligere 1 % i energibesparelser føre til ca. 0,4 % lavere gaspriser og ca.
0,1 % lavere oliepriser i 2030
26
.
3.3.
Energieffektiv transport
Energiforbruget til transport steg med 35 % i perioden 1990-2007, men tendensen har været
faldende siden da. Til dato har det mest effektive redskab til at nedbringe forbruget været
CO
2
-standarder, som mindsker drivhusgasemissionerne og gør personbiler og varebiler mere
21
22
23
24
25
26
Idem.
European Heating Industry, data for 2012, EU28 minus Cypern, Luxembourg og Malta.
Forberedende undersøgelse under direktivet om miljøvenligt design, VHK, foreløbige resultater.
"Energy Efficiency Trends in the EU", Odysee-Mure, 2011.
F.eks. er det gennemsnitlige forbrug pr. bolig i Tyskland og Slovakiet faldet med 50 % siden 1990.
POLES, "Quick analysis of the impact of energy efficiency policies on the international fuel prices",
Joint Research Centre, 2014
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453031_0008.png
energieffektive
27
, men også andre faktorer som høje oliepriser og en aftagende vækst i
mobiliteten har bidraget til faldet på 8 % i energiforbruget mellem 2007 og 2012.
Der er tegn på, at transportbrugernes adfærd er ved at ændre sig. I nogle medlemsstater er
bileje ved at nå et mætningspunkt; i byerne er der en række vellykkede bestræbelser på at
fremme et skift til mere effektive transportformer – elkøretøjer, offentlig transport, cykling og
gang. Det nyligt vedtagne direktiv om etablering af infrastruktur for alternative brændstoffer
28
og den nye mobilitet i byerne-pakke
29
vil understøtte denne tendens yderligere.
Andre initiativer vedtaget af Kommissionen efter hvidbogen om transport
30
fra 2011 har til
formål at fremme anvendelsen af mere energieffektive transportformer gennem bedre kvalitet
og flere valgmuligheder inden for jernbanetjenester
31
, flere investeringer i forskning og
innovation inden for jernbanetransport
32
og bedre udnyttelse af de indre vandveje
33
.
For at opnå størst mulig effektivitet er det nødvendigt gradvist at omdanne det samlede
transportsystem i retning af større integration mellem transportformer, innovation og
anvendelse af alternative brændstoffer samt forbedret styring af trafikstrømme gennem
intelligente transportsystemer. Disse initiativer bør ledsages af mere effektive by- og
arealanvendelsespolitikker på EU- og medlemsstatsniveau.
3.4.
At finde den rette balance mellem omkostninger og fordele
Det Europæiske Råd arbejder på at vedtage mål for 2030 i oktober, så Unionen kan komme til
at spille en aktiv rolle i de igangværende internationale klimaforhandlinger. Det passende
bidrag fra energieffektivitet til rammen for 2030 bør baseres på en grundig gennemgang af
ekstra omkostninger og fordele ved at gå videre end 25 % energibesparelser, som tidligere
anført af Kommissionen. Nogle af de væsentlige aspekter af forskellige løsninger er vist i
tabel 1.
27
28
29
30
31
32
33
Emissionerne fra nye solgte biler faldt i 2013 til et gennemsnit på 127 g/km, og målet på 130 g/km i
2015 er dermed opfyldt to år før tid.
COM(2013) 18 final.
COM(2013) 913 final.
COM(2011) 144 final.
Den fjerde jernbanepakke: http://ec.europa.eu/transport/modes/rail/packages/2013_en.htm.
Shift2Rail: http://ec.europa.eu/transport/modes/rail/news/shift-to-rail_en.htm.
NAIADES II-pakken: http://ec.europa.eu/transport/modes/inland/promotion/naiades2_en.htm.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453031_0009.png
Tabel 1. Omkostninger og fordele ved en række forskellige energieffektivitetsmål
34
REF2013
Reference-
scenariet
Energibesparelser
i
2030
(evalueret i forhold til 2007-
basislinje fremskrivning for
primært energiforbrug)
Primært energiforbrug i 2030
(Mtoe)
[indenlandsk
bruttoenergiforbrug bortset fra
ikke-energimæssig anvendelse]
Energisystemomkostninger,
eksklusive
virkningen
af
energieffektivitetstiltag
ikkefinansielle omkostninger
35
(gennemsnit årligt 2011-2030 i
mia. euro, 2010-priser)
Investeringsudgifter (gennemsnit
årligt 2011-2030 i mia. euro,
2010-priser)
36
Netto gasimport i 2030 (i mia.
m³)
37
GHG40
(40% drivhusgasser, 27%
vedvarende energikilder,
25% energieffektivitet)
Mere ambitiøse mål for energieffektivitet (%)
EE27
EE28
EE29
EE30
EE35
EE40
21,0 %
25,1 %
27,4 %
28,3 %
29,3 %
30,7 %
35,0 %
39,8 %
1490
1413
1369
1352
1333
1307
1227
1135
2067
2069
2069
2074
2082
2089
2124
2181
816
854
851
868
886
905
992
1147
320
276
267
256
248
237
204
184
34
35
Tabel 1 bygger på de seneste tilgængelige analyser.
Begrebet energisystemomkostninger omfatter hovedsageligt to dele: kapitalomkostninger og energikøb. Kapitalomkostningerne kan opdeles i tre hovedelementer: i) de direkte omkostninger ved at investere i
energieffektivitetstiltag, ii) omkostningerne ved at tilvejebringe finansiering til formålet, og iii) de ikkefinansielle omkostninger, der skyldes de hindringer, som forbrugerne står overfor, såsom den indsats, der er
nødvendig for at indhente oplysninger om energieffektive bygninger eller produkter. Energieffektivitetspolitikker er målrettet mod at fjerne disse hindringer og dermed nedbringe deres omkostninger.
36
Selv om GHG40 er 0,5 mia. EUR (2068,5 mod 2069 mia. EUR) billigere end EE27 i perioden 2011-2030 for så vidt angår de samlede energisystemomkostninger, er investeringsudgifterne en anelse større. Dette
skyldes hovedsagelig EE27's lavere mål for nedbringelsen af drivhusgasemissioner (-40,6 % mod -40,1 %) og indførelse af billige energieffektivitetspolitikker, som skal fjerne ikkemarkedsrelaterede hindringer (som
findes i GHG40) og udnytte det relevante energieffektivitetspotentiale, der findes i EU.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453031_0010.png
Omkostninger til import af
fossilt brændsel (gennemsnitlige
årlige 2011-2030 i mia. EUR,
2010-priser)
Beskæftigelse
personer)
i
2030
(mio.
461
452
447
446
444
441
436
434
231,74
n.a.
38
n.a.
232,39
n.a.
232,53
233,16
235,21
Gennemsnitspris for elektricitet i
2030 (EUR/MWh)
176
179
180
179
178
178
177
182
37
38
Da PRIMES-output er i Mtoe, er der anvendt en omregningsfaktor på 0,90567 (ref: IEA).
For beskæftigelse er der gennemregnet færre modeller, da den indledende analyse viste, at resultaterne – f.eks. for EE27 og EE28 – lå meget tæt på hinanden. Derfor er kun EE28, EE30, EE35 og EE40
gennemregnet.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453031_0011.png
Et energisparemål på 25 % skønnes at øge de årlige gennemsnitlige omkostninger til
energisystemet fra 2067 mia. EUR til 2069 mia. EUR pr. år (2011-2030), dvs. med ca. 2 mia.
EUR om året, eller 0,09 %. De betydelige energisystemomkostninger, som påløber i
medlemsstaterne, er en del af den løbende fornyelse af et aldrende energisystem
39
. Med 25 %
energibesparelser vil 2030-rammen allerede give væsentlige forbedringer af Unionens
energiafhængighed, hvilket svarer til en besparelse på 9 mia. EUR om året på import af fossilt
brændsel (2 % lavere) og en reduktion på 13 % af gasimporten (ca. 44 mia. m
3
) i forhold til de
nuværende tendenser og politikker.
Et mål på 40 % energibesparelser som krævet af Europa-Parlamentet vil have en betydelig
virkning, når det gælder at mindske energiafhængigheden og navnlig importen af gas. Disse
fordele i form af energisikkerhed vil dog gå hånd i hånd med en kraftig stigning i de samlede
energisystemomkostninger fra 2069 til 2181 mia. EUR om året, dvs. ca. 112 mia. EUR om
året i perioden 2011-2030.
Kommissionen har vurderet en række ambitionsniveauer, som ligger mellem 25 % og 40 %
energibesparelse. Denne vurdering viste, at fordelene øges i takt med ambitionerne for
energieffektivitet, og at gasimporten kunne reduceres med 2,6 % for hver yderligere 1 % i
energibesparelser. Det har en direkte virkning for en øget forsyningssikkerhed i EU — ved et
mål over 35 % energibesparelser sker der dog et drastisk fald i reduktionen af gasimporten i
forhold til yderligere energibesparelser.
Mere generelt fremgår det af tabel 1 og figur 2, at et mere ambitiøst mål for energieffektivitet
giver større fordele, især når man ser på importen af fossilt brændsel. Blandt yderligere
fordele kan nævnes reducerede drivhusgasemissioner, mindre luft-, støj-, vand- og
jordforurening, mindsket ressourceanvendelse til energiudvinding, -omdannelse, -transport og
-forbrug sammen med fordele for både menneskers sundhed og økosystemernes tilstand.
Dette bliver suppleret af fordele i form af potentielt højere beskæftigelse. Der er dog også
yderligere omkostninger ud over, hvad der er nødvendigt for at nå drivhusgasreduktionsmålet
på 40 %. Et energieffektivitetsmål på 28 % ville f.eks. øge de samlede
energisystemomkostninger fra 2069 mia. EUR om. år med et mål på 25 % til 2074 mia. EUR,
dvs. en stigning på ca. 5 mia. EUR om året, eller 0,24 % pr. år i perioden 2011-2030. Figur 2
viser også, at energieffektivitetsomkostninger stiger hurtigere end besparelserne i forbindelse
med importeret fossilt brændsel.
Det anslås, at der er behov for ca. 1 billion EUR over de næste 10 år til investering i produktion og
transport og 600 mia. EUR til transmission og distribution.
39
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453031_0012.png
Figur 2. Yderligere gennemsnitlige årlige energisystemomkostninger og fossilbrændselsbesparelser
sammenlignet med det centrale scenarie med mål på 40 % for drivhusgasser, 27 % for energi fra
vedvarende kilder og 25 % energibesparelser.
Bemærk: Tabel 1 i det foregående viser de vigtigste omkostninger og fordele ved forskellige energispareniveauer
i 2030
Fordelingen af virkningerne spiller også en vigtig rolle. Yderligere foranstaltninger til at
forbedre energieffektiviteten vil hovedsageligt skulle tackle bygningers og produkters
energieffektivitet og hører således i stort omfang hjemme i de ikkekvotebelagte sektorer. I
bygge- og anlægssektoren, der tegner sig for ca. 10 % af EU’s BNP, er forbedringer af
energieffektivitet i bygninger den mest lovende drivkraft for at genskabe væksten efter krisen.
4. F
INANSIERING AF ENERGIEFFEKTIVITETSTILTAG OG OVERGANGEN TIL
2030
De energieffektivitetsmuligheder, som udpeges i denne gennemgang, kan finansieres, forudsat
at der etableres virksomme finansieringsrammer til finansiering af de betydelige
startomkostninger.
EU-midler bør mobilisere privat finansiering
Der
vil
være
betydelige
EU-midler
til
rådighed
til
at
gennemføre
energieffektivitetsforanstaltninger i perioden forud for 2020 inden for den nuværende
flerårige finansielle ramme. Brugen af disse midler er allerede et væsentligt punkt i drøftelsen
med medlemsstaterne i forbindelse med den samlede aftale om 2030-rammen og opnåelse af
en rimelig og retfærdig fordeling af indsatsen.
Hvis midlerne bruges fornuftigt, vil investeringer foretaget i perioden før 2020 fortsætte med
at give de nødvendige energibesparelser også efter 2020. Størstedelen af
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453031_0013.png
energibesparelsespotentialet ligger i byggesektoren, idet 40 % af EU’s energiforbrug går til
bygninger, næsten 90 % af EU’s bygningsareal er privatejet, og mere end 40 % af
beboelsesejendommene stammer fra før 1960. Det peger i retning af et behov for betydelig
privat finansiering. Det er derfor væsentligt, at der udvikles et marked for
energieffektivitetsforbedringer, og at offentlige midler anvendes til gearing af privat kapital.
Som eksempel kan nævnes, at institutionelle investorer i EU (tilhængere af initiativet
vedrørende principper for ansvarlige investeringer) i øjeblikket forvalter over 12 billioner
EUR, og det beløb, som de har investeret i private ejendomme, anslås til over 1,5 billioner
EUR i 2012. Der er tale om tilgængelige ressourcer, som skal frigøres ved intelligent brug af
offentlige midler og et langsigtet, gennemsigtigt og stabilt regelsæt. Det blev fastslået i
konsekvensanalysen, at et ekstra investeringsbeløb på 38 mia. EUR/år er nødvendigt for at
gennemføre 2030-rammen. På denne baggrund mener Kommissionen, at medlemsstaterne bør
afsætte betydelige dele af samhørighedspolitikkens midler og/eller nationale midler til at
støtte overgangen til en lavemissionsøkonomi med henblik på at bruge ressourcerne til
gearing af privat kapital. I EU’s budget for 2014-2020 er engagementet for energieffektivitet
øget betydeligt. Der vil være mindst 38 mia. EUR til rådighed til investeringer i tiltag til
fremme af en lavemissionsøkonomi under de europæiske struktur- og investeringsfonde 2014-
2020 – og dette beløb vil blive ganget med national og regional medfinansiering og med
privat kapital, der tiltrækkes.
Derudover vil yderligere støtte fra Horisont 2020 og de europæiske struktur- og
investeringsfonde blive investeret i innovation inden for energieffektivitet. I perioden 2014-
2020 er der afsat ca. 2 mia. EUR, navnlig gennem fokusområdet energieffektivitet under
Horisont 2020's samfundsmæssige udfordring "Sikker, ren og effektiv energi" samt de
offentlig-private partnerskaber vedrørende "energieffektive bygninger" og "fremtidens
fabrikker" og for en "bæredygtig forarbejdningsindustri gennem ressource- og
energieffektivitet (SPIRE)".
I de senere år har EU udviklet pilotprojekter for innovative finansieringsinstrumenter, såsom
den europæiske fond for energieffektivitet (EEE F), Den Globale Fond for Energieffektivitet
og Vedvarende Energi (GEEREF) og Privat finansiering til energieffektivitet (PF 4EE) under
LIFE-programmet, som umiddelbart kan anvendes eller tjene som eksempler til efterligning
på medlemsstatsniveau. Derudover opmuntres der med udgangspunkt i de første vellykkede
erfaringer i perioden 2007-13 med Jessicainstrumentet
40
kraftigt til at bruge de finansielle
instrumenter under ESI-fondene for 2014-2020, f.eks. "renoveringslånet". De vil give bedre
muligheder for medlemsstaterne til at sikre en stor løftestangseffekt for ESI-midler. Det bliver
stadig tydeligere, hvor vigtigt det er at bruge offentlige midler som udløser for at involvere
privat kapital: mere omkostningseffektiv brug af knappe offentlige ressourcer, vigtige
løftestangsvirkninger til at mobilisere den private sektors investeringer, bedre afpasning af
offentlig støtte til erhvervslivets investeringscyklus, inddragelse af den finansielle sektor,
mere gennemsigtighed og mindre administrativ byrde.
40
Joint European Support for Sustainable Investment in City Areas (JESSICA)
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Faktorer, der påvirker udbud og efterspørgsel for finansiering af investeringer, skal tages op
På efterspørgselssiden skal energiforbrugerne informeres bedre om de fulde fordele ved
energieffektivitet, som er mere omfattende end bare tilbagebetalingsperioden for investeringer
eller sparede kilowatt-timer, f.eks. bedre livskvalitet eller øget konkurrenceevne for deres
virksomheder. Yderligere efterspørgsel kan fremmes gennem en mere effektiv gennemførelse
af den eksisterende lovramme, bistand til udvikling og demonstration af robuste og skalerbare
investeringsprojekter og viden- og erfaringsdeling.
Adgangen til finansiering kan øges ved at anvende offentlige midler til at strukturere og
kopiere eksisterende skræddersyede finansieringsordninger og ved at tilbyde attraktive og
lettilgængelige (tæt på markedet) og enkle finansieringsprodukter såsom lavtforrentede lån til
forskellige typer forbrugere.
For at motivere energiforbrugere at søge finansiering til forbedringer af energieffektivitet er
der desuden brug for mere økonomisk orienteret samfundsøkonomisk forskning for bedre at
kunne forstå forbrugernes adfærd – herunder lejeres og lavindkomstfamiliers – når de træffer
beslutning om energieffektivitetsforanstaltninger. Der bør lægges særlig vægt på det voksende
marked for energitjenester (herunder indgåelse af kontrakter om energiydelser og
energitjenesteaftaler). Levering af nye tjenester (f.eks. energibesparelser), der skyldes
efterspørgselsrelaterede forretningsmodeller, vil helt sikkert påvirke efterspørgslen efter
investeringer og finansiering.
For at stimulere udbuddet af investeringer i energieffektivitet er det nødvendigt at gøre en
indsats for at demonstrere over for investorer og långivere, at forretningskonceptet er
fornuftigt. Gennemsigtighed, skalerbarhed og standardisering er en forudsætning for at kunne
oprette et sekundært marked for finansielle produkter til energieffektivitet og åbne op for
refinansieringen af energieffektivitetsinvesteringer via kapitalmarkedsprodukter og
-strukturer.
Mobilisering af udbud af og efterspørgsel efter finansiering af investeringer indebærer derfor:
Identifikation, måling, dokumentation og værdiansættelse af de samlede fordele ved
energieffektivitetsinvesteringer ved hjælp af pålidelige data og dokumentation, som kan
anvendes af private og erhvervsmæssige investorer samt den finansielle sektor, navnlig
gennem brugen af energiattester i bygningssektoren
Udvikling af standarder for hvert led i energieffektivitetsinvesteringsprocessen,
herunder retlige kontrakter, kreditgivning, udbudsprocedurer, tildeling, måling, kontrol,
rapportering, energimæssig ydeevne (kontrakter og attester) og forsikring
Tilrådighedsstillelse af værktøjer og tjenester for forbrugerne, så de kan styre deres
energiforbrug, får mulighed for at sammenligne (kapital-) omkostningerne ved
investeringer i energieffektivitet med de (driftsmæssige) omkostninger til energiforbrug
Målrettet anvendelse af EU-midler (navnlig ESIF) gennem offentlig-private finansielle
instrumenter med det formål at øge investeringerne og bidrage til at fremskynde
finansiering fra den private sektor ved hjælp af skaleret risikodeling, foruden at
indtægterne fra emissionshandelssystemet kunne øremærkes til investeringer i
energieffektivitet
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453031_0015.png
At medlemsstaterne bevæger sig væk fra den traditionelle tilskudsfinansiering og søger
at finde modeller, der bedst kan tilvejebringe investeringer til energieffektiv renovering
af deres bygningsmasse (som beskrevet i deres nationale strategier for renovering af
bygninger)
En styrket dialog mellem den finansielle sektor, den offentlige sektors beslutningstagere
og andre involverede professionelle aktører, som gør det muligt for dem at strukturere
og demonstrere de mest effektive finansieringsmekanismer og investeringsordninger —
både tilpasset til lokalt niveau eller specifikke markedssegmenter og overførbare til hele
EU.
Kommissionens rolle
Kommissionen vil styrke samarbejdet med medlemsstaterne, den offentlige sektors
beslutningstagere, investorer og finansielle institutioner, herunder Den Europæiske
Investeringsbank ("EIB"), for at øge kendskabet til de eksisterende finansieringsmekanismer
for energieffektivitet ud over rene tilskud, deres resultater og virkninger, herunder
problemstillinger i forbindelse med risikovurdering, værdiansættelse og standardisering.
Kommissionen vil også fortsat samarbejde med finansielle institutioner og medlemsstaterne
om videreudvikling eller udbredelse af passende finansielle instrumenter og initiativer, der
skal styrke tilgængeligheden af likvide midler til energieffektivitetsforanstaltninger.
Der vil blive lagt særlig vægt på at samarbejde med medlemsstaterne om anvendelsen af de
europæiske struktur- og investeringsfonde, så der tages højde for de forskellige behov,
hindringer og muligheder i Unionen. Kommissionen har allerede offentliggjort en detaljeret
vejledning i finansiering af bygningsrenovering med midler fra samhørighedspolitikken, som
tager sigte på at hjælpe forvaltningsmyndigheder med at planlægge og foretage investeringer i
bygninger inden for de operationelle programmer. Den indeholder en liste over eksempler på
god praksis og casestudier. Den gennemgår også de forskellige finansieringsmekanismer, som
myndighederne kan bruge til at iværksætte storstilede investeringer i renovering af bygninger
og tiltrække større investeringer fra den private sektor.
Kommissionen vil desuden fortsat arbejde tæt sammen med medlemsstaterne og komme med
yderligere vejledning om nødvendigt for at supplere den eksisterende vejledning til støtte for
gennemførelsen af direktivet om energieffektivitet
41
) og støtte udveksling af god praksis.
Derudover vil Kommissionen fortsætte med at sikre, at EU-lovgivningen gennemføres korrekt
og anvendes, så der sikres lige vilkår mellem medlemsstaterne og størst mulige
energibesparelser.
5. D
ET VIDERE FORLØB
Efter en forsigtig start giver EU’s energieffektivitetspolitik nu resultater. Med udgangspunktet
i målet om energibesparelser på 20 % for 2020 er der vedvarende fremgang på europæisk og
nationalt plan. Med fuld gennemførelse og overvågning af allerede vedtaget lovgivning kan
EU bane vejen for at nå sit mål og spare 170 Mtoe i energiforbrug mellem 2010 og 2020.
41
Meddelelsen "Gennemførelse af energieffektivitetsdirektivet – Kommissionens vejledning [COM(2013)
762].
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den seneste udvikling, navnlig krisen i Ukraine, er en kraftig påmindelse om EU's sårbare
situation, hvad angår energiforsyningssikkerhed og gasimport i særdeleshed. Den nylige
europæiske sikkerhedsstrategi erindrer om betydningen af energieffektivitet som et middel til
at forbedre EU’s forsyningssikkerhed — hver yderligere 1 % i energibesparelser mindsker
gasimporten med 2,6 %.
På denne baggrund mener Kommissionen, at det er hensigtsmæssigt at bevare den aktuelle
fremgang i energibesparelserne og foreslå et ambitiøst mål for energieffektivitet på 30 %. Det
vil give væsentlige ekstra fordele, og de ekstra omkostninger er rimelige set i forhold til de
tiltagende risici for energiforsyningssikkerheden, samtidig med at den prismæssige
overkommelighed for EU’s klima- og energistrategi for 2030 bevares.
De nuværende rammer, som bygger på et vejledende mål på EU-plan og en blanding af
bindende EU-foranstaltninger og nationale foranstaltninger har vist sig at være effektive som
drivkraft for store fremskridt i medlemsstaterne. Denne tilgang bør derfor fortsat anvendes
frem til 2030, og energieffektivitet bør være en integreret del af den forvaltningsramme, der
foreslås i 2030-meddelelsen, som forenkler de aktuelle overvågnings- og indberetningskrav.
Energieffektivitet vil derfor være en vigtig del af medlemsstaternes nationale planer for
konkurrencedygtig, sikker og bæredygtig energi, som vil skabe større sammenhæng mellem
nationale og regionale klima- og energipolitikker og -foranstaltninger.
Med udgangspunkt i de nationale planer, der modtages, og under anvendelse af sine egne
fælleseuropæiske analyser på energi- og klimaområdet vil Kommissionen overvåge de
nationale planer og vurdere udsigterne til at nå de enkelte landes/EU’s klima- og energimål
(herunder for energieffektivitet), udsigterne for EU’s energiafhængighed og den effektive
funktion af det indre marked for energi, på grundlag af passende nøgleindikatorer for energi.
Kommissionen vil i denne forbindelse undersøge anvendelsen af yderligere indikatorer til at
udtrykke og overvåge opfyldelsen af målene for energieffektivitet, f.eks. energiintensitet, der
tager bedre højde for de tilgrundliggende
ændringer i og prognoser for BNP og
befolkningstilvæksten.
Desuden vil Kommissionen gøre
status over fremskridtene inden
for energieffektiviteten i 2017 under hensyntagen til disse elementer.
I sidste ende vil
forvaltningsprocessen tilvejebringe de rammer, inden for hvilke effektiviteten af de nationale
politikker og EU’s politikker i tilknytning til klima- og energimålene for 2030 skal evalueres.
Kommissionen vil også fortsætte sine bestræbelser på at videreudvikle de energi- og
økonomimodeller, som anvendes til at vurdere omkostninger og fordele ved
energieffektivitetsforanstaltninger.
Kommissionen vil fortsat støtte medlemsstaterne i deres nationale bestræbelser via politiske
foranstaltninger på EU-plan som et bidrag til at nå de foreslåede besparelser. I denne
sammenhæng benyttes følgende elementer:
-
Den kommende evaluering og gennemgang af direktivet om energimærkning og visse
aspekter af direktivet om miljøvenligt design, som finder sted i slutningen af 2014, vil
give mulighed for at ajourføre den produktorienterede politiske ramme
Yderligere udvikling af finansielle instrumenter og projektudviklingsbistand for at
geare den private sektors investeringer i energieffektivt udstyr og teknologi
Evaluering og gennemgang af direktiverne om energieffektivitet og bygningers
energimæssige ydeevne, hvor artikel 7 i energieffektivitetsdirektivet og de næste
nationale energieffektivitetshandlingsplaner i 2017 vil være en lejlighed til at overveje,
16
-
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453031_0017.png
hvilke politiske elementer, der er nødvendige som motor for vedvarende investeringer
i energieffektivitet, især i lyset af den aktuelt planlagte udfasning af nogle af
nøgleelementerne i direktivet om energieffektivitet i 2020
-
Kommissionens kommende meddelelse om detailmarkedet vil fokusere på at skabe et
marked, hvor innovative tjenester baseret på dynamisk prissætning sikrer, at markedet
tilbyder produkter, der fremmer effektiv energiudnyttelse, baseret på en dialog med
medlemsstaterne og de regeludstedende myndigheder og inden for rammerne af
direktivet om energieffektivitet og lovgivningen om det indre energimarked
Indførelse af markedsstabilitetsreserven under emissionshandelssystemet, som vil
fremme energieffektivitetsforbedringer i industrisektoren og sikre, at synergieffekter
mellem energieffektivitet og klimapolitikker udnyttes
Gradvis gennemførelse af det program, der blev forelagt i hvidbogen om transport fra
2011
42
Brug af Horisont 2020-programmet for forskning og innovation og et tæt samarbejde
med medlemsstaterne for at sætte gang i leveringen af overkommelige og innovative
energieffektive produkter og nye forretningsmodeller for levering heraf.
-
-
-
6. K
ONKLUSIONER
De nuværende prognoser tyder på, at de aktuelle 2020-mål for energieffektivitet er godt på vej
til at blive nået. Kommissionen har ikke til hensigt at foreslå nye foranstaltninger, men
opfordrer medlemsstaterne til at intensivere deres aktuelle indsats for at sikre en kollektiv
opfyldelse af 2020-målet. Kommissionen vil supplere disse bestræbelser med passende
retningslinjer og formidling af bedste praksis med henblik på at sikre fuld udnyttelse af de
tilgængelige EU-midler.
Kommissionens meddelelse om en politisk ramme for klima- og energipolitikken for 2030
pegede på et niveau for energibesparelser på 25 % som led i en strategi til at nå
reduktionsmålet for drivhusgasemissionerne på 40 % på den mest omkostningseffektive
måde. I betragtning af, hvor vigtigt det er at styrke EU’s energiforsyningssikkerhed og
mindske Unionens importafhængighed, finder Kommissionen dog, at det er hensigtsmæssigt
at foreslå et mere ambitiøst mål, nemlig 30 %. Det vil øge omkostningerne for 2030-rammen
med 20 mia. EUR pr. år, men vil alligevel levere håndgribelige økonomiske og
energisikkerhedsmæssige fordele.
42
KOM(2011) 144 endelig.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453031_0018.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 23.7.2014
COM(2014) 520 final
ANNEXES 1 to 3
BILAG
til
MEDDELELSEN FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG
RÅDET
Energieffektivitet og dens bidrag til energiforsyningssikkerheden og den klima- og
energipolitiske ramme for 2030
{SWD(2014) 255 final}
{SWD(2014) 256 final}
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453031_0019.png
BILAG I
Politiske udviklinger, der er indberettet i de nationale handlingsplaner for
energieffektivitet i 2014
Østrig
Belgien
Cypern
Sponsorering og godtgørelsesplaner for energibesparelser.
Kampagne med sigte på udskiftning af ineffektive energiforbrugende
produkter.
Projekter til fremme af energieffektivitet i private biler og andre
energieffektivitetsforanstaltninger i transportsektoren.
Foranstaltninger rettet mod byggesektoren.
Skattelettelser for bygningsrenovering.
Forbedret forbrugsmåling og fakturering.
Energieffektivitetskrav for energidistributører,
effektiviteten af eksisterende bygninger.
Fornyet indsats for at øge andelen af fjernvarme.
Audit, pilot- og demonstrationsprojekter inden for industriel energieffektivitet.
Energiafgifter vil fortsat spille en betydelig rolle.
hovedsagelig
vedrørende
Den Tjekkiske Republik
Ny finansieringsordning målrettet mod:
Danmark
Estland
Nye programmer for bygningsrenovering, støtte til energisyn og investeringer i
energieffektivitet i industrien samt udskiftning af gadebelysning.
Øget ambitionsniveau for energieffektivitet fra årlige besparelser på 2,6 % til
3 %.
Oplysninger til forbrugerne (f.eks. forbedrede energiattester for bygninger).
Oplysninger om energieffektiviteten til banker og realkreditinstitutter.
energispareforanstaltninger i bygninger i alle sektorer (klimaskærm og
teknologi)
energibesparelser i processer i industrien og servicesektoren
mere effektiv energiinfrastruktur (hovedsagelig fjernvarmesystemer) beskæring
af tabene ved distribution af elektricitet og varme
fremme af højeffektiv kraftvarmeproduktion.
DA
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453031_0020.png
Tilskud, præferencelån og garantier til støtte for renovering af ejendomme med
flere lejligheder og en støtteordning med henblik på at forbedre
energieffektiviteten af små beboelsesejendomme.
Fortsat rolle for afgifter.
Styrkelse af eksisterende foranstaltninger, f.eks. frivillige aftaler med
industrien, frem for indførelse af nye foranstaltninger. Frivillige aftaler
integrerer elementer som energisyn, skattebegunstigelser og uddannelse.
Foranstaltninger rettet mod bygninger vil også blive styrket. Disse
foranstaltninger kombinerer bygningsreglementer, informationskampagner og
forskellige incitamenter, herunder skattegodtgørelser. Der vil fortsat blive lagt
meget vægt på at fortsætte med at øge effektiviteten i forbindelse med
opvarmning (det årlige salg af varmepumper er allerede steget fra mindre end
1000 i 1999 til 60 000 i 2012).
Fordobling
af
ambitionsniveauet
energieffektivitetsordning.
for
den
obligatoriske
Finland
Frankrig
Tyskland
Ajourført beregning baseret på de seneste statistikker viser, at Tysklands
primære energiforbrug vil være næsten 10 % lavere end det mål, der blev
anmeldt i 2013.
De nuværende politiske foranstaltninger vil blive styrket, herunder krav til
bygningers energieffektivitet, beskatning, rådgivning/oplysning og støtte til
investeringer, navnlig gennem KfW-ordningen.
Et vigtigt element i den nye politiske indsats bliver udviklingen af markedet for
energitjenesteselskaber.
De foranstaltninger, der er med i planen, forventes at medføre besparelser
marginalt over det nationale mål.
Fokus i bygningssektoren er på udvikling af måle- og kontrolsystemer til
nøjagtig måling af opnåede besparelser.
Dette vil være grundlaget for en øget efterspørgsel efter mere effektive boliger
og energileverancer (f.eks. fra banksektoren)
Strengere mindstekrav til opførelsen af nye bygninger og renovering af
bestående bygninger.
Konsolidering af skattebegunstigelser for renovering af bygninger og styrkede
incitamenter for bygninger ejet af offentlige organer.
Særlig fond til bygningsrenovering, der fungerer som en garantifond med
henblik på at mobilisere private investeringer.
Beskatning i transportsektoren kan føre til yderligere besparelser.
Irland
Italien
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453031_0021.png
Letland
Litauen
Styrkelse af energiattestsystemet ("hvide attester")
Fremme af fornyelsen af flåden af biler og lastvogne op til 3,5 tons.
Energieffektivitetskrav vil blive anvendt på energidistributører.
Disse vil sammen med en ny revolverende national fond for energieffektivitet
fokusere på navnlig finansiering af bygningsrenoveringer.
Energieffektivitetskrav vil blive anvendt på store energidistributionsselskaber
og forventes at støtte investeringer i energieffektivitet i slutanvendelserne, især
i bygge/anlægssektoren og industrien.
Støtteordning til forbedring af effektiviteten af de lokale fjernvarmenet.
Den nationale fond skal fremme forbedring af bygningers energimæssige
ydeevne.
Ambitionsniveauet for de nationale vejledende mål er steget med 12 %.
Obligatoriske ordninger for energieffektivitetskrav.
Gratis energisyn for husholdninger og SMV på anmodning.
Andre fokusområder: udrulning af intelligente målere, oplysningskampagner,
renovering af bygninger, transportforanstaltninger, modernisering af
kraftværker, forbedret energieffektivitet i vanddistributionen.
Energiaftale for bæredygtig vækst, herunder centrale, regionale og lokale
myndigheder
samt
arbejdsgiver-
og
arbejdstagerorganisationer,
civilsamfundsorganisationer
og
finansieringsinstitutter,
bl.a.
om
energieffektivitet. Aftalen vedrører navnlig energieffektivitet i bygninger,
industri og landbrug.
Portugal satser på videreførelse af eksisterende ordninger, som er under
revision for at fokusere på dem, der er mest omkostningseffektive.
Ordninger til fremme af varmeisolering af boliger forventes at have den største
virkning.
Ambitionsniveauet for det nationale vejledende mål er blevet opjusteret en
smule i forhold til 2013.
Energieffektivitetskrav for energiselskaber.
Renovering af beboelses- og erhvervsejendomme ved hjælp af en national fond
for energieffektivitet.
Incitamenter til energieffektiv transport, skattemæssige foranstaltninger,
uddannelse, national oplysningskampagne om energieffektivitet.
Μalta
Nederlandene
Portugal
Spanien
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453031_0022.png
Sverige
Energieffektivitet vil fortsat primært blive drevet gennem beskatning.
Største besparelser fra energieffektivitetskrav til bygninger.
Fokus på at forbedre Green Deal-ordningen.
Det Forenede Kongerige
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453031_0023.png
BILAG II
Direktivet om bygningers energimæssige ydeevne – status for gennemførelsen pr. 22. juli
2014
Medlemsstat
Gennemførelse Sager
som angivet af manglende
medlemsstaten meddelelse
om Omkost-
nings-
optimale
niveauer -
rapport
(artikel 5)
Konsoliderede
oplysninger -
næsten energi-
neutrale
bygninger
(artikel 9)
Frist:
Østrig
Belgien
Bulgarien
Kroatien
Cypern
Nej
Nej
Ja
Ja
Ja
9. juli 2012
I gang
I gang
Lukket
I gang
1
Lukket
I gang
Lukket
Lukket
I gang
Lukket
Lukket
Lukket
Lukket
Lukket
I gang
Lukket
Lukket
21. marts 4. marts 2014
2013
Delvis
afgivet
Den Tjekkiske
Ja
Republik
Danmark
Estland
Finland
Frankrig
Tyskland
Grækenland
Ungarn
Irland
Italien
Letland
Litauen
1
Ja
Ja
Nej
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Nej
Nej
Traktatbrudssag, åbningsskrivelse sendt.
DA
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453031_0024.png
Luxembourg
Μalta
Nederlandene
Polen
Portugal
Rumænien
Spanien
Ja
Ja
Nej
Nej
Ja
Ja
Ja
Lukket
Lukket
I gang
I gang
Lukket
Lukket
Lukket
Lukket
I gang
Lukket
Lukket
Nej
Nej
Nej
Nej
Den Slovakiske
Ja
Republik
Slovenien
Sverige
Nej
Ja
Det Forenede
Ja
Kongerige
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453031_0025.png
BILAG III
Direktivet om energieffektivitet – status for gennemførelsen pr. 16. juli 2014
Medlemsstat
Energi-
effektivi-
tetsmål
(artikel 3)
Strategi for Ordninger
renovering
for energi-
af bygninger sparepligt
og/eller
(artikel 4)
alternative
foranstalt-
ninger
(artikel 7)
Nationale
handlingsplaner
for
energieffektivitet
(artikel 24, stk. 2)
Gennemførelse
som angivet af
medlemsstaten
Frist:
Østrig
Belgien
Bulgarien
Kroatien
Cypern
Den Tjekkiske
Republik
Danmark
Estland
Finland
Frankrig
Tyskland
Grækenland
Ungarn
Irland
Italien
Letland
Litauen
Luxembourg
30.
april 30.
2013
2014
april 5. december 30. april 2014
2013
5. juni 2014
Nej
Nej
Nej
Nej
Ja
Nej
Ja
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Ja
Nej
Nej
Nej
DA
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453031_0026.png
Μalta
Nederlandene
Polen
Portugal
Rumænien
Spanien
Den Slovakiske
Republik
Slovenien
Sverige
Det Forenede
Kongerige
Ja
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Ja
Nej
DA
2
DA