Europaudvalget 2014
KOM (2014) 0561
Offentligt
1453068_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 10.9.2014
COM(2014) 561 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
7. FINANSBERETNING FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET
OG RÅDET om DEN EUROPÆISKE GARANTIFOND FOR LANDBRUGET
REGNSKABSÅRET 2013
{SWD(2014) 275 final}
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
INDHOLDSFORTEGNELSE
1.
2.
3.
4.
5.
6.
B
ILAG
1
B
ILAG
2
B
ILAG
3
B
ILAG
4-I
B
ILAG
4-II
B
ILAG
5
B
ILAG
6
BUDGETPROCEDURE ...........................................................................3
LIKVIDITET OG FORVALTNING AF BEVILLINGERNE .................6
GENNEMFØRELSE AF EGFL-BUDGETTET FOR 2013.....................8
BEMÆRKNINGER ANGÅENDE GENNEMFØRELSEN AF EGFL-
BUDGETTET FOR 2013..........................................................................9
GENNEMFØRELSE AF FORMÅLSBESTEMTE INDTÆGTER .......11
FORDELING EFTER UDGIFTSTYPE .................................................12
B
UDGETPROCEDURE FOR
EGFL-
BEVILLINGER
2013
EGFL-
BUDGETTETS ANDEL AF
EU'
S BUDGET FOR
REGNSKABSÅR 2007-2013
A
NALYSE AF
EGFL-
BUDGETGENNEMFØRELSEN
- R
EGNSKABSÅRET
2013
A
NALYSE AF
EGFL-
BUDGETGENNEMFØRELSEN
- R
EGNSKABSÅRET
2013. F
ORMÅLSBESTEMTE INDTÆGTER
. C4
A
NALYSE AF
EGFL-
BUDGETGENNEMFØRELSEN
- R
EGNSKABSÅRET
2013. F
ORMÅLSBESTEMTE INDTÆGTER
. C5
EGFL-
BUDGETGENNEMFØRELSE PR
.
ARTIKEL OG PR
.
MEDLEMSSTAT
- R
EGNSKABSÅRET
2013
U
DVIKLINGEN I
EGFL-
UDGIFTSFORDELINGEN FOR REGNSKABSÅR
2007-2013
Anmærkning: Denne beretning ledsages af Kommissionens arbejdsdokument. Arbejdsdokumentets
fulde tekst (på engelsk) og tabellerne i bilaget (på engelsk) findes også på GD AGRI's websted
(http://ec.europa.eu/agriculture/cap-funding/financial-reports/eagf/index_en.htm).
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453068_0003.png
1.
1.1.
BUDGETPROCEDURE
1
Budgetforslaget for 2013
Budgetmyndighedens to parter (Rådet og Europa-Parlamentet) kunne på grundlag af
det oprindelige budgetforslag for 2013, inklusive ændringsskrivelsen til dette, ikke
nå til enighed om en fælles holdning om Den Europæiske Unions almindelige budget
for 2013, jf. artikel 314, stk. 4 til 7, i TEUF. Derfor forelagde Kommissionen den
23. november 2013 et nyt budgetforslag for 2013, jf. artikel 314, stk. 8, i TEUF,
hvormed den søgte at forlige de to parters holdninger. Budgettet for 2013 blev
endeligt vedtaget på grundlag af det kompromis, der var indgået mellem Europa-
Parlamentet og Rådet om flere dele.
1.2.
Oprindeligt budgetforslag for 2013 og ændringsskrivelse nr. 1/2013
Det oprindelige budgetforslag for 2013 blev vedtaget af Kommissionen og forelagt
budgetmyndigheden den 15. april 2012. De foreslåede forpligtelsesbevillinger for
Den Europæiske Garantifond for Landbruget (EGFL), som finansieres under
udgiftsområde 2 i budgetrammen for 2007-2013, beløb sig til 44 130,3 mio. EUR.
Rådet og Europa-Parlamentet vedtog deres holdning til det oprindelige budgetforslag
for 2013 den henholdsvis 25. juli 2012 og 23. oktober 2012, hvorved
forpligtelsesbevillingerne for EGFL blev reduceret med henholdsvis 335 mio. EUR
og 43,8 mio. EUR.
Kommissionen vedtog den 19. oktober 2012 ændringsskrivelse nr. 1 til
budgetforslaget for 2013 og fastsatte derved de nødvendige forpligtelsesbevillinger
for EGFL 298 mio. EUR lavere end i det oprindelige budgetforslag.
1.3.
Vedtagelse af budgettet for 2013
Kommissionen fremlagde et nyt forslag til budget for 2013 den 23. november 2012
og fastsatte i dette de nødvendige forpligtelsesbevillinger for EGFL til 44 056,5 mio.
EUR. Efter at det nye budgetforslag for 2013 var lagt frem, afholdtes der intensive
trepartsmøder mellem de tre parter (Kommissionen, Rådet og Europa-Parlamentet)
den 28.-29. november 2012. Rådet tilsluttede sig kompromispakken den 6. december
2012. Europa-Parlamentet godkendte endelig budgettet for regnskabsåret 2013 den
12. december 2012. Budgettet omfatter forpligtelses- og betalingsbevillinger som
følger:
Forpligtelsesbevillinger på 43 654,7 mio. EUR og betalingsbevillinger på
43 660 mio. EUR til landbrugsmarkedsforanstaltninger og direkte støtte
(politikområde 05 - Landbrug og udvikling af landdistrikter).
Forpligtelsesbevillinger på 274,7 mio. EUR og betalingsbevillinger på
247,3 mio. EUR
til
veterinær-
og
plantesundhedsforanstaltninger
(politikområde 17 - Sundhed og forbrugerbeskyttelse).
Forpligtelsesbevillinger på 27,2 mio. EUR og betalingsbevillinger på
26,9 mio. EUR til fiskerimarkedsforanstaltninger (politikområde 11 - Maritime
anliggender og fiskeri).
De samlede forpligtelsesbevillinger på EGFL-budgettet beløb sig til
43 956,5 mio. EUR og dets betalingsbevillinger beløb sig til 43 934,2 million EUR.
Forskellen mellem forpligtelses- og betalingsbevillinger beror på, at der anvendes
1
Denne procedure er beskrevet i bilag 1.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453068_0004.png
differentierede bevillinger for visse foranstaltninger, som gennemføres direkte af
Kommissionen. Disse foranstaltninger vedrører hovedsagelig salgsfremstød for
landbrugsprodukter, foranstaltninger vedrørende politisk strategi og koordinering
samt fiskeri og veterinær- og plantesundhedsforanstaltninger.
Specifikt var der af de vedtagne EGFL-forpligtelsesbevillinger for politikområde 05
på i alt 43 654,7 mio. EUR afsat 2 771,4 mio. EUR til markedsforanstaltninger under
kapitel 05 02, mens der var afsat 40 931,9 mio. EUR til direkte støtte under kapitel
05 03. Der var afsat 84,9 mio. EUR til revision af landbrugsudgifter under kapitel 05
07 og 27,3 mio. EUR til politisk strategi og koordineringsforanstaltninger under
kapitel 05 08.
For nærmere oplysninger se bilag 1.
1.4.
Formålsbestemte indtægter til EGFL
2
Ifølge artikel 34 i Rådets forordning (EF) nr. 1290/2005 om finansiering af den
fælles landbrugspolitik betragtes indtægter, der hidrører fra finansielle korrektioner
under regnskabsafslutningsproceduren, fra uregelmæssigheder og fra mælkeafgiften,
som formålsbestemte indtægter, der skal anvendes til finansiering af EGFL-udgifter.
Ifølge disse bestemmelser kan formålsbestemte indtægter anvendes til at dække
finansieringen af EGFL's udgifter. I tilfælde af at dele af disse indtægter ikke
anvendes, vil de automatisk blive fremført til det følgende regnskabsår.
Ved opstillingen af budgettet for 2013 blev der foretaget et skøn over indtægterne for
både det beløb, der kunne forventes at blive opkrævet i løbet af regnskabsåret 2013,
og for det beløb, der forventedes at kunne fremføres fra regnskabsåret 2012 til
regnskabsåret 2013. Dette skøn androg 1 533 mio. EUR og blev lagt til grund, da
budgetmyndigheden vedtog budgettet for 2013. Nærmere bestemt:
Indtægterne fra korrektioner i forbindelse med efterprøvende regnskabs-
afslutning og fra uregelmæssigheder blev anslået til henholdsvis 389 mio. EUR
og 161 mio. EUR, mens indtægterne fra mælkeafgiften blev anslået til 78 mio.
EUR. De samlede formålsbestemte indtægter, der forventedes opkrævet i løbet
af regnskabsåret 2012 blev anslået til 628 mio. EUR.
De formålsbestemte indtægter, der forventedes fremført fra regnskabsåret 2012
til 2013, blev anslået til 905 mio. EUR.
I budgettet for 2013 afsatte Kommissionen disse oprindeligt anslåede indtægter på
1 533 mio. EUR til to ordninger. Nærmere bestemt:
500 mio. EUR til driftsfondene for producentorganisationer i sektoren for frugt
og grøntsager, og
1 033 mio. EUR til enkeltbetalingsordningen (direkte støtte).
Til disse to ordninger vedtog budgetmyndigheden i sidste ende bevillinger på
henholdsvis 267 mio. EUR og 30 635 mio. EUR i overensstemmelse med
Kommissionens forslag. Summen af de vedtagne bevillinger og de ovennævnte
formålsbestemte indtægter svarer til et samlet skøn over disponible bevillinger på
767 mio. EUR til driftsfondene for producentorganisationer i sektoren for frugt og
grøntsager og 31 668 mio. EUR til enkeltbetalingsordningen.
2
Disse beløb er ikke opført på budgettets indtægtsposter (artikel 670 for formålsbestemte indtægter til EGFL), men
de er nævnt i budgetanmærkningerne til denne artikel.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.5.
EGFL-budgettets andel af EU's samlede budget
Det endelige EGFL-budgets andel (forpligtelsesbevillinger) af det samlede EU-
budget for hvert år i perioden 2007-2013 fremgår af bilag 2.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453068_0006.png
2.
2.1.
2.1.1.
LIKVIDITET OG FORVALTNING AF BEVILLINGERNE
Forvaltning af bevillingerne
Disponible bevillinger for regnskabsåret 2013
I EUR
Budgettets udgiftsside
(1)
Forpligtelses-
bevillinger
Betalingsbevillinger
Budgettets
indtægtsside
(formåls-
bestemte
indtægter) (2)
1. Efterprøvende
regnskabsafslutning
2.
Uregelmæssigheder
3. Tillægsafgift for
mælkeproducenter
Samlet overslag over
formålsbestemte
indtægter
Overslag
1. Oprindelige bevillinger til
EGFL, heraf
1a. Bevillinger til delt
forvaltning
1b. Bevillinger til direkte
forvaltning (3)
43 956 548 610
43 934 188 711
389 000 000
43 610 600 000
43 610 600 000
161 000 000
345 948 610
323 588 711
78 000 000
2. Ændringsbudget
628 000 000
3. Årets overførsler til/fra
EGFL
4. Endelige bevillinger til
EGFL, heraf
4a. Bevillinger til delt
forvaltning
4b. Bevillinger til direkte
forvaltning
1.
-7 944 450
-12 869 715
43 948 604 160
43 921 318 996
43 610 250 000
43 610 250 000
338 354 160
311 068 996
Bevillinger opført på 2013-budgettet, efter fradrag af de forventede formålsbestemte indtægter for 2013 og de
indtægter, der fremføres fra 2012 til 2013 i henhold til artikel 14 i forordning (EU, EURATOM) nr. 966/2012.
Formålsbestemte indtægter, der skal opkræves. Der er ikke opført noget indtægtsbeløb på indtægtsposten (p.m.)
3
,
men overslaget er anført i budgetanmærkningerne.
79 % af forpligtelsesbevillingerne vedrører udgifter til veterinære og plantesundhedsmæssige foranstaltninger
under politikområde 17 - Sundhed og forbrugerbeskyttelse. Resten vedrører udgifter til den politiske strategi og
koordineringsforanstaltningerne under politikområde 05 - Landbrug og udvikling af landdistrikter (13 %) og til
fiskerimarkedet under politikområde 11 - Maritime anliggender og fiskeri (8 %).
2.
3.
3
p.m.: promemoria.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453068_0007.png
2.1.2.
Budgetgennemførelse af disponible bevillinger i regnskabsåret 2013
I EUR
Gennemførelse af
forpligtelsesbevillinger
Gennemførelse af
betalingsbevillinger
44 961 909 263,95
312 088 996,62
45 273 998 260,57
Delt forvaltning (1)
Udgifter under direkte forvaltning
I alt
44 961 909 263,95
340 229 347,87
45 302 138 611,82
(1) Forpligtede beløb. Forpligtelser og betalinger minus formålsbestemte indtægter vedrørende delt
forvaltning: 44 132 955 071,43 EUR
For regnskabsåret 2013 udgjorde de samlede faktiske forpligtelsesbevillinger, der var
udnyttet, 45 302 138 611,82 EUR, mens de samlede faktiske betalingsbevillinger
udgjorde 45 273 998 260,57 EUR.
2.1.3.
Budgetgennemførelse for vedtagne bevillinger - Udgifter under direkte forvaltning
foretaget af Kommissionen
I EUR
Udgifter under direkte
forvaltning
Bevillinger (C1) (1)
Gennemførelse (C1)
Bortfaldne bevillinger
Forpligtelses-
bevillinger
338 354 160,00
332 522 151,49
5 832 008,51
Frigørelser
Betalings-
bevillinger
311 068 995,90
292 180 573,98
3 911 831,14
Fremførsler 2014
(2)
-
13 121 493,82
-
-
-
-
(1) C1 betegner de vedtagne bevillinger i budgettet. Dette beløb omfatter overførsler til/fra EGFL: -
7 594 450,00 EUR til forpligtelsesbevillinger og -12 519 715,10 EUR til betalingsbevillinger
(2) Kun ikke-opdelte bevillinger fremføres til 2014. For budgetposter under afsnit 11 og 17 er de beløb, som er
blevet tilovers fra 2013-gennemførelsen, fremført til budgetposter, der henhører under henholdsvis
budgetudgiftsområde 2 (ikke-EGFL) og budgetudgiftsområde 3.
Der var anslået forpligtelsesbevillinger på 338,4 mio. EUR til udgifter under direkte
forvaltning i budgettet for 2013. Der var i 2013 et forpligtet beløb på 332,5 mio.
EUR. Resten af disse bevillinger, dvs. 5,8 mio. EUR, bortfaldt. 79 % af
forpligtelsesbevillingerne vedrører politikområde 17 - Veterinær- og
plantesundhedsforanstaltninger. Resten vedrører politikområde 05 - Landbrug og
udvikling af landdistrikter (13 %) og politikområde 11 - Fiskeri (8 %).
Størstedelen af EGFL's forpligtelsesbevillinger til udgifter under direkte forvaltning
fra Kommissionen har været opdelte bevillinger. Automatiske fremførsler til 2014,
som kun vedrører ikke-opdelte bevillinger, udgør 13,1 mio. EUR.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453068_0008.png
2.2.
2.2.1.
Månedlige betalinger
Månedlige betalinger til medlemsstaterne til delt forvaltning
I artikel 15 i Rådets forordning (EF) nr. 1290/2005 af 21. juni 2005 om finansiering
af den fælles landbrugspolitik
4
hedder det, at "månedlige betalinger foretages af
Kommissionen til dækning af de udgifter, som medlemsstaternes godkendte
betalingsorganer har afholdt i referencemåneden". De månedlige betalinger sker til
medlemsstaten senest den tredje arbejdsdag i den anden måned efter den måned, hvor
udgifterne er afholdt.
De månedlige betalinger er en refusion af nettoudgifter (efter fradrag af indtægter),
som allerede er effektueret, og de foretages efter månedlige opgørelser, som
medlemsstaterne fremsender
5
. Den månedlige bogføring af udgifter og indtægter
kontrolleres og korrigeres efter månedsopgørelsen
6
. Disse betalinger bliver endvidere
endelige
efter
Kommissionens
kontrol
i
forbindelse
med
regnskabsafslutningsproceduren.
De udbetalinger, som medlemsstaterne foretog fra den 16. oktober 2012 til den
15. oktober 2013, er omfattet af ordningen med månedlige betalinger. De resterende
betalinger foretages direkte af Kommissionen for en begrænset række
foranstaltninger.
I regnskabsåret 2013 beløb de samlede månedlige nettobetalinger sig til
44 132 955 071,43 EUR, efter fradrag af regnskabsafslutninger og andre
korrektioner.
2.2.1.1. Månedlige betalinger på grundlag af afholdte udgifter
2.2.1.2. Beslutninger om månedlige betalinger for 2013
For regnskabsåret 2013 traf Kommissionen beslutning om 12 månedlige betalinger.
Endnu en månedlig betalingsbeslutning blev truffet i december 2013 til justering af
de allerede fastlagte betalinger til de samlede udgifter, der kan konteres dette år.
3.
3.1.
GENNEMFØRELSE AF EGFL-BUDGETTET FOR 2013
Udnyttelsen af EGFL-budgetbevillingerne
Gennemførelsen af budgettet androg 45 302,1 mio. EUR. Udgifterne blev finansieret
af budgettets oprindelige bevillinger og udnyttelse af de formålsbestemte indtægter
til politikområde 05 - Landbrug og udvikling af landdistrikterne, som består af hele
beløbet på 1 245,6 mio. EUR, der var blevet fremført fra 2012, og en del af de
formålsbestemte indtægter, der var opkrævet i 2013, svarende til 118,7 mio. EUR ud
af et samlet beløb på 829 mio. EUR.
Hvad angår politikområde 05 - Landbrug og udvikling af landdistrikter, beløb
udgifterne til markedsforanstaltninger sig til 3 193,2 mio. EUR og udgifterne til
direkte støtte beløb sig til 41 658,3 mio. EUR. Udgifterne til markedsforanstaltninger
og direkte støtte oversteg de vedtagne budgetbevillinger, og dette blev delvist dækket
af overførsler af bevillinger fra andre budgetposter, og delvist af indtægter, der var
formålsbestemt til EGFL-budgettet.
4
5
6
EUT L 209 af 11.8.2005, s. 1.
Disse månedlige udgiftsanmeldelser fremsendes af medlemsstaterne sammen med anmeldelsen den 10. i måned
N+1.
De detaljerede anmeldelser fremsendes hver måned af medlemsstaterne (i tabel 104) den 20. i måned N+1.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ovennævnte samlede gennemførelsesbeløb omfatter desuden udgifter til
politikområde 11 - Fiskerimarkedsforanstaltninger på 32,2 mio. EUR (forpligtelses-
bevillinger) og til politikområde 17 - Veterinær- og plantesundhedsforanstaltninger
på i alt 265,9 mio. EUR (forpligtelsesbevillinger).
Oplysninger om budgetgennemførelsen fordelt på politikområder findes i bilag 3.
Bilag 5 viser fordelingen af udgifterne til markedsforanstaltninger, direkte betalinger
og revision af landbrugsudgifter pr. artikel og pr. medlemsstat.
4.
BEMÆRKNINGER ANGÅENDE
BUDGETTET FOR 2013
GENNEMFØRELSEN
AF
EGFL-
Her følger en kort kommentar til anvendelsen af bevillinger fra EGFL-budgettet for
2013 samt de til rådighed stående formålsbestemte indtægter i 2013 baseret på
tallene i bilag 3.
4.1.
4.1.1.
Kapitel 05 02: Interventioner på landbrugsmarkeder
Indledning
De samlede betalinger for dette kapitel androg 3 193,2 mio. EUR, og de blev
finansieret af de vedtagne budgetbevillinger på 2 771,4 mio. EUR samt med
formålsbestemte indtægter på 532,5 mio. EUR, som anvendes til at dække udgifter i
sektoren for frugt og grøntsager (NB: Nærmere oplysninger om denne sektor fremgår
af punkt 4.1.3) og ved overførsel af bevillinger fra andre dele af EFGL's budget, som
beløber sig til 162,7 mio. EUR. Det resterende beløb vedrørende formålsbestemte
indtægter i 2013 på 710,2 mio. EUR blev fremført til 2014. På konti, hvor der var et
underforbrug af budgetbevillingerne, blev de til rådighed stående bevillinger overført
til andre konti på budgettet med henblik på efter behov at dække yderligere udgifter.
4.1.2.
Fødevareprogrammer
Underforbruget af bevillingerne på budgettet for 2013 til fødevareprogrammer
udgjorde 8,5 mio. EUR og skyldtes den omstændighed, at en medlemsstat havde
vanskeligheder med at gennemføre sit program i slutningen af regnskabsåret. Det
bemærkes, at 2013 var det sidste gennemførelsesår for fødevareprogrammer inden
for rammerne af EGFL.
4.1.3.
Frugt og grønsager
Udgifterne til denne sektor beløb sig til 1 138,1 mio. EUR og overudnyttelsen
skyldtes primært medlemsstaternes udgifter til støtte til foreløbigt anerkendte
producentsammenslutninger.
Hvad angår driftsfondene for producentorganisationer, som har til formål at
finansiere deres forbedringer af produktionskvaliteten, salgsfremstød og
markedsføringsprogrammer, udgjorde det samlede anslåede behov til at dække de
forventede udgifter, som skulle afholdes af de berørte medlemsstater, 767 mio. EUR.
Ud af dette samlede beløb afsatte budgetmyndigheden bevillinger på 267 mio. EUR,
idet den to hensyn til de anslåede indtægter på 500 mio. EUR, som var blevet afsat til
finansiering af denne ordning i budgettet for 2013. Medlemsstaterne betalinger beløb
sig i sidste ende til 726,8 mio. EUR, hvilket var lavere end de disponible
budgetbevillinger først og fremmest på grund af færre betalinger for den anden
tranche for planer godkendt i 2012, som følge af, at visse medlemsstater havde sat
deres udgiftsoverslag for højt.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
De udgifter, som medlemsstaterne har afholdt til støtte til foreløbig anerkendelse af
producentsammenslutninger,
har
overskredet
budgetbevillingerne
med
90,4 mio. EUR på grund af det store antal producentorganisationer, som er gået ind i
denne ordning i visse medlemsstater.
På budgettet for 2013 for skolefrugtordningen var der et underforbrug på ca.
23,3 mio. EUR, primært fordi visse medlemsstaters udgifter lå under deres
budgettildeling for skoleåret 2011/2012. For så vidt angår skoleåret 2012/2013, som
startede den 1. august 2013, var medlemsstaternes udgifter ved udgangen af
regnskabsåret 2013 i overensstemmelse med budgettet for 2013.
4.1.4.
Produkter henhørende under vinsektoren
Vinsektoren var genstand for gennemgribende ændringer, der fik virkning fra
regnskabsåret 2009. I øjeblikket er den væsentligste foranstaltning, der er tilbage i
denne sektor, de nationale støtteprogrammer for vin. For alle øvrige foranstaltninger
omfattede budgettet for 2013 bevillinger til dækning af den anslåede saldo for
udestående betalinger.
Hvad angår de nationale støtteprogrammer havde fire medlemsstater noget færre
udgifter sammenholdt med de beløb, der var afsat i deres programmer. Dog blev alle
andre programmer under denne ordning fuldt ud gennemført, hvilket medførte en
samlet gennemførelsesgrad på over 98,1 % af de afsatte bevillinger for 2013.
Endvidere har medlemsstaterne haft betydeligt færre udgifter til betaling af
udestående beløb for rydningsordningen, der blev afviklet i 2011, hvilket har ført til
en underudnyttelse af budgetbevillingerne med ca. 4,6 mio. EUR.
4.1.5.
Mælk og mejeriprodukter
I løbet af budgetåret blev der ikke opkøbt skummetmælkspulver eller smør til
intervention.
Hvad angår støtte til privat oplagring af smør, udgjorde bevillingerne på 2013-
budgettet 9 mio. EUR, mens udgifterne udgjorde 7,1 mio. EUR på grund af den
gennemsnitligt kortere oplagringsperiode for de pågældende smørmængder.
Med hensyn til skolemælk var de mængder, som uddeltes i næsten alle berørte
medlemsstater lavere end de mængder, der var afsat i budgettet for 2013, hvilket
fører til et underforbrug af de modsvarende bevillinger med ca. 10,8 mio. EUR.
4.1.6.
Oksekød
Udgifterne til denne sektor beløb sig til 6,5 mio. EUR til betaling af
eksportrestitutioner for oksekød og for levende dyr i forhold til budgetbevillingerne
for 2013 på 7,1 mio. EUR til disse betalinger, hvilket fører til et generelt
underforbrug af på ca. 0,6 mio. EUR.
4.2.
Kapitel 05 03: Direkte støtte
De vedtagne bevillinger under dette kapitel i budgettet for 2013 beløb sig til
40 931,9 mio. EUR,
mens
betalingerne
beløb
sig
til
ca.
41 658,3 mio. EUR. Det var allerede planen, at en del af enkeltbetalingsordningen
skulle finansieres via formålsbestemte indtægter, hvilket dermed førte til dette
tilsyneladende overforbrug, som blev dækket dels af disse indtægter og dels af
overførsel af vedtagne bevillinger fra andre budgetkonti. Kapitel 05 07: Kontrol med
landbrugsudgifter
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.3.
4.3.1.
Kapitel 05 07: Revision af landbrugsudgifter
Artikel 05 07 01: Kontrol med landbrugsudgifter
Denne artikel vedrører de foranstaltninger, der er truffet for at styrke midlerne til
kontrol på stedet og til at forbedre verifikationssystemerne med henblik på at
begrænse risikoen for svig og uregelmæssigheder til skade for Unionens budget. Det
omfatter også de beløb, der er krediteret EGFL-budgettet gennem korrektionerne på
grundlag
af
regnskabsafslutningsproceduren
og
proceduren
for
nedsættelse/suspension af forskud.
Den Europæiske Union finansierede direkte foranstaltninger til hovedsagelig køb af
satellitbilleder inden for rammerne af det integrerede forvaltnings- og kontrolsystem
(IFKS), som forpligter hele beløbet på 6,8 mio. EUR som planlagt i budgettet for
2013 til overvågning og forebyggende foranstaltninger - direkte betalinger fra Den
Europæiske Union.
Med hensyn til regnskabsafslutning af foregående års regnskaber og i modsætning til
de forventede negative korrektioner foretog Kommissionen alt i alt positive
korrektioner af medlemsstaterne beløb på ca. 3,4 mio. EUR, inklusive de negative
korrektioner, der blev pålagt medlemsstaterne som følge af manglende overholdelse
af fristerne for betaling. Budgettet for 2013 omfattede bevillinger, der beløber sig til -
200 mio. EUR for negative korrektioner i forbindelse med regnskabsafslutningen.
Kommissionen afsluttede dette regnskab ved at overføre vedtagne bevillinger på i alt
203,6 mio. EUR fra andre budgetkonti.
Med hensyn til den efterprøvende regnskabsafslutning for tidligere års regnskaber
havde budgetmyndigheden afsat bevillinger på 108,3 mio. EUR med henvisning til
tidligere års positive korrektioner i forbindelse med regnskabsafslutningen under
denne budgetpost. Kommissionen traf beslutninger i 2013, som medfører positive
korrektioner til fordel for medlemsstaterne på ca. 109,1 mio. EUR. Det deraf
følgende overforbrug på 0,8 mio. EUR blev finansieret via en overførsel fra andre
budgetposter.
5.
5.1.
GENNEMFØRELSE AF FORMÅLSBESTEMTE INDTÆGTER
Formålsbestemte indtægter til EGFL
De formålsbestemte indtægter, der faktisk blev fremført fra 2012 til 2013, androg
1 245,6 mio. EUR, inklusive sukkeromstruktureringsfonden saldo, og er fuldt ud
anvendt til at finansiere udgifter i regnskabsåret 2013 i henhold til artikel 14 i
finansforordningen. Som det fremgår af bilag 4-II omfattede dette beløb udgifter på
143,5 mio. EUR til driftsfondene for producentorganisationerne i frugt- og
grøntsagssektoren og udgifter på 1 102,2 mio. EUR til enkeltbetalingsordningen.
Hvad de i 2013 indbetalte formålsbestemte indtægter angår, så fremgår det af bilag
4-I, at disse indtægter androg ca. 829 mio. EUR, og at de stammede fra følgende:
Korrektioner som følge af proceduren
regnskabsafslutning på i alt ca. 593,6 mio. EUR.
for
den
efterprøvende
Indtægter fra uregelmæssigheder på i alt ca. 155,1 mio. EUR.
Indbetalte mælkeafgiftsbeløb på i alt ca. 80,2 mio. EUR.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
En del af de formålsbestemte indtægter i 2013 på i alt 118,7 mio. EUR blev anvendt i
det pågældende år til at dække udgifterne til driftsfondene for
producentorganisationerne i frugt- og grøntsagssektoren.
Det resterende beløb vedrørende formålsbestemte indtægter i 2013 på i alt
710,2 mio. EUR blev automatisk fremført til budgettet for 2014 til finansiering af
behovene i 2013.
Nærmere oplysninger herom kan ses i bilag 4-I og 4-II.
6.
FORDELING EFTER UDGIFTSTYPE
De samlede EGFL-udgifter beløber sig til 45 302,1 mio. EUR. I det følgende er disse
udgifter blevet opdelt på de vigtigste kategorier med den procentsats, de tegner sig
for af EGFL's samlede udgifter i 2013:
Oplagring
Udgifterne til oplagring udgjorde 25,1 mio. EUR eller 0,06 % af de samlede udgifter.
Dette beløb er primært udtryk for udgifterne til privat oplagring af smør og
olivenolie.
Eksportrestitutioner
Udgifterne til eksportrestitutioner androg 62,4 mio. EUR, dvs. 0,1 % af de samlede
udgifter og vedrørte primært oksekød, fjerkrækød, svinekød og ikke-bilag 1-
produkter.
Andre markedsforanstaltninger
Ud over oplagring og eksportrestitutioner androg udgifterne til andre
markedsforanstaltninger 3 217,2 mio. EUR, dvs. 7,1 % af årets samlede udgifter.
Denne kategori omfatter udgifter, der hovedsagelig vedrører fødevareprogrammer,
olivenolie, frugt og grøntsager, vin, spindplanter, POSEI og humle, mælk og
mejeriprodukter samt okse-, kalve- og svinekød og biavl. Disse udgifter omfatter
andre mindre beløb og korrektioner, der stammer fra regnskabsafslutningen.
Direkte betalinger
Udgifterne til direkte betalinger udgjorde 41 658,3 mio. EUR, dvs. 92 % af de
samlede udgifter.
Udgifter under direkte forvaltning
Disse udgifter udgjorde 340,2 mio. EUR, dvs. 0,8 % af det samlede beløb, og blev
afholdt direkte af Kommissionen og dækkede for det meste udgifterne til veterinær-
og plantesundhedsforanstaltninger samt landøkonomisk bogføring, undersøgelser af
landbrugsbedrifternes struktur, information om den fælles landbrugspolitik osv.
Udvikling af landdistrikter under garantisektionen af den tidligere EUGFL
Der findes ikke længere forpligtelsesbevillinger for disse programmer.
Medlemsstaterne afslutter nu disse programmer, og de inddriver uretmæssigt
udbetalte beløb. Det inddrevne nettobeløb i medfør af denne artikel androg omkring
1 mio. EUR.
Udviklingen i denne fordeling efter udgiftstype i perioden 2007-2013 fremgår af
bilag 6.
12