Socialudvalget 2014
KOM (2014) 0562
Offentligt
1453069_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 15.9.2014
COM(2014) 562 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET
EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET
om gennemførelsen, resultaterne og den samlede vurdering af det europæiske år for
aktiv aldring og solidaritet mellem generationerne (2012)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET
EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET
om gennemførelsen, resultaterne og den samlede vurdering af det europæiske år for
aktiv aldring og solidaritet mellem generationerne (2012)
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453069_0003.png
1.
I
NDLEDNING
En højere forventet levealder kombineret med lavere fødselsrater vil medføre en betydelig
aldring af Europas befolkning. Der er tendens til at overse den kendsgerning, at aldring først
og fremmest er en vigtig opnåelse, navnlig da det afspejler, at det er lykkedes at nedbringe
dødeligheden, samt potentialet ved et stigende antal sunde og raske ældre mennesker. Ofte
opfattes dette i stedet som en trussel mod dynamikken i økonomien og bæredygtigheden for
Europas højtudviklede velfærdssystemer.
I denne forbindelse havde Kommissionen i september 2010
1
foreslået at udpege året 2012 til
det europæiske år for aktiv aldring. Kommissionen påpegede, at en fastholdelse af
solidariteten mellem generationerne navnlig vil afhænge af, at det sikres, at gruppen af store
årgange forbliver længere på arbejdsmarkedet og forbliver sunde og aktive og klarer sig selv
så længe som muligt. Rådet og Europa-Parlamentet vedtog afgørelsen om dette europæiske år
i september 2011
2
og tilføjede solidaritet mellem generationerne til titlen.
I overensstemmelse med afgørelsen om det europæiske år for aktiv aldring og solidaritet
mellem generationerne analyseres i denne rapport gennemførelsen, resultaterne og de samlede
virkninger af året på baggrund af konklusionerne i en ekstern evaluering
3
.
2.
2.1.
B
AGGRUND
Forberedelse af det europæiske år for aktiv aldring og solidaritet mellem
generationerne
De første anmodninger om et europæisk år for aktiv aldring og solidaritet mellem
generationerne blev fremsat under det slovenske formandskab i første halvår af 2008.
Kommissionen iværksatte i juni 2009 en offentlig høring med det formål at indsamle ideer og
forslag fra de vigtigste interessenter og eksperter om, hvordan man gennem et europæisk år
for aktiv aldring og solidaritet mellem generationerne opnår den størst mulige virkning.
Rådet tilkendegav sin interesse i et sådant initiativ i november 2009, da det opfordrede
Kommissionen til at udvikle oplysningsaktiviteter for at fremme aktiv aldring, herunder
gennem et europæisk år
4
.
Valget af temaer var underlagt en omfattende strategi vedrørende beskæftigelse, sundhed og
en uafhængig tilværelse, deltagelse og solidaritet mellem generationerne og var i
1
KOM(2010) 462 endelig af 6. september 2010.
2
Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 940/2011/EU af 14. september 2011 om det europæiske år for
aktiv aldring og solidaritet mellem generationerne (2012) (EUT L 246 af 23.9.2011, s. 5).
Evaluering af det europæiske år for aktiv aldring og solidaritet mellem generationerne (2012), Ecorys,
december 2012, på grundlag af en analyse af data fra spørgeundersøgelser med nationale koordinatorer og
nationale interessenter, interviews, dokumentationsundersøgelser, analyser gennem de sociale medier og
casestudier.
3
4
Rådets konklusioner af 20. november 2009 om sund og værdig aldring.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453069_0004.png
overensstemmelse med forudgående analyser og politikinitiativer, som blev gennemført om
aktiv aldring på europæisk og internationalt plan, men ligeledes i overensstemmelse med
aktuelt påtrængende emner, navnlig inden for rammerne af Europa 2020-strategien. Europa-
Parlamentet arbejdede for at inddrage solidaritet mellem generationerne
5
.
Der var sammenfald mellem det europæiske år og 10-års-jubilæet for den internationale
Madrid-handlingsplan for ældre
6
, hvori det blev fastslået, at det er et vigtigt udviklingsmål, at
personer i takt med, at de bliver ældre, stadig bør kunne deltage aktivt i det økonomiske,
sociale, kulturelle og politiske liv i deres samfund.
2.2.
Det europæiske år 2012 og dets målsætninger
Det europæiske år 2012 tilsigtede at gribe fat om udfordringerne i forbindelse med et aldrende
Europa gennem aktiv aldring på områderne for beskæftigelse, deltagelse og en uafhængig
tilværelse ved at beskæftige sig med såvel ældre menneskers behov og rettigheder som deres
potentiale og bidrag til økonomien og samfundet.
Det overordnede formål med det europæiske år var at mobilisere relevante aktører til at
fremme aktiv aldring og solidaritet mellem generationerne. Disse aktører omfatter
medlemsstaterne, deres regionale og lokale myndigheder, arbejdsmarkedets parter,
civilsamfundet og erhvervslivet, herunder SMV'er.
De specifikke mål er fastlagt i medfør af afgørelsens artikel 2 og kan sammenfattes på
følgende måde:
2.3.
at øge den generelle opmærksomhed vedrørende værdien af aktiv aldring og sikre, at
aktiv aldring tildeles en fremtrædende placering på den politiske dagsorden
at stimulere debatten, udveksle information og udvikle gensidig læring for at fremme
politikker for aktiv aldring
at skabe en ramme for engagement og konkret indsats fra Unionens og
medlemsstaternes side under inddragelse af interessenter
at fremme aktiviteter, der vil bidrage til at bekæmpe diskrimination på grund af alder
7
,
overvinde aldersrelaterede stereotyper og fjerne hindringer.
Ressourcer
I medfør af afgørelsen om det europæiske år 2012 blev der vedtaget en budgetramme på 5
mio. EUR for perioden mellem januar 2011 og december 2012. Der blev ikke tildelt nogen
nye bevillinger til det europæiske år, og midlerne blev hentet fra de eksisterende finansielle
bevillinger. Det europæiske års budget blev hovedsageligt anvendt til at finansiere det
Europa-Parlamentets beslutning af 11. november 2010 om den demografiske udfordring og solidaritet mellem
generationerne (2010/2027(INI)).
6
5
FN's rapport fra den anden verdenskonference for ældre, Madrid, 8.-12. april 2002. A/CONF.179/9.
7
Jf. Rådets direktiv 2000/78/EF af 27. november 2000 om generelle rammebestemmelser om ligebehandling
med hensyn til beskæftigelse og erhverv.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453069_0005.png
europæiske års kommunikationsaktiviteter (EU's hjemmeside, kommunikationsstøtte til
medlemsstaterne, publikationer, videoer, pressearbejde osv.), mens der blev afsat mindre
beløb til åbningskonferencen i Danmark og det afsluttende arrangement på Cypern samt den
eksterne evaluering af det europæiske år.
I sammenligning med andre nyligt gennemførte europæiske år rådede det europæiske år 2012
over et langt mindre budget. Som en konsekvens heraf var det ikke muligt at yde direkte støtte
til medlemsstaterne. Det svækkede imidlertid ikke medlemsstaternes engagement i det
europæiske år 2012. De tilgængelige midler til kommunikationsaktiviteter blev anvendt til at
støtte adskillige aktiviteter på nationalt plan.
De forvaltningsstrukturer og -værktøjer, der blev anvendt på EU-plan, blev af de eksterne
evalueringsansvarlige anset for at være hensigtsmæssige og velfungerende.
3.
3.1.
D
ET EUROPÆISKE ÅR
2012: G
ENNEMFØRELSE OG CENTRALE AKTIVITETER
Aktiviteter på EU-plan
Størstedelen af aktiviteterne på EU-plan var beregnet som støtte til interessenterne i
medlemsstaterne og havde til hensigt at lette deres medvirken i det europæiske år. EU-
programmet blev således gennemført i tæt samarbejde med nationale koordinatorer for det
europæiske år og koalitionen af interessenter. Den vigtigste aktivitet på EU-plan var en
kommunikations- og pr-kampagne, der blev gennemført af en leverandør.
Denne kampagnes centrale omdrejningspunkt var hjemmesiden for det europæiske år
8
, som
præsenterede oplysninger på 23 sprog, skønt meget af indholdet om konkrete initiativer kun
forelå på det pågældende lands nationale sprog samt på engelsk. Webstedet indeholdt
endvidere forslag til pr-materiale til brug for interessenternes egne arrangementer.
Kommunikationsleverandøren opretholdt et netværk af forbindelser til medierne med det
formål at nå mest muligt ud til medierne (trykte medier/onlinemedier/audiovisuelle medier) i
forbindelse med centrale begivenheder. Disse begivenheder blev ligeledes præsenteret i et
nyhedsbrev, der udkom en gang om måneden.
Der blev udgivet fem publikationer til støtte for interessenterne. To af disse forelå inden det
europæiske år og indeholdt fakta og nøgletal, nemlig "Eurobarometer Special Survey on
Active Ageing" (Eurobarometers særlige spørgeundersøgelse om aktiv aldring), der indeholdt
landespecifikke faktablade for 27 EU-lande og fem lande, der ikke er medlem af EU
9
,
samtidig med at Eurostat udgav et statistisk portræt om aktiv aldring og solidaritet mellem
generationerne
10
.
Lige inden det europæiske år begyndte blev der også offentliggjort en brochure "How to
promote active ageing in Europe" (Fremme af aktiv aldring i Europa), som var udarbejdet i
fællesskab af Regionsudvalget og Age Europe-platformen, for at gøre interessenterne
8
http://europa.eu/ey2012
http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/eb_special_379_360_en.htm
9
10
http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/product_details/publication?p_product_code=KS-EP-11-
001
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453069_0006.png
opmærksomme på EU's støtteordninger, der kunne være relevante i forbindelse med aktiv
aldring. I brochuren opfordredes navnlig regionale og lokale interessenter til at gøre bedst
mulig brug af disse ordninger. En af begrundelserne for ikke at stille et større budget for det
europæiske år 2012 til rådighed var faktisk, at mange aktiviteter kunne finansieres gennem
eksisterende programmer.
Publikationen "Social Europe Guide. Demography, active ageing and pensions" (Demografi,
aktiv aldring og pensionsordninger)
11
indeholdt en oversigt over de vigtigste demografiske
tendenser, som Europa står over for, og de politiske reaktioner, som er nødvendige for at
imødegå de udfordringer, der opstår som følge af disse tendenser. Brochuren "The EU
contribution to Active Ageing and Solidarity between generations" (EU's bidrag til aktiv
aldring og solidaritet mellem generationerne)
12
indeholdt en mere detaljeret præsentation af de
talrige EU-initiativer, der kan støtte beslutningstagerne og interessenterne i medlemsstaterne i
gennemførelsen af dagsordenen for aktiv aldring. Det blev understreget heri, at der for at
fremme aktiv aldring er behov for politiktiltag på mange forskellige områder, bl.a. på
beskæftigelses-, pensions-, uddannelses-, sundheds-, innovations-, forsknings-, transport-,
IKT- og boligområdet.
Kommissionen tilrettelagde også flere arrangementer og konferencer i årets løb. Den eksterne
evaluering bekræftede disse arrangementers store bidrag til at indfri målsætningerne for det
europæiske år 2012.
Det danske EU-formandskab var vært for åbningsarrangementet med titlen "Stay Active –
what does it take" (Forbliv aktiv - hvad kræver det), som fandt sted i København den 18.-19.
januar 2012. Programmet, der forløb over to dage, indeholdt taler fra to ministre fra den
danske regering og to EU-kommissærer. På møderne blev der behandlet en række emner, som
f.eks. arbejdsmarkedsspørgsmål, at forblive aktiv og sund, inklusion og selvstændiggørelse,
innovation og frivilligt arbejde.
Konferencen "Reporting on ageing and solidarity between generations" (Rapportering om
aldring og solidaritet mellem generationerne), som blev afholdt i Bruxelles den 19. og 20.
marts, havde til formål at give journalister mulighed for at udveksle synspunkter om, hvordan
man i medierne dækker emner, der er forbundet med aktiv aldring og solidaritet mellem
generationerne.
Den 3. april 2012 forsøgte man på konferencen "European Innovation Partnership on Active
and Healthy Ageing: From plan to action" (Europæisk innovationspartnerskab for aktiv og
sund aldring: fra plan til handling) at indhente synspunkter fra interessenter om
gennemførelsen af partnerskabets tiltag. Kommissær László Andor holdt åbningstalen, hvori
han pegede på synergieffekterne mellem det europæiske år 2012 og partnerskabet.
Konferencen "Good governance for active and healthy ageing" (God forvaltning af aktiv og
sund aldring), der blev afholdt i Bruxelles den 4. juni 2012, påviste, at fremme af aktiv aldring
kræver en integreret politik med inddragelse af forskellige forvaltningsniveauer på forskellige
politikområder.
11
http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=738&langId=en&pubId=6805
http://ec.europa.eu/social/BlobServlet?docId=8710&langId=en
12
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453069_0007.png
På konferencen "Active ageing - the potential for society" (Aktiv aldring - potentiale for
samfundet), der blev afviklet den 9.-11. juli 2012 i Dublin og åbnet af kommissæren for
forskning og innovation, Máire Geoghegan Quinn, blev der lagt vægt på de menneskelige og
sociale aspekter og følger af aktiv aldring samt på forholdet mellem aldring, økonomien og
innovation. I tilknytning til arrangementet blev der også undersøgt yderligere
forskningsbehov, og publikationen "Population ageing in Europe: facts, implications and
policies" (Aldring af befolkningen i Europa: Fakta, følger og politikker) blev lanceret, hvori
resultaterne af EU-finansieret forskning i demografi blev forelagt.
På Kommissionens konference "One Step Up in later life: learning for active ageing and
intergenerational solidarity" (Et skridt opad senere i livet: Læring med henblik på aktiv
aldring og solidaritet mellem generationerne), der blev afviklet i Bruxelles den 19.-21.
november 2012, deltog mange repræsentanter fra de nationale myndigheder, herunder de
nationale koordinatorer for gennemførelsen af den europæiske dagsorden for
voksenuddannelse, samt internationale, europæiske og nationale interessenter fra
videregående uddannelsesinstitutioner og forskningsinstitutioner, arbejdsmarkedets parter,
erhvervslivet og projekter, der er finansieret under Grundtvig-programmet for livslang læring.
Konferencen resulterede i et memorandum og en række baggrundspapirer om læring med
henblik på aktiv og sund aldring og beskæftigelse samt læring mellem generationerne.
En prisoverrækkelse for det europæiske år for aktiv aldring og solidaritet mellem
generationerne fandt sted den 13. november 2012 i Bruxelles. Ved denne prisoverrækkelse
blev personer og initiativer fremhævet, der havde ydet et væsentligt bidrag til aktiv aldring og
solidaritet mellem generationerne. EU's kommissær for beskæftigelse, sociale anliggender,
arbejdsmarkedsforhold og inklusion, László Andor, bekendtgjorde prismodtagerne inden for
de syv priskategorier.
I forbindelse med EU's årlige Access City Award, som blev overrakt af næstformand Viviane
Reding den 3. december 2012, blev der gjort særligt opmærksom på ældre menneskers
adgangsbehov. EU's jury bestod bl.a. af repræsentanter for ældreorganisationer. Det
afsluttende arrangement for det europæiske år 2012 "From visions to actions" (Fra visioner til
handling) blev afholdt i Nicosia den 10. december 2012. Det begyndte med et indlæg af
præsidenten for Republikken Cypern, som blev efterfulgt af en tale af kommissær László
Andor. Programmet dækkede en række emner, herunder den nuværende situation vedrørende
aldring i Europa og det fortsat uudnyttede potentiale blandt ældre mennesker.
Foruden de aktiviteter, som blev iværksat af Kommissionen og formandskaberne, var visse
andre institutioner ligeledes aktive i løbet af det europæiske år, idet de samarbejdede tæt med
koalitionen af interessenter og civilsamfundet.
Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg var særligt aktivt i løbet af det europæiske år.
Det nedsatte en gruppe til at koordinere aktiviteter med relation til det europæiske år. Denne
gruppe tilrettelagde fem offentlige arrangementer vedrørende forskellige emner samt en
afsluttende konference for det europæiske år
13
.
13
http://www.eesc.europa.eu/?i=portal.en.events-and-activities-closing-conference-ey2012
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453069_0008.png
Regionsudvalget ydede også et vigtigt bidrag til det europæiske år og tilrettelagde et forum
den 14. februar 2014
14
med sigte på at fremme nye initiativer på lokalt og regionalt plan samt
at opbygge nye partnerskaber for at fremme aktiv aldring og styrke solidaritet mellem
generationerne.
Det europæiske år 2012 drog også fordel af den stærke opbakning fra en bred koalition af
civilsamfundsorganisationer, der blev anført af Age Europe-platformen, som var vokset til
mere end 60 medlemmer. Medlemmer af koalitionen engagerede sig i talrige initiativer i løbet
af det europæiske år og udarbejdede en køreplan, der blev forelagt på det europæiske års
åbningskonference i København den 18. januar 2012.
Den stærke komplementaritet mellem det europæiske år 2012 og andre igangværende
politiske aktiviteter, såsom hvidbogen om pensioner, det demografiske forum, det andet
sundhedsprogram,
loven
om
tilgængelighed
og
navnlig
det
europæiske
innovationspartnerskab inden for aktiv og sund aldring, blev fremhævet i den eksterne
evaluering, afsnit 3.6.
3.2.
Gennemførelse i de deltagende lande
Alle deltagende lande (27 EU-medlemsstater, Island, Liechtenstein og Norge) udnævnte hver
en national koordinator.
Deres arbejde startede i god tid forud for det europæiske år, og det første møde blev afholdt
den 30. november 2010. Den nationale koordinator forberedte nationale aktiviteter og
fremmede lokale og regionale aktiviteter og forsøgte at inddrage alle relevante interessenter i
det europæiske år. De forelagde Kommissionen de nationale arbejdsprogrammer, hvoraf de
planlagte nationale aktiviteter for 2012 fremgik
15
.
De nationale arbejdsprogrammer afspejlede forskellige politiske kontekster, navnlig
vedrørende behovene i forbindelse med aktiv aldring, politiske prioriteringer og fordeling af
kompetencer samt tilgængeligheden af ressourcer. Kommissionen foreslog imidlertid visse
fælles arrangementer og aktiviteter og støttede især tilrettelæggelsen af nationale
åbningsarrangementer og afsluttende arrangementer og kampagnerne "Generations at School"
og "Seniorforce Day" samt den europæiske prisuddeling. Den eksterne evaluering bekræftede
relevansen af den gennemførte form for aktiviteter.
Åbningsarrangementerne omfattede samlet set 4 500 deltagere, hvorved der navnlig gennem
deltagelse af fremtrædende politikere blev vist en høj grad af politisk opbakning.
15 lande havde udnævnt 115 nationale ambassadører for det europæiske år 2012 for at nå ud
til et bredere publikum. Ambassadørerne havde forskellige baggrunde, herunder ngo-
repræsentanter, journalister, skuespillere og forretningsfolk. Antallet af udnævnte
ambassadører varierede fra en (i Estland, Ungarn og Polen) til 38 i Østrig.
Initiativet "Generations@school" blev foreslået for at fejre den europæiske dag for solidaritet
mellem generationerne (29. april). Ideen hermed var at få ældre mennesker ud i skoler og
14
www.cor.europa.eu/EY2012
http://europa.eu/ey2012/ey2012main.jsp?catId=986&langId=en
15
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
engagere elever og ældre mennesker i en dialog mellem generationerne. Dette var en effektiv
måde at nå ud til alle skoler på tværs af Europa og fremme engagementet i det europæiske år
på lokalt plan. Det bidrog ligeledes til at tiltrække mediernes opmærksomhed, navnlig de
lokale medier. Initiativet blev bakket op af Kommissionen gennem dens
kommunikationsleverandør, som sørgede for en hjemmeside til dette formål, vejledende
materiale, ressourcer og praktisk støtte til visse lokale initiativer.
Den europæiske "Seniorforce Day" markerede den internationale dag for ældre (1. oktober)
og tilsigtede at mobilisere ældre som frivillige arbejdere. "Seniorforce Day"-initiativet har
modtaget bred opbakning fra hele Europa, og flagskibsarrangementer har deltagelse af
ledende politikere, embedsmænd og ngo-repræsentanter samt personligheder, der optræder
som ambassadører for det europæiske år 2012. Kommissionen støttede 25 af disse
arrangementer. I den eksterne evaluering blev det imidlertid påvist, at interessen for dette
initiativ ikke var så bred som i tilfældet med Generations@school, sandsynligvis som følge af
dette initiativs sene bekendtgørelse og knap så præcise format (jf. s. 52 og 79 i den eksterne
evaluering).
Det europæiske år 2012 udløste et stort antal initiativer til fremme af aktiv aldring i
medlemsstaterne. Samlet set blev der, hvis man blot medregner de initiativer, som fremgår af
EU's hjemmeside, gennemført 748 nationale og tværnationale initiativer i løbet af det
europæiske år. Civilsamfundsorganisationer stod bag 291 af disse initiativer. Ifølge EU's
hjemmeside var Tyskland, Spanien og Italien de lande med flest initiativer efterfulgt af
Frankrig, Østrig og Polen. Disse aktiviteter lagde fortrinsvist vægt på at udveksle viden og
erfaring og på at skærpe interessen for emnet.
I henhold til de spørgeundersøgelser, der blev foretaget af den evalueringsansvarlige (jf. afsnit
3.2 i den eksterne evaluering), var deltagelse i samfundet efterfulgt af solidaritet mellem
generationerne det emne, der opnåede størst opmærksomhed. Det blev hilst velkommen, at det
europæiske års tema var så bredt, at det var muligt at dække en række forskellige emner,
således at interessenterne kunne vælge det, som var mest relevant, set fra deres synspunkt.
Resultaterne af onlinespørgeundersøgelsen af de nationale koordinatorer, viste, at de former
for aktiviteter, som blev gennemført, var hensigtsmæssige i forhold til medlemsstaternes og
EU-borgernes behov. De nationale koordinatorer og interessenterne svarede, at de – ofte med
støtte fra Kommissionens kommunikationsleverandør – kunne vælge og tilpasse initiativerne i
henhold til deres egen kontekst og egne prioriteringer.
3.3.
Integration af ligestillingsaspektet og social inklusion
Integration af ligestillingsaspektet er blevet taget i betragtning siden forberedelsesfasen for det
europæiske år 2012 og afspejles tydeligt i koalitionen af interessenter og i flere af
medlemsstaternes arbejdsprogrammer. Mens der blev rettet særlig opmærksomhed mod
situationen for ældre kvinder, var der knap så megen opmærksomhed på ældre mænds
erfaringer. Kvinderne var godt repræsenterede blandt de nationale koordinatorer og blandt
talerne og deltagerne ved de arrangementer, der blev afholdt i løbet af det europæiske år (jf.
afsnit 5 i den eksterne evaluering).
Det europæiske år 2012 dækkede også en bred vifte af handicaprelaterede emner, navnlig
sundhed og en uafhængig tilværelse for ældre. Initiativerne beskæftigede sig både på EU-plan
og på medlemsstaternes plan direkte og indirekte med handicap. Aktiviteterne for det
europæiske år 2012 sikrede i vid udstrækning, at arrangementerne var tilgængelige, og greb
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ved flere lejligheder fat om forskellige aspekter, såsom tegnsprog og personbefordring. EU's
hjemmeside indeholdt muligheder for at anvende en større skrifttype, men i den eksterne
evaluering blev det påpeget, at hjemmesiden kunne have været udformet på en endnu mere
tilgængelig måde for et større antal personer med handicaps, f.eks. blinde og svagtseende,
døve og hørehæmmede.
4.
4.1.
H
VAD OPNÅEDE DET EUROPÆISKE ÅR
2012?
Har det europæiske år 2012 indfriet dets målsætninger?
Ifølge den eksterne evaluering havde det europæiske år på såvel europæisk som nationalt plan
en positiv indvirkning på betingelserne for aktiv aldring. Det europæiske års målsætninger og
aktiviteter var relevante, og tilgangen var vellykket med hensyn til at opfylde målsætningerne
(øget opmærksomhed, stimulering af debatten og gensidig læring, etablering af en ramme for
engagement og konkret indsats og bekæmpelse af diskrimination på grund af alder).
Målsætningen med hensyn til at
øge opmærksomheden
er i stor udstrækning blevet indfriet
gennem initiativer og arrangementer på EU-plan og nationalt plan, som oftest var målrettet
relevante organisationer og civilsamfundsgrupper frem for enkeltpersoner.
Initiativet Generations@school mobiliserede cirka 480 skoler og omkring 27 000 deltagere,
mens den europæiske prisuddeling udløste 1 300 henvendelser (herunder størstedelen af
arrangementerne under Generations@school). Den europæiske "Seniorforce Day" omfattede
mere end 11 000 deltagere. Disse initiativer tiltrak meget opmærksomhed fra mediernes side
til det europæiske år 2012 og henledte opmærksomheden på de succeshistorier og positive
eksempler, der blev fremhævet i forbindelse med prisuddelingen. Samlet set skabte det
europæiske år 2012 en betydelig pressedækning med 6 162 trykte artikler, 3 432 onlineartikler
og 329 radio- og tv-udsendelser.
Selv om EU's websted var en vigtig ressource for interessenterne, tiltrak den med 212 822
unikke besøgende færre besøgende end EU's websteder for de foregående europæiske år
(400 000 registrerede besøgende for det europæiske år 2010 og 366 172 besøgende for det
europæiske år 2011). Der bør dog tages højde for, at 19 lande rådede over nationale
websteder.
På EU-plan var der en begrænset grad af engagement på de sociale medier fra borgernes og
interessentrepræsentanters side, mens den var mere fremtrædende i visse lande. I Spanien blev
der f.eks. oprettet Facebook- og Twitter-konti for at dele og udbrede oplysninger om det
europæiske år 2012. Ifølge den spanske evaluering blev det anslået, at man var nået ud til
cirka 700 000 personer gennem disse kanaler.
Det lykkedes for det europæiske år 2012 at
stimulere den offentlige debat
og
fremme
gensidig læring
i forbindelse med emnerne aktiv aldring og solidaritet mellem
generationerne. Især åbningsarrangementerne i København og i de deltagende lande havde
vigtige multiplikatoreffekter. Der blev tilrettelagt flere supplerende dialogrelaterede
arrangementer i alle deltagende lande i løbet af det europæiske år. Der blev endvidere lagt
kraftig vægt på formidling af god praksis. EU-databasen var et virkningsfuldt instrument til at
dele oplysninger om succeshistorier og positive eksempler. En række nationale og
tværnationale projekter fremmede gensidig læring i løbet af det europæiske år.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453069_0011.png
Behovet for at bekæmpe
diskrimination på grund af alder
blev påpeget i forbindelse med
mange offentlige arrangementer og flere projekter. I denne sammenhæng blev vigtigheden af
at forbedre mulighederne for aktiv aldring inden for beskæftigelse i særlig grad understreget.
Det europæiske år 2012 skabte faktisk en
ramme for at indgå forpligtelser og gøre en
konkret indsats.
Mobiliseringen af civilsamfundsorganisationer inden for det europæiske års
emne kan anses for at være et vigtigt resultat. Inddragelsen af regionale og lokale
forvaltninger var også betydelig, men fandt ikke sted i alle lande.
Det europæiske år 2012 tilskyndede visse lande til enten at styrke den allerede eksisterende
nationale politiske dagsorden for aktiv aldring og solidaritet mellem generationerne eller til at
udvikle nye strategier. I januar 2012 iværksatte Østrig f.eks. en føderal plan for ældre borgere.
I Spanien blev der vedtaget en hvidbog, hvori der blev foretaget en analyse af de vigtigste
aspekter, som er afgørende for ældre menneskers livskvalitet.
I anledning af det europæiske år iværksatte en række lande politiske programmer. Belgien
oprettede i november 2012 et nyt føderalt rådgivende råd for ældre. Irland besluttede, at alle
kommunale myndigheder i landet burde have deres eget ældrevenlige distriktsprogram inden
udgangen af 2013. I august 2012 vedtog Polen et regeringsprogram for ældre borgeres sociale
aktiviteter for årene 2012-2013.
4.2.
Hvad er virkningerne af det europæiske år 2012?
Gennem det europæiske år 2012 er der blevet udviklet adskillige instrumenter til fremtidig
politisk udvikling. Visse vellykkede arrangementer og aktiviteter forekom i en ny udgave i
2013, såsom det arrangement, der blev fremmet på EU-plan, "Generations@school". De
vejledende principper om aktiv aldring, som blev godkendt af EU's socialministre den 6.
december 2012
16
, sikrede vejledning på området for udvikling af bedre politikker for aldring.
De 19 vejledende principper er struktureret under titlerne på emnerne for det europæiske år,
herunder beskæftigelse, deltagelse i samfundet og en uafhængig tilværelse. De henvender sig
til medlemsstaterne og andre relevante forvaltningsniveauer og organisationer, som kan spille
en rolle med hensyn til at forbedre betingelserne for aktiv aldring yderligere. Anvendelsen af
disse vejledende principper ville ligeledes bidrage til at opfylde målene for beskæftigelse og
fattigdomsbekæmpelse inden for rammerne af Europa 2020-strategien, især fordi flere bliver
længere tid på arbejdsmarkedet og optjener bedre pensionsrettigheder.
Et andet instrument til fremme af en videre forfølgelse af målene for det europæiske år 2012
var udviklingen af et indeks for aktiv aldring
17
, som blev præsenteret under det afsluttende
arrangement og udviklet i løbet af det europæiske år i tæt samarbejde med FN's Økonomiske
Kommission for Europa og European Centre for Social Welfare Policy and Research (Wien).
Med indekset for aktiv aldring måles forskellige dimensioner af aktiv aldring, mens hvert
lands uudnyttede potentiale kvantificeres. Indekset bør hjælpe beslutningstagerne med at
kortlægge udfordringer og urealiserede muligheder med henblik på en mere aktiv deltagelse
af ældre mennesker i økonomien og samfundet samt at overvåge fremskridt. Indekset er
Rådets erklæring om det europæiske år for aktiv aldring og solidaritet mellem generationerne (2012): Vejen
frem, Bruxelles, 7. december 2012.
17
16
http://ec.europa.eu/social/main.jsp?langId=en&catId=89&newsId=1837&furtherNews=yes
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453069_0012.png
fortsat under udvikling, således at det kan opdateres på baggrund af de seneste oplysninger og
om muligt også beregnes på subnationale niveauer.
Koalitionen af interessenter under det europæiske år 2012 forelagde den 10. december 2012
på det cypriotiske formandskabs afsluttende konference for det europæiske år i Nicosia en
revideret køreplan
18
. Den indeholdt talrige opfølgende initiativer, som fortsat skal bevare
momentummet fra det europæiske år. Et af initiativerne er udarbejdelsen af en europæisk
borgmesteraftale om demografiske forandringer, som skal følge modellen for
borgmesteraftalen om bæredygtig energi
19
. En sådan aftale ville skabe en ramme, som gør det
muligt for lokale og regionale beslutningstagere at give tilsagn om nye foranstaltninger som
svar på udfordringerne i forbindelse med aldring. Målet om at indgå en sådan aftale forfølges
nu af det europæiske innovationspartnerskab inden for aktiv og sund aldring og dens
aktionsgruppe for innovation inden for ældrevenlige bygninger, byer og miljøer
20
.
Det europæiske innovationspartnerskab inden for aktiv og sund aldring udgør et væsentligt
bidrag fra EU's side til at opnå målene for det europæiske år 2012
21
. Kommissionen har
identificeret en aldrende befolkning som en fælles samfundsmæssig udfordring for alle
europæiske lande og har prioriteret dette i Innovation i EU, som er et af flagskibsinitiativerne
under Europa 2020. Partnerskabets overordnede mål er at øge det gennemsnitlige antal af
sunde leveår i EU med to år inden 2020. I dette initiativs strategiske gennemførelsesplan er
der defineret prioriterede aktioner for at imødegå udfordringen i forbindelse med aldring
gennem innovation, og der fokuseres på tre hovedområder: forebyggelse, pleje og helbredelse
samt en uafhængig tilværelse. De tiltag inden for aktiv aldring, der er blevet udviklet i
forbindelse med det europæiske år 2012, kan fortsætte inden for de bredere rammer af det
europæiske innovationspartnerskab inden for aktiv og sund aldring og bidrager således til
Europa 2020-målene.
5.
K
ONKLUSIONER
Det europæiske år for aktiv aldring og solidaritet mellem generationerne har formået at
mobilisere adskillige statslige og ikke-statslige aktører. Det har hjulpet med at skabe et mere
positivt billede af befolkningens aldring ved at fremhæve potentialet ved ældre mennesker og
ved at fremme deres aktive deltagelse i samfundet og økonomien.
Mange medlemsstater og civilsamfundsorganisationer har benyttet det europæiske år som en
mulighed for at udarbejde nye initiativer eller forbedre deres nuværende initiativer. De
aktiviteter, som er udviklet under det europæiske år 2012, viste, at der er en stigende interesse
for aktiv aldring. Der er allerede blevet eller er ved at blive udviklet adskillige instrumenter,
herunder navnlig de vejledende principper om aktiv aldring, indekset for aktiv aldring og
aftalen om demografiske forandringer.
18
http://www.age-platform.eu/images/stories/Updated_EY2012_Roadmap_Coalition_FINALVERSION1.doc
http://www.covenantofmayors.eu
http://ec.europa.eu/social/BlobServlet?docId=8710&langId=en
19
20
21
"Opfølgning af den strategiske gennemførelsesplan, som det europæiske innovationspartnerskab inden for
aktiv og sund aldring har udarbejdet" (COM(2012) 83).
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453069_0013.png
Beslutningstagerne i medlemsstaterne opfordres til at udnytte disse instrumenter mest muligt.
EU vil fortsat støtte dem heri. Dette vil ske i form af politisk vejledning, navnlig i forbindelse
med det europæiske semester, hvor der er blevet sendt henstillinger om længere karrierer til
de fleste medlemsstater, samt på det seneste landespecifikke henstillinger om langvarig pleje.
Aktiv aldring udgør endvidere et vigtigt område inden for sociale investeringer, som det er
blevet påpeget i Kommissionens meddelelse "Sociale investeringer i vækst og
samhørighed"
22
. I denne forbindelse opfordrede Kommissionen indtrængende
medlemsstaterne til at anvende de vejledende principper for aktiv aldring og solidaritet
mellem generationerne samt indekset for aktiv aldring.
Som et resultat heraf er aktiv og sund aldring en af Den Europæiske Socialfonds (ESF)
investeringsprioriteringer i programmeringsperioden 2014-2020. Støtte til projekter til
fremme af aktiv aldring er tilgængelig under en lang række forskellige EU-programmer og
finansielle instrumenter. En af prioriteringerne for det europæiske innovationspartnerskab
inden for aktiv og sund aldring er at samordne disse programmer/instrumenter med de
udpegede prioriteringer inden for aktiv og sund aldring og undgå overlapninger mellem de
forskellige instrumenter
23
.
For så vidt angår søjlen for en uafhængig tilværelse under det europæiske år 2012, har
Kommissionen støttet Udvalget for Social Beskyttelse i forbindelse med udarbejdelsen af den
rapport om langvarig pleje, der blev offentliggjort i juni 2014. I rapporten undersøges det,
hvordan kløften mellem udbud af og efterspørgsel efter langvarig pleje kan fjernes gennem
hensigtsmæssige investeringer i foranstaltninger, der mindsker behovet for langvarig pleje og
styrker effektiviteten af ydelsen heraf, bl.a. gennem anvendelse af teknologibaserede
ydelser
24
. Rapporten bygger desuden på eksempler fra partnerne i det europæiske
innovationspartnerskab inden for aktiv og sund aldring. Arbejdet med disse spørgsmål
fortsætter desuden i innovationspartnerskabet, hvilket peger på, at EU kan bistå
medlemsstaterne ved at lette udvekslingen af god praksis og gennem forskning og afprøvning
af nye løsninger og fremme af teknisk og social innovation.
Det europæiske år 2012 har bidraget til, at aktiv aldring er blevet fast forankret på den
europæiske og på mange nationale politiske dagsordener med et tværsektorielt perspektiv og
mange interessenter. Dette momentum skal bevares. Den stærke solidaritet mellem
generationerne, som karakteriserer Europas samfund og velfærdssystemer, kan i en situation
med aldrende befolkninger og stramme budgetter kun opretholdes ved at fremme aktiv aldring
i alle dens former.
22
COM(2013) 83 af 20. februar 2013.
COM(2012) 83.
23
24
Jf. forskningsundersøgelsen, der er gennemført af Det Fælles Forskningscenter IPTS til støtte for Udvalget for
Social Beskyttelse vedrørende ICT-AGE: Langvarige plejestrategier for en uafhængig tilværelse for de ældre.
http://is.jrc.ec.europa.eu/pages/EAP/eInclusion/carers_ICTAGE.html
13