Transportudvalget 2014
KOM (2014) 0569
Offentligt
1453074_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 12.9.2014
COM(2014) 569 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
om medlemsstaternes anvendelse af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2000/30/EF af 6. juni 2000 om syn ved vejsiden af erhvervskøretøjer, der kører på
Fællesskabets område
Rapporteringsperiode 2011-2012
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bruxelles,
udkast
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
om medlemsstaternes anvendelse af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2000/30/EF af 6. juni 2000 om syn ved vejsiden af erhvervskøretøjer, der kører på
Fællesskabets område
Rapporteringsperiode 2011-2012
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
INDHOLDSFORTEGNELSE
1.
2.
3.
4.
5.
5,1.
5,2.
5.3.
5.4.
6.
7.
INDLEDNING............................................................................................................. 3
DIREKTIV 2000/30/EF ............................................................................................... 4
OPLYSNINGER MEDDELT AF MEDLEMSSTATERNE....................................... 4
SYNETS INDHOLD ................................................................................................... 5
STATISTISKE OPLYSNINGER ................................................................................ 5
Procentdel af synede køretøjer ..................................................................................... 6
Samlet antal kontrollerede køretøjer og deres oprindelse ............................................ 7
Suspenderede køretøjer ................................................................................................ 8
Typer af konstaterede mangler og oplysninger meddelt af medlemsstaten ............... 10
SANKTIONERNES ART.......................................................................................... 10
KONKLUSIONER .................................................................................................... 11
BILAG I: KONSTATEREDE MANGLER PR. KONTROLSTED
BILAG II: KONTROLLEREDE KØRETØJER OG ANDEL AF SUSPENDEREDE
KØRETØJER FORDELT PÅ MEDLEMSSTATER
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453074_0004.png
1.
INDLEDNING
Af hensyn til trafiksikkerheden, miljøet og loyal konkurrence er der i EU-lovgivningen indført
en række foranstaltninger for at sikre, at erhvervskøretøjer på de europæiske veje er i god
stand. Disse omfatter:
regler for adgang til erhvervet, ifølge hvilke transportvirksomhederne skal have
en tilstrækkelig finansiel kapacitet til at vedligeholde køretøjerne på korrekt vis
(forordning (EF) nr. 1072/2009
1
)
regelmæssige kontroleftersyn af køretøjer, der skal udføres i medlemsstaterne for
køretøjer, som er indregistreret på deres territorium, med en mindstefrekvens på
EU-niveau (direktiv 2009/40/EU
2
)
syn ved vejsiden – der er emnet for denne rapport – og som sikrer, at
erhvervskøretøjer kun benyttes, hvis de vedligeholdes i overensstemmelse med
de tekniske forskrifter (direktiv 2000/30/EF
3
).
I henhold til direktiv 2000/30/EF underkastes erhvervskøretøjer og påhængskøretøjer samt
sættevogne dertil, som kører på Fællesskabets område, syn ved vejsiden af hensyn til
trafiksikkerheden og miljøet.
I henhold til artikel 6 i direktiv 2000/30/EF meddeler medlemsstaterne hvert andet år
Kommissionen de oplysninger, der er indsamlet for de to foregående år om:
antal kontrollerede erhvervskøretøjer, opdelt i syv kategorier i henhold til direktivet og
endvidere efter registreringsland,
de punkter, der er kontrolleret, og
de mangler, der er konstateret.
Direktivet omfatter ni forskellige punkter (se afdeling 4 nedenfor), der kan være genstand for
syn ved vejsiden. Hvis nogle af de kontrollerede punkter ikke overholder de relevante krav til
trafiksikkerhed, kan brugen af køretøjet suspenderes. Eventuelle mangler ved det synede
køretøj skal anføres i de synsrapporter, der udleveres til køretøjets fører. Ifølge direktivet skal
Kommissionen forelægge Rådet og Europa-Parlamentet en rapport om, hvordan direktivet er
blevet anvendt, på grundlag af oplysningerne fra medlemsstaterne, ledsaget af et resumé af de
opnåede resultater.
Den 3. april 2014 reviderede Europa-Parlamentet og Rådet direktivet om syn ved vejsiden ved
direktiv 2014/47/EU.
4
Med den reviderede udgave af direktivet indføres der bl.a. et EU-mål
for det antal syn ved vejsiden, der skal udføres. Af hensyn til en gnidningsløs gennemførelse
af dette nye krav, når det træder i kraft i 2018, indeholder denne rapport oplysninger om det
fremtidige EU-mål om, at 5 % af de indregistrerede tunge erhvervskøretøjer skal kontrolles.
1
2
3
4
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1072/2009 af 21. oktober 2009 om fælles regler for
adgang til markedet for international godskørsel (omarbejdning), EUT L 300 af 14.11.2009, s. 72.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/40/EF af 6. maj 2009 om teknisk kontrol med
motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil (omarbejdning), EUT L 141 af 6.6.2009, s. 12.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/30/EF af 6. juni 2000 om syn ved vejsiden af
erhvervskøretøjer, der kører på Fællesskabets område, EFT L 203 af 10.8.2000, s. 1.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/47/EF af 3. april 2014 om syn ved vejsiden af
erhvervskøretøjer, der kører på Unionens område, EFU L 127 af 29.4.2014, s. 134.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453074_0005.png
2.
DIREKTIV 2000/30/EF
Direktiv 2000/30/EC, som ændret,
5
der gælder indtil den 19. maj 2018, fastsætter visse
betingelser for gennemførelsen af syn ved vejsiden af erhvervskøretøjer, der kører på EU's
område.
Ved syn ved vejsiden forstås en uanmeldt kontrol af et erhvervskøretøj, der kører på en
medlemsstats område. Synet foretages generelt på offentlig vej af myndighederne eller et
andet organ under disses tilsyn.
Alle syn ved vejsiden skal foretages uden forskelsbehandling på grund af førerens nationalitet
eller erhvervskøretøjets indregistrerings- eller ibrugtagningsland. De skal foretages på en
sådan måde, at omkostninger og forsinkelser for føreren og transportvirksomheden mindskes
mest muligt.
Udvælgelsen af de erhvervskøretøjer, der skal underkastes syn, bør foretages efter en
målrettet fremgangsmåde, hvor hovedvægten er lagt på at finde frem til de køretøjer, som med
størst sandsynlighed er dårligt vedligeholdt.
Syn ved vejsiden foretages efter en trinvis fremgangsmåde. Det indledende syn omfatter en
visuel vurdering af køretøjets vedligeholdelsesmæssige stand, når det holder stiller. Hvis
køretøjets stand ser ud til at udgøre en risiko for trafiksikkerheden, der berettiger en yderligere
undersøgelse, kan køretøjet underkastes en mere omfattende kontrol på et kontrolcenter i
nærheden. Resultatet af hvert syn ved vejsiden skal dokumenteres i en teknisk synsrapport,
der følger den model, som er fastsat i direktivet. Disse oplysninger danner grundlag for de
oplysninger, medlemsstaterne skal meddele Europa-Kommissionen.
Brugen af et erhvervskøretøj med farlige mangler kan suspenderes, indtil de konstaterede
alvorlige mangler er blevet udbedret, hvis køretøjet udgør en alvorlig risiko for
trafiksikkerheden. Udenlandske køretøjer med alvorlige mangler skal anmeldes til
oprindelsesmedlemsstaten, så der kan foretages fornøden opfølgning.
3.
OPLYSNINGER MEDDELT AF MEDLEMSSTATERNE
Dette er den fjerde rapport om, hvordan direktiv 2000/30/EF anvendes i medlemsstaterne, og
den dækker perioden 2011-2012. De oplysninger, som medlemsstaterne har indsamlet om
denne periode, skulle have været meddelt Kommissionen senest den 31. marts 2013.
Oplysningerne blev dog ikke altid meddelt rettidigt. 15 medlemsstater (Belgien, Bulgarien,
Den Tjekkiske Republik, Danmark, Tyskland, Estland, Italien, Letland, Malta, Nederlandene,
Østrig, Polen, Rumænien, Slovakiet og Sverige) overholdt fristen og meddelte oplysninger
om antallet af kontrollerede køretøjer opdelt efter kategori og indregistreringsland samt
oplysninger om de kontrollerede punkter og de konstaterede mangler. Efter at Kommissionen
havde indledt bilaterale dialoger med de resterende tolv medlemsstater, meddelte de også de
krævede oplysninger. De sidste oplysninger fra medlemsstaterne blev endelig modtaget den
6. maj 2014.
For at lette meddelelsen af oplysninger som krævet i artikel 6 i direktiv 2000/30/EF har
eksperter fra Kommissionen og medlemsstaterne udviklet et standardiseret format til
rapportering. Anvendelsen af dette standardiserede format letter indsamlingen af oplysninger
betydeligt, men er dog ikke obligatorisk. Størstedelen af rapporterne fra medlemsstaterne
fulgte det anbefalede format, selv når der blev fremsendt trykte tabeller. Den Tjekkiske
Republik, Tyskland, Spanien, Frankrig, Polen, Slovenien og Finland anvendte ikke det
standardiserede format.
5
Kommissionens direktiv 2010/47/EØF af 5. juli 2010 om tilpasning til den tekniske udvikling af
direktiv 2000/30/EF, EUT L 173 af 8.7.2010, s. 33.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
De forskellige medlemsstater meddelte oplysninger, der ikke altid var lige fuldstændige. Kun
nogle få medlemsstater – Den Tjekkiske Republik, Grækenland, Letland, Østrig, Polen og
Slovakiet – fremsendte oplysninger om køretøjer, der er indregistreret uden for EU.
Bulgarien, Den Tjekkiske Republik, Danmark, Estland, Frankrig, Luxembourg,
Nederlandene, Slovakiet og Slovenien fremsendte statistikker for 2011 og 2012 separat.
Nogle medlemsstater (Danmark, Spanien, Frankrig, Polen og Slovenien) fremsendte ikke
centrale oplysninger om alle køretøjskategorier, kontrolsteder eller de kontrollerede køretøjers
oprindelse. Spanien og Finland var de eneste medlemsstater, der overhovedet ikke meddelte
oplysninger om suspenderede køretøjer. Enkelte medlemsstater fremsendte også flere datasæt,
f.eks. oplysninger fra deres transportministerium og deres nationale politi. Generelt var det
datasæt, der blev meddelt Kommissionen, mere komplet fra medlemsstater, som anvendte det
standardiserede format til dataindsamling.
4.
SYNETS INDHOLD
De punkter, der skal kontrolleres, og som skal indgå i de datasæt, som de pågældende
medlemsstater skal fremsende, er som minimum dem, der er nævnt i punkt 10 i den model til
rapport, som findes i bilag I til direktiv 2000/30/EF, som ændret. Det drejer sig om:
5.
identifikation
bremseudstyr
styreapparat
udsyn
lygter og lyssignaler
aksler, hjul, dæk og affjedring
chassis og dele fastgjort til chassis
andet udstyr, herunder fartskriver og hastighedsbegrænsende anordninger
gener, herunder emissioner og udslip af brændstof og/eller olie.
STATISTISKE OPLYSNINGER
For at opnå sammenlignelige oplysninger om de køretøjer, der kontrolleres af
medlemsstaterne, var det nødvendigt at opdele tallene for vogntog og leddelte køretøjer i
henholdsvis lastbiler og påhængsvogne og lastbiler og sættevogne. De tal, der er resultatet af
denne opdeling, er vist i kursiv i hele denne rapport.
5.1.
Procentdel af synede køretøjer
Antallet af kontrollerede køretøjer var
8 145 984
for 2011-2012. I denne periode var antallet af
indregistrerede erhvervskøretøjer i EU
8 830 451.
Forholdet mellem de køretøjer, der blev
kontrolleret i 2011-2012, og det samlede antal køretøjer udgør
92,25 %
svarende til
46,12 %
af det samlede køretøjer, der underkastes syn ved vejsiden hvert år.
Blandt medlemsstaterne afviger forholdet mellem det gennemsnitlige antal køretøjer, der
kontrolleres hvert år, og antallet af indregistrerede erhvervskøretøjer betydeligt, fra 0,3 % og
op til over 100 %. Disse forskelle kan delvist forklares ved, at der anvendes forskellige
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453074_0007.png
rapporteringsmetoder. F.eks. indsendte nogle medlemsstater (Tyskland, Frankrig og Polen)
oplysninger, der omfattede den indledende kontrol, mens andre kun indsendte oplysninger om
de mere omfattende kontroller, de udførte. Afvigelserne kan også forklares ved de forskellige
kontrolsystemer, som medlemsstaterne anvender, og som strækker sig fra grundlæggende
kontroller uden udstyr til meget avancerede og omfattende kontroller, hvor der benyttes
mobile synsenheder eller kontrolcentre i nærheden.
Tabel 1: Procentdel af synede køretøjer
Kontrollerede
køretøjer
(2011–2012)
18 799
595 905
160 285
27 781
2 881 859
1 791
11 988
28 276
388 505
1 431 117
65 053
1 133
5 822
83 342
901
328 202
3 852
11 471
32 227
1 710 675
709
22 260
4 534
18 074
23 609
39 597
248 217
8 145 984
Kategori af
indregistrerede køretøjer
N2, N3, M2, M3, O3 og
O4
253 440
293 930**
211 794**
92 911
963 763**
44 596**
107 610**
472 955**
869 934**
758 788**
1 070 184**
27 178
47 272**
109 019**
18 615**
160 112**
10 994**
310 833
98 897
914 776**
116 455**
346 418**
45 673**
271 770**
189 447
148 528
874 564**
8 830 451
Samlet antal pr.
år*
3,71 %
101,37 %
37,84 %
14,95 %
149,51 %
2,01 %
5,57 %
2,99 %
22,33 %
94,30 %
3,04 %
2,08 %
6,16 %
38,22 %
2,42 %
102,49 %
17,52 %
1,85 %
16,29 %
93,50 %
0,30 %
3,21 %
4,96 %
3,33 %
6,23 %
13,33 %
14,19 %
46,12 %
Medlemsstat
Belgien
Bulgarien
Den Tjekkiske
Republik
Danmark
Tyskland
Estland
Irland
Grækenland
Spanien
Frankrig
Italien
Cypern
Letland
Litauen
Luxembourg
Ungarn
Malta
Nederlandene
Østrig
Polen
Portugal
Rumænien
Slovenien
Slovakiet
Finland
Sverige
Det Forenede
Kongerige
I alt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453074_0008.png
* Det samlede antal pr. år svarer til det gennemsnitlige antal kontroller i den enkelte
medlemsstat hvert år divideret med det samlede antal indregistrerede køretøjer i denne
medlemsstat.
** Tallene er afledt af oplysninger, som Eurostat har stillet til rådighed.
5.2.
Samlet antal kontrollerede køretøjer og deres oprindelse
I henhold til artikel 3 i direktiv 2000/30/EF skal syn ved vejsiden foretages uden
forskelsbehandling. Flere medlemsstater, navnlig Belgien, Luxembourg og Østrig,
rapporterede om en større andel af udenlandske køretøjer, som havde været underkastet syn
ved vejsiden, mens andre medlemsstater med betydelig transittrafik rapporterede om en mere
ligelig fordeling af kontroller mellem hjemmehørende og ikkehjemmehørende køretøjer. Selv
om dette kan skyldes andre faktorer, der ikke har nogen forbindelse med kontrollens art,
svarede resultaterne for Belgien og Luxembourg til resultaterne i den foregående rapport om
gennemførelsen af direktivet.
6
Tabel 2: De kontrollerede køretøjers oprindelse
Indregistre-
ret i
medlems-
staten
Indregistre-
ret i en
Indregistre-
anden
ret uden for
medlems-
EU
stat
6 887
11 430
482
520 477
75 428
103 641
53 401
3 243
921 213
53
4 779
22 300
694 157
14 846
1 041
28 141
789
75 993
32
4 472
16 650
64 572
52
273
1 236
126 857
6
928
15 164
3 249
Køretøjer fra
medlemsstaten
(i procent)
36,6 %
87,3 %
64,7 %
63,6 %
96,7 %
100,0 %
79,8 %
94,3 %
50,4 %
72,2 %
100,0 %
82,1 %
66,2 %
12,4 %
76,8 %
99,2 %
61,0 %
43,5 %
92,1 %
92,7 %
98,8 %
72,7 %
Meddelende
medlemsstat
Belgien
Bulgarien
Tjekkiet
Danmark*
Tyskland
Estland
Irland
Grækenland
Spanien
Frankrig
Italien
Cypern
Letland
Litauen
Luxembourg
Ungarn
Malta
Nederlandene
Østrig
Polen
Portugal
Rumænien
Slovenien
6
I alt
1 833 789
1 732
11 988
22 569
366 205
721 796
46 958
1 133
4 781
55 201
112
252 209
3 820
6 999
14 019
1 574 898
657
21 987
3 298
1 558
71 205
18 799
595 905
160 285
27 781
2 881 859
1 791
11 988
28 276
388 505
1 431 117
65 053
1 133
5 822
83 342
901
328 202
3 852
11 471
32 227
1 710 675
709
22 260
4 534
COM(2013) 303.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453074_0009.png
Meddelende
medlemsstat
Slovakiet
Finland
Sverige
Det Forenede
Kongerige
I alt
Indregistre-
ret i
medlems-
staten
Indregistre-
ret i en
Indregistre-
anden
ret uden for
medlems-
EU
stat
14 825
3 249
13 156
2 102
8 351
32 656
6 941
121 715
2 124 865
231 043
I alt
Køretøjer fra
medlemsstaten
(i procent)
82,0 %
55,7 %
82,5 %
51,0 %
70,7 %
18 074
23 609
39 597
248 217
8 145 984
126 502
5 762 295
* Danmark meddelte ikke oplysninger om oprindelsen af størstedelen af de kontrollerede
køretøjer.
5.3.
Suspenderede køretøjer
Køretøjer med farlige mangler kan suspenderes, indtil de afslørede farlige mangler er blevet
udbedret, hvis køretøjet udgør en alvorlig risiko for personerne i køretøjet eller andre
trafikanter. Ifølge medlemsstaternes oplysninger varierer andelen af suspenderede køretøjer i
forhold til det samlede antal kontrollerede køretøjer betydeligt fra medlemsstat til
medlemsstat, fra en stor andel på
87,6 % i Estland
til kun
0,6 % i Polen.
Tallene tyder på, at målrettet syn ved vejsiden af dårligt vedligeholdte køretøjer, sådan som
det på nuværende tidspunkt praktiseres i Luxembourg, Østrig og Det Forenede Kongerige,
øger den operationelle effektivitet og mindsker den administrative byrde. Medlemsstater, der
benytter denne fremgangsmåde, lader til at afsløre en større andel af køretøjer med mangler
gennem færre kontroller end andre medlemsstater, der udfører et større antal kontroller. Dette
gælder for
Estland, Luxembourg
og
Malta,
som har den højeste andel af suspenderede
køretøjer, mens
Danmark, Tyskland, Nederlandene
og
Polen
har de laveste andele af
suspenderede køretøjer, som er indregistreret i EU. Medlemsstater, der rapporterer om et
særligt stort antal kontroller, er tilbøjelige til at have en lav andel af suspenderede køretøjer
eller afslørede defekter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453074_0010.png
Tabel 3: Andel af suspenderede køretøjer i forhold til det samlede antal kontrollerede
køretøjer
Køretøjer, der er indregistreret i den
Køretøjer, der er indregistreret i EU
meddelende medlemsstat
(inkl. den meddelende medlemsstat)
Andel
Antal
Antal
Andel
Antal
af
Antal
kontrol-
kontrol-
af
suspensio-
suspensio-
suspensio-
lerede
lerede
suspensioner
ner
ner (i
ner
køretøjer
køretøjer
(i procent)
procent)
6 887
589
8,6 %
18 317
1 140
6,2 %
1,9 %
2,1 %
10 043
12 584
595 905
520 477
103 641
2 595
2,5 %
157 042
27 781
2 755 002
1 785
11 988
27 348
388 505
1 415 953
61 804
1 133
5 822
83 342
901
328 202
3 852
11 471
30 669
1 639 470
709
22 260
4 534
18 074
15 258
39 597
248 217
7 914 941
3 340
211
31 817
1 544
5 200
1 378
191 896
7 960
1 684
403
1 142
531
6 239
1 900
134
14 477
9 228
16
8 875
83
4 093
7 043
87 563
400 481
2,1 %
0,8 %
1,2 %
86,5 %
43,4 %
5,0 %
13,6 %
12,9 %
148,6 %
6,9 %
1,4 %
58,9 %
1,9 %
49,3 %
1,2 %
47,2 %
0,6 %
2,3 %
39,9 %
1,8 %
22,6 %
17,8 %
35,3 %
5,1 %
Meddelen-
de
medlems
stat
Belgien
Bulgarien
Den
Tjekkiske
Republik
Danmark
Tyskland
Estland
Irland
Grækenland
Spanien
Frankrig
Italien
Cypern*
Letland
Litauen
Luxembourg
Ungarn
Malta
Nederlanden
e
Østrig
Polen
Portugal
Rumænien
Slovenien
Slovakiet
Finland
Sverige
Det
Forenede
Kongerige
I alt
1 833 789
1 732
11 988
22 569
366 205
721 796
46 958
1 133
4 781
55 201
112
252 209
3 820
6 999
14 019
1 574 898
657
21 987
3 298
14 825
13 156
32 656
126 502
5 762 295
13 772
1 517
5 200
1 266
76 448
6 710
1 684
317
827
82
4 314
1 895
166
5 851
9 228
15
8 815
52
3 515
3 812
40 022
198 735
0,8 %
87,6 %
43,4 %
5,6 %
10,6 %
14,3 %
148,6 %
6,6 %
1,5 %
73,2 %
1,7 %
49,6 %
2,4 %
41,7 %
0,6 %
2,3 %
40,1 %
1,6 %
23,7 %
11,7 %
31,6 %
3,4 %
* Cypern oplyste antal fejl i stedet for antal suspenderede køretøjer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.4.
Typer af konstaterede mangler og oplysninger meddelt af medlemsstaten
syn,
vedrører
følgende
komponenters
De hyppigste mangler, der afsløres ved
overensstemmelse med de tekniske forskrifter:
lys og lyssignaler (47,0
%)
aksler, hjul, dæk og affjedring (24,6
%)
og
chassis og dele fastgjort til chassis (11,8
%).
Som vist i bilag I fremhæver disse tal betydningen af syn ved vejsiden for trafiksikkerheden.
En sammenligning med den foregående rapporteringsperiode viser, at der også dengang blev
konstateret lignende problemer.
For så vidt angår mangler vedrørende
emissioner og utætheder
– der ud over at være til fare
for trafiksikkerheden også kan indvirke på miljøet – er antallet af udslip af brændstof og/eller
olie faldet med 3 procentpoint (fra 4,1 % to 1,0 %) siden den foregående rapporteringsperiode.
Selv inden for de forskellige punkter, der skal kontrolleres – f.eks.bremseudstyr – er der
betydelige forskelle mellem andelen af mangler, fra
1,9 %
i
Estland
til
47,3 %
i
Det
Forenede Kongerige.
Det kan skyldes de forskellige kontrolmetoder, som medlemsstaterne
anvender. Når direktiv 2014/47/EU er blevet gennemført, vil der blive indført en højere grad
af harmonisering af kontrolmetoderne, vurderingen af mangler og anvendelsen af synsudstyr
til mere detaljerede syn ved vejsiden.
Medlemsstaternes oplysninger om antallet af syn ved vejsiden, der udføres på køretøjer, som
er indregistreret i tredjelande, er stadig ikke tilstrækkelige til at drage signifikante
konklusioner om deres stand.
Bilag II til denne rapport giver et overblik over antallet af køretøjer, der kontrolleres af
medlemsstaterne, fordelt på registreringsland og andelen af suspenderede køretøjer.
6.
SANKTIONERNES ART
Direktivet indeholder ingen sanktionsordninger i relation til de konstaterede overtrædelser.
Sanktionerne skal fastsættes af medlemsstaterne uden forskelsbehandling på grundlag af
førerens nationalitet eller køretøjets indregistrerings- eller ibrugtagningsland.
Hvis det viser sig, at et erhvervskøretøj udgør en alvorlig risiko for personerne i køretøjet eller
andre trafikanter, kan den myndighed eller inspektør, der udfører synet ved vejsiden, i
henhold til direktiv 2000/30/EF suspendere brugen af køretøjet, indtil de afslørede farlige
mangler er udbedret.
Alvorlige mangler ved et erhvervskøretøj, der tilhører en ikkehjemmehørende virksomhed,
herunder især mangler, som har medført, at brugen af køretøjet er blevet suspenderet, skal
rapporteres til de kompetente myndigheder i den medlemsstat, hvor det er indregistreret.
De kompetente myndigheder i den medlemsstat, der har konstateret den alvorlige mangel, kan
anmode de kompetente myndigheder i den medlemsstat, hvor erhvervskøretøjet er
indregistreret, om at træffe passende foranstaltninger såsom at underkaste køretøjet en ny
teknisk kontrol. Der kræves dog ingen rapportering om sådanne tilfælde.
7.
KONKLUSIONER
Overholdelsen af rapporteringsforpligtelserne er blevet forbedret, selv om der fortsat mangler
visse centrale statistiske oplysninger i medlemsstaternes indberetninger, navnlig om
køretøjskategorier, kontrolsteder, de kontrollerede køretøjers oprindelse og antallet af
suspensioner. Medlemsstaterne overholdt ikke altid fristen i lovgivningen for meddelelse af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
oplysninger, og i nogle tilfælde blev disse oplysninger først meddelt, efter at Kommissionen
havde fremsat bilaterale anmodninger til de relevante nationale myndigheder. Nogle
medlemsstater anvender fortsat ikke det standardiserede elektroniske format, som
Kommissionen har anbefalet for fremsendelse af oplysninger. Kommissionen anbefaler
fortsat, at det standardiserede elektroniske format anvendes, da dette vil gøre det muligt at
fremsende mere fuldstændige data.
Der kan drages flere konklusioner af denne rapport om syn ved vejsiden af erhvervskøretøjer,
som kører på EU's område.
Det årlige antal køretøjer, der kontrolleres i EU, udgør over
40 %
af det samlede antal
erhvervskøretøjer i EU som helhed, fra under 1 % i Portugal til over 100 % i Tyskland,
Ungarn og Bulgarien. Det fremtidige EU-mål på 5 % – der er fastsat i det nye direktiv
2014/47/EU om syn ved vejsiden – burde derfor være let at nå for alle medlemsstater. Mere
end 11 medlemsstater ligger fortsat betydeligt under EU-målet og bør derfor forbedre deres
indsats med hensyn til syn ved vejsiden.
Andelen af indenlandske køretøjer i forhold til det samlede antal kontrollerede køretøjer
varierer også betydeligt. I Belgien, Luxembourg og Østrig, hvor andelen af kontroller af
indenlandske køretøjer er på under 50 %, bør der gøres en indsats for at sikre en mere ligelig
kontrolprocent, der ligger mere på linje med procenterne i andre medlemsstater med betydelig
transittrafik.
Andelen af suspenderede køretøjer i forhold til alle kontrollerede køretøjer er kendetegnet ved
mærkbare udsving, fra under 1 % i Polen til over 80 % i Estland. De meddelte tal tyder på, at
effektiviteten af syn ved vejsiden kan øges ved bedre at målrette de kontroller, der udføres.
Den
administrative
byrde
for
såvel
håndhævelsesmyndighederne
som
transportvirksomhederne kunne også mindskes ved en mere målrettet indsats. I henhold til det
nye direktiv 2014/47/EU om syn ved vejsiden skal medlemsstaterne ændre deres
synsordninger og gå fra kun at udføre rene stikprøvekontroller til en mere målrettet
fremgangsmåde.
De hyppigste mangler, der afsløres ved syn, vedrører den stand, som lys og lyssignaler, hjul,
dæk og chassis befinder sig i. Der kan dog iagttages betydelige forskellige i andelen af disse
mangler mellem medlemsstaterne. Europa-Kommissionen opfordrer medlemsstaterne til at
være særligt opmærksomme på de kategorier af mangler, der fortsat er de mest problematiske,
og tilpasse de synsmetoder, de anvender, herefter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453074_0013.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 12.9.2014
COM(2014) 569 final
ANNEXES 1 to 2
BILAG
til
Rapport fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet
om medlemsstaternes anvendelse af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2000/30/EF af 6. juni 2000 om syn ved vejsiden af erhvervskøretøjer, der kører på
Fællesskabets område
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453074_0014.png
BILAG I: KONSTATEREDE MANGLER PR. KONTROLSTED
lygter og
lyssig-
naler
aksler, hjul,
dæk og
%
affjedring
chassis
og dele
fastgjort %
til
chassis
andet
udstyr,
herunder
fartskriver
%
og hastig-
hedsbe-
grænsende
anordning
gener –
gasformige
emissioner
%
identifikation %
bremse-
udstyr
%
styre-
apparat
%
udsyn
%
%
Antal
mangler
AT
BE
BG
CY
CZ
DE
DK
EE
EL
ES
FI
FR
HU
IE
IT
LT
LU
LV
MT
NL
PL
PT
RO
SE
SI
SK
UK
I alt
1,2%
75
0,3%
1,7%
1,3%
168
8
26
22,2%
15,5%
33,8%
12,3%
6,7%
15,5%
12,8%
1,9%
7,3%
7,4%
28,3%
15,9%
18,0%
27,2%
10,1%
22,3%
5,7%
19,7%
13,2%
4,0%
3,9%
10,3%
9,8%
47,3%
9,8%
5 629
973
3 482
140
3 902
22 283
60
37
178
185 098
3 295
2 469
1 848
1 274
1 464
119
249
425
7 016
22
410
3 389
397
52 912
297 071
5,1%
1,2%
2,1%
4,6%
2,0%
1,9%
1,3%
1,5%
5,9%
3,5%
4,9%
0,7%
5,2%
4,8%
2,7%
3,7%
13,8%
1,9%
3,4%
2,9%
0,9%
1,9%
0,0%
3,8%
3,4%
1 287
72
215
52
1 159
2 702
6
29
142
87 216
572
113
533
226
397
20
608
40
1 819
16
89
642
1
4 277
102 233
15,2%
951
3,1%
11,3%
13,4%
1 822
53
266
17,7%
4 493
31,1%
1 948
4,1%
421
18,6%
212
29,3%
17 001
41,5%
59 605
38,8%
181
21,8%
433
22,1%
536
50,8% 1 278 883
34,1%
3 972
20,3%
24,2%
22,3%
43,3%
9,9%
41,8%
24,8%
24,6%
50,7%
50,2%
49,0%
3 142
2 483
1 044
6 302
53
1 837
535
13 067
277
5 230
16 150
0,6%
10,1%
0,1%
91
1 039
20
2,7%
4,7%
0,2%
412
485
31
25,3%
12,0%
39,6%
27,1%
22,1%
22,8%
9,9%
19,8%
38,5%
24,4%
10,4%
2,0%
36,7%
15,3%
33,2%
20,6%
46,8%
18,2%
21,3%
32,4%
19,0%
33,2%
11,8%
22,6%
32,5%
24,6%
6 426
752
4 075
310
12 834
32 730
46
395
934
614 357
1 214
13
5 690
1 569
1 558
3 003
250
798
461
17 221
104
3 457
3 885
913
36 411
749 406
18,8%
4 768
19,8%
1 239
4,5%
459
18,1%
207
28,7% 16 633
10,0% 14 405
18,8%
88
9,4%
188
5,3%
128
12,2% 305 812
17,6%
2 047
16,9%
8,6%
8,4%
2,4%
6,7%
10,4%
16,8%
5,6%
13,2%
0,5%
8,8%
2 622
878
393
345
36
458
362
2 976
72
55
2 916
2,1%
3,5%
8,3%
10,0%
2,6%
4,0%
2,1%
17,6%
13,0%
1,8%
2,9%
98,0%
1,9%
7,7%
1,2%
8,8%
5,8%
0,3%
7,5%
6,9%
2,7%
4,7%
5,3%
56,5%
0,1%
2,2%
542
217
855
114
1 492
5 764
10
350
315
45 226
336
627
294
793
58
1 287
31
12
163
3 668
15
494
1 760
2 286
63
66 772
8,9%
0,5%
7,6%
9,4%
5,1%
4,2%
3,2%
13,4%
7,9%
1,7%
4,2%
6,0%
2,9%
11,7%
4,7%
9,7%
3,3%
13,8%
7,3%
6,5%
0,9%
7,1%
3,8%
1,0%
2 262
31
780
107
2 969
5 985
15
266
191
197
654
614
134
1 704
25
428
72
7 331
40
679
299
25 407
6 258
10 287
1 142
57 980
143 474
467
1 990
2 424
2 516 592
11 633
640
15 487
10 242
4 687
14 553
534
4 390
2 161
53 098
546
10 414
32 974
2,1%
45
2,7%
58
6,2%
2 044
5,7%
1 889
0,1%
3 516
0,2%
5 967
3,6%
147
9,9%
11 080
47,0% 1 429 032
0,4%
15
2,6%
2 950
11,8% 360 052
289
4 048
4 199
111 892
29 271 3 043 320
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453074_0015.png
BILAG II: KONTROLLEREDE KØRETØJER OG ANDEL AF SUSPENDEREDE KØRETØJER FORDELT PÅ MEDLEMSSTATER
BEMÆRK: I de meddelte tal er der ikke taget hensyn til opdelingen i vogntog og leddelte køretøjer.
Oprindel-
sesland
AD
AL
AR
AT
AZ
BA
BE
BG
BL
BR
BY
CA
CH
CS
CY
CZ
DE
DK
EE
EI
EL
ES
104
104
59,6 %
51,9 %
19
689
15,8 %
6,5 %
8 087
305
4,7 %
4,3 %
81
299
1,2 %
1,0 %
2
0,0 %
103
338
21
2 212
1 903
31
27
44,7 %
62,4 %
52,4 %
44,3 %
35,3 %
41,9 %
59,3 %
8
534
1 608
56
43
0,0 %
5,1 %
2,6 %
5,4 %
4,7 %
1 438
2 437
1 363
113
252
0,0 %
1,9 %
1,6 %
0,0 %
1,6 %
1 054
159,8 %
9
73 191
2 917
20
165
1,2 %
3,5 %
1,6 %
1 266 270
1,1 %
11
404
2
13
0,0 %
0,0 %
0,0 %
18,2 %
33,9 %
1
66
0,0 %
42,4 %
255
2,4 %
14 019
1
169
61
761
41,7 %
0,0 %
59,2 %
47,5 %
60,4 %
6 887
244
8,6 %
8,2 %
155
404 750
5,2 %
2,5 %
66
54
816
3,0 %
3,7 %
3,2 %
3
6
33,3 %
33,3 %
121
1,7 %
1 174
1,4 %
701
2,3 %
0,0 %
3
66,7 %
AT
Kontrol-
ler
Kontrollerende lande (antal udførte kontroller; suspenderede køretøjer i procent)
BE
BG
CY
CZ
DE
Kontrol-
Kontrol-
Kontrol-
Kontrol-
Kontrol-
%
%
%
%
ler
ler
ler
ler
ler
0,0 %
3
DK
Kontrol-
ler
%
%
%
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453074_0016.png
FI
Oprindel
sesland
FR
GE
HR
HU
IE
IR
IS
It
KG
KZ
LI
LT
LU
LV
MC
MD
ME
MK
MT
NL
NO
Tredjeland
Anden EU-
medlemsstat
15
33,3 %
18
5,6 %
39
0,0 %
14
2
DK
Kontrol-
ler
AT
Kontrol-
ler
34
8
288
3 590
35
6
814
%
44,1 %
75,0 %
50,0 %
59,1 %
48,6 %
50,0 %
Kontrollerende lande (antal udførte kontroller; suspenderede køretøjer i procent)
BE
BG
CY
CZ
DE
Kontrol-
Kontrol-
Kontrol-
Kontrol-
Kontrol-
%
%
%
%
%
ler
ler
ler
ler
ler
1 278
5,0 %
289
0,0 %
38
136
313
60
2,9 %
6,7 %
4 962
20
3,8 %
0,0 %
2 912
22
0,0 %
3,7 %
2,1 %
%
0,0 %
0,0 %
2
50,0 %
36,2 %
409
5,4 %
878
4,6 %
234
0,0 %
19
243
8
91
51
13
75
6
284
2
36,8 %
56,0 %
25,0 %
52,7 %
68,6 %
84,6 %
56,0 %
50,0 %
34,9 %
0,0 %
3
2 069
0,0 %
5,1 %
1
976
0,0 %
1,1 %
392
470
70
3,3 %
1,7 %
5,7 %
614
2
456
1,6 %
0,0 %
0,2 %
1 082
25
254
15
3
134
3
237
5
1,3 %
16
3,0 %
1
0,0 %
0,4 %
0,0 %
0,8 %
6
3
5
60,0 %
623 308
2,9 %
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453074_0017.png
Andet
tredjeland
482
5,6 %
87 859
2,6 %
Oprindel
sesland
PL
PT
RO
RS
RU
SE
SI
SK
SM
SV
TJ
TM
TN
TR
UA
UK
USA
UZ
VA
XK
AT
Kontrol-
ler
1 392
68
2 072
47
22
1 054
1 656
1
%
54,5 %
58,8 %
63,9 %
55,3 %
22,7 %
52,2 %
53,5 %
100,0 %
Kontrollerende lande (antal udførte kontroller; suspenderede køretøjer i procent)
BE
BG
CY
CZ
DE
Kontrol-
Kontrol-
Kontrol-
Kontrol-
Kontrol-
%
%
%
%
%
ler
ler
ler
ler
ler
1 413
5,2 %
7 981
2,8 %
12 112
2,4 %
342
485
9,4 %
7,4 %
494
17 149
1,2 %
7,6 %
177
2 844
585
249
28
165
404
3,6 %
3,0 %
3,2 %
93
1 138
2 074
0,0 %
11,3 %
6,4 %
48
271
8 403
2,2 %
2,5 %
0,6 %
2,6 %
1,7 %
DK
Kontrol-
ler
20
2
6
%
30,0 %
50,0 %
33,3 %
2
6
50,0 %
0,0 %
2
262
96
42
1
0,0 %
40,8 %
63,5 %
59,5 %
100,0 %
189
8,5 %
103
0,0 %
257
373
18
0,4 %
2,4 %
2
5
50,0 %
5
60,0 %
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453074_0018.png
ZM
1
100,0 %
Kontrollerende lande (antal udførte kontroller; suspenderede køretøjer i procent)
Oprindel
sesland
AD
AL
AR
AT
AZ
BA
BE
BG
BL
BR
BY
CA
CH
CS
CY
CZ
DE
DK
EE
EI
1 647
92,1 %
1
100,0 %
6
14
44
2,3 %
0,0 %
0,0 %
0,0 %
0,0 %
0,0 %
52
98
59
600
71
19 722
59 102
1 745
1 487
28,2 %
12,5 %
18,1 %
22,0 %
15,7 %
0
3 729
1 239
38
151
0,0 %
1,6 %
2,3 %
0,0 %
0,0 %
0,0 %
0,0 %
0,0 %
0,0 %
0,0 %
47
4
3
5
25
2 325
2,5 %
0,0 %
0,0 %
20
50
57 393
17 094
18,0 %
15,7 %
39
3 144
0,0 %
3,9 %
0,0 %
0,0 %
137
4,4 %
0,0 %
4
4
2 207
17,9 %
3 008
0,6 %
0,0 %
247
5,3 %
EE
Kontrol-
ler
%
EL
Kontrol-
ler
%
ES
Kontrol-
ler
%
FI
Kontrol-
ler
%
FR
Kontrol-
ler
%
HU
Kontrol-
ler
%
IE
Kontrol-
ler
%
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453074_0019.png
EL
ES
FI
1
100,0 %
18 726
4
6,8 %
0,0 %
0,0 %
0,0 %
2
2
10 284
2 893
171 093
421
32,6 %
18,0 %
14,7 %
67
202
18
0,0 %
6,4 %
0,0 %
0,0 %
0,0 %
0,0 %
Kontrollerende lande (antal udførte kontroller; suspenderede køretøjer i procent)
Oprindel-
sesland
FR
GE
HR
HU
IE
IR
IS
IT
KG
KZ
LI
LT
LU
LV
MC
MD
ME
MK
MT
NL
6
126
0,0 %
0,0 %
78
58
41 669
8,6 %
19,1 %
0
494
0,0 %
3,8 %
0,0 %
0,0 %
19
5,3 %
9
12
75,0 %
2
7
57,1 %
0,0 %
0,0 %
0,0 %
105
2
2
96
12 650
11 246
7 660
14,7 %
19,3 %
12,7 %
1 404
3
400
2,8 %
0,0 %
2,0 %
0,0 %
0,0 %
0,0 %
36
0,0 %
3
66 779
19,1 %
1 012
1,4 %
0,0 %
1
100,0 %
3
18
0,0 %
0,0 %
5
12
0,0 %
13 622
2 406
12,5 %
14,9 %
252 209
69
1,7 %
11,6 %
11 988
0,0 %
43,4 %
EE
Kontrol-
ler
%
EL
Kontrol-
ler
2
%
ES
Kontrol-
ler
%
0,0 %
FI
Kontrol-
ler
9
%
FR
Kontrol-
ler
721 796
%
10,6 %
HU
Kontrol-
ler
84
%
13,1 %
IE
Kontrol-
ler
%
0,0 %
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453074_0020.png
NO
Tredjeland
Anden EU-
medlemsstat
Andet
tredjeland
6
100,0 %
4
0,0 %
15 164
16,6 %
Kontrollerende lande (antal udførte kontroller; suspenderede køretøjer i procent)
Oprindel-
sesland
PL
PT
RO
RS
RU
SE
SI
SK
SM
SV
TJ
TM
TN
TR
UA
Det
Forene
de
Konge-
129
14
1
100,0 %
0,0 %
0,0 %
0,8 %
18
223
12
11 568
12,9 %
46
34,8 %
0,0 %
3
100,0 %
16
0,0 %
1 416
91
11
0,0 %
0,0 %
0,0 %
0,0 %
3,2 %
2,2 %
5 359
89
9
11
269
5 023
21 614
16,7 %
15,2 %
14,9 %
155
4 030
15 728
3,9 %
2,0 %
1,3 %
0,0 %
0,0 %
0,0 %
EE
Kontrol-
ler
12
%
58,3 %
EL
Kontrol-
ler
91
%
1,1 %
ES
Kontrol-
ler
%
0,0 %
0,0 %
0,0 %
23
FI
Kontrol-
ler
264
%
FR
Kontrol-
ler
64 920
65 603
35 842
%
12,9 %
13,8 %
15,7 %
HU
Kontrol-
ler
16 794
32
24 107
%
1,4 %
0,0 %
4,3 %
IE
Kontrol-
ler
%
0,0 %
0,0 %
0,0 %
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453074_0021.png
rige
USA
UZ
VA
XK
ZM
Kontrollerende lande (antal udførte kontroller; suspenderede køretøjer i procent)
Oprindelsesland
IT
Kontrol-
ler
%
LT
Kontrol-
ler
%
LU
Kontrol-
ler
%
LV
Kontrol-
ler
%
MT
Kontrol-
ler
NL
%
Kontroller
%
PL
Kontrol-
ler
2
7
30
6,7 %
0,0 %
6
116,7 %
0,0 %
0,0 %
18
0,0 %
286
74
442
40
57
20,0 %
29,8 %
127
0,0 %
6,3 %
77
25
57,1 %
120,0 %
2
14
14,3 %
0,0 %
12 295
0,0 %
36
0,0 %
252
51
2,0 %
0,0 %
97
2 547
%
AD
AL
AR
AT
AZ
BA
BE
BG
BL
BR
BY
CA
CH
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453074_0022.png
CS
CY
CZ
DE
DK
EE
EI
EL
ES
FI
Oprindelsesland
13
37
5
IT
Kontrol-
ler
254
15,4 %
51,4 %
1
4
50,0 %
0,0 %
4
60
8
75,0 %
71,7 %
87,5 %
10
1
60
106
8
6
16,7 %
100,0 %
13,3 %
10,4 %
345
254
30
1 438
1,3 %
0,0 %
0,3 %
2
13
161
5
1
100,0 %
53,8 %
67,7 %
0,0 %
100,0 %
8
10
9
106
6,6 %
0,0 %
0,0 %
0,0 %
10,0 %
MT
Kontrol-
ler
0,0 %
0,0 %
0,0 %
12
104
23
NL
Kontrol-
ler
42
0,0 %
1,9 %
4,3 %
0,0 %
12,5 %
7
0,0 %
0,0 %
0,0 %
0,0 %
0,0 %
8
82
297
32
12
0,0 %
1,2 %
2,4 %
0,0 %
0,0 %
1
5
9 082
3 126
133
3 345
53
597
112
PL
Kontrol-
ler
83
103
0,0 %
75
5
13,3 %
40,0 %
81
2
2,5 %
20
6
40,0 %
16,7 %
2
0,0 %
0,0 %
0,0 %
37
15
2,7 %
0,0 %
813
2 912
88
18
8 118
62,2 %
0,0 %
16
37,5 %
0,0 %
13
38,5 %
52
3,8 %
633
62
230
2 240
42
29
7
2,4 %
13,8 %
4 693
46 220
1,8 %
0,0 %
0,5 %
23
106
8
43,5 %
77,4 %
37,5 %
3 974
497
11,9 %
0,0 %
8,0 %
2
0,0 %
0,0 %
0,0 %
162
4
15
1,2 %
0,0 %
0,0 %
22 710
49
7 430
Kontrollerende lande (antal udførte kontroller; suspenderede køretøjer i procent)
%
29,1 %
LT
Kontrol-
ler
2
%
LU
Kontrol-
ler
56
%
76,8 %
LV
Kontrol-
ler
1
%
%
0,0 %
%
0,0 %
%
FR
GE
HR
HU
IE
IR
IS
IT
KG
KZ
LI
LT
LU
LV
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453074_0023.png
MC
MD
ME
MK
MT
NL
NO
Tredjeland
Anden EU-
medlemsstat
Andet tredjeland
24
4,2 %
3
35
66,7 %
20,0 %
6
0,0 %
41
0,0 %
24,4 %
14
0,0 %
3 513
2
53,9 %
0,0 %
2
2 724
0,0 %
1,3 %
1
820
10
608
51
770
14 342
Kontrollerende lande (antal udførte kontroller; suspenderede køretøjer i procent)
Oprindelsesland
IT
Kontrol-
ler
156
29
152
%
12,2 %
10,3 %
27,6 %
LT
Kontrol-
ler
16 513
2
44
4,5 %
%
1,5 %
LU
Kontrol-
ler
56
11
54
%
71,4 %
9,1 %
90,7 %
2
LV
Kontrol-
ler
202
%
7,9 %
0,0 %
MT
Kontrol-
ler
%
0,0 %
0,0 %
0,0 %
NL
Kontrol-
ler
392
49
60
%
2,0 %
2,0 %
0,0 %
PL
Kontrol-
ler
1 033 995
428
3 399
1 056
17 543
3
52
100
11,5 %
13,0 %
3
12
97
4,1 %
5
10
24
60,0 %
41,7 %
3
0,0 %
0,0 %
0,0 %
0,0 %
0,0 %
15
21
56
0,0 %
0,0 %
0,0 %
147
934
5 462
126
0
1 774
0,0 %
%
0,9 %
PL
PT
RO
RS
RU
SE
SI
SK
SM
SV
TJ
TM
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453074_0024.png
TN
TR
UA
UK
USA
UZ
VA
XK
ZM
9
9
19
5,3 %
0,0 %
13
69,2 %
0,0 %
0,0 %
35
0,0 %
2 935
15 649
93
Kontrollerende lande (antal udførte kontroller; suspenderede køretøjer i procent)
Oprindelsesland
AD
AL
AR
AT
AZ
BA
BE
BG
BL
BR
BY
CA
0,0 %
0,0 %
0
66
0,0 %
7,6 %
42
525
54,8 %
54,9 %
0
117
0,0 %
2,6 %
0
65
0,0 %
36,9 %
1 245
3 731
65,5 %
84,0 %
0,0 %
2
0,0 %
26
53,8 %
19
0,0 %
115
7,8 %
242
61,6 %
PT
Kontroller
%
RO
Kontroller
%
SE
Kontroller
%
SI
Kontroller
%
SK
Kontroller
%
UK
Kontroller
%
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453074_0025.png
CH
CS
CY
CZ
DE
DK
EE
EI
EL
ES
FI
26
0,0 %
0,0 %
0
0
0
0,0 %
0,0 %
0,0 %
0
45
989
0,0 %
57,8 %
26,3 %
2
7
0,0 %
0,0 %
0,0 %
0,0 %
0,0 %
0,0 %
239
6 826
6
92,5 %
82,8 %
83,3 %
1
0,0 %
0,0 %
0,0 %
0,0 %
0
6
4
0
0
0,0 %
16,7 %
25,0 %
0,0 %
0,0 %
0
222
392
930
405
0,0 %
56,3 %
28,6 %
40,5 %
36,0 %
2
16
5
0,0 %
0,0 %
20,0 %
0,0 %
0,0 %
0
374
58
0,0 %
29,7 %
13,8 %
0,0 %
0,0 %
74
3 155
3 350
118
238
108,1 %
65,4 %
50,7 %
66,1 %
52,9 %
Kontrollerende lande (antal udførte kontroller; suspenderede køretøjer i procent)
Oprindelsesland
FR
GE
HR
HU
IE
IR
IS
IT
KG
KZ
LI
LT
0,0 %
1
0,0 %
391
62,9 %
24
8,3 %
25
20,0 %
3 256
70,9 %
0,0 %
4
0,0 %
10
80,0 %
34
8,8 %
3
33,3 %
2 511
76,1 %
0,0 %
0,0 %
51
0
49,0 %
0,0 %
93
22
53,8 %
50,0 %
165
2,4 %
0,0 %
387
1
41,1 %
0,0 %
3 354
6 666
66,8 %
75,3 %
PT
Kontroller
2
%
RO
Kontroller
2
%
50,0 %
SE
Kontroller
18
%
44,4 %
SI
Kontroller
2
%
0,0 %
SK
Kontroller
%
0,0 %
UK
Kontroller
1 596
%
57,7 %
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453074_0026.png
LU
LV
MC
MD
ME
MK
MT
NL
NO
Tredjeland
Anden EU-
medlemsstat
Andet
tredjeland
1
0,0 %
0
0
0,0 %
0,0 %
3
250
33,3 %
46,0 %
15
0,0 %
6,7 %
17
0,0 %
17,6 %
127
359
57,5 %
72,7 %
0,0 %
0,0 %
0
7
0,0 %
14,3 %
2
382
100,0 %
31,9 %
1
0,0 %
0,0 %
0,0 %
0,0 %
83
3 871
104,8 %
55,0 %
Kontrollerende lande (antal udførte kontroller; suspenderede køretøjer i procent)
Oprindelsesland
PL
PT
RO
RS
RU
SE
SI
SK
SM
SV
0,0 %
0,0 %
0,0 %
1
3
3
0,0 %
0,0 %
33,3 %
32 656
33
67
11,7 %
45,5 %
70,1 %
2 805
90
0,0 %
1,9 %
2,2 %
9
11 215
0,0 %
33,3 %
31,3 %
55
1 068
2 743
63,6 %
73,7 %
70,9 %
PT
Kontroller
2
463
1
%
50,0 %
3,2 %
RO
Kontroller
61
0
19 319
%
41,0 %
0,0 %
45,6 %
SE
Kontroller
1 905
21
143
%
58,4 %
66,7 %
64,3 %
189
SI
Kontroller
145
%
2,1 %
0,0 %
6,3 %
216
SK
Kontroller
605
%
30,6 %
0,0 %
31,5 %
UK
Kontroller
11 679
2 900
5 567
%
73,0 %
84,7 %
86,6 %
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453074_0027.png
TJ
TM
TN
TR
UA
UK
USA
UZ
VA
XK
ZM
0,0 %
0
0,0 %
25
64,0 %
0,0 %
1
200,0 %
97 536
41,0 %
15