Europaudvalget 2014
KOM (2014) 0603
Offentligt
1453107_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 23.9.2014
COM(2014) 603 final
KOMMISSIONENS SVAR PÅ DEN EUROPÆISKE REVISIONSRETS
ÅRSBERETNING FOR 2013
OM DEN 8., 9. OG 10. EUROPÆISKE UDVIKLINGSFONDS (EUF'S)
AKTIVITETER
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453107_0002.png
KOMMISSIONENS SVAR PÅ DEN EUROPÆISKE REVISIONSRETS ÅRSBERETNING
FOR 2013
OM DEN 8., 9. OG 10. EUROPÆISKE UDVIKLINGSFONDS (EUF'S)
AKTIVITETER
INDLEDNING
10. Omfanget af den teoretiske risiko er ifølge Kommissionens opfattelse begrænset til et helt
igennem acceptabelt niveau takket være de interne kontrolforanstaltninger og de internationale
organisationers kontrolforanstaltninger. Kommissionen er ikke opmærksom på, at der skulle være
nogen særlige problemer med den teoretiske tilgang (som er blevet udviklet for at gøre det muligt
for Kommissionen at deltage i multidonorprojekter, inkl. trustfonds). Denne fremgangsmåde sikrer,
at de retlige krav til EU-finansiering af eksterne aktioner overholdes (ved at sikre, at de øvrige
donorers bidrag rækker til at betale for enhver aktivitet, der ikke er berettiget til støtte under EU-
reglerne), mens EU-midlerne anvendes så effektivt som muligt (gennem koordinering mellem
donorer) i overensstemmelse med principperne om forsvarlig økonomisk forvaltning.
Kommissionen begrænser risikoen ved før ethvert samarbejde at vurdere bogføring, revision, intern
kontrol, indkøb, efterfølgende offentliggørelse af oplysninger og de internationale
partnerorganisationers procedurer for beskyttelse af personlige oplysninger, og den fører tilsyn med
det kommissionspersonale, der er ude i marken (og som deltager i styringsgrupper), og at den
generelle finansielle rapportering, som kræves af de internationale organisationer, nøje overholdes. I
forbindelse med gennemførelsen af eksterne handlingsprogrammer føres der desuden regelmæssigt
tilsyn med systemerne, idet de kontrolleres af eksterne revisorer.
Kommissionens revisioner har indtil videre ikke vist, at der skulle være nogen særlige risici af
denne art, og Kommissionen er heller ikke bekendt med, at andre donorer skulle bruge "samme
støtteberettigelseskriterier".
23. Kommissionen er ikke enig i Rettens udlægning af to af indkøbsfejlene; denne udlægning har
imidlertid stor betydning for den af Retten anslåede fejlrate. Se også Kommissionens svar til
punkt 26.b.
26.
b) Kommissionen er ikke enig i Revisionsrettens analyse af en af de kvantificerbare fejl. Ifølge
Kommissionen havde den kontraherende myndighed fastsat de tekniske specifikationer i
overensstemmelse med sine omfattende skønsbeføjelser, der som princip var godkendt af
Domstolen, og specifikationerne var ikke ude af proportioner, og de var ikke
konkurrenceforvridende Dette princip giver de kontraherende parter en juridisk sikkerhed, som er
en nødvendig forudsætning for fremtidige indkøbsprocedurer.
Med hensyn til en af de øvrige fejl, som er forbundet med udbud, så er den ifølge Kommissionen
resultatet af en meget snæver fortolkning af bestemmelserne.
Tekstboks 1 - Eksempler på kvantificerbare fejl i projekttransaktioner
Ikke-støtteberettigede udgifter og udgifter, som støttemodtageren ikke havde afholdt
Kommissionen har indskærpet over for organisationen, at regler og forpligtelser skal overholdes.
Kommissionen vil som følge af den manglende støtteberettigelse, som Retten har påpeget, foretage
en ny beregning af EU-bidraget. Fremover vil kontrollen af de programmer, som gennemføres af
den pågældende organisation, blive udvidet.
29. Kommissionen bemærker, at antallet af fejl i forbindelse med budgetstøtten er faldet med 82 %
fra 2011 til 2013.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453107_0003.png
Tekstboks 2 - Eksempel på en kvantificerbar fejl i en budgetstøttetransaktion
Forkert anvendelse af den pointgivningsmetode, der var blevet brugt i forbindelse med en
resultatbaseret variabel tranche
Kommissionen har rettet denne fejl i forbindelse med den efterfølgende udbetaling, og der er
udarbejdet en inddrivelsesordre.
41.
a) Med det formål at gøre undersøgelserne mere virkningsfulde og omkostningseffektive er
beregningen af restfejlfrekvensen baseret på tidligere kontrolarbejde, herunder finansielle og
tekniske revisioner, revisionserklæringer, kontroller, evalueringer og rapporter fra teknisk
tilsynsførende.
Baggrunden for dette aspekt af beregningen af restfejlfrekvensen er en antagelse om, at resultaterne
af restfejlproceduren ikke kan forventes at overstige resultaterne af det omfattende og omhyggelige
kontrolarbejde, der er gået forud. Det forudgående kontrolarbejde vil typisk være mere intenst og
forbundet med større udgifter end restfejlprocedurerne.
b) Det er ikke i de retningslinjer, som Kommissionens centrale tjenestegrene har udstedt,
udtrykkeligt angivet, at der skal offentliggøres en øvre og nedre fejlgrænse, således som det er sket i
den årlige aktivitetsrapport for 2013.
42. Kommissionen har taget en række tiltag for at forbedre kapaciteten i den interne revisionsenhed.
43. I betragtning af alle de risici, der er forbundet med GD DEVCO's arbejde, og at restfejlene ikke
skyldes den måde, kontrolsystemet er indrettet på, men snarere svagheder i gennemførelsen, så vil
det stadig være rimeligt at konkludere, at de nuværende kontrolprocedurer giver den nødvendige
sikkerhed for de underliggende transaktioners lovlighed og formelle rigtighed.
KONKLUSION OG ANBEFALINGER
47. Kommissionen er enig i, at selv om kontrolsystemet i det store og hele er udformet på en
sammenhængende og forsvarlig måde, skal der stadig ske fremskridt med hensyn til
gennemførelsen af kontrolmekanismerne. Handlingsplanen peger allerede i denne retning.
49. Kommissionen har taget en række tiltag for at forbedre kapaciteten i den interne revisionsenhed.
50.
a) Der er blevet tilbudt vejledning i, hvilke muligheder der er for at beregne og evaluere fordele og
udgifter ved de mest almindelige kontrolsystemer i Kommissionen, ud over brugen af de interne
kontrolmodeller.
Alle GD'er forventes at følge de fremgangsmåder, der skal anvendes, når det for de enkelte udgifter
skal vurderes, hvilke fordele og omkostninger der er forbundet med de interne kontrolstrategier,
herunder deres bedste skøn over både de målelige og ikke-målelige fordele ved kontrollen.
GD Budget forventes i overensstemmelse med de forpligtelser, der omtales i den sammenfattende
rapport, fortsat at konsolidere retningslinjerne, herunder at begrænse antallet af indikatorerne for
omkostningseffektivitet, som kan anvendes i hele Kommissionen, og at give en mere præcis
beskrivelse af den metode, der kan anvendes til at beregne dem.
Anbefaling 1:
Kommissionen godtager denne anbefaling. Kommissionens indsats har allerede
medført gode resultater. Kommissionen vil intensivere indsatsen i 2014.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453107_0004.png
Anbefaling 2:
Kommissionen godtager denne anbefaling. På grund af gennemførelsen af den nye
finansforordning og det tilhørende ABAC har det ikke været muligt at gøre dette som planlagt.
Afslutningen er nu planlagt til sidste kvartal af 2014.
Anbefaling 3:
Kommissionen godtager denne anbefaling og vil også fremover forbedre
kvantificeringen af kontrolfordelene i overensstemmelse de retningslinjer, som Kommissionens
centrale tjenester har udstukket.
Anbefaling 4:
Kommissionen godtager denne anbefaling.
Anbefaling 5:
Kommissionen er enig i denne anbefaling og vil mere indgående drøfte med Retten,
hvordan den skal gennemføres. Definitionen af restfejlfrekvensen og beregningen af risikobeløb vil
fortsat ske på grundlag af den mest sandsynlige fejlforekomst.
KOMMISSIONENS SVAR TIL BILAG 3 TIL REVISIONSRETTENS ÅRSBERETNING
FOR 2013 OM 8., 9. OG 10. EUROPÆISKE UDVIKLINGSFONDS AKTIVITETER (EUF)
2011
Anbefaling 2
Kommissionen bestræber sig på at forbedre planlægningen af projektbesøg ved at tage
udgangspunkt i de med projektet forbundne risici. Kommissionens tjenestegrene er i færd med at
udarbejde et redskab til porteføljeforvaltning, så det bliver lettere for delegationerne at screene
deres projektportefølje og dermed prioritere projekter med særlige overvågningsbehov, når der
planlægges besøg.
Kommissionen er med henvisning til den nuværende knaphed på ressourcer - som må forventes at
blive større fremover - nødt til at være opmærksom på omkostningseffektiviteten.
Man er desuden nødt til at være opmærksom på eventuelle sikkerhedskrav; i nogle modtagerlande
kan kontrol på stedet være forbundet med fare for personalet, eller en sådan kontrol kan være meget
vanskelig at gennemføre.
I sit svar på den oprindelige anbefaling erklærede Kommissionen, at den ville "overveje at gøre
EuropeAid’s risikoanalytiske metode til udarbejdelse af revisionsplaner obligatorisk fra 2013".
De interne overvejelser har således medført en række positive resultater, og risikoanalyser vil blive
gjort obligatoriske i forbindelse med revisionsplanerne for 2015 og fremover.
Anbefaling 5
Kommissionen har taget en række tiltag for at forbedre kapaciteten i den interne revisionsenhed.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453107_0005.png
2010
Anbefaling 2
Ifølge EuropeAid er denne anbefaling blevet fulgt, eftersom EuropeAid i sin årlige aktivitetsrapport
for 2013 har vurderet omkostningseffektiviteten af sin kontrol på grundlag af de retningslinjer, som
Kommissionens centrale tjenestegrene har udarbejdet.
Anbefaling 4
Selv om Kommissionen havde godtaget denne anbefaling, blev det efter yderligere overvejelser
konkluderet, at det ikke var Kommissionens rolle at kontrollere deres pålidelighed.
I handlingsplanen, som skal rette op på svaghederne i gennemførelsen af de interne
kontrolsystemer, indgår en række tiltag, hvis formål er at højne kvaliteten og effektiviteten af den
eksterne revision og udgiftskontrollen.
Kontraktmodellerne er blevet ændret, så Kommissionen kan få indflydelse på valget af eksterne
revisorer.
Det er allerede blevet analyseret, hvori kontrolrapporternes svaghed består, og der forventes at
foreligge en kvalitetsskala ved udgangen af 2014, så det bliver muligt at vurdere deres pålidelighed
og vejlede i tilfælde af manglende overensstemmelse.
Anbefaling 5
Som Retten har anført under punkt 50 er arbejdet endnu ikke afsluttet.