Transportudvalget 2014
KOM (2014) 0642
Offentligt
1453143_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 21.10.2014
COM(2014) 642 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
Gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv af 7. juli 2010 om rammerne
for indførelse af intelligente transportsystemer på vejtransportområdet og for
grænsefladerne til andre transportformer
(EØS relevant tekst)
{SWD(2014) 319 final}
{SWD(2014) 320 final}
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Indholdsfortegnelse
1.
1.1.
1.2.
2.
2.1.
2.2.
2.2.1.
2.2.2.
2.2.3.
2.3.
2.3.1.
2.3.2.
2.4.
2.5.
2.5.1.
2.5.2.
2.6.
2.7.
2.8.
2.8.1.
2.8.2.
2.9.
3.
3.1.
3.2.
3.3.
4.
5.
Indledning .................................................................................................................... 3
Direktiv 2010/40/EU.................................................................................................... 3
Gennemførelse af direktiv 2010/40/EU ....................................................................... 5
Analyse af gennemførelsen af direktiv 2010/40/EU.................................................... 5
Kommissionens arbejdsprogram.................................................................................. 5
Delegerede retsakter om specifikationer...................................................................... 5
Metode.......................................................................................................................... 5
Prioriterede foranstaltninger......................................................................................... 6
Andre foranstaltninger inden for og uden for prioritetsområderne.............................. 8
Forslag om indførelse................................................................................................... 9
Det interoperable EU-dækkende eCall-system (prioriteret foranstaltning d) .............. 9
Andre prioriterede foranstaltninger (c og e)................................................................. 9
Standarder .................................................................................................................... 9
Ikke-bindende foranstaltninger .................................................................................. 10
Retningslinjer for medlemsstaternes rapportering ..................................................... 10
Retningslinjer for ITS i byområder ............................................................................ 10
Regler om beskyttelse af personoplysninger.............................................................. 11
Ansvar ........................................................................................................................ 11
Medlemsstaternes rapportering .................................................................................. 11
Rapport om nationale aktiviteter og projekter vedrørende prioritetsområder............ 11
Oplysninger om påtænkte nationale ITS-foranstaltninger for den efterfølgende
femårige periode......................................................................................................... 11
Den Europæiske Rådgivende ITS-gruppe.................................................................. 12
Effektiviteten og hensigtsmæssigheden af direktiv 2010/40/EU og delegering af
beføjelser .................................................................................................................... 13
Forskellige konfigurationer........................................................................................ 13
Udøvelse af de delegerede beføjelser......................................................................... 14
Opfølgning på specifikationer.................................................................................... 15
Anvendte og nødvendige finansielle midler .............................................................. 16
Konklusion ................................................................................................................. 17
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453143_0003.png
1.
1.1.
I
NDLEDNING
Direktiv 2010/40/EU
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/40/EU af 7. juli 2010 om rammerne for
indførelse af intelligente transportsystemer på vejtransportområdet og for
grænsefladerne til andre transportformer
1
(i det følgende benævnt "ITS-direktivet"
eller "direktiv 2010/40/EU). Dette direktiv trådte i kraft i august 2010 efter en hurtig
lovgivningsproces, der viste medlovgivernes vilje til at gøre hurtige fremskridt på
dette nye politiske område.
Hensigten med ITS-direktivet er at fremskynde den koordinerede indførelse og
anvendelse af intelligente transportsystemer inden for vejtransport (og grænseflader
med andre transportformer) i Europa. Det indeholder en liste over seks prioriterede
foranstaltninger, herunder:
a) tilrådighedsstillelse af EU-dækkende multimodale rejseinformationstjenester
b) tilrådighedsstillelse af EU-dækkende tidstro trafikinformationstjenester
c) data og procedure for tilrådighedsstillelse, når dette er muligt, af et minimum
af generel trafikinformation, som er relevant for vejsikkerheden, uden
vederlag til brugere
d) harmoniseret tilrådighedsstillelse af et interoperabelt EU-dækkende eCall-
system
2
e) tilrådighedsstillelse
af
informationstjenester
parkeringspladser for lastbiler og erhvervskøretøjer
f) tilrådighedsstillelse
af
reservationstjenester
parkeringspladser for lastbiler og erhvervskøretøjer.
vedrørende
vedrørende
sikrede
sikrede
Det indeholder også prioritetsområder, hvor der fortsat skal arbejdes: optimal
udnyttelse af vej-, trafik- og rejsedata (prioritetsområde I), kontinuitet i ITS-tjenester
til trafik- og godsstyring (prioritetsområde II), ITS-applikationer inden for
færdselssikkerhed og -sikring (prioritetsområde III) og køretøjets tilknytning til
transportinfrastrukturen (prioritetsområde IV). Disse prioritetsområder svarer til de
første fire prioritetsområder i ITS-handlingsplanen
3
.
Ifølge ITS-direktivets artikel 6 skal der først vedtages specifikationer for de seks
prioriterede foranstaltninger, inden der vedtages specifikationer for andre
foranstaltninger inden for prioritetsområderne. Da de seks prioriterede
foranstaltninger indgår i prioritetsområde I og III, rettedes arbejdet med
specifikationerne primært mod disse to prioritetsområder.
Direktiv 2010/40/EU er baseret på en totrinstilgang:
Først tillægges Kommissionen beføjelser til gennem delegerede retsakter i
overensstemmelse med artikel 290 i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde (TEUF) at vedtage de nødvendige specifikationer – herunder
1
2
3
EUT L 207 af 6.8.2010, s. 1.
http://ec.europa.eu/transport/themes/its/road/action_plan/ecall_en.htm
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:52008DC0886:DA:NOT
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453143_0004.png
de funktionelle, tekniske og organisatoriske bestemmelser og
tjenestebestemmelser – til sikring af kompatibilitet, interoperabilitet og
kontinuitet med henblik på indførelse og praktisk anvendelse af ITS
4
.
Dernæst skal Kommissionen, hvor det er hensigtsmæssigt, senest 12 måneder
efter vedtagelsen af de nødvendige specifikationer for en prioriteret
foranstaltning forelægge et forslag for Europa-Parlamentet og Rådet i
overensstemmelse med artikel 294 i TEUF om indførelse af denne
prioriterede
foranstaltning.
Kommissionen
bør
gennemføre
en
5
konsekvensvurdering, herunder en cost-benefit-analyse, til et sådant forslag .
Med henblik herpå vedtog Kommissionen et arbejdsprogram
6
, som præciserer og
yderligere prioriterer det arbejde, som skal udføres i henhold til ITS-direktivet (jf.
2.1).
For at inddrage offentlige myndigheder og private aktører i gennemførelsen af
direktiv 2010/40/EU bistås Kommissionen af Det Europæiske ITS-udvalg, som
samler repræsentanter fra medlemsstaterne, og Den Europæiske Rådgivende ITS-
gruppe, som består af højtstående repræsentanter for ITS-interessenter.
Kommissionens opgaver bestod desuden i at vedtage retningslinjer for
medlemsstaternes rapportering
7
samt regelmæssig rapportering om de opnåede
fremskridt.
Ud over de specifikke forpligtelser vedrørende fortrolighed, sikkerhed og ansvar
8
skal medlemsstaterne træffe de nødvendige foranstaltninger til at sikre, at de
vedtagne specifikationer anvendes på ITS-applikationer og -tjenester, når disse
indføres på deres område. De skal desuden bestræbe sig på at samarbejde om
prioritetsområderne, for så vidt der ikke er vedtaget nogen specifikationer.
Medlemsstaternes rapporteringsforpligtelser stammer fra artikel 17 i direktiv
2010/40/EU. Formålet dermed er at tilegne sig større viden om medlemsstaternes
forskellige aktiviteter og hensigter og stimulere disse aktiviteter gennem bedre
anerkendelse af den merværdi, som ITS tilfører transportpolitikken i de nationale
miljøer.
Ifølge artikel 17, stk. 4, i ITS-direktivet skal Kommissionen hvert tredje år forelægge
en rapport for Europa-Parlamentet og Rådet om de fremskridt, der er gjort med
gennemførelsen af direktivet. Den skal ledsages af en analyse af funktionen og
gennemførelsen af artikel 5 til 11 og artikel 16, herunder de anvendte og nødvendige
finansielle midler. I rapporten skal det, når det er relevant, endvidere vurderes, om
der er behov for at ændre direktivet. Derudover skal Kommissionen i henhold til
direktivets artikel 12, stk. 1, aflægge "rapport vedrørende de delegerede beføjelser
4
5
6
7
8
ITS-direktivets artikel 3.
ITS-direktivets artikel 6.
Arbejdsprogrammet om gennemførelsen af direktiv 2010/40/EU blev vedtaget af Kommissionen den
15. februar 2011 (C(2011) 289)
http://ec.europa.eu/transport/themes/its/road/action_plan/doc/c_2011_0289_en.pdf
Kommissionens gennemførelsesafgørelse af 13. juli 2011 om vedtagelse af retningslinjer for
medlemsstaternes rapportering i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/40/EU, EUT L
193 af 23.7.2011, s. 48.
Se ITS-direktivets artikel 10 og 11.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453143_0005.png
senest seks måneder inden udløbet af en periode på fem år efter den 27. august
2010".
Denne rapport opfylder begge ovennævnte forpligtelser. Den ledsages endvidere af
Kommissionens arbejdsdokument om statusrapporten og gennemgangen af ITS-
handlingsplanen og af Kommissionens arbejdsdokument om analysen af
medlemsstaternes rapporter fra 2011 (om nationale aktiviteter og projekter i relation
til prioritetsområderne) og 2012 (om nationale ITS-foranstaltninger, der påtænkes for
den efterfølgende femårige periode), der er forelagt i henhold til artikel 17, stk. 1, og
artikel 17, stk. 2, i ITS-direktivet.
1.2.
Gennemførelse af direktiv 2010/40/EU
I overensstemmelse med direktivets artikel 18 skulle medlemsstaterne senest den 27.
februar 2012 sætte de nødvendige love og administrative bestemmelser i kraft for at
efterkomme dette direktiv og sende meddelelse til Kommissionen derom.
På den pågældende dato havde kun syv medlemsstater tilsendt Kommissionen deres
nationale gennemførelsesforanstaltninger. Det tog over et år mere for flere
medlemsstater, og den sidste medlemsstat, der tilsendte Kommissionen sin sidste
gennemførelsesforanstaltning, gjorde dette den 2. januar 2014. På møder i ITS-
udvalget gav flere medlemsstater udtryk for, at dette viste, hvor vanskeligt det var at
gennemføre direktivet, idet det indeholder meget få virkeligt specifikke
foranstaltninger til øjeblikkelig gennemførelse, eftersom direktivet udgøre en ramme,
der gør det muligt at vedtage efterfølgende lovgivningsmæssige foranstaltninger.
2.
2.1.
A
NALYSE AF GENNEMFØRELSEN AF DIREKTIV
2010/40/EU
Kommissionens arbejdsprogram
Som fastsat i artikel 17, stk. 5, i ITS-direktivet og i overensstemmelse med
direktivets tidsplan, vedtog Kommissionen et arbejdsprogram efter høring af Det
Europæiske ITS-udvalg.
Arbejdsprogrammet dækker perioden 2011-2015 og giver et generelt årligt overblik
over Kommissionens vigtigste opgaver og aktiviteter i denne periode med hensyn til
gennemførelsen af ITS-direktivet. Programmet fokuserer på udarbejdelsen af
specifikationer vedrørende de seks prioritetsområder og de anslåede datoer for
vedtagelsen af disse.
2.2.
2.2.1.
Delegerede retsakter om specifikationer
Metode
Specifikationerne blev udarbejdet i overensstemmelse med rammeaftalen om
forbindelserne mellem Europa-Parlamentet og Europa-Kommissionen
9
og Europa-
Parlamentets, Rådets og Kommissionens fælles forståelse vedrørende delegerede
retsakter
10
.
De foranstaltninger og opgaver, der blev udført i forbindelse med udarbejdelsen af
specifikationerne, består af følgende:
9
10
EUT L 304 af 20.11.2010, s. 47.
http://ec.europa.eu/commission_2010-
2014/sefcovic/documents/common_understating_on_delegated_acts.pdf
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
indsamling af eksisterende input og resultater fra europæiske undersøgelser,
forskningsprojekter, nationale gennemførelsesprojekter, offentlige høringer,
eksisterende aktiviteter i sammenslutninger, bidrag fra interessenter mv.
cost-benefit-analyse
mangelanalyse og analyse af krav og mulige tilgange, navnlig gennem
Kommissionens offentlige onlinehøringer med det formål at fastslå borgeres,
interessenters og medlemsstaters synspunkter og holdninger
høringer med eksperter fra medlemsstaterne og Den Europæiske
Tilsynsførende for Databeskyttelse om udkast til specifikationer. Europa-Parlamentet
og Rådet modtog alle relevante dokumenter i løbet af udarbejdelsen af de delegerede
retsakter, og Parlamentets eksperter blev inviteret til ekspertmøderne
udtalelse fra Den Europæiske Rådgivende ITS-gruppe om udkast til
specifikationer.
En stor hjælp i dette forberedende arbejde var de forskellige foranstaltninger,
undersøgelser, workshops mv. med relation til gennemførelsen af ITS-
handlingsplanen (jf. Kommissionens arbejdsdokument om statusrapporten og
gennemgangen af ITS-handlingsplanen).
2.2.2.
Prioriterede foranstaltninger
De seks prioriterede foranstaltninger for udvikling og anvendelse af specifikationer
og standarder er defineret i artikel 3 i ITS-direktivet og i direktivets bilag I.
I overensstemmelse med artikel 6, stk. 2, i ITS-direktivet skulle Kommissionen
vedtage specifikationer for en eller flere af de prioriterede foranstaltninger senest den
27. februar 2013. Derudover fastsatte Kommissionen i sit arbejdsprogram følgende
datoer for vedtagelsen af specifikationer for de første seks prioriterede
foranstaltninger:
a)
b)
c)
tilrådighedsstillelse af EU-dækkende multimodale rejseinformationstjenester:
4. kvartal 2014
tilrådighedsstillelse af EU-dækkende tidstro trafikinformationstjenester: 4.
kvartal 2013
data og procedurer for tilrådighedsstillelse, når dette er muligt, af et minimum
af generel trafikinformation, som er relevant for vejsikkerheden, uden vederlag
til brugere: 4. kvartal 2012
harmoniseret tilrådighedsstillelse af et interoperabelt EU-dækkende eCall-
system: 4. kvartal 2012
tilrådighedsstillelse
af
informationstjenester
vedrørende
parkeringspladser for lastbiler og erhvervskøretøjer: 4. kvartal 2012
tilrådighedsstillelse
af
reservationstjenester
vedrørende
parkeringspladser for lastbiler og erhvervskøretøjer: 4. kvartal 2013.
sikrede
sikrede
d)
e)
f)
Vedtagne specifikationer
Kommissionen overholdt fristen den 27. februar 2013 ved at vedtage det første sæt
specifikationer, den 26. november 2012, for prioriteret foranstaltning
d),
gennem
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453143_0007.png
delegeret forordning (EU) nr. 305/2013 om harmoniseret tilrådighedsstillelse af et
interoperabelt EU-dækkende eCall-system
11
. Denne delegerede forordning indfører
specifikationer baseret på standarder for den opgradering af infrastrukturen af
alarmcentraler, der er nødvendig for en korrekt modtagelse og håndtering af
alarmopkald, med henblik på at sikre kompatibilitet, interoperabilitet og kontinuitet i
den harmoniserede EU-dækkende eCall-tjeneste.
For så vidt angår prioriteret foranstaltning c), vedtog Kommissionen den 15. maj
2013 delegeret forordning (EU) nr. 886/2013 hvad angår data og procedurer for
vederlagsfri tilrådighedsstillelse, om muligt, af et minimum af generel
trafiksikkerhedsinformation
12
. Den fastsætter de specifikationer, der er nødvendige
for at sikre kompatibilitet, interoperabilitet og kontinuitet i forbindelse med
indførelse og anvendelse af data og procedurer for et defineret sæt hændelser i
trafikken. Den delegerede forordning henvender sig til både offentlige og private
interessenter og omhandler videreformidling af sikkerhedsrelaterede data uden ekstra
omkostninger for slutbrugerne via et nationalt adgangspunkt i et fælles standardiseret
format (DATEX
13
), som derved bidrager til interoperabilitet og forudsigelighed for
potentielle brugere af sådanne data. Ikke desto mindre var det ikke muligt at angive
detaljerede kvalitetskrav inden for tidsrammen for udarbejdelsen af disse
specifikationer, og der er derfor oprettet en taskforce med offentlige og private
interessenter, som skal se nærmere på kvalitetskriterier samt overvågnings- og
vurderingsmetoder.
For så vidt angår prioriteret foranstaltning e), vedtog Kommissionen den 15. maj
2013 delegeret forordning (EU) nr. 885/2013 hvad angår tilrådighedsstillelse af
informationstjenester vedrørende sikrede parkeringspladser for lastbiler og
erhvervskøretøjer
14
. Den fastsætter de specifikationer, der er nødvendige for at sikre
kompatibilitet, interoperabilitet og kontinuitet i forbindelse med udvikling og
praktisk anvendelse af informationstjenester. Den delegerede forordning henvender
sig til både offentlige og private interessenter og definerer de nødvendige elementer
til tilrådighedsstillelse af harmoniserede informationstjenester, herunder visse
avancerede funktioner vedrørende dynamisk information. Ligesom for prioriteret
foranstaltning c) er kvalitetskravene minimale.
Disse tre sæt specifikationer blev udarbejdet i tæt samarbejde med medlemsstaterne
på dedikerede ekspertmøder
15
, som Europa-Parlamentet og Den Europæiske
Tilsynsførende for Databeskyttelse blev inviteret til, og efter høringer af
interessenter, navnlig gennem online offentlige høringer og workshops.
Løbende arbejde med de resterende prioriterede foranstaltninger
I forbindelse med det forberedende arbejde til specifikationerne til prioriteret
foranstaltning a) om EU-dækkende multimodale rejseinformationstjenester er der
allerede lanceret flere initiativer (første konkurrence om intelligent mobilitet
16
,
11
12
13
14
15
16
EUT L 91 af 3.4.2013, s. 1.
EUT L 247 af 18.9.2013, s. 6.
DATEX: Europæisk teknisk specifikation for modellering og udveksling af ITS-relaterede oplysninger.
EUT L 247 af 18.9.2013, s. 1.
http://ec.europa.eu/transparency/regexpert/index.cfm?do=groupDetail.groupDetail&groupID=1941
Første konkurrence om intelligent mobilitet:
http://ec.europa.eu/transport/its/multimodal-
planners/index_da.htm
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453143_0008.png
undersøgelser, workshops og offentlige høringer
17
). Målet er at få disse
specifikationer vedtaget i 2015. Parallelt dermed har Kommissionen indledt en
drøftelse
18
om et muligt initiativ om adgang til data om multimodal transport for at
imødekomme udfordringen med at gøre transportdata tilgængelige, som dækker alle
transportformer og mobilitetstjenester. Denne refleksion førte i første omgang til
Kommissionens arbejdsdokument om en køreplan for tilrådighedsstillelse af EU-
dækkende tjenesteydelser inden for multimodal rejseinformation, rejseplanlægning
samt billetudstedelse i juni 2014
19
. Dette vil sandsynligvis medføre et lovforslag om
adgang til multimodal rejse- og trafikinformation, afhængigt af resultatet af en
konsekvensvurdering, som afsluttes i løbet af 2014.
For prioriteret foranstaltning b) om EU-dækkende tidstro trafikinformationstjenester
har Kommissionen allerede tilrettelagt flere workshops og ekspertmøder som led i
udarbejdelsen af specifikationerne. Målet er at få disse specifikationer vedtaget inden
udgangen af 2014. Denne forsinkelse i forhold til den oprindelige anslåede tidsplan
kan delvist forklares af det meget brede anvendelsesområde for disse specifikationer
som anført i bilag I til ITS-direktivet, og af behovet for at opbygge en fælles
forståelse med medlemsstaterne om specifikationernes anvendelsesområde. De vil
fokusere på forudsætningerne for EU-dækkende tidstro trafikinformationstjenester og
hænger derfor i langt højere grad sammen med baggrunden for tjenesterne end selve
tjenesterne.
For så vidt angår specifikationerne for prioriteret foranstaltning f) om
tilrådighedsstillelse af reservationstjenester vedrørende sikrede parkeringspladser for
lastbiler og erhvervskøretøjer, gennemførte Kommissionen flere høringer med
eksperter fra medlemsstaterne og de vigtigste interessenter. Drøftelserne viste, at der
er et begrænset antal parkeringspladser, der kan tilbyde reservationstjenester i 2014
(svarende til blot 2 % af alle parkeringspladser), og at der derfor ikke aktuelt er
behov for specifikationer og standarder for reservation af parkeringspladser.
Udviklingen vil imidlertid blive overvåget, og spørgsmålet vil, hvis det er relevant,
blive taget op til fornyet overvejelse i dette perspektiv. Såfremt der er behov for
standardiseringsaktiviteter, kan de blive behandlet i forbindelse med det kommende
e-fragtinitiativ generelt.
2.2.3.
Andre foranstaltninger inden for og uden for prioritetsområderne
Som fastlagt i artikel 6 i ITS-direktivet skal Kommissionen vedtage specifikationer
for andre foranstaltninger inden for prioritetsområderne, som er anført i bilag I til
ITS-direktivet, når de nødvendige specifikationer for de prioriterede foranstaltninger
er vedtaget. Som forklaret i Kommissionens arbejdsdokument om statusrapporten og
gennemgangen af ITS-handlingsplanen er arbejdet med
samarbejdende systemer
indledt baseret på forskningsprojekter og mange høringer af interessenter, herunder
Det Europæiske ITS-udvalg og Den Europæiske Rådgivende ITS-gruppe. Formålet
er at vurdere hindringer og forudsætninger og identificere, hvordan Kommissionen
kan fremme indførelsen af sådanne systemer i Unionen. Endvidere er der gennemført
forberedende undersøgelser med det formål at fremme åben adgang til ITS-tjenester
17
18
19
http://ec.europa.eu/transport/themes/its/road/action_plan/promotion_multimodal_planners_en.htm
http://ec.europa.eu/transport/themes/its/events/2013-11-15-towards-eu-wide-multimodal-travel-
planning_en.htm
SWD(2014) 194 final.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453143_0009.png
(åben
platform i køretøjet).
Derudover er der tegn på, at nye mulige områder for
specifikationer (f.eks. crowd-sourcing af transportdata, automatisk kørsel) kan
udforskes yderligere med det formål at fremme den praktiske anvendelse af
intelligente transportsystemer yderligere.
2.3.
2.3.1.
Forslag om indførelse
Det interoperable EU-dækkende eCall-system (prioriteret foranstaltning d)
Ud over henstillingen til medlemsstaterne rettet mod mobilnetoperatører om støtte til
fremføring af alarmopkald (eCalls)
20
og specifikationerne
21
med krav om
opgradering af infrastrukturen af alarmcentraler vedtog Kommissionen den 13. maj
2013 to lovforslag: et om Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om indførelse af
det interoperable EU-dækkende eCall-system
22
og et andet om Europa-Parlamentets
og Rådets forordning om typegodkendelseskrav for indførelse af et køretøjsmonteret
eCall-system
23
.
Forslaget til afgørelse blev vedtaget af medlovgiverne den 25. maj 2014 og
efterfølgende offentliggjort i EU-Tidende
24
. I overensstemmelse med forslagets
bestemmelser skal alarmcentraler være operationelle i hele EU senest seks måneder
efter ikrafttrædelsen af typegodkendelseskravene for eCall-systemet i køretøjet og
under alle omstændigheder senest den 1. oktober 2017. Denne afgørelse præciserer
den enkelte medlemsstats ret til at organisere sin beredskabstjeneste på den måde, der
er mest omkostningseffektiv og svarer bedst til dennes behov.
Lovgivningsprocessen i forbindelse med typegodkendelsesforslaget vedrørende
eCall-systemet i køretøjet pågår fortsat.
2.3.2.
Andre prioriterede foranstaltninger (c og e)
Visse medlemsstater har for nylig været meget aktive med hensyn til indførelse af
tjenester
i
forbindelse
med
prioriteret
foranstaltning
c)
om
trafiksikkerhedsinformation og e) om informationstjenester vedrørende sikrede
parkeringspladser for lastbiler og erhvervskøretøjer. Men da de finansielle midler var
knappe, forekom det mere rimeligt, inden der blev fastlagt en generel forpligtelse
vedrørende indførelse, først at støtte den udvikling, som er fulgt efter vedtagelsen af
specifikationerne,
gennem
overvågning
og
udveksling
af
bedste
gennemførelsespraksis blandt medlemsstaterne samt gennem den seneste
forslagsindkaldelse vedrørende det transeuropæiske transportnet (TEN-T) og de
kommende indkaldelser vedrørende Connecting Europe-faciliteten. På grundlag af
erfaringerne fra dette indledende arbejde og bedste praksis vurderes behovet for
forslag til retsakter om obligatorisk indførelse derefter på et senere tidspunkt.
2.4.
Standarder
Der er foregået eller gennemført flere standardiseringsaktiviteter siden vedtagelsen af
ITS-direktivet.
20
21
22
23
24
C(2011) 6269.
Delegeret forordning (EU) nr. 305/2013.
COM(2013) 315.
COM(2013) 316.
EUT L 164 af 3.6.2014, s. 6.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453143_0010.png
De i den delegerede forordning (EU) nr. 305/2013 omhandlede eCall-standarder er
blevet vedtaget. Under Den Europæiske Standardiseringsorganisation ventes
CEN/TS 16454 om eCall – tilpasningsafprøvning fra ende til ende – at blive en
fuldgyldig CEN-standard inden udgangen af 2014. En mindre revision af disse
standarder med henblik på at integrere resultatet af HeERO-pilotprojekterne
25
vil
ligeledes blive afsluttet, sandsynligvis inden udgangen af 2014.
Gennemførelsen af standardiseringsmandat M/453 om samarbejdende systemer er
godt på vej. Både CEN (TC 278 WG16) og Det Europæiske Standardiseringsinstitut
for
Telekommunikation
ETSI
(TC
ITS),
men
også
andre
standardiseringsorganisationer, har tilvejebragt standarder, som er relevante for
samarbejdende ITS, og som hører under mandat nr. M/453. Anvendelsen af
eksisterende standarder evalueres løbende i standardiseringsprocessen i de relevante
tekniske udvalg og arbejdsgrupper i CEN, ISO, SAE, IEEE og ETSI
26
. ITS-
standardiseringsarbejdet drager endvidere nytte af det internationale samarbejde
mellem EU og USA og andre partnere, som arbejder med global harmonisering af
ITS-standarder. Dette samarbejde fremskynder definitionen af standarder og
medfører en hurtigere indførelse af ITS.
Yderligere standardiseringsbehov, der hører under anvendelsesområdet for ITS-
direktivet, er blevet identificeret. De omfatter gennemførelse af eCall i køretøjer af
andre kategorier end M1 og N1, retningslinjer om certificering af eCall-systemer (på
eftermarkedet), gennemførelsen af mandat M/453, arkitektur med åben platform i
køretøjet, integration af præcise (offentlige) vejdata i digitale kort, sikker integration
og drift af flytbart udstyr og ITS i byområder. Disse indgår alle i Kommissionens
køreplan for 2013 for ikt-standardisering
27
med hensyn til eventuelle fremtidige
standardiseringsmandater.
2.5.
2.5.1.
Ikke-bindende foranstaltninger
Retningslinjer for medlemsstaternes rapportering
Som krævet i artikel 17 i ITS-direktivet vedtog Kommissionen den 13. juli 2011
retningslinjer for medlemsstaternes rapportering i medfør af direktiv 2010/40/EU
28
.
2.5.2.
Retningslinjer for ITS i byområder
Disse retningslinjer er udarbejdet i henhold til ITS-handlingsplanen (jf.
Kommissionens arbejdsdokument om statusrapporten og gennemgangen af ITS-
handlingsplanen). De har øget bevidstheden om ITS i byområder og bidraget med
input til Kommissionens arbejdsdokument om mobilisering af intelligente
transportsystemer til byer i EU
29
, som indgik i pakken for mobilitet i byerne, der blev
vedtaget den 17. december 2013
30
.
25
26
27
28
29
30
Yderligere oplysninger om HeERO-projekter findes på www.heero-pilot.eu.
CEN: Den Europæiske Standardiseringsorganisation; ISO: Den Internationale
Standardiseringsorganisation;
SAE: Society of Automotive Engineers; IEEE: Institute of Electrical and Electronics Engineers;
ETSI: Det Europæiske Standardiseringsinstitut for Telekommunikation.
http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/ict/standards/work-programme/index_en.htm.
EUT L 193 af 23.7.2011, s. 48.
http://ec.europa.eu/transport/themes/urban/doc/ump/swd(2013)527-communication.pdf
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-13-1255_da.htm
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453143_0011.png
2.6.
Regler om beskyttelse af personoplysninger
Alle de vedtagne specifikationer indeholder regler om relevante bestemmelser
vedrørende beskyttelse af personoplysninger, sikkerhed og videreanvendelse af
oplysninger. De bygger på en indledende undersøgelse
31
indledt inden for rammerne
af ITS-handlingsplanen
32
og stemmer overens med artikel 10 i ITS-direktivet. Den
Europæiske Tilsynsførende for Databeskyttelse er systematisk blevet inviteret til
medlemsstaternes ekspertmøder som led i udarbejdelsen af specifikationerne, og der
er taget behørigt højde for dennes udtalelser om de endelige udkast til
specifikationer. Dette vil også være tilfældet for alle fremtidige specifikationer og
forslag.
2.7.
Ansvar
Der er indarbejdet relevante bestemmelser om ansvarsregler i alle vedtagne
specifikationer. Input til disse kom fra en indledende undersøgelse
33
inden for
rammerne af ITS-handlingsplanen, og de er i overensstemmelse med artikel 11 i ITS-
direktivet. Dette vil også være tilfældet for alle fremtidige specifikationer og forslag.
2.8.
2.8.1.
Medlemsstaternes rapportering
Rapport om nationale aktiviteter og projekter vedrørende prioritetsområder
I overensstemmelse med artikel 17, stk. 1, i ITS-direktivet, skulle medlemsstaterne
senest den 27. august 2011 forelægge Kommissionen en rapport om deres nationale
aktiviteter og projekter i relation til prioritetsområderne i direktivets artikel 2.
Disse rapporter gav et indledende overblik over gennemførelsen af ITS i Unionen for
de fire prioritetsområder i ITS-direktivet.
Disse 2011-rapporter er analyseret i Kommissionens arbejdsdokument om analyse af
medlemsstaternes rapporter, som ledsager denne rapport.
I overensstemmelse med artikel 17, stk. 3, i ITS-direktivet skal medlemsstaterne
senest den 27. august 2014 rapportere om de opnåede fremskridt siden 2011-
rapporten.
2.8.2.
Oplysninger om påtænkte nationale ITS-foranstaltninger for den efterfølgende
femårige periode
I overensstemmelse med artikel 17, stk. 2, i ITS-direktivet, skulle medlemsstaterne
senest den 27. august 2012 forelægge Kommissionen oplysninger om nationale ITS-
foranstaltninger, der påtænkes for den efterfølgende femårige periode.
Disse 2012-rapporter er analyseret i Kommissionens arbejdsdokument om analyse af
medlemsstaternes rapporter, som ledsager denne rapport.
For første gang siden vedtagelsen af direktiv 2010/40/EU indeholder disse rapporter
en beskrivelse af medlemsstaternes intentioner med hensyn til indførelse af ITS på
deres område inden for de næste fem år. Rapporterne viser en stor interesse i og vilje
til fra medlemsstaternes side at fremme indførelsen af ITS i hele Europa for at støtte
31
32
33
http://ec.europa.eu/transport/themes/its/studies/its_en.htm.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:52008DC0886:DA:NOT
http://ec.europa.eu/transport/themes/its/studies/its_en.htm
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453143_0012.png
kontinuitet i tjenesterne og mere intelligent mobilitet, og der ses navnlig en klar
tendens til yderligere engagement i forhold til informationstjenester.
Som det allerede kunne ses i de nationale rapporter fra 2011, har medlemsstaterne
investeret og udtalt, at de fortsat vil investere i prioritetsområde I, "optimal
udnyttelse af vej-, trafik- og rejsedata" og prioritetsområde II, "kontinuitet i ITS-
tjenester til trafik- og godsstyring" (yderligere oplysninger findes i Kommissionens
arbejdsdokument om analyse af medlemsstaternes rapporter)
34
. Specifikationerne på
disse områder bidrager således i høj grad til at sikre interoperabilitet og kontinuitet i
de allerede indførte og kommende tjenester, og opmærksomheden bør navnlig rettes
mod kompatibilitet med eksisterende applikationer.
Aktiviteter i relation til prioritetsområde III, "ITS-applikationer inden for
færdselssikkerhed og -sikring" synes at være mere begrænsede og fokuserer navnlig
på visse specifikke foranstaltninger (f.eks. eCall, informationstjenester vedrørende
sikrede parkeringspladser for lastbiler), for hvilke der nu er vedtaget specifikationer.
Selv om medlemsstaterne anerkender, at prioritetsområde IV, "køretøjets tilknytning
til transportinfrastrukturen" kan bidrage til at øge vejsikkerheden og reducere
trafikbelastningen, er aktiviteterne fortsat i forsknings-/test-/pilotfasen. Flere
medlemsstater har specifikke planer om pilotprojekter, men mange interessenter
synes at forholde sig afventende, indtil der er udarbejdet tydelige forretningsmodeller
for en storstilet indførelse af samarbejdende ITS-tjenester, og indtil der kan realiseres
en minimumdækningsgrad for udstyrede køretøjer eller infrastruktur. Der synes at
være behov for et vist minimum af samordning af alle de involverede interessenter,
der rækker videre end blot vedtagelse af specifikationer eller finansiel støtte til
pilotprojekter, for at kunne håndtere denne situation.
2.9.
Den Europæiske Rådgivende ITS-gruppe
I henhold til direktivets artikel 16 skal Kommissionen nedsætte en europæisk
rådgivende ITS-gruppe med henblik på at modtage rådgivning om
forretningsmæssige og tekniske aspekter af indførelse og anvendelse af ITS i
Unionen. Gruppen skal bestå af repræsentanter på højt niveau fra relevante ITS-
tjenesteudbydere, brugersammenslutninger, transport- og anlægsoperatører,
fremstillingsindustrien, arbejdsmarkedets parter, faglige sammenslutninger, lokale
myndigheder og andre relevante fora.
Den Europæiske Rådgivende ITS-gruppe blev nedsat ved Kommissionens afgørelse
af 4. maj 2011
35
, og dens medlemmer blev udpeget den 27. januar 2012 efter en åben
indkaldelse af ansøgninger
36
.
Det første møde blev holdt den 23. marts 2012, og det andet møde den 26. februar
2013. Disse møder gav anledning til drøftelser med interessenter om aktuelle ITS-
spørgsmål, navnlig om strategier vedrørende forudsætningerne for tidstro
trafikinformationstjenester, adgang til transportdata og indførelse af samarbejdende
34
35
36
SWD(2014) 319.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32011D0505(01):DA:NOT
http://ec.europa.eu/transport/themes/its/road/action_plan/call_application_eiag_en.htm
En liste over medlemmer og referater fra møderne findes i Kommissionens register over
ekspertgrupper.
http://ec.europa.eu/transparency/regexpert/index.cfm?do=groupDetail.groupDetail&groupID=2736
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453143_0013.png
systemer. De bidrog endvidere til at dele en fælles vision med interessenterne om
indførelse af samarbejdende systemer, navnlig med en foreslået platform, der skal
inddrage alle interessenter og samle alle initiativer for at undgå et fragmenteret
kludetæppe og sikre interoperabilitet af tjenester, systemer og teknologier.
Kommissionen har systematisk anmodet medlemmerne af Den Europæiske
Rådgivende ITS-gruppe om deres skriftlige udtalelser om de forretningsmæssige og
tekniske aspekter af udkastene til specifikationer, og de bidrog med værdifulde
bemærkninger med henblik på færdiggørelsen deraf.
De vigtigste resultater af disse møder er stillet til rådighed for Det Europæiske ITS-
udvalg som fastlagt i ITS-direktivet.
3.
3.1.
OG HENSIGTSMÆSSIGHEDEN AF DIREKTIV
DELEGERING AF BEFØJELSER
E
FFEKTIVITETEN
2010/40/EU
OG
Forskellige konfigurationer
Med ITS-direktivet fastlægges rammerne for en hurtig vedtagelse af specifikationer
gennem delegerede retsakter vedtaget af Kommissionen. Denne tilgang muliggjorde
en forholdsvis smidig vedtagelse af specifikationer for de tre første prioriterede
foranstaltninger om trafikinformation, som er relevant for vejsikkerheden (c), om
eCall (d) og om informationstjenester vedrørende sikrede parkeringspladser for
lastbiler (e).
Ikke desto mindre er den sammenhæng, hvori disse specifikationer blev vedtaget,
meget forskellig fra foranstaltning til foranstaltning, navnlig afhængigt af
gennemførelsen af EU-foranstaltninger, nationale foranstaltninger samt offentlige
eller private initiativer på disse områder.
For eCall var principperne for initiativet allerede defineret i Kommissionens
meddelelse "eCall: Tid til udbygning"
37
, og en henstilling
38
til medlemsstaterne rettet
til mobilnetoperatørerne var allerede blevet udstedt. Derudover fandtes der allerede
standarder på det tidspunkt, hvor de første udkast til specifikationer blev foreslået til
drøftelse med medlemsstaternes eksperter. Der er ligeledes lanceret pilotprojekter
forud for indførelsen baseret på disse standarder. ITS-direktivet har derfor tjent som
supplement til tilgangen og de løbende initiativer og slået bro over kløften med
hensyn til alarmcentraler.
Situationen var en helt anden for minimumtrafiksikkerhedsinformation og
informationstjenester for parkeringspladser for lastbiler. Der fandtes ingen
dedikerede standarder som grundlag for specifikationerne, selv om DATEX II,
TPEG og RDS TMC
39
udgjorde et referencegrundlag for visse aspekter. Endvidere
var der allerede forskellige tjenester i drift i medlemsstaterne. Denne generelle
situation rejste yderligere spørgsmål vedrørende betingelserne for anvendelse af de
kommende specifikationer på allerede eksisterende tjenester. I lyset af det relativt
37
38
39
COM(2009) 434 final.
Kommissionens henstilling 2011/750/EU af 8. september 2011 om støtte til en EU-dækkende eCall-
tjeneste i elektroniske kommunikationsnetværk til fremføring af alarmopkald fra køretøjer baseret på
112 ("eCall"), EUT L 303 af 22.11.2011, s. 46.
TPEG: Transportprotokolekspertgruppens specifikationer med en metode til fremførsel af multimodal
trafik- og rejseinformation; RDS: Radiodatasystem; TMC: Trafikmeldingskanal.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
snævre anvendelsesområde for disse to foranstaltninger, var det ikke desto mindre
muligt at vedtage specifikationer på relativt kort tid, herunder den nødvendige
målrettede høring af interessenter.
Udfordringen har vist sig at være størst for de to tilbageværende prioriterede
foranstaltninger,
tilrådighedsstillelse
af
EU-dækkende
multimodale
rejseinformationstjenester (a) og tilrådighedsstillelse af EU-dækkende tidstro
trafikinformationstjenester (b). Dette skyldes især deres store anvendelsesområde og
de mange involverede interessenter. Det samme gælder andre foranstaltninger, hvor
der kan være behov for en mere omfattende tilgang, som rækker videre end
vedtagelse af specifikationer.
3.2.
Udøvelse af de delegerede beføjelser
Politisk godkendelse i medlemsstaterne
Med eCall fulgte en del erfaring vedrørende de nuancer, som kan findes mellem det
arbejde, som udvikles i forbindelse med specifikationerne med nationale eksperter,
og Rådets politiske kontrol, når specifikationerne er vedtaget af Kommissionen. Selv
om der næsten var enstemmig støtte til indholdet af eCall-specifikationerne på
ekspertplan, stemte syv medlemsstater i Rådet for at gøre indsigelser, men da der
ikke kunne mønstres et kvalificeret flertal, gjorde Rådet ingen indsigelser.
Begrundelserne fra nogle af de syv medlemsstater har ikke nødvendigvis været
relateret til specifikationerne i ordets strengeste forstand, men til eCall-initiativet som
helhed, navnlig finansieringen knyttet til den fremtidige obligatoriske indførelse af
tjenesten, eller spørgsmål vedrørende den del af eCall-initiativet, som vedrører
anvendelse i køretøjet.
Tvivl om omfanget af delegeringen af beføjelser
I overensstemmelse med artikel 290 i TEUF giver ITS-direktivet Kommissionen
beføjelse til at vedtage almengyldige ikke-lovgivningsmæssige retsakter, der
udbygger eller ændrer visse ikke-væsentlige bestemmelser i den lovgivningsmæssige
retsakt.
To medlemsstater såede skriftligt tvivl om gyldigheden af at delegere beføjelser til at
forpligte medlemsstaterne til at opgradere eksisterende tjenester med henblik på at
opfylde kravene i de specifikationer, som vedtages i henhold til ITS-direktivet. De
mente, at en sådan forpligtelse var i strid med den enkelte medlemsstats ret til selv at
træffe afgørelse om indførelse som omhandlet i artikel 5, stk. 1, i ITS-direktivet. Den
18. december 2013 henviste en medlemsstat de to delegerede forordninger (EU) nr.
885/2013 (informationstjenester vedrørende parkeringspladser for lastbiler) og (EU)
nr. 886/2013 (et minimum af generel trafiksikkerhedsinformation) til Retten. Den
anmodede om ophævelse af de to delegerede forordninger og anførte, at de oversteg
grænserne for delegeringen af beføjelser i henhold til direktiv 2010/40/EU og dermed
overtrådte artikel 290 i TEUF.
Utilstrækkelig vertikal tilgang
I ITS-direktivet identificeres seks prioriterede foranstaltninger, for hvilke der skal
vedtages specifikationer. Hvor de tre første vedtagne specifikationer vedrører relativt
forskellige og afgrænsede områder, indeholder de resterende prioriterede
foranstaltninger visse fælles spørgsmål, f.eks. fælles typer af data, der skal
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453143_0015.png
specificeres, fælles spørgsmål vedrørende adgang til og tilgængelighed af data samt
databeskyttelse og ansvar. Den vertikale tilgang fra ITS-direktivet kan således
suppleres af mere horisontale tilgange til visse af disse tværgående spørgsmål, f.eks. i
forbindelse
med
multimodale
rejseinformationstjenester
og
tidstro
trafikinformationstjenester eller horisontale foranstaltninger om privatliv og
databeskyttelse.
Som allerede nævnt ovenfor kan der for visse af de øvrige foranstaltninger (f.eks.
samarbejdende systemer) være behov for en mere generel tilgang for at tage hånd om
de forskellige spørgsmål (finansiering, standardisering, større samordning af
interessenter, ledelse i forbindelse med indførelse mv.), der rækker videre end
anvendelsesområdet for eventuelle specifikationer.
Delegeringens udløbsdato
Beføjelserne til at vedtage delegerede retsakter er tillagt Kommissionen frem til den
27. august 2017. Selv om dette har været og fortsat er et effektivt og fleksibelt
instrument til at afslutte vedtagelsen af specifikationerne for alle seks
prioritetsområder, ville behovet for at vedtage specifikationerne for de andre
foranstaltninger i bilag I til ITS-direktivet kræve en forlængelse af denne frist.
3.3.
Opfølgning på specifikationer
For eCall udgjorde HeERO
40
-pilotprojekterne og den europæiske platform for
gennemførelse af eCall
41
rammerne for udvekslinger vedrørende gennemførelsen af
den delegerede forordning om eCall. For de andre vedtagne specifikationer opstod
behovet for en bedre strukturering af opfølgningen i medlemsstaterne af
gennemførelsen af specifikationerne for trafikinformation, som er relevant for
vejsikkerheden (c) og information vedrørende parkeringspladser for lastbiler (e).
Kommissionen indkaldte derfor til møder med medlemsstaternes eksperter i oktober
2013 og januar 2014. Hensigten er at fortsætte og udvikle denne dialog, navnlig
gennem en specifik samarbejdsplatform (wik-ITS), for at støtte en fælles fortolkning
af specifikationerne og udveksling af bedste praksis og for at dele ofte stillede
spørgsmål.
Der vil ligeledes blive ydet assistance til gennemførelsen af specifikationerne
gennem finansiering under Connecting Europe-faciliteten og Horisont 2020 og
gennem løbende interessentinitiativer/-platforme som f.eks. den europæiske platform
for gennemførelse af eCall, iMobility-forummets arbejdsgruppe om sikre
applikationer
(SafeApps),
TISA-retningslinjer
om
kortlægning
af
sikkerhedsbegivenheder i DATEX/TPEG/RDS-standarder, den europæiske ITS-
platform (projekt finansieret under TEN-T-indkaldelsen i 2012) om DATEX-
knudepunkt/nationalt adgangspunkt og kvalitet i SRTI mv.
42
.
Disse opfølgende foranstaltninger vil ligeledes hjælpe med at vurdere behovet for at
lancere eventuelle forslag om indførelse inden for den nærmeste fremtid.
40
41
42
http://www.heero-pilot.eu
http://www.imobilitysupport.eu/imobility-forum/governance-structure/european-ecall-implementation-
platform-eeip
TISA: Traveller Information Services Association; SRTI: et minimum af generel trafikinformation, som
er relevant for vejsikkerheden.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453143_0016.png
4.
A
NVENDTE OG NØDVENDIGE FINANSIELLE MIDLER
De vedtagne specifikationer er alle ret nye, og de anvendte og nødvendige finansielle
midler er derfor baseret på et skøn over den nødvendige opgradering af eksisterende
tjenester og deres sandsynlige indførelse i medlemsstaterne.
HeERO I- og II-pilotprojektet forud for indførelsen af eCall har modtaget
investeringer på i alt 9,4 mio. EUR og 4,3 mio. EUR (hvoraf 4,7 mio. EUR og 2,1
mio. EUR er EU-finansiering) under programmet for konkurrenceevne og
innovation, hvis anvendelsesområde rakte videre end blot gennemførelsen af
specifikationerne. Der vil være behov for yderligere finansiering til opgradering af
alarmcentralernes infrastruktur i alle medlemsstaterne som anslået i bilag XIV i
eCall-konsekvensvurderingen
43
.
For så vidt angår prioriteret foranstaltning c), kræver indsamlingen af yderligere data,
der er nødvendig for tilrådighedsstillelsen af trafikinformation, som er relevant for
vejsikkerheden, indledende investeringer (f.eks. til sensorer, CCTV, meteorologiske
stationer, 112-rapporter eller brugerrapporter, private leverandører/floating car data)
og vil medføre omkostninger til vedligeholdelse, drift og udskiftning. Afhængigt af
de forskellige parametre (f.eks. længden af de udstyrede net, densitet og type af
udstyr, dataindsamlingsmetode og -teknologi, allerede eksisterende udstyr og data)
kan omkostningerne til den yderligere dataindsamling variere meget fra medlemsstat
til medlemsstat, også med en faktor på 10 mellem de laveste og højeste
omkostningsestimater. Det anslås, at driften af informationstjenesten vil koste i
gennemsnit 1,4 mio. EUR om året for en medlemsstat, som i dag slet ikke har nogen
tjeneste.
44
For så vidt angår prioriteret foranstaltning e), anslås EU-omkostningerne til
operatører af lastbilparkeringspladser og offentlige myndigheder med hensyn til
gennemførelsen i EU af de fælles specifikationer (tilvejebringelse af statiske data,
gennemførelse, forvaltning af statisk database og omkostninger til transportører) til 4
mio. EUR om året. Dynamisk information vil højst sandsynligt blive indført i et
begrænset antal prioritetszoner (hver zone omfatter i gennemsnit 10
parkeringspladser), idet omkostningerne pr. prioritetszone anslås til omkring 2 mio.
EUR i indledende investeringer og 0,2 mio. EUR i årlige drifts-, vedligeholdelses- og
afskrivningsomkostninger.
45
Den seneste TEN-T-forslagsindkaldelse, som blev lanceret i december 2013, gav
mulighed for at støtte projekter inden for ITS-direktivets anvendelsesområde. Af
særlig interesse er projekter om indførelse af ITS-kernetjenester langs europæiske
korridorer og undersøgelser med konkrete forsøg og forberedelser forud for
indførelsen, f.eks. for samarbejdende systemer og opgraderinger af eCall-
alarmcentraler. Den samme mulighed vil findes i de kommende indkaldelser under
Connecting Europe-faciliteten, der indledes i 2014.
43
44
45
http://ec.europa.eu/smart-regulation/impact/ia_carried_out/docs/ia_2011/sec_2011_1019_en.pdf
Yderligere oplysninger om omkostninger findes i den endelige rapport om undersøgelsen om prioriteret
foranstaltning c) om gratis trafikinformation
http://ec.europa.eu/transport/themes/its/studies/its_en.htm
Yderligere oplysninger om omkostninger findes i den endelige rapport om undersøgelsen om prioriteret
foranstaltning e) og f) om informations- og reservationstjenester vedrørende sikrede parkeringspladser
for lastbiler og erhvervskøretøjer
http://ec.europa.eu/transport/themes/its/studies/its_en.htm
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Standardiseringsaktiviteter er blevet støttet under EU-budgettet, aktuelt svarende til
et beløb på 165 000 EUR for eCall og 1,338 mio. EUR for samarbejdende systemer i
henhold til M/453-standardiseringsmandatet. Udarbejdelsen og vedligeholdelsen af
DATEX-specifikationerne modtog anslået i alt 1,4 mio. EUR i finansiering fra
forskellige kilder (undersøgelser, tilskud, projekter under TEN-T-programmerne).
Der vil være behov for et endnu ikke anslået yderligere finansieringsbeløb til de
andre standardiseringsposter i køreplanen for ikt-standardisering.
5.
K
ONKLUSION
Indtil videre har ITS-direktivet været et effektivt værktøj til hurtig vedtagelse af
fælles specifikationer for de tre første prioriterede foranstaltninger.
Arbejdet med specifikationerne til de to resterende prioriterede foranstaltninger (EU-
dækkende tidstro trafikinformationstjenester og EU-dækkende multimodale
rejseinformationstjenester) vil blive behandlet, inden arbejdsprogrammet udløber i
2015. For så vidt angår reservationstjenester vedrørende sikrede parkeringspladser
for lastbiler og erhvervskøretøjer, er der ikke behov for yderligere foranstaltninger
inden for den nærmeste fremtid.
Under hensyntagen til forekomsten af nye langsigtede tendenser, som også nævnes i
Kommissionens arbejdsdokument om statusrapporten og gennemgangen af ITS-
handlingsplanen (f.eks. anvendelsen af crowd-sourcing til transportdata, delvis
automatisk kørsel og indførelse af samarbejdende systemer) og det eventuelle behov
for at fastlægge nye prioriteter ud over de seks aktuelt definerede prioriterede
foranstaltninger og fire prioritetsområder i tillæg til de vigtige elementer i bilag I i
ITS-direktivet, synes det først og fremmest at være nødvendigt at prioritere de
resterende foranstaltninger, som skal behandles inden for det aktuelle
anvendelsesområde af ITS-direktivet og ITS-handlingsplanen. I en anden fase vil det
være nødvendigt at overveje og indlede det forberedende arbejde vedrørende en
eventuel revision af ITS-direktivet og den understøttende ITS-handlingsplan under
hensyntagen til den konstante tekniske udvikling inden for ITS og på grundlag af
konklusionerne i Kommissionens arbejdsdokument om statusrapporten og
gennemgangen af ITS-handlingsplanen.
17