Transportudvalget 2014
KOM (2014) 0647
Offentligt
1453148_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 23.10.2014
COM(2014) 647 final
2014/0299 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om den holdning, der skal indtages på Unionens vegne i de relevante udvalg under De
Forenede Nationers Økonomiske Kommission for Europa om ændringerne til FN-
regulativ nr. 4, 6, 11, 13, 13H, 19, 25, 34, 37, 43, 44, 48, 53, 70, 96, 98, 104, 105, 106, 107,
112, 113, 121 og 128, om den nye globale tekniske FN-forskrift om dæk, om ændring 3 til
global teknisk FN-forskrift nr. 4 vedrørende den på verdensplan harmoniserede
certificeringsprocedure for tunge køretøjer og om en ændring af den fælles resolution
nr. 1
DA
DA
kom (2014) 0647 - Ingen titel
1453148_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
De Forenede Nationers Økonomiske Kommission for Europa (FN/ECE) udvikler
harmoniserede krav på internationalt plan, der har til formål at fjerne de tekniske hindringer
for samhandelen med motorkøretøjer mellem de kontraherende parter i den reviderede
overenskomst af 1958 og at sikre, at sådanne køretøjer yder en høj grad af sikkerhed og
miljøbeskyttelse.
Ved Rådets afgørelse 97/836/EF af 27. november 1997 tiltrådte Unionen overenskomsten
under De Forenede Nationers Økonomiske Kommission for Europa (FN/ECE) om indførelse
af ensartede tekniske forskrifter for hjulkøretøjer samt udstyr og dele, som kan monteres
og/eller benyttes på hjulkøretøjer, samt vilkårene for gensidig anerkendelse af godkendelser,
der er meddelt på grundlag af sådanne forskrifter
1
("overenskomst af 1958 som revideret"), og
ved Rådets afgørelse 2000/125/EF af 31. januar 2000 tiltrådte Unionen aftalen om etablering
af globale tekniske forskrifter for hjulkøretøjer samt udstyr og dele, der kan monteres og/eller
anvendes på hjulkøretøjer
2
("parallelaftalen").
Der afholdes møder i Verdensforummet for Harmonisering af Køretøjsforskrifter (FN/ECE
WP29) tre gange i løbet af et kalenderår, nemlig i marts, juni og november. På hvert møde
vedtages nye ændringer af eksisterende FN-regulativer eller globale tekniske FN-forskrifter
for at tage hensyn til den tekniske udvikling. Inden hvert WP29-møde er ændringerne blevet
vedtaget af en af de seks arbejdsgrupper under WP29.
Derefter stemmes der på et WP29-møde om vedtagelsen af ændringer, supplementer og
korrigenda, forudsat at der er kvorum, og der er kvalificeret flertal blandt de kontraherende
parter. EU er kontraherende part i to overenskomster (1958-overenskomsten og 1998-
overenskomsten), der hører under WP29. Hver gang udarbejdes der en rådsafgørelse, kaldet
en "megaafgørelse", med listen over ændringer, supplementer og korrigenda, som bemyndiger
Kommissionen til på hvert WP29-møde at stemme på Unionens vegne.
Denne rådsafgørelse fastlægger EU's holdning ved afstemningen om de ændringer,
supplementer og korrigenda, der sættes til afstemning på WP29-mødet i november 2014, som
afholdes 11.-14. november 2014.
2.
RESULTAT AF HØRINGER
KONSEKVENSANALYSER
AF
INTERESSEREDE
PARTER
OG
Det Tekniske Udvalg for Motorkøretøjer er blevet hørt, og bemærkningerne fra
medlemsstaternes eksperter taget i betragtning.
1
2
EFT L 346 af 17.12.1997, s. 78.
EFT L 35 af 10.2.2000, s. 12.
DA
2
DA
kom (2014) 0647 - Ingen titel
3.
JURIDISKE ASPEKTER AF FORSLAGET
Resumé af forslaget
Forslaget fastlægger Unionens holdning ved afstemningen om ændringerne til FN-regulativ
nr. 4, 6, 11, 13, 13H, 19, 25, 34, 37, 43, 44, 48, 53, 70, 96, 98, 104, 105, 106, 107, 112, 113,
121 og 128, om den nye globale tekniske FN-forskrift om dæk, om ændring 3 til global
teknisk FN-forskrift nr. 4 vedrørende den på verdensplan harmoniserede
certificeringsprocedure for tunge køretøjer og om ændring 3 til den fælles FN-resolution nr. 1.
Retsgrundlag
Retsgrundlaget for dette forslag er artikel 114, sammenholdt med artikel 218, stk. 9, i
traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde.
Nærhedsprincippet
Det er kun Unionen, der kan stemme for internationale forskrifter, f.eks. ændringsforslag til
FN-regulativer og udkast til globale tekniske forskrifter og deres inkorporering i EU-systemet
for typegodkendelse af motorkøretøjer. Dette forhindrer ikke alene opsplitning af det indre
marked, men sikrer også ens standarder for sundhed og sikkerhed i hele Unionen. Det giver
også økonomiske stordriftsfordele: Der kan fremstilles produkter til hele EU-markedet og
endda det globale marked, i stedet for at disse skal tilpasses med henblik på opnåelse af
national typegodkendelse i hver enkel medlemsstat.
Forslaget er derfor i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Proportionalitetsprincippet
Forslaget er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet, fordi det ikke går længere
end nødvendigt for at opfylde målsætningerne om at sikre et velfungerende indre marked og
garantere en høj grad af offentlig sikkerhed og beskyttelse.
Reguleringsmiddel/reguleringsform
I henhold til artikel 218, stk. 9, i TEUF kræves der en rådsafgørelse for at kunne fastsætte de
holdninger, der skal indtages på Unionens vegne i et organ, der er nedsat ved en international
aftale.
DA
3
DA
kom (2014) 0647 - Ingen titel
1453148_0004.png
2014/0299 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om den holdning, der skal indtages på Unionens vegne i de relevante udvalg under De
Forenede Nationers Økonomiske Kommission for Europa om ændringerne til FN-
regulativ nr. 4, 6, 11, 13, 13H, 19, 25, 34, 37, 43, 44, 48, 53, 70, 96, 98, 104, 105, 106, 107,
112, 113, 121 og 128, om den nye globale tekniske FN-forskrift om dæk, om ændring 3 til
global teknisk FN-forskrift nr. 4 vedrørende den på verdensplan harmoniserede
certificeringsprocedure for tunge køretøjer og om en ændring af den fælles resolution
nr. 1
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 114
sammenholdt med artikel 218, stk. 9,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Ved Rådets afgørelse 97/836/EF
3
tiltrådte Unionen overenskomsten under De
Forenede Nationers Økonomiske Kommission for Europa (FN/ECE) om indførelse af
ensartede tekniske forskrifter for hjulkøretøjer samt udstyr og dele, som kan monteres
og/eller benyttes på hjulkøretøjer, samt vilkårene for gensidig anerkendelse af
godkendelser, der er meddelt på grundlag af sådanne forskrifter ("overenskomst af
1958 som revideret").
Ved Rådets afgørelse 2000/125/EF
4
tiltrådte Unionen aftalen om etablering af globale
tekniske forskrifter for hjulkøretøjer samt udstyr og dele, der kan monteres og/eller
anvendes på hjulkøretøjer ("parallelaftalen").
(2)
3
4
Rådets afgørelse 97/836/EF af 27. november 1997 om Det Europæiske Fællesskabs tiltrædelse af
overenskomsten under FN's Økonomiske Kommission for Europa om indførelse af ensartede tekniske
forskrifter for hjulkøretøjer samt udstyr og dele, som kan monteres og/eller benyttes på hjulkøretøjer,
samt vilkårene for gensidig anerkendelse af godkendelser, der er meddelt på grundlag af sådanne
forskrifter ("Overenskomst af 1958 som revideret") (EFT L 346 af 17.12.1997, s. 78).
Rådets afgørelse 2000/125/EF af 31. januar 2000 om indgåelse af aftalen om etablering af globale
tekniske forskrifter for hjulkøretøjer samt udstyr og dele, der kan monteres og/eller anvendes på
hjulkøretøjer ("parallelaftalen") (EFT L 35 af 10.2.2000, s. 12).
DA
4
DA
kom (2014) 0647 - Ingen titel
1453148_0005.png
(3)
Ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2007/46/EF
5
blev medlemsstaternes
godkendelsessystemer udskiftet med en EU-procedure, og der blev fastlagt en
harmoniseret ramme med administrative bestemmelser og generelle tekniske
forskrifter for alle nye køretøjer, systemer, komponenter og separate tekniske enheder.
Med nævnte direktiv blev FN-regulativer indarbejdet i EU-typegodkendelsessystemet,
enten som krav ved typegodkendelse eller som alternativer til EU-lovgivningen. Siden
vedtagelsen af direktivet er FN-regulativer i stadig højere grad trådt i stedet for EU-
lovgivningen i forbindelse med EU-typegodkendelser.
Under hensyntagen til den opnåede erfaring og den tekniske udvikling bør der
foretages en tilpasning af kravene til visse dele og karakteristika, der er omfattet af
FN-regulativ nr. 4, 6, 11, 13, 13H, 19, 25, 34, 37, 43, 44, 48, 53, 70, 96, 98, 104, 105,
106, 107, 112, 113, 121 og 128.
Den nye globale tekniske FN-forskrift om dæk bør vedtages for at kunne harmonisere
de relevante sikkerhedsbestemmelser for typegodkendelsen af motorkøretøjer.
Ændring 3 til global teknisk FN-forskrift nr. 4 vedrørende den på verdensplan
harmoniserede certificeringsprocedure for tunge køretøjer og en ændring af fælles
resolution nr. 1 skal vedtages for at afspejle den tekniske udvikling.
Det er derfor nødvendigt at fastlægge den holdning, som skal indtages på Unionens
vegne i administrationsudvalget for overenskomsten af 1958 som revideret og i det
administrative udvalg for parallelaftalen vedrørende vedtagelsen af de nævnte FN-
regulativer —
(4)
(5)
(6)
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Eneste artikel
Den holdning, som skal indtages på Unionens vegne i administrationsudvalget for
overenskomsten af 1958 som revideret og i det administrative udvalg for parallelaftalen den
11. til 14. november 2014, skal være at stemme for de FN-regulativer, der er opført i bilaget
til denne afgørelse.
Udfærdiget i Bruxelles, den
[…].
På Rådets vegne
Formand
5
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2007/46/EF af 5. september 2007 om fastlæggelse af en ramme
for godkendelse af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil samt af systemer, komponenter og
separate tekniske enheder til sådanne køretøjer (EUT L 263 af 9.10.2007, s. 1).
DA
5
DA
kom (2014) 0647 - Ingen titel
1453148_0006.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 23.10.2014
COM(2014) 647 final
ANNEX 1
BILAG
til
Forslag til Rådets afgørelse
om den holdning, der skal indtages på Unionens vegne i de relevante udvalg under De
Forenede Nationers Økonomiske Kommission for Europa om ændringerne til FN-
regulativ nr. 4, 6, 11, 13, 13H, 19, 25, 34, 37, 43, 44, 48, 53, 70, 96, 98, 104, 105, 106, 107,
112, 113, 121 og 128, om den nye globale tekniske FN-forskrift om dæk, om ændring 3 til
global teknisk FN-forskrift nr. 4 vedrørende den på verdensplan harmoniserede
certificeringsprocedure for tunge køretøjer og om en ændring af den fælles resolution
nr. 1
DA
DA
kom (2014) 0647 - Ingen titel
1453148_0007.png
BILAG
Forslag til supplement 18 til regulativ nr. 4 (anordninger til ECE/TRANS/WP.29/2014/54
belysning af bagnummerplader)
Forslag til supplement 26 til ændringsserie 01 til regulativ nr. ECE/TRANS/WP.29/2014/55
6 (retningsviserblinklygter)
Forslag til ændringsserie 04 til regulativ nr. 11 (dørlåse og ECE/TRANS/WP.29/2014/71
dørophæng)
Forslag til supplement 12 til ændringsserie 11 til regulativ nr. ECE/TRANS/WP.29/2014/45/Rev.1
13 (bremser på tunge køretøjer)
Forslag til supplement 16 til regulativ nr. 13H (bremser på ECE/TRANS/WP.29/2014/46/Rev.1
køretøjer i klasse M1 og N1)
Forslag til supplement 7 til ændringsserie 04 til regulativ nr. ECE/TRANS/WP.29/2013/75/Rev.1
19 (tågeforlygter)
Forslag til supplement 1 til ændringsserie 04 til regulativ nr. ECE/TRANS/WP.29/2014/72
25 (nakkestøtter)
Forslag til ændringsserie 03 til regulativ nr. 34 (forebyggelse ECE/TRANS/WP.29/2014/65
af brandfare)
WP.29-164-05
Forslag til supplement 43 til ændringsserie 03 til regulativ nr. ECE/TRANS/WP.29/2014/56
37 (glødelamper)
Forslag til supplement 3 til ændringsserie 01 til regulativ nr. ECE/TRANS/WP.29/2014/66
43 (sikkerhedsrudematerialer)
Forslag til supplement 3 til ændringsserie 01 til regulativ nr. ECE/TRANS/WP.29/2014/67
43 (sikkerhedsrudematerialer)
Forslag til supplement 9 til ændringsserie 04 til regulativ nr. ECE/TRANS/WP.29/2014/73
44 (barnefastholdelsesanordninger)
Forslag til supplement 14 til ændringsserie 04 til regulativ nr. ECE/TRANS/WP.29/2014/57
48 (montering af lygter og lyssignaler)
Forslag til supplement 7 til ændringsserie 05 til regulativ nr. ECE/TRANS/WP.29/2014/58
48 (montering af lygter og lyssignaler)
Forslag til supplement 5 til ændringsserie 06 til regulativ nr. ECE/TRANS/WP.29/2014/59
48 (montering af lygter og lyssignaler)
Forslag til supplement 16 til ændringsserie 01 til regulativ nr. ECE/TRANS/WP.29/2014/60
53 (montering af lygter og lyssignaler i køretøjer i klasse L3)
Forslag til supplement 9 til ændringsserie 01 til regulativ nr. ECE/TRANS/WP.29/2014/61
70 (rear marking plates for heavy and long vehicles)
Forslag til supplement 1 til ændringsserie 04 til FN-regulativ ECE/TRANS/WP.29/2014/75
96 (dieselemission (landbrugstraktorer))
Forslag til supplement 5 til ændringsserie 01 til regulativ nr. ECE/TRANS/WP.29/2013/90/Rev.1
98 (forlygter udstyret med gasudladningslyskilder)
DA
2
DA
kom (2014) 0647 - Ingen titel
1453148_0008.png
Forslag til supplement 8 til
(retroreflekterende afmærkninger)
regulativ
nr.
104 ECE/TRANS/WP.29/2014/62
Forslag til supplement 2 til ændringsserie 05 til regulativ nr. ECE/TRANS/WP.29/2014/68
105 (køretøjer til transport af farligt gods)
Forslag til supplement 11 til regulativ nr. 106 (luftdæk til ECE/TRANS/WP.29/2014/50/Rev.1
landbrugskøretøjer)
Forslag til supplement 2 til ændringsserie 05 til regulativ nr. ECE/TRANS/WP.29/2014/69
107 (køretøjer i klasse M2 og M3)
Forslag til supplement 1 til ændringsserie 06 til regulativ nr. ECE/TRANS/WP.29/2014/70
107 (køretøjer i klasse M2 og M3)
Forslag til supplement 5 til ændringsserie 01 til regulativ nr. ECE/TRANS/WP.29/2013/92/Rev.1
112 (forlygter, der afgiver asymmetrisk nærlys)
Forslag til supplement 4 til ændringsserie 01 til regulativ nr. ECE/TRANS/WP.29/2014/63
113 (forlygter, der afgiver symmetrisk nærlys)
Forslag til supplement 4 til ændringsserie 01 til regulativ nr. ECE/TRANS/WP.29/2013/93/Rev.1
113 (forlygter, der afgiver symmetrisk nærlys)
Forslag til ændringsserie 01 til regulativ nr. 121 ECE/TRANS/WP.29/2012/30
(identificering af betjeningsorganer, kontrolanordninger og ECE/TRANS/WP.29/2012/30/Corr.1
indikatorer)
Forslag til supplement 3 til regulativ nr. 128 (LED-lyskilder)
ECE/TRANS/WP.29/2014/64
ECE/TRANS/WP.29/2013/63
ECE/TRANS/WP.29/2014/83
ECE/TRANS/WP.29/2013/122
ECE/TRANS/WP.29/AC.3/15
WP.29-164-04
ECE/TRANS/WP.29/2014/84
ECE/TRANS/WP.29/2014/85
ECE/TRANS/WP.29/AC.3/29
ECE/TRANS/WP.29/2014/89
Forslag til udkast til en ny global teknisk forskrift om dæk
Forslag til ændring 3 af global teknisk forskrift nr. 4
(Worldwide Heavy-Duty Certification procedure (WHDC))
Forslag til ændringer af fælles resolution nr. 1 (M.R.1)
DA
3
DA