Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014
KOM (2014) 0678
Offentligt
1453177_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 27.10.2014
COM(2014) 678 final
2014/0313 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om den holdning, der skal indtages på Unionens vegne i administrationsudvalget for De
Forenede Nationers Økonomiske Kommission for Europa om udkastet til et nyt
regulativ om brint- og brændselscellekøretøjer
DA
DA
kom (2014) 0678 - Ingen titel
1453177_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Begrundelse og formål
De Forenede Nationers Økonomiske Kommission for Europa (FN/ECE) udvikler
harmoniserede krav på internationalt plan, der har til formål at fjerne de tekniske hindringer
for samhandelen med motorkøretøjer og systemer til motorkøretøjer mellem de kontraherende
parter i "den reviderede overenskomst af 1958"
1
og at sikre, at sådanne køretøjer og systemer
yder en høj grad af sikkerhed og miljøbeskyttelse.
FN/ECE færdiggjorde for nylig et udkast til regulativ om ensartede bestemmelser for
godkendelse af motorkøretøjer og komponenter hertil med hensyn til den sikkerhedsrelaterede
ydeevne i brintbiler
2
. Målet med dette udkast til regulativ er at fastsætte et højt
sikkerhedsniveau for lagringssystemer til komprimeret brint, køretøjers brændstofsystemer og
specifikke dele dertil. De fastsatte bestemmelser i den globale tekniske forskrift nr. 13 om
brintsikkerhed, som blev vedtaget ved Rådets afgørelse 10157/13
3
, gennemføres effektivt i
udkastet til det nye FN/ECE-regulativ.
Nærværende forslag har til formål at fastlægge Unionens holdning til ovennævnte udkast til
FN/ECE-regulativ om brintsikkerhed og således gøre det muligt for Unionen, repræsenteret
ved Kommissionen, at stemme for udkastet.
På EU-plan foreskriver punkt 62 i del I i bilag IV til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2007/46/EF
4
anvendelsen af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 79/2009
5
vedrørende brintsikkerhed. På et senere stadie træffes der foranstaltninger for at gøre det
muligt at gennemføre udkastet til FN/ECE-regulativ om brintsikkerhed i Den Europæiske
Union med henblik på typegodkendelse af køretøjer udstyret med sådanne systemer som
svarende til den gældende EU-forordning.
Generel baggrund
1
2
3
4
5
Rådets afgørelse af 27. november 1997 om Det Europæiske Fællesskabs tiltrædelse af overenskomsten
under FN's Økonomiske Kommission for Europa om indførelse af ensartede tekniske forskrifter for
hjulkøretøjer samt udstyr og dele, som kan monteres og/eller benyttes på hjulkøretøjer, samt vilkårene
for gensidig anerkendelse af godkendelser, der er meddelt på grundlag af sådanne forskrifter ("den
reviderede overenskomst af 1958") (EFT L 346 af 17.12.1997, s. 78).
FN/ECE-dokument ECE TRANS/WP.29/2014/78.
Rådets afgørelse 10157/13 af 11. juni 2013 om den holdning, der skal indtages på vegne af Den
Europæiske Union i de relevante udvalg under De Forenede Nationers Økonomiske Kommission for
Europa om tilpasningen til den tekniske udvikling af regulativ nr. 13, 13H, 16, 29, 44, 53, 79, 94, 95,
96, 117 og 130 og om vedtagelsen af et forslag til en global teknisk forskrift om brint- og
brændselscellekøretøjer og tilpasningen til den tekniske udvikling af global teknisk forskrift nr. 2 og 12
fra De Forenede Nationers Økonomiske Kommission for Europa.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2007/46/EF af 5. september 2007 om fastlæggelse af en ramme
for godkendelse af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil samt af systemer, komponenter og
separate tekniske enheder til sådanne køretøjer ("Rammedirektiv") ( EUT L 263 af 9.10.2007, s. 1).
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 79/2009 af 14. januar 2009 om typegodkendelse af
brintdrevne motorkøretøjer og om ændring af direktiv 2007/46/EF (EUT L 35 af 4.2.2009, s. 32).
DA
2
DA
kom (2014) 0678 - Ingen titel
1453177_0003.png
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 79/2009 fastlægger detaljerede regler for
typegodkendelse af brintdrevne køretøjer og komponenter dertil. EU forventes derfor at
stemme for det nye udkast til FN/ECE-regulativ om brintsikkerhed for at skabe fælles
harmoniserede krav på internationalt plan, hvilket vil fremme international handel. Dette vil
betyde, at den europæiske køretøjs- og leverandørindustri kun skal følge ét sæt krav, der er
anerkendt på verdensplan, dvs. på de respektive områder for de kontraherende parter i "den
reviderede overenskomst af 1958", med henblik på at fremme den verdensomspændende
anvendelse af denne miljøvenlige teknologi ved at mindske erhvervslivets byrder af dobbelt
prøvning og certificering i henhold til forskellige nationale eller regionale lovgivninger
vedrørende brintdrevne køretøjer.
Gældende bestemmelser på det område, som forslaget vedrører
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 79/2009 om typegodkendelse af
brintdrevne motorkøretøjer.
Kommissionens forordning (EU) nr. 406/2010 af 26. april 2010 om gennemførelse af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 79/2009 om typegodkendelse af brintdrevne
motorkøretøjer
6
.
Overensstemmelse med EU's andre politikker og mål
Forslaget er i overensstemmelse med målsætningerne i rammedirektivet om godkendelse af
motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil og af systemer, komponenter og separate tekniske
enheder til sådanne køretøjer samt målene i forordning (EF) nr. 79/2009 om typegodkendelse
af brintdrevne motorkøretøjer. Forslaget er således i overensstemmelse med EU-målet om
større færdselssikkerhed for motorkøretøjer.
2.
RESULTAT AF HØRINGER
KONSEKVENSANALYSER
Høring af de interesserede parter
AF
INTERESSEREDE
PARTER
OG
I forbindelse med udarbejdelsen af forslaget har Kommissionen hørt de interesserede parter. Der var en
generel høring via den uformelle FN/ECE-arbejdsgruppe om brintsikkerhed i arbejdsgruppen for passiv
sikkerhed (GRSP) og formidling af oplysninger og efterfølgende drøftelser i det tekniske udvalg for
motorkøretøjer under udviklingen af den globale tekniske forskrift om brintsikkerhed og det
efterfølgende forslag til nyt UNECE-regulativ baseret på den globale tekniske forskrift.
Konsekvensanalyse
Europa-Kommissionen har ladet gennemføre en konsekvensanalyse for forordning (EF) nr. 79/2009,
som omfatter brintsikkerhed. Bestemmelserne som foreslået under FN/ECE er af supplerende karakter,
men er også blevet analyseret i Kommissionens undersøgelse af brintdrevne køretøjer: En
sammenligning af den europæiske lovgivning og udkastet til FN/ECE's globale tekniske forskrift
(specifik kontrakt nr. SI2.575155) under rammekontrakter med flere kontrahenter om levering af
konsulenttjenester i bilsektoren (ENTR/2009/030).
6
Kommissionens forordning (EU) nr. 406/2010 af 26. april 2010 om gennemførelse af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 79/2009 om typegodkendelse af brintdrevne motorkøretøjer
(EUT L 122 af 18.5.2010, s. 1).
DA
3
DA
kom (2014) 0678 - Ingen titel
3.
JURIDISKE ASPEKTER AF FORSLAGET
Resumé af forslaget
I forslaget fastlægges Unionens holdning i forbindelse med afstemningen om udkastet til et
nyt FN/ECE-regulativ om godkendelse af motorkøretøjer og komponenter dertil med hensyn
til den sikkerhedsrelaterede ydeevne i brintbiler.
Retsgrundlag
Retsgrundlaget for dette forslag er artikel 114, sammenholdt med artikel 218, stk. 9, i
traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde.
Nærhedsprincippet
Kravene til brintsikkerhed i motorkøretøjer er allerede harmoniseret på EU-plan. De nye
bestemmelser vil derfor være af supplerende karakter. Kun Unionen kan stemme for
vedtagelse af internationale instrumenter, såsom udkast til FN/ECE-regulativer og deres
indarbejdning i EU's typegodkendelsessystem for motorkøretøjer. Dette forhindrer ikke alene
opsplitning af det indre marked, men sikrer også ens standarder for sundhed og sikkerhed i
hele Unionen. Det giver desuden mulighed for stordriftsfordele: der kan fremstilles produkter
til hele EU-markedet og endda til det internationale marked, i stedet for at disse skal tilpasses
med henblik på opnåelse af national typegodkendelse i hver enkelt medlemsstat.
Forslaget er derfor i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Proportionalitetsprincippet
Forslaget er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet, fordi det ikke går længere
end nødvendigt for at opfylde målsætningerne om at sikre et velfungerende indre marked og
garantere et højt offentligt sikkerhedsniveau og beskyttelsesniveau.
Valg af reguleringsform
I henhold til artikel 218, stk. 9 i TEUF kræves der en rådsafgørelse for at kunne fastsætte de
holdninger, der skal indtages på Unionens vegne i et organ, der er nedsat ved en international
aftale.
4.
VIRKNINGER FOR BUDGETTET
Forslaget har ingen konsekvenser for EU's budget.
DA
4
DA
kom (2014) 0678 - Ingen titel
1453177_0005.png
2014/0313 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om den holdning, der skal indtages på Unionens vegne i administrationsudvalget for De
Forenede Nationers Økonomiske Kommission for Europa om udkastet til et nyt regulativ om
brint- og brændselscellekøretøjer
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 114
sammenholdt med artikel 218, stk. 9,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Unionen har ved Rådets afgørelse 97/836/EF
7
tiltrådt overenskomsten under De Forenede
Nationers Økonomiske Kommission for Europa (FN/ECE) om indførelse af ensartede
tekniske forskrifter for hjulkøretøjer samt udstyr og dele, som kan monteres og/eller benyttes
på hjulkøretøjer, samt vilkårene for gensidig anerkendelse af godkendelser, der er meddelt
på grundlag af sådanne forskrifter ("den reviderede overenskomst af 1958").
De standardiserede krav i udkastet til det nye FN/ECE-regulativ om ensartede bestemmelser
for godkendelse af motorkøretøjer og dele dertil med hensyn til den sikkerhedsrelaterede
ydeevne i brintdrevne køretøjer
8
, tilsigter at fjerne de tekniske hindringer for samhandelen
med motorkøretøjer og dele dertil mellem de kontraherende parter i "den reviderede
overenskomst af 1958" og at sikre, at sådanne køretøjer og komponenter yder en høj grad af
sikkerhed og beskyttelse.
Den holdning, som skal indtages på Unionens vegne i administrationsudvalget for
overenskomsten af 1958 som revideret om vedtagelse af nævnte udkast til FN/ECE-
regulativ, bør fastlægges —
(2)
(3)
7
8
Rådets afgørelse af 27. november 1997 om Det Europæiske Fællesskabs tiltrædelse af overenskomsten under
FN's Økonomiske Kommission for Europa om indførelse af ensartede tekniske forskrifter for hjulkøretøjer
samt udstyr og dele, som kan monteres og/eller benyttes på hjulkøretøjer, samt vilkårene for gensidig
anerkendelse af godkendelser, der er meddelt på grundlag af sådanne forskrifter ("den reviderede
overenskomst af 1958") (EFT L 346 af 17.12.1997, s. 78).
FN/ECE-dokument ECE TRANS/WP.29/2014/78.
DA
5
DA
kom (2014) 0678 - Ingen titel
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Eneste artikel
Den holdning, der skal indtages på Unionens vegne i administrationsudvalget for overenskomsten
af 1958 som revideret, skal være at stemme for udkastet til et nyt FN/ECE-regulativ om ensartede
bestemmelser for godkendelse af motorkøretøjer og deres komponenter med hensyn til den
sikkerhedsrelaterede ydeevne i brintdrevne motorkøretøjer, som foreligger i dokument ECE
TRANS/WP.29/2014/78.
Udfærdiget i Bruxelles, den
[…].
På Rådets vegne
Formand
DA
6
DA