Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
L 1 Bilag 6
Offentligt
Bemærkninger til ændringsforslag fra partierne til FFL 2015
Til nr. 448 af V, DF og LA
Venstre, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance ønsker at fastsætte udviklingsbistanden, så den udgør 0,7 pct.
af BNI. Dermed vil Danmark fortsat være blandt den lille gruppe lande i verden, der opfylder FN’s
målsætning om en udviklingsbistand på 0,7 pct. af BNI. Forslaget medfører en reduktion i
udviklingsbistanden i 2015 på 2.590 mio. kr.
Til nr. 449 af KF
KF ønsker i højere grad at lade det være op til den enkelte dansker, hvor meget vedkommende ønsker at
yde i bistand til andre lande. Derfor vil KF fastsætte Danmarks udviklingsbistand til 0,80 pct. af BNI, hvilket
betyder, at vi giver mere end 15 mia. kr. i samlet bistand og dermed stadig er et stykke over FN’s mål om at
yde 0,7 pct. af BNI. Et mål som kun fem lande i dag opfylder. Forslaget sikrer et merprovenu på 600 mio. kr.
Til nr. 450 af V, LA og KF
Af hensyn til retssikkerheden bør det være omkostningsfrit at få medhold i skattesager imod myndighederne.
Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti vil derfor genindføre fuld omkostningsgodtgørelse til
virksomheder og fonde, som får medhold i sager mod SKAT i det administrative klagesystem. Forslaget
skønnes at medføre udgifter for 50 mio. kr.
Til nr. 451 af LA
Partistøtten er problematisk, idet den fordeles efter antal stemmer per parti. Dermed er partistøtten med til at
gøre store partier endnu større. Liberal Alliance finder 100 mio. kr. i 2015 ved en afskaffelse af partistøtten.
Til nr. 452 af LA
Grundskylden vil i de kommende år stige med ca. 14 mia. kr. fra ca. 26 mia. kr. til ca. 40 mia. kr. om året i
2020. Det er en voldsom og urimelig skattestigning, som vil tvinge folk fra hus og hjem. Liberal Alliance vil
med forslaget sikre boligejerne mod disse grundskyldsstigninger. Liberal Alliance afsætter 1 mia. kr. i 2015.
Til nr. 453 af KF
Grundskylden er en stor og stigende belastning for mange boligejere, og den risikerer at rive tæppet væk
under mange husejere særligt i og omkring de store byer. Der er behov for ro på området, så boligejere ikke
tvinges til at gå fra hus og hjem eller bliver stavnsbundet til deres bolig. Derfor skal grundskylden fastfryses
på sit nuværende niveau og kun reguleres med den generelle prisudvikling. Således sikres danske familier
mod ubehagelige overraskelser i deres privatøkonom. Forslaget ventes at koste 700 mio. kr.
Til nr. 454 af KF
Politiet har i dag flere opgaver, end det kan løse. Det er nødvendigt med en generel styrkelse af indsatsen,
så politiet med sikkerhed både kan håndtere bandekonflikt, organiseret kriminalitet og de alt for mange
indbrud. 500 mio. kr. ekstra skal styrke politiets indsats mod bander og organiseret kriminalitet.
Til nr. 455 af KF
Det statslige redningsberedskab er til for at forebygge og afhjælpe større katastrofer og ulykker. Orkanerne
Allan og Bodil var med til at understrege betydningen af et stærkt og velfungerende beredskab. Derfor
foreslår KF at styrke det statslige redningsberedskab med 25 mio. kr.
Ref. 14-001237-4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Til nr. 456 af KF
Når en uhelbredelig syg voksen har brug for den sidste omsorg og pleje, står et hospice parat til at hjælpe.
Men når et døende barn skal tage afsked med livet, er det henvist til afdelingerne på et af landets sygehuse.
Derfor foreslår KF at sætte støtte til børnehospice på finansloven og i første omgang finde op til 60 mio.kr.
årligt, så der er midler til at drive de to børnehospicer. Hvis private donorer sidenhen kommer til, kan beløbet
nedtrappes og målrettes andre nødvendige initiativer.
Til nr. 457 af KF
Reformation har haft afgørende betydning for det Danmark, vi kender i dag. Derfor foreslår KF at afsætte 5
mio. kr. til fejring af 500-året for Reformationen. Konkret skal midlerne understøtte aktiviteter, der oplyser om
den samfundsmæssige og kulturelle betydning, som Reformationen har haft. Desuden skal pengene danne
grundlag for at samle yderligere fondsmidler, som kan sikre et fortsat fokus på Reformationens betydning for
Danmark.
Til nr. 458 af KF
Medfinansiering af økologisk afsætning, herunder eksportfremme, på 40 mio.kr. årligt under
landdistriktsprogrammet ophørte i 2013. KF ønsker fortsat at styrke den markedsdrevne udvikling af økologi
via en innovations-, afsætnings- og eksportfremmende indsats gennem Fonden for Økologisk Landbrug.
Derfor foreslår KF, at der afsættes 40 mio. kr. til formålet.
Til nr. 459 af V
Venstre vil fastholde den årlige besparelse på 313 mio. kr. på DSB, jf. aftale om Finansloven for 2011.
Til nr. 460
Regeringen har afsat en reserve på 1,5 mia.kr., som i udgangspunktet skal målrettes såkaldte
velfærdsforbedringer. KF synes, at disse frie midler først og fremmest skal komme danskerne til gode via
lavere skatter og afgifter. Det er trods alt deres penge, og regeringen har endnu ikke kunnet finde noget
specifikt at bruge dem til. Danmark har i forvejen verdens største offentlige sektor. Derfor bør staten
prioritere danskernes privatøkonomi frem for uspecificerede velfærdsforbedringer.
Til nr. 461 KF
Gruppen af danskere, der af nød overnatter på gaden, og som ofte slås med andre problemer end blot deres
boligsituation skal hjælpes bedre. Ingen skal sove på gaden af nød i Danmark. Antallet af hjemløse, som
sover på gaden, i skure og trappeopgange – og altså ikke på væresteder eller herberger – er steget med
over 39 pct. fra 2011 til 2013. Der er behov for en langt større indsats på hjemløseområdet. Derfor foreslår
KF, at der afsættes i alt 200 mio.kr., som skal sikre en fordobling af tilskuddet til skæve boliger samt
oprettelse af to særlige akuthuse, der skal yde hjælp og støtte til misbrugere, som herved skal tilbydes
øjeblikkelig behandling.
Til nr. 462 KF
KF foreslår at afsætte 400 mio.kr. på finansloven, der både skal sikre en bedre bemanding på landets
sygehuse i weekender og ferier og samtidig give behandlingen af de medicinske patienter et markant løft, så
færre bliver nødsaget til at ligge på gangene på landets sygehuse.
Ref. 14-001237-4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Til nr. 463 KF
Det Konservative Folkeparti er stolte over vores danske rødder og kultur. Derfor afsætter KF midler til en
kulturpakke, der skal fremtidssikre vores danske kulturarv og tilføre midler til vore store kulturinstitutioner. I
alt vil KF tilføre 150 mio. kr., som skal styrke kulturens position i samfundet.
Til nr. 464 af V
Venstre ønsker i 2015 at prioritere 1 mia. kr. ekstra til en sundhedspulje udover det, der allerede er prioriteret
med Aftalerne om regionernes og kommunernes økonomi for 2015. Derfor afsættes der 500 mio. kr. ekstra i
forhold til det, som regeringen har indbudgetteret på finanslovforslaget for 2015.
Til nr. 465 af V
Venstre ønsker at prioritere indsatsen for at skabe mere tryghed, og afsætter derfor 250 mio. kr. i 2015 til en
tryghedspulje, der blandt andet skal målrettes indsatser mod bandekriminalitet, indbrud og udenlandske
kriminelle.
Til nr. 466 af V
For mange unge mangler en praktikplads. Venstre ønsker derfor at afsætte en pulje på 45 mio. kr. i 2015 til
en målrettet indsats for flere praktikpladser.
Til nr. 467 af V
Venstre vil styrke dansk diplomati i verdens vækstøkonomier samtidig med, at vi fortsat sikrer en markant
tilstedeværelse hos vores allierede og samhandelspartnere. Venstre afsætter derfor 70 mio. kr. i 2015 til at
styrke dansk diplomati i vækstregionerne.
Til nr. 468 af V
Venstre afsætter en reserve på 585 mio. kr. til nye prioriteringer i blandt andet kommunerne i 2015, som fx
kan anvendes til et løft af hjemmehjælps- og dagtilbudsområdet.
Til nr. 469 af V, DF og KF
Regeringens systematiske lempelser af udlændingepolitikken har medført betydelige merudgifter. Venstre,
Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti vil derfor gennemføre besparelser på udlændingeområdet
for 1 mia. kr. i 2015. Besparelserne afspejler en normalisering af udlændingepolitikken.
Til nr. 470 af V
Venstre vil forsætte reformerne af beskæftigelsesindsatsen og ydelserne ved blandt andet at indføre et
moderne kontanthjælpsloft. Besparelsen skal direkte gå til at sikre flere danske arbejdspladser ved at sænke
skatter og afgifter, så vi forbedrer dansk konkurrenceevne. Udgifterne reduceres derfor med 600 mio. kr. i
2015.
Ref. 14-001237-4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Til nr. 471 af V
Venstre vil modernisere den offentlige sektor bl.a. ved øget konkurrenceudsættelse af den offentlige sektors
opgaver. Med Venstres finanslovsudspil lægges der op til, at der skal frigøres 1�½ mia. kr. i 2015. Der
indbudgetteres derfor en negativ budgetregulering på 1.500 mio. kr.
Til nr. 472 af V og DF
Venstre og Dansk Folkeparti ønsker at videreføre den succesfulde BoligJobordning. BoligJobordningen er
en hjælpende hånd til familier, som bruger fradraget til at få råd til håndværkere, rengøring eller
børnepasning. Ordningen bidrager til, at sort arbejde og gør-det-selv-arbejde konverteres til hvidt arbejde.
En videreførelse af BoligJobordningen vurderes at medføre udgifter for 1,1 mia. kr. i 2015.
Til nr. 473 af V
Venstre vil afskaffe NOx-afgiften, da den høje danske NOx-afgift skubber arbejdspladser og
eksportindtægter til udlandet. Dette vurderes at indebære et mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på
310 mio. kr.
Til nr. 474 af V
Den planlagte stigning på varer som chokolade, nødder, kaffe og vin vil medføre store administrative
omkostninger for mange produktionsvirksomheder, og vil øge tilskyndelsen til grænsehandel. Venstre ønsker
derfor at aflyse indekseringen af forbrugsafgifterne i 2015. Forslaget skønnes at lette skatter og afgifter med
180 mio. kr.
Til nr. 475 af V
Virksomhederne bruger uforholdsmæssigt mange ressourcer på at registrere og betale punktafgifter i
forhold til det beskedne provenu, som efterfølgende kommer i statskassen. Venstre foreslår derfor, at der
ryddes op i disse afgifter, så der ikke opkræves afgifter, hvor de administrative udgifter er unødigt høje for
virksomhederne. Der afsættes en pulje på 250 mio. kr. til at lette punktafgifter.
Til nr. 476 af V
Venstre vil forbedre turismeerhvervets rammevilkår med en pulje på 50 mio. kr., der målrettes skatte- og
afgiftslettelser i turismeerhvervet til understøttelse af vækst og jobskabelse i hele landet.
Til nr. 477 af V
Venstre afsætter en reserve på 3.110 mio. kr. til nye skatte og afgiftslettelser, som målrettes en styrkelse af
Danmarks konkurrenceevne ved at sænke virksomhedernes omkostningsniveau og sikre, at det kan betale
sig at arbejde.
Til nr. 478 af V og LA
Venstre og Liberal Alliance ønsker at fastholde loftet på 3.000 kr. for fradrag for fagforeningskontingent.
Dette vurderes at give et merprovenu på 510 mio. kr. årligt.
Til nr. 479 af LA
Danskerne betaler i forvejen rigeligt for at køre på de danske veje. Derfor, og for at støtte områderne på
begge sider af broen, foreslår Liberal Alliance, at det fremover skal være gratis for biler, busser og lastvogne
at køre over Storebæltsbroen. De nuværende afgifter, som danskerne betaler for at køre over broen,
overstiger langt omkostningerne til driften heraf, og omkostningerne ved at køre over broen udgør en
Ref. 14-001237-4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
barriere for udviklingen, især på Fyn og det vestlige Sjælland. Hvis afgiften fjernes, vil det umiddelbart kunne
aflæses i områdernes økonomiske vækst, og det vil binde Danmark endnu bedre sammen. Finansieringen til
tiltaget findes i Liberal Alliances finanslovsforslag. Liberal Alliance afsætter 2 mia. kr. i 2015 til tiltaget.
Til nr. 480 af LA
Ifølge Ernst & Young har Danmark verdens højeste kombinerede selskabs- og aktieavancebeskatning, og
det skader vores evne til at tiltrække investeringer inden for blandt andet teknologi, maskiner og forskning. I
sidste ende betyder det lavere produktivitet og mindre velstand, fordi særligt mindre og mellemstore
virksomheder har svært ved at skaffe den finansiering, der skal til, før deres projekter kan føres ud i livet.
Dermed må iværksættere enten droppe den gode idé eller søge til udlandet, hvor det er lettere at finde
finansiering. Det synes vi i Liberal Alliance er ærgerligt, for Danmark har hårdt brug for højere produktivitet,
flere iværksættere og mere velstand. Det er både dyrt og dumt, at vi går glip af investeringer på grund af
vores høje skat, og derfor foreslår vi at sænke aktie- og kapitalbeskatningen. Liberal Alliance afsætter 1,5
mia. kr. i 2015, som skal bidrage til at skabe flere investeringer og dermed mere velstand.
Til nr. 481 af LA
Liberal Alliance ønsker at reducere PSO-afgiften, da den medvirker til at forhøje nogle af verdens i forvejen
højeste energiudgifter til betydelig skade for både erhvervsliv og forbrugere. Der afsættes i alt 1 mia. kr.
hertil.
Til nr. 482 af LA
De frie privat- og grundskoler er en vigtig del af det danske skolesystem, da de er med til sikre
mangfoldighed i uddannelsessystemet og dermed også det frie skolevalg. Desværre har friskoler fået færre
penge de seneste år, fordi partierne bag Genopretningspakken i 2010 besluttede, at den såkaldte
koblingsprocent, som er friskolernes andel af det statstilskud, som folkeskolen modtager, skulle falde fra 75
til 71 procent, som den ligger på i dag. Det betyder, at friskolerne i dag skal drive skolerne for 240 mio. kr.
mindre end i 2010. Dette indhug i tilskuddet til friskolerne bekymrer Liberal Alliance, for dermed er der større
risiko for, at fri- og privatskoler kan ende som elitens skole. Derfor foreslår vi, at koblingsprocenten sættes op
til 80 pct., så langt flere familier har mulighed for at vælge en fri- eller privatskole. Samtidig ønsker vi, at der
etableres flere fripladser på skolerne, som skal komme særligt trængende familier til gavn. Samlet set vil
Liberal Alliance afsætte 500 mio. kr. til at hæve koblingsprocenten og sikre flere fripladser.
Til nr. 483 af LA
For nogle mennesker er den bedste terapi at føle sig værdsat og være i stand til at bidrage. Derfor vil Liberal
Alliance give de mest udfordrede borgere et særligt socialt frikort, som gør det muligt at arbejde skattefrit på
en helt ubureaukratisk måde i en begrænset periode. Det skal give mulighed for at søge kortvarig
beskæftigelse, eksempelvis på dagsbasis, mod kontant betaling. Et socialt frikort vil reelt udvide
arbejdsmarkedet, så de svært udsatte, som i dag er langt fra arbejdsmarkedet, tør nærme sig det igen på en
for dem håndterlig måde. Målgruppen for et socialt frikort kan være dem, som er omfattet af servicelovens §
81 (udsatte voksne), og senest hvert halve år kan der, forud for eventuel genbevilling af socialt frikort, holdes
et statusmøde, hvor man vurderer, om den pågældende nu vil være i stand til at påtage sig arbejde på
ordinære vilkår. Liberal Alliance afsætter i 2015 250 mio. kr. til formålet.
Ref. 14-001237-4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Til nr. 484 af LA
Det offentlige forbrug i Danmark er meget stort. Også i internationale sammenligninger. Men vi behøver
faktisk ikke bruge så mange penge. Senest har Produktivitetskommissionen gjort det klart, at potentialet for
besparelser i den offentlige sektor er stort. Det er samlet set nødvendigt at få meget mere ud af de kroner, vi
bruger på offentlig serviceproduktion. Det er muligt at fastholde den nuværende produktion for færre
skattekroner.
Liberal Alliance foreslår i tråd med Produktivitetskommissionen, at produktiviteten forbedres med 10 pct.
frem mod 2020. I 2015 medfører en produktivitetsforbedring i det offentlige forbrug på 1,5 pct., svarende til
ca. 8 mia. kr. i 2015.
Til nr. 485 af LA
Liberal Alliance mener, at statens udgifter bør være mindre. Derfor ønsker Liberal Alliance at mindske
udgifterne i beskæftigelsesindsatsen med 5,3 mia. kr.
Til nr. 486 af LA
Liberal Alliance mener, at den offentlige sektor for længst har nået sin maksimale størrelse. Og når et flertal i
Folketinget ønsker et yderligere pengeforbrug i det offentlige, så stiller det sig i vejen for, at de samme
penge kan bruges til at lette erhvervslivets og danskernes skattebyrde. Liberal Alliance finder finansiering på
ca. 4 mia. kr. i 2015.
Til nr. 487 af LA
I Danmark har vi i dag allerede brugerbetaling på mange offentlige ydelser som institutionspladser,
tandlægebesøg og plejehjem. Liberal Alliance ønsker i lighed med Velfærdskommissionens anbefalinger at
indføre en beskeden brugerbetaling i sundhedssystemet som supplement til skattefinansieringen. Det skal
medvirke til at øge borgernes ansvarsbevidsthed og målrette sundhedsydelserne langt bedre mod dem, der
har et reelt behov. Liberal Alliance foreslår besparelser på 3,4 mia. kr.
Til nr. 488 af LA
Danmark tildeler erhvervslivet knap 25 mia. kr. årligt i forskellige erhvervsstøtteordninger.
Erhvervsstøtteordningerne har en lang række hæmmende effekter for konkurrencen i det danske erhvervsliv
og er til skade for danske forbrugere. I alt for høj grad er ordningerne præget af ugennemsigtighed, ligesom
en stor del af statens erhvervsstøtte er en ineffektiv måde at bruge skatteborgerens penge på, for politikere
skal ikke favorisere særligt udvalgte brancher. I stedet skal man kere sig om at bedre de generelle
rammevilkår. Derfor ønsker Liberal Alliance at reducere erhvervsstøtteordningerne og finder i 2015 3 mia. kr.
Til nr. 489 af DF
Med ændringsforslaget afsættes der 1 mia. kr. til en forstærket indsats indenfor sundhedsområdet, herunder
midler til at modvirke overbelægning og til nye produktionskøkkener
Til nr. 490 af DF
Med ændringsforslaget afsættes der en pulje på 1 mia.kr. til en ”ægte” ældremilliard til ældreområdet i
kommunerne.
Ref. 14-001237-4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Til nr. 491 af DF
Med ændringsforslaget etableres der en ramme på 700 mio. kr. til justeringer på dagpengeområdet
(halvering af genoptjeningskravet).
Til nr. 492 af DF
Med ændringsforslaget etableres der en pulje på 500 mio. kr. til en øget indsats på det retspolitiske område-
herunder flere midler til flere betjente.
Til nr. 493 af DF
Med ændringsforslaget etableres der en pulje på 250 mio. kr. til en forstærket indsats for socialt udsatte.
Til nr. 494 af DF
Det foreslås, at der etableres en pulje på 150 mio. kr. til en øget indsats i forhold til landdistrikter og øer.
Til nr. 495 af DF
Der foreslås en pulje på 100 mio. kr. til repatriering af flygtninge, og til oprettelse af asylcentre i
asylansøgeres nærområder.
Til nr. 496 af DF
Der foreslås en pulje på 50 mio. kr. til at sikre dansk kulturarv.
Til nr. 497 af DF
Med ændringsforslaget foreslås en ramme på 50 mio. kr. som en lånepulje til borgere, som er kommet i
klemme i lovgivningen omkring kloakering i det åbne land.
Til nr. 498 af DF
Det foreslås, at statens brug af eksterne konsulenter reduceres. Det vil i 2015 medføre en mindreudgift på
500 mio. kr.
Til nr. 499 KF
Det er helt forkert, at danskere, der yder en ekstra indsats og samtidig skaber arbejdspladser for andre,
straffes med at skulle betale topskat. Som absolut minimum må det være sådan, at man kan beholde
halvdelen af hver krone man tjener selv. Derfor skal topskatten reduceres med seks procentpoint, hvilket
bringer den marginale personskat ned på 50 pct. KF afsætter 2,5 mia.kr. til at finansiere forslaget.
KF vil gerne sikre et større økonomisk råderum til de mange danskere, der hver dag står op og tager på
arbejde. Samtidig er der behov for at sikre, at det bedre kan betale sig at tage et arbejde. Derfor ønsker KF
at afsætte to mia. kr. til at hæve beskæftigelsesfradraget allerede i 2015 - en håndsrækning til alle de
danskere, der hver dag står op og går på arbejde.
Den nuværende boligjobordning har haft en positiv effekt på beskæftigelsen og skabt knap 5.000
fuldtidsarbejdspladser. Hvis fradraget øges, forventes det, at flere husstande vil have et incitament til at
sætte større projekter i gang. KF foreslår derfor, at fradragsbeløbet fordobles fra de 15.000 kr. til 30.000 kr.
per person om året. Vi afsætter 1,9 mia.kr.
Ref. 14-001237-4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Skatteyderne, statskassen og samfundets allersvageste bør ikke betale for visse ansattes faglige kamp på
arbejdsmarkedet. Det bør være et anliggende for den enkelte og for arbejdsmarkedets parter. Derfor ønsker
vi at udfase fradraget for fagforeningskontingent. Fradraget er i dag fastfrosset på maksimalt 3000 kr., men
regeringen ønsker med sit forslag til en finanslov at fordoble rammen og dermed tilbyde et fradrag for op til
6000 kr., hvilket koster staten 1,6 mia.kr. KF ønsker at afskaffe fradraget og i stedet bruge pengene på at
styrke væksten, skabe arbejdspladser og endelig sikre en økonomisk håndsrækning til danske familier.
De grønne checks skulle kompensere for en række afgifter, der nu er væk. Desuden fungerer checken som
en de facto topskat, fordi den bortfalder, hvis man tjener mere end 387.500 kr. efter AM-bidrag. Endelig er
det et politisk mål for KF at rydde op i de mange tillægsydelser, der eksisterer i dag, og dermed sikre et langt
simplere skattesystem end vi har i dag. De grønne checks vil kunne sikre et merprovenu på 3,3 mia.kr.
Til nr. 500 LA
Danmark har verdens højeste skattetryk, og det koster os dyrt. Høj skat er dårligt for konkurrenceevnen, og
det koster os arbejdspladser. Liberal Alliance ønsker, at det skal være attraktivt at tage en uddannelse, være
iværksætter og at yde en ekstra indsats på arbejdet. Det vil en afskaffelse af topskatten medvirke til. Når vi
sænker skatten, mindsker vi på samme tid sort arbejde. Samtidig sikrer vi, at de godt 500.000 danskere, der
i dag betaler topskat, vil kunne beholde en større del af deres indkomst.
Liberal Alliance vil i forbindelse med finansloven for 2015 tage det første skridt til en afskaffelse af
topskatten. Der afsættes 3,5 mia. kr. til at tage de første skridt mod afskaffelse af topskatten.
Ifølge økonomi- og indenrigsministeriet har 330.000 danskere ringe tilskyndelse til at arbejde i stedet for at
være på overførselsindkomst. Og rigtigt mange mennesker, 18.100 personer, vil opnå en nettogevinst ved at
opsige deres job og gå på overførselsindkomst. Dertil kommer, at hele 57.000 danskere på
overførselsindkomst vil få en gevinst på under 1.000 kr. ved at tage et arbejde i stedet for at være på
overførselsindkomst. Det vil vi i Liberal Alliance gøre op med. Det skal altid kunne betale sig at tage et
arbejde, og gevinsten skal være mærkbar.
Derfor vil Liberal Alliance indføre et nyt fradrag i bunden, så de første 7.000 kr., der tjenes hver måned,
bliver gjort skattefri. Det betyder, at hver dansker med arbejdsindkomst vil få en skattelettelse på knap
20.000 kroner om året. Der afsættes 3,5 mia. kr. til at tage de første skridt mod fuld indfasning af
bundfradraget.
Til nr. 501 DF
Det foreslås, at selskabsskatten i 2015 fastholdes på det nuværende niveau, hvilket indebærer en
merindtægt på skønsmæssigt 1.440 mia. kr.
Til nr. 502 LA
Liberal Alliance er bekymrede for det dramatiske fald af udenlandske overnatninger, som dansk turisme har
været ramt af de seneste år. Set i lyset af en stigende globalturisme, går Danmark glip af betydelige
indtægter hvert eneste år. Liberal Alliance ønsker derfor at stille hoteller, campingpladser og restauranter i
en mere fair konkurrencemæssig situation ved at nedsætte momsen til tysk niveau på 7 pct.
Ved at indføre 100 pct. momsafløftning for hotelydelser, forbedres konkurrenceevnen for både traditionelle
hoteller og for de mange danske kursus- og konferencecentre. Liberal Alliance foreslår, at der afsættes 4,3
mia. kr. til at forbedre konkurrenceevnen for danske hoteller, restauranter og campingpladser.
Ref. 14-001237-4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Til nr. 503 LA
Danske bilister bliver årligt opkrævet ca. 43 mia. kr. til statsfinanserne via registreringsafgift, vægtafgift,
ansvarsforsikringsafgift og brændstofafgifter, mens Det Miljøøkonomiske Råd opgør statens årlige udgift til
bilisme i form af uheld, trængsel, støj, klimapåvirkninger og slitage af vejene til ca. 17 mia. kr.. Danske
bilister betaler altså for meget mere og andet end blot at købe og have bil. Skatteministeriet har i et svar til
Folketinget oplyst, at der er en selvfinansieringsgrad på 115 pct. ved den første lettelse af benzin- og
dieselafgiften. Der vil altså være positivt provenu ved at sænke benzin- og dieselafgiften. En 1 pct. lettelse af
benzin- og dieselafgiften medfører en provenugevinst på 30 mio. kr..
Provenuet fra lettelsen af benzin- og dieselafgiften bruges på at lette registreringsafgiften.
Til nr. 504 LA
De danske bilister betaler væsentligt mere for at købe og have bil end borgere i de lande, som vi normalt
sammenligner os med. Faktisk betaler danskerne mere for biler end noget andet folk i EU. Nemlig hele 67
pct. mere end gennemsnittet i EU. Og vi betaler 66 pct. mere end svenskerne og tyskerne. Begge lande har
afskaffet registreringsafgiften. De høje danske priser skyldes, ud over betydelige grønne afgifter, især
registreringsafgiften, som for personbiler i dag er 105 pct. af værdien op til 80.500 kr. og 180 pct. af resten.
Skatteministeriet har i et svar til Folketinget oplyst, at selvfinansieringsgraden ved den første lettelse af
registreringsafgiften er 95 pct.. Det er med andre ord næsten omkostningsfrit at sænke registreringsafgiften.
En 1 pct. lettelse af registreringsafgiften vil medføre et provenutab på 5 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd.
Finansieringen af lettelsen af registreringsafgiften findes ved at lette benzin- og dieselafgiften, der ifølge
skatteministeriet har en selvfinansieringsgrad på 115 pct. på den første lettelse.
Til nr. 505 af KF
Danske familier og erhvervsdrivende skal bebyrdes med så få afgifter som muligt på fødevarer. Danmark har
i dag EU’s suverænt højeste priser – hele 42 pct. over gennemsnittet – hvilket hæmmer det private forbrug.
Derfor vil KF afsætte 2,5 mia. kr. til at afskaffe punktafgifter på dagligvarer.
Ref. 14-001237-4