Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 10 Bilag 1
Offentligt
1406531_0001.png
8. oktober 2014
J.nr. 13-6458614
Til Folketinget – Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til forslag til Lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, ligningsloven,
selskabsskatteloven og forskellige andre love (Skattemæssige ændringer i lyset af lov om
medarbejderinvesteringsselskaber).
Benny Engelbrecht
/ Lise Bo Nielsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1406531_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatrådet
Advokatrådet ønsker, at det præci-
seres i bemærkningerne til lov-
forslaget, at den anførte bortseel-
sesret vil blive administreret på
samme måde som bortseelsesretten
for arbejdsgiverens indbetaling til
pensionsordninger. Eksempelvis er
det i Den juridiske vejledning, pkt.
C.A.10.2.1.3.1.1, beskrevet, hvor-
dan der kan gives bortseelsesret for
allerede udbetalte lønninger.
Det er forventningen, at bortseel-
sesretten for arbejdsgivers indbeta-
ling til pensionsordninger vil kunne
tjene som inspiration for admini-
strationen af bortseelsesretten for
indskud i medarbejderinvesterings-
selskaber. Men da reglerne eksem-
pelvis for indeholdelsen af AM-
bidrag vil være forskellige for pen-
sionsopsparing og medarbejderin-
vesteringsselskaber, vil bortseelses-
retten ikke kunne administreres helt
på samme måde.
Når beskatningen af udbetalinger
fra medarbejderinvesteringsselska-
bet til medarbejderdeltageren sker
som personlig indkomst, skyldes
det investeringens tilknytning til
medarbejderens ansættelse i den
virksomhed, som medarbejderinve-
steringsselskabet skal virke til fordel
for.
Medarbejderen opnår bortseelsesret
ved indbetalingen til medarbejder-
investeringsselskabet og betaler
alene arbejdsmarkedsbidrag. Om-
stændighederne er således grund-
læggende anderledes i forhold til
den normale situation, hvor en per-
sonlig investor investerer allerede
fuldt beskattede midler i fx aktier i
et selskab. Såfremt afkastet (efter
selskabsskat) af investeringen be-
skattes som fx aktieindkomst i ste-
det for som personlig indkomst, vil
lønmodtageren få et større afkast,
end fra en tilsvarende investering af
et efter-skat beløb svarende til net-
toinvesteringen efter skat i medar-
bejderinvesteringsselskabet.
Det anføres, at beskatningen af ud-
betalinger fra medarbejderinveste-
ringsselskabet til medarbejderdelta-
geren er åbenbar uproportional, da
en indbetaling over 3 år på 90.000
kr. har en maksimal skatteværdi på
godt 50.000.
Advokatrådet opfordrer til at mak-
simere beskatningen af udlodnin-
ger, afkast og gevinster til et beløb,
der står i sagligt forhold til den
maksimale skattelempelse ved ind-
betalingen.
Side 2 af 16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1406531_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Investeres et beløb på 15.000 kr.,
svarende til efter-skat beløbet af en
lønudbetaling på 25.000 kr. (efter
arbejdsmarkedsbidrag) og en mar-
ginalskatteprocent på 40, i en for-
dring med en rente på 5 pct. årligt
bliver afkastet efter 1 år 750 kr. før
skat og 503 kr. efter kapitalind-
komstbeskatning (skattesats 33
pct.).
Placeres de 25.000 kr. før skat i ste-
det i et medarbejderinvesteringssel-
skab med samme afkast før skat,
bliver afkastet før selskabsskat
1.250 kr. og efter selskabsskat (22
pct.) 975 kr. Dette beløb skal efter
lovforslaget beskattes som person-
lig indkomst (her 40 pct.), således at
afkastet efter skat bliver 585 kr.
På denne baggrund ses der ikke at
være grundlag for en lempeligere
beskatning af udbetalinger fra med-
arbejderinvesteringsselskaber.
Det bør desuden præciseres i be-
mærkningerne til lovforslaget, hvil-
ke begrænsninger der forudsættes
at gælde i forbindelse med ”over-
dragelse” af unoterede kapitalande-
le under 25 pct. af selskabskapitalen
omfattet af lovforslaget til fx kapi-
talejerens ratepensionsdepot.
Ejerandele i medarbejderinveste-
ringsselskabet kan ikke overdrages,
jf. forslaget til lov om medarbejder-
investeringsselskaber. Dermed vil
medarbejderandele ikke kunne pla-
ceres i rate- og kapitalopsparings-
depoter.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv bemærker, at den
foreslåede ordning med medarbej-
derinvesteringsselskaber ikke fore-
kommer specielt skattemæssig for-
delagtig, idet udbytterne fra medar-
bejderinvesteringsselskaberne be-
Der henvises til kommentarerne til
bemærkningerne fra Advokatrådet.
Side 3 af 16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1406531_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
skattes som personlig indkomst.
Eftersom der på tidspunktet for
udbyttebetalingen allerede vil være
betalt selskabsskat, så vil den sam-
mensatte afkastbeskatning være på
63,8 pct., hvilket vurderes at være
for højt i forhold til anden kapital-
beskatning.
Det anføres endvidere, at det er
svært at gennemskue de skattemæs-
sige forhold og fordele, da et evt.
likvidationsprovenu beskattes som
aktieindkomst.
Dansk Erhverv forholder sig kritisk
til, at man endnu engang komplice-
rer den danske skattelovgivning ved
at introducere en ny type selskab.
Dansk Erhverv anbefaler i stedet,
at man kunne overveje at genindfø-
re medarbejderobligationsordnin-
gen.
Likvidationsprovenu vil ikke blive
beskattet som aktieindkomst, men
som personlig indkomst, jf. lov-
forslagets § 5.
Med aftalen om oprettelse af med-
arbejderinvesteringsselskabet kan
parterne tilrettelægge en vedtægt,
som bedst tilgodeser behovet hos
den enkelte virksomhed. Modellen
giver således den enkelte virksom-
hed og medarbejderne en fleksibel
ramme til målrettede investeringer
til gavn for den pågældende virk-
somhed. Dette er i modsætning til
de tidligere ordninger om skattebe-
gunstigede medarbejderobligatio-
ner. Medarbejderne opnåede ingen
indflydelse på virksomheden i kraft
af medarbejderobligationerne. Skat-
tebegunstigelsen blev ophævet som
led i Forårspakke 2.0 i 2009.
DI
DI forudsætter, at medarbejderdel-
tagernes indskud af lønmidler er
sikret den i lovforslaget foreslåede
skattemæssige behandling i hele
den periode, som parterne har af-
talt i vedtægterne for medarbejder-
investeringsselskabet.
Den foreslåede ordning med med-
arbejderinvesteringsselskaber er en
forsøgsordning. Det er ikke tanken
at ændre på den skattemæssige be-
handling, som fremgår af dette lov-
forslag, selvom forsøgsordningen
måtte udløbe, før medarbejderinve-
steringsselskabet endeligt opløses.
Det foreslås, at loven træder i kraft
DI finder det meget vigtigt, at for-
Side 4 af 16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1406531_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
slaget kan omfatte aftaler om ind-
betaling af lønmidler, som er ind-
gået/indgås i 2014. En skattemæs-
sig behandling heraf kan eksempel-
vis forudsætte, at medarbejderdel-
tagerens indskud i 2014-15 samlet
skal kunne rummes indenfor græn-
sen på 7,5 pct. af medarbejderdel-
tagerens løn i 2015.
dagen efter bekendtgørelse i Lovti-
dende. Dermed vil forslaget – hvis
det vedtages før udløbet af 2014 –
kunne anvendes på indskud i god-
kendte medarbejderinvesteringssel-
skaber allerede i 2014. Den enkelte
medarbejderdeltager vil med bort-
seelsesret dermed kunne indskyde
op til 7,5 pct. af den kontante løn
for 2014, ligesom det er den fulde
maksimumgrænse på 30.000 kr.,
der gælder. I det omfang, at loven
træder i kraft i 2014, betyder det
altså, at det er den enkelte medar-
bejderdeltagers fulde kontante løn i
indkomståret 2014, der danner
grundlag for beregningen af det
maksimale bortseelsesberettigede
beløb.
Lovforslagets § 4 er tilpasset for-
muleringerne i det selskabsretlige
lovforslag.
DI påpeger, at bemærkningerne, til
lovforslagets § 4, nr. 1 (om Er-
hvervsstyrelsens rolle i forhold til
bestyrelsessammensætningen i
udenlandske medarbejderinveste-
ringsselskaber) bør tilpasses formu-
leringerne i § 13, stk. 1, i det sel-
skabsretlige udkast til lovforslag.
Erhvervsstyrelsens
Team Effektiv Regule-
ring (TER)
TER anfører, at lovforslaget med-
fører administrative byrder for er-
hvervslivet, idet virksomheder, der
i fællesskab med medarbejderne
vælger at oprette et medarbejderin-
vesteringsselskab, dels vil skulle
omstille deres administration af løn
og dels løbende vil forventes at
skulle bruge mere tid på at admini-
strere lønforhold og udbetalinger.
Herudover er der en administrativ
omstillingsbyrde, da virksomheder-
ne skal ændre deres administration
Side 5 af 16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1406531_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
af medarbejdernes lønforhold, da
indskud i medarbejderinvesterings-
selskabet er bortseelsesberettigede.
Imidlertid kendes administrationen
af bortseelsesret for indskud fra ar-
bejdsgiveradministrerede pensio-
ner.
TER finder det svært at vurdere,
hvor lang tid virksomhederne skal
bruge på at implementere de admi-
nistrative krav og bemærker, at
Skatteministeriet i udgangspunktet
forventer, at ordningen vil medfø-
re, at der oprettes et begrænset an-
tal medarbejderinvesteringsselska-
ber, formentlig under 20.
TER vurderer, at de administrative
byrder ikke overstiger 10.000 timer
årligt på samfundsniveau.
FSR - danske revisorer
FSR anbefaler, at ordningen for-
enkles, således at der altid ses bort
fra en arbejdsgivers indbetaling til
et medarbejderinvesteringsselskab
ved opgørelsen af medarbejderens
skattepligtige lønindkomst, og at
udlodning fra medarbejderinveste-
ringsselskabet eller gevinst ved af-
ståelse af aktier i medarbejderinve-
steringsselskabet altid er personlig
indkomst for medarbejderen.
Beløbsgrænserne for bortseelsesret-
ten er en del af aftalen om Vækst-
plan for Fødevarer. Grænserne er
indsat for at holde den samlede an-
vendelse af den skattebegunstigede
ordning på et rimeligt niveau, lige-
som de for den enkelte medarbej-
der medvirker til, at omfanget af
den enkelte medarbejders deltagelse
i et medarbejderinvesteringsselskab
står i et rimeligt forhold til den på-
gældendes økonomi.
At bortseelsesretten ved en medar-
bejders deltagelse i flere medarbej-
derinvesteringsselskaber højst kan
udgøre 30.000 kr. årligt samlet for
den enkelte person er en værnsre-
gel, som sikrer, at den maksimale
indskudsgrænse ikke kan omgås
ved deltagelse i flere medarbejder-
FSR foreslår endvidere, at ind-
skudsbegrænsningen på 30.000 kr.
årligt for den enkelte medarbejder
ændres til 30.000 kr. årligt pr. med-
arbejderinvesteringsselskab. Der-
ved undgås, ifølge FSR, at der skal
foretages en forholdsmæssig forde-
ling ved opgørelse af gevinst og
Side 6 af 16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1406531_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
tab, i de tilfælde hvor kun en del af
medarbejderes indskud er omfattet
af bortseelsesretten i den foreslåede
§ 7 N i ligningsloven.
investeringsselskaber samtidigt, jf.
også § 3, stk. 3, i forslaget til lov
om medarbejderinvesteringsselska-
ber, hvorefter der ved deltagelse i
flere medarbejderinvesteringssel-
skaber alene kan indbetales lønmid-
ler for op til samlet set 30.000 kr.
årligt, uanset antal selskaber. Det er
derfor nødvendigt at opretholde
den foreslåede bestemmelse i lov-
forslagets § 1, nr.3.
En udvidelse af ordningen er ikke
relevant, jf. ovenfor.
FSR bemærker i den forbindelse, at
Skatteministeriet angiver, at ord-
ningen samlet set ikke forventes at
medføre en varig provenuvirkning,
da mindreprovenu i de første år af
ordningens levetid opvejes af mer-
provenu i efterfølende år. Der vil
således heller ikke være et varigt
provenutab, selvom ordningen ud-
vides. FSR mener desuden ikke, at
der ses at være misbrugsmulighe-
der, da medarbejderinvesteringssel-
skaber kun kan etableres efter, at
Erhvervsstyrelsen har påset, at
medarbejderinvesteringsselskabet
lever op til bestemmelserne, jf. ud-
kast til lov om medarbejderinveste-
ringsselskaber.
FSR efterlyser en ensartethed i
formuleringerne om løngrundlaget i
den foreslåede § 7 N i ligningsloven
og i § 3, stk. 3 i udkast til lov om
medarbejderinvesteringsselskaber.
Det anbefales endvidere, at løn-
grundlaget fastsættes med ud-
gangspunkt i de forhold, der er
gældende for den enkelte medar-
bejder på tidspunktet for etablering
og investering i medarbejderinve-
steringsselskabet.
Der henvises til kommentaren til
Landbrug & Fødevarers hørings-
svar.
Eftersom den enkelte deltagers
lønmæssige forhold kan ændre sig
undervejs, vil det være uhensigts-
mæssigt, hvis den pågældendes
maksimumindskud, jf. beløbsgræn-
sen på 7,5 pct. af den kontante løn,
er fastlåst på et niveau, som ikke
Side 7 af 16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1406531_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
nødvendigvis længere står i passen-
de forhold til den pågældendes ak-
tuelle økonomiske situation.
FSR bemærker, at det angives i
bemærkningerne, at indskud også
kan ske i leverandør- og aftagersel-
skaber. FSR hører gerne, hvorvidt
der er bestemte krav til, hvornår et
selskab kan anses som leverandør-
eller aftager, herunder om et sel-
skab, som har foretaget en enkelt-
stående levering til arbejdsgiversel-
skabet, også kunne kvalificeres til
indskud omfattet af LL § 7 N.
Af bemærkningerne til det forslag,
som har været i høring, fremgår, at
medarbejderinvesteringsselskabet
kan investere de indbetalte midler i
den virksomhed, hvor medarbej-
derne er ansat, eller i virksomhe-
dens leverandører eller aftagere, jf.
forslaget til lov om medarbejderin-
vesteringsselskaber, ikke at der
skulle være bortseelsesret for med-
arbejderes indskud i sådanne sel-
skaber.
Når den foreslåede bestemmelse i
lovforslagets § 6, nr. 3, er udformet
således, at det alene er medarbej-
derdeltagerens indskud, som er
skattefri for medarbejderinveste-
ringsselskabet, skyldes det, at det
alene er medarbejderne, som kan
indbetale midler til medarbejderin-
vesteringsselskabet. Erhvervsstyrel-
sen har i den forbindelse oplyst, at
virksomhedsdeltageren ikke kan
indbetale midler til medarbejderin-
vesteringsselskabet. Der ses derfor
ikke at være grundlag for at ændre i
den foreslåede bestemmelse.
Ifølge forslaget indsættes der en re-
gel i SEL § 13, der gør det muligt
for medarbejderinvesteringsselska-
ber at modtage indskud skattefrit.
Det gælder imidlertid kun indskud
fra medarbejderdeltagerne. Efter
FSRs opfattelse burde medarbej-
derinvesteringsselskabet også have
mulighed for at modtage indskud
fra virksomhedsdeltageren skatte-
frit. Indskuddene – uanset om de
foretages af medarbejder- eller
virksomhedsdeltageren er efter
FSRs opfattelse at sidestille med
kapitalindskud, som er skattefrie
for aktie- og anpartsselskaber?
Der bør efter FSRs opfattelse ind-
sættes en tilføjelse i SEL § 13, stk.
1, nr. 2, om, at medarbejderinveste-
ringsselskaber, jf. SEL § 1, stk. 1,
nr. 2, litra b, kan modtage skattefrit
udbytte, sådan at afkastet af de in-
vesteringer, som medarbejderinve-
steringsselskabet måtte have gjort
via aktietegning i ”arbejdspladssel-
skabet” ikke dobbeltbeskattes?
Denne foreslåede tilføjelse fremgår
allerede af § 6, nr. 2, i udkastet til
lovforslag.
Side 8 af 16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1406531_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Det angives i bemærkningerne, at
dette er hensigten, men det ses ikke
udmøntet i de foreslåede regler.
Tilsvarende bør det i SEL § 13, stk.
1, nr. 2, tilføjes, at virksomhedsdel-
tageren kan modtage skattefrit ud-
bytte fra medarbejderinvesterings-
selskabet, jf. SEL § 1, stk. 1, nr. 2,
litra b.
Der henvises til det ovenfor anførte
vedrørende kapitalindskud i med-
arbejderinvesteringsselskabet. Det
følger af den manglende adgang for
virksomhedsdeltageren til at foreta-
ge kapitalindskud, at virksomheds-
deltageren derved ikke kan få ud-
loddet midler fra medarbejderinve-
steringsselskabet. Det kan alene
medarbejderdeltagerne.
Der henvises til det ovenfor anfør-
te.
FSR foreslår, at mellemholdingreg-
len i ABL § 4 a, stk. 3, ikke skal
gælde for virksomhedsdeltagersel-
skabet. Virksomhedsdeltageren skal
ifølge de selskabsretlige regler etab-
lere et særligt virksomhedsdeltager-
selskab, der kan deltage sammen
med medarbejderne i medarbejder-
investeringsselskabet. Det vil ikke
være rimeligt, at et virksomheds-
ejerselskab, som opfylder betingel-
serne for skattefrit udbytte, pludse-
lig skal til at betale skat heraf, fordi
en andel af udbytterne går gennem
et særligt virksomhedsdeltagersel-
skab i medarbejderinvesteringssel-
skabet.
Herudover mener FSR, at der bør
indsættes regler i SEL § 2 om, at
udenlandske medarbejderinveste-
ringsselskaber kan modtage skatte-
frit udbytte fra danske selskaber.
FSR spørger til, hvordan det afgø-
res, om der består en koncernfor-
bindelse, som udløser obligatorisk
sambeskatning, og efterlyser ek-
sempler på vedtægter, som afsted-
Der ses ikke at være grundlag for at
ændre i de gældende regler vedrø-
rende begrænset skattepligt for ud-
bytter.
Koncerndefinitionen i sambeskat-
ningsreglerne lægger sig op ad kon-
cerndefinitionen i regnskabslovgiv-
ningen. Formålet med dette er, at
koncerner skal kunne anvende den
Side 9 af 16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1406531_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
kommer sambeskatning mellem ar-
bejdsplads-selskabet og medarbej-
derinvesteringsselskabet.
samme koncerndefinition både ved
skatteberegningen efter sambeskat-
ningsreglerne og ved aflæggelse af
koncernregnskabet.
Erhvervsstyrelsen har oplyst, at ef-
ter det foreliggende udkast til lov
om medarbejderinvesteringsselska-
ber vil det være muligt for virk-
somhedsdeltageren at opnå be-
stemmende indflydelse i medarbej-
derinvesteringsselskabet. Det oply-
ses, at virksomhedsdeltageren som
udgangspunkt udpeger halvdelen af
bestyrelsen og dermed evt. den af-
gørende stemme, hvis formanden
er udpeget af virksomhedsdeltage-
ren. Dog kan vedtægten fastsætte
en anden sammensætning, jf. ud-
kast til lov om medarbejderinveste-
ringsselskaber § 13, stk.1. Det er
virksomhedsdeltagerens ejer (virk-
somheden, hvori medarbejderne er
ansat), der får den økonomiske in-
teresse af medarbejderinvesterings-
selskabet. På baggrund af Er-
hvervsstyrelsens oplysninger, kan
det således ikke udelukkes, at der
vil kunne etableres sambeskatning
mellem virksomhedsdeltageren og
medarbejderinvesteringsselskabet.
Hertil kommer, at medarbejderin-
vesteringsselskabet via en aktieinve-
stering i f.eks. et leverandørselskab
eller lignende, vil kunne opnå be-
stemmende indflydelse i dette sel-
skab. Dermed skal sambeskatnings-
reglerne også finde anvendes i dette
tilfælde. På baggrund heraf fasthol-
des de foreslåede regler om adgang
til sambeskatning.
FSR spørger til, om det ved uden-
Af bemærkningerne til det forslag,
Side 10 af 16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1406531_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
landske medarbejderinvesterings-
selskaber er et krav for godkendel-
sen, at virksomhedsdeltageren etab-
leres som en enhed der kan sidestil-
les med et aktie- eller anpartssel-
skab.
Når et godkendt udenlandsk med-
arbejderinvesteringsselskab foreta-
ger udbetaling til en medarbejder-
deltager, som er fuldt skattepligtig i
Danmark, må det formodes, at be-
talingen efter udenlandske regler vil
blive karakteriseret som udbytte
med eventuel pligt til at svare uden-
landsk udbytteskat. I Danmark an-
tages det, at udbetalingen vil blive
omfattet af LL § 7 N med den føl-
ge, at det udbetalte beløb skal be-
skattes som personlig indkomst. Vil
medarbejderen i så fald kunne
modregne den udenlandske udbyt-
teskat i den danske skat, der opgø-
res af betalingen, selvom udbetalin-
gen efter danske regler betragtes
som personlig indkomst?
som har været i høring fremgår, at
virksomhedsdeltageren skal være et
aktie- eller anpartsselskab ejet af
virksomheden, jf. forslaget til lov
om medarbejderinvesteringsselska-
ber.
En udlodning fra et medarbejder-
investeringsselskab behandles i ud-
gangspunktet efter de samme regler
som udlodninger fra eksempelvis et
aktieselskab. Beskatningen af ud-
lodningen sker imidlertid som per-
sonlig indkomst. I det omfang, der
kan opnås lempelse for betalt uden-
landsk udbytteskat efter en dob-
beltbeskatningsoverenskomst, vil
der være adgang hertil for medar-
bejderdeltageren. Er der ikke en
dobbeltbeskatningsoverenskomst,
vil lempelse kunne ske efter regler-
ne i ligningslovens § 33.
FTF
FTF anfører, at beskatningen hos
medarbejderdeltageren af afkastet
fra medarbejderinvesteringsselska-
bet bør beskattes forskelligt i for-
hold til de indskudte midler, da der
er betalt selskabsskat af afkastet.
Der henvises til kommentarerne til
bemærkningerne fra Advokatrådet.
KL
KL bemærker, at det må forudsæt-
tes, at SKAT indsamler data for
brugen af ordningen, sådan at
Økonomi- og Indenrigsministeriet
har et retvisende grundlag at korri-
gere evt. selvbudgetterende kom-
muners skattegrundlag på, jf. lov-
Skatteministeriet kan bekræfte, at
der vil være retvisende grundlag at
korrigere evt. selvbudgetterende
kommuners skattegrundlag på.
Side 11 af 16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1406531_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
forslagets § 8, stk. 2 og 3.
Landbrug & Fødevarer
Landbrug & Fødevarer finder det
uhensigtsmæssigt, at reglerne om
national sambeskatning finder an-
vendelse, idet medarbejderinveste-
ringsselskabets kapital består i
medarbejdernes private midler,
hvorfor medarbejderinvesterings-
selskabet ikke bør konsolideres og
sambeskattes med virksomhedsdel-
tageren.
I det omfang et medarbejderinve-
steringsselskab bliver omfattet af
national sambeskatning med virk-
somhedsdeltageren, skyldes det, at
medarbejderinvesteringsselskabet
anses at være koncernforbundet
som følge af, at virksomhedsdelta-
geren har bestemmende indflydelse
i medarbejderinvesteringsselskabet
efter bestemmelsen i selskabsskat-
telovens § 31 C. Hvorvidt der anses
at være bestemmende indflydelse
må afhænge af den konkrete ud-
formning af vedtægter mv. i det
enkelte medarbejderinvesteringssel-
skab.
Etableringen af medarbejderinve-
steringsselskaber er en frivillig for-
søgsordning. Eventuelle admini-
strative og økonomiske konsekven-
ser for virksomhedsdeltageren er
således en konsekvens af det frivil-
lige tilvalg.
Landbrug & Fødevarer bemærker,
at lovforslaget vil have betydelige
administrative og økonomiske kon-
sekvenser for virksomhedsdeltage-
ren. Der er dog ikke foretaget en
nærmere beregning heraf.
Landbrug & Fødevarer ønsker en
præcisering af de administrative og
økonomiske virkninger for virk-
somhedsdeltageren, herunder om
de i lovforslaget nævnte omkost-
ninger på 13,5 mio. (s. 13) kan væl-
tes over på medarbejderinveste-
ringsselskabet eller virksomheds-
deltageren sammenholdt med Er-
hvervs- og Vækstministerens ud-
kast til lovforslag § 32, stk. 3, og
bemærkningerne hertil.
De angivne 13,5 mio. kr., jf. lov-
forslagets punkt 3.2.
Administrative
konsekvenser for det offentlige
er udtryk
for de omkostninger, der knytter
sig til nærværende udkast til lov-
forslag om skattemæssige forhold
for medarbejderselskaber og deres
deltagere, ikke udkastet til lov om
medarbejderinvesteringsselskaber.
De angivne 13,5 mio. kr. vil ikke
blive overvæltet på medarbejderin-
vesteringsselskabet eller virksom-
hedsdeltageren.
Side 12 af 16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1406531_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Landbrug & Fødevarer spørger til,
hvorledes grænsen på 30.000 kr. år-
lig, jf. lovforslagets § 4, nr. 1, skal
styres, hvis en medarbejder skifter
mellem ansættelse i flere virksom-
heder.
Det fremgår af forslaget til lov om
medarbejderinvesteringsselskaber,
at alle medarbejderne i en virksom-
hed som udgangspunkt skal deltage
i medarbejderinvesteringsselskabet.
Dermed vil det konkret være muligt
eksempelvis at aftale, at en nyansat
medarbejder ikke umiddelbart del-
tager, fordi den pågældendes ind-
skud ikke er bortseelsesberettiget,
fordi den årlige beløbsgrænse alle-
rede er udnyttet ved deltagelse i et
andet medarbejderinvesteringssel-
skab.
Der henvises til kommentarerne til
bemærkningerne fra Advokatrådet.
Det foreslås, at afkastet fra medar-
bejderinvesteringsselskabet beskat-
tes som kapitalindkomst og ikke
personlig indkomst, som det frem-
går af lovforslaget.
Landbrug & Fødevarer efterspør-
ger en ensartet begrebsanvendelse i
erhvervs- og vækstministerens lov-
forslag og skatteministerens lov-
forslag for så vidt angår ”bruttoløn-
indkomst” og ”kontante løn”.
Der ønskes endvidere eksempler i
lovforslaget på beregning af den
”kontante løn” og i øvrigt et ek-
sempel på beregning af medarbej-
derens indskud og deraf følgende
virkning på beregning af feriepen-
ge, pensionsbidrag, arbejdsmar-
kedsbidrag mv.
Forslaget til lov om medarbejderin-
vesteringsselskaber vil blive juste-
ret, så begrebsanvendelsen er ensar-
tet. Det er således den kontante
løn, der danner grundlag for bereg-
ningen af det maksimale indskud.
Der er indsat et eksempel i forsla-
get.
Om grundlaget for beregningen af
arbejdsgiverens pensionsbidrag på-
virkes af indskuddet i medarbejder-
investeringsselskabet afhænger af
den konkrete pensionsaftale mel-
lem arbejdsgiveren og arbejdstage-
ren.
Arbejdsmarkedsbidragspligten af
indskuddet følger allerede af gæl-
dende ret, jf. arbejdsmarkedsbi-
dragslovens § 2, stk. 1, nr. 1, hvor-
efter ethvert vederlag i penge eller
Side 13 af 16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1406531_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
naturalier, der kan henføres til per-
sonligt arbejde i ansættelsesforhold,
er arbejdsmarkedsbidragspligtigt.
Matches indskuddet i medarbejder-
investeringsselskabet således af en
tilsvarende lønnedgang, vil det sam-
lede arbejdsmarkedsbidrag af løn
og indskud alt andet lige være det
samme som arbejdsmarkedsbidra-
get af lønnen uden etablering af
medarbejderinvesteringsselskab og
lønnedgang.
Lovforslaget er i øvrigt justeret, så-
ledes at indskud i medarbejderinve-
steringsselskaber indgår i beregnin-
gen af feriepenge.
Endelig bemærkes, at lovforslaget
er præciseret, således at det tydeli-
gere fremgår, at beregningsgrundla-
get for beløbsgrænsen på 7,5 pct. af
lønnen er kontantlønnen minus ar-
bejdsmarkedsbidrag.
LO
LO anfører, at der ved beskatnin-
gen af udbetalte midler fra medar-
bejderinvesteringsselskabet sker en
skævvridning i forhold til andre in-
vestorer. LO foreslår, at afkastet fra
medarbejderinvesteringsselskabet
beskattes som aktieindkomst, me-
dens tilbagebetaling af indskuddet
bør ske som almindelig indkomst.
Der henvises til kommentarerne til
bemærkningerne fra Advokatrådet.
Videncentret for Land-
brug
Det anføres, at hvis indskuddene i
medarbejderinvesteringsselskabet
foretages løbende hver måned, så
fremgår det ikke af lovforslaget, om
dette medfører, at medarbejderen
anses for at få nye anskaffelsestids-
punkter hver måned. Det har be-
Bindingsperioden løber fra afslut-
ning af indbetalingsperioden, jf.
forslaget til lov om medarbejderin-
vesteringsselskaber og høringsske-
maet hertil.
Side 14 af 16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1406531_0015.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
tydning, når lønmidlerne skal være
bundet i 3 år.
Videncentret for Landbrug foreslår,
at det præciseres i lovforslaget, at
der ved andele, hvor der er opnået
bortseelsesret, alene kan blive tale
om beskatning som personlig ind-
komst.
Det påpeges, at det ikke af be-
mærkningerne til lovforslaget frem-
går, hvad der sker med medarbej-
derens indskudte midler, hvis en
medarbejder opsiger sin stilling el-
ler bliver opsagt. Videncentret for-
udsætter, at dette forhold afhænger
af den aftale, der indgås mellem
virksomheden og medarbejderdel-
tagerne.
Det er opfattelsen, at det allerede
fremgår af bemærkningerne til lov-
forslaget, at udlodninger mv. vil
blive beskattet som personlig ind-
komst, jf. lovforslagets § 5.
Det fremgår af forslaget til lov om
medarbejderinvesteringsselskaber,
at pligten til at indbetale lønmidler
til medarbejderinvesteringsselskabet
bortfalder, hvis ansættelsesforhol-
det til virksomheden ophører. Det-
te gælder uanset, om det er virk-
somheden eller medarbejderen, der
tager initiativet til ophævelse af an-
sættelsesforholdet. Uanset afbrydel-
se af indbetalingsperioden fortsæt-
ter medarbejderen med at være
medarbejderdeltager, indtil den af-
talte bindingsperiode er udløbet.
Opløses medarbejderinvesterings-
selskabet under bindingsperioden,
skal likvidator realisere selskabets
aktiver, jf. selskabslovens regler om
likvidation, jf. forslaget til lov om
medarbejderinvesteringsselskaber.
Medarbejderdeltagerne får dermed
udbetalt deres andel af nettoformu-
en som et skattepligtigt likvidati-
onsprovenu.
Det vil blive præciseret i lovforsla-
gets bemærkninger.
Det ønskes præciseret, hvad der
sker, hvis medarbejderinvesterings-
selskabet opløses, inden bindings-
perioden på 3 år udløber.
Videncentret foreslår, at det næv-
nes i bemærkningerne til lovforsla-
get, at indbetalingsperioden mak-
simalt kan være på 5 år efter med-
arbejderinvesteringsselskabets stif-
telse.
Videncentret anfører, at der med
Der er indsat et eksempel i lov-
Side 15 af 16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1406531_0016.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
fordel kan indarbejdes et eksempel
i lovforslaget på, hvordan en inve-
stering skal behandles rent skatte-
mæssigt i forhold til den virksom-
hed, hvori medarbejderdeltagerene
er ansat, medarbejderinvesterings-
selskabet og medarbejderdeltager-
ne.
forslaget på beregningen af ind-
skuddet for en medarbejder.
I øvrigt bemærkes, at indskuddet vil
være fradragsberettiget for arbejds-
giveren ligesom andre lønomkost-
ninger. Medarbejderdeltagernes
indskud af lønmidler i medarbejder-
investeringsselskabet medregnes ef-
ter lovforslaget ikke ved opgørelsen
af selskabets skattepligtige ind-
komst.
Side 16 af 16