By- og Boligudvalget 2014-15 (1. samling)
L 108 Bilag 1
Offentligt
1486508_0001.png
NOTAT
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Sagsbehandler:
Dok id:
14. januar 2015
Almene Boliger
2014-10369
stc
571195
Høringsnotat vedrørende forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v.
(Støtte til nedrivning af hele afdelinger)
1. Indledning
Lovforslaget har været sendt i høring i perioden 8. december 2014 til 5. januar 2015.
Lovforslaget har været tilgængeligt på høringsportalen og er udsendt til en bred kreds af offentlige
myndigheder, branche- og interesseorganisationer m.v.
Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter har modtaget 15 høringssvar, som gennemgås nedenfor.
2. Bemærkninger
KL
vurderer det positivt, at der med lovforslaget afsættes midler til nedrivning af hele boligafdelinger,
men finder det problematisk, at beslutningen om hvorvidt en afdeling skal videreføres alene bygger på
Landsbyggefondens vurdering. For det andet finder de, at der bør udarbejdes kriterier for
Landsbyggefondens vurdering for derved at sikre gennemsigtighed. For det tredje finder de, at kravet
om, at byggeriet skal være over 25 år gammelt, er for rigidt, mens de savner præcisering af kriteriet
’vedvarende høj boligledighed’.
Kommentar
Landsbyggefonden beslutter ikke alene en nedrivning. Nedrivningen af almene boliger skal besluttes
af boligorganisationens øverste myndighed og efterfølgende godkendes af både
kommunalbestyrelsen og ministeren for by, bolig og landdistrikter. Landsbyggefonden udarbejder en
indstilling til ministeriet på baggrund af deres fysiske besigtigelse af boligerne, men har alene
kompetencer til at afgøre, hvorvidt fonden kan støtte nedrivningen.
Landsbyggefondens kan yde støtte til nedrivningen af hele boligafdelinger, der er mere end 25 år
gammelt, har en vedvarende høj boligledighed i afdelingen, og ikke kan videreføres efter
Landsbyggefondens vurdering.
De tre kriterier er en forudsætning for at kunne modtage støtte fra Landsbyggefonden til nedrivning af
en hel boligafdeling, men opfyldelse udløser ikke i sig selv støtte til nedrivning. I forbindelse med
beslutning om hel eller delvis nedrivning af almene boligafdelinger må kommunen, boligorganisationen
og Landsbyggefonden indgå i en dialog om det samlede udbud af boliger i kommunen herunder de
almene boligers størrelse, husleje og deres geografiske placering set i forhold til den lokale
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1486508_0002.png
boligefterspørgsel. Det skal i den forbindelse overvejes, om boliger kan afhændes evt. til anden
anvendelse.
På baggrund af denne samlede helhedsorienterede vurdering kan der træffes beslutning om at
reducere udbuddet af almene boliger. Det vurderes ikke muligt at opstille faste kriterier for, hvorvidt en
afdeling kan videreføres.
Det er ikke fundet hensigtsmæssigt at åbne for, at nyere afdelinger (under 25 år), hvor boligerne er i
god stand og i bedre energistandard end i de ældre boliger, skal kunne nedlægges.
Rådet for Etniske Minoriteter
og
Arkitektforeningen
støtter lovforslaget.
Arkitektforeningen
bemærker
dog, at nedrivning kun er et blandt flere redskaber, der kan anvendes for at imødegå strukturelle
forandringer.
BL
er tilfredse med, at lovforslaget giver mulighed for nedrivning af hele boligafdelinger, hvor der ikke
er udsigt til andre løsninger.
Lejernes Landsorganisation
vurderer, at udlejningsvanskeligheder ofte skyldes en for høj leje, hvorfor
lovforslaget bør ændres, så nedrivning først kan finde sted, efter alternative løsninger med støtte til
huslejenedsættelse er afprøvet. Derudover peger de på, at nedrivningen af almene boliger mindsker
boligudbuddet i kommunen, hvilket vil resultere i dyre ejerbolig- og lejeboligpriser. Lovforslaget
vurderes derfor at ramme lavindkomstgrupperne i kommunerne.
Kommentar
Landsbyggefonden vil i forbindelse med deres overvejelser om, hvorvidt afdelingen kan videreføres,
vurdere, om der er tiltag, som kan sikre afdelingens videreførelse. Det vurderes ikke hensigtsmæssigt
at stille krav om, at der har været afprøvet huslejenedsættelse i afdelingen, før den kan nedrives.
Lovforslaget stiller som betingelse for at få støtte fra Landsbyggefonden til nedrivning af en hel
boligafdeling, at der eksisterer vedvarende høj boligledighed, og at afdelingen efter
Landsbyggefondens vurdering ikke kan videreføres. Derudover har kommunen i forbindelse med dens
godkendelse af nedrivningen til opgave at vurdere det samlede boligudbud i forhold til
boligefterspørgslen i kommunen. Boligerne som udgår af det lokale boligmarked er således boliger,
der ikke kan udlejes, og det forventes derfor ikke, at nedrivningerne vil lede til et øget pres på de
lokale boligmarkeder.
Danmarks Lejerforening
vurderer, at kommunen og de lokale boligorganisationer bør afholde
omkostningerne forbundet med nedrivningen, da det er disse, der i fællesskab har besluttet at opføre
boligerne. For det andet peges der på, at de midler, som Landsbyggefonden skal anvende til
nedrivning, vil fragå de midler, som Landsbyggefonden har til rådighed til renovering og nybyggeri,
hvorfor lejerne vil blive tabere ved denne ordning.
Kommentar
Efter gældende regler har Landsbyggefonden, kommunalbestyrelsen og boligorganisationen mulighed
for at støtte nødlidende afdelinger, herunder støtte en delvis nedrivning af afdelingens boliger med
henblik på at sikre en bæredygtig videreførelse af afdelingen. Det er fundet hensigtsmæssigt at åbne
for, at de pågældende parter ligeledes kan støtte nedlæggelse af en hel afdeling for på den måde at
opnå en mere bæredygtig drift af de øvrige boligafdelinger på det lokale boligmarked. På denne måde
2
af
3
Gammel Mønt 4 · 1117 Købehavn K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1486508_0003.png
opnås en ordnet afvikling af nødlidende boligafdelinger, som ikke kan videreføres, fremfor at efterlade
kreditorer og kommuner, som har stillet garanti for lån, med store tab.
Landsbyggefonden kan anvende indtil 200 mio. kr. af nedrivningsrammen til nedrivning af hele
boligafdelinger. Der er således ikke tale om en forøgelse af de afsatte midler, men derimod en
udvidelse af Landsbyggefondens mulighed for at anvende midlerne i nedrivningsrammen.
Lemvig Kommune
og
Struer Kommune
vurderer begge, at lovforslaget ikke kan anvendes i disse
kommuner, da de afdelinger, der er ramt af lejeledighed, består af flere velfungerende afsnit og
enkelte afsnit med udlejningsvanskeligheder. De to kommuner ønsker derfor, at man i stedet for
nedrivning af hele afdelinger, nedriver de problemramte afsnit (delvis nedrivning af afdelingen).
Kommentar
Det er efter de gældende regler muligt at nedrive dele af almene afdelinger med støtte fra
Landsbyggefonden, kommunen og boligorganisationen. Lovforslaget begrænser ikke denne
mulighed, men gør det muligt for disse parter også at støtte nedrivning af hele afdelinger.
Dansk Byggeri, Landsbyggefonden, Advokatrådet, Realkreditrådet, Realkreditforeningen, Rådet for
Socialt Udsatte, Dansk Ældreråd
samt
Kommunernes Revision – BDO
har ikke bemærkninger til
lovforslaget.
3
af
3
Gammel Mønt 4 · 1117 Købehavn K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk