Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 11 Bilag 1
Offentligt
1413955_0001.png
H Ø R I N G S N O T AT
19. september 2014
J.nr. 5002/5005-0024
Ref. bhe/dmi
Energiteknologi
Høringsnotat vedr. forslag til lov om ændring af lov om CO
2
-kvoter
Udkast til lovforslaget om ændring af lov om CO
2
-kvoter har været udsendt i høring fra den 4.
juli 2014 til den 18. august 2014 kl. 12.
Lovforslaget forventes fremsat den 8. oktober 2014.
Høringsmaterialet bestod af følgende dokumenter:
Høringsbrev
Forslag til lov om ændring af lov om CO
2
-kvoter (Høringsudgave - udkast af 4. juli 2014)
Høringsliste
Energistyrelsen har modtaget 9 høringssvar til det udkast til lovforslag, der blev sendt i hø-
ring. Heraf har 7 svaret, at de ingen bemærkninger havde. De, der har svaret, er følgende:
DANAK (Den Danske Akkrediteringsfond), Dansk Byggeri, Aalborg Universitet, Dansk
Fjernvarme, Brancheforeningen Dansk Luftfart, HMN Naturgas I/S, Dansk Energi, Dansk In-
dustri og CO-industri. Alle modtagne høringssvar er endvidere vedlagt.
Svarene har især berørt følgende punkter:
1. Pligtsubjekter efter lov om ændring af lov om CO
2
-kvoter
1.1. Anvendelse af forkortelsen ”m.v.” i § 1, nr. 2
1.2. Krav om en tilladelse til udledning
1.3. Tilbagekaldelse af tilladelse til udledning af drivhusgasser
2. Drøftelse af politiske initiativer
3. Anbefaling af løbende vurdering af den danske retspraksis på de dele, der ikke er EU-
harmoniseret, i forhold til praksis i andre lande
I det følgende gennemgås høringssvarene til lovforslaget efter ovennævnte punkter. Energi-
styrelsens kommentarer til høringssvarene er anført i kursiv.
Foruden de ændringer høringssvarene har givet anledning til, er der foretaget en række mindre
ændringer, herunder redaktionelle og lovtekniske ændringer i lovforslaget.
Det skal bemærkes, at høringssvarene kun er gengivet i hovedtræk. Ønskes detaljerede oplys-
ninger om svarenes indhold, henvises der til høringssvarene.
Side 1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1413955_0002.png
1. Pligtsubjekter efter lov om ændring af lov om CO
2
-kvoter
1.1. Anvendelse af forkortelsen ”m.v.” i § 1, nr. 2
DANAK (Den Danske Akkrediteringsfond) har anført følgende kommentarer til høringen:
”§ 1, stk. 2 – I forbindelse med den generelle ændring af ”driftslederen” til ”driftslederen
og luftfartsoperatøren m.v.” er det uklart hvad ”m.v.” dækker over.”
Energistyrelsens bemærkninger
Energistyrelsen er enig i at der bør ske en præcisering af ”m.v.” og har derfor tilføjet til
nr. 2 i lovforslagets bemærkninger til de enkelte bestemmelser følgende forklaring:
Formålet med forkortelsen ”m.v.” er således, at den skal dække over fremtidige ændrin-
ger i EU-reglerne om krav til handel med kvoter for drivhusgasemissioner i Unionen, så
øvrige pligtsubjekter omfattet af EU-reglerne herom også bliver omfattet af kvoteloven
uden krav om implementering i kvoteloven.
Det bemærkes yderligere, at § 1, nr. 2, anvender ordet ”eller” og ikke ordet ”og” f.s.v.a.
den nævnte opremsning af pligtsubjekterne.
1.2. Krav om en tilladelse til udledning
DANAK (Den Danske Akkrediteringsfond) har endvidere anført: ”§ 12, stk. 1 – Den fore-
slåede ændring er misvisende, idet der for luftfartsoperatører ikke er krav om en tilladelse
til udledning i Direktiv eller forordning 601/2012.
Teksten i § 12, stk. 1, foreslås ændret til:
”En driftsleder må kun udlede drivhusgasser, hvis klima-, energi- og bygningsministeren
har meddelt tilladelse hertil.””
Energistyrelsens bemærkninger
Den modtagne bemærkning har givet anledning til at ændre forslaget f.s.v.a. § 1, nr. 10 (§
12, stk. 1), således at ordene ”eller luftfartsoperatør” er slettet fra bestemmelsen, og at
lovforslagets bemærkninger til de enkelte bestemmelser (til nr. 10 (§ 12, stk. 1)) er forbed-
ret.
1.3. Tilbagekaldelse af tilladelse til udledning af drivhusgasser
DANAK (Den Danske Akkrediteringsfond) har til sidst anført: ”§ 16, stk. 1 – Idet der ik-
ke udstedes tilladelser til udledning til luftfartsoperatører jf. ovenstående bemærkning til §
12, foreslås første sætning i § 16, stk. 1 ændret til:
”En afgørelse, i henhold til loven, regler udstedt i medfør af loven eller EU-retsakter om
forhold omfattet af loven, herunder en driftsleders tilladelse til udledning af drivhusgasser,
kan tilbagekaldes, hvis ….””
Energistyrelsens bemærkninger
Energistyrelsen har noteret sig forslaget i høringssvaret, således at lovforslagets be-
mærkninger til enkelte bestemmelser (til nr. 12 (§ 16, stk. 1)) er forbedret.
Selve bestemmelsen, jf. § 1, nr. 12 (§ 16, stk. 1), er ikke ændret, da tilbagekaldelse af til-
ladelse til udledning af drivhusgasser kun kan vedrøre de tilladelser, der er udstedt. Det
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1413955_0003.png
henvises til Energistyrelsens ovenfor nævnte bemærkninger f.s.v.a. 1.2. Krav om en tilla-
delse til udledning.
2. Drøftelse af politiske initiativer
Dansk Industri har anført følgende kommentarer til høringen: ”DI er tilhænger af EU’s
kvotesystem og bifalder den harmonisering, der er trådt i kraft fra og med fase III fra 2013
til 2020. DI er enig i, at kvoteloven gøres til en overordnet rammelov med de mere tekni-
ske bestemmelser fastlagt på bekendtgørelsesniveau. DI forudsætter, at eventuelle større
substantielle og/eller politiske initiativer fortsat vil kunne drøftes efter behov.”
Energistyrelsens bemærkninger
Energistyrelsen har noteret sig den positive melding i høringssvaret. Formålet med lov-
forslaget er at tilpasse lov nr. 1095 af 28. november 2012 om CO
2
-kvoter (herefter: CO
2
-
kvoteloven) til de ændringer af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/87/EF af
13. oktober 2003, som er gennemført ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) Nr. 421/2014 af 16. april 2014. Som konsekvens heraf og som konsekvens af, at der
er sket en totalharmonisering af CO
2
-kvoteområdet, der er meget teknisk, foreslås det at
flytte en række af CO
2
-kvotelovens bestemmelser til en bekendtgørelse, således at der til-
vejebringes hjemmel for klima-, energi- og bygningsministeren til at gennemføre EU-
reglerne på CO
2
-kvoteområdet på bekendtgørelsesniveau. Det bemærkes, at forhandlinger
om ændring af EU-reglerne på CO
2
-kvoteområdet fortsat vil ske efter mandat indhentet af
Folketinget, og at Energistyrelsens udarbejdelse af udkast til bekendtgørelser ligeledes
forudsætter tilrettelæggelse af lovgivningsarbejdet i overensstemmelse med bemærknin-
gerne i regeringsgrundlaget om rimelige høringsfrister. Ud over offentliggørelse af hø-
ringer over udkast til forslag til Energistyrelsens bekendtgørelser på CO
2
-kvoteområdet,
herunder den kommende bekendtgørelse om CO
2
-kvoter, på høringsportalen og Energi-
styrelsens hjemmeside, vil Dansk Industri også modtage høringerne per e-mail.
3. Anbefaling af løbende vurdering af den danske retspraksis på de dele, der ikke er
EU-harmoniseret, i forhold til praksis i andre lande
Dansk Industri har også anført: ”Det fremgår, at kvoteloven forsat vil regulere forhold, der
ikke er omfattet af EU’s harmoniseringslovgivning. Ligesom bestemmelser vedrørende
sanktioner, afgifter og administrative forhold forsat vil blive reguleret i kvoteloven. For
DI vil det være vigtigt, at også særlige nationale forhold understøtter tanken om en EU-
harmoniseret regulering. Derfor vil DI anbefale, at den danske retspraksis på de dele, der
ikke er EU-harmoniseret, løbende vurderes i forhold til praksis i andre lande (eventuelt
nabolande). Dette for at sikre gennemsigtighed og for at undgå unødig forvridning af virk-
somhedernes konkurrencevilkår. Eksempelvis ved omtalte afgift til dækning af en eventu-
el dansk manko i tilfældet af, at Danmark (og andre lande) kommer til at hæfte for et kvo-
teunderskud (manglende returnering), ved særlige sanktioner eller lignende.”
Energistyrelsens bemærkninger
Energistyrelsen har noteret sig DI’s bemærkning i høringssvaret og vil løbende holde sig
orienteret om udviklingen i andre lande.
Side 3