Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
L 121 Bilag 6
Offentligt
1509998_0001.png
Adoption uden samtykke
Ekspertmøde i Folketingets Socialudvalg
19. marts 2015
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1509998_0002.png
2
Adoption uden samtykke
Definition:
En adoption, der gennemføres uden samtykke fra
forældremyndighedsindehaveren/ne
Populærudtryk: Tvangsadoption
Det er en grundlæggende betingelse, at adoptionen
skal være til barnets bedste
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1509998_0003.png
3
Reglerne i et historisk perspektiv
•Altid plejebarnsadoption
•Praksis: Barnet skulle have været anbragt hos plejefamilien i mindst 7 år og ikke have haft kontakt med forældrene i 6-8 år
•Ingen mulighed for fastsættelse af samvær eller anden kontakt efter adoptionen
•Antal gennemførte adoptioner: Ca. 1 sag hvert andet år
Før 2009
I dag
•Plejebarns eller fremmedadoption (godkendte adoptanter)
•Børn under 1 år eller børn, der har været anbragt i mindst 3 år
•Skal være godtgjort, at forældrene er varigt uden evne til at varetage omsorgen for barnet
•For de små børn: Forældrene må ikke kunne spille en positiv rolle for barnet i forbindelse med samvær
•Begrænset mulighed for fastsættelse af samvær eller anden kontakt efter adoptionen
•Antal gennemførte adoptioner: Ca. 2 sager årligt
L 121
•Plejebarns eller fremmedadoption (godkendte adoptanter)
•Skal være sandsynliggjort, at forældrene er varigt uden evne til at varetage omsorgen for barnet
•Sondringen mellem børn under 1 år og børn, der har været anbragt uden for hjemmet i mere end 3 år, fjernes
•Indførelse af adoption uden samtykke af et plejebarn, hvis det vil være skadeligt for barnet, at bryde kontakten
•En lempelse af muligheden for fastsættelse af samvær eller anden kontakt efter adoptionen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1509998_0004.png
4
Baggrunden for 2009-ændringen
Et udredningsarbejde om forældrenes
retssikkerhed over for børnenes i
forbindelse med iværksættelsen af
forskellige tiltag for at sikre børnenes
kontinuitet i deres liv
Tæt sammenhæng med Barnets Reform
Ændringerne i reglerne om adoption
uden samtykke trådte i kraft
den 1. oktober 2009
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1509998_0005.png
5
Baggrunden for L 121
Ankestyrelsens to undersøgelser
Løbende opfølgning på karakteren
af sagerne – resumé af sagerne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1509998_0006.png
6
Ankestyrelsens undersøgelse fra 2011
Reglerne er restriktive
En række barrierer ved anvendelsen i praksis
Det tager tid at implementere
Kommunerne mangler sparring
Vanskeligt udtømmende at dokumentere den manglende
forældreevne
6. Vil være sikre på dokumentationen inden sagen forelægges
børn og unge-udvalget
7. Usikre på den konkret sagsgang
8. Svært at gennemføre en sag inden barnet bliver 1 år
9. Plejeforældre er ikke motiveret for adoption
10. Adoption uden samtykke er et positivt redskab
1.
2.
3.
4.
5.
Kommunerne
siger
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1509998_0007.png
7
Ankestyrelsens undersøgelse fra 2014
Hver 3. plejefamilie vil gerne adoptere plejebarnet. Det gælder
særligt de familier, der har haft barnet fra spæd
Et flertal af de adspurgte adoptanter og plejefamilier kender ikke til
muligheden for at adoptere et plejebarn uden samtykke
Barnets kendskab til de biologiske forældre har en positiv
betydning for tilknytningen til henholdsvis plejeforældre og
adoptanter
Plejefamilierne er bekymrede for at miste støtten fra kommunen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1509998_0008.png
8
Ankestyrelsens undersøgelse fra 2014
plejeforældrene
siger
1. Vi har et ønske om, at barnet får mere ro i opvæksten. Vi kan
se, hvordan det slider på barnet, når det skal forholde sig til
skiftende sagsbehandlere og svigtende forældre.
2. Vi ønsker fuld sikkerhed for, at han bliver hos os, og at vi – og
ikke et utal af forskellige sagsbehandlere - bestemmer, hvad
der er bedst for ham.
3. Vi vil gerne ligestille vores plejebarn med vores biologiske børn.
Vores plejebarn er efterhånden mere knyttet til vores familie
end til sine egne forældre.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1509998_0009.png
9
De konkrete sager, der er behandlet i Ankestyrelsen om
adoption uden samtykke
•Der er resuméer på 19 sager, hvor der er gennemført adoption af
11 børn
•Børnene har typisk været 6-7 år. Før 2009 var børnene ofte 12-13
år
•En enkelt adoption er gennemført af et barn under 1 år
•Alle børn er adopteret af deres plejeforældre
•Ofte har den ene forælder givet sit samtykke til adoptionen
•Forældrene: Psykisk sygdom (paranoid skizofreni og/eller
personlighedsforstyrrelser), begrænset intellektuel kapacitet eller
mental retardering. Ofte kombineret med mangeårigt misbrug.
Flere har følelsesmæssige- og sociale vanskeligheder
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1509998_0010.png
10
Hovedbestemmelsen i adoptionslovens § 9, stk. 2-4
Stk. 2, 1. pkt.
Selv om forældrene ikke vil give samtykke efter § 7, stk. 1, kan
adoptionsbevilling i særlige tilfælde meddeles, hvis væsentlige hensyn til, hvad der
er bedst for barnet taler for det.
Nuværende stk. 3 og 4
Stk. 3.
Adoption af et barn under 1 år kan
meddeles efter stk. 2, hvis det er
godtgjort, at forældrene varigt vil være
ude af stand til at varetage omsorgen for
barnet og heller ikke vil være i stand til at
spille en positiv rolle for barnet i
forbindelse med samvær.
Stk. 4.
Adoption af et barn, der har været
anbragt uden for hjemmet i mindst 3 år,
kan meddeles efter stk. 2, hvis det er
godtgjort, at forældrene varigt vil være
ude af stand til at varetage omsorgen for
barnet.
Forslag til nyt stk. 3
Adoption kan meddeles efter stk. 2, hvis
betingelserne for anbringelse af barnet
uden for hjemmet i § 58, stk. 1, nr. 1 eller
2 i lov om social service er opfyldt, og det
er sandsynliggjort, at forældrene varigt vil
være ude af stand til at varetage omsorgen
for barnet, og at adoption af hensyn til
kontinuiteten og stabiliteten i barnets
opvækst vil være til gavn for barnet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1509998_0011.png
11
Hovedbestemmelsen i adoptionslovens § 9, stk. 2-4
Stk. 2, 1. pkt.
Selv om forældrene ikke vil give samtykke efter § 7, stk. 1, kan
adoptionsbevilling i særlige tilfælde meddeles, hvis væsentlige hensyn til, hvad der
er bedst for barnet taler for det.
Nuværende stk. 3 og 4
Stk. 3.
Adoption af et barn under 1 år kan
meddeles efter stk. 2, hvis det er
godtgjort, at forældrene varigt vil være
ude af stand til at varetage omsorgen for
barnet og heller ikke vil være i stand til at
spille en positiv rolle for barnet i
forbindelse med samvær.
Stk. 4.
Adoption af et barn, der har været
anbragt uden for hjemmet i mindst 3 år,
kan meddeles efter stk. 2, hvis det er
godtgjort, at forældrene varigt vil være
ude af stand til at varetage omsorgen for
barnet.
Forslag til nyt stk. 4
Når barnet er anbragt uden for hjemmet i
en plejefamilie, jf. § 66, stk. 1, nr. 1-3, i
lov om social service, og betingelserne i §
58 i lov om social service er opfyldt, kan
adoption efter stk. 2 meddeles
plejeforældrene, hvis barnets tilknytning til
plejefamilien har antaget en sådan
karakter, at det vil være skadeligt for
barnet at bryde denne tilknytning, navnlig
under hensyn til kontinuiteten og
stabiliteten i barnets opvækst og til
barnets relation til sine forældre.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1509998_0012.png
12
Forældreansvarslovens § 20 a
Bestemmelsen blev indført med lovændringen i 2009 og giver mulighed for
fastsættelse af samvær eller anden kontakt efter adoption.
Nuværende § 20 a
Er barnet adopteret, kan statsforvaltningen
i helt særlige tilfælde efter anmodning fra
barnets oprindelige slægtninge fastsætte
samvær eller anden form for kontakt med
disse, hvis barnet forud for adoptionen
havde samvær eller anden form for
kontakt med den, som anmoder om
fastsættelse af samvær m.v.
Forslag til ny § 20 a
Er barnet adopteret, kan statsforvaltningen
i helt særlige tilfælde efter anmodning fra
barnets oprindelige slægtninge fastsætte
samvær eller anden form for kontakt med
disse navnlig, hvis barnet forud for
adoptionen havde samvær eller anden
form for kontakt med den, som anmoder
om fastsættelse af samvær m.v.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1509998_0013.png
13
Sagsgangen hos myndighederne
Sagsgangen hos myndighederne foreslås forenklet
Nuværende sagsgang
Kommunal bestyrelsen
Børn og unge-udvalget
Ankestyrelsen
Statsforvaltningen
Ministeren for børn, ligestilling,
integration og sociale forhold
(Ankestyrelsen, Familieretsafdeling)
6. Statsforvaltningen træffer afgørelse
1.
2.
3.
4.
5.
Forslag til ny sagsgang
1.
2.
3.
4.
Kommunal bestyrelsen
Børn og unge-udvalget
Ankestyrelsen
Statsforvaltningen træffer afgørelse
Det foreslås, at der på Ankemødet i Ankestyrelsen
deltager en person med adoptionsfaglig viden,
således at denne fortsat er tilstede.
Der vil fortsat være klageadgang til domstolene
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1509998_0014.png
14
Tydeliggørelse af myndighedernes opgaver
En række nye bestemmelser foreslås indsat i serviceloven for at tydeliggøre
kommunalbestyrelsen, børn og unge-udvalget og Ankestyrelsens opgaver i forhold til adoption
uden samtykke. De eksisterende regler i serviceloven om f.eks. børn og unge-udvalgets
stemmeafgivelse forslås desuden samlet.
Forslaget drejser sig primært om:
Hvornår en sag kan rejses
Hvilke oplysninger en indstilling til børn og unge-udvalget skal indeholde
Parternes mulighed for at udtale sig på møde i børn og unge-udvalget
Sagsgangen
Præcisering af, at VISO’s rådgivningsforpligtelse også omfatter adoption uden samtykke
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1509998_0015.png
15
Advokatbistand
Obligatorisk beskikkelse af advokat for et barn under en sag
om adoption efter adoptionslovens
§
9
(adoptionslovens
§
15 a, stk. 2)
Tilbud om beskikkelse af advokat skal gives til forældrene,
indehaveren af forældremyndigheden og evt. plejeforældre
(adoptionslovens
§
15 a, stk. 2)
Advokaterne skal indkaldes og har ret til at overvære og
udtale sig på møderne i børn og unge-udvalget – også
barnets advokat.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1509998_0016.png
16
Retssikkerhed
Forældreevnen vurderes i forhold til begge forældre
Advokatbeskikkelse for forældre og barn
Klageadgang direkte for domstolene
Barnet har mulighed for at anke afgørelser fra retten
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1509998_0017.png
17
Åbenhed i adoptioner
Opfølgningsrapporter
Aftaler mellem biologiske forældre og adoptanter, der indgås
forud for adoptionen
Statsforvaltningen kan fastsætte samvær eller anden form for
kontakt efter adoptionen (forældreansvarslovens § 20 a)