Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
L 121
Offentligt
1509153_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Dato: 2013-2092
”Skal kommunerne godtgøre, at de har tilbudt forældrene en forebyggende og
social indsats forinden et barn kan indstilles til tvangsadoption?”
Efter gældende ret skal kommunen efter servicelovens § 50 iværksætte en bør-
nefaglig undersøgelse af barnets og familiens forhold, når kommunen bliver
opmærksom på, at et barn eller en ung må antages at trænge til særlig støtte.
På baggrund af undersøgelsen skal kommunen vurdere, om der er grundlag for
at iværksætte foranstaltninger efter servicelovens § 52 om støtte, og i bekræf-
tende fald af hvilken art disse bør være. Kommunen skal vælge den eller de
mindst indgribende foranstaltninger, som bedst kan løse de problemer, der er
afdækket i den børnefaglige undersøgelse.
Kommunen kan f.eks. iværksætte hjælp i form af:
Praktisk, pædagogisk eller anden støtte i hjemmet.
Familiebehandling.
Udpegning af en fast kontaktperson for familien.
Anden hjælp, der har til formål at yde rådgivning, behandling og praktisk
og pædagogisk støtte.
Kommunen skal i medfør af servicelovens § 140 udarbejde en handleplan, der
skal angive formålet med indsatsen, og hvilken indsats der er nødvendig for at
Side 1 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
opnå formålet. Handleplanen skal tage udgangspunkt i resultaterne af den bør-
nefaglige undersøgelse af barnets eller den unges forhold. Handleplanen skal i
forhold til de problemer, der er afdækket i undersøgelsen, indeholde konkrete
mål i forhold til barnets eller den unges trivsel og udvikling i overensstemmelse
med det overordnede formål med støtten.
Som det fremgår af min samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 8 (L 121) foreslås
der i lovforslaget en række nye bestemmelser i serviceloven, der beskriver de
sociale myndigheders opgaver i forbindelse med adoption uden samtykke.
Det foreslås således med den nye § 68 e, at en indstilling fra kommunalbestyrel-
sen til børn og unge-udvalget om adoption uden samtykke skal indeholde føl-
gende:
1. Den børnefaglige undersøgelse, jf. servicelovens § 50
2. Handleplanen, jf. servicelovens § 140
3. En redegørelse for, at betingelserne for adoption uden samtykke efter §
9, stk. 2-4, i adoptionsloven er opfyldt
4. Oplysninger om barnets eller den unges holdning til den påtænkte adop-
tion, jf. § 6, stk. 1 og 3, i adoptionsloven
Med den foreslåede nye § 68 e sikres det således, at kommunens indsats over
for familien, herunder forældrene, er beskrevet i indstillingen til børn og unge-
udvalget, sådan at det kan indgå i den samlede vurdering af, om adoption uden
samtykke vil være bedst for barnet.
Det fremgår videre af lovforslagets afsnit 3.1.1.1, at der ved vurderingen af for-
ældreevnen sker en inddragelse af forældrenes livsforløb for at kunne opstille en
prognose for, om forældreevnen kan genvindes. I den forbindelse skal det vurde-
res, om forælderen har fået tilbudt relevant indsats, om forælderen har kunnet
samarbejde om behandlingen og effekten af behandlingen. Vurderingen skal
således afdække, om den manglende forældreevne alene er en aktuel tilstand,
eller om den har vist sig som et gentaget mønster på tværs af situationer, tid
samt fysisk og psykisk tilstand.
I tilfælde, hvor forældre med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne skal have
undersøgt deres forældreevne i forbindelse med en adoption uden samtykke,
skal det sikres, at forældrene konkret og rettidigt har modtaget den støtte og
kompensation, som deres funktionsnedsættelse giver anledning til, herunder
særligt i forbindelse med varetagelsen af forældrerollen.
Hvis den støtte forældrene hidtil har modtaget er utilstrækkelig, bør sagen ud-
sættes, indtil forældrene har modtaget relevant støtte, og det derfor kan vurde-
res, om støtten kan forbedre forældreevnen.
Der henvises til afsnit 3.2.2 i høringsnotat af 12. januar 2015, som er sendt til
Folketingets Socialudvalg den 28. januar 2015, og min samtidige besvarelse af
spørgsmål nr. 5 (L 121).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Manu Sareen
/Malene Vetergaard