Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
L 121
Offentligt
1509038_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Dato: 18. marts 2015
”Vil ministeren redegøre for og begrunde hvorfor, at det kun vil blive muligt at
fastsætte samvær med slægten i særlige tilfælde, og hvad særlige tilfælde inde-
bærer?”
Det er min opfattelse, at der ikke er behov for at lempe muligheden for fastsæt-
telse af samvær med den oprindelige slægt efter adoptionen yderligere end den
lempelse, lovforslaget allerede er udtryk for.
På den ene side er der lagt vægt på hensynet til, at barnet bevarer en vis kontakt
til sine rødder og på den anden side den omstændighed, at en adoption i almin-
delighed indebærer et fuldt familieskifte, og at væsentlige hensyn til at sikre
barnet ro og stabilitet kan tale imod at opretholde en forbindelse til den oprinde-
lige slægt. Denne balance er fundet i forslaget.
Der henvises til afsnit 3.3.2 i høringsnotat af 12. januar 2015, som er sendt til
Folketingets Socialudvalg den 28. januar 2015, og lovforslagets afsnit 3.2.2.
Det vil eksempelvis kunne være relevant at fastsætte et samvær mellem et barn
og en forælder efter en adoption i et tilfælde, hvor barnet forud for adoptionen,
har haft samvær med forælderen nogle gange om året af få timers varighed, og
hvor det ud fra en konkret vurdering anses for at være bedst for barnet, at et
sådant samvær fortsættes efter en adoption. Et samvær vil kunne fastsættes ef-
ter forældreansvarslovens § 20 a. Inden der træffes afgørelse, skal barnet i med-
før af forældreansvarslovens § 34 inddrages, så dets perspektiv og eventuelle
Side 1 af 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
synspunkter kan komme til udtryk. Forpligtelsen til at inddrage barnet direkte i
sagen gælder ikke, hvis det må antages at skade barnet, eller det må anses for
unødvendigt efter sagens omstændigheder.
Manu Sareen
/Malene Vestergaard