Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2014-15 (1. samling)
L 135
Offentligt
1521424_0001.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Jura/LBSA/LAK/CME/UHE
Sagsnr.: 30029
Dok.nr.: 799544
Den 14. april 2015
Tale til Samråd A og B i Folketingets Udvalg for Fø-
devarer, Landbrug og Fiskeri onsdag den 15. april
2015, kl. 14 – 17.
[L
135 – Forslag til lov om ændring af landbrugs-
støtteloven]
(Det talte ord gælder)
Spørgsmål A
”Ministeren bedes redegøre for, hvorfor regeringen vil
bruge flere penge på administration af fondene og der-
med mindre på de formålsbestemte opgaver, udvikling
m.v., ligesom ministeren bedes redegøre for, om ministe-
ren mener, at administrationen af promilleafgiftsfondene
ikke hidtil har været god nok. Endvidere bedes ministeren
redegøre for, hvorfor regeringen vil lægge en ny kraftig
politisk styring på prioriteringen af, hvad pengene i pro-
milleafgiftsfondene skal anvendes til, når erhvervet hidtil
har sikret at pengene har været anvendt til gode udvik-
lingsopgaver, konkurrenceforbedring m.v. og derved har
været med til at udvikle erhvervet igennem årene".
L 135 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om oversendelse af talepapiret der lå til grund for besvarelsen af L 135 - samrådsspm. A og B, til fødevareministeren
1521424_0002.png
Spørgsmål B
”Ministeren bedes med afsæt i ministerens udtalelser un-
der 1. behandlingen, L 135 – svar på spørgsmål 6 og L
135 – bilag 8 redegøre for, hvordan såvel de økonomiske
som administrative sammenhænge og samspillet er mel-
lem de eksisterende promillefonde og Videncenter for
Svineproduktion samt de eksisterende promillefonde og
Fåreafgiftsfonden, herunder de nævnte sager som har gi-
vet anledning til kritik og disses sagers forløb.”
Svar:
-
Tak for lejligheden til at uddybe de svar jeg har givet i
forbindelse med 1-behandling af lovforslaget og i de
skriftlige udvalgsspørgsmål. Efter ønske fra udvalget
starter jeg med besvarelse af spørgsmål B.
-
Jeg vil dog gerne indlede med at resumere formålet
med lovændringen.
-
For med lovforslaget sikrer vi, at fondene bliver stær-
kere, idet de nu får uafhængige formænd, bredere
sammensatte bestyrelser, strategi og handlingsplaner
– og herudover et nyt professionelt sekretariat.
-
Det er et afgørende initiativ, fordi vi i fremtiden skal
styrke synergien og sammenhængen til de mange ud-
viklingsaktiviteter, der er forankret i Fødevareministe-
riet. På den måde sikrer vi bedst en samlet og om-
2
L 135 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om oversendelse af talepapiret der lå til grund for besvarelsen af L 135 - samrådsspm. A og B, til fødevareministeren
kostningseffektiv udviklingsindsats for erhverv og
samfund omkring vækst, miljø og dyrevelfærd.
-
Det skal dog også være sagt, at fondene gennem ti-
den har finansieret mange gode og fremsynede pro-
jekter.
-
Og jeg synes, at det er både positivt og forståeligt at
langt hovedparten af midlerne gives til institutioner,
der er i tæt kontakt med landbrugets organisationer,
hvis dette er den mest effektive anvendelse af penge-
ne.
-
Men lad os samtidig huske på, at fondene årligt forde-
ler en kvart milliard af skatteborgernes penge. Vi har
en særlig forpligtelse til at sikre, at de penge fortsat
gør størst mulig nytte for erhvervet og for samfundet.
Besvarelse af spørgsmål B
-
Jævnfør min besvarelse af udvalgsspørgsmål 6 vil jeg
gerne gentage: Under 1. behandlingen blev der stillet
spørgsmål til størrelsen af udgifterne til sekretariats-
betjening af fondene. I den forbindelse nævnte jeg, at
der pågår en revisionsundersøgelse af de tilskud, som
Videncenter for Svineproduktion (VSP) har fået udbe-
talt fra både fondene og landdistriktsprogrammet, idet
en række af disse sager har vist sig at indeholde ure-
gelmæssigheder. Endvidere henviste jeg til Fåreaf-
giftsfonden, der har måttet kræve tilskud tilbage fra
tilskudsmodtagere, fordi fonden har bevilget tilskud
uden at respektere grundlæggende habilitetsregler,
3
L 135 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om oversendelse af talepapiret der lå til grund for besvarelsen af L 135 - samrådsspm. A og B, til fødevareministeren
og fordi en række tilskud blev udbetalt på et forkert
grundlag.
-
Disse sager er, som Landbrug og Fødevarer også be-
mærker, ikke udelukkende knyttet til promillefonde-
nes aktiviteter, men illustrerer de problemer, der kan
opstå i forbindelse med administrationen af udvik-
lingsprojekterne.
-
Som bekendt ledes alle landbrugets fonde – såvel
promillefonde som produktionsafgiftsfonde af selv-
stændige bestyrelser, som har ansvaret for tilrette-
læggelsen af arbejdet.
-
De årlige bevillinger offentliggøres i fondenes regn-
skaber, og det fremgår heraf, at Promilleafgiftsfonden
for landbrug årligt bevilger midler til de enkelte pro-
duktionsafgiftsfonde, herunder til Svineafgiftsfonden
og Fåreafgiftsfonden. Svineafgiftsfondens bevillinger
til Videncenter for Svineproduktion fremgår ligeledes
af de årlige regnskaber.
-
Produktionsafgiftsfondene indsender ansøgninger til
behandling i promilleafgiftsfondens bestyrelse på lige
fod med øvrige ansøgere.
-
Jeg kan oplyse, at Promilleafgiftsfonden for landbrug i
2013 bevilgede godt 56 mio. kr. til projekter i Svine-
afgiftsfonden, og at Svineafgiftsfonden bevilgede godt
41 mio. kr. til Videncenter for Svineproduktion. Jeg
kan ligeledes oplyse, at promilleafgiftsfonden bevilge-
de godt 500.000 kr. til Fåreafgiftsfonden.
4
L 135 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om oversendelse af talepapiret der lå til grund for besvarelsen af L 135 - samrådsspm. A og B, til fødevareministeren
-
Jeg vil gerne uddybe mine bemærkninger under 1.
behandling om revisionsundersøgelsen, af de tilskud,
som Videncenter for Svineproduktion har fået udbetalt
fra både fondene og landdistriktsprogrammet, og hvor
sagerne har vist sig at indeholde uregelmæssigheder.
-
Jeg kan i den forbindelse oplyse, at er blevet afholdt
væsentlige udgifter i projekter, som ikke var beretti-
get til støtte.
-
Alt i alt er der 13 projekter i søgelyset med en samlet
støttebeløb på ca. 70 mio. kr. Heraf der EU-
medfinansiering på godt halvdelen, nemlig i alt 35,9
mio. kr. Disse 13 projekter er også finansieret med
næsten 34 mio. kr. i nationale midler fra Promilleaf-
giftsfonden for landbrug og fra Svineafgiftsfonden.
-
Sagerne afgøres i første omgang af NaturErhvervsty-
relsen, som desuden rejser tilbagebetalingskrav for så
vidt angår EU midlerne. Landbrugets fonde træffer
derefter afgørelse samt rejser tilbagebetalingskrav for
den fondsfinansierede, nationale del af midlerne.
-
NaturErhvervstyrelsen har foreløbig truffet afgørelse i
4 ud af de 13 sager, og har rejst et tilbagebetalings-
krav. Svineafgiftsfonden har også foreløbigt truffet af-
gørelse i de fire sager, hvor Videncenter for Svinepro-
duktion skal betale midler tilbage til fonden. Promille-
afgiftsfondens andel skal herefter tilbagebetales af
Svineafgiftsfonden.
5
L 135 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om oversendelse af talepapiret der lå til grund for besvarelsen af L 135 - samrådsspm. A og B, til fødevareministeren
-
Jeg har også henvist til Fåreafgiftsfonden, hvor der er
konstateret uregelmæssigheder i en række sager med
manglende overholdelse af forvaltningsretlige regler.
Disse sager omfatter ikke tilskud fra EU, men vedrø-
rer udelukkende nationale midler fra landbrugets fon-
de. De uretmæssige tilskud er tilbagebetalt af til-
skudsmodtager til Fåreafgiftsfonden.
-
En del af tilskuddet var bevilget af Promilleafgiftsfon-
den for landbrug. Fåreafgiftsfonden har derfor tilba-
gebetalt promilleafgiftsfondens andel.
-
Sammenfattende kan jeg sige, at det er tilskudsmod-
tagers ansvar at opfylde de tilskudsbetingelser, som
fondene har stillet.
-
Og at det er bestyrelsens ansvar, at følge op på kon-
staterede fejl og mangler, herunder fremadrettet at
stramme op på administrationen og tilskudsbetingel-
ser, såfremt det er nødvendigt.
-
I de sager vi taler om her, har tilskudsbetingelserne
ikke været opfyldt og fondenes bestyrelser har efter
gældende regler resolut fulgt op på uregelmæssighe-
derne og stillet krav om tilbagebetaling, hvilket er til-
fredsstillende.
-
Derfor har jeg har også fortsat tillid til, at fondenes
bestyrelser vil varetage det ansvar, de har fået betro-
et.
6
L 135 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om oversendelse af talepapiret der lå til grund for besvarelsen af L 135 - samrådsspm. A og B, til fødevareministeren
1521424_0007.png
-
Når det er sagt, vil jeg også sige, at det er vigtigt for
mig, at sekretariatsbetjeningen fremover placeres i en
offentlig styrelse, så der ikke kan rejses nogen tvivl
om, at der er klar adskillelse mellem sekretariat og
tilskudsmodtager.
-
Og det er vigtigt for mig, at vi får etableret et sekre-
tariat, som har den nødvendige manpower til at hjæl-
pe bestyrelserne med at levere en effektiv og god
administration.
-
Tak for ordet
7
L 135 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om oversendelse af talepapiret der lå til grund for besvarelsen af L 135 - samrådsspm. A og B, til fødevareministeren
-
Besvarelse af spørgsmål A
Det overordnede formål med loven er at skabe ram-
merne for, at fondene også fremover løfter de sam-
fundsmæssige udfordringer og understøtter en bære-
dygtig udvikling af erhvervet, så dansk landbrug sik-
res en fortsat global topplacering på et bæredygtigt
grundlag.
-
Alle lovforslagets elementer – ministerudpegning af
formanden, inddragelse af Dyrenes Beskyttelse og
Danmarks Naturfredningsforening i kredsen af udtale-
berettigede organisationer, kravet om udarbejdelse af
strategi og handlingsplaner samt endelig flytning af
sekretariatet – understøtter denne fremtidssikring.
-
Lovforslaget ligger i øvrigt i naturlig forlængelse af
Natur- og Landbrugskommissionens rapport fra april
2013, som anbefaler en modernisering af Landbrugets
Fonde.
-
Nogle mener, at jeg går for langt i forhold til Natur-
og Landbrugskommissionens anbefaling, når jeg fore-
slår at flytte sekretariatsbetjeningen.
-
Andre mener jeg burde være gået videre, og for ek-
sempel have styrket den offentlige kontrol af produk-
tionsafgiftsfondene.
-
Jeg mener, at vi med dette lovforslag rammer en god
balance, der respekterer, at midlerne i produktionsaf-
8
L 135 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om oversendelse af talepapiret der lå til grund for besvarelsen af L 135 - samrådsspm. A og B, til fødevareministeren
giftsfondene opkræves hos landmændene i modsæt-
ning til promilleafgiftsfondene og fonden for økologisk
jordbrug, der administrerer offentlige midler, finansie-
ret af Fødevareministeriets finanslovsbevilling.
-
For jeg vil gerne gentage her, at de tre fonde hvert år
tilsammen fordeler en kvart mia. kr. af skatteborger-
nes penge. Derfor vil jeg gerne sikre bestyrelserne de
bedst mulige arbejdsvilkår, herunder en god og drifts-
sikker sekretariatsbetjening fra et professionelt sekre-
tariat.
-
Jeg vil gerne anerkende, at erhvervet i mange år har
gjort en god indsats med at få fondsmidlerne ud og
arbejde og skabe udvikling, men vi skal sikre et end-
nu bedre samspil mellem indsatserne.
*******
-
Derfor har jeg foreslået, at der skal udarbejdes stra-
tegier og handlingsplaner, som fremover skal fungere
som dynamiske og fleksible instrumenter for fonds-
administrationen.
-
Bestyrelserne skal identificere hovedudfordringer og
særlige indsatsområder i fondenes strategier, så både
hensyn til erhvervets langsigtede konkurrenceforhold
og indtjening samt hensyn til klima, natur og miljø
samt dyrevelfærd tænkes sammen og ses i en helhed.
9
L 135 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om oversendelse af talepapiret der lå til grund for besvarelsen af L 135 - samrådsspm. A og B, til fødevareministeren
-
Samtidig tilvejebringer strategien grundlaget for en
bedre samordning med Fødevareministeriets aktivite-
ter, så der sikres størst mulig effekt af pengene.
-
Fondenes strategier udmøntes i årlige handlingspla-
ner, som danner grundlag for indkaldelse af ansøg-
ninger.
-
Fødevareministeren godkender bestyrelsernes forslag
til strategi og handlingsplaner.
-
Dette forudsætter en løbende dialog med fondsbesty-
relserne om de erhvervs- og fødevarerelaterede ud-
fordringer. I den forbindelse skal der være plads til en
løbende tilpasning – også når der skal løses akut op-
ståede problemer og findes løsninger på nye udfor-
dringer.
-
Når strategien er på plads, er det op til de uafhængige
bestyrelser at udvælge de bedste projekter. Ministe-
ren skal ikke blande sig i bestyrelsernes prioritering af
de enkelte projekter.
-
Det er vigtigt at holde fast i, at tilrettelæggelsen af til-
skudsadministrationen fortsat ligger hos fondsbesty-
relserne.
-
*******
-
Forslaget om at samle sekretariatsbetjeningen af de
tre fonde under NaturErhvervstyrelsens tag er en in-
tegreret del af det samlede lovforslag.
10
L 135 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om oversendelse af talepapiret der lå til grund for besvarelsen af L 135 - samrådsspm. A og B, til fødevareministeren
-
Styrelsen administrerer i forvejen landdistriktspro-
grammet og det grønne udviklings- og demonstrati-
onsprogram (GUDP), og der vil være gode synergier i
at lægge sekretariatsbetjeningen samme sted.
-
Sekretariatsbetjeningen af produktionsafgiftsfondene
forbliver som bekendt hos erhvervet. Det er således
op til bestyrelser og sekretariater at etablere det dag-
lige samarbejde, hvor vi med lovforslaget har lagt de
overordnede rammer.
-
Der er afsat op til 3 pct. af fondsmidlerne eller ca. 7,5
mio. kr. om året til at dække NaturErhvervstyrelsens
omkostninger.
*******
-
Jeg er stolt af, at den danske fødevareklynge er én af
verdens stærkeste, og det skal den blive ved med at
være. Det skal vi understøtte og videreudvikle.
-
Samtidig ved vi, at erhvervet har mange store udfor-
dringer, der skal løses.
-
Her er ny viden, nye løsninger og forretningsmodeller
afgørende for succes, og landbrugets fonde skal også
fremover være centrale spillere, når disse løsninger
skal findes.
-
Tak for ordet.
******
11