Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 141 Bilag 3
Offentligt
1505415_0001.png
Transportministeriets departement
Art.: Dorthe Gravgaard
Frederiksholms Kanal27
1220 KøbenhavnK
LANDSFORENINGEN
DANMARKS-JERNBANER
Gestvej 9 - 6270 T ø n d e r
T l f . 74 72 49 40 - 20 83 39 97
INDKOMMET
- 2
JAN. 2913
Transportministeriet
Nakskov / 30.december2014
Landsforeningen DanmarksJernbanershøringssvar tilforslag tilanlægslove for
Femern forbindelsen
Forslag tilanlægslov forden faste forbindelse over Femern Bælt med tilhørende
landanlæg blev offentliggjort afTransportministeriet den 28.november 2014.
Høringsfristen varer tilden 5.januar 2014.Landsforeningen Danmarks Jernbaner
senderhermed bemærkninger tilforslaget til anlægslov.
Landsforeningen Danmarks Jernbanerhar bemærket, at lovforslaget ikke omtaler
eksisterendejernbaneinfrastruktur ved Rødby Færge station iRødbyhavn. Deter
banearealer,der ikke nødvendigvis bliver overflødige med den faste forbindelse over
Femern.
Landsforeningen Danmarks Jernbanerhar noteret sig,at banearealerneved
Rødbyhavn ikke bliver inddraget i anlægsprojektet. Det gælder både banelegemet fra
udfletningen tiltunnelen ograngerområdet i Rødbyhavn. Det er Landsforeningen
Danmarks Jernbanersopfattelse, atdissearealerbørblive liggende, ogat der sikres en
fremtidig brugihenhold tilnærliggende havn og erhvervsområder.
Det børtilstræbes, at der iforbindelse med anlæggelse afFemern Bælt-forbindelsen
sikres mulighedfor,atjernbaneforbindelsen tildet eksisterendehavneanlæg i
Rødbyhavn kan bibeholdes /genetableres.Ligeledes foreslås det, at der idet endelige
lovforslag skal være retningslinjer for fremtidig udnyttelse afeksisterendebanearealer
og mulighedforatgodskantransporteresogomlastespåjernbanespor med
forbindelse tilden kommende Femern Bælt-forbindelse, der gørdet attraktivtat flytte
godsfra vej tilbane.
Etableringen afden faste forbindelse er en enestående mulighedforat skabevarig og
bæredygtig udvikling ihele den sydligedel afRegion Sjælland. Deter med den
hensigt, at Lolland Kommuneer igang med en opgradering aferhvervsarealerne med
tilknytning tilbanearealerneved Rødbyhavn, Enopgradering, der er afgørende forat
sikre skinnebåren erhvervsudviklingenpådet sted, der med den faste forbindelse
bliver enafde mestattraktiveplaceringer på Lolland.
Landsforeningen Danmarks Jernbanerhar iden forbindelse en klarforventningom,at
der påde eksisterendejernbanearealer bibeholdes infrastruktur,ogat der foretages de
nødvendige tiltag, herunder fortsatjernbaneforbindelse, der giverLolland Kommune
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505415_0002.png
hensigtsmæssig og skinnebåren infrastruktur ved fremtidigudvikling afhavnen som
erhvervshavn. Lollands infrastruktur kommer til at liggeien vigtig international
transportkorridor forbanegodstransport.Der skal derfor sættes merefokus påbedre
samspil med transportformerne, herundervej-bane og bane-skib.
Landsforeningen Danmarks Jernbaner håber indtrængende, at lovforslaget ikke
nedlægger rangerterrænet i Rødbyhavn, men derimod skaber fortsat
jernbanetilslutning tilhavn ogerhverv på Sydlolland,hvorved Transportministeriet
forstår at udnytte de storejernbanemæssige muligheder der ligger ianlæggelsen af
Femern Bælt-forbindelsen.
På vegneafLandsforeningen Danmarks Jernbaner.
Med venlighilsen
Anders Madsen
Maribovej 157A
4900 Nakskov
Landsforeningen Danmarks Jernbaner
er oprettet 27. februar 1973 og har udgangspunkt i Tønder.
Foreningen arbejder for at bevare og udvikle Danmarks jernbaner igennem oplysning over for
offentlighed, folketing, trafikministerium, regioner, kommuner, DSB og privatbanebestyrelser.
Oplysningerne drejer sig om alle aspekter afjernbanens betydning for lokalsamfund og erhvervsliv -
økonomisk, miljømæssigt m.m.