Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 141
Offentligt
1510888_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
23. marts 2015
2015-1255
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6. marts 2015 stillet mig følgende spørgsmål
vedrørende L 141 – Forslag til lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over
Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark, som jeg hermed skal be-
svare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 9:
Ministeren bedes gøre rede for, hvilke større tunnelanlæg i EU-området der
anvender sprinkleranlæg, og hvilke der anvender længdeventilation, samt hvil-
ke der ikke gør.
Svar:
Jeg har anmodet Femern A/S om bidrag til besvarelsen af spørgsmålet. Femern
A/S har oplyst følgende:
”Med baggrund i nyere europæiske undersøgelser er man inden for de seneste
8-10 år begyndt at anvende sprinkleranlæg i tunneler i Europa.
Undersøgelserne viser, at sprinkleranlæg reducerer brandens størrelse og der-
med røgtemperaturer og røgomfang, hvilket øger personsikkerheden. Sprink-
leranlæg mindsker endvidere risikoen for brandspredning fra køretøj til køretøj
og mindsker varmestrålingen, så brandbekæmpelsen lettes. Skaderne på tun-
nelkonstruktionerne mindskes endvidere betydeligt.
Sprinkleranlæg er bl.a. indført i følgende større europæiske tunneler:
Mona Lisa Tunnel, Østrig
Felbertauern Tunnel, Østrig
A86 Paris Tunnel, Frankrig
Virgolo Tunnel, Italien
Roermond Tunnel, Holland
Betuwerote Tunnel, Holland/Tyskland
Heidkopf Tunnel, Tyskland
Valreng Tunnel, Norge
Floyfjell Tunnel, Norge
M30 Tunnels, Spanien
Vielha Tunnel, Spanien
Tegelbachen Tunnel, Sverige
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510888_0002.png
Klana Tunnel, Sverige
Eurotunnel (Channel Tunnel), England/Frankrig
New Tyne Tunnel, England
Dartford Tunnel, England
Side 2/2
Det kan derudover nævnes, at der er installeret sprinkleranlæg i mere end 100
tunneler i Japan, Australien og USA. I Förbifarten i Stockholm er der ligeledes
planlagt sprinkleranlæg.
Vedrørende længdeventilation skal det bemærkes, at dette ventilationsprincip
som hovedregel kun kan anvendes i tunneler med ensrettet trafik. Princippet
er, at stempeleffekten fra biler eller tog – eventuelt i kortere perioder suppleret
med kraftige ventilatorer monteret inde i selve tunnelen – trækker frisk luft ind
gennem indgangsportalen og blæser den brugte luft ud ad udgangsportalen.
Længdeventilation blev tidligere alene anvendt ved kortere vejtunneler (op til
en længde på ca. 4 km), men i de senere år har den markant reducerede emis-
sion af skadelige gasser og partikler fra biler og lastbiler gjort det muligt at an-
vende længdeventilation også i lange tunneler. Energiforbruget til drift af
længdeventilationssystemer er væsentligt mindre end energiforbruget forbun-
det med et system baseret på tværventilation.
Længdeventilation findes bl.a. i følgende større tunneler i Europa, men en lang
række kortere tunneller benytter ligeledes længdeventilation:
Westerschelde Tunnel, Holland, (6,6 km)
Øresundstunnelen, Danmark (4 km)
Förbifarten, Stockholm (ca. 17 km) – under projektering
I Australien er alle vejtunneler udført i de seneste 20 år projekteret med læng-
deventilation, herunder:
Lane Cove Tunnel, Australien (3,6 km)
Cross City Tunnel, Australien (2,2 km)
NorthConnex Tunnel, Australien (9 km) – under projektering
WestConnex Tunnels, Australien (ca. 18 km) – under projektering”
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke