Kommunaludvalget 2014-15 (1. samling)
L 147 Bilag 1
Offentligt
1499367_0001.png
Enhed
Valg
Sagsbehandler
Nicoline N. Miller
Koordineret med
Høringsnotat over forslag til lov om ændring af lov om
valg til Folketinget, lov om valg af danske medlemmer til
Europa-Parlamentet, og lov om kommunale og regionale
valg (Juniortilforordnede)
1. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag blev den 23. december 2014 sendt i høring hos:
Advokatrådet, Akademikerne, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Dansk Arbejdsgi-
verforening, Danske Handicaporganisationer, Danske Ældreråd, Dansk Erhverv,
Dansk Industri, Danske Regioner, Danske Seniorer, Dansk Ungdoms Fællesråd
(DUF), Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, DESA Dansk Erhvervssammen-
slutning, Det Centrale Handicapråd, Domstolsstyrelsen, Forbrugerrådet Tænk, For-
eningen af Statsforvaltningsjurister, Forhandlingsfællesskabet (tidligere Kommunale
Tjenestemænd og Overenskomstansatte), FSR – danske revisorer, Funktionærernes
og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Institut for Menneskerettigheder, KL, Kom-
munernes Lønningsnævn, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Landsorganisationen
i Danmark (LO), Netværket af Ungdomsråd (NAU), Regionernes Lønnings- og Takst-
nævn (RLTN), Stats- og Kommunalt Ansattes Forhandlingsfællesskab (SKAF), Vestre
Landsret, Østre Landsret, samt Ældre Sagen.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har modtaget svar fra:
Advokatrådet, Dansk Arbejdsgiverforening, Danske Handicaporganisationer, Danske
Regioner, Danske Ældreråd, Dansk Ungdoms Fællesråd, Datatilsynet, Den Danske
Dommerforening, Forbrugerrådet Tænk, Forhandlingsfællesskabet, Institut for Menne-
skerettigheder, Kommunernes Lønningsnævn, Vestre Landsret, samt Østre Landsret.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
2. Høringssvarene
Advokatrådet, Dansk Arbejdsgiverforening, Danske Regioner, Danske Ældreråd, Da-
tatilsynet, Den Danske Dommerforening, Forbrugerrådet Tænk, Forhandlingsfælles-
skabet, Institut for Menneskerettigheder, Kommunernes Lønningsnævn, Vestre
Landsret og Østre Landsret har ingen bemærkninger til lovforslaget.
Sagsnr.
2014 - 21482
Doknr.
203476
Dato
24-02-2015
L 147 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og indenrigsministeren
1499367_0002.png
Danske Handicaporganisationer, Dansk Ungdoms Fællesråd og KL har afgivet kon-
krete bemærkninger til lovforslaget, som behandles nærmere nedenfor.
Indledningsvis skal ministeriet bemærke, at lovforslaget er udmøntningen af en politisk
aftale, som regeringen har indgået med SF – Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten –
De Rød-Grønne og Liberal Alliance den 5. december 2014 om at gennemføre en æn-
dring af valglovgivningen, der tillader kommunerne at rekruttere unge på 16 og 17 år til
at bistå valgstyrere og tilforordnede vælgere ved folketingsvalg, Europa-
Parlamentsvalg, kommunale og regionale valg og grundlovsumiddelbare folkeafstem-
ninger.
2.1. Mulighed for dispensation for unge under 16 år ved klassevis tilmelding
KL
er positiv over for lovforslaget og angiver, at muligheden for at anvende juniortilfor-
ordnede vil gøre det muligt for kommunerne at lave aftaler med uddannelsesinstitutio-
ner om klassevis tilmelding. Derved vil hvervet som juniortilforordnet kunne indgå som
en del af et undervisningsforløb om demokrati og deltagelse. Af hensyn til at kunne
bruge hvervet som juniortilforordnet som en del af et sådant undervisningsforløb på
erhvervsskoler, gymnasier og øverste klassetrin i folkeskolen ønsker KL, at der gives
mulighed for at søge dispensation i særlige tilfælde, hvor enkelte elever i klassen end-
nu ikke måtte være fyldt 16 år.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Den aldersmæssige afgrænsning af gruppen af unge, som lovforslaget giver kommu-
nerne mulighed for at hverve som juniortilforordnede, til unge på 16 og 17 år er ud-
møntningen af den politiske aftale, som regeringen har indgået med de ovennævnte
partier. Afgrænsningen er valgt ud fra den betragtning, at de 16-17-årige inden længe
vil få mulighed for at deltage i deres første valg, når de om 1-2 år fylder 18 og derved
opnår valgret. Det er dermed unge i den aldersklasse, der normalt vil være indskrevet
på en ungdomsuddannelse, der er målgruppen for hvervet som juniortilforordnet. De
ældste elever i folkeskolen (9. klasse) er omfattet af andre tiltag rettet mod den demo-
kratiske dannelse, eksempelvis det landsdækkende skolevalg, som netop har været
afholdt for første gang den 29. januar 2015, og som vil være en tilbagevendende begi-
venhed hvert 2. år, der tilbydes alle 8. og 9. klasser.
I gennemsnit afholdes der en valghandling (folketingsvalg, Europa-Parlamentsvalg,
kommunal- og regionalvalg og nationale folkeafstemninger) ca. hvert år. Da unge, der
er indskrevet på en ungdomsuddannelse, som regel følger undervisningen dér i et
forløb på flere år, vil en klasse, som ønsker at deltage som juniortilforordnede ved en
valghandling, hvor ikke alle eleverne måtte være fyldt 16 år, i de fleste tilfælde blot
skulle vente et år eller to, før den næste valghandling afholdes, og hvor alle eleverne
vil være fyldt 16 år. Adgangen til at anvende juniortilforordnede kan godt omfatte, men
er ikke begrænset til, klassevis tilmelding. En dispensationsadgang som foreslået af
KL vil efter ministeriets opfattelse tilføre ordningen en kompleksitet og kræve en yder-
ligere fastsættelse i loven af dispensationskriterier, frister m.v., som ikke findes hen-
sigtsmæssig.
Ministeriet ser derfor ikke grund til at søge en genforhandling af den politiske aftale på
dette område, således at også unge, der endnu ikke måtte være fyldt 16 år, kan delta-
ge som juniortilforordnede.
Høringssvaret giver på den baggrund ikke anledning til at foretage ændringer i lov-
forslaget.
2
L 147 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og indenrigsministeren
1499367_0003.png
2.2. Udpegning af unge med handicap som juniortilforordnede
Danske Handicaporganisationer
(DH) udtrykker sig i sit høringssvar positivt over for,
at der etableres så mange veje til demokratisk deltagelse som muligt, herunder, at
sådanne muligheder udbredes til unge. DH anfører endvidere, at det er afgørende, at
sådanne muligheder er fuldt inkluderende, således at også unge med handicap kan
deltage og bidrage. Ifølge DH kræver det mulighed for den nødvendige handicapkom-
pensation og støtte for at udøve hvervet som juniorvalgtilforordnet, ligesom det er
nødvendigt, at valgstederne er fuldt tilgængelige.
Økonomi- og Indenrigsministeriet skal hertil bemærke:
Det er glædeligt, at Danske Handicaporganisationer også kan se nogle muligheder for
demokratisk inklusion af unge med handicap i ministeriets forslag om mulighed for
anvendelse af juniortilforordnede. På samme måde som udpegning som valgstyrer
eller tilforordnet vælger ideelt set bør reflektere den mangfoldighed, der findes i væl-
gergruppen, er det efter ministeriets opfattelse vigtigt, at også unge med handicap kan
få glæde af den mulighed, der med nærværende lovforslag skabes for, at unge på 16-
17 år uanset køn, race, religion, etnisk tilhørsforhold eller handicap kan komme bag
kulisserne til et valg og derved opnå en større forståelse for den demokratiske delta-
gelsesproces, som forhåbentlig kan være dem til nytte, når de selv opnår valgret få år
efter.
Spørgsmålet om evt. handicapkompenserende ydelser er et område, der er reguleret i
serviceloven, og som henhører under Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og
Sociale forhold. Det kan dog anføres, at hvervet som juniortilforordnet er et hverv, som
der kan udbetales diæter for efter samme regler som valgstyrere og tilforordnede væl-
gere, det vil sige efter kommunalbestyrelsens nærmere afgørelse herom i overens-
stemmelse med de herom fastsatte regler. Der henvises til forslagets § 1, nr. 3, og §
3, nr. 3, med tilhørende bemærkninger.
I forhold til valgstedernes tilgængelighed vil ministeriet finde det naturligt, at kommu-
nerne i det omfang, de vil gøre brug af muligheden for at hverve unge mellem 16-17 år
som juniortilforordnede, ved fordelingen af de unge juniortilforordnede på de enkelte
valgsteder bl.a. vil tage hensyn til evt. særlige behov, som juniortilforordnede med
handicap måtte have, således at de kan blive fordelt til et valgsted med så god en
tilgængelighed som mulig.
Høringssvaret giver på den baggrund ikke anledning til at foretage ændringer i lov-
forslaget.
2.3. Dansk Ungdoms Fællesråds høringssvar
Dansk Ungdoms Fællesråd
(DUF) finder det positivt, at der med forslaget åbnes for en
fortsat udvikling af demokratiet, og bakker op om forslaget, der vil gøre det muligt for
16-17-årige unge at få et førstehåndsindblik i det repræsentative demokratis grundpil-
le, som et valg er. DUF finder det endvidere positivt, at forslaget også giver unge, der
ikke har dansk indfødsret, men som har fast bopæl i kommunen, mulighed for at blive
hvervet som juniortilforordnede for at give dem en øget forståelse og fortrolighed med
det repræsentative demokratis virkemåde på lige fod med deres jævnaldrende kam-
merater med dansk indfødsret. Vedrørende udpegning af juniortilforordnede anfører
DUF, at det vil være naturligt at hverve juniortilforordnede blandt andet fra det brede
folkeoplysende ungdomsforeningsliv i kommunerne.
3
L 147 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og indenrigsministeren
1499367_0004.png
DUF anfører endvidere, at det i forslaget er uklart, om de juniortilforordnede må op-
holde sig i stemmeoptællingslokalet og/eller på afstemningsstedet under den egentlige
stemmeoptælling, som de ifølge forslaget ellers er udelukket fra at måtte deltage i
(bortset fra en grovsortering af stemmesedlerne). DUF opfordrer i forlængelse heraf til,
at det bliver fastslået i lovforslaget, at de unge gerne må opholde sig i lokalet og/eller
på afstemningsstedet, selvom de ikke må deltage i den egentlige stemmeoptælling,
for at kunne følge processen hele vejen og dermed få det fulde udbytte af opgaven til
gavn for deres demokratiske dannelse.
DUF erklærer sig endvidere enige i, at juniortilforordnede ifølge forslaget ikke må på-
tage sig mere myndighedsprægede opgaver som f.eks. at bistå tilforordnede vælgere
med at udlevere stemmesedler og afkrydse valgbogen m.v. DUF ser dog gerne, at der
gives mulighed for, at de juniortilforordnede sammen med og under ansvar af valgsty-
rere, tilforordnede vælgere og kommunalt ansat personale kan bistå disse i de mere
myndighedsprægede opgaver, for eksempel ved afkrydsning i valgbogen og udleve-
ring af stemmesedler.
Endelig påpeger DUF, at henvisningen i lovforslagets bemærkninger til § 1, nr. 3, for-
mentlig omfatter ”politiske ungdomsorganisationer” og ikke som anført ”et partis ung-
domsorganisation”, idet de politiske ungdomsorganisationer er uafhængige af partior-
ganisationerne.
Økonomi- og Indenrigsministeriet skal hertil bemærke:
For så vidt angår de unge juniortilforordnedes mulighed for at opholde sig i stemmelo-
kalet m.v. under stemmeoptællingen er det korrekt som anført af DUF, at dette
spørgsmål ikke er nærmere behandlet i lovforslaget. Imidlertid indgår det som en for-
udsætning, at juniortilforordnede skal have adgang til at opholde sig i stemmelokalet
m.v. også efter afstemningens afslutning i og med, at nogle af de opgaver, som de
juniortilforordnede vil kunne sættes til at udføre, herunder grovsortering af stemme-
sedlerne, i sagens natur vil skulle udføres efter afstemningens afslutning.
Formålet med forslaget er at bidrage til de unges demokratiske dannelse ved at give
dem mulighed for at tage del i og følge valgprocessen fra start til slut og at ruste dem
bedre til at udnytte deres valgret, når de opnår denne som 18-årige. Det giver derfor
efter ministeriets opfattelse god mening, at de unge juniortilforordnede gerne må blive
og overvære stemmeoptællingen m.v. på samme måde, som enhver vælger efter
valglovgivningen må overvære stemmeoptællingen. Ministeriet forudsætter herved, at
de unge juniortilforordnedes overværelse af stemmeoptællingen tilrettelægges under
hensyntagen til, at de unge på den ene side i overensstemmelse med formålet med
hvervet som juniortilforordnet skal have god mulighed for at opnå en forståelse for
optællingsprocedurerne, men på den anden side ikke må forstyrre stemmeoptællin-
gen. Ministeriet vil sørge for at præcisere dette nærmere i forslagets bemærkninger.
For så vidt angår DUF’s ønske om, at de unge tillades at deltage i visse myndigheds-
opgaver under valgstyrernes, de tilforordnede vælgeres og kommunalt ansattes an-
svar og vejledning, er det ministeriets opfattelse, at de unge juniortilforordnede ikke
må tage del i udførelsen af opgaver, der betragtes som egentlig myndighedsudøvelse.
De nævnte eksempler – afkrydsning af vælgere i valglisten og udlevering af stemme-
sedler – indebærer en ikke ubetydelig risiko for alvorlige fejl (f.eks. fejlafkrydsning,
udlevering af for mange stemmesedler, hvis disse sidder sammen osv.), som de unge
ikke skal kunne involveres i.
4
L 147 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og indenrigsministeren
1499367_0005.png
Der vil derimod ikke være noget i vejen for, at de unge får lov til at
overvære
udførel-
sen af disse opgaver, mens de udføres af en valgstyrer, tilforordnet vælger eller kom-
munalt ansat medarbejder, der samtidig kan forklare de unge juniortilforordnede nær-
mere om den konkrete opgaves formål og udførelse. Dermed vil den unge efter mini-
steriets opfattelse kunne opnå stort set lige så godt og relevant kendskab til de myn-
dighedsopgaver, som de for deres egen beskyttelse er at udføre efter loven. Ministeri-
et vil derfor sørge for at præcisere i lovens bemærkninger, at juniortilforordnede i det
omfang, det ikke griber forstyrrende ind i valghandlingen, godt kan tillades at overvæ-
re udførelsen af myndighedsopgaver, som de selv er afskåret fra at deltage i, men
som alligevel kan være nyttige at kende af hensyn til den demokratiske dannelse, som
er formålet med ordningen med juniortilforordnede.
Endelig vil ministeriet sørge for at rette ordlyden i lovforslagets bemærkninger til § 1,
nr. 3, til ”politiske ungdomsorganisationer” som rettelig påpeget af DUF.
Høringssvaret giver således anledning til nogle præciserende ændringer i lovforsla-
gets bemærkninger.
5