Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 151 Bilag 10
Offentligt
1519156_0001.png
Til lovforslag nr.
L 151
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Bygningsudvalget den 00. april 2015
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning
(Justering og udskydelse af engrosmodellen og udskydelse af leveringspligten)
[af klima-, energi- og bygningsministeren (Rasmus Helveg Petersen)]
1. Ændringsforslag
Klima-, energi- og bygningsministeren har stillet 3 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. februar 2015 og var til
1. behandling den 10. marts 2015. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Klima-, Energi- og Byg-
ningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og klima-, energi- og bygningsministeren
sendte den 12. november 2014 dette udkast til udvalget, jf.
KEB alm. del – bilag 44. Den 25. februar 2015 sendte kli-
ma-, energi- og bygningsministeren de indkomne hørings-
svar og et notat herom til udvalget.
Sammenhæng med andre lovforslag
Lovforslaget skal ses i sammenhæng med lovforslag nr.
L 144, som er fremsat af skatteministeren og som udvalgs-
behandles i Skatteudvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
to skriftlige henvendelser fra Dansk Energi. Den ene er en
kopi af en henvendelse til Skatteudvalget, som skattemini-
steren har kommenteret over for Skatteudvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 3 spørgsmål til klima-, energi- og
bygningsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret, [bortset fra et, som forventes besvaret inden 2. be-
handlingen. ]
3. Indstillinger <og politiske bemærkninger>
[Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af LA)
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede æn-
dringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de stillede ændringsforslag. ]
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokku-
rin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænknin-
gens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udval-
get og havde dermed ikke adgang til at komme med indstil-
linger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag.
Af
klima-, energi- og bygningsministeren,
tiltrådt af
<>:
Til § 1
1)
Det under
nr. 15
foreslåede
§ 70, stk. 3,
affattes såle-
des:
»Stk. 3.
Ved tab, som er en følge af en elhandelsvirksom-
heds manglende betaling af beløb, der er faktureret i hen-
DokumentId
Journalnummer
L 151 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 10: 2. udkast til betænkning
1519156_0002.png
2
hold til § 72 d, stk. 1, 1. og 2. pkt., hæves netvirksomhedens
indtægtsramme med et beløb svarende til tabet. Indtægts-
rammen hæves i det reguleringsår, hvor tabet er regnskabs-
ført. Modtager netvirksomheden efterfølgende et beløb, der
helt eller delvis dækker det skyldige beløb, fra elhan-
delsvirksomheden eller virksomhedens konkursbo, reduce-
res indtægtsrammen med det modtagede beløb i det regule-
ringsår, hvor beløbet regnskabsføres.«
[Udvidelse af muligheden for forhøjelse og reduktion af ind-
tægtsrammen]
Til § 4
2)
I
stk. 1
ændres »den ...« til: »den 15. maj 2015«.
[Ikrafttrædelsestidspunkt for ændringer i tidligere love om
engrosmodellen og overgangsbestemmelser]
Ny paragraf
3)
Efter § 4 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
Stk. 1.
Med virkning fra den 1. januar 2017 reducerer
Energitilsynet netvirksomhedernes reguleringspriser varigt,
således at beløb, som den enkelte netvirksomhed ved opgø-
relsen af reguleringsprisen for reguleringsåret 2004 har ind-
tægtsført til tab på debitorer, ikke indgår.
Stk. 2.
Energitilsynet opgør reduktionen efter stk.1 på
grundlag af oplysninger fra virksomhederne med udgangs-
punkt i regnskabsmateriale for regnskabsåret 2004. Oplys-
ningerne indsendes efter Energitilsynets nærmere retnings-
linjer, herunder om fristen for indgivelse af oplysninger.
Stk. 3.
Overholder en virksomhed ikke fristen for indsen-
delse af de nødvendige oplysninger eller afgiver den man-
gelfulde oplysninger til brug for opgørelse af reduktionen,
kan Energitilsynet skønsmæssigt fastsætte beløbet for reduk-
tionen.
Stk. 4.
Energitilsynet korrigerer reduktionsbeløbet med
virkning fra den 1. januar 2017, hvis en virksomhed senest
den 31. august 2017 indsender de nødvendige oplysninger,
som medfører en væsentlig ændring af det efter stk. 3 skøns-
mæssigt fastsatte reduktionsbeløb. Ændringen er væsentlig,
hvis de indsendte oplysninger vil medføre en ændring af re-
duktionsbeløbet på 10 pct. eller mere.«
[Justering af reguleringspriser for indregnede beløb for tab
på debitorer i perioden før den 1. april 2016]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslaget, jf. § 1, nr. 15, foreslås det, at der ind-
sættes en ny bestemmelse i § 70, stk. 3, i lov om elforsy-
ning, der skal gøre det muligt at hæve en netvirksomheds
indtægtsramme i et reguleringsår, hvor netvirksomheden på-
føres et tab som følge af en elhandelsvirksomheds manglen-
de betaling af elafgifter, med et beløb svarende til tabet. Til-
svarende skal en netvirksomheds indtægtsramme i henhold
til forslaget kunne reduceres, hvis virksomheden efterføl-
gende modtager beløb, som helt eller delvis dækker betalin-
gen af de elafgifter, der indgik i det tab, som gav anledning
til en midlertidig indtagtsrammeforhøjelse i et tidligere år.
Reduktionen vil ske i det reguleringsår, hvor beløbet regn-
skabsføres.
Når en netvirksomhed efter indførelsen af engrosmodel-
len vil opleve tab som følge af en elhandelsvirksomheds
manglende betaling, vil der imidlertid ikke alene kunne væ-
re tale om tab som følge af de afgifter, som netvirksomhe-
den svarer for over for told- og skatteforvaltningen, men og-
så om tab på grund af elhandelsvirksomhedens manglende
betaling for netydelsen. Tabet vil i givet fald kunne blive
større end de hidtil oplevede tab på enkelte forbrugere, der
ikke har betalt det skyldige beløb.
Efter gældende lov vil en netvirksomhed i henhold til §
69, stk. 1, i lov om elforsyning få dækket omkostninger til
dækning af tab på grund af en elhandelsvirksomheds man-
glende betaling for netydelsen inden for sin indtægtsramme.
Dette forudsætter imidlertid, at der er rum til det inden for
indtægtsrammen.
Med ændringsforslaget foreslås bestemmelsen i § 70, stk.
3, udvidet, således at netvirksomheden gennem en forhøjel-
se af indtægtsrammen vil kunne få dækket sit tab på netydel-
sen også i de tilfælde, hvor netvirksomheden er bundet af
sin indtægtsramme. Tab på afgifter og tab på netydelsen vil
således blive behandlet ens.
Eventuelle efterfølgende forhøjelser af indtægtsrammen
som følge af en elhandelsvirksomheds manglende betaling
vil både omfatte beløb svarende til den tabte afgiftsbetaling
og beløb svarende til den tabte betaling for netydelsen.
Modtager netvirksomheden efterfølgende et beløb, der helt
eller delvis dækker betalingen for elafgiften og netydelsen,
vil indtægtsrammen reduceres med et tilsvarende beløb. Der
henvises i øvrigt til bemærkningerne til § 1, nr. 15, i lovfor-
slaget som fremsat.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring af § 4, stk. 1, indebærer, at loven
træder i kraft få dage efter den forventede kundgørelse i
Lovtidende. Formålet med ændringen er, at der hurtigst mu-
ligt skal kunne udstedes bekendtgørelser med hjemmel i lo-
ven, således at branchen kan indstille sig på de nye regler,
der kommer til at gælde efter den 1. april 2016, hvor engros-
modellen og leveringspligten foreslås indført.
Til nr. 3
Forslaget har sammenhæng med § 70, stk. 3, i lov om el-
forsyning, som affattet ved ændringsforslag nr. 1. Efter den-
ne bestemmelse vil netvirksomheder gennem en forhøjelse
af deres indtægtsrammer kunne få dækket tab som følge af
en elhandelsvirksomheds manglende betaling af elafgifter
og netydelsen. Formålet med nærværende ændringsforslag
er at tage højde for, at netvirksomhedernes indtægtsrammer
allerede hidtil har dækket omkostninger af samme type, om
end for at dække tab på enkelte forbrugere, der ikke betaler
det skyldige beløb, frem for tab som følge af en elhan-
delsvirksomheds manglende betaling i engrosmodellen.
L 151 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 10: 2. udkast til betænkning
1519156_0003.png
3
Det foreslås derfor i
stk. 1,
at der pr. den 1. januar 2017
foretages en varig reduktion af netvirksomhedernes regule-
ringspriser, således at beløb, som den enkelte netvirksomhed
har indtægtsført til tab på debitorer i 2004, dvs. basisåret for
den gældende indtægtsrammeregulering, ikke længere ind-
går i grundlaget for beregningen af reguleringsprisen. Re-
duktionen foreslås foretaget pr. den 1. januar 2017 for at ta-
ge højde for den tidsmæssige forskydning mellem udsendel-
se af fakturaer og realisering af tab på debitorer. Energitilsy-
net fastsætter således en reguleringspris, der i 2016 kan
dække debitortab på enkelte forbrugere opstået før den 1.
april 2016, selv om tabet først realiseres herefter.
Det forudsættes i øvrigt, at Energitilsynet ved beregnin-
gen af reduktionen tager højde for pristalsudviklingen og
eventuelle øvrige justeringer i perioden mellem 2004 og
2016, som måtte have betydning for en retvisende opgørelse
af reduktionen.
Det foreslås i
stk. 2
at Energitilsynet opgør reduktionen
efter stk.1 på grundlag af oplysninger fra virksomhederne
med udgangspunkt i regnskabsmateriale for regnskabsåret
2004. Oplysningerne og dokumentation herfor indsendes ef-
ter Energitilsynets nærmere retningslinjer, herunder om fri-
sten for indgivelse af oplysninger. Netvirksomhederne er ef-
ter den gældende § 70, stk. 11, i lov om elforsyning, der bli-
ver til stk. 12, jf. lovforslagets § 1, nr. 15, forpligtede til at
opbevare regnskabsmateriale for regnskabsåret 2004. Derfor
antages det, at virksomhederne har regnskabsmateriale for
regnskabsåret 2004 til rådighed og er i stand til at levere op-
lysningerne.
Forslaget til
stk. 3
har til formål at sikre, at korrektionen
af reguleringsprisen kan foretages, selv om virksomheder ik-
ke indsender oplysningerne inden for de af Energitilsynet
fastsatte frister, eller hvis oplysningerne er mangelfulde. I
disse tilfælde vil Energitilsynet kunne fastsætte reduktions-
beløbet skønsmæssigt, dog vil denne fastsættelse kunne kor-
rigeres, hvis virksomheden efterfølgende fremkommer med
de nødvendige oplysninger, jf. forslag til bestemmelsen i
stk. 4. Det forventes at den skønsmæssige fastsættelse af re-
duktionsbeløbet alene vil finde anvendelse i tilfælde af, at en
netvirksomhed imod forventning ikke har opbevaret regn-
skabsmaterialet for regnskabsåret 2004.
Efter forslagets
stk. 4
har Energitilsynet en forpligtelse til
at korrigere det efter stk. 3 skønsmæssigt fastsatte beløb,
hvis virksomheden efterfølgende fremkommer med de nød-
vendige oplysninger. Det anses for hensigtsmæssigt, at der
fastsættes en frist for, hvornår virksomhederne senest kan
komme med oplysningerne. Det vurderes endvidere mest
hensigtsmæssigt, at Energitilsynet kun vil være forpligtet til
at korrigere det efter stk. 3 skønsmæssigt fastsatte redukti-
onsbeløb, såfremt de efterfølgende fremsendte oplysninger
fra netvirksomhederne vil føre til en væsentlig ændring af
beløbet for reduktionen. Ændringen anses efter forslaget for
væsentlig, hvis de efterfølgende inden den 31. august 2017
fremsendte oplysninger vil medføre en ændring af det af
Energitilsynet skønsmæssigt fastsatte reduktionsbeløb på 10
pct. eller mere.
Julie Skovsby (S) Jens Joel (S) Karin Gaardsted (S) Jesper Petersen (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Jacob Lund (S)
Flemming Møller Mortensen (S) Andreas Steenberg (RV) Lone Loklindt (RV) Lotte Rod (RV) Steen Gade (SF)
fmd.
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Per Clausen (EL) Frank Aaen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V)
nfmd.
Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans Christian Schmidt (V) Lars Christian Lilleholt (V) Ellen Trane Nørby (V)
Jens Ejner Christensen (V) Eyvind Vesselbo (V) Mikkel Dencker (DF) Liselott Blixt (DF) René Christensen (DF)
Kim Christiansen (DF) Villum Christensen (LA) Mike Legarth (KF) Charlotte Dyremose (KF)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
47
47
22
17
12
12
9
Det Konservative Folkeparti (KF)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
8
1
1
1
1
1
L 151 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 10: 2. udkast til betænkning
1519156_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 151
Bilagsnr. Titel
1
Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og bygningsministe-
ren
2
Tidsplan for udvalgsbehandling af lovforslaget
3
Henvendelse af 13/3-15 fra Dansk Energi
4
Ændringsforslag fra klima-, energi- og bygningsministeren
5
1. udkast til betænkning
6
Kommentar til henvendelse 13/3-15 fra Dansk Energi, fra skattemini-
steren
7
Tilbagetrækning af ændringsforslag nr. 2, fra klima-, energi- og byg-
ningsministeren
8
Revision af ændringsforslag, fra klima-, energi- og bygningsministe-
ren
9
Henvendelse af 15/4-15 fra Dansk Energi
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 151
Spm.nr.
1
Titel
Spm., om det er i overensstemmelse med målet for engrosmodellen
(nemlig, at netvirksomhederne ikke skal have direkte kontakt med
kunden), at netvirksomhederne som følge af de foreslåede ændringer
af elafgiftsloven (jf. lovforslag nr. L 144) tillægges en kontrolopgave i
forhold til kunder med særlige elafgiftsforhold, som f.eks. elopvarme-
de helårsboliger, og dermed skal undersøge og træffe beslutning om,
hvorvidt en elkunde er berettiget til at være registreret med det særlige
elafgiftsforhold, til klima-, energi- og bygningsministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm., om ministeren i forhold til ændringsforslag nr. 4 vil sikre, at
misligholdte udeståender, opstået før den 1. april 2016, skal behandles
efter den »gamle« model, til klima-, energi- og bygningsministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 15/4-15 fra Dansk Energi, til
klima-, energi- og bygningsministeren, og ministerens svar herpå
2
3