Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 151 Bilag 4
Offentligt
Til L151
Ændringsforslag stillet den 7. april 2015
Ændringsforslag
Til 2. behandling af
Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning
(Justering og udskydelse af engrosmodellen og udskydelse af leveringspligten)
Af
klima-, energi- og bygningsministeren
tiltrådt af ...:
Til § 1
1)
Det under
nr. 15
foreslåede
§ 70, stk. 3,
affattes således:
»Stk. 3.
Ved tab, som er en følge af en elhandelsvirksomheds manglende betaling af beløb, der er
faktureret i henhold til § 72 d, stk. 1, 1. og 2. pkt., hæves netvirksomhedens indtægtsramme med et
beløb svarende til tabet. Indtægtsrammen hæves i det reguleringsår, hvor tabet er regnskabsført.
Modtager netvirksomheden efterfølgende et beløb, der helt eller delvis dækker det skyldige beløb,
fra elhandelsvirksomheden eller virksomhedens konkursbo reduceres indtægtsrammen med det
modtagede beløb i det reguleringsår, hvor beløbet regnskabsføres.«
[Udvidelse af muligheden for forhøjelse og reduktion af indtægtsrammen]
2)
I den under
nr. 19
foreslåede
§ 82 b,
indsættes efter stk. 4 som nyt stykke:
»Stk.
5.
Energitilsynet kan fastsætte regler om, at elhandelsvirksomheder skal give hvert produkt på
elprisportalen et identifikationsnummer, og om hvordan elhandelsvirksomheder skal oplyse om
identifikationsnummeret på forbrugerens produkt.«
[Hjemmel til at give produkter et produktidentifikationsnummer på elprisportalen, så forbrugerne lettere kan
sammenligne priser]
Til § 4
3)
I § 4, stk. 1, ændres »den ...« til: »den 15. maj 2015«
[Ikrafttrædelsestidspunkt for ændringer i tidligere love om engrosmodellen og overgangsbestemmelser]
Ny paragraf
4)
Efter § 4 indsættes som ny paragraf:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ȥ
01
Stk. 1.
Med virkning fra den 1. april 2016 reducerer Energitilsynet netvirksomhedernes
reguleringspriser varigt, således at beløb, som den enkelte netvirksomhed ved opgørelsen af
reguleringsprisen for reguleringsåret 2004 har indtægtsført til tab på debitorer, ikke indgår.«
[Korrektur af reguleringspriser for indregnede beløb for tab på debitorer i perioden før 1. april
2016]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslaget, jf. § 1, nr. 15, foreslås det, at der indsættes en ny bestemmelse i § 70, stk. 3, i
lov om elforsyning, der skal gøre det muligt at hæve en netvirksomheds indtægtsramme i et
reguleringsår, hvor netvirksomheden påføres et tab som følge af en elhandelsvirksomheds
manglende betaling af elafgifter, med et beløb svarende til tabet. Tilsvarende skal en
netvirksomheds indtægtsramme i henhold til forslaget kunne reduceres, hvis virksomheden
efterfølgende modtager beløb, som helt eller delvist dækker betalingen af de elafgifter, der indgik i
det tab, som gav anledning til en midlertidig indtagtsrammeforhøjelse i et tidligere år. Reduktionen
vil ske i det reguleringsår, hvor beløbet regnskabsføres..
Når en netvirksomhed efter indførelsen af engrosmodellen vil opleve tab som følge af en
elhandelsvirksomheds manglende betaling, vil der imidlertid ikke alene kunne være tale om tab som
følge af de afgifter, som netvirksomheden svarer for over for told- og skatteforvaltningen, men også
om tab på grund af elhandelsvirksomhedens manglende betaling for netydelsen. Tabet vil i givet
fald kunne blive større end de hidtil oplevede tab på enkelte forbrugere, der ikke har betalt det
skyldige beløb
Efter gældende lov vil en netvirksomhed i henhold til § 69, stk. 1, i lov om elforsyning få dækket
omkostninger til dækning af tab pga. en elhandelsvirksomheds manglende betaling for netydelsen
inden for sin indtægtsramme. Dette forudsætter imidlertid, at der er rum til det inden for
indtægtsrammen.
Med ændringsforslaget foreslås bestemmelsen i § 70, stk. 3, udvidet således, at netvirksomheden
gennem en forhøjelse af indtægtsrammen vil kunne få dækket sit tab på netydelsen også i de
tilfælde, hvor netvirksomheden er bundet af sin indtægtsramme. Tab på afgifter og tab på
netydelsen vil således blive behandlet ens.
Eventuelle efterfølgende forhøjelser af indtægtsrammen som følge af en elhandelsvirksomheds
manglende betaling vil både omfatte beløb svarende til den tabte afgiftsbetaling og beløb svarende
til den tabte betaling for netydelsen. Modtager netvirksomheden efterfølgende et beløb, der helt
eller delvis dækker betalingen for elafgiften og netydelsen, vil indtægtsrammen reduceres med et
tilsvarende beløb. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til § 1, nr. 15, som fremsat.
Til nr. 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Med ændringsforslaget til § 82 b foreslås, at der indsættes et nyt stk. 5, hvorefter Energitilsynet
gives hjemmel til at fastsætte regler om, at elhandelsvirksomheder skal forsyne produkter på
elprisportalen med et produktidentifikationsnummer, og om hvordan elhandelsvirksomheder skal
oplyse om identifikationsnummeret på forbrugerens produkt. Ved hvert produkt på elprisportalen
forstås alle produkter, der skal indberettes til prisportalen efter § 72 a, stk. 5, som affattet ved
lovforslagets § 1, nr. 17, og som tilbydes til eller anvendes af elforbrugere med et forbrug på op til
100.000 kWh om året, herunder også produkter, som forbrugere overføres til efter en eventuel
introduktionsperiode.
Formålet med bestemmelsen er, at det skal være lettere for elforbrugere at sammenligne deres
nuværende elprodukt med andre elprodukter på markedet. Prisen på et elprodukt er ofte sammensat
af flere forskellige priselementer. Et priselement kan være variabelt, hvis det f.eks. er knyttet til
markedsprisen på engrosmarkedet, der ændrer sig løbende. Det forekommer også, at et elprodukt
introduceres til én pris, som senere ændres efter introduktionsperiodens udløb, hvis forbrugeren
ikke forinden vælger et andet produkt. Disse forhold kan gøre det svært for forbrugerne at regne ud,
om deres produkt er billigere eller dyrere end andre produkter på markedet. Ved at give hvert
produkt et identifikationsnummer, som oplyses til elforbrugeren, vil det være muligt at opsætte en
hjælpefunktion i elprisportalen. Forbrugeren kan i denne hjælpefunktion indtaste
identifikationsnummeret for deres nuværende produkt og modtage en sammenligning med de øvrige
produkter på markedet, som så vidt muligt gør prisvariationer på forbrugerens nuværende produkt
gennemsigtige for forbrugeren.
Den foreslåede bestemmelse indeholder herudover en bemyndigelse for Energitilsynet til at
fastsætte regler om, hvordan elhandelsvirksomheder skal oplyse om identifikationsnummeret på
forbrugerens produkt. Det forudsættes, at Energitilsynet tager hensyn til, at der ikke skal anvendes
unødige ressourcer på nye layout- eller it-opsætninger hos elhandelsvirksomhederne og
Energinet.dk for at formidle produktidentifikationsnummeret til kunderne. Samtidigt skal der ved
fastsættelsen af reglerne tages hensyn til, at forbrugerne får let adgang til deres
produktidentifikationsnummer. Forbrugerrådet Tænk og branchen vil blive inddraget under
udarbejdelsen af reglerne.
Det vurderes ikke, at den foreslåede bemyndigelse vil medføre væsentlige økonomiske og
administrative omkostninger for elhandelsvirksomhederne.
Til nr. 3
Den foreslåede ændring af § 4, stk. 1, indebærer, at loven træder i kraft få dage efter kundgørelsen
i Lovtidende. Formålet med ændringen er, at der hurtigst muligt skal kunne udstedes
bekendtgørelser med hjemmel i loven, således at branchen kan indstille sig på de nye regler, der
kommer til at gælde efter den 1. april 2016, hvor engrosmodellen og leveringspligten foreslås
indført.
Til nr. 4
Forslaget har sammenhæng med § 70, stk. 3, i lov om elforsyning, som affattet ved
ændringsforslag nr. 1. Efter denne bestemmelse vil netvirksomheder gennem en forhøjelse af deres
indtægtsrammer kunne få dækket tab som følge af en elhandelsvirksomheds manglende betaling af
elafgifter og netydelsen. Formålet med nærværende ændringsforslag er, at tage højde for, at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
netvirksomhedernes indtægtsrammer allerede hidtil har dækket omkostninger af samme type, om
end for at dække tab på enkelte forbrugere, der ikke betaler det skyldige beløb, frem for tab som
følge af en elhandelsvirksomheds manglende betaling i engrosmodellen.
Det foreslås derfor, at der pr. den 1. april 2016, dato for ikrafttræden af engrosmodellen, foretages
en varig reduktion af netvirksomhedernes reguleringspriser, således at beløb, som den enkelte
netvirksomhed har indtægtsført til tab på debitorer i 2004, dvs. basisåret for den gældende
indtægtsrammeregulering, ikke længere indgår i grundlaget for beregningen af reguleringsprisen.
Det forudsættes, at Energitilsynet ved beregningen af reduktionen tager højde for
pristalsudviklingen og eventuelle øvrige justeringer i perioden mellem 2004 og 2016, som måtte
have betydning for en retvisende opgørelse af reduktionen.