Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 151 Bilag 5
Offentligt
1516256_0001.png
Til lovforslag nr.
L 151
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Bygningsudvalget den 00. april 2015
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning
(Justering og udskydelse af engrosmodellen og udskydelse af leveringspligten)
[af klima-, energi- og bygningsministeren (Rasmus Helveg Petersen)]
1. Ændringsforslag
Klima-, energi- og bygningsministeren har stillet 4 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. februar 2015 og var til
1. behandling den 10. marts 2015. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Klima-, Energi- og Byg-
ningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og klima-, energi- og bygningsministeren
sendte den 12. november 2014 dette udkast til udvalget, jf.
KEB alm. del – bilag 44. Den 25. februar 2015 sendte kli-
ma-, energi- og bygningsministeren de indkomne hørings-
svar og et notat herom til udvalget.
Sammenhæng med andre lovforslag
Lovforslaget skal ses i sammenhæng med lovforslag nr.
L 144, som er fremsat af skatteministeren og som udvalgs-
behandles i Skatteudvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
en skriftlig henvendelse fra Dansk Energi.
Skatteministeren har over for Skatteudvalget kommente-
ret den skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 1 spørgsmål til klima-, energi- og
bygningsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger <og politiske bemærkninger>
[Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af LA)
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede æn-
dringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de stillede ændringsforslag. ]
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokku-
rin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænknin-
gens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udval-
get og havde dermed ikke adgang til at komme med indstil-
linger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag.
Til § 1
Af
klima-, energi- og bygningsministeren,
tiltrådt af
<>:
1)
Det under
nr. 15
foreslåede
§ 70, stk. 3,
affattes såle-
des:
»Stk. 3.
Ved tab, som er en følge af en elhandelsvirksom-
heds manglende betaling af beløb, der er faktureret i hen-
hold til § 72 d, stk. 1, 1. og 2. pkt., hæves netvirksomhedens
DokumentId
Journalnummer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1516256_0002.png
2
indtægtsramme med et beløb svarende til tabet. Indtægts-
rammen hæves i det reguleringsår, hvor tabet er regnskabs-
ført. Modtager netvirksomheden efterfølgende et beløb, der
helt eller delvis dækker det skyldige beløb, fra elhandel-
svirksomheden eller virksomhedens konkursbo, reduceres
indtægtsrammen med det modtagede beløb i det regulerings-
år, hvor beløbet regnskabsføres.«
[Udvidelse af muligheden for forhøjelse og reduktion af ind-
tægtsrammen]
Af
klima-, energi- og bygningsministeren
tiltrådt af
<>:
2)
I den under
nr. 19
foreslåede
§ 82 b,
indsættes efter stk.
4 som nyt stykke:
»Stk. 5.
Energitilsynet kan fastsætte regler om, at elhan-
delsvirksomheder skal give hvert produkt på elprisportalen
et identifikationsnummer, og om, hvordan elhandelsvirk-
somheder skal oplyse om identifikationsnummeret på for-
brugerens produkt.«
[Hjemmel til at give produkter et produktidentifikations-
nummer på elprisportalen, så forbrugerne lettere kan sam-
menligne priser]
Til § 4
3)
I
stk. 1
ændres »den ...« til: »den 15. maj 2015«.
[Ikrafttrædelsestidspunkt for ændringer i tidligere love om
engrosmodellen og overgangsbestemmelser]
Ny paragraf
4)
Efter § 4 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
Med virkning fra den 1. april 2016 reducerer Energitilsy-
net netvirksomhedernes reguleringspriser varigt, således at
beløb, som den enkelte netvirksomhed ved opgørelsen af re-
guleringsprisen for reguleringsåret 2004 har indtægtsført til
tab på debitorer, ikke indgår.«
[Korrektion af reguleringspriser for indregnede beløb for tab
på debitorer i perioden før 1. april 2016]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslaget, jf. § 1, nr. 15, foreslås det, at der ind-
sættes en ny bestemmelse i § 70, stk. 3, i lov om elforsy-
ning, der skal gøre det muligt at hæve en netvirksomheds
indtægtsramme i et reguleringsår, hvor netvirksomheden på-
føres et tab som følge af en elhandelsvirksomheds manglen-
de betaling af elafgifter, med et beløb svarende til tabet. Til-
svarende skal en netvirksomheds indtægtsramme i henhold
til forslaget kunne reduceres, hvis virksomheden efterføl-
gende modtager beløb, som helt eller delvis dækker betalin-
gen af de elafgifter, der indgik i det tab, som gav anledning
til en midlertidig indtagtsrammeforhøjelse i et tidligere år.
Reduktionen vil ske i det reguleringsår, hvor beløbet regn-
skabsføres.
Når en netvirksomhed efter indførelsen af engrosmodel-
len vil opleve tab som følge af en elhandelsvirksomheds
manglende betaling, vil der imidlertid ikke alene kunne væ-
re tale om tab som følge af de afgifter, som netvirksomhe-
den svarer for over for told- og skatteforvaltningen, men og-
så om tab på grund af elhandelsvirksomhedens manglende
betaling for netydelsen. Tabet vil i givet fald kunne blive
større end de hidtil oplevede tab på enkelte forbrugere, der
ikke har betalt det skyldige beløb.
Efter gældende lov vil en netvirksomhed i henhold til §
69, stk. 1, i lov om elforsyning få dækket omkostninger til
dækning af tab på grund af en elhandelsvirksomheds man-
glende betaling for netydelsen inden for sin indtægtsramme.
Dette forudsætter imidlertid, at der er rum til det inden for
indtægtsrammen.
Med ændringsforslaget foreslås bestemmelsen i § 70, stk.
3, udvidet, således at netvirksomheden gennem en forhøjel-
se af indtægtsrammen vil kunne få dækket sit tab på netydel-
sen også i de tilfælde, hvor netvirksomheden er bundet af
sin indtægtsramme. Tab på afgifter og tab på netydelsen vil
således blive behandlet ens.
Eventuelle efterfølgende forhøjelser af indtægtsrammen
som følge af en elhandelsvirksomheds manglende betaling
vil både omfatte beløb svarende til den tabte afgiftsbetaling
og beløb svarende til den tabte betaling for netydelsen.
Modtager netvirksomheden efterfølgende et beløb, der helt
eller delvis dækker betalingen for elafgiften og netydelsen,
vil indtægtsrammen reduceres med et tilsvarende beløb. Der
henvises i øvrigt til bemærkningerne til § 1, nr. 15, som
fremsat.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget til § 82 b foreslås, at der indsæt-
tes et nyt stk. 5, hvorefter Energitilsynet gives hjemmel til at
fastsætte regler om, at elhandelsvirksomheder skal forsyne
produkter på elprisportalen med et produktidentifikations-
nummer, og om, hvordan elhandelsvirksomheder skal oply-
se om identifikationsnummeret på forbrugerens produkt.
Ved hvert produkt på elprisportalen forstås alle produkter,
der skal indberettes til prisportalen efter § 72 a, stk. 5, som
affattet ved lovforslagets § 1, nr. 17, og som tilbydes til eller
anvendes af elforbrugere med et forbrug på op til 100.000
kWh om året, herunder også produkter, som forbrugere
overføres til efter en eventuel introduktionsperiode.
Formålet med bestemmelsen er, at det skal være lettere
for elforbrugere at sammenligne deres nuværende elprodukt
med andre elprodukter på markedet. Prisen på et elprodukt
er ofte sammensat af flere forskellige priselementer. Et pris-
element kan være variabelt, hvis det f.eks. er knyttet til mar-
kedsprisen på engrosmarkedet, der ændrer sig løbende. Det
forekommer også, at et elprodukt introduceres til én pris,
som senere ændres efter introduktionsperiodens udløb, hvis
forbrugeren ikke forinden vælger et andet produkt. Disse
forhold kan gøre det svært for forbrugerne at regne ud, om
deres produkt er billigere eller dyrere end andre produkter
på markedet. Ved at give hvert produkt et identifikations-
nummer, som oplyses til elforbrugeren, vil det være muligt
at opsætte en hjælpefunktion i elprisportalen. Forbrugeren
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1516256_0003.png
3
kan i denne hjælpefunktion indtaste identifikationsnumme-
ret for sit nuværende produkt og modtage en sammenligning
med de øvrige produkter på markedet, som så vidt muligt
gør prisvariationer på forbrugerens nuværende produkt gen-
nemsigtige for forbrugeren.
Den foreslåede bestemmelse indeholder herudover en be-
myndigelse for Energitilsynet til at fastsætte regler om,
hvordan elhandelsvirksomheder skal oplyse om identifikati-
onsnummeret på forbrugerens produkt. Det forudsættes, at
Energitilsynet tager hensyn til, at der ikke skal anvendes
unødige ressourcer på nye layout- eller it-opsætninger hos
elhandelsvirksomhederne og Energinet.dk for at formidle
produktidentifikationsnummeret til kunderne. Samtidig skal
der ved fastsættelsen af reglerne tages hensyn til, at forbru-
gerne får let adgang til deres produktidentifikationsnummer.
Forbrugerrådet Tænk og branchen vil blive inddraget under
udarbejdelsen af reglerne.
Det vurderes ikke, at den foreslåede bemyndigelse vil
medføre væsentlige økonomiske og administrative omkost-
ninger for elhandelsvirksomhederne.
Til nr. 3
Den foreslåede ændring af § 4, stk. 1, indebærer, at loven
træder i kraft få dage efter den forventede kundgørelse i
Lovtidende. Formålet med ændringen er, at der hurtigst mu-
ligt skal kunne udstedes bekendtgørelser med hjemmel i lo-
ven, således at branchen kan indstille sig på de nye regler,
der kommer til at gælde efter den 1. april 2016, hvor engros-
modellen og leveringspligten foreslås indført.
Til nr. 4
Forslaget har sammenhæng med § 70, stk. 3, i lov om el-
forsyning, som affattet ved ændringsforslag nr. 1. Efter den-
ne bestemmelse vil netvirksomheder gennem en forhøjelse
af deres indtægtsrammer kunne få dækket tab som følge af
en elhandelsvirksomheds manglende betaling af elafgifter
og netydelsen. Formålet med nærværende ændringsforslag
er at tage højde for, at netvirksomhedernes indtægtsrammer
allerede hidtil har dækket omkostninger af samme type, om
end for at dække tab på enkelte forbrugere, der ikke betaler
det skyldige beløb, frem for tab som følge af en elhandel-
svirksomheds manglende betaling i engrosmodellen.
Det foreslås derfor, at der pr. den 1. april 2016, datoen
for ikrafttræden af engrosmodellen, foretages en varig re-
duktion af netvirksomhedernes reguleringspriser, således at
beløb, som den enkelte netvirksomhed har indtægtsført til
tab på debitorer i 2004, dvs. basisåret for den gældende ind-
tægtsrammeregulering, ikke længere indgår i grundlaget for
beregningen af reguleringsprisen. Det forudsættes, at Ener-
gitilsynet ved beregningen af reduktionen tager højde for
pristalsudviklingen og eventuelle øvrige justeringer i perio-
den mellem 2004 og 2016, som måtte have betydning for en
retvisende opgørelse af reduktionen.
Julie Skovsby (S) Jens Joel (S) Karin Gaardsted (S) Jesper Petersen (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Jacob Lund (S)
Flemming Møller Mortensen (S) Andreas Steenberg (RV) Lone Loklindt (RV) Lotte Rod (RV) Steen Gade (SF)
fmd.
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Per Clausen (EL) Frank Aaen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V)
nfmd.
Kristian Pihl Lorentzen (V) Jacob Jensen (V) Lars Christian Lilleholt (V) Ellen Trane Nørby (V) Jens Ejner Christensen (V)
Eyvind Vesselbo (V) Mikkel Dencker (DF) Liselott Blixt (DF) René Christensen (DF) Kim Christiansen (DF)
Villum Christensen (LA) Mike Legarth (KF) Charlotte Dyremose (KF)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
47
47
22
17
12
12
9
Det Konservative Folkeparti (KF)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
8
1
1
1
1
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1516256_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 151
Bilagsnr. Titel
1
Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og bygningsministe-
ren
2
Tidsplan for udvalgsbehandling af lovforslaget
3
Henvendelse af 13/3-15 fra Dansk Energi
4
Ændringsforslag fra klima-, energi- og bygningsministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 151
Spm.nr.
1
Titel
Spm., om det er i overensstemmelse med målet for engrosmodellen
(nemlig, at netvirksomhederne ikke skal have direkte kontakt med
kunden), at netvirksomhederne som følge af de foreslåede ændringer
af elafgiftsloven (jf. lovforslag nr. L 144) tillægges en kontrolopgave i
forhold til kunder med særlige elafgiftsforhold, som f.eks. elopvarme-
de helårsboliger, og dermed skal undersøge og træffe beslutning om,
hvorvidt en elkunde er berettiget til at være registreret med det særlige
elafgiftsforhold, til klima-, energi- og bygningsministeren, og ministe-
rens svar herpå