Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 154 Bilag 10
Offentligt
1517715_0001.png
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15
L 154 Bilag XX
Offentligt
13. april 2015
Ændringsforslag
til
Lov om ændring af lov om værdipapirhandel m.v., lov om finansiel virksomhed, lov om
kreditaftaler, lov om finansielle rådgivere, lov om pantebrevsselskaber, lov om realkre-
ditlån og realkreditobligationer m.v. og forskellige andre love
(Ret til basal indlånskonto, gennemførelse af ændringer til gennemsigtighedsdirektivet, modernisering af
reglerne for indsendelse af årsrapporter, udvidelse af forsikringsselskabers drift af anden virksomhed, præci-
sering af regulering af refinansieringsrisiko for realkreditobligationer m.v. og gennemførelse af boligkredit-
direktivet m.v.)
(L 154)
Af
erhvervs- og vækstministeren
tiltrådt af [XXX]:
Til § 1
1)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01.
To steder i
§ 14, stk. 5,
der bliver stk. 6, ændres »stk. 4« til: »stk. 5«.
[Konsekvensrettelse]
2)
Nr. 31
affattes således:
»31.
I
§ 84 a, stk. 12, 1. pkt.,
ændres »24-27« til: »25-28«, og i
2. pkt.,
ændres »27« til: »28«.«
[Konsekvensrettelse]
Til § 2
3)
I indledningen til § 2 ændres »og § 1 i lov nr. 1490 af 23. december 2014« til: », § 1 i lov nr.
1490 af 23. december 2014, § 1 i lov nr. 308 af 28. marts 2015 og § 1 i lov nr. 334 af 31. marts
2015«.
[Konsekvensrettelse]
4)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
fodnoten
til lovens titel indsættes efter »EU-Tidende 2013, nr. L 176, side 338 (CRD IV),«:
»dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/17/EU af 4. februar 2014 om forbrugerkre-
ditaftaler i forbindelse med fast ejendom til beboelse og om ændring af direktiv 2008/48/EF og
2013/36/EU og forordning (EU) nr. 1093/2010, EU-Tidende 2014, nr. L 60, side 34 (boligkreditdi-
rektivet),«.«
[Konsekvensændring som følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 105]
5)
I den under
nr. 5
forslåede affattelse af
§ 77 f
affattes
stk. 4
således:
»Stk. 4.
For personer i ansættelsesforhold, der er omfattet af en kollektiv overenskomst, finder stk. 1
og 3 kun anvendelse på aftaler om aflønning, hvis aftalerne om aflønning ikke er fastsat i overens-
komsten.«
[Udvidelse af undtagelsesbestemmelsen til at omfatte alle former for aflønning omfattet af kollektiv
overenskomst]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side
2
af
11
6)
Efter nr. 14 indsættes som nyt nummer:
»01.
§ 344
affattes således:
Ȥ 344.
Finanstilsynet påser overholdelsen af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
575/2013 af 26. juni 2013 om tilsynsmæssige krav til kreditinstitutter og investeringsselskaber, for-
ordninger og regler udstedt i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
575/2013 af 26. juni 2013 om tilsynsmæssige krav til kreditinstitutter og investeringsselskaber, for-
ordninger udstedt i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/36/EU af 26. juni 2013
om adgang til at udøve virksomhed som kreditinstitut og om tilsyn med kreditinstitutter og investe-
ringsselskaber og denne lov og af de regler, der er udstedt i medfør af loven, undtagen § 75 b og §
77, stk. 1 og 2. Dog påser Erhvervsstyrelsen overholdelsen af § 15, stk. 1, 2 og 4, og §§ 83, 87, 91
og 112. Finanstilsynet kontrollerer, at reglerne for finansiel information i årsrapporter og delårsrap-
porter i §§ 183-193 og i regler udstedt i medfør af § 196 er overholdt for finansielle virksomheder,
som har udstedt værdipapirer, der er optaget til handel på et reguleret marked, jf. § 83, stk. 2 og 3,
og § 83 b i lov om værdipapirhandel m.v. Finanstilsynet påser endvidere overholdelsen af regler
udstedt i medfør af § 31, stk. 8, i lov om godkendte revisorer og revisionsvirksomheder.
Stk. 2.
Finanstilsynet skal tilrettelægge den sædvanlige tilsynsvirksomhed med henblik på at frem-
me den finansielle stabilitet og tilliden til de finansielle virksomheder og markeder. Finanstilsynet
skal i sin tilsynsvirksomhed lægge vægt på holdbarheden af den enkelte finansielle virksomheds
forretningsmodel. Tilrettelæggelsen af tilsynsvirksomheden skal ske ud fra et væsentlighedshensyn,
hvor den tilsynsmæssige indsats står i forhold til de potentielle risici eller skadevirkninger. Finans-
tilsynet gennemgår hvert år solvensbehovet hos de penge- og realkreditinstitutter, der har en arbej-
dende kapital på mere end 250 mio. kr. Væsentlighedshensynet medfører, at Finanstilsynet fører et
intensiveret tilsyn med de systemisk vigtige finansielle institutter (SIFI) og de globalt systemisk
vigtige finansielle institutter (G-SIFI). Finanstilsynets direktion har ansvaret for tilsynsvirksomhe-
dens tilrettelæggelse.
Stk. 3.
Finanstilsynet skal i tilrettelæggelsen af tilsynsvirksomheden overveje de potentielle konse-
kvenser for den finansielle stabilitet i andre lande inden for Den Europæiske Union eller et land,
som Unionen har indgået aftale med på det finansielle område. Det gælder navnlig i forbindelse
med krisesituationer. For filialer beliggende her i landet af udenlandske virksomheder, der er med-
delt tilladelse til at udøve den i §§ 7-11 nævnte virksomhed i et land inden for Den Europæiske
Union eller et land, som Unionen har indgået aftale med på det finansielle område, skal Finanstilsy-
net overvåge filialerne og bistå de kompetente tilsynsmyndigheder i tilsynet med filialerne. Finans-
tilsynet skal for væsentlige filialer og datterselskaber af udenlandske virksomheder, der er meddelt
tilladelse til at udøve den i §§ 7-11 nævnte virksomhed i et land inden for Den Europæiske Union
eller et land, som Unionen har indgået aftale med på det finansielle område, deltage i eventuelle
samarbejdsfora om tilsynet med den samlede koncern.
Stk. 4.
Finanstilsynet kan indgå aftaler om at udføre visse typer af opgaver eventuelt mod betaling
for offentlige myndigheder, statslige institutioner m.v., såfremt Finanstilsynet vurderer, at udførel-
sen af opgaven kan bidrage til at sikre den finansielle stabilitet.
Stk. 5.
Finanstilsynet kan i særlige tilfælde anvende fremmed bistand.
Stk. 6.
Vurderer Finanstilsynet, at et pengeinstitut, et realkreditinstitut eller et fondsmæglerselskab I
ikke opfylder eller forventeligt ikke opfylder kravene i denne lov eller Europa-Parlamentets forord-
ning (EU) nr. 575/2013 af 26. juni 2013 om tilsynsmæssige krav til kreditinstitutter og investerings-
selskaber til opretholdelse af sin tilladelse, kan Finanstilsynet føre drøftelser med interesserede par-
ter og interessenter med henblik på at finde en løsning på virksomhedens situation.
Stk. 7.
Finanstilsynet skal orientere Finansiel Stabilitet, hvis Finanstilsynet vurderer, at der er en
risiko for, at et pengeinstitut, et realkreditinstitut eller et fondsmæglerselskab I vil blive nødlidende
eller forventeligt nødlidende, og Finanstilsynet træffer afgørelse efter § 224 a, stk. 3, eller § 225,
stk. 1, og der ikke er udsigt til en løsning på virksomhedens situation i henhold til stk. 7.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side
3
af
11
Stk. 8.
Finanstilsynet skal orientere erhvervs- og vækstministeren, når Finanstilsynet træffer afgørel-
se efter § 224 a, stk. 3, over for et pengeinstitut, et realkreditinstitut, et fondsmæglerselskab I eller
en koncern om, at virksomheden eller koncernen er nødlidende eller forventeligt nødlidende, så-
fremt afgørelsen kan få betydning for realøkonomien eller for den finansielle stabilitet.
Stk. 9.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte regler om Finanstilsynets forpligtelser i forhold
til samarbejdet med andre kompetente myndigheder og afviklingsmyndigheder i lande inden for
Den Europæiske Union eller lande, som Unionen har indgået aftale med på det finansielle område,
herunder krav til tilsynskollegier og afviklingskollegier.
Stk. 10.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte nærmere regler for Finanstilsynets procedurer i
overensstemmelse med bestemmelser herom fastsat i EU-retlige regler.
Stk. 11.
Finanstilsynet kan i visse tilfælde, hvor en modervirksomhed i en koncern er en finansiel
holdingvirksomhed, en forsikringsholdingvirksomhed eller en finansiel virksomhed, fravige be-
stemmelser for koncerner fastsat i denne lov eller i regler udstedt i medfør af loven under hensynta-
gen til formålet med de pågældende bestemmelser og aktiviteterne i koncernen.
Stk. 12.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte nærmere regler om samordning af tilsynsprak-
sis.««
[Konsekvensændring som følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 73 og L 114]
7)
Efter nr. 14 indsættes som nyt nummer:
»02.
§ 344
affattes således:
Ȥ 344.
Finanstilsynet påser overholdelsen af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
575/2013 af 26. juni 2013 om tilsynsmæssige krav til kreditinstitutter og investeringsselskaber, for-
ordninger og regler udstedt i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
575/2013 af 26. juni 2013 om tilsynsmæssige krav til kreditinstitutter og investeringsselskaber, for-
ordninger udstedt i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/36/EU af 26. juni 2013
om adgang til at udøve virksomhed som kreditinstitut og om tilsyn med kreditinstitutter og investe-
ringsselskaber, forordninger udstedt i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2009/138/EF af 25. november 2009 om adgang til og udøvelse af forsikrings- og genforsikrings-
virksomhed (Solvens II) og denne lov og af de regler, der er udstedt i medfør af loven, undtagen §
75 b og § 77, stk. 1 og 2. Dog påser Erhvervsstyrelsen overholdelsen af § 15, stk. 1, 2 og 4, og §§
83, 87, 91 og 112. Finanstilsynet kontrollerer, at reglerne for finansiel information i årsrapporter og
delårsrapporter i §§ 183-193 og i regler udstedt i medfør af § 196 er overholdt for finansielle virk-
somheder, som har udstedt værdipapirer, der er optaget til handel på et reguleret marked, jf. § 83,
stk. 2 og 3, og § 83 b i lov om værdipapirhandel m.v. Finanstilsynet påser endvidere overholdelsen
af regler udstedt i medfør af § 31, stk. 8, i lov om godkendte revisorer og revisionsvirksomheder.
Stk. 2.
Finanstilsynet skal tilrettelægge den sædvanlige tilsynsvirksomhed med henblik på at frem-
me den finansielle stabilitet og tilliden til de finansielle virksomheder og markeder samt for forsik-
ringsbranchen at varetage beskyttelsen af forsikringstagernes interesser. Finanstilsynet skal i sin
tilsynsvirksomhed lægge vægt på holdbarheden af den enkelte finansielle virksomheds forretnings-
model. Tilrettelæggelsen af tilsynsvirksomheden skal ske ud fra et væsentlighedshensyn, hvor den
tilsynsmæssige indsats står i forhold til de potentielle risici eller skadevirkninger. Finanstilsynet
gennemgår hvert år solvensbehovet hos de penge- og realkreditinstitutter, der har en arbejdende
kapital på mere end 250 mio. kr. Væsentlighedshensynet medfører, at Finanstilsynet fører et inten-
siveret tilsyn med de systemisk vigtige finansielle institutter (SIFI) og de globalt systemisk vigtige
finansielle institutter (G-SIFI). Finanstilsynets direktion har ansvaret for tilsynsvirksomhedens til-
rettelæggelse.
Stk. 3.
Finanstilsynet skal i tilrettelæggelsen af tilsynsvirksomheden overveje de potentielle konse-
kvenser for den finansielle stabilitet i andre lande inden for Den Europæiske Union eller et land,
som Unionen har indgået aftale med på det finansielle område. Det gælder navnlig i forbindelse
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side
4
af
11
med krisesituationer. For filialer beliggende her i landet af udenlandske virksomheder, der er med-
delt tilladelse til at udøve den i §§ 7-11 nævnte virksomhed i et land inden for Den Europæiske
Union eller et land, som Unionen har indgået aftale med på det finansielle område, skal Finanstilsy-
net overvåge filialerne og bistå de kompetente tilsynsmyndigheder i tilsynet med filialerne. Finans-
tilsynet skal for væsentlige filialer og datterselskaber af udenlandske virksomheder, der er meddelt
tilladelse til at udøve den i §§ 7-11 nævnte virksomhed i et land inden for Den Europæiske Union
eller et land, som Unionen har indgået aftale med på det finansielle område, deltage i eventuelle
samarbejdsfora om tilsynet med den samlede koncern.
Stk. 4.
Finanstilsynet kan indgå aftaler om at udføre visse typer af opgaver eventuelt mod betaling
for offentlige myndigheder, statslige institutioner m.v., såfremt Finanstilsynet vurderer, at udførel-
sen af opgaven kan bidrage til at sikre den finansielle stabilitet.
Stk. 5.
Finanstilsynet kan i særlige tilfælde anvende fremmed bistand.
Stk. 6.
Vurderer Finanstilsynet, at et pengeinstitut, et realkreditinstitut eller et fondsmæglerselskab I
ikke opfylder eller forventeligt ikke opfylder kravene i denne lov eller Europa-Parlamentets forord-
ning (EU) nr. 575/2013 af 26. juni 2013 om tilsynsmæssige krav til kreditinstitutter og investerings-
selskaber til opretholdelse af sin tilladelse, kan Finanstilsynet føre drøftelser med interesserede par-
ter og interessenter med henblik på at finde en løsning på virksomhedens situation.
Stk. 7.
Finanstilsynet skal orientere Finansiel Stabilitet, hvis Finanstilsynet vurderer, at der er en
risiko for, at et pengeinstitut, et realkreditinstitut eller et fondsmæglerselskab I vil blive nødlidende
eller forventeligt nødlidende, og Finanstilsynet træffer afgørelse efter § 224 a, stk. 3, eller § 225,
stk. 1, og der ikke er udsigt til en løsning på virksomhedens situation i henhold til stk. 7.
Stk. 8.
Finanstilsynet skal orientere erhvervs- og vækstministeren, når Finanstilsynet træffer afgørel-
se efter § 224 a, stk. 3, over for et pengeinstitut, et realkreditinstitut, et fondsmæglerselskab I eller
en koncern om, at virksomheden eller koncernen er nødlidende eller forventeligt nødlidende, så-
fremt afgørelsen kan få betydning for realøkonomien eller for den finansielle stabilitet.
Stk. 9.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte regler om Finanstilsynets forpligtelser i forhold
til samarbejdet med andre kompetente myndigheder og afviklingsmyndigheder i lande inden for
Den Europæiske Union eller lande, som Unionen har indgået aftale med på det finansielle område,
herunder krav til tilsynskollegier og afviklingskollegier.
Stk. 10.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte nærmere regler for Finanstilsynets procedurer i
overensstemmelse med bestemmelser herom fastsat i EU-retlige regler.
Stk. 11.
Finanstilsynet kan i visse tilfælde, hvor en modervirksomhed i en koncern er en finansiel
holdingvirksomhed, en forsikringsholdingvirksomhed eller en finansiel virksomhed, fravige be-
stemmelser for koncerner fastsat i denne lov eller i regler udstedt i medfør af loven under hensynta-
gen til formålet med de pågældende bestemmelser og aktiviteterne i koncernen.
Stk. 12.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte nærmere regler om samordning af tilsynsprak-
sis.««
[Konsekvensændring som følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 73, L 105 og L 114]
8)
I rykningsklausulen i
nr. 15
til ændringen af § 354, stk. 6, ændres »28-38 bliver herefter nr. 29-
39« til: »28-39 bliver herefter nr. 29-40«.
[Konsekvensændring som følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 105]
9)
Efter nr. 19 indsættes som nyt nummer:
»04.
I
§ 354, stk. 13, 2. pkt.,
ændres »32« til: »33«.«
[Konsekvensrettelse]
Til § 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side
5
af
11
10)
I den under
nr. 20
forslåede affattelse af
§ 7 a
affattes
stk. 4
således:
»Stk. 4.
For personer i ansættelsesforhold, der er omfattet af en kollektiv overenskomst, finder stk. 1
og 3 kun anvendelse på aftaler om aflønning, hvis aftalerne om aflønning ikke er fastsat i overens-
komsten.«
[Udvidelse af undtagelsesbestemmelsen til at omfatte alle former for aflønning omfattet af kollektiv
overenskomst]
Til § 5
11)
I den under
nr. 19
forslåede affattelse af
§ 8 b
affattes
stk. 4
således:
»Stk. 4.
For personer i ansættelsesforhold, der er omfattet af en kollektiv overenskomst, finder stk. 1
og 3 kun anvendelse på aftaler om aflønning, hvis aftalerne om aflønning ikke er fastsat i overens-
komsten.«
[Udvidelse af undtagelsesbestemmelsen til at omfatte alle former for aflønning omfattet af kollektiv
overenskomst]
Til § 6
12)
I den under
nr. 1
forslåede affattelse af
§ 6, stk. 1-4,
ændres i
stk. 4, 2. pkt.,
»den effektive ren-
te« til: »renten«.
[Konsekvensrettelse]
Til § 11
13)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
§ 2
indsættes som
stk. 13
og
14:
»Stk.
13.
Virksomheder på Færøerne eller i Grønland kan i overensstemmelse med reglerne i stk. 6-
8 og 11 opnå medfinansiering til:
1) Perspektivrige og risikobetonede udviklingsprojekter, jf. stk. 1.
2) Udviklingsselskaber, jf. stk. 2 og 3.
3) Lånegarantier, jf. stk. 4 og 5.
Stk. 14.
Erhvervs- og vækstministeren fastsætter nærmere regler om, hvilken form for medfinansie-
ring, jf. stk. 13, som virksomheder på Færøerne eller i Grønland kan ansøge om.««
[Præcisering af omfattede virksomheder]
Nye paragraffer
14)
Efter § 11 indsættes som nye paragraffer:
Ȥ 01
I lov nr. 1490 af 23. december 2014 om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om værdipa-
pirhandel m.v., lov om betalingstjenester og elektroniske penge og forskellige andre love
(Erstatningsansvar ved handlinger i strid med god skik-reglerne, forbrugerbeskyttelse ved kaution,
krav om grundkursus til bestyrelsesmedlemmer, brugerbeskyttelse ved udbud af betalingstjenester
og udstedelse af elektroniske penge m.v.) foretages følgende ændring:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side
6
af
11
1.
§ 1, nr. 18,
ophæves.
§ 02
I det af Folketinget den 24. marts 2015 vedtagne forslag til lov om ændring af lov om finansiel virk-
somhed (Gennemførelse af solvens II- og omnibus II-direktivet) foretages følgende ændring:
1.
§ 1, nr. 69
og
70
ophæves.
§ 03
I lov om en garantifond for indskydere og investorer, jf. lovbekendtgørelse nr. 1271 af 4. no-
vember 2013, som ændret ved § 14 i lov nr. 403 af 28. april 2014 og som ændres ved § 3 i det af
Folketinget den 26. marts 2015 vedtagne forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed,
lov om finansiel stabilitet, lov om en garantifond for indskydere og investorer, lov om værdipapir-
handel m.v. og ligningsloven (Gennemførelse af direktiv om genopretning og afvikling af kreditin-
stitutter og investeringsselskaber (BRRD) og direktiv om indskudsgarantiordninger (DGSD)), fore-
tages følgende ændring:
1.
§ 3, stk. 1, nr. 5,
affattes således:
»5) Filialer beliggende i Danmark af kreditinstitutter, investeringsselskaber, investeringsforvalt-
ningsselskaber og forvaltere af alternative investeringsfonde med hjemsted i et land uden for Den
Europæiske Union, bortset fra lande, som Unionen har indgået aftale med på det finansielle område,
hvis dækningen af indskydere og investorer i landet hvor filialen har hjemsted, ikke svarer til dæk-
ningen af indskydere og investorer efter denne lov.«
§ 04
I det af Folketinget den 26. marts 2015 vedtagne forslag til lov om ændring af lov om finansiel
virksomhed, lov om finansiel stabilitet, lov om en garantifond for indskydere og investorer, lov om
værdipapirhandel m.v. og ligningsloven (Gennemførelse af direktiv om genopretning og afvikling
af kreditinstitutter og investeringsselskaber (BRRD) og direktiv om indskudsgarantiordninger
(DGSD)), foretages følgende ændring:
1.
§ 3, nr. 6,
ophæves.«
[Konsekvensændring som følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 105 og L 114 samt
teknisk korrektion]
Til § 12
15)
Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 3.
§§ 03 og 04 træder i kraft den 1. juni 2015.
Stk. 3-15 bliver herefter stk. 4-16.«
[Teknisk korrektion]
16)
I
stk. 4,
der bliver stk. 5, ændres »41« til: »42«.
[Korrektion]
17)
Efter stk. 4, der bliver stk. 5, indsættes som nyt stykke:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side
7
af
11
»Stk. 6.
§ 2, nr. 02, og § 02 træder i kraft den 1. januar 2016.
Stk. 6-16 bliver herefter stk. 7-17.«
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 6]
18)
§ 12, stk. 7,
affattes således:
»Stk. 7.
Erhvervs- og vækstministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af § 1, nr. 3 og 4, § 2,
nr. 7, 9-11 og 01, § 8, nr. 1-4, § 9, nr. 1, 3 og 4 og § 01. Erhvervs- og vækstministeren kan herunder
fastsætte, at bestemmelserne træder i kraft på forskellige tidspunkter.«
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 5]
Til bilag 2
19)
I det foreslåede
bilag 5
ændres i
del A, afsnit 11,
»(Hvis relevant) De« til: »(Hvis relevant) Du«,
»Deres« ændres to steder til: »din«, »De« ændres fire steder til: »du«, »Dem« ændres til: »dig«,
og »Deres øvrige« ændres til: »dine øvrige«.
[Sproglig korrektion]
20)
I det forslåede
bilag 5, del B, afsnit 7, nr. 1,
udgår: »Medlemslandene kan træffe afgørelse om,
at den illustrative amortiseringstabel er obligatorisk i andre tilfælde.«
[Lovteknisk justering]
21)
I det foreslåede
bilag 5, del B, afsnit 7,
udgår nr. 2.
Nr. 3-5 bliver herefter nr. 2-4.
[Lovteknisk justering]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side
8
af
11
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er alene tale om en lovteknisk ændring af § 14, stk. 5, som med lovforslaget bliver stk. 6, i lov
om værdipapirhandel m.v. De to henvisninger i § 14, stk. 5, til stk. 4, skal ændres til stk. 5 som føl-
ge af, at der indsættes et nyt stk. 1 og 2 i § 14.
Til nr. 2
Der er alene tale om en lovteknisk ændring, idet henvisningen til § 84 a i lov om værdipapirhandel
m.v. fejlagtigt er foreslået ændret til nr. 21.
Til nr. 3
Der er alene tale om en lovteknisk ændring som følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 105 og lov-
forslag nr. L 114, som begge ændrer i lov om finansiel virksomhed.
Til nr. 4
Der er alene tale om en lovteknisk ændring som følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 105. Både
lovforslag nr. L 105 og lovforslag nr. L 154 ændrer i fodnoten til lov om finansiel virksomhed. Den
foreslåede ændring sikrer en korrekt affattelse af fodnoten, når ændringen træder i kraft.
Til nr. 5
Der er tale om en udvidelse af undtagelsesbestemmelsen i det foreslåede stk. 4. Det foreslåede stk. 4
undtager alene variable løndele, der er omfattet af kollektiv overenskomst. Da bestemmelsen omfat-
ter alle former for aflønning, bør undtagelsen tilsvarende finde anvendelse på alle former for afløn-
ning omfattet af kollektiv overenskomst, således at arbejdsmarkedets parters rettigheder respekteres.
Til nr. 6
Ved lov nr. 1490 af 23. december 2014 (lovforslag nr. L 73) blev § 344 i lov om finansiel virksom-
hed nyaffattet. Erhvervs- og vækstministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af ændringen,
jf. § 14, stk. 2, i lov nr. 1490 af 23. december 2014. Dette er endnu ikke sket. Lovforslag nr. L 105
ændrer i den nugældende § 344 i lov om finansiel virksomhed. Ændringen træder i kraft den 1. juni
2015. Den foreslåede ændring sikrer, at ændringerne, som foretages med lovforslag nr. L 105, bli-
ver indarbejdet i bestemmelsen, som den blev affattet ved lov nr. 1490 af 23. december 2014, såle-
des at bestemmelsen har en korrekt ordlyd, når erhvervs- og vækstministeren sætter bestemmelsen i
kraft. I ændringsforslag nr. 18 foreslås, at erhvervs- og vækstministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af denne ændring.
Til nr. 7
Ved lov nr. 1490 af 23. december 2014 (lovforslag nr. L 73) blev § 344 i lov om finansiel virksom-
hed nyaffattet. Erhvervs- og vækstministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af ændringen,
jf. § 14, stk. 2, i lov nr. 1490 af 23. december 2014. Dette er endnu ikke sket. Såvel lovforslag nr. L
105 som lovforslag nr. L 114 ændrer i den nugældende § 344 i lov om finansiel virksomhed. Den
foreslåede ændring sikrer, at ændringerne, som foretages med lovforslag nr. L 105 og lovforslag nr.
L 114, bliver indarbejdet i bestemmelsen, som den blev affattet ved lov nr. 1490 af 23. december
2014, således at bestemmelsen har en korrekt ordlyd, når ændringen som foretages i L 114 skal træ-
de i kraft den 1. januar 2016. I ændringsforslag nr. 17 foreslås derfor, at ændringen træder i kraft
den 1. januar 2016.
Til nr. 8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side
9
af
11
Der er alene tale om en lovteknisk ændring som følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 105, som
indsætter et nyt nr. 39 i § 354, stk. 6, i lov om finansiel virksomhed. Lovforslag nr. L 154 indsætter
efter nr. 27 i § 354, stk. 6, i lov om finansiel virksomhed, et nyt nummer 28, hvilket medfører, at nr.
28-38 bliver nr. 29-39. Dette forårsager, at det indsatte nr. 39 ved lovforslag nr. L 105 skal rykkes
til nr. 40. Dette sker ved ændringen til rykningsklausulen.
Til nr. 9
Der er alene tale om en lovteknisk ændring. Ved ændringen af § 354, stk. 6, i lov om finansiel virk-
somhed, jf. lovforslagets § 2, nr. 15, bliver § 354, stk. 6, nr. 28-38 ændret til nr. 29-39. Der er imid-
lertid ikke medtaget en konsekvensændring af § 354, stk. 13, 2. pkt., hvor henvisningen til stk. 6, nr.
32, retteligt skal ændres til nr. 33. Dette foreslås herved ændret.
Til nr. 10
Der er tale om en udvidelse af undtagelsesbestemmelsen i det foreslåede stk. 4. Det foreslåede stk. 4
undtager alene variable løndele, der er omfattet af kollektiv overenskomst. Da bestemmelsen omfat-
ter alle former for aflønning, bør undtagelsen tilsvarende finde anvendelse på alle former for afløn-
ning omfattet af kollektiv overenskomst, således at arbejdsmarkedets parters rettigheder respekteres.
Til nr. 11
Der er tale om en udvidelse af undtagelsesbestemmelsen i det foreslåede stk. 4. Det foreslåede stk. 4
undtager alene variable løndele, der er omfattet af kollektiv overenskomst. Da bestemmelsen omfat-
ter alle former for aflønning, bør undtagelsen tilsvarende finde anvendelse på alle former for afløn-
ning omfattet af kollektiv overenskomst, således at arbejdsmarkedets parters rettigheder respekteres.
Til nr. 12
Der er tale om en konsekvensrettelse. Det foreslåede § 6, stk. 4, 1. pkt., omtaler ikke den effektive
rente. Det foreslåede § 6, stk. 4, 2. pkt., som henviser til stk. 4, 1. pkt., omtaler derimod den effekti-
ve rente. Det foreslås derfor, at henvisningen til den effektive rente udgår af stk. 4, 2. pkt.
Til nr. 13
Formålet med forslaget er at medvirke til at øge væksten og fornyelsen i færøske og grønlandske
virksomheder til gavn for virksomhederne og for det færøske og grønlandske samfund generelt.
Med den foreslåede præcisering af de af lovforslaget omfattede virksomheder sikres det, at Vækst-
fondens investeringer vil gå til virksomheder med en reel tilknytning til enten Grønland eller Færø-
erne og dermed ikke til virksomheder, som kun har en formel tilknytning i form af adresse, registre-
ring eller lignende. Hvornår der er tale om en omfattet virksomhed, som følge af en reel tilknytning,
afhænger af en konkret vurdering, som vil blive foretaget i forbindelse med den samlede vurdering
af ansøgningen om finansiering. I forbindelse med vurderingen kan der eksempelvis lægges vægt
på, om virksomheden har hovedsæde og betaler skat på enten Færøerne eller i Grønland, eller om
virksomheden har produktionsfaciliteter og ansatte på enten Færøerne eller i Grønland.
Til nr. 14
§ 01
§ 344 i FIL er ændret ved § 1, nr. 18, i lov nr. 1490 af 23. december 2014 (lovforslag nr. L 73). Da
§ 344 tillige er ændret ved lovforslag nr. L 105 og lovforslag nr. L 114 foreslås af lovtekniske årsa-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side
10
af
11
ger en nyaffattelse af bestemmelsen, jf. nr. 6 og 7. Som konsekvens heraf foreslås § 1, nr. 18, i lov
nr. 1490 af 23. december 2014 ophævet.
§ 02
§ 344 i FIL er ændret ved § 1, nr. 18, i lov nr. 1490 af 23. december 2014 (lovforslag nr. L 73). Da
§ 344 tillige er ændret ved lovforslag nr. L 105 og lovforslag nr. L 114 foreslås af lovtekniske årsa-
ger en nyaffattelse af bestemmelsen, jf. nr. 6 og 7. Som konsekvens heraf foreslås § 1, nr. 69 og 70,
i lovforslag nr. L 105 ophævet.
§§ 03 og 04
Der er alene tale om en teknisk ændring, som har til formål at præcisere, at § 3, stk. 1, nr. 5, i lov
om en indskyder- og investorgarantiordning, omfatter filialer beliggende i Danmark, og således ikke
filialer af kreditinstitutter, investeringsselskaber og investeringsforvaltningsselskaber, som er belig-
gende i Danmark.
For bemærkninger i øvrigt til ændringen af § 3, stk. 1, nr. 5, i lov om en indskyder- og investorga-
rantiordning henvises til bemærkningerne til lovforslag nr. L 105, som blev vedtaget af Folketinget
den 26. marts 2015.
Til nr. 15
Det foreslås at ændre ikrafttrædelsesbestemmelsen med henblik på at sikre, at de foreslåede §§ 03
og 04, træder i kraft den 1. juni 2015 i overensstemmelse med ikrafttrædelsen af lovforslag nr. L
105.
Til nr. 16
Der er alene tale om en lovteknisk korrektion, idet lovforslagets § 1, nr. 42, og ikke § 1, nr. 41, skal
træde i kraft den 26. november 2015.
Til nr. 17
Ændringen skal ses i sammenhæng med ændringsforslag nr. 7 og den foreslåede § 02, som foreslås
at træde i kraft den 1. januar 2015.
Til nr. 18
Ændringen skal ses i sammenhæng med ændringsforslag nr. 6 og den foreslåede § 01, for hvilke det
foreslå, at erhvervs- og vækstministeren fastsætter tidspunkt for ikrafttræden.
Til nr. 19
Der er tale om en sproglig korrektion således, at ”De”, ”Deres” og ”Dem” i afsnittet ændres til hen-
holdsvis ”Du”, ”du”, ”din”, ”dine” og ”dig” i overensstemmelse med sprogbrugen i ESIS i øvrigt.
Til nr. 20
Der er tale om en lovteknisk justering, idet der ikke med lovforslaget lægges op til at gøre den illu-
strative amortiseringstabel obligatorisk i andre tilfælde end, når kreditten er en kredit med udskudt
rentebetaling, hvor renten ikke betales fuldt ud i ydelserne og lægges til den samlede restgæld, eller
hvor der er en fast debitorrente i kreditaftalens løbetid. Sætningerne ”Medlemslandene kan træffe
afgørelse om, at den illustrative amortiseringstabel er obligatorisk i andre tilfælde” udgår således af
afsnit 7, nr. 1, i vejledningen til udfyldelse af ESIS i det foreslåede bilag 5, del B.
Til nr. 21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side
11
af
11
Der er tale om en lovteknisk justering, idet der ikke med lovforslaget lægges op til at kræve, at kre-
ditgiver, hvis debitorrenten kan variere i kredittens løbetid, i afsnit 7 anfører den periode, i løbet af
hvilken den oprindelige debitorrente forbliver uændret. Nr. 2 om, at medlemslandene kan kræve, at
kreditgiver, hvis debitorrenten kan variere i kredittens løbetid, anfører den periode, i løbet af hvil-
ken den oprindelige debitorrente forbliver uændret, udgår således af afsnit 7 i vejledningen til ud-
fyldelse af ESIS i det foreslåede bilag 5, del B. Som konsekvens heraf bliver nr. 3-5 herefter til nr.
2-4.