Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 157 Bilag 15
Offentligt
1524132_0001.png
Til lovforslag nr.
L 157
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den [7. maj 2015]
4. udkast
(Betænkningsbidrag fra Liberal Alliance)
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om graveadgang og ekspropriation m.v. til
telekommunikationsformål, lov om elektroniske kommunikationsnet og
-tjenester og konkurrenceloven
(Fælles udnyttelse af passiv fysisk infrastruktur, forberedelse af bygninger til højhastighedsnet, krav til øget sikring af
ikkediskrimination ved lancering af nye eller væsentligt ændrede detailprodukter, sektorspecifik fusionskontrol og gratis wifi
til turismeformål m.v.)
[af erhvervs- og vækstministeren (Henrik Sass Larsen)]
1. Ændringsforslag
Erhvervs- og vækstministeren har stillet 10 ændringsfor-
slag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. februar 2015 og var til
1. behandling den 19. marts 2015. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Erhvervs,- Vækst- og
Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhvervs- og vækstministeren sendte den
17. december 2014 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm.
del – bilag 84. Den 2. marts 2015 sendte erhvervs- og
vækstministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
DANVA,
Foreningen af Vandværkere i Danmark,
TDC og
Örsundskomiteen
Erhvervs- og vækstministeren har over for udvalget kom-
menteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Örsundskomiteen mundtligt over for ud-
valget redegjort for sin holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 22 spørgsmål til erhvervs- og vækst-
ministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Liberal Alliances medlemmer af udvalget finder det be-
klageligt, at lovforslaget – udover at gennemføre infrastruk-
turdirektivet og vækstplanen for digitaliseringen af Dan-
mark, hvor Liberal Alliance er med i den politiske aftale bag
– også indeholder et element fra aftalen om vækstplan for
turisme, som Liberal Alliance ikke er en del af. Liberal Alli-
ance mener, at det er principielt forkert at medtage elemen-
ter fra forskellige politiske aftaler i samme lovforslag, eller
elementer som ikke er en del af den politisk aftale, som lov-
forslaget skal udmønte, idet det kan ”tvinge” et parti til at
stemme for elementer, som partiet ikke er enig i, eller ikke
er en del af aftalen om. En sådan sammenblanding af ele-
menter baseret på forskellige politiske aftaler kan også føre
til behov for opdeling af lovforslaget, hvilket lovkvalitets-
mæssige hensyn tilsiger, at man så vidt mulig bør undgå.
DokumentId
Journalnummer
L 157 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 15: 4. udkast til betænkning
1524132_0002.png
2
Liberal Alliance vil derfor opfordre til, at Erhvervs- og
Vækstministeriet og erhvervs- og vækstministeren fremad-
rettet ikke i samme lovforslag medtager elementer fra for-
skellige politiske aftaler, eller medtager elementer som ikke
er en del af den politiske aftale, som lovforslaget skal ud-
mønte, med mindre ministeren inden har afklaret, at alle af-
talepartierne kan støtte op om sådanne yderligere elementer
i lovforslaget. Liberal Alliance skal også henvise til, at Fol-
ketingets formand efter drøftelse i Folketingets Præsidium
har opfordret regeringen til at søge at undgå, at der i lovfor-
slag, som udmønter politiske forlig, medtages andre elemen-
ter, som man ikke er sikker på kan støttes af alle forligsparti-
er, jf. Folketingets formands brev af 24. oktober 2013 til for-
mændene for de stående udvalg (ERU alm. del – bilag 46
(2013-14)).
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal eller
et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/
mindretal ved afstemning i Folketingssalen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
erhvervs- og vækstministeren,
tiltrådt af: <>
Til § 1
1)
I den under
nr. 7
foreslåede
§ 9 f
ændres i
stk. 6:
»den-
ne bestemmelse eller regler fastsat i medfør heraf« til: »stk.
1-5«.
[Der er tale om korrektion af henvisningen til de relevante
stykker i bestemmelsen og korrektion idet § 9 f ikke inde-
holder en bemyndigelsesbestemmelse]
2)
I den under
nr. 7
forslåede
§ 9 f
indsættes som
stk. 8:
»Stk. 8.
Stk. 1-5 finder ikke anvendelse for passiv fysisk
infrastruktur, som er beregnet til produktion, transport eller
distribution af vand fra vandforsyningssystemer omfattet af
§ 3 og § 5, stk. 1, i bekendtgørelse om vandkvalitet og tilsyn
med vandforsyningsanlæg.«
[Der er tale om at undtage vand til husholdningsbrug (drik-
kevand), vand til fødevareproduktion og vand til fremstilling
af lægemidler og andre produkter, hvortil der stilles særlige
sikkerheds- og sundhedsmæssige krav til vandforsyningen,
fra forpligtelsen i de foreslåede § 9 f. Ændringen foretages
som følge af henvendelser fra Foreningen af Vandværker i
Danmark (FVD) og Dansk Vand- og Spildevandsforening
(DANVA)]
3)
I den under
nr. 7
forelåede
§ 9 m
indsættes i
stk. 2
efter
»indbringes«: »for Erhvervsstyrelsen«.
[Den foreslåede ændring er en præcisering af, at sager kan
indbringes for Erhvervsstyrelsen]
4)
I den under
nr. 7
foreslåede
§ 9 m
indsættes i
stk. 3
»in-
strukser«: »fra erhvervs- og vækstministeren«.
[Den foreslåede ændring er en præcisering af, at Erhvervs-
styrelsen er uafhængig af instrukser fra erhvervs- og vækst-
ministeren vedrørende den enkelte sags behandling og afgø-
relse]
Til § 2
5)
I den under
nr. 3
foreslåede
§ 51
affattes
stk. 1
således:
Ȥ 51 a.
En fusion, jf. konkurrencelovens § 12 a, mellem
to eller flere erhvervsmæssige udbydere af elektroniske
kommunikationsnet i Danmark skal af de deltagende virk-
somheder meddeles til Erhvervsstyrelsen, hvis de deltagen-
de virksomheder tilsammen har en samlet årlig omsætning i
Danmark på mindst 900 mio. kr., og fusionen omfatter et of-
fentligt elektronisk kommunikationsnet, jf. dog stk. 2.«
[Den foreslåede ændring er en begrænsning af anvendelses-
området for den sektorspecifikke fusionskontrol, således at
kun fusioner, der omfatter et offentligt elektronisk kommu-
nikationsnet, skal meddeles Erhvervsstyrelsen]
6)
I den under
nr. 3
foreslåede
§ 51 a
affattes
stk. 3
såle-
des:
»Stk. 3.
Erhvervsstyrelsen henviser en fusion meddelt til
styrelsen efter stk. 1 til behandling hos Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen efter konkurrencelovens regler om fusi-
onskontrol, hvis betingelserne i stk. 1 er opfyldt.«
[Den foreslåede ændring er en konsekvensændring som føl-
ge af den begrænsning af anvendelsesområdet for den sek-
torspecifikke fusionskontrol, der følger af ændringsforslag
nr. 5]
7)
Nr. 6
affattes således:
»6.
I
§ 73, stk. 1, nr. 11,
ændres »slutbrugere.« til »slutbru-
gere og«.«
[Lovteknisk korrektion]
Til § 3
8)
Nr. 2
affattes således:
»2.
I
§ 12, stk. 1, nr. 2,
indsættes efter »på verdensplan på
mindst 3,8 mia. kr.«: », eller«.«
[Lovteknisk korrektion]
9)
I det under
nr. 3
foreslåede
§ 12, stk. 1., nr. 3,
ændres
»elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester i Dan-
mark« til: »elektroniske kommunikationsnet i Danmark«.
[Den foreslåede ændring er en konsekvensændring som føl-
ge af den begrænsning af anvendelsesområdet for den sek-
torspecifikke fusionskontrol, der følger af ændringsforslag
nr. 5]
10)
Nr. 5
affattes således:
L 157 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 15: 4. udkast til betænkning
1524132_0003.png
3
»5.
I
§ 12 h, stk. 7, nr. 3,
ændres »den anmeldte fusion.« til
»den anmeldte fusion, eller«.«
[Lovteknisk korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om korrektion af henvisningen til de relevante
stykker i bestemmelsen og korrektion i forhold til, at § 9 f
ikke indeholder en bemyndigelsesbestemmelse.
Til nr. 2
Med den foreslåede bestemmelse i stk. 8 fastslås det, at
passiv fysisk infrastruktur, som er beregnet til produktion,
transport eller distribution af vand fra vandforsyningssyste-
mer, der forsyner mennesker med vand til husholdnings-
brug, fødevarevirksomheder og virksomheder, der fremstil-
ler lægemidler og andre produkter, hvortil der stilles særlige
sikkerheds- og sundhedsmæssige krav til vandforsyningen,
undtages fra forpligtelserne i stk. 1-5. Formålet med bestem-
melsen er at forhindre, at kvaliteten af vand til hushold-
ningsbrug, til fødevarevirksomheder og til virksomheder,
der fremstiller lægemidler og andre produkter, kompromitte-
res. Med bestemmelsen sikres det, at netoperatører ikke har
adgang til de elementer af passiv fysisk infrastruktur i et
lukket vandforsyningssystem, der direkte anvendes til pro-
duktion, transport eller distribution af bl.a. drikkevand, vand
til fødevareproduktion eller vand til produktion af lægemid-
ler. Bestemmelsen er ikke til hinder for, at netoperatører kan
få adgang til elementer af passiv fysisk infrastruktur, der ik-
ke direkte anvendes til produktion, transport eller distribu-
tion af drikkevand, vand til fødevareproduktion eller vand til
produktion af lægemidler, f.eks. trækrør med signalkabler til
måling af kvaliteten i drikkevandet.
Til nr. 3
Der er tale om en præcisering af, at sager kan indbringes
for Erhvervsstyrelsen.
Til nr. 4
Der er tale om en præcisering af, at Erhvervsstyrelsen er
uafhængig af instrukser fra erhvervs- og vækstministeren
vedrørende den enkelte sags behandling og afgørelse.
Til nr. 5
Med den foreslåede affattelse af § 51 a, stk. 1 begrænses
anvendelsesområdet for den sektorspecifikke fusionskontrol,
således at kun fusioner mellem to eller flere erhvervsmæssi-
ge udbydere af elektroniske kommunikationsnet skal med-
deles til Erhvervsstyrelsen, hvis fusionen omfatter et offent-
ligt elektronisk kommunikationsnet.
Offentligt elektronisk kommunikationsnet er defineret i §
2, nr. 5, i lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjene-
ster og omfatter bl.a. enhver form for fysisk infrastruktur,
der anvendes til formidling af elektroniske kommunikations-
tjenester.
Fusionskontrol er en indgribende foranstaltning, og for-
målet med begrænsningen af bestemmelsens anvendelses-
område er at sikre, at alene de fusioner, hvor der er størst ri-
siko for en negativ påvirkning af konkurrencesituationen på
telemarkedet, underlægges fusionskontrol.
Til nr. 6
Med den foreslåede ændring af § 51 a, stk. 1, meddeles
kun fusioner mellem to eller flere erhvervsmæssige udbyde-
re af elektroniske kommunikationsnet, der omfatter et of-
fentligt elektronisk kommunikationsnet, til Erhvervsstyrel-
sen. Styrelsen skal henvise de fusioner, der er meddelt til Er-
hvervsstyrelsen, til fusionskontrol hos Konkurrence- og For-
brugerstyrelsen efter konkurrenceloven, hvis betingelserne i
stk. 1 er opfyldt.
Til nr. 7, 8 og 10
Der er tale om redaktionelle ændringer uden betydning
for indholdet af det fremsatte lovforslag.
Til nr. 9
Den foreslåede ændring er en konsekvensændring som
følge af den begrænsning af anvendelsesområdet for den
sektorspecifikke fusionskontrol, der følger af ændringsfor-
slag nr. 5.
Trine Bramsen (S) Julie Skovsby (S) Anne Sina (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted (S)
fmd.
Thomas Jensen (S)
Ole Sohn (S) Ida Auken (RV) Nadeem Farooq (RV) Jeppe Mikkelsen (RV) Steen Gade (SF) Lisbeth Bech Poulsen (SF)
Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Uffe Elbæk (ALT) Kim Andersen (V) Michael Aastrup Jensen (V)
Anne-Mette Winther Christiansen (V)
nfmd.
Preben Bang Henriksen (V) Torsten Schack Pedersen (V)
Jakob Engel-Schmidt (V) Hans Christian Schmidt (V) Hans Christian Thoning (V) Hans Kristian Skibby (DF)
Dennis Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Kim Christiansen (DF) Joachim B. Olsen (LA) Brian Mikkelsen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
L 157 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 15: 4. udkast til betænkning
1524132_0004.png
4
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
47
47
22
17
12
12
9
Det Konservative Folkeparti (KF)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
8
1
1
1
1
1
L 157 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 15: 4. udkast til betænkning
1524132_0005.png
5
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 157
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Titel
Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
Orientering om omtryk af lovforslaget
Udkast til tidsplan
Henvendelse af 19/3-15 fra Öresundskomiteen
Endelig tidsplan
Henvendelse af 23/3-15 fra Foreningen af Vandværkere i Danmark
Henvendelse af 20/3-15 fra DANVA
Henvendelse af 9/4-15 fra TDC
Henvendelse af 8/4-15 fra DANVA
1. udkast til betækning
Ændringsforslag fra erhvervs- og vækstministeren
2. udkast til betænkning
3. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 157
Spm.nr.
1
2
Titel
Spm. om kommentar til henvendelsen af 19/3-15 fra Öresundskomite-
en, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 23/3-15 fra Foreningen af
Vandværkere i Danmark, til erhvervs- og vækstministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm., om ministeren vil tage initiativ til at sikre, at der i det kommen-
de bygningsreglement indføjes krav om digitale føringsveje, således at
bygninger forberedes til højhastighedsbredbånd, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 20/3-15 fra DANVA, til er-
hvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad der forstås med »rimelige vilkår«, når man skal fast-
sætte prisen for udleje af passiv infrastruktur, til erhvervs- og vækst-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan man skal fastsætte lejen for passiv infrastruktur,
hvis man f.eks. er en kommune, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå
Spm., om en kommune må sætte lejen af passiv infrastruktur til 0 kr.,
til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om reglerne også gælder for højhastighedsinternet via luften, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om en ejer af passiv infrastruktur er forpligtet til at oplyse en
detaljeret kortlægning af den passive infrastruktur, hvis f.eks. et kon-
kurrerende selskab henvender sig om det, til erhvervs- og vækstmini-
steren, og ministerens svar herpå
3
4
5
6
7
8
9
L 157 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 15: 4. udkast til betænkning
1524132_0006.png
6
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
Spm. om den foreslåede ændring om, at kommunerne må stille gratis
WiFi til rådighed i en time om dagen, til erhvervs- og vækstministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm., om det er i overensstemmelse med grundlovens bestemmelser
om ejendomsrettens ukrænkelighed, at man nu lovgivningsmæssigt gi-
ver adgang til en ejers passive infrastruktur, til erhvervs- og vækstmi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil kommentere bemærkningerne i høringssvaret
af 19. januar 2015 fra Dansk Energi, til erhvervs- og vækstministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om forslaget om reguleret adgang til passiv infrastruktur, til er-
hvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren mener, at forslaget om reguleret adgang til
passiv infrastruktur vil styrke eller svække TDC's dominerende stil-
ling på tv- og bredbåndsmarkedet, til erhvervs- og vækstministeren,
og ministerens svar herpå
Spm., om der i forhold til at give adgang til passiv infrastruktur er tale
om et grænseoverskridende problem, som EU bør tage sig af, eller om
det er noget nationalstaterne godt selv kunne tage stilling til, til er-
hvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan oplyse om hensigten med EU-direktivet, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 9/4-15 fra TDC, til erhvervs-
og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 8/4-15 fra DANVA, til er-
hvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om begrundelsen for, at den sektorspecifikke fusionskontrol skal
omfatte teleområdet generelt og ikke kun fusioner vedrørende infra-
strukturopkøb, der kan anses for at have konkurrenceskadelig virk-
ning, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan ministeren forholder sig til kritikken i høringssvar,
der peger på, at den foreslåede sektorspecifikke fusionskontrol har
som konsekvens, at investerings- og finansieringsvilligheden i tele-
branchen risikerer at blive mindsket betydeligt, da bare usikkerheden
omkring exitmulighederne kan være tilstrækkelige til, at investorerne
vælger en anden investeringsmulighed, til erhvervs- og vækstministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan ministeren forholder sig til kritikken i høringssvar
om, at definitionen af, hvilke fusioner der vil være omfattet af det nye
regelsæt og rækkevidden af anvendelsesområdet er meget vidtgående
og uklart formuleret, og at det i sig selv indebærer et retssikkerheds-
mæssige problem, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvordan ministeren forholder sig til kritikken i høringssvar
om, at der ikke er klare nok retningslinjer for, hvornår en fusion vil
blive oversendt til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, og at dette
skaber uforudsigelighed og risiko for vilkårlighed, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå
L 157 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 15: 4. udkast til betænkning
1524132_0007.png
7