Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 16 Bilag 12
Offentligt
1425353_0001.png
Til lovforslag nr.
L 16
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den [27. november 2014]
3. udkast
(SF medstiller til ændringsforslag)
til
Betænkning
over
Forslag til lov om medarbejderinvesteringsselskaber
[af erhvervs- og vækstministeren (Henrik Sass Larsen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 12 ændringsforslag til lovforslaget. Er-
hvervs- og vækstministeren har stillet ændringsforslag nr. 2
og 12 og Enhedslisten har stillet ændringsforslag nr. 1 og
3-11.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. oktober 2014 og var til
1. behandling den 23. oktober 2014. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhvervs- og vækstministeren sendte den
1. juli 2014 dette udkast til udvalget, jf. (2013-14) ERU alm.
del – bilag 308. Den 8. oktober 2014 sendte erhvervs- og
vækstministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra HK Handel og HK Privat samt
Landbrug & Fødevarer.
Erhvervs- og vækstministeren har over for udvalget kom-
menteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har HK Handel og HK Privat samt Landbrug
& Fødevarer mundtligt over for udvalget redegjort for deres
holdning til lovforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 3 spørgsmål til erhvervs- og vækstmi-
nisteren til mundtlig besvarelse, [som denne har besvaret i et
åbent samråd med udvalget den xxx. ]
Spørgsmål
Udvalget har stillet 18 spørgsmål til erhvervs- og vækst-
ministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at lov-
forslaget skal sikre risikovillig kapital, indbetalt af medar-
bejderne, men det sikrer ikke, at indbetalerne har kontrollen
med selskabet. Det sikrer heller ikke, at dette kun kan finde
sted i reelt kriseramte virksomheder. Det sikrer ikke engang,
at medarbejdernes valgte repræsentanter sikres en beskyttel-
se og rettigheder på samme måde som tillidsrepræsentanter.
Arbejdere, der afskediges sikres heller ikke tilbagebetaling
af deres indskudte kapital. Og går det helt galt, så virksom-
heden lukker, er indskuddene ikke sikret af Lønmodtagernes
Garantifond. Det ligner kort sagt et overdådigt tag-selv-bord
for alle arbejdsgivere, der med fyringstrusler kan presse de-
res ansatte til at acceptere en reel lønnedgang. Derfor mener
Enhedslisten, at ordningen som prøveordning kun skal gæl-
de reelt kriseramte industrivirksomheder med mindst 35 an-
satte. På den baggrund har Enhedslisten sammen med Socia-
listisk Folkeparti stillet en række ændringsforslag, der sikrer
DokumentId
Journalnummer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1425353_0002.png
2
de ansattes og deres faglige organisationers rettigheder og
indflydelse. Enhedslisten kan støtte lovforslaget under for-
udsætning af, at de stillede ændringsforslag vedtages.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal eller
et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/
mindretal ved afstemning i Folketingssalen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(EL og SF) tiltrådt af: <>
Til § 1
1)
Efter stk. 1 indsættes som
stk. 2-4:
»Stk. 2.
Et medarbejderinvesteringsselskab kan alene stif-
tes, hvis den virksomhed, som det skal virke til gavn for, jf.
stk. 1, er en industrivirksomhed, der er økonomisk nødliden-
de og har et særligt behov for kapital.
Stk. 3.
Virksomheden skal endvidere have minimum 35
medarbejdere og være omfattet af en kollektiv overens-
komst.
Stk. 4.
Et medarbejderinvesteringsselskab kan alene stiftes
til gavn for hele virksomheden, jf. stk. 1.«
[Indskrænkning af lovens anvendelsesområde]
Af
erhvervs- og vækstministeren,
tiltrådt af: <>
Til § 2
2)
Efter stk. 5 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 6.
En medarbejder skal have været ansat minimum
tre måneder i virksomheden inden for de seneste 12 måne-
der for at kunne være medarbejderdeltager i medarbejderin-
vesteringsselskabet.«
Stk. 6 bliver herefter stk. 7.
[Krav til medarbejderanciennietet].
Af et
mindretal
(EL og SF) tiltrådt af: <>
Til § 3
3)
Stk. 1-3,
affattes således:
Ȥ 3.
Indtræden som medarbejderdeltager i et medarbej-
derinvesteringsselskab kan kun ske ved fælles aftale mellem
virksomheden og repræsentanter for medarbejderne i virk-
somheden. Aftale om etablering af et medarbejderinveste-
ringsselskab skal godkendes af alle forhandlingsberettigede
lønmodtagerorganisationer i virksomheden. Ved aftalen skal
samtlige medarbejdere i virksomheden forpligtes til som
medarbejderdeltagere at indskyde lønmidler i medarbejder-
investeringsselskabet.
Stk. 2.
Medarbejdernes endelige tilslutning til aftalen om
etablering af et medarbejderinvesteringsselskab sker ved
anonym afstemning. Kun hvis 2/3 dele af medarbejderne i
virksomheden har stemt for oprettelsen af medarbejderinve-
steringsselskabet er etableringen af medarbejderinveste-
ringsselskabet accepteret.
Stk. 3.
Medarbejderdeltageren indskyder en andel af sin
løn fra den virksomhed, som den pågældende er ansat i, og
som medarbejderinvesteringsselskabet har til formål at virke
til gavn for, jf. § 1. Den enkelte medarbejderdeltagers ind-
skud i medarbejderinvesteringsselskabet kan højest udgøre
7,5 pct. af den årlige kontante løn minus arbejdsmarkedsbi-
drag fra den pågældende arbejdsgiver i indkomståret. Ved
deltagelse i flere medarbejderinvesteringsselskaber kan
grænsen i 2. pkt. ikke samlet overskrides.«
[Yderligere krav til etablering af selskaberne, herunder del-
tagerkreds og godkendelse, samt fjernelse af beløbsgrænsen
for bidrag i § 3, stk. 3 i lovforslaget]
4)
Stk. 6-8
udgår og i stedet indsættes som
stk. 6-9:
»Stk. 6.
Medarbejderdeltagerens indskud af lønmidler i
medarbejderinvesteringsselskabet skal være bundet i mini-
mum tre år efter afslutning af indbetalingsperioden, og den-
ne bindingsperiode skal fastsættes i vedtægten, jf. § 8, stk. 1,
nr. 8. Bindingsperioden kan maksimalt være seks år. Bin-
dingsperioden afbrydes i tilfælde af medarbejderdeltagerens
afskedigelse, fratræden på grund af pensionering eller døds-
fald. Ophører ansættelsesforholdet på anden måde end
nævnt i 3. pkt., kan vedtægten fastsætte, at bindingsperioden
afbrydes. En medarbejderdeltager skal dog altid have sit
indskud inklusive en eventuel positiv eller negativ forrent-
ning, udbetalt senest seks måneder efter medarbejderens fri-
villige fratræden i virksomheden.
Stk. 7.
Opgørelse af resultatet af en medarbejderdeltagers
indskudte midler skal forholdsmæssigt afspejle medarbej-
derinvesteringsselskabets økonomiske resultater i den perio-
de, hvor medarbejderdeltageren har været deltager i selska-
bet. Opgørelsesmetoden skal fastsættes i vedtægten, jf. § 8,
stk. 1, nr. 9.
Stk. 8.
Udbetaling af midler til den enkelte medarbejder-
deltager efter opgørelsen i henhold til stk. 7, skal ske uden
ugrundet ophold efter bindingsperiodens afslutning. Hvis
der ikke er midler til udbetaling grundet medarbejderinve-
steringsselskabets konkurs eller rekonstruktion, er de ind-
skudte midler dækket af Lønmodtagernes Garantifond.
Stk. 9.
Hvis forudsætningerne for medarbejderinveste-
ringsselskabets oprettelse ændres væsentligt, kan den enkel-
te medarbejderdeltager vælge at trække sig ud af medarbej-
derinvesteringsselskabet.«
[Maksimal bindingsperiode, udbetaling af bidrag ved afske-
digelse eller fratræden, mulighed for udtræden ved væsent-
ligt ændrede forudsætninger]
Til § 4
5)
I
stk. 2
indsættes efter 2. pkt. som nyt punktum:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1425353_0003.png
3
»Høringsperioden skal være minimum 6 måneder.«
[Indsættelse af høringsperiode ved etablering af selskaberne]
Til § 10
6)
I
stk. 1
indsættes som
3. pkt.:
»Medarbejderdeltagerne skal have frihed med løn til at
deltage i deltagermøder.«
[Honorering af medarbejderdeltagerne under deltagelse i
deltagermøder]
Af et
mindretal
(EL og SF) tiltrådt af: <>
7)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2.
Indkaldelse til deltagermøde i et medarbejderin-
vesteringsselskab skal ske til samtlige medarbejderdeltagere,
der på indkaldelsestidspunktet ikke har fået udbetalt deres
tilgodehavende, jf. § 3, stk. 8.«
[Udvidelse af kredsen af deltagere v. deltagermøder]
Af et
mindretal
(EL og SF) tiltrådt af: <>
8)
Stk. 5
affattes således:
»Stk. 5.
En indkaldt medarbejderdeltager, der ikke har få-
et udbetalt sit tilgodehavende, jf. § 3, stk. 8, forud for afhol-
delsen af deltagermødet, har én stemme på deltagermødet
uanset størrelsen af de indskudte lønmidler.«
[Stemmerettigheder på deltagermøder]
Til § 12
9)
I
stk. 4
indsættes som
2. pkt.:
»Medarbejderdeltagerne skal holdes orienteret om virk-
somhedens økonomiske situation.«
[Virksomhedens oplysningspligt over for medarbejderdelta-
gerne]
Til § 13
10)
Stk. 1-3
udgår og i stedet indsættes som
stk. 1-5:
Ȥ 13.
Et medarbejderinvesteringsselskab ledes af en be-
styrelse, som vælges af henholdsvis virksomhedsdeltageren
og medarbejderdeltagerne. Flertallet af bestyrelsens med-
lemmer skal vælges af medarbejderdeltagerne. Bestyrelsen
skal ved en forretningsorden træffe nærmere bestemmelse
om udførelsen af sine opgaver. Bestyrelsen skal have en for-
mand, som vælges blandt de af medarbejderdeltagerne valg-
te bestyrelsesmedlemmer.
Stk. 2.
De af medarbejderdeltagerne valgte bestyrelses-
medlemmer skal samtidig have plads i ledelsen for den virk-
somhed, som medarbejderinvesteringsselskabet skal virke til
gavn for.
Stk. 3.
De af medarbejderdeltagerne valgte bestyrelses-
medlemmer skal have frihed med løn og den nødvendige
forberedelsestid i arbejdstiden til at kunne deltage i bestyrel-
sesmøderne. De af medarbejderdeltagerne valgte bestyrel-
sesmedlemmer har ret til at søge rådgivning hos deres fagli-
ge organisation og hos specialister i alle forhold vedrørende
bestyrelsesarbejdet.
Stk. 4.
Bestyrelsesmedlemmer udpeget af medarbejderdel-
tagerne skal være beskyttet mod afskedigelse og anden for-
ringelse af deres forhold på samme måde som tillidsrepræ-
sentanter inden for vedkommende eller tilsvarende faglige
område. Uoverensstemmelser om beskyttelsen efter 1. pkt.,
herunder spørgsmål om, hvilke regler, der finder anvendelse
og om brud på eller fortolkning af reglerne, afgøres ad fag-
retlig vej efter de arbejdsretlige regler eller ved de alminde-
lige domstole.
Stk. 5.
Virksomhedsdeltageren kan ansætte en direktør til
at varetage den daglige ledelse af medarbejderinvesterings-
selskabet. Direktøren aflønnes af virksomheden, som medar-
bejderinvesteringsselskabet skal virke til gavn for. Bestyrel-
sen og direktøren udgør medarbejderinvesteringsselskabets
ledelse.«
Stk. 4-6 i lovforslaget bliver herefter stk. 6-8.
[Regler for udpegning af bestyrelsesmedlemmer, herunder
formand, vilkår for bestyrelsesmedlemmer samt aflønning af
direktører for selskaberne]
11)
I
stk. 5,
der bliver til stk. 7, indsættes som
2. pkt.:
»Bestyrelsesmedlemmerne har ret til at få betalt den nød-
vendige uddannelse.«
[Krav på videreuddannelse for bestyrelsesmedlemmer]
Af
erhvervs- og vækstministeren,
tiltrådt af: <>
Til § 48
12)
2. pkt.:
affattes således
»Erhvervs- og vækstministeren fremsætter forslag om re-
vision af loven senest i folketingsåret 2017-18.«
[Lovteknisk justering af bestemmelsen om lovrevision].
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at indsætte tre nye stykker i lovforslagets §
1, så anvendelsesområdet for medarbejderinvesteringssel-
skaber afgrænses.
I stk. 2 foreslås, at et medarbejderinvesteringsselskab ale-
ne kan stiftes, hvis den virksomhed, som det skal virke til
gavn for, jf. lovforslagets § 1, stk.1, er en industrivirksom-
hed. Det foreslås desuden, at den pågældende virksomhed
skal være økonomisk nødlidende og derfor har et særligt be-
hov for kapital.
Det foreslåede stk. 3 medfører, at den virksomhed, som
medarbejderinvesteringsselskabet skal virke til gavn for,
skal have minimum 35 medarbejdere og være omfattet af en
overenskomst. Antallet af medarbejdere skal beregnes på
samme måde som de gældende regler om medarbejderre-
præsentation, som følger af selskabslovens § 140, stk. 1. Det
medfører, at beregningen af de 35 medarbejdere skal ske i
henhold til de nærmere regler, som er fastsat i medfør af sel-
skabslovens § 143, stk. 1, nr. 2.
Indskrænkningen til økonomisk nødlidende industrivirk-
somheder med under 35 medarbejdere vil betyde, at medar-
bejderinvesteringsselskabsordningen bliver omfattet af EUʼs
statsstøtteregler, da ordningen hermed bliver selektiv. Dette
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1425353_0004.png
4
vil medføre, at ordningen vil skulle anmeldes til Kommissi-
onen efter statsstøtteproceduren i TEUF art. 108, hvilket i
gennemsnit varer 5-6 måneder og indebærer en risiko for at
ordningen ikke godkendes. Det skal bemærkes, at der gæl-
der særlige statsstøtteregler for redning og restrukturering af
kriseramte virksomheder ((2014/C 249/01) Rammebestem-
melser for statsstøtte til redning og omstrukturering af krise-
ramte ikke-finansielle virksomheder) som ordningen i givet
fald vil skulle tilpasses til med de mere omfattende procedu-
rer, dette vil omfatte. Ordningen kan ikke sættes i gang før
Kommissionens godkendelse foreligger.
Et medarbejderinvesteringsselskab kan alene stiftes til
gavn for hele den virksomhed, som medarbejderinveste-
ringsselskabet skal virke til gavn for, jf. det foreslåede stk.
4. Denne ændring medfører, at der ikke kan oprettes medar-
bejderinvesteringsselskaber, som alene har til formål at
virke til gavn for en lokal, geografisk afdeling. Et medarbej-
derinvesteringsselskab skal derfor oprettes for hele virksom-
heden og samtlige medarbejdere skal deltage, jf. ændrings-
forslagets nr. 3, som medfører ændring af lovforslagets § 3,
stk. 1.
Til nr. 2
Med den foreslåede ændring indføres en generel betingel-
se om, at medarbejdere skal have været ansat i den pågæl-
dende virksomhed i en minimumsperiode på 3 måneder, for
at de kan deltage i medarbejderinvesteringsselskabet. Bag-
grunden for dette er, at der for virksomhederne ellers vil
kunne være en del administration forbundet med ordningen
for indbetaling af mindre beløb fra for eksempel vikarer, sæ-
sonarbejdere eller andre medarbejdere med kun ganske kort
ansættelse i virksomheden.
Virksomheder, hvor alle medarbejderne har anciennitet
under 3 måneder, vil således først kunne oprette et medar-
bejderinvesteringsselskab, når der forekommer en medarbej-
derpopulation med tilstrækkelig anciennitet.
Ancienniteten vil blive beregnet således, at tidligere an-
sættelse i virksomheden inden for en 12 måneders periode
kan medregnes. Det betyder, at f.eks. en sommerferievikar,
som fastansættes, vil kunne indbetale til et medarbejderinve-
steringsselskab, når denne samlet har været beskæftiget i
virksomheden i tre måneder. Endvidere kan en medarbejder
deltage i afstemning om ordningen i henhold til lovforsla-
gets § 3, stk. 2, 5. pkt., når den pågældende har været ansat i
3 måneder inden for de seneste 12 måneder i virksomheden.
Til nr. 3
Det foreslås at affatte lovforslagets § 3, stk. 1-3, på ny, så
der indføjes en række ændringer vedrørende deltagelse i
medarbejderinvesteringsselskabet, indskud af midler og ud-
betaling af midler.
Stk. 1 foreslås ændret, så der ikke længere kan ske ind-
træden i et medarbejderinvesteringsselskab ved individuel
aftale, men alene ved en kollektiv aftale, som skal godken-
des af samtlige forhandlingsberettigede lønmodtagerorgani-
sationer i virksomheden. De faglige organisationers aftaler
skal respekteres fuldt ud. Det vil betyde, at medarbejdere,
der er ansat ved en individuel aftale, er udelukket fra at del-
tage i et medarbejderinvesteringsselskab, hvilket indebærer,
at ordningen bliver selektiv og omfattet af EU-statsstøttereg-
lerne, jf. bemærkningerne til ændringsforslag nr. 1
Det foreslås endvidere i det nye stk. 1, at medarbejderin-
vesteringsselskabet alene kan oprettes, hvis samtlige medar-
bejdere i virksomheden deltager ved at indskyde lønmidler.
Det foreslås at indsætte et nyt stk. 2, som medfører, at
den endelige afstemning om etablering af et medarbejderin-
vesteringsselskab skal ske ved en hemmelig afstemning.
Kun hvis afstemningen viser, at mindst 2/3 dele af medar-
bejderne i virksomheden har stemt for oprettelsen af medar-
bejderinvesteringsselskabet, kan parterne gå videre med
etableringen af medarbejderinvesteringsselskabet.
Den nye affattelse af stk. 3 bevirker, at der ikke er en
maksimal indbetalingsgrænse på 30.000 kr. Det betyder, at
der ikke er loft over en medarbejderdeltagers samlede indbe-
talinger i et medarbejderinvesteringsselskab. På den måde
skal der indbetales op til 7,5 pct. af den kontante årlige løn,
uanset størrelsen på den enkelte medarbejders løn
Ved at fjerne den maksimale indbetalingsgrænse på
30.000 kr. vil der ikke længere være en værnsregel, som sik-
rer mod meget høje indskud. Samtidig sikres det imidlertid,
at alle medarbejder bidrager med den samme procentdel af
deres løn
Til nr. 4
I stk. 6 foreslås det, at der maksimalt kan være en bin-
dingsperiode på seks år. Desuden er det foreslået, at bin-
dingsperioden også skal afbrydes, hvis den enkelte medar-
bejder afskediges. På den måde får medarbejderen sit tilgo-
dehavende udbetalt ved afskedigelse, fratræden på grund af
pensionering eller død.
Det foreslås desuden i stk. 6, sidste pkt., at en medarbej-
derdeltager skal have sit indskud, inklusive en eventuel po-
sitiv eller negativ forrentning, udbetalt senest seks måneder
efter medarbejderens frivillige fratræden i virksomheden. På
den måde er medarbejderdeltageren sikret, at den enkeltes
tilgodehavende kommer til udbetaling inden for en kortere
periode.
Medarbejderinvesteringsselskabet forpligtes hermed til at
reservere likvid kapital, som i løbet af bindingsperioden kan
anvendes til at indfri medarbejderdeltagere, som ikke længe-
re er ansat i virksomheden. Det kan begrænse de midler, der
i henhold til medarbejderinvesteringsselskabets formål skal
anvendes som nødvendig finansiering til modernisering og
udvikling af den virksomhed, som formålet omfatter, men
sikrer samtidig medarbejdere mod at skulle have midler
bundet i en virksomhed, som de ikke længere er ansat i.
Stk. 7 foreslås videreført uændret.
I stk. 8 er det foreslået, at der indsættes et nyt sidste
punktum, så Lønmodtagernes Garantifond skal dække den
enkelte medarbejderdeltagers tilgodehavende i medarbejder-
investeringsselskabet, hvis dette grundet konkurs eller re-
konstruktion ikke har midler til udbetaling.
Forslaget vil kræve en ændring af reglerne for LG-ord-
ningen.
LG har efter gældende konkurslov og lov om LG alene
mulighed for at dække krav omfattet af konkurslovens § 95
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1425353_0005.png
5
samt tilsvarende typer. Når lønindskuddene er investeret i
medarbejderinvesteringsselskabet er der ikke længere tale
om lønbeløb, men derimod reelt risikovillig kapital, der er
investeret i virksomheden. Beløbet mister dermed status
som løn, og omfattes ikke længere af konkurslovens § 95 og
LG-garantien.
Det foreslås, at der indsættes et nyt stk. 9, som medfører,
at den enkelte medarbejderdeltager kan vælge at trække sig
ud af medarbejderinvesteringsselskabet, hvis forudsætnin-
gerne for medarbejderinvesteringsselskabets oprettelse æn-
dres væsentligt.
Til nr. 5
Det foreslås, at indsætte et nyt 3. punktum i § 4, stk. 2,
som medfører, at høringsperioden i forbindelse med opret-
telse af et medarbejderinvesteringsselskab skal være mini-
mum 6 måneder.
Det indebærer, at der fra tidspunktet for ansøgning om
etablering af et medarbejderinvesteringsselskab vil gå mini-
mum 6 måneder, førend det vil være muligt for Erhvervssty-
relsen at godkende og registrere et medarbejderinvesterings-
selskab. Høringsperioden vil dermed kunne få betydning for
virksomheder, som har ønske om at foretage investeringer
inden for en kortere tidsperiode, men sikrer samtidig en ri-
melig proces for medarbejderne i forbindelse med beslutnin-
gen om etablering af et medarbejderinvesteringsselskab.
Til nr. 6
Det foreslås, at indsætte et nyt 3. punktum i § 10, stk. 1,
som medfører, at medarbejderdeltagerne skal have frihed
med løn til at deltage i deltagermøder. Formålet er, at virk-
somheden, som medarbejderinvesteringsselskabet skal virke
til gavn for, afholder udgiften til, at alle medarbejderdeltage-
re får mulighed for at deltage i deltagermøderne for at udøve
indflydelse på medarbejderinvesteringsselskabets forhold.
Til nr. 7
Det foreslås, at § 10, stk. 2, affattes således, at indkaldel-
se til deltagermøde skal ske til samtlige medarbejderdeltage-
re, der på indkaldelsestidspunktet ikke har fået udbetalt de-
res tilgodehavende. Hvis udbetaling af tilgodehavende er
sket, kan den pågældende ikke længere betragtes som med-
arbejderdeltager og skal derfor ikke indkaldes til deltager-
møde.
Til nr. 8
Det foreslås i § 10, stk. 5, at indkaldte medarbejderdelta-
gere, der endnu ikke har fået udbetalt deres tilgodehavende
forud for afholdelsen af deltagermødet, har én stemme på
deltagermødet uanset størrelsen af de indskudte lønmidler.
Den enkelte person betragtes således helt frem til udbetalin-
gen af et eventuelt tilgodehavende som værende medarbej-
derdeltager og skal derfor kunne stemme på deltagermødet.
Hermed sikres indflydelse for alle medarbejdere, der har
midler investeret i selskabet.
Til nr. 9
Det foreslås, at der indsætte et nyt 2. punktum i § 12, stk.
4, som medfører, at alle medarbejderdeltagere skal holdes
orienteret om virksomhedens økonomiske situation.
Denne nye bestemmelse skal ses i sammenhæng med æn-
dringsforslagets nr. 4, som medfører en ny bestemmelse i §
3, stk. 9, hvorefter den enkelte medarbejderdeltager kan
vælge at trække sig ud af medarbejderinvesteringsselskabet,
hvis forudsætningerne for medarbejderinvesteringsselska-
bets oprettelse ændres væsentligt.
Til nr. 10
Der foreslås ændringer i stk. 1, så bestyrelsen fremover
vælges af henholdsvis virksomhedsdeltageren og medarbej-
derdeltagerne, men hvor sidstnævnte udpeger flertallet af
bestyrelsens medlemmer. På den måde fraviges det pariteti-
ske princip med henblik på at sikre medarbejderdeltagerne
øget indflydelse i medarbejderinvesteringsselskabet.
Det foreslås endvidere, at der i stk. 1, indsættes et nyt
sidste punktum, hvorefter bestyrelsens formand skal vælges
blandt de af medarbejderdeltagerne valgte bestyrelsesmed-
lemmer. Denne fravigelse af de almindelige selskabsretlige
principper, hvorefter bestyrelsen selv vælger sin formand
blandt sine medlemmer, ses nødvendig for at sikre medar-
bejdernes indflydelse bedre i forhold til denne særlige sel-
skabsform, hvor medarbejdere investerer deres løn til fordel
for virksomheden, og hermed virksomhedens ledelse.
Det foreslås, at der indsættes et nyt stk. 2, som medfører,
at de af medarbejderdeltagerne valgte bestyrelsesmedlem-
mer skal have plads i ledelsen for den virksomhed, som
medarbejderinvesteringsselskabet skal virke til gavn for.
Forslaget skal sikre indsigt og indflydelse i den virksomhed,
som medarbejderinvesteringsselskabet virker til gavn for.
Ændringsforslaget indebærer en indblanding i virksom-
hedens ledelsesforhold, som fraviger selskabslovens almin-
delige regler om medarbejderrepræsentation, hvorefter en
tredjedel af bestyrelsens medlemmer kan vælges af medar-
bejderne efter de særlige regler herfor. Hensynet til medar-
bejderne findes at retfærdiggøre en sådan fravigelse.
Der foreslås endvidere indsat et nyt stk. 3, hvor det i 1.
pkt. foreslås, at de af medarbejderdeltagerne valgte bestyrel-
sesmedlemmer skal have fri med løn til at kunne deltage i
bestyrelsesmøderne i medarbejderinvesteringsselskabet.
Endvidere foreslås det, at disse bestyrelsesmedlemmer skal
have den nødvendige forberedelsestid, som skal være en del
af medarbejderens arbejdstid.
Det foreslås desuden i stk. 3, 2. punktum, at de af medar-
bejderdeltagerne valgte bestyrelsesmedlemmer skal have ret
til at søge rådgivning hos deres faglige organisation og hos
specialister i alle forhold vedrørende bestyrelsesarbejdet.
Det skal dog fortsat sikres, at eventuelle regler om tavsheds-
pligt overholdes.
Efter det forslåede stk. 4, som i det oprindelige lovforslag
er stk. 2, er der ikke længere krav om, at virksomheden gen-
nemsnitligt skal have beskæftiget mindst 35 medarbejdere i
de seneste 3 år. Ændringen er en følge af den i ændringsfor-
slag nr. 1, foreslåede ændring af lovforslagets § 1, stk. 3,
hvorefter et medarbejderinvesteringsselskab kun skal kunne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1425353_0006.png
6
oprettes, hvis virksomheden har beskæftiget mindst 35 med-
arbejdere. Et sådan krav i § 13 er derfor overflødigt.
Det øvrige indhold af stk. 4, som tidligere var affattet
som stk. 2, fastholdes uændret.
Det foreslås i stk. 5, som tidligere var affattet som stk. 3,
at en eventuel direktør, som fortsat ansættes af virksomheds-
deltageren, jf. 1. pkt., skal aflønnes af den virksomhed, som
medarbejderinvesteringsselskabet skal virke til gavn for.
Stk. 5, sidste pkt., fastholdes uændret.
Stk. 4-6 bliver til stk. 6-8.
Til nr. 11
Det foreslås, at der indsættes et nyt 2. punktum i § 13,
stk. 7, som medfører, at bestyrelsesmedlemmerne har ret til
at få betalt den nødvendige uddannelse.
I henhold til 1. punktum skal bestyrelsen påse, at det en-
kelte bestyrelsesmedlem har fyldestgørende erfaring til at
udøve sit hverv. Hvis der er behov for oplæring eller opdate-
ring på relevante områder, skal det enkelte bestyrelsesmed-
lem, med den nye foreslåede tilføjelse, tilbydes videreud-
dannelse, som betales af medarbejderinvesteringsselskabet.
Til nr. 12
Med ændringsforslaget præciseres det, at ministeren se-
nest tre år efter ikrafttræden fremsætter et lovforslag om re-
vision af loven. Det sker på baggrund af regeringens Aftale
om Vækstplan for Fødevarer som er indgået med Venstre,
Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti.
Trine Bramsen (S) Julie Skovsby (S) Anne Sina (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted (S)
fmd.
Thomas Jensen (S)
Ole Sohn (S) Ida Auken (RV) Nadeem Farooq (RV) Jeppe Mikkelsen (RV) Steen Gade (SF) Lisbeth Bech Poulsen (SF)
Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Uffe Elbæk (UFG) Kim Andersen (V) Michael Aastrup Jensen (V)
Anne-Mette Winther Christiansen (V)
nfmd.
Preben Bang Henriksen (V) Torsten Schack Pedersen (V)
Jakob Engel-Schmidt (V) Hans Christian Schmidt (V) Hans Christian Thoning (V) Hans Kristian Skibby (DF)
Dennis Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Kim Christiansen (DF) Joachim B. Olsen (LA) Brian Mikkelsen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
47
47
22
17
12
12
9
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
8
1
1
1
1
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1425353_0007.png
7
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 16
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Titel
Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervs- og vækstministeren
Tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget
Henvendelse af 30/10-14 fra HK Handel og HK Privat
Bilag med anmodning om teknisk bistand til ændringsforslag, fra Chri-
stian Juhl (EL)
Henvendelse af 12/11-14 fra Landbrug & Fødevarer
Ændringsforslag fra erhvervs- og vækstministeren
Henvendelse af 17/11-14 fra Landbrug & Fødevarer
Ændringsforslag fra erhvervs- og vækstministeren
1. udkast til betænkning
2. udkast til betænkning
Udskydelse af betænkningsafgivelse
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 16
Spm.nr.
1
2
Titel
Spm. om kommentar til henvendelsen af 30/10-14 fra HK Handel og
HK Privat, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil redegøre for, hvorvidt det er en betingelse for
oprettelse af et medarbejderinvesteringsselskab, at alle medarbejdere i
virksomheden deltager i selskabet, til erhvervs- og vækstministeren,
og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren finder det rimeligt, at en medarbejder, der har
indskudt en del af sin løn i et medarbejderselskab, og som efterfølgen-
de bliver fyret af virksomheden, kan risikere at skulle vente op til 8 år,
før den pågældende kan få udbetalt sit indskud, til erhvervs- og vækst-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan bekræfte, at dansk lovgivning betyder, at det
ikke er muligt at stifte et medarbejderselskab i en lokal afdeling under
en koncern med den virkning, at midlerne alene er investeret i den
konkrete lokale afdeling, til erhvervs- og vækstministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm., om ministeren vil redegøre for de økonomiske konsekvenser for
en medarbejder, der har indskudt midler i et medarbejderinvesterings-
selskab, såfremt virksomheden eller koncernen går konkurs, til er-
hvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm. tilbagetaget - stillet på L 10
Spm. om det mistede skatteprovenu som følge af ordningen om med-
arbejderinvesteringsselskaber er af en sådan størrelse, at det udgør et
beløb, der ligger under EU-Kommissionens bagatelgrænse for hvor-
når, der er tale om statsstøtte, til erhvervs- og vækstministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om, hvilke overvejelser, der har været i lovgivningsprocessen
om medarbejderinvesteringsselskaber i relation til at gøre ordningen
3
4
5
6
7
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1425353_0008.png
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
selektiv i forhold til brancher, virksomhedsstørrelse og virksomhedsal-
der, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke spørgsmål og svar, der er udvekslet mellem ministe-
riet og EU-Kommissionen i forbindelse med overvejelser om en selek-
tiv ordning for medarbejderinvesteringsselskaber, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, til erhvervs-
og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilken indflydelse medarbejdere, der investerer deres løn i
et MS, er sikret, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvorfor det skulle være et problem at kræve, at en medar-
bejders indskud og afkast heraf udbetales i tilfælde af afskedigelse, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om lønmodtagerorganisationen altid skal godkende aftalen om
etablering af et MS, når virksomheden er omfattet af en overenskomst,
til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om der er noget til hinder for, at alle forhandlingsberettigede or-
ganisationer, der repræsenterer en vis del af medarbejderne i virksom-
heden - f.eks. min. 10 pct. - har vetoret i forhold til aftalen om etable-
ring af MS’et, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvordan det sikres, at et MS ikke bliver en maskine for so-
cial dumping, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 12/11-14 fra Landbrug & Fø-
devarer, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm. tilbagetaget
Spm. om, hvordan det sikres, at der afholdes frie og hemmelige af-
stemninger om etablering af et medarbejderinvesteringsselskaber
blandt medarbejderne i virksomheden, til erhvervs- og vækstministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om alle virksomheder, herunder nyetablerede virksomheder, kan
stifte et medarbejderinvesteringsselskab, til erhvervs- og vækstmini-
steren, og ministerens svar herpå
Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 16
Samråds-
Titel
spm.nr.
A
Samrådsspm., om ministeren vil redegøre for, om en medarbejder mod
sin vilje kan tvinges til at deltage i medarbejderinvesteringsselskab, til
erhvervs- og vækstministeren
B
Samrådsspm., om ministeren vil redegøre for, hvad der sker i forhold
til medarbejderens stemmeret og ejerandel i et medarbejderinveste-
ringsselskab, såfremt denne bliver opsagt eller frivilligt forlader ar-
bejdspladsen, til erhvervs- og vækstministeren
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1425353_0009.png
9
C
Samrådsspm., om ministeren vil redegøre for forskellen på en investe-
ring i et medarbejderinvesteringsselskab versus en investering i et tra-
ditionelt aktieselskab, til erhvervs- og vækstministeren