Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 162
Offentligt
1523457_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
28. april 2015
2015-2195
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 24. april 2015 stillet mig følgende spørgsmål
vedrørende L 162 – Forslag til jernbanelov, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 7:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 23. april 2015 fra Carl Dixen
Pedersen, jf. L 162 - bilag 5.
Svar:
Carl Dixen Pedersens bemærkninger til Transportudvalget bliver kommenteret
enkeltvist nedenfor.
1. Ad lovforslagets § 62, stk. 2
Carl Dixen Pedersen anfører, at KL’s forslag til en ny udformning af forslag til
jernbanelovens § 62, stk. 2 vil medføre et klart, enkelt og operativt stk. 2, der
med de kulturforskelle, der er mellem veje og bane, kan forstås af begge parter.
Jeg skal henvise til mit svar på spørgsmål 2, punkt 1, hvor det fremføres, at det
fremgår af lovforslagets § 62, stk. 2 og dennes bemærkningerne, hvad snitfla-
derne er mellem vejmyndigheden og infrastrukturforvalter, for så vidt angår de
overordnede forhold, som bør fastsættes ved lov.
2. Forslag om nyt stk. 3 og 4 til § 62 i lovforslaget
Carl Dixen Pedersen gentager sit forslag om et nyt stk. 3 og 4 i loven, som fast-
sætter mere detaljerede krav til overkørsler.
Jeg skal henvise til mit svar på spørgsmål 2, punkt 2, hvor det fremføres, at
mere tekniske forhold som for eksempel sikring af niveauoverkørsler med
bomme og spærretid også fremadrettet skal fremgå af bekendtgørelse og ikke af
loven.
3. Ad lovforslaget § 62, stk. 4
L 162 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om kommentar til henvendelse af 23/4-15 fra Carl Dixen Pedersen, til transportministeren
1523457_0002.png
Carl Dixen Pedersen anfører, at det findes hensigtsmæssigt, at vejmyndigheden
har det samlede ansvar for vejen inklusive belægningen op til nærmeste skinne.
Jeg skal henvise til mit svar på spørgsmål 2, punkt 5, hvor det fremføres, at
krav til vejbelægningen op til nærmeste skinne vil blive fastsat ved bekendtgø-
relse, som ventes udstedt i forbindelse med ny jernbanelovs ikrafttræden.
4. Krav om en uvildig trafiksikkerhedsrevision fastsættes ved bekendtgørelse.
Carl Dixen Pedersen bemærker, at Vejdirektoratet ikke, som det ellers bemær-
kes i svaret på spørgsmål 2, punkt 6, har udtalt sig om, at vejinfrastrukturens
sikkerhed er imødekommet i overkørselsbekendtgørelsen. Jeg kan hertil oply-
se, at indholdet i svaret på spørgsmål 2, punkt 6 er clearet skriftligt af Vejdirek-
toratet.
Uanset dette angår bemærkningerne bekendtgørelsesniveauet og ikke det nær-
værende lovforslag. Jeg skal derfor også undlade at gå længere ind i Carl Di-
xens Pedersen øvrige bemærkninger om indholdet af denne bekendtgørelse.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke