Kulturudvalget 2014-15 (1. samling)
L 168 Bilag 12
Offentligt
1521093_0001.png
Til Kulturminister Marianne Jelved
Kulturministeriet
Nybrogade 2, 1203 København K
E-mail: [email protected]
Til Folketingets Kulturudvalg
20. april 2015
Vedrørende Forslag til lov om ændring af arkivloven
Sagen om retsstridigt indsamlede, personfølsomme sundhedsoplysninger i Den Almen
Medicinske Database (DAMD), giver kulturministeren anledning til at ændre arkivloven med
henblik på at behandle retsstridigt indsamlede, følsomme personoplysninger på
sundhedsområdet efter særlige regler.
Forebyggelses-og Patientrådet. FPR mener, at den følgende ændrede titel til loven er meget
uhensigtsmæssig og misvisende, da den skjuler at dette lovforslag handler om ”ulovligt
indsamlede helbredsdata.”
Ændret overskrift til – Forslag til Lov om ændring af arkivloven
(Databeskyttelse af visse personoplysninger indsamlet i forbindelse med patientbehandling)
_________________
Til Kulturministeren Marianne Jelved og til folketingets Kulturudvalg
1.
Forebyggelses-og Patientrådet vil gerne takke ministeren for svar på de stillede spørgsmål.
Bagudrettet juridisk virkning
Ministeren svarer 20. april 2015 på FPR´s spørgsmål om tilbagevirkende kraft, at:
"Bekendtgørelsen om bevaring og kassation af arkivalier i regionerne, som trådte i kraft den
24. marts, har ikke nogen tilbagevirkende kraft, men fastslår, at DAMD skal afleveres"
De borgere der ønskede det, kunne frem til tidspunktet for bekendtgørelsens ikrafttræden få
slettet deres oplysninger i DAMD databasen. Dette er nu ikke længere en mulighed.
Rigsarkivet har med henvisning til bekendtgørelsen givet afslag på sletning. Der er altså
borgere, der nu har mistet en rettighed, som de havde inden tidspunktet for bekendtgørelsens
ikrafttræden. Det er derfor FPR´s opfattelse, at bekendtgørelsen har bagudrettet juridisk
L 168 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 12: Henvendelse af 21/4-15 fra Forebyggelses-og Patientrådet
virkning.
Det er FPR´s opfattelse, at der i "bevaringsbekendtgørelsen" og arkivloven ikke er taget højde
for denne problemstilling, og at bekendtgørelsen derfor ikke har tilstrækkelig hjemmel i loven.
FPR skal derfor spørge om det er ministerens opfattelse, at borgerne med bekendtgørelsen
ikke mister en ret til at blive slettet?
2.
Forholdet til persondatadirektivet
Det fremgår af lovforslaget, at det ikke har nogen EU retlige konsekvenser.
Det følger af
persondatadirektivets artikel 6, at den dataansvarlige myndighed har en pligt til at korrigere og
herunder også i konkrete tilfælde pligt til at slette oplysninger, der er indsamlet retsstridigt.
FPR finder derfor anledning til at spørge ministeren, om det fortsat er ministerens
opfattelse, at lovforslaget ikke har EU retlige konsekvenser?
3.
Meddelelse om bevaringsværdighed
Ministeren svarer 20. april 2015 på FPR´s spørgsmål om bevaringsværdighed, at: "Rigsarkivets
brev om databasens bevaringsværdi udelukker, at Region Syddanmark kan kassere
databasen."
Folketingets Ombudsmand har tidligere kritiseret at Rigsarkivet i cirkulærer har fastsat hvilke
arkivalier der var bevaringsværdige og derfor ikke kunne kasseres. Ombudsmandens udtaler i
FOU 1998.212, at beslutning om, at noget er bevaringsværdigt skal ske i form af
bekendtgørelse. Ombudsmanden udtaler videre: ”Rigsarkivarens henvisning til praktiske
hensyn - udviklingen inden for den kommunale opgavevaretagelse og den herved opståede
kommunale interesse i løbende revision af forskrifterne vedrørende bevaring og kassation -
kan ikke medføre en ændret vurdering; det kan tværtimod anføres at den stigende
opgavevaretagelse på grund af decentraliseringen medfører, at flere dokumenter falder ind
under reglerne i cirkulærerne, hvorfor der rent faktisk er endnu større grund til og behov for at
anvende bekendtgørelsesformen. ”
Det er derfor FPR´s opfattelse, at beslutning om bevaringsværdighed skal ske i form af
bekendtgørelse.
L 168 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 12: Henvendelse af 21/4-15 fra Forebyggelses-og Patientrådet
FPR skal derfor spørge om det er ministerens opfattelse, at Rigsarkivaren af praktiske
hensyn kan erstatte udstedelse af bekendtgørelse om bevaringsværdighed med brev til
myndigheden?
Med venlig hilsen
Lars Mikkelsen og Birthe Kjærgaard
Forebyggelses-og Patientrådet. FPR
Toftevænget 30, 3320 Skævinge
(Mail bedes sendt til [email protected])