Kulturudvalget 2014-15 (1. samling)
L 168
Offentligt
1523437_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
[email protected]
www.kum.dk
Folketingets Kulturudvalg har den 10. april 2015, efter ønske fra Kulturudvalget, stillet
mig følgende spørgsmål, nr. 6 i relation til L 168, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål:
Vil ministeren kommentere udkastet til ændringsforslag til L 168, herunder give
en teknisk vurdering af forslaget, jf. L 168 – bilag 8.
Svar:
Lovteknisk finder jeg, at der er behov for to væsentlige indholdsmæssige ændringer i
forhold til det fremsendte udkast, jf. vedlagte ændringsforslag.
Jeg skal til forslaget bemærke følgende.
For det første er forslaget formuleret for bredt. Forslaget er ikke afgrænset til DAMD,
men omfatter ”personoplysninger i sundhedsmyndigheders registre om patienters
helbredsforhold eller øvrige rent private helbredsforhold og andre fortrolige oplysninger
indsamlet i forbindelse med patientbehandling, der er konstateret ulovligt
indsamlet…”.
Jeg forstår, at formålet med ændringsforslaget ikke er at ændre på de grundlæggende
principper i arkivloven, der sikrer, at Rigsarkivet kan bevare historisk relevant
materiale for eftertiden, uanset om det er lovligt eller ulovligt indsamlet. Formålet er
alene, at der skal tages hensyn til de patienter, hvis oplysninger er blevet indsamlet
uden tilladelse til DAMD, fordi der er tale om en helt ekstraordinær situation.
Lovforslaget bør derfor afgrænses til kun at regulere DAMD. Dette vil sikre, at der ikke
med lovforslaget skabes en præcedens for særlige indgreb i arkivloven ud fra et politisk
motiv, men således at vurderingen af bevaringsværdighed bevares hos Rigsarkivaren.
For det andet fremgår det af forslaget, at dataene ikke skal ”overføres til bevaring i
Rigsarkivet, men i stedet slettes”.
Dok. nr. 2651564
L 168 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om kommentar til udkast til ændringsforslag, til kulturministeren
Side 2
Forslaget bør afgrænses til, at de dele af DAMD, som Statens Seruminstitut ikke har
givet Region Syddanmark tilladelse til at indhente, ikke skal afleveres til Rigsarkivet.
Dog bør det have lovgivningsmæssige konsekvenser, hvis regionen ikke kasserer de
pågældende oplysninger i DAMD.
På baggrund af de politiske drøftelser om lovforslaget har jeg besluttet at fremsætte et
ændringsforslag, som i lyset af den helt særlige situation i forhold til DAMD, indebærer,
at de dele af DAMD, som Statens Seruminstitut ikke har givet Region Syddanmark
tilladelse til at indhente, ikke skal afleveres til Rigsarkivet. Ved alene at regulere
DAMD sikres, at forslaget ikke har en præcedensdannende effekt i forhold til de
grundlæggende principper i arkivloven. Det tilføjes endvidere i bemærkningerne, at det
vil have lovgivningsmæssige konsekvenser, hvis regionen ikke kasserer de pågældende
oplysninger i DAMD.
Ændringsforslaget har den konsekvens at, når forslag til lov om ændring af arkivloven
(L168) træder i kraft efter Folketingets vedtagelse, ophæves Rigsarkivets krav om
bevaring af DAMD. Dermed kan Region Syddanmark kassere databasen, hvilket
regionen gentagne gange har tilkendegivet at ville gøre.
Såfremt Region Syddanmark ikke har kasseret de dele af DAMD, der ikke er givet
tilladelse til, senest 1 uge fra denne lovs ikrafttræden, fremgår det af bemærkningerne
til ændringsforslaget, at regeringen så vil fremsætte et lovforslag, der forpligter Region
Syddanmark til at kassere disse dele af DAMD.
Jeg skal endvidere henvise til udkast til betænkningsbidrag fremsendt til Folketingets
Kulturudvalg dags dato.
Marianne Jelved