Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
L 169 Bilag 1
Offentligt
1512639_0001.png
høring
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1512639_0002.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1512639_0003.png
Bemærkninger
Det fremgår af finanslovsaftalen for 2015 mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti
og Enhedslisten, at der var enighed om at drøfte forslag til en justering af ordningen
efter aktivlovens § 82 a, der understøtter, at flere i målgruppen modtager hjælp til
tandbehandling inden for den eksisterende økonomiske ramme.
Det blev efterfølgende aftalt at den gældende ordning kan justeres indenfor den
eksisterende økonomiske ramme ved at reducere egenbetalingen fra 800 kr. til 600
kr. for personer på 25 år eller derover, som ikke er omfattet af de laveste ydelser
efter kontanthjælpsreformen sammen med de øvrige justeringer der fremgår af
lovforslaget.
Det ville ikke være muligt at afskaffe hele egenbetalingen inden for den eksisterende
økonomiske ramme, ligesom det ikke er muligt inden for den eksisterende ordning
og økonomiske ramme at tænke tilskudsordningen ind i sundhedslovgivningen. Der
henvises i øvrigt til, at det er aftalt at evaluere ordningen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1512639_0004.png
Bemærkninger
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at kommunens forhåndsgodkendelse af
tilskud til behandlingsforløb, som overstiger 10.000 kr. fortsat gælder, så længe
borgerens forhold er uændrede. Dette er også forudsat i den gældende bestemmel-
se, og ændres ikke med lovforslaget. Dette vil desuden fremgå af den vejledning,
som vil blive udsendt i forlængelse af lovforslaget.
Forslaget om, at kommunens forhåndsgodkendelse af behandlingsforløb som over-
stiger 10.000 kr. gælder i 2 måneder fra kommunens afgørelse – selv om ansøgeren
ikke længere er omfattet af den relevante persongruppe, har bl.a. til formål at sikre,
at større behandlingsforløb, som allerede er igangsat, ikke afbrydes, fordi personen
pludseligt ikke længere er omfattet af ordningen. Herudover er det ikke hensigts-
mæssigt, hvis risikoen for at miste tilskud til større tandplejeudgifter udgør en barri-
ere mod at søge arbejde.
Desuden har nogle kommuner peget på, at det giver administrative udfordringer for
kommunerne at skulle kontrollere, om ansøgere om forhåndsgodkendelse til større
behandlingsforløb fortsat er omfattet af målgruppen på det tidspunkt, hvor behand-
lingen finder sted.
Dette administrative hensyn vurderes bedst tilgodeset, hvis forhåndsgodkendelsen
løber fra kommunens afgørelse og 2 måneder frem – uanset om modtageren fortsat
er omfattet af persongruppen eller ej. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne un-
der punkt 1 og til den kommende evaluering af ordningen.
I forhold til KL’s bemærkninger om, at koblingen mellem aktivlovens §§ 82 og 82 a
som den store administrative udfordring bemærkes det, at muligheden for at søge
om hjælp til egenbetalingen efter § 82 sikrer, at egenbetalingen ikke bliver en hin-
dring for, at personer med særligt økonomiske vanskelige forhold efter en konkret
vurdering kan få hjælp til hele tandbehandlingen. Da § 82 anvendes til en bredere
målgruppe og til flere former for behandling, er det ikke hensigtsmæssigt eller mu-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1512639_0005.png
ligt at ændre gældende regler i aktivlovens § 82. En sådan ændring ville række ud
over en justering af ordningen inden for den eksisterende økonomiske ramme.
Bemærkninger
Efter formuleringen i den foreslåede § 82 a, stk. 8, skal kommunen i forbindelse
med opsøgende arbejde overfor socialt udsatte, herunder efter § 99 i lov om
social service, særligt oplyse om muligheden for tilskud til betaling for tandpleje
til personer, som er omfattet af ordningen. Forpligtelsen er således ikke kun
afgrænset til servicelovens § 99, og det fremgår af lovforslagets bemærkninger,
at ud over en opsøgende indsats i forbindelse med støtte- og kontaktpersonord-
ningen efter § 99 kan kommunen oplyse om ordningen i forbindelse med rådgiv-
ning efter servicelovens §§ 10 eller 12, herunder ved opsøgende arbejde. I for-
bindelse med rådgivning efter servicelovens §§ 10 og 12 skal det vurderes, om
personen vil kunne have behov for støtte eller ydelser efter serviceloven eller
anden lovgivning.
Støtte- og kontaktpersonordningen efter servicelovens § 99 har et bredt formål,
hvor opgaverne for støtte- og kontaktpersonen i forhold til den enkelte borger
afhænger af borgerens specifikke ønsker og behov. Formålet med indsatsen er
at gøre borgeren i stand til at benytte samfundets muligheder og allerede etab-
lerede tilbud. Formuleringen af § 99 sammenholdt med formålsbestemmelsen
for servicelovens voksenafsnit er således med til at sikre, at støtte- og kontakt-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1512639_0006.png
personordningen netop tilrettelægges, så der tages hensyn til borgerens indivi-
duelle behov.
Formålet med lovændringen er at sikre, at de borgere, der er omfattet af aktiv-
lovens § 82 a, gøres opmærksomme på muligheden for at opnå en specifik ydel-
se i medfør af denne bestemmelse. Efter ministeriets opfattelse er det tilstrække-
ligt, at denne forpligtigelse står i aktivloven. En eventuel fremhævelse af én en-
kelt forpligtigelse i servicelovens § 99 vurderes at kunne få en begrænsende
effekt for den samlede støtte- og kontaktpersonordning efter servicelovens § 99.
Den præcisering, der følger af ændringen i aktivlovens § 82 a, om forpligtelsen
for støtte og kontaktpersoner til at oplyse om mulighederne for tilskud til tand-
behandling, vil blive indarbejdet i de relevante vejledninger efter serviceloven,
ved førstkommende revision.
Desuden vil den nye vejledning om aktivlovens § 82 a, som vil blive udsendt i
forlængelse af lovforslaget, både beskrive relevante fortolkningsspørgsmål til de
eksisterende regler og de nye elementer i lovforslaget, herunder kommunernes
forpligtelse i forbindelse med den opsøgende indsats.
KL
anfører, at det vil være af stor betydning for kommunerne at få påvist, om til-
buddet/tilskuddet anvendes til de rette og med den rette kvalitet. Derfor er det
vigtigt, at evalueringen indholdsmæssigt kan informere om andet end blot hvor
mange penge, der ydes i tilskud.
Danske Seniorer
anfører, at det ved evalueringen
af ordningen er vigtigt, at effekten af oplysningsindsatsen i de enkelte kommuner
vurderes. Samtidig må der stadig være respekt for den enkelte borgers selvbe-
stemmelse.
Tandlægeforeningen
bifalder evalueringen af ordningen et år efter de
nye reglers ikrafttræden, og vil meget gerne inddrages i arbejdet.
Bemærkninger
Ministeriet har noteret sig synspunkterne, som vil indgå ved den kommende plan-
lægning af evalueringen. Ministeriet vil desuden inddrage relevante parter i arbej-
det.