Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 183 Bilag 6
Offentligt
1530701_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
19. maj 2015
Sagsnr. 2015 - 628
I forlængelse af 1. behandlingen den 14. april 2015 blev L 183 om forslag til lov
om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne,
Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne henvist til behandling i Beskæfti-
gelsesudvalget.
Jeg er siden da blevet opmærksom på en beklagelig fejl i bemærkningerne til lov-
forslagets § 31, stk. 2, hvor der af eksemplerne nr. 1-3 og 6 fremgår en forkert refu-
sionssats i forhold til det nye refusionssystem.
På denne baggrund skal jeg hermed venligst anmode Beskæftigelsesudvalget om at
medtage følgende tilrettede eksempler til § 31, stk. 2, i sin udvalgsbehandling:
”Eksempel 1
En person er visiteret til og ansat i fleksjob før den 1. januar 2013. Personen bliver
sygemeldt den 12. januar 2016 frem til og med den 27. marts 2016. Den pågælden-
de modtager løn under sygdom, og arbejdsgiveren modtager derfor refusion til den
ansattes løn fra kommunen efter sygedagpengelovens regler. Samtidig modtager
arbejdsgiveren tilskud til den ansattes løn i fleksjobbet.
Refusionen til arbejdsgiveren efter sygedagpengelovens regler medfører fradrag i
tilskuddet til den ansattes løn efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Hvis sy-
gedagpengerefusionen er lig med eller overstiger tilskuddet til den ansattes løn,
udbetales der alene refusion for sygedagpenge, jf. § 71, stk. 4, i lov om en aktiv be-
skæftigelsesindsats og § 2 i bekendtgørelse nr. 1565 af 23. december 2014 om
fleksjob.
Kommunens udgifter til sygedagpengene er omfattet af de nye refusionsregler,
mens det tilskud, som kommunen har udbetalt til arbejdsgiveren for lønudgifter til
den ansatte i fleksjob, jf. § 71 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, fra den 1. juli
2014, indgår ikke i opgørelsen af, hvor meget refusion kommunen kan modtage af
de udbetalte sygedagpenge.
Kommunen kan i de første 4 uger modtage 80 pct. i refusion for udbetalte sygedag-
penge, herefter kan kommunen modtage 40 pct. i refusion for udbetalte sygedag-
penge i perioden den 12. januar 2016 til og med den 27. marts 2016, da der ikke er
udbetalt ydelser efter § 3, stk. 1, til arbejdsgiveren på tidspunktet for den fleksjob-
ansattes sygemelding. Når den fleksjobansatte er raskmeldt, modtager kommunen
L 183 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 6: Betænkningsbidrag, fra beskæftigelsesministeren
refusion for det udbetalte tilskud til arbejdsgiveren til den fleksjobansattes løn på
65 pct., jf. § 122 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Hvis sygedagpengerefusionen til arbejdsgiveren er mindre end det tilskud, som ar-
bejdsgiveren modtager til den ansattes løn, får arbejdsgiveren udbetalt den fulde
sygedagpengerefusion suppleret med tilskuddet, således at det samlede beløb, ar-
bejdsgiveren får udbetalt, svarer til det fulde tilskud, som arbejdsgiveren normalt
modtager. Dette følger af § 71, stk. 4, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og § 2
i bekendtgørelse om fleksjob.
Kommunens udgifter til sygedagpengene er omfattet af de nye refusionsregler, og
det tilskud, som kommunen har udbetalt til arbejdsgiveren til den fleksjobansattes
løn fra den 1. juli 2014 indgår ikke i opgørelsen af, hvor meget refusion kommunen
kan modtage af de udbetalte sygedagpenge, dvs. at kommunen i de første 4 uger
kan modtage 80 pct. i refusion for udbetalte sygedagpenge, herefter kan kommunen
modtage 40 pct. i refusion for udbetalte sygedagpenge i perioden den 12. januar
2016 til og med den 27. marts 2016. Samtidig modtager kommunen 65 pct. refusion
for det reducerede tilskud til den fleksjobansattes løn, der udbetales til arbejdsgi-
veren i denne periode, jf. § 122 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Når den
fleksjobansatte er raskmeldt, modtager kommunen refusion for det udbetalte tilskud
til arbejdsgiveren til den fleksjobansattes løn på 65 pct. efter de gældende refusi-
onsregler i § 122 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Eksempel 2
En selvstændigt erhvervsdrivende har før den 1. januar 2013 fået tilbud om støtte i
form af tilskud på grund af en varig og væsentligt nedsat arbejdsevne, jf. § 75 i lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats. Den selvstændige bliver sygemeldt den 12. janu-
ar 2016 og frem til og med den 27. marts 2016. Den pågældende modtager dels
støtte i form af tilskud til den selvstændige virksomhed efter lov om en aktiv beskæf-
tigelsesindsats, dels sygedagpenge efter lov om sygedagpenge.
Kommunens udgifter til sygedagpenge er omfattet af de nye refusionsregler, og til-
skuddet som kommunen udbetaler til den selvstændigt erhvervsdrivende fra den 1.
juli 2014 indgår ikke i opgørelsen af, hvor meget refusion kommunen kan modtage
af de udbetalte sygedagpenge, dvs. at kommunen i de første 4 uger kan modtage 80
pct. i refusion for udbetalte sygedagpenge, herefter kan kommunen modtage 40 pct.
af udbetalte sygedagpenge i perioden den 12. januar 2016 til og med den 27. marts
2016, da der ikke er udbetalt ydelser omfattet af § 3, stk. 1, til den selvstændigt er-
hvervsdrivende. Samtidig modtager kommunen refusion af støtten i form af tilskud
på 65 pct. efter de gældende refusionsregler i § 122 i lov om en aktiv beskæftigel-
sesindsats.
Eksempel 3
Hvis en person, som er visiteret til fleksjob før den 1. januar 2013, og som modta-
ger ledighedsydelse, jf. § 74 a i lov om aktiv socialpolitik, mister retten til ledig-
hedsydelse på grund af manglende jobsøgning, en gentagelsessanktion på grund af
afvisning af eller ophør i et fleksjob eller et tilbud, eller på grund af manglende rå-
dighed, jf. §§ 76, 77 a og 77 b i lov om aktiv socialpolitik, kan den pågældende
modtage uddannelses- eller kontanthjælp, hvis betingelserne for dette er opfyldt, jf.
kapitel 4 i lov om aktiv socialpolitik. I denne situation er den pågældende fortsat
visiteret til fleksjob, og det er således alene retten til ledighedsydelse, der i en peri-
2
L 183 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 6: Betænkningsbidrag, fra beskæftigelsesministeren
ode er bortfaldet. Den fleksjobvisiterede kan genoptjene retten til ledighedsydelse,
når den pågældende har været ansat i et fleksjob i 9 måneder inden for 18 måne-
der, jf. § 76, stk. 2, § 77 a, stk. 5, og § 77 b, stk. 3, i lov om aktiv socialpolitik.
Kommunens refusion af udbetalt uddannelses- eller kontanthjælp til den ledige
fleksjobvisiterede i den periode, hvor personen har mistet retten til ledighedsydel-
se, er omfattet af forslaget til § 5. Kommunen kan derfor modtage 80 pct. i refusion
af den udbetalte hjælp i de første 4 uger, herefter kan der modtages 40 pct. i uge 5-
26, 30 pct. i uge 27-52 og derefter 20 pct. fra og med uge 53. Hvis den pågældende
har modtaget uddannelses- eller kontanthjælp i perioden den 1. juli 2014 indgår
udbetalt uddannelses- eller kontanthjælp i beregningen af, hvor på refusionstrap-
pen ydelser indplaceres i forhold til kommunens ret til refusion. Hvis den pågæl-
dende f.eks. har fået kontanthjælp i en periode på 48 uger forud for den 4. januar
2016, vil kommunen kunne modtage 30 pct. i refusion af den udbetalte kontant-
hjælp den 4. januar 2016.
Når retten til ledighedsydelse er genoptjent, vil kommunens refusion af denne ydel-
se følge de hidtil gældende regler i § 104 i lov om aktiv socialpolitik, da personen
fortsat er visiteret til fleksjob og ikke har været ude af ordningen.
Eksempel 6
En person under 40 år er visiteret til fleksjob før den 1. januar 2013 og modtager
ledighedsydelse efter § 74 a i lov om aktiv socialpolitik. Den 1. februar 2016 bliver
den pågældende visiteret til et ressourceforløb, da kommunen mener, at den på-
gældendes arbejdsevne er yderligere nedsat, således at personen ikke længere op-
fylder betingelserne for et fleksjob.
Kommunen modtager henholdsvis 30 eller 50 pct. i refusion af udbetalt ledigheds-
ydelse i perioden før den 1. januar 2013 og frem til den 31. januar 2016 efter § 104
i lov om aktiv socialpolitik. Derefter modtager kommunen refusion på 80 pct. af
udgiften til ressourceforløbsydelse under ressourceforløbet, da personer er visite-
ret ud af fleksjobordningen og ind i ressourceforløbsordningen, jf. forslaget til lo-
vens § 5.”
Ovenstående fortolkning af lovteksten vil herefter skulle lægges til grund ved ad-
ministrationen heraf.
Venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen
3