Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
L 198 Bilag 1
Offentligt
1524563_0001.png
LIGESTILLLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
15. april 2015
Forslag til lov om ændring af integrationsloven, lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats og forskellige andre
love (Jobrettet integrationsprogram for nytilkomne
flygtninge og familiesammenførte udlændinge m.v.)
J.nr. 2015-000899
AMY/FLF
Myndighed/Afsender
Lovens ikrafttrædelsesdato
Kontaktperson
Telefon
E-mail
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
1. juli 2015
Flemming Frandsen
7214 2120
[email protected]
Baggrund for loven
Lovforslaget udmønter de dele af integrationsudspillet af 18. marts 2015 »Alle skal
bidrage - flygtninge og indvandrere hurtigere i beskæftigelse«, der omhandler ud-
dannelses- og beskæftigelsesindsatsen for nytilkomne flygtninge og familiesam-
menførte udlændinge.
Danmark står overfor at skulle modtage flere flygtninge og familiesammenførte
end tidligere antaget. Denne situation skaber særlige udfordringer for arbejdet med
at modtage og integrere nytilkomne udlændinge.
I udspillet gør regeringen sin linje klar: Flygtninge og familiesammenførte skal ik-
ke gøres til klienter og leve på kanten af samfundet uden et job. Det danske vel-
færdssamfund bygger på, at alle borgere yder deres bedste og bidrager aktivt til
fællesskabet. Derfor skal der også stilles krav til nytilkomne flygtninge og familie-
sammenførte. De skal i arbejde, have uddannelse og mærke, at de er en del af sam-
fundet.
Sådan er det ikke gået for mange af de flygtninge og indvandrere, der hidtil er
kommet til Danmark. Mere end hver anden ikke-vestlig indvandrer i den erhvervs-
aktive alder er uden arbejde, og det er regeringens hensigt, at dette skal gøres bed-
re.
Lovforslagets formål
Med lovforslaget sker der markante ændringer af det integrationsprogram, som
flygtninge bliver mødt med i dag, og som kan vare op til tre år. Formålet med æn-
dringerne er at ruste flygtninge og familiesammenførte bedre til det danske ar-
bejdsmarked.
Lovforslaget indeholder følgende elementer:
- Alle skal yde for ydelsen:
Deltagere i integrationsprogrammet, som modtager kon-
tant- eller uddannelseshjælp, skal fra første dag tage et job, hvis der er et at få. Hvis
L 198 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
det ikke lykkedes, har de senest efter 3 måneder ret og pligt til at deltage i et virk-
somhedsrettet tilbud, som kan bestå af løntilskud, virksomhedspraktik eller nytte-
indsats. Det eksisterende krav om fuldtidsaktivering i 37 timer om ugen (inkl. for-
beredelse til danskundervisning) afskaffes og erstattes af en virksomhedsrettet ind-
sats. Der må højst være 4 ugers pause i den aktive virksomhedsrettede indsats, efter
første virksomhedsrettede tilbud er afsluttet. For jobparate kontanthjælpsmodtagere
skal de virksomhedsrettede tilbud have en varighed på mindst 10 timer om ugen.
- Nytteindsats (nyttejob) til nytilkomne flygtninge og familiesammenførte:
Som no-
get nyt skal flygtninge og familiesammenførte også kunne deltage i nytteindsats.
- Regelforenkling af planer:
Den eksisterende integrationskontrakt afskaffes. De
nytilkomne i integrationsprogrammet skal i stedet have »Min Plan« på Jobnet.
- Tidlig afklaring og visitation:
Ledige flygtninge og familiesammenførte udlæn-
dinge, der har ansøgt om kontant- eller uddannelseshjælp og opfylder betingelserne
herfor, skal ligesom ledige under den generelle beskæftigelsesindsats igennem en
grundig visitation, hvor de visiteres som jobparate, uddannelsesparate eller aktivi-
tetsparate. Kommunen skal i den forbindelse foretage en generel kompetenceafkla-
ring. Alle deltagere skal, hvor det vurderes at være relevant, have tilbudt en formel
vurdering af medbragte uddannelseskvalifikationer eller have tilbudt en realkompe-
tencevurdering, forudsat at de opfylder de gældende adgangskrav til den pågæl-
dende vurdering. Den formelle vurdering af uddannelseskvalifikationer foretages i
henhold til reglerne i lov om vurdering af udenlandske uddannelseskvalifikationer
m.v. Den grundige visitation betyder, at der afholdes mindst tre samtaler i visitati-
onsperioden, at udlændingen visiteres til danskuddannelse, og at der igangsættes et
virksomhedsrettet tilbud.
- Uddannelse til unge under 30 år uden uddannelse:
Unge under 30 år uden en er-
hvervskompetencegivende uddannelse skal have et uddannelsespålæg og modtage
uddannelseshjælp efter reglerne i kontanthjælpssystemet.
- Bedre understøttelse af virksomhedsindsats for udsatte:
For aktivitetsparate kon-
tant- eller uddannelseshjælpsmodtagere kan det første tilbud i indsatsen være et
særligt tilrettelagt virksomhedsrettet forløb (et forforløb til et virksomhedstilbud).
- En ekstra indsats efter 1 år:
Efter 1 år styrkes indsatsen i integrationsprogrammet.
Jobparate kontanthjælpsmodtagere og uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodta-
gere får en mere håndholdt indsats. Aktivitetsparate kontant- og uddannelses-
hjælpsmodtagere skal have deres sag behandlet i et rehabiliteringsteam med hen-
blik på at fastlægge en tværfaglig indsatsplan.
- Målretning af resultattilskuddene:
Resultattilskuddene målrettes en tidlig indsats
mod job og ordinær uddannelse.
Lovforslaget indeholder desuden følgende elementer, som ikke følger direkte rege-
ringsudspillet:
- Harmonisering af visse regler for aktive tilbud
- Rådighedsloft for udgifter til danskuddannelse
- Harmonisering af regler om befordringsgodtgørelse
Den primære målgruppe for lovforslaget
Lovforslagets primære målgruppe er flygtninge og familiesammenførte udlændin-
ge, som kommunen har overtaget ansvaret for efter lovens ikrafttræden d. 1. juli
2015. Udlændinge, som en kommune har overtaget ansvaret for 12 kalendermåne-
2
L 198 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1524563_0003.png
der eller mindre før lovens ikrafttræden, omfattes dog af lovændringerne, når
kommunen har haft ansvaret for dem i 12 kalendermåneder.
De sekundære målgrupper for lovforslaget
De sekundære målgrupper for lovforslaget er kommunerne.
Samlet vurdering
Lovforslaget er i forhold til målgrupperne kønsneutralt.
Baggrunden for konklusionen er, at der i lovforslaget gives lige rettigheder til
kvinder og mænd, og at lovforslaget ikke skønnes at medfører tilsigtede eller util-
sigtede forskelle for mænd eller kvinder.
Det ses af tabel 1, at mændene udgjorde 58 pct. af kontanthjælpsmodtagere under
integrationsprogrammet i perioden fra 4. kvartal 2013 til 3. kvartal 2014. Forslaget
forventes på den baggrund at berøre lidt flere mænd end kvinder, men dette vurde-
res ikke at være en følge af de gældende regler eller forslagene. Det er derimod en
følge af kønssammensætningen blandt flygtninge og indvandrere.
Det skønnes på baggrund af ovenstående, at det ikke vil være relevant at gennem-
føre yderligere vurderinger af de ligestillingsmæssige konsekvenser af lovforslaget.
Tabel 1: Kontanthjælpsmodtagere i integrationsprogrammet fordelt på køn og alder, pct., 4. kvartal 2013
til 3. kvartal 2014
Mænd
58,0
Kilde: Jobindsats.dk.
Kvinder
42,0
I alt
100
3