Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 21 Bilag 1
Offentligt
1407758_0001.png
NOTAT
Dato
J. nr.
9. oktober 2014
2013-1646
Høringsnotat vedrørende L 21 – forslag til lov om en ny fjordforbin-
delse ved Frederikssund
Et udkast til lovforslag har fra den 14. juli 2014 til den 15. august 2014 været
sendt i høring.
Lovforslaget
har i samme periode været offentliggjort på hø-
ringsportalen.
Følgende myndigheder og organisationer m.v. er blevet hørt: Danmarks Natur-
fredningsforening, Dansk Byggeri, Dansk Cyklistforbund, Dansk Erhverv,
Dansk Ledningsejerforum, Dansk Ornitologisk Forening (DOF), Dansk Trans-
port og Logistik (DTL), Dansk Vandrelaug, Dansk Vejforening, Det Økologiske
Råd, DI Transport, DSB, Fjordudvalget for Roskilde Fjord, Forenede Danske
Motorejere (FDM), Frederikssund Grundejerforening, Frederikssund Kommu-
ne, Gammel Færgegård Grundejerforening, Gerlev Strandpark Grundejerfor-
ening, Grundejerforeningen Gyldenstens Vænge Nord, Grundejerforeningen
Gyldenstens Vænge Syd (eftersendt), Grundejerforeningen Ørnestens Vænge
(eftersendt), ITD, Kommunernes Landsforening (KL), Kystdirektoratet, Movia,
Region Hovedstaden, Rådet for Bæredygtig Trafik, Rådet for Sikker Trafik,
Stenøgård Grundejerforening (eftersendt), Søfartsstyrelsen.
1. Høringssvarene med bemærkninger
./.
Transportministeriet har modtaget 12 høringssvar. Herunder har DSB anført,
at de ikke har bemærkninger. De modtagne høringssvar er vedlagt som bilag til
høringsnotatet.
I det følgende gennemgås de væsentligste emner fra høringssvarene. Trans-
portministeriets bemærkninger er anført i kursiv. Høringssvarene er gennem-
gået i hovedtræk, hvorfor ikke alle forhold i høringssvarene er kommenteret.
I afsnit 2 sammenfattes ændringerne i det fremsatte lovforslag i forhold til det
lovudkast, som har været i høring.
Høringssvarene har navnlig vedrørt følgende emner:
1.1. Generelle bemærkninger
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407758_0002.png
DTL, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv og Dansk Industri støtter generelt op om
lovforslaget, idet det bemærkes, at trængsel på den eksisterende forbindelse
udgør et betydeligt problem, og at et supplement til den eksisterende Kronprins
Frederiksbro derfor længe har været ønsket i lokalområdet.
Transportministeriet har noteret støtten til lovforslaget.
Grundejerforeningerne Stenøgård og Gl. Færgegård argumenterer for, at de
kødannelser, man ser på den nuværende Kronprins Frederiks Bro, vil kunne
løses ved helt at fjerne den eksisterende trafikregulering, idet der henvises til
erfaringerne fra stormene Allan og Bodil, hvor trafikreguleringen midlertidigt
var ude af funktion.
Transportministeriet skal bemærke, at der i forbindelse med VVM-
undersøgelsen af en ny fjordforbindelse ved Frederikssund blev foretaget en
analyse af trafikledelse, herunder en analyse af muligheden for at optimere de
eksisterende lyssignaler langs J. F. Willumsens Vej. Det er Vejdirektoratets
vurdering, at det ikke er muligt at forbedre fremkommeligheden yderligere
ved signaloptimeringer – heller ikke ved helt at lukke for signalerne.
Vejdirektoratet har ikke umiddelbart kendskab til eller registreringer, der
viser, at den midlertidige lukning af signaler ved kronprins Frederiks Bro
efter stormene har forbedret fremkommeligheden. Enkelte observationer af
fremkommelighed kan således ikke direkte sammenlignes med de gennemfør-
te trafikberegninger for årsdøgnstrafik/hverdagsdøgnstrafik og kapacitets-
vurderinger ifm. signalkryds. De enkelte observationer kan fx være foretaget
på dage, hvor der af andre årsager var mindre trafik end normalt.
Erfaringerne fra stormene Allan og Bodil giver med andre ord ikke anledning
til at revurdere prognoserne for trafiktal over Roskilde Fjord, og der er såle-
des tale om mere grundlæggende kapacitetsproblemer på det eksisterende
vejnet.
1.2. Miljø, VVM-redegørelsen og Natura 2000- område
Grundejerforeningerne Stenøgård og Gl. Færgegård stiller spørgsmålstegn ved
den valgte linjeføring, og det påpeges, at VVM-redegørelsen viste, at en nordlig
linjeføring vil være mest optimal ud fra økonomisk og miljømæssigt synspunkt.
Desuden rejses der spørgsmålstegn ved projektets forenelighed med EUs habi-
tatdirektiv og VVM-direktiv – herunder i forhold til påvirkning af Natura-
2000.
Transportministeriet skal bemærke, at Vejdirektoratet i henhold til gældende
lovgivning, herunder VVM-direktivet, gennemførte en VVM-undersøgelse,
hvor bl.a. miljøkonsekvenserne af flere forskellige alternativer blev nøje un-
dersøgt og konsekvensvurderet. VVM-undersøgelsen var for dette projekt
Side 2/13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407758_0003.png
mere grundig, end sædvanlig praksis tilsiger, netop som følge af påvirknin-
gen af et udpeget Natura 2000-område.
Der blev ligeledes gennemført en offentlig høring af VVM-redegørelsen samt
efterfølgende udarbejdet høringsnotat med besvarelse af henvendelser i hø-
ringsperioden. I høringsperioden blev besvaret flere henvendelser omhand-
lende emner, der også spørges til svaret fra GF Stenøgård og GL. Færgegård.
Ud fra en samlet vurdering af de trafikale, miljømæssige og økonomiske kon-
sekvenser af de undersøgte alternativer indstillede Vejdirektoratet forslag S1,
som forligspartierne bag ”En grøn transportpolitik” (bestående af Socialde-
mokraterne, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Venstre, Dansk Folke-
parti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) også besluttede.
Naturstyrelsen har som miljømyndighed afgivet principgodkendelse efter
Naturbeskyttelseslovens § 20 til hovedforslaget S1.
Transportministeriet skal derudover bemærke, at der for nyligt er afsagt dom
ved EU-Domstolen (sag C-521/12, T.C. Briels m.fl.), der har betydning for
vurdering af anlægsprojekter, når disse påvirker et udpeget Natura 2000-
område, som det er tilfældet for den kommende fjordforbindelse.
Dommen har den konkrete betydning, at anlægsprojektet skal leve op til den
såkaldte fravigelsesprocedure i habitatdirektivets artikel 6, stk. 4. Vejdirekto-
ratet har på den baggrund iværksat en supplerende vurdering af den indstil-
lede linjeføring (S1 – højbro over Roskilde Fjord) og de undersøgte alternati-
ver i lyset af direktivets artikel 6, stk. 4. Den supplerende vurdering forventes
afsluttet ultimo oktober 2014, og den vil dernæst indgå som en integreret del
af lovforslaget i forbindelse med Folketingets behandling.
Der henvises til forslagets almindelige bemærkninger, afsnit 5.1., vurdering af
alternativer i henhold til habitatdirektivets artikel 6, stk. 3 og 4.
Frederikssund Kommune noterer sig forslagets § 2 (nu § 3), hvorefter Trans-
portministeren kan fremsætte regler om forurening og gener, der måtte opstå i
forbindelse med anlæg af forbindelsen. Kommunen forudsætter, at reglen kun
finder anvendelse i anlægsfasen og ikke i driftsfasen.
Transportministeriet kan bekræfte, at regler om gener af forurening og ge-
ner, som måtte opstå i forbindelse med gennemførelsen af projektet kun er
gældende i anlægsfasen.
Kommunen gør opmærksom på, at håndtering af forurenet jord efter kommu-
nens opfattelse kræver tilladelse efter gældende regler.
Side 3/13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407758_0004.png
Den midlertidige jorddeponering, hvortil der skal anvendes midlertidige
arealer, omfatter jord, der ikke er forurenet, og hvortil der ikke kræves en
tilladelse.
Midlertidig jorddeponering af forurenet jord vil blive gennemført efter gæl-
dende regler.
Frederikssund Kommune gør endelig opmærksom på, at paddeværn (evt. mid-
lertidige) skal opsættes før anlægsperioden.
Der vil i forbindelse med anlægsstart blive opsat midlertidige paddeværn,
hvor det vurderes nødvendigt. Dette sker i samarbejde med Frederikssund
Kommune. Der etableres permanente paddehegn, som beskrevet i udkastet til
anlægsloven.
1.3. Anlægstekniske bemærkninger
Nordsjællands Landboforening bemærker, at den nye fjordforbindelse anlæg-
ges som en motortrafikvej, og at det som følge af en minimumshastighed på 50
km/t på motortrafikveje ikke vil være muligt for landbrugsmaskiner at passere
den nye forbindelse. Der ønskes dispensation herfor.
Transportministeriet skal bemærke, at det er korrekt, at den nye fjordforbin-
delse etableres som en motortrafikvej, hvor motorkøretøjer må færdes med
minimum 50 km/t. Traktorer må højst køre 30 km/t, og derfor kan der ifølge
færdselsloven ikke køres med traktorer på den nye fjordforbindelse. Da trak-
torer og landbrugskøretøjer fortsat kan benytte den eksisterende Kronprins
Frederiks Bro, vil der være samme mulighed som i dag for passage over den
eksisterende bro
Frederikssund Kommune har fremsat en række tekniske bemærkninger til an-
lægsprojektet, jf. de almindelige bemærkninger, afsnit 4, i lovforslaget. De en-
kelte punkter er gengivet nedenfor med Transportministeriets svar (kursive-
ret).
Kommunen ønsker, at muld og jord, der skal transporteres i anlægsfasen, bli-
ver transporteret via de nye vejanlæg og ikke det eksisterende kommunale vej-
net.
Transportministeriet skal bemærke, at det meste jordarbejde vil blive foreta-
get med entreprenørmaskiner og transporteret i den fremtidige motortrafik-
vejs tracé. Transport og anvendelse af jord og muld afklares med Frederiks-
sund Kommune i forbindelse med detailprojekteringen. Transport på det
kommunale vejnet på østsiden af fjorden søges minimeret, da der hurtigst
muligt vil blive etableret en arbejdsvej i den nye motortrafikvejs tracé mellem
Frederikssundsvej og Marbækvej. Fjordsedimenterne forventes transporteret
Side 4/13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407758_0005.png
ad søvejen på pramme. Ved opgravningen/lastningen af pramme vurderes
der at være et spild på 4 %. Transport og klapning af fjordsediment afklares
med relevante myndigheder i forbindelse med detailprojekteringen.
Kommunen bemærker, at der som erstatning for fredskov, der fjernes i forbin-
delse med etablering af vejanlægget, etableres op til det dobbelte areal med
erstatningsskov. Kommunen forventer, at erstatningsnatur etableres i forholdet
2:1.
Der tages udgangspunkt i den sædvandlige praksis for omfanget af erstat-
ningsskov. Praksis beror på en konkret vurdering af tilstanden af den eksiste-
rende skov, der skal fældes.
Kommunen bemærker, at det ikke fremgår af bemærkningerne til anlægsloven,
at staten etablerer afværgevandhuller for at støtte paddepopulationen.
Der etableres 10-14 vandhuller. Placeringen af vandhullerne fastlægges ved
detailprojekteringen efter nærmere aftale med Frederikssund Kommune og
Naturstyrelsen samt de berørte grundejere.
Frederikssund Kommune gør opmærksom på, at projektet ligger i et område,
som overvejende er udpeget som et område med særlige drikkevandsinteresser,
ikke - som anført på side 23, afsnit 3 – et område med almindelige drikke-
vandsinteresser.
Kommunens bemærkning er noteret, og lovforslaget rettet til i overensstem-
melse hermed.
Naturstyrelsen har meddelt principgodkendelse efter naturbeskyttelseslovens §
20. Kommunen anfører, at det er en forudsætning for, at kommunen kan med-
dele tilladelse til nedlæggelse af beskyttede naturtyper, strandenge mv., at Vej-
direktoratet har opnået § 5 tilladelse fra Naturstyrelsen i henhold til omtalte
bekendtgørelse nr. 408 (Bekendtgørelse om udpegning og administration af
internationale beskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter).
Vejdirektoratet følger undtagelsesbestemmelsen i VVM-direktivet og får der-
ved vedtaget vejprojekter i enkeltheder ved særskilt lovgivning – i dette til-
fælde anlægsloven.
Derved anvendes ikke VVM-direktivets implementering i Planloven, og
spørgsmålet om § 5 i bekendtgørelse nr. 408 kommer ikke i anvendelse, idet
vejens godkendelse efter Naturbeskyttelseslovens § 20 træder i stedet for di-
spensation i henhold til Habitatbekendtgørelsens § 5, stk. 5.
Lyngerup Bylaug ønsker, at der opsættes støjskærme rundt om rundkørslen
ved tilslutningen af Ny Landerslevvej til Lyngerupvej/rute 53.
Side 5/13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407758_0006.png
Transportministeriet skal bemærke, at der som altovervejende udgangspunkt
ikke opsættes støjskærme omkring rundkørsler i åbent land – således heller
ikke i forbindelse med dette projekt.
1.4. Sejladssikkerhed, gennemsejlingsbredde
Erhvervs- og Vækstministeriet har på vegne af Søfartsstyrelsen en række be-
mærkninger i forhold til sikring af sejladssikkerhed, gennemsejlingsbredde
m.m.
Der spørges til, om formuleringen i § 1, stk. 1, nr. 1, også dækker justering eller
flytning af eksisterende sejlrende syd for broen - og andre mulige sejladssik-
kerhedsmæssige forhold.
Udformningen af og konsekvenserne for sejlruten drøftes p.t. med Søfartssty-
relsen og Fjordudvalget for Roskilde Fjord. Resultatet bliver indarbejdet i
detailprojekteringen af broforbindelsen.
Bemærkninger til lovforslaget nævner i afsnit 2.1 på side 14, at der har været
foretaget en VVM-høring i perioden fra den 6. april til den 25. juni 2010. Det
kan dertil oplyses, at Søfartsstyrelsen ikke har modtaget denne høring.
Transportministeriet og Vejdirektoratet beklager, at VVM-høringen ikke er
nået frem til Søfartsstyrelsen. Det er Vejdirektoratets forventning, at de
igangværende forhandlinger vil give muligheder for at indarbejde de ønskede
krav til de besejlingsmæssige forhold
I bemærkningernes afsnit 4.2 er nævnt, at der over sejlrenden skal være en fri
gennemsejlingshøjde på minimum 22 meter over daglig vande. Det er ikke kor-
rekt. Det skal være i forhold til HAT (højeste astronomiske tidevand).
HAT vil blive brugt som grundlag for dimensionering af frihøjden under høj-
broen.
I gennemsejlingsfaget er den frie gennemsejlingsbredde oplyst til at skulle være
på mindst 50 meter. Der savnes oplysninger om, at gennemsejlingsfaget skal
ligge i umiddelbar forlængelse af den eksisterende sejlrende mellem Kølholm
og Vævergrund. Såfremt gennemsejlingsfaget ikke er beliggende i umiddelbart
forlængelse af sejlrenden, så forudsættes sejlrenden flyttet eller justeret, såle-
des at der kan sejles i lige linje fra sejlrenden og gennem gennemsejlingsfaget.
Det er ligeledes en forudsætning, at oplysningen om, at der etableres den for
sejladsen nødvendige afmærkning også omfatter en eventuel ændring i af-
mærkningen nord og syd for broen.
Side 6/13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407758_0007.png
Der pågår drøftelser om sejlrendens placering og afmærkning mellem Sø-
fartsstyrelsen, Fjordudvalget og Vejdirektoratet. Søfartsstyrelsens krav vil
blive indarbejdet i projektet.
Bemærkningerne, afsnit 4.2.2., omtaler bl.a. mulige gener for anden sejlads på
fjorden. En sådan eventuel gene for anden sejlads skal godkendes af Søfartssty-
relsen.
Alle forundersøgelser og anlægsarbejder vil først komme til udførelse, når der
er opnået godkendelse fra de relevante myndigheder.
1.5. Økonomi, takster og brugerbetaling
DTL og Dansk Industri bemærker, at den kommende forbindelse vil være den
eneste lokale/regionale forbindelse i Danmark med brugerbetaling, og at finan-
sieringen er tvivlsom, da der eksisterer et gratis alternativ i form af den eksiste-
rende forbindelse, hvorfor DTL er kritiske over for brugerfinansieringsmodel-
len.
Grundejerforeningen Gerlev Strandpark foreslår en alternativ model for bru-
gerfinansiering, som omfatter en betalingsdifferentieret model i fire niveauer,
der bl.a. giver mulighed for passage for enkelte grupper mod en fast månedlig
eller årlig ydelse.
Grundejerforeningerne Stenøgård og Gl. Færgegård anfører utilfredshed med,
at trafikregulerende foranstaltninger på den eksisterende bro er en forudsæt-
ning for, at økonomien på den nye forbindelse hænger sammen, idet der henvi-
ses til, at 80 % af trafikken udgøres af lokalbefolkningen. Desuden stilles der
spørgsmålstegn ved den gennemførte undersøgelse af betalingsvillighed ved
brugerbetaling.
Transportministeriet skal bemærke, at COWI forestod brugerundersøgelsen i
maj-juni 2011 i samarbejde med firmaet Accent. Undersøgelsen blev foretaget
på en sådan måde, at undersøgelsens respondenter blev præsenteret for valg-
situationer, hvor den eksisterende Kronprins Frederiks Bro var gratis. Sund
og Bælt Holding A/S har efterfølgende foretaget beregninger af økonomien
for projektet ud fra samme præmis. Beregningerne viste, at projektet ved
brugerfinansiering kan tilbagebetales på 40 år, såfremt staten afsatte 659,5
mio. kr.
Transportministeriet anerkender, at projektet er det første af sin slags, hvor
der indføres brugerbetaling på en strækning af regional karakter, og at de
bagvedliggende beregninger på den måde er behæftet med en vis usikkerhed.
På baggrund af brugerbetalingsundersøgelsen og de efterfølgende beregnin-
ger er det imidlertid Transportministeriets vurdering, at økonomien for pro-
jektet er veldokumenteret.
Side 7/13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407758_0008.png
Omkring takstfastsættelse og niveauet for takst fremgår det af lovforslaget, at
det er op til det selvstændige offentlige virksomheds bestyrelse at fastsætte
betalingernes størrelse, herunder eventuelle rabatordninger. Taksterne skal
dog fastsættes ud fra en forudsætning om en tilbagebetalingstid på 40 år.
Frederikssund Kommune bemærker, at det fremgår af lovforslagets § 8 (nu §
20), at Vejdirektoratets køretøjer, der anvendes i forbindelse med vejbestyrel-
sesopgaver på broen og det omkringliggende statsvejnet, fritages for betaling
for passage over den nye forbindelse. Kommunen ønsker en lignende ordning
for kommunens køretøjer til varetagelse af kommunale vejbestyrelsesopgaver,
ligesom hjemmeplejen, servicekorps og øvrige kommunale køretøjer bør frita-
ges.
Transportministeriet skal bemærke, at fritagelse for betaling for passage for
Vejdirektoratets køretøjer kun er tilfældet i de situationer, hvor der udføres
vejbestyrelsesopgaver på den nye fjordforbindelse. Da den nye fjordforbindel-
se etableres som statsvej, mener Transportministeriet ikke, at Frederikssund
Kommunes køretøjer skal fritages for betaling. Transportministeriet fasthol-
der derfor bestemmelsen. Det bemærkes endvidere, at der stadig er mulighed
for at benytte Kronprins Frederiks Bro uden betaling.
Dansk Industri anbefaler, at der i forbindelse med takstfastsættelse også tages
hensyn til brugernes behov for en vis forudsigelighed, og at der derfor bør
iværksættes et længere varsel, såfremt taksterne stiger udover den almindelige
prisudvikling.
Transportministeriet skal bemærke, at det følger af lovforslaget, at bestyrel-
sen for den selvstændige offentlige virksomhed, der har til opgave at fastsætte
taksterne, skal offentliggøre taksterne på hjemmesiden. Bemærkningerne til
bestemmelsen vil blive præciseret, således at det forudsættes, at eventuelle
prisændringer af mere væsentlig karakter annonceres med et passende var-
sel.
1.6. Den valgte linjeføring
Frederikssund Kommune konstaterer, at cyklister kan krydse motortrafikvejen
via broen ved Tørslevvej og foreslår, at denne krydsning udføres som dobbelt-
rettet cykelsti i den østlige side af Tørslevvej.
Transportministeriet har noteret kommunens ønske men skal bemærke, at
ønsket ikke blev fremsat i forbindelse med VVM-undersøgelsen i 2010. En
udvidelse af broen, så der kan føres en dobbeltrettet cykelsti over motortra-
fikvejen, anslås at medføre en merudgift på ca. 3 mio. kr. (ekskl. moms) i for-
hold til det anlægsoverslag, der er forudsat i udkastet til anlægslov. Forslaget
tages derfor ikke i projektet, da det ikke har været forudsat i VVM-
undersøgelsen.
Side 8/13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407758_0009.png
Lyngerup Bylaug finder det uforståeligt, at motortrafikvejen ikke forløber syd
for Mejerigårdsvej, så denne vej kan bibeholdes i sin fulde længde. Lyngerup
Bylaug spørger desuden til, hvor Ny Landerslevejs tilslutning til Lyngerupvej
præcis skal placeres, og hvordan tilslutningen udformes. Konkret foreslås det,
at tilslutningen udformes som en rundkørsel og placeres, hvor Vestervangsvej
og Lyngerupvej/rute 53 mødes.
Motortrafikvejens linjeføring blev fastlagt i forbindelse med VVM-
undersøgelsen Linjeføringen blev fastlagt ud fra en samlet afvejning af vej-
tekniske, miljømæssige, ejendomsmæssige og økonomiske hensyn.
Linjeføringen for Ny Landerslevvej er som vist i VVM-redegørelsen, og til-
slutningen udformes efter aftale med Frederikssund Kommune som en rund-
kørsel.
Historisk Forening i Jægerspris gør opmærksom på, at der rundt om matr. nr.
5a Lyngerup, Gerlev sogn, Jydegården er anlagt en offentligt tilgængelig tram-
pe-, ride- og gangsti, og at denne sti er tinglyst på ejendommen i 2008. For-
eningen bemærker endvidere, at stien vil blive skåret over af motortrafikvejen,
og det foreslås, at der etableres to underføringer for trafik til fods og på hest.
Der påregnes anlagt en stiunderføring under motortrafikvejen omtren,t hvor
denne skærer Mejerigårdsvej. Der vil desuden blive anlagt grusstier langs
motortrafikvejen mellem stitunnelen og den nuværende sti på begge sider af
motortrafikvejen. Det vil herved være muligt at gå, cykle og trække en hest
under motortrafikvejen.
Dansk Byggeri og Dansk Industri foreslår, at Frederikssundsmotorvejens 3.
etape gennemføres i forbindelse med anlægsprojektet i stedet for, at anlægget
blot forberedes til en evt. udbygning af Frederikssundsmotorvejen.
Transportministeriet bemærker, at der – som det fremgår af forslagets be-
mærkninger – endnu ikke er truffet politisk beslutning om finansieringen af
Frederikssundsmotorvejens 3. etape.
1.7. Operatøropgaven
Dansk Industri bemærker, at de har erfaret, at Sund og Bælt Holding A/S ikke
umiddelbart har mulighed for at byde på de forskellige operatøropgaver, der i
henhold til lovforslaget sendes i udbud.
Transportministeriet skal hertil bemærke, at lovforslaget i forhold til disse
opgaver er baseret på de gældende EU-regler om interoperalitet mellem elek-
troniske bompengesystemer inden for EU, jf. EP-Rdir 2004/52/EF – det så-
kaldte EETS-direktiv. Lovforslaget regulerer ikke Sund og Bælt Holding A/S’
muligheder for evt. at byde på opgaven. Eventuelle begrænsninger i deres
Side 9/13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407758_0010.png
adgang i at byde på opgaver, der sendes i udbud, skal således findes i anden
lovgivning.
1.8. Forbud for lastbiler og trafikregulerende foranstaltninger
Nordsjællands Landboforening udtrykker bekymring over det forbud for pas-
sage, der efter lovforslaget gælder for lastbiler og lastvognstog på 3,5 t eller
derover, idet det frygtes, at forbuddet også vil gælde traktorer og andre land-
brugsmaskiner over 3,5 t.
Frederikssund Kommune bemærker, at det efter åbningen af den nye forbin-
delse ikke længere vil være tilladt for lastbiler over 3,5 t eller derover at passere
den eksisterende Kronprins Frederiks Bro. Kommunen forudsætter i forlængel-
se heraf, at det stadig for en lang række af køretøjer vil være lovligt at passere
forbindelsen.
Transportministeriet skal bemærke, at der som anført i anlægsloven etableres
forbud på Kronprins Frederiks Bro, således at lastbiler eller lastvognstog med
en totalvægt på 3,5 t eller derover ikke kan passere Kronprins Frederiks Bro.
Dette gælder imidlertid ikke traktorer og landbrugskøretøjer uanset total-
vægt, som fortsat vil kunne benytte broen. Forbuddet mod lastbiler og last-
vognstog kan afmærkes med en C23.1 forbudstavle.
Transportministeriet skal desuden bemærke, at det er korrekt forstået, at
busser, traktorer og motorredskaber fortsat vil kunne passere den eksisteren-
de Kronprins Frederiks Bro efter åbningen af den nye forbindelse.
Brand- og Redningskøretøjer samt lastbiler fra forsvaret og politiet vil frem-
over kunne benytte Kronprins Frederiks Bro. Herudover vil lastbiler for Fre-
derikssund Kommune
og private entreprenører med opgaver i relation hertil, kunne benytte Kron-
prins Frederiks Bro i situationer, hvor der skal udføres vejbestyrelsesopgaver
på kommunale veje i nærhed til Kronprins Frederiks Bro. Ovennævnte lastbi-
ler skal tydeligt kunne identificeres som tilhørende Frederikssund Kommunes
vejvæsen.
Herudover vil der i akutsituationer kunne dispenseres for passage med lastbil
for de nævnte aktører.
Ovenstående er præciseret i bemærkningerne til lovforslaget.
Frederikssund Kommune bemærker derudover, at Vejdirektoratet efter forsla-
get bemyndiges til at træffe beslutninger om trafikregulerende foranstaltninger
på veje, der med forslaget nedklassificeres til kommuneveje. Dette er ikke nor-
mal praksis, og ifølge kommunen vil det ikke være formålstjeneligt at blande
vejbestyrelsesrollerne sammen som foreslået.
Side 10/13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407758_0011.png
Transportministeriet vurderer, at muligheden for at sikre en større trafik-
mængde og indtægtsgrundlag på en ny fjordforbindelse ved trafikregulering
sikres bedst ved at bibeholde Kronprins Frederiks Bro og J. F. Willumsens Vej
som statsvej, samt at Vejdirektoratet er bemyndiget til at træffe afgørelser på
de i § 1, stk. 1, nævnte lokale veje, da de præcise trafikale effekter af brugerbe-
taling og trafikregulering ikke kendes.
Transportministeriet har derfor tagets Frederikssund Kommunes bemærk-
ninger til efterretning, og ministeriet har besluttet ikke at nedklassificere ve-
jene til kommuneveje, således at vejbestyrelsen også fremover vil være kom-
petent til at træffe afgørelse om trafikregulerende foranstaltninger. Lov-
forslaget og bilag 1 er rettet til i overensstemmelse hermed, jf. forslagets § 1.
Nordsjællands Landboforening udtrykker bekymring over den bemyndigelse,
lovforslaget giver Vejdirektoratet i forhold til at iværksætte trafikregulerende
foranstaltninger – herunder at de trafikregulerende foranstaltninger efter lov-
forlaget kan iværksættes efter en forhandling med politiet og Frederikssund
Kommune, uden at samtykke forudsættes.
Transportministeriet skal bemærke, at det er korrekt, at anlægsloven åbner
mulighed for at etablere trafikregulerende foranstaltninger på Kronprins
Frederiks Bro og J.F. Willumsens Vej. Som for alle andre offentlige veje vil
etableringen af trafikregulerende foranstaltninger ske under en række hensyn
bl.a. til trafiksikkerhed og den almindelige færdsel. Der vil således også tages
hensyn til landbrugets interesser og transport af landbrugskøretøjer, idet det
ikke er hensigten at forhindre landbrugskøretøjer m.m. at passere den eksi-
sterende Kronprins Frederiks Bro. Dette er præciseret i lovforslagets be-
mærkninger.
Dansk Industri mener, at det principielt er forkert, at der pålægges restriktio-
ner for lastbiler for passage af den eksisterende Kronprins Frederiks Bro, idet
det bør være afgørende for beslutning om brugerfinansiering, at den nye for-
bindelse er tilstrækkelig attraktiv til at løbe rundt ved, at billister frivilligt væl-
ger den nye forbindelse.
Transportministeriet har noteret sig bemærkningen, idet det dog samtidig
skal anføres, at forbuddet tillige har den positive virkning, at den tunge last-
bilstrafik ledes uden om Frederikssund By, hvormed der forventes at ske en
fredeliggørelse af byen.
Lyngerup Bylaug foreslår, at der etableres hastigheds- og fartdæmpende foran-
staltninger i Lyngerup by for at sikre, at den nord-syd gående trafik mellem den
gamle bro og Skibby fremover føres uden om Lyngerup.
Side 11/13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407758_0012.png
Transportministeriet skal bemærke, at eventuelle hastigheds- eller støjdæm-
pende foranstaltninger på kommunevejen igennem Lyngerup by besluttes af
Frederikssund Kommune, der er vejbestyrelse for denne vej.
1.9. Navnet på det selvstændige juridiske forvaltningssubjekt og sel-
ve den nye faste forbindelse
Frederikssund Kommune anbefaler, at navnet på den selvstændige offentlige
virksomhed ændres fra ”Roskilde Fjordforbindelsen” til ”Fjordforbindelsen
Frederikssund” eller lignende for dermed at skabe bedre overensstemmelse
mellem navn og den geografiske forbindelse ved Frederikssund.
Historisk Forening i Jægerspris foreslår, at den kommende forbindelse navngi-
ves ”Dronning Magrethes Bro”.
Transportministeriet anerkender kommunens ønske, og navnet på den selv-
stændige offentlige virksomhed vil blive ændret til ”Fjordforbindelsen Frede-
rikssund”.
Hertil skal Transportministeriet bemærke, at lovforslaget ikke tager stilling
til navngivning af selve den nye forbindelse, men alene navnet på virksomhe-
den.
1.10. Diverse lovtekniske bemærkninger
Dansk Byggeri foreslår, at det præciseres i lovforslaget, at Sund og Bælt Hol-
ding A/S varetager opgaven med at optage og afdrage lån samt de aktiviteter,
der er forbundet hermed.
Transportministeriet er enig, og forslaget er rettet til i overensstemmelse
hermed.
2. Ændringer i det fremsatte lovforslag i forhold til det lovudkast,
som har været i høring
Udover de ændringer, der er beskrevet i forrige afsnit, har Transportministeriet
foretaget en intern gennemgang af lovforslaget, der har medført visse ændrin-
ger og præciseringer i forhold til den udgave af lovforslaget, der var i ekstern
høring.
Den væsentligste ændring er, at bestemmelsen om klageadgang, jf. høringsud-
gavens § 26, er taget ud. Transportministeriet har vurderet, at en sådan klage
kunne så tvivl, om hvorvidt klager over opkrævning af betaling for passage af
den nye fjordforbindelse kunne opfattes som klager i forvaltningsretlig for-
stand. Dette er ikke tilfældet. En klage over opkrævning af betaling m.m. vil
følge det system, der allerede er kendt, for så vidt angår den faste forbindelse
over Storebælt og den faste forbindelse over Øresund. Klagerne vil for nærvæ-
Side 12/13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407758_0013.png
rende projekt i første omgang skulle behandles af den selvstændige offentlige
virksomhed. Kan der ikke nås til enighed i dette tilfælde, vil spørgsmålet kunne
afgøres ved en civil domstol på linje med andre privatretlige tvister.
For at sikre, at der sker en tilstrækkelig behandling af de kunder, der indsender
klager over opkrævning for passage m.m., er det i lovforslagets bemærkninger
præciseret, at bestyrelsen for den selvstændige offentlige virksomhed skal sørge
for at vedtage retningslinjer, der sikrer denne behandling og inden for rimelig
tid.
Desuden har Transportministeriet besluttet at ændre betegnelsen ”selvstændigt
juridisk forvaltningssubjekt” til ”selvstændig offentlig virksomhed”. Virksom-
heden Fjordforbindelsen Frederikssund følger dermed klart den opsætning og
de retningslinjer, der gælder for statens øvrige selvstændige offentlige virk-
somheder. Ændringen er med andre ord kun af formel karakter for at afklare
eventuelle tvivlsspørgsmål. Der er således ikke tiltænkt nogen egentlig materiel
ændring.
Herudover er der foretaget enkelte uddybninger og præciseringer af bestem-
melserne og bemærkninger af lovteknisk karakter. Som følge af indarbejdelsen
af de lovtekniske ændringer, er der foretaget ændring af nummereringen af
flere bestemmelser i forhold til høringsudgaven.
Side 13/13