Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 21 Bilag 1
Offentligt
Brevdato
Afsender
Modtagere
Akttitel
Identifikationsnummer
Versionsnummer
Ansvarlig
Vedlagte dokumenter
15-08-2014
Annette Christensen ([email protected])
TRM Morten Lorentzen (Sagsbehandler, Vejkontoret)
Høringssvar -
Dansk Industri
476517
1
TRM Morten Lorentzen
Høring om forslag til lov om en ny fjordforbindelse ved 
Frederikssund
Høring-Forslag
til lov om en ny fjordforbindelse ved Frederikssund
Dokumenter uden PDF-
version (ikke vedlagt)
Udskrevet
15-09-2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407763_0002.png
-- AKT 476517 -- BILAG 1 -- [ Høring om forslag til lov om en ny fjordforbindelse ved Frederikssund ] --
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
TRM Morten Lorentzen ([email protected])
[email protected] ([email protected])
Annette Christensen ([email protected])
Høring om forslag til lov om en ny fjordforbindelse ved Frederikssund 
15-08-2014 12:52:40
Høring-Forslag
til lov om en ny fjordforbindelse ved Frederikssund.pdf;
Hermed høringssvar fra DI.
 
Mvh
Annette
 
Med venlig hilsen
Annette Christensen
Chefkonsulent
(+45) 3377 4838
(+45) 2829 8384 (Mobile)
[email protected]
di.dk
 
 
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407763_0003.png
-- AKT 476517 -- BILAG 2 -- [ Høring-Forslag til lov om en ny fjordforbindelse ved Frederikssund ] --
15. august 2014
Transportministeriet
[email protected]
Kopi til:
[email protected]
Att.: Morten Lorentzen
Kopi: Rasmus Larsen
Vedr.: Forslag til lov om en ny fjordforbindelse ved Frederikssund
DI vil indledningsvist gerne takke for muligheden for at svare på høringen om forslag til
en ny fjordforbindelse ved Frederikssund.
For DI er udgangspunktet de erhvervsmæssige interesser, der både tæller transporter-
hvervet og den øvrige del af erhvervslivet samt transportmulighederne for virksomhe-
dernes medarbejdere.
DI er enig i behovet for at anlægge en ny fjordforbindelse ved Frederikssund, idet der er
betydelige trængselsproblemer på den nuværende Kronpris Frederiks Bro. DI hæfter sig
samtidig ved, at det af bemærkningerne til lovforslaget fremgår, at den interne rente for
projektet er beregnet til 14 pct., hvilket langt overstiger den samfundsøkonomiske kalku-
lationsrente på 4 pct. Det fremgår dog ikke af bemærkningerne, hvorvidt der i beregnin-
gen er taget højde for, at forbindelsen delvist skal brugerbetales, hvilket alt andet lige re-
ducerer det samfundsøkonomiske afkast
Brugerbetaling og takstfastsættelse
Det fremgår af lovforslaget, at der skal opkræves betaling for passage af den nye fjord-
forbindelse. DI har det principielle synspunkt, at brugerbetaling kun bør tages i brug for
væsentlig ny infrastruktur, hvor det nye anlæg i meget høj grad giver både samfundet og
erhvervslivet ”value-for-money”, således at gevinsten ved det nye anlæg mere end opve-
jer det beløb, brugerne skal betale for at benytte anlægget.
DI er generelt betænkelig ved brugerbetaling på mindre anlæg. Det skyldes blandt andet,
at man risikerer, at en andel af provenuet kommer til at gå til at opkræve betalingen. Det
fremgår ikke af lovforslaget eller de tilhørende bemærkninger, hvor stor denne andel
ventes at være. Sund & Bælt Partner skønner i en rapport fra 2011, at driftsomkostnin-
gerne ved opkrævning af betaling på både en ny forbindelse og den eksisterende Kron-
pris Frederiks Bro ville svare til 20 pct. af de forventede indtægter, hvilket må siges at
være en forholdsvis høj andel.
DI mener endvidere, at brugerbetaling kun bør opkræves, når brugerbetalingen yder et
væsentligt finansieringsbidrag. Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at det
samlede anlægsbudget inklusive udgift til etablering af betalingsanlæg, udgør ca. 2.051
�½
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
mio. kr., hvoraf ca. 660 mio. kr. finansieres via midler på finansloven og resten via
brugerbetaling. Dermed ventes hovedparten (68 pct.) af den nye fjordforbindelse
finansieret ved hjælp af brugerbetaling.
DI har i øvrigt hæftet sig ved, at det af finansieringsmæssige hensyn er besluttet, at det
ikke længere vil være tilladt for lastbiler eller lastvognstog med en totalvægt på 3,5 t. el-
ler derover at passere den nuværende Kronprins Frederiks Bro. Det indebærer, at lastbi-
ler tvinges til at betale en takst på i størrelsesordenen 41 kr. for at krydse Roskilde Fjord.
DI mener, at det principielt er forkert er lægge restriktioner på brugen af den eksisteren-
de infrastruktur for at sikre et finansieringsmæssigt grundlag for ny infrastruktur. Den
eksisterende infrastruktur er betalt af skatteyderne, og det tilsiger, at der skal være fri og
gratis adgang. Hvis det besluttes at anlægge ny brugerbetalt infrastruktur, bør det være
fordi man vurderer, at den vil være så attraktiv at benytte, at trafikanterne frivilligt vil
vælge den.
I bemærkningerne til lovforslaget står, at takster og ændringer af disse fastsættes af Ros-
kilde Fjordforbindelsens bestyrelse samt, at ændringer af taksterne ikke kan være af en
karakter eller af et omfang, der ændrer væsentligt på indtægtsgrundlaget for en ny for-
bindelse. DI anbefaler, at man i forbindelse med takstfastsættelsen også tager hensyn til
brugernes behov for en høj grad af forudsigelighed om taktniveauerne, hvor det er afgø-
rende med et længere varsel for takstændringer, der afviger fra den generelle prisudvik-
ling. Udgangspunktet bør således være, at taksterne følger den generelle prisudvikling.
For transporterhvervet er det vigtigt at kende de fremtidige takstniveauer, idet de frem-
tidige takster er relevante ved indgåelse af længerevarende kontrakter med kunder etc.
Også for pendlere er det relevant at kende de fremtidige takster, idet de kan spille en rol-
le for beslutninger om jobskifte etc.
Det fremgår ikke af bemærkningerne til lovforslaget, hvordan man konkret planlægger
at håndtere en situation, hvor trafikken og dermed indtægterne på den nye fjordforbin-
delse ved Frederikssund bliver højere end forventet. Et højere indtægtsgrundlag vil ek-
sempelvis gøre det muligt at reducere det statslige finansieringsbidrag eller at reducere
taksterne på forbindelsen. DI mener, at såfremt indtægtsgrundlaget bliver højere end
forventet, bør man reducere taksterne.
Organisering og operatøropgaven
Det fremgår af lovforslaget, at transportministeren vil etablere et nyt selvstændigt for-
valtningssubjekt (Roskilde Fjordforbindelsen), der får til opgave at etablere og finansiere
den nye fjordforbindelse. Det foreslås dog, at Sund & Bælt Holding A/S varetager opga-
ven med at optage og afdrage lån, mens Vejdirektoratet skal varetage en række opgaver i
relation til administration, projektering, udbud og kontrakter samt gælds- og formuefor-
valtning.
Forslaget om at oprette en ny organisatorisk enhed er ikke begrundet i bemærkningerne
til lovforslaget. DI mener, at det er vigtigt at have fokus på stordriftsfordele og at etable-
ring af nye organisatoriske enheder kan føre til omkostningsforøgelser. I Norge, hvor
man har et stort antal bompengeselskaber, er målet således at slå disse sammen, så man
får færre og større selskaber.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I henhold til lovforslaget skal opgaven med inddrivelse af betaling for passage af den nye
fjordforbindelse udbydes til en eller flere operatører. Af bemærkningerne til lovforslaget,
fremgår, at der sondres mellem en operatør, der står for selve betalingsanlægget og ud-
stedere af betalingsenheder (f.eks. BroBizz). DI mener, at det er hensigtsmæssigt at kon-
kurrenceudsætte så mange opgaver som muligt. Sund konkurrence fordrer dog, at der er
en række kvalificerede bydere. Efter hvad DI har erfaret, vil Sund & Bælt, der i en dansk
kontekst har stor erfaring med operatørrollen, ikke vil få mulighed for at byde på de for-
skellige operatøropgaver. Dertil kommer, at da der er tale om et mindre betalingsanlæg,
vil interessen fra bydere fra udlandet muligvis være begrænset.
Frederikssundsmotorvejen
Da der i sin tid blev udarbejdet VVM for en ny fjordforbindelse ved Frederikssund, blev
det forudsat, at Frederikssundsmotorvejen ville blive anlagt. Der er imidlertid endnu ik-
ke truffet politisk beslutning om finansiering af Frederikssundsmotorvejens 3. etape. DI
vil kraftigt opfordre til, at man hurtigst muligt får anlagt den 3. etape af Frederiks-
sundsmotorvejen, så der etableres en opkobling til det øvrige motorvejsnet omkring ho-
vedstaden, og man får sikret en bedre trafikafvikling i regionen.
Med venlig hilsen
Chefkonsulent
Annette Christensen